ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" вересня 2024 р. м. Київ Справа № 911/1066/24
Господарський суд Київської області у складі судді Колесника Р.М., за участю секретаря судового засідання Тимошенка Д.Ю., розглянув в порядку загального позовного провадження справу за позовом
Керівника Фастівської окружної прокуратури Київської області (08500, Київська область, м. Фастів, вул. Тимофія Рудяка, буд. 3) в інтересах держави
до
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Фастівської міської ради «Фастівська житлово-експлуатаційна контора» (08500, Київська обл., місто Фастів, вул. Нова, будинок 3, код: 05447958)
про зобов`язання вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності,
за участю представників учасників справи:
від прокуратури:Вакуленко М.Г.;
від відповідача:не з`явився;
від третьої особи:не з`явився;
І. Короткий зміст позовних вимог та рух справи.
До Господарського суду Київської області 24.04.2024 надійшла позовна заява Керівника Фастівської окружної прокуратури Київської області (надалі по тексту прокурор/прокуратура) в інтересах держави до Фастівської міської ради (надалі по тексту відповідач/Рада), в якій прокурор просить суд зобов`язати Фастівську міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Фастівської міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту - сховище № 161002, яке розташоване за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Київська, будинок 30.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що ним виявлено факт порушення інтересів держави в сфері цивільного захисту населення, що виразилось у бездіяльності Фастівської міської ради щодо вжиття заходів державної реєстрації права комунальної власності на майно - сховище № 161002.
Ухвалою суду від 29.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 911/1066/24. Постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, яке судом неодноразово відкладалося, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Фастівської міської ради «Фастівська житлово-експлуатаційна контора» (надалі по тексту КП «ЖЕК»).
На адресу суду 17.06.2024 від третьої особи надійшли письмові пояснення щодо позову.
Прокурором в підсистемі «Електронний суд» 18.06.2024 сформовано клопотання про продовження процесуального для подання додаткових пояснень та доказів, яке ухвалою суду від 19.06.2024, із занесенням до протоколу судового засідання, судом задоволено.
Відповідачем в підсистемі «Електронний суд» 15.07.2024 сформовано письмові пояснення щодо пред`явленого прокурором позову.
Прокурором в підсистемі «Електронний суд» 16.07.2024 сформовано письмові пояснення, до вказаних пояснень прокурором долучено додаткові докази.
Ухвалою суду від 07.08.2024 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.09.2024, яке судом відкладалось та остаточно призначено на 25.09.2024.
В судове засідання 25.09.2024 з`явився прокурор, представники інших учасників в судове засідання не з`явилися.
Прокурор в судовому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог.
ІІ. Факти та обставини справи, встановлені судом.
1. Згідно облікової картки ЗСЦО сховища № 161002 станом на 01.02.2008 та паспорта сховища (протирадіаційного укриття) № 161002 від 12.03.2008, тип укриття: вбудоване, розташоване за адресою: 08500, місто Фастів, вулиця Кірова (наразі Київська), будинок 30; перебуває у комунальній власності та експлуатувалось моторвагонним депо з 1955 року, а з 2003 року ЖЕК-1.
2. Комунальним підприємством Фастівської міської ради Фастівське міжміське бюро технічної інвентаризації, за замовленням КП «ЖЕК», 10.07.2015 виготовлено технічний паспорт (інвентаризаційна справа № 58) на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони), що розташоване за адресою: м. Фастів, вулиця Кірова, 30.
3. Рішенням Ради від 11.02.2021 № 32-VII-VIII «Про надання згоди на списання з балансу Комунального підприємства Фастівської міської ради «Фастівська житлово-експлуатаційна контора» багатоквартирних будинків», надано згоду КП «ЖЕК» на списання багатоквартирних будинків, перелік яких зазначений в додатку № 1 до вказаного рішення, серед яких багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: м. Фастів, вул. Київська, 30.
4. Актом від 01.03.2021 про списання багатоквартирного будинку з балансу, затвердженим КП «ЖЕК», списано багатоквартирний будинок, що розміщений за адресою: м. Фастів, вул. Київська, 30 з балансу КП «ЖЕК».
5. Рішенням Ради від 27.11.2023 № 533 «Про затвердження Переліку фонду захисних споруд цивільного захисту Фастівської міської територіальної громади в новій редакції» затверджено в новій редакції Перелік фонду захисних споруд цивільного захисту сховищ та протирадіаційних укриттів Фастівської міської територіальної громади (додаток 1), згідно із п. 2 затвердженого переліку до фонду захисних споруд цивільного захисту сховищ та протирадіаційних укриттів Фастівської міської територіальної громади входить сховище (обліковий номер 161002), що розташоване за адресою: м. Фастів, вулиця Київська, 30, комунальної форми власності, що перебуває на балансі КП «ЖЕК», орган управління сховищем є Виконавчий комітет Фастівської міської ради.
6. Згідно Акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 161002 від 13.12.2023, останнє розташоване за адресою: м. Фастів, вул. Київська, 30, комунальної форми власності та належить КП «ЖЕК» станом на 13.12.2023 оцінюється як не готове до використання за призначенням.
7. Листом від 12.01.2024 № 56.19-59/56.19 ГУ ДСНС у Київській області повідомило Прокуратуру про те, що в ході проведення комісійних оперативних оглядів захисних споруд цивільного захисту Фастівського району фахівцями відділу організації заходів цивільного захисту Фастівського РУ ГУ ДСНС України у Київській області було виявлено 17 безхазяйних захисних споруд цивільного захисту, у тому числі сховище № 161002.
8. Листом від 11.03.2024 № 06-16/1130 Рада повідомила Прокуратуру про те, що нею не приймалися на баланс об`єкти цивільного захисту, зокрема сховище № 161002.
9. Листом від 14.03.2024 № 56.05-2382/56.8 ГУ ДСНС у Київській області повідомило Прокуратуру про те, що захисна споруда цивільного захисту - сховище № 161002 перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області та занесене до Інформаційної системи «Облік та візуалізація фонду захисних споруд цивільного захисту», крім того ні в минулому, ні в поточному році звернень щодо погодження виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту сховища № 161002 до Головного управління не надходило.
10. Листом від 29.03.2024 № 01-18/113 КП «ЖЕК» повідомило прокуратуру про те, що об`єкт цивільного захисту сховище № 161002 станом на 01.04.2024 не обліковується за КП «ЖЕК».
11. Листом від 24.06.2024 № Ц-4-94/557-24 АТ «Укрзалізниця» повідомила про те, що житловий багатоквартирний будинок, що розташовується за адресою: м. Фастів, вул. Київська (колишня Кірова), 30, та захисна споруда цивільного захисту № 161002, що розміщена у підвальному приміщенні вказаного житлового будинку, на балансі підрозділів АТ «Укрзалізниця» не обліковуються.
ІІІ. Аргументи та доводи сторін.
Доводи прокурора.
1. Всупереч положень п. 10 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301, будь-яких рішень щодо сховища № 161002 балансоутримувачем, органом місцевого самоврядування або його виконавчим органом після завершення процедури списання багатоквартирного будинку № 30 по вул. Київській у місті Фастів не приймалось, а право комунальної власності на нього станом на момент звернення до суду з позовом не зареєстроване в установленому законом порядку відповідно до положень Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
2. Прийняття Радою рішення від 11.02.2021 № 32-VII-VIII та затвердження в подальшому акту про списання багатоквартирного будинку з балансу від 01.03.2021, не засвідчує юридичний факт списання з балансу комунального підприємства разом із будинком сховища № 161002 та, відповідно, його вибуття з комунальної власності (зміну форми власності), адже співмешканці багатоквартирного будинку не можуть набути права власності на протирадіаційне укриття в силу закону, а саме норм ст. 345 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, згідно яких захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).
3. Бездіяльність органу місцевого самоврядування, як власника нерухомого майна комунальної форми власності, та балансоутримувачем щодо дій з реєстрації права комунальної власності на таке приміщення в установленому законом порядку та прийняття його на баланс уповноваженого балансоутримувача, за доводами прокурора, створює правову невизначеність щодо статусу цього об`єкта цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати його утримання у придатному до використання стані за призначенням в особливий період - укриття населення.
4. Вжиття заходів до державної реєстрації права комунальної власності на спірне сховище № 161002 є обов`язком Фастівської міської ради, яка в силу положень ст.ст. 172, 327 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 10, ч. 5 ст. 16, ч.ч. 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реалізує повноваження власника такого нерухомого майна від імені Фастівської міської територіальної громади з метою його належного обліку, утримання та використання за цільовим призначенням.
Доводи відповідача.
Проведення державної реєстрації права власності за Фастівською міською територіальною громадою в особі Фастівської міської ради на об`єкт нерухомого майна захисну споруду цивільного захисту сховище № 161002 за адресою: вулиця Київська (попередня назва Кірова), будинок № 30, місто Фастів, Фастівський район, Київська область, унеможливлене відсутністю документа, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, відповідно до вимог підпункту 3 пункту 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127.
Доводи третьої особи.
1. До позову не надано жодного документа, перелік яких наведено у статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який би встановлював право власності відповідача чи третьої особи на спірне нерухоме майно.
2. З долучених до матеріалів справи доказів вбачається, що захисна споруда цивільного захисту (сховище № 161002) з дати введення її в експлуатацію відносилась до державного майна і було закріплене за структурним підрозділом «Моторовагонне депо Фастів» державного підприємства Південно-Західна залізна дорога, перебувало на його балансі та у порядку встановленому Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» у власність відповідача або третьої особи не передавалась.
3. В паспорті сховища № 161002, зазначено про експлуатацію сховища з 1955 року моторвагонним депо, а з 2003 року ЖЕК-1, водночас КП «ЖЕК» не мало найменування «ЖЕК-1».
ІV. Висновки та оцінка суду.
Щодо наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України «Про прокуратуру». Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої).
Отже, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
У відповідності до ч. ч. 3, 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Звертаючись з розглядуваним позовом до суду прокурор зазначив, що відсутність державної реєстрації права комунальної власності на сховище № 161002 призводить не лише до ризиків вибуття цього комунального майна у майбутньому, а й ставить під загрозу захист життя та здоров`я цивільного населення громади, сприяє невиконанню органом місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері обороноздатності держави, порушенню встановлених державою гарантій забезпечення цивільного захисту.
Прокурор стверджує, що у даному випадку саме Фастівська міська територіальна громада має матеріально-правову заінтересованість в офіційному підтвердженні речового права на спірне майно за умови невизнання цього права її представницьким органом місцевого самоврядування Фастівською міською радою, що, в свою чергу, створює правову невизначеність щодо дійсного статусу нерухомого майна та вказує на неналежне управління нежитловим приміщенням комунальної форми власності в інтересах територіальної громади міста для забезпечення потреб у цивільному захисті населення, у збереженні нерухомого майна зі спеціальним статусом як об`єкта цивільного захисту сховище, та усунення ризиків його безпідставного відчуження у спільну сумісну власність співвласників багатоквартирного будинку як допоміжного приміщення (підвалу).
Враховуючи, що відповідне обґрунтування підставності здійснення представництва інтересів держави прокурором визначено в позові, яке судом визнано обґрунтованим, та яке цілком узгоджується із вимогами, що ставляться до питань представництва прокурором інтересів держави, суд виходить із того, що звернення прокурора до суду з позовом в інтересах держави відповідає приписам ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст. 53 Господарського процесуального кодексу України.
Щодо суті спірних правовідносин.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Частиною 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Пунктами 1, 2 ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать: сховище - це герметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом виключення або зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, що можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, застосування зброї масового ураження та звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів; протирадіаційне укриття - це негерметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, які можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, та іонізуючого опромінення у разі радіаційної аварії і радіоактивного забруднення місцевості та непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: забезпечення цивільного захисту на відповідній території; виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання, експлуатації та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за станом утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел (ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку (далі Порядок № 138), який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення.
В силу приписів п. 9 Порядку № 138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди. Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди.
Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства (пункти 11, 12 Порядку № 138).
Зі змісту прийнятого Радою рішення від 11.02.2021 № 32-VII-VIII «Про надання згоди на списання з балансу Комунального підприємства Фастівської міської ради «Фастівська житлово-експлуатаційна контора» багатоквартирних будинків» вбачається, що Рада керувалась Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 (далі Порядок № 301).
Названий Порядок № 301 визначає механізм списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств, зокрема щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності.
У відповідності до положень Порядку № 301 списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності (далі - балансоутримувач), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку.
Згідно з приписами п. 10 Порядку № 301 у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.
Згідно положень ч. 11 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що захисна споруда цивільного захисту втрачає цей статус з моменту її виключення із фонду споруд цивільного захисту.
Пунктом 27 Порядку № 138 визначено, що виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд, облік яких ведеться в паперовій формі, здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після їх виключення організаційно-розпорядчим документом з фонду захисних споруд на підставі погоджених із ДСНС матеріалів. Вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення), оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, для прийняття міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування рішень щодо виключення за погодженням із ДСНС таких споруд із фонду захисних споруд визначає МВС. Внесення інформації до Інформаційної системи щодо виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється ДСНС, а найпростіших укриттів - міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після набрання чинності організаційно-розпорядчим документом щодо їх виключення із зазначеного фонду. Виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється з одночасним поповненням фонду захисних споруд відповідно до потреб, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
Суд встановив, що сховище № 161002 перебуває у комунальній власності та експлуатувалось моторвагонним депо з 1955 року, а з 2003 року ЖЕК-1, дана обставина підтверджується обліковою карткою ЗСЦО станом на 01.02.2008 та паспортом сховища (протирадіаційного укриття) від 12.03.2008. Доказів протилежного матеріали справи не містять.
Як встановлено судом, рішенням Ради № 32-VII-VIII від 11.02.2021 «Про надання згоди на списання з балансу Комунального підприємства Фастівської міської ради «Фастівська житлово-експлуатаційна контора» багатоквартирних будинків», надано згоду КП «ЖЕК» на списання багатоквартирних будинків, перелік яких зазначений в додатку № 1 до вказаного рішення, серед яких багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: м. Фастів, вул. Київська, 30, в якому знаходиться сховище № 161002.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, актом від 01.03.2021 про списання багатоквартирного будинку з балансу, затвердженим КП «ЖЕК», списано багатоквартирний будинок, що розміщений за адресою: м. Фастів, вул. Київська, 30 з балансу КП «ЖЕК».
За інформацією органів ДСНС, сховище № 161002 перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, звернень щодо погодження виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту сховища № 161002 до Головного управління не надходило. Доказів на підтвердження факту виключення сховище № 161002 із фонду споруд цивільного захисту до матеріалів даної справи надано не було.
Разом з тим, згідно з рішенням Ради від 27.11.2023 № 533 «Про затвердження Переліку фонду захисних споруд цивільного захисту Фастівської міської територіальної громади в новій редакції» затверджено в новій редакції Перелік фонду захисних споруд цивільного захисту сховищ та протирадіаційних укриттів Фастівської міської територіальної громади (додаток 1), відповідно до п. 2 затвердженого переліку до фонду захисних споруд цивільного захисту сховищ та протирадіаційних укриттів Фастівської міської територіальної громади входить сховище (обліковий номер 161002), що розташоване за адресою: м. Фастів, вулиця Київська, 30, комунальної форми власності, що перебуває на балансі КП «ЖЕК», орган управління сховищем є Виконавчий комітет Фастівської міської ради.
Водночас, враховуючи положення ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, а саме те, що захисні споруди цивільного захисту комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню), сховище № 161002, внаслідок прийняття Радою рішення № 32-VII-VIII від 11.02.2021, підписання та затвердження акта від 01.03.2021, не вибуло із комунальної власності територіальної громади міста Фастова та станом на момент розгляду справи є комунальною власністю Фастівської міської ради та підлягає утриманню за рахунок коштів територіальної громади міста Фастова.
Отже, як підтверджується матеріалами справи сховище № 161002, розташоване за адресою: вулиця Київська, 30, м. Фастів, Київська обл. не виключено із фонду споруд цивільного захисту та перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, однак Рада не вчинила дій спрямованих на внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та взяття вказаного майна уповноваженим балансоутримувачем на баланс.
Згідно з положеннями ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 цього ж закону державній реєстрації прав підлягають: право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості.
Між тим, як вбачається з матеріалів справи, станом на момент розгляду справи Фастівською міською радою не вчинено належних дій щодо державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - сховище № 161002, що розташоване за адресою: м. Фастів, вулиця Кірова, 30.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України визначений такий спосіб захисту порушених, невизнаних чи оспорюваних прав як примусове виконання обов`язку.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (правові позиції викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 р. у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 р. у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 р. у справі № 569/17272/15-ц).
Зважаючи на викладене вище, а також те, що захисна споруда цивільного захисту сховище № 161002, яке розташоване за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Київська, будинок 30, перебуває на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, занесене до інформаційної системи «Облік та візуалізація фонду захисних споруд цивільного захисту», у встановленому законом порядку дана захисна споруда цивільного захисту не була виключена із фонду споруд цивільного захисту, не втратила такого статусу та є майном, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Фастова, а також те, що станом на момент розгляду справи Фастівською міською радою не вчинено належних дій щодо державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - сховище № 161002, вимоги прокурора про зобов`язання Раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Фастівської міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту - сховище № 161002, яке розташоване за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Київська, будинок 30, є законними і обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
При цьому, суд зауважує, що решта доводів та міркувань учасників справи, викладених у заявах по суті справи, були ретельно досліджені судом та відхилені як необґрунтовані, безпідставні та такі, що не спростовують висновків суду щодо обґрунтованості позовних вимог.
Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються судом на відповідача у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 73-80, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Керівника Фастівської окружної прокуратури Київської області задовольнити повністю.
2. Зобов`язати Фастівську міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Фастівської міської територіальної громади на захисну споруду цивільного захисту - сховище № 161002, яке розташоване за адресою: Київська область, місто Фастів, вулиця Київська, будинок 30.
3. Стягнути з Фастівської міської ради (08500, Київська обл., місто Фастів, площа Соборна, будинок 1, код: 34446857) на користь Київської обласної прокуратури (01601, м. Київ, бул. Л. Українки, 27/2, код: 02909996) 3028 гривень судового збору.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення у відповідності до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 08.11.2024.
Суддя Р.М. Колесник
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122909511 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Господарський суд Київської області
Колесник Р.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні