Рішення
від 29.10.2024 по справі 335/3214/24
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

1Справа № 335/3214/24 2/335/1751/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2024 року м. Запоріжжя

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя у складі головуючого судді Стеценка А.В., за участю секретаря судового засідання Резніченко Ю.В., представника позивача ОСОБА_1 , представника відповідача Рибалка Є.С. , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» про визнання незаконним та скасування рішення комісії та акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу, та зустрічним позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» до ОСОБА_3 про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) природного газу,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 звернулася до суду з позовом до Публічного акціонерного товариства «Запоріжгаз» Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» про визнання незаконним та скасування рішення комісії та акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу, в обґрунтування якого зазначила наступне.

28.06.2023 року за адресою ОСОБА_3 представниками АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» було здійснено вихід з метою обстеження вузла обліку та повірки ЗВТ, під час якого було висунуто припущення про порушення роботи лічильника, однак жодного Акту про порушення не складалося, засіб вимірювальної техніки у позивачки не вилучався та порушення його роботи нічим не фіксувалися.

10.07.2023 представники АТ «Запоріжгаз» забрали лічильник на експертизу, повідомивши, що запросять на комісію.

10.07.2023 було складено також Акт № 002736 про демонтаж-монтаж/пломбування засобу вимірювальної техніки та Протокол № 000342 демонтажу та направлення засобу вимірювальної техніки для проведення експертизи.

19.07.2023 року, за наслідками проведеної експертизи було складено Акт № 0500 експертизи лічильника, яким нібито виявлено: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ прихованими заходами в наслідок яких здійснюється не обліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які не можливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ: пошкодження конструктивних елементів вихідного патрубка лічильника - в вихідному патрубку лічильника наявний сторонній отвір (не передбачений конструкцією заводу-виробника, розташований на вертикальній площині вихідного патрубка ЗВТ), внаслідок чого об`єм газу, що проходить через лічильник не обліковується або обліковується частково (не в повному обсязі). В наслідок виявлених порушень здійснюється викривлення даних обліку природного газу. Витрата природного газу комерційним ВОГ обліковується з порушенням законодавства. ЗВТ експлуатується з порушенням законодавства. Під час проведення експертизи застосовувалась фото фіксація. Лічильник не придатний до подальшої експлуатації, підлягає заміні. Лічильник упаковано в пакет, опломбовано пломбою № R36681791, повернений споживачу.

21.07.2023 рішенням комісії з розгляду актів про порушення, оформленим протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення кодексу ГРМ АТ «Запоріжгаз» № 1130 від 21.07.2023 р., за відсутності споживача, Акт про порушення № ZP 004876 від 20.06.2023 р., було задоволено в частині несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ здійсненого шляхом прихованих заходів.

29.02.2024 позивачкою отримано Претензію АТ «Запоріжгаз» від 19.02.2024 № 69001-Ск-1349-0221, в якій відповідач вимагав сплатити вартість не облікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу на суму 597 652,16 грн.

Посилаючись на те, що акт про порушення складений не в день та не в місці його виявлення та за відсутності позивача, невідповідність форми акта вимогам Кодексу газорозподільних систем, експертиза лічильника газу проведена неналежним складом комісії, до складу якої не входив юрист, невстановлення експертизою факту викривлення лічильником обліку природного газу та факту несанкціонованого втручання позивача в його роботу, невідповідність складу комісії з розгляду актів про порушення вимогам Кодексу ГРС та проведення комісією засідання за відсутності позивача, ОСОБА_3 просить суд визнати незаконним та скасувати рішення комісії з розгляду актів про порушення, оформлене протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення Кодексу ГРМ АТ «Запоріжгаз» №1130 від 21.07.2023, та акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу на суму 597 652,16 грн.

Ухвалою судді від 27.03.2024 позовну заяву ОСОБА_3 прийнято до розгляду, відкрито провадження в справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

25.03.2024 представником Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» подано до суду зустрічний позов, який вмотивований наступним.

20.06.2023 представниками АТ «Запоріжгаз» був оглянутий газовий лічильник за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гастелло, буд. 30-А, за результатами огляду було складено акт про порушення № ZР004876 від 20.06.2023, який було підписано відповідачем без зауважень.

10.07.2023 лічильник було демонтовано для проведення експертизи, про що складено протокол №000342 демонтажу та направлення засобу вимірювальної техніки для проведення експертизи, який було підписано представниками позивача та відповідачем.

19.07.2023 проведено експертизу ЗВТ, про що складено Акт №0500 експертизи лічильника газу, за результатами виявлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ прихованими заходами в наслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.

За фактом втручання відповідача в роботу ЗВТ, комісією АТ «Запоріжгаз» з розгляду актів про порушення було прийнято рішення про часткове задоволення акту про порушення № ZР004876 від 20.06.2023, а саме в частині несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, здійсненого шляхом прихованих заходів, які відображені у протоколі №1130 від 21.07.2023, у зв`язку з чим на адресу відповідача направлено Акт-розрахунок необлікованого об`єму природного газу і його вартість, з рахунком на оплату.

Оскільки на час подання зустрічного позову відповідачем не сплачено вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природнього газу, представник АТ «Запоріжгаз» просив суд стягнути з відповідача вартість донарахованого (не облікованого) об`єму природного газу в розмірі 597652,16 грн.

Ухвалою суду від 29.03.2024 вимоги за зустрічним позовом АТ «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» до ОСОБА_3 про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) природного газу об`єднано в одне провадження з вимогами за первісним позовом, сторонам встановлено строки для подання заяв по суті справи.

15.04.2024 представником АТ «Запоріжгаз» подано відзив на позовну заяву відповідно до якого, відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що підставою для складання Акту-розрахунку необлікованого об`єму природного газу було виявлення за результатами проведеної експертизи несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ прихованими заходами в наслідок яких здійснювалося необлікове використання природного газу. Так, після проведення експертизи проведено позачергову повірку лічильника, за результатами якої лічильник визнано неприданим до подальшої експлуатації, що відображено у протоколі повірки від 17.09.2023 № 0500 та довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки ДП «Запоріжжястандартметрологія» від 19.07.2023 №2-6435-23.

Так, з протоколу повірки вбачається, що відносна похибка лічильника при об`ємній витраті природного газу 0,021 м 3/год складає мінус 100%. Тобто, лічильник витрату природнього газу у зазначених параметрах газ не обліковує взагалі. Відносна похибка лічильника при об`ємній витраті природного газу 0,03 м 3/год складає мінус 22,89%, а при об`ємній витраті природного газу 0,15 м 3/год складає мінус 11,03%, що вказує на частковий облік природного газу у зазначених параметрах. Зазначений протокол підтверджує викривлення даних обліку природного газу внаслідок несанкціонованого втручання. Посилання позивача про недоведеність її втручання в роботу ЗВТ, суперечать вимогам п. 4 глави 6 розділу 10 Кодексу газорозподільних систем.

22.04.2024 представником позивача подано відповідь на відзив, в якій остання зазначила, що посилання відповідача на наявність підпису позивача в Акті про порушення від 20.06.2023 не відповідає дійсності, оскільки вказаного Акту позивачка у зазначену дату не підписувала та їй він взагалі не вручався. В протоколі повірки № 0500 від 19.07.2023 та в довідці про непридатність законодавчо регульованого ЗВТ № 2-6435-23 від 19.07.2023 не міститься всіх повних даних, що передбачені п. 8.1 ДСТУ 9035:2020 щодо того, в яких саме умовах здійснювалася позачергова повірка ЗВТ позивачки, хоча зазначені умови є суттєвими, оскільки вони цілком повністю впливають на значення отриманих результатів позачергової повірки ЗВТ.

Крім того, відповідно до п.10.1 ДСТУ 9035:2020 лічильник та еталон, за допомогою якого виконують визначення метрологічних характеристик лічильника, до початку досліджень витримують за умов, зазначених у розділі 8 цього стандарту, не менше ніж 4 год.

Однак, експертиза лічильника позивачки проводилася 19.07.2023, при цьому, як зазначає відповідач після експертизи ЗВТ була проведена позачергова повірка лічильника, що зокрема підтверджується і тим, що вони були проведені в одну дату та в одному місці.

Таким чином, відсутні підстави вважати, що перевіряючими було дотримано п.10.1 ДСТУ 9035:2020, оскільки ЗВТ не витримувався у відповідних умовах більше 4 годин, як те вимагають дії, щодо підготовки для проведення повірки, а самі документи взагалі не містять відомостей про дотримання таких умов, так як в них не відображено зазначених показників.

24.04.2024 представником АТ «Запоріжгаз» до суду поданні заперечення, в яких представник відповідача за первісним позовом зазначив, що позивачем в позасудовому порядку результати повірки лічильника газу UG Metrix G 4 заводський № 00843290 та довідки про непридатність № 2-6435-23 від 19.07.2023 не оскаржувались, а оскарження результатів повірки оформлених протоколом та довідки про непридатність не є предметом судового розгляду.

Ухвалою суду від 20.05.2024 за клопотанням представника позивача за первісним позовом призначено в справі судову трасологічну експертизу, провадження в справі зупинено на час проведення експертизи.

07.06.2024 на адресу суду від судового експерта Запорізького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України Шульги О. надійшло клопотання про надання дозволу на застосування руйнівних методів дослідження, які призведуть до ушкодження, часткового знищення або заміни властивостей пломбувальник елементів, пломб та деталей лічильного механізму, оплату експертизи, надання матеріалів, необхідних для проведення експертизи.

Ухвалою суду від 13.06.2024 поновлено провадження у цивільній справі для розгляду клопотання судового експерта.

Ухвалою суду від 04.07.2024 задоволено клопотання судового експерта та надано останньому дозвіл на застосування руйнівних методів дослідження, які призведуть до ушкодження, часткового знищення або заміни властивостей пломбувальних елементів, пломб та деталей лічильного механізму лічильнику газу UG «Metrix» G-4 із заводським номером 00843290.

23.07.2024 на адресу суду Запорізького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України надійшли матеріали цивільної справи та повідомлення про неможливість проведення судової експертизи.

Ухвалою суду від 24.07.2024 поновлено провадження у цивільній справі.

02.08.2024 від представника позивача надійшло клопотання про призначення в справі судової трасологічної експертизи,.

Ухвалою суду від 02.08.2024 задоволено клопотання представника позивача про призначення судової трасологічної експертизи, проведення судової трасологічної експертизи доручено експертам Запорізького науково-дослідному експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України, провадження в справі зупинено на час проведення експертизи.

27.08.2024 на адресу суду надійшов висновок експерта № СЕ-19/108-24/15710-ТР від 20.08.2024.

Ухвалою суду від 17.09.2024 поновлено провадження в справі та призначено підготовче судове засідання.

25.09.2024 ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача підтримала первісний позов та просила його задовольнити з підстав викладених у ньому. У задоволені зустрічного позову просила відмовити.

Представник відповідача за первісним позовом проти задоволення позову ОСОБА_3 заперечував з підстав, викладених у відзиві на нього, а зустрічний позов підтримав та просив його задовольнити.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали цивільної справи, суд встановив наступні фактичні обставини.

Судом встановлено, що 22.01.2021 працівниками АТ «Запоріжгаз» встановлено охоронну пломбу в місці приєднання лічильника природного газу UG «Metrix» G-4, заводський номер 00843290, за адресою: : АДРЕСА_1 , що підтверджується актом № 0600174931 від 22.01.2021 (т. 1 а.с. 14).

20.06.2023 представниками АТ «Запоріжгаз» був оглянутий газовий лічильник UG «Metrix» G-4, заводський номер 00843290, за адресою: АДРЕСА_1 , за результатами огляду було складено акт про порушення № ZР004876 від 20.06.2023, (т. 1 а.с. 27-28). Зміст та форма акту відповідають вимогам, визначеним Кодексом газорозподільних систем.

Суд відхиляє доводи представника позивача, про те, що вищезазначений акт складений у інший день та в іншому місці, оскільки акт містить підпис позивача, а доказів того, що підпис від імені останньої вчинено іншою особою позивачем суду не надано.

10.07.2023 лічильник було демонтовано для проведення експертизи, про що складено протокол № 000342 демонтажу та направлення засобу вимірювальної техніки для проведення експертизи, який підписано представниками АТ «Запоріжгаз» та ОСОБА_3 без зауважень (т. 1 а.с. 17).

19.07.2023 проведено експертизу ЗВТ, про що складено акт експертизи лічильника газу № 0500, за результатами якої виявлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ прихованими заходами, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ: пошкодження конструктивних елементів вихідного патрубків лічильника - в вихідному патрубку лічильника наявний сторонній отвір (не передбачений конструкцією заводу-виробника, розташований на вертикальній площині вихідного патрубка ЗВІТ), внаслідок чого об`єм газу, що проходить через лічильник не обліковується або обліковується частково (не в повному обсязі). Внаслідок виявлених порушень здійснюється викривлення даних обліку природного газу. Витрата природного газу комерційним ВОГ обліковується з порушенням законодавства, ЗВТ експлуатується з порушенням законодавства. Лічильник не приданий до подальшої експлуатації, підлягає заміні. В даному акті зазначено, що по результатам позачергової повірки похибки лічильника, за об`ємної витрати становить: Qmin: -100 %; 0,2 Qmax: -22,89%; Qma: -11,03%. Покази лічильника газу після проведення позачергової повірки: 18975,799 куб.м. ( т. 1 а.с. 18-19).

Факт доставки в належному стані, демонтованого ЗВТ для проведення експертизи підтверджується актом експертизи лічильника газу №0500 від 19.07.2023 де зазначено, що за результатами зовнішнього огляду (обстеження) пакувального пакету (тари), в якій запаковано ЗВТ та/або пломбу комісія вирішила, що пакувальна тара (пакет) знаходиться у належному стані, пломба/сейф пакет № 0251103 не пошкоджена. З даним актом споживач ознайомлена, про що свідчить її підпис (т.1 а.с.19).

Після проведення експертизи лічильника газу, провідним інженером метрології ОСОБА_4 складена довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 24 червня 2021 року за №3-0524-21. В даній довідці зазначено, що за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки не відповідає вимогам п. 11.4 ДСТУ 9035:2020 Підстави для визнання ЗВТ непридатним: п. 11.4 відносна похибка лічильника перевищує максимально допустиму похибку (т.1 а.с.25).

Протоколом повірки № 0708 від 24 червня 2021 року та довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 19.07.2023 за № 2-6435-23 підтверджується факт викривлення даних обліку природного газу (т. 1 а.с. 102).

З урахуванням виявлення факту несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ, комісією АТ «Запоріжгаз» з розгляду актів про порушення прийнято рішення про часткове задоволення акту про порушення № ZР004876 від 20.06.2023, а саме в частині несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, здійсненого шляхом прихованих заходів, які відображені у протоколі засідання комісії № 1130 з розгляду актів про порушення кодексу ГРМ АТ «Запоріжгаз» №1130 від 21.07.2023 (т. 1 а.с. 30-31).

ОСОБА_3 здійснено перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 19 Кодексу) з 21.06.2022 по 20.06.2023. Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу склала 597652,16 грн, що підтверджується актом-розрахунком, розрахунком (т.1 а.с. 59-61).

Правовідносини між газорозподільними підприємствами та споживачами природного газу (населенням) урегульовано Законом України «Про захист прав споживачів», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність», Законом України «Про забезпечення комерційного облік природного газу», Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494, а також договорами про приєднання споживача до газорозподільної системи.

Згідно з частиною першою статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про ринок природного газу» постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами.

Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку.

Згідно з ч. ч. 2, 3 ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу» споживач зобов`язаний, зокрема: укласти договір про постачання природного газу; забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу; припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем врегульовано Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494.

У відповідності до п. 1 гл. 6 р. X Кодексу газорозподільних систем власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Згідно з п. 1 гл. 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема, оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: 1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; 2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; 3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; 4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу; 5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання; 6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії: контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу); перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема, контрольний огляд вузла обліку; монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.

Контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу) здійснюється Оператором ГРМ відповідно до власного графіка обходу споживачів та позапланово (за необхідності).

Згідно до пункту 5 глави 6 розділу X Кодексу газотранспортних систем засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.

Відповідно пункту 4 глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб ( відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування.

Обов`язком споживача є належне утримання та експлуатація ЗВТ, а за недотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових на нього покладається відповідальність у відповідності до Кодексу газорозподільних систем.

Згідно з пунктом 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газувтручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку(зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу(п.4глави 1розділу 1Кодексу ГРС).

Несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ є порушенням конструкції лічильника газу, у тому числі справності лічильного механізму, порушення у роботі лічильника. Теж саме стосується і роботи ЗВТ в позаштатному режимі.

Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає: витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо; відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу; наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ; індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення; забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів; інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Пунктом 1 глави 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем передбачено, що у разі, якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави.

Складення протоколу про направлення засобу вимірювальної техніки на експертизу, передбачено пунктами 1, 2 глави 10 розділу X Кодексу газорозподільних систем, після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал, у присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою оператора ГРМ з унікальним номером та, за бажанням, пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає: 1) поштову адресу місця проведення експертизи; 2) дату та орієнтовний час проведення експертизи (у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України "Про судову експертизу", оператор ГРМ зазначає кінцевий строк, до якого має бути передано ЗВТ та/або пломбу до такого суб`єкта); 3) контактний телефон особи оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо проведення експертизи); 4) сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу; 5) дату останньої повірки ЗВТ. Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи,що спростовує висновок суду першої інстанції про відсутність нормативних документів, які передбачають складення протоколу.

Згідно до підпункту 6 абзацу першого та абзацу другого пункту 5 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак несанкціоновного втручання в роботу ЗВТ представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, встановленому цим Кодексом, акт про порушення, за наявності якого та у порядку, визначеному в розділі Х1 цього Кодексу ГРС здійснює розрахунок не облікованого або облікованого частково об`єму природного газу.

Згідно пунктів 2, 3, 8, 11 глави 5 розділу Х1 Кодексу ГРС акт про порушення складається в присутності споживача/ несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. Акт про порушення складається з двох примірників, один з яких залишається у споживача ( несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператором ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

За результатами розгляду акту про порушення на засіданні комісії може бути прийняте рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акту про порушення. При задоволенні комісією акту про порушення складається акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Згідно з підпунктом 6 пункту 1 глави 7 розділу VI Кодексу газорозподільних систем оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об`єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням ПБСГ та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу випадку несанкціонованого відбору природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ.

Відповідно до пункту 1 глави 2 розділу XI КГС до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Відповідно до пункту 1 глави 3 розділу Х1 Кодексу ГРС у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюються за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника ( контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення ( але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку його усунення.

З матеріалів справи вбачається, що працівниками АТ «Запоріжгаз» 20.06.2023 при знятті контрольних показів лічильника газу позивача та його огляду, було виявлено порушення, а саме:

- підпункту 3 пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС: несанкціоноване втручання у роботу засобу вимірювальної техніки (ЗВТ) (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу);

- підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС: пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.

Про виявлені порушення представниками АТ «Запоріжгаз» 20.06.2023 був складений акт від 20.06.2023 № ZP04876. Акт був підписаний ОСОБА_3 особисто без зауважень (т.1 а.с. 27-28).

Главою 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем врегульовано порядок проведення експертизи ЗВТ та пломб.

Після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), у присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою оператора ГРМ з унікальним номером та, за бажанням, пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає: поштову адресу місця проведення експертизи; дату та орієнтовний час проведення експертизи (у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», оператор ГРМ зазначає кінцевий строк, до якого має бути передано ЗВТ та/або пломбу до такого суб`єкта); контактний телефон особи оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо проведення експертизи); сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу; дату останньої повірки ЗВТ.

Експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу (крім випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

19.07.2023 за результатами проведення в присутності позивача експертизи був складений акт експертизи лічильника газу № 0500. Акт експертизи підписаний ОСОБА_3 без зауважень(т.1 а.с. 18-19).

Отже, порушення, яке зафіксовано в акті про порушення від 20.06.2023 підтверджується актом експертизи лічильника газу від 19.07.2023, яка проведена відповідно до вимог гл. 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, а наявність не пошкоджених пломб не свідчить про відсутність несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ.

Відповідно до пункту 4 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території якого або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування.

З вищевикладеного вбачається, що обов`язок споживача є належне утримання та експлуатація ЗВТ, а за недотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових, зокрема несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ на нього покладається відповідальність у відповідності до Кодексу газорозподільних систем.

Аналогічну позицію висловив Верховний Суд у постанові від 11 грудня 2019 року у справі № 321/1287/18 та постанові від 03.07.2020 року у справі № 348/2641/17, у справі № 314/259/18 від 17 березня 2021 року.

Згідно висновку експерта № СЕ-19/108-24/15710-ТР від 20.08.2024 (т. 2 а.с. 20-28) при штатному встановленні лічильника газу на газорозподільну систему вхідний та вихідний штуцери скріплюються з трубопроводами та опломбовуються, у зв`язку з чим, утворити пошкодження, а саме сторонній наскрізний отвір овальної форми розмірами по осях 6х4 мм на бічній стороні вихідного патрубку мембранного механізму лічильника газу UG «Metrix» G-4, заводський номер 00843290, без порушення охоронних пломб в місті приєднання лічильника газу до діючого газопроводу, а також без порушення цілісності корпусу лічильника неможливо. Приймаючи до уваги, що пломби (металева пломба та полімерна пломба-наклейка), встановлені на відліковий механізм (лічильний пристрій) наданого на дослідження лічильна газу обмежують доступ лише до його внутрішніх деталей, то вплив на них не пов`язаний з діями направленими на пошкодження мембранного механізму, в даному випадку на утворення наскрізного отвору вихідному патрубку лічильника газу

З вказаного висновку вбачається, що втручання в роботу ЗВТ все ж таки відбулося.

Отже, порушення, яке зафіксовано в акті про порушення від 20.06.2023, та експертиза, яка проведена відповідно до вимог глави 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, свідчать про несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ шляхом утворення на боковій поверхні вихідного патрубка наскрізного отвору, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується або обліковується частково.

За фактом втручання відповідача в роботу ЗВТ, комісією АТ «Запоріжгаз» з розгляду актів про порушення було прийнято рішення про часткове задоволення акту про порушення № ZР004876 від 20.06.2023, а саме в частині несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, здійсненого шляхом прихованих заходів, які відображені у протоколі №1130 від 21.07.2023, у зв`язку з чим на адресу відповідача направлено Акт-розрахунок необлікованого об`єму природного газу і його вартість, з рахунком на оплату, який становить 597652,61 грн. (т. 1 а.с. 60-66 ).

Відповідно до абзаців другого, третього пункту 1 глави 4 розділу IX Кодексу ГРМ для визначення фактичного об`єму споживання (розподілу/постачання) природного газу приймаються дані лічильника газу оператора ГРМ. У разі відсутності лічильника газу в оператора ГРМ приймаються дані лічильника газу побутового споживача. При цьому оператор ГРМ має право протягом експлуатації лічильника газу та відповідно до вимог цього Кодексу здійснювати контрольне зняття показань засобів вимірювальної техніки (далі - ЗВТ) (лічильника газу) для контролю та перевірки його показань.

Відповідно до п. 12. Глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправлення разом із супровідним листом, що оформлюється в довільній формі.

АТ «Запоріжгаз» на адресу позивача рекомендованим листом з повідомленням направлено Акт-розрахунок не облікованого об`єму природного газу і його вартості та рахунок на оплату не облікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу та його вартості, з пропозицією погашення вартості не облікованого об`єму природного газу у сумі 597652,16 грн. протягом 10 днів з дати отримання цього повідомлення.

Відповідно до ст. 16 ЦК України юридична особа має право на захист свого особистого немайнового та майнового права та інтересу в суді, а одним із способів захисту є відшкодування збитків.

Статтею 59 Закону України «Про ринок природного газу» передбачено, що суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно з ч.1 ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Пунктом 8.4. Договору передбачено, що у разі якщо дії однієї зі Сторін призвели до завдання матеріальної шкоди іншій Стороні її відшкодування здійснюється в добровільному порядку згідно з вимогами чинного законодавства, а у разі, якщо не досягнуто згоди, - за рішенням суду.

ОСОБА_3 доводів позивача за зустрічним позов не спростувала, доказів сплати вартості необлікованого (донарахованого) природного газу в розмірі 597652,16. суду не надала, правильність розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості не оспорювала.

Суд відхиляє доводи позивача за первісним позовом, про те, що експертиза лічильника газу проведена неналежним складом комісії, до складу якої не входив юрист, оскільки із зазначеного акта вбачається, що до складу комісії входила ОСОБА_5 , яка згідно відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі адвокатів України, з 2017 року має право на здійснення адвокатської діяльності, отже є юристом. Доводи позивача за первісним позовом щодо невідповідності складу комісії з розгляду актів про порушення вимогам Кодексу ГРС, спростовуються наданими АТ «Запоріжгаз» копіями наказу НО-43-0622 від 03.06.202 (т. 1 а.с. 112), листом АТ «Запоріжгаз» від 16.03.2023 (т. 1 а.с. 115), листом НКРЕКП від 27.03.2023 (т. 1 а.с. 116).

З огляду на викладене, суд доходить висновку, що первісний позов слід залишити без задоволення, а зустрічний позов - задовольнити у повному обсязі.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 8964,78 грн.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 89, 141, 259, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_3 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» про визнання незаконним та скасування рішення комісії та акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу - залишити без задоволення.

Зустрічний позов Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» (ідентифікаційний код 03345716, м. Запоріжжя, вул. Заводська, буд. 7) до ОСОБА_3 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП - НОМЕР_1 ) про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) природного газу - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» вартість необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу в сумі 597652 (п`ятсот дев`яносто сім тисяч шістсот п`ятдесят дві) гривні 16 коп. та судові витрати в розмірі 8964 (вісім тисяч дев`ятсот шістдесят чотири тисячі) гривень 78 коп.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Запорізького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 08.11.2024.

Суддя А.В. Стеценко

СудОрджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено12.11.2024
Номер документу122909922
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —335/3214/24

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 06.12.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 27.11.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Рішення від 29.10.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

Рішення від 29.10.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

Ухвала від 25.09.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

Ухвала від 17.09.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

Ухвала від 02.08.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

Ухвала від 24.07.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

Ухвала від 04.07.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Стеценко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні