Рішення
від 04.11.2024 по справі 555/1380/24
БЕРЕЗНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 555/1380/24

Номер провадження 2/555/444/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2024 року

Березнівський районний суд Рівненської області в складі:

головуючого судді - Мельничук Н. В.

при секретарі Стасюк І. Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Березне цивільну справу за позовом ОСОБА_1 доДержавного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, Комунального підприємства "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації" Рівненської обласної ради, про усунення перешкоди у розпоряджанні майном та припинення дій, що порушує право власності, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся ізпозовом про усунення перешкоди у розпоряджанні майном та припинення дій, що порушує право власності. Позивач в обґрунтування заявлених вимог вказує, що позивач на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, виданого 01.06.1989р. Березнівською ДНК є співвласником (частка 1/4) житлового будинку з надвірними будівлями та спорудами, розміщеного в АДРЕСА_1 . Право власності зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі ДРРП), реєстраційний номер майна : 67575.Іншим співвласником майна (частки 1/4 та 1/2) є ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 12 червня 2002 року належну їй частку в праві власності на житловий будинок заповіла в т.ч. позивачу.У квітні 2024 році із отриманої у зв`язку із оформленням спадщини в приватного нотаріуса Рівненського РНО Трембіцького В.Я. Інформаційної довідки із ДРРП №374685439, позивачу стало відомо про наявність заборони (архівний запис) та подвійної реєстрації (за адресою) права власності на різні житлові будинки за однаковою адресою : АДРЕСА_1 .А саме :ВІДОМОСТІ З ЄДИНОГО РЕЄСТРУ ЗАБОРОН ВІДЧУЖЕННЯ ОБ`ЄКТІВ НЕРУХОМОГО МАЙНА : Тип обтяження: заборона (архівний запис) №7875879; зареєстровано : 08.09.2008 17:33:40 за №7875879 реєстратором: Приватний нотаріус Куц А.В., 34600, Рівненська обл., Березнівський р., м.Березне, вул.Котляревського, 2-а, (03653) 5-54-57; підстава обтяження : повідомлення, б/н, 18.08.1983, Березнівський держбанк; об`єкт обтяження : будинок, адреса: АДРЕСА_1 ; власник : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , причина відсутності коду : архівний запис; додаткові дані : Архівний номер : 206384ROVNO22279, архівна дата : 14.12.2000, дата виникнення : 18.08.1983, №реєстра: 115060-102, внутр.№CD01662F2DF13431664B, комментарий : 31-41.; ВІДОМОСТІ З РЕЄСТРУ ПРАВ ВЛАСНОСТІ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО : реєстраційний номер майна : 51786; тип майна : домоволодіння; Адреса нерухомого майна : АДРЕСА_1 ; номер запису : 77-181 в книзі 2; дата прийняття рішення про державну реєстрацію : 08.02.2003; дата внесення запису : 08.02.2003; ПІБ : ОСОБА_4 ; Причина відсутності коду : архівний запис; форма власності : приватна; частка власності : 1/2; підстава виникнення права власності : свідоцтво про право власності, б/н, 25.11.1958, Березнівська селищна рада. Наявність даних записів в ДРРП перешкоджають позивачу в належному офомленні належної йому частки в спадщині, яка відкрилась після смерті ОСОБА_2 .

Клопотання, процесуальні дії у справі.

21 червня 2024 року позовна заява була прийнята до розгляду та відкрите провадження у справі.

Будь-які заяви чи клопотання щодо проведення процесуальних дій, в тому числі забезпечення позову, забезпечення доказів, зупинення і поновлення провадження у справі, учасниками справи не заявлялися.

Позивач ОСОБА_1 .судове засідання не з`явився, представник позивача- адвокат Юсенко А.О. подав до суду заяву, в якій просить розглянути справу у відсутності позивача та представника, заявлені вимоги підтримує в повному обсязі, просить задовольнити позов. не заперечує проти ухвалення заочного рішення суду.

Представник відповідача-Державного підприємства Інформаційнийцентр Міністерстваюстиції України в судове засідання не з`явився, повідомлений вчасно та належним чином, що підтверджується оголошенням про виклик до суду, причини неявки суд не повідомив .

Представник відповідача- комунального підприємства"Рівненськеобласне бюротехнічної інвентаризації"Рівненської обласноїради в судове засідання не з`явився, подав до суду заяву, в якій просять справу розглядати без його участі .

Встановлені судом фактичні обставини та відповідні їм правовідносини, норми права, які застосовував суд, мотиви суду.

Судом встановлено,що Позивач на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, виданого 01.06.1989р. Березнівською ДНК є співвласником (частка 1/4) житлового будинку з надвірними будівлями та спорудами, розміщеного в АДРЕСА_1 . Право власності зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі ДРРП), реєстраційний номер майна : 67575.

Іншим співвласником майна (частки 1/4 та 1/2) є ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1

ОСОБА_2 12 червня 2002 року належну їй частку в праві власності на житловий будинок заповіла в т.ч. позивачу.

У квітні 2024 році із отриманої у зв`язку із оформленням спадщини в приватного нотаріуса Рівненського РНО Трембіцького В.Я. Інформаційної довідки із ДРРП №374685439, позивачу стало відомо про наявність заборони (архівний запис) та подвійної реєстрації (за адресою) права власності на різні житлові будинки за однаковою адресою : АДРЕСА_1 .

А саме : ВІДОМОСТІ З ЄДИНОГО РЕЄСТРУ ЗАБОРОН ВІДЧУЖЕННЯ ОБ`ЄКТІВ НЕРУХОМОГО МАЙНА : Тип обтяження: заборона (архівний запис) №7875879; зареєстровано : 08.09.2008 17:33:40 за №7875879 реєстратором: Приватний нотаріус Куц А.В., 34600, Рівненська обл., Березнівський р., м.Березне, вул.Котляревського, 2-а, (03653) 5-54-57; підстава обтяження : повідомлення, б/н, 18.08.1983, Березнівський держбанк; об`єкт обтяження : будинок, адреса: АДРЕСА_1 ; власник : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , причина відсутності коду : архівний запис; додаткові дані : Архівний номер : 206384ROVNO22279, архівна дата : 14.12.2000, дата виникнення : 18.08.1983, №реєстра: 115060-102, внутр.№CD01662F2DF13431664B, комментарий : 31-41. ; ВІДОМОСТІ З РЕЄСТРУ ПРАВ ВЛАСНОСТІ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО : реєстраційний номер майна : 51786; тип майна : домоволодіння; Адреса нерухомого майна : АДРЕСА_1 ; номер запису : 77-181 в книзі 2; дата прийняття рішення про державну реєстрацію : 08.02.2003; дата внесення запису : 08.02.2003; ПІБ : ОСОБА_4 ; Причина відсутності коду : архівний запис; форма власності : приватна; частка власності : 1/2; підстава виникнення права власності : свідоцтво про право власності, б/н, 25.11.1958, Березнівська селищна рада.

Наявність даних записів в ДРРП перешкоджають позивачу в належному офомленні належної йому частки в спадщині, яка відкрилась після смерті ОСОБА_2 .

В листі-відповіді на адвокатський запит від 25.04.2024 №12120 Березнівський відділ державної виконавчої служби у Рівненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції проінформував, що згідно бази даних АСВП станом на 25.04.2024 року виконавчі документи, де стороною (боржником) є громадянка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , на виконанні відсутні (не надходили). Відомості про боржника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в Єдиному реєстрі боржників відсутні.

В повідомленні Березнівського ТВБВ №10017/0136 філії-Рівненського обласного управління Ощадбанку від 22.04.2024 №85 зазначено, що на ім`я ОСОБА_2 відсутні невиконані зобов`язання перед АТ Ощадбанк.

У квітні 2024 року позивачка звернулась до Національного Банку України щодо надання такої інформації :

1)Чи містить Державний реєстр банків відомості щодо реєстрації банку з найменуванням Держбанк?

2)Чи містить Державний реєстр банків відомості щодо реєстрації банку з найменуванням Березнівський держбанк?

3)Чи має Березнівський держбанк правонаступників?

4)Чи передавались на архівне зберігання до Національного банку України документи (інформація) про заборону на об`єкт обтяження : будинок за адресою : АДРЕСА_1 .

В листі НБУ від 02.05.2024 №27-0007/34577 зазначено таке :

Згідно з Указом Президії Верховної Ради СРСР від 07.04.1959 Про реорганізацію системи банків довгострокових вкладень та Постанови Ради Міністрів СРСР від 07.04.1959 №369 Питання, пов`язані з реорганізацією системи банків довгострокових вкладень функції Сільгоспбанку та комунальних банків СРСР покладено на ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Відповідно до постанови ЦК КПРС, Ради Міністрів СРСР від 17.07.1987 №821 Про вдосконалення системи банків в країні і посилення їх впливу на підвищення ефективності економіки (далі Постанова №821) реорганізовано діючі та утворено нові спеціалізовані банки, які створили систему банків у такому складі : Державний банк СРСР (Держбанк СРСР), Банк зовнішньоекономічної діяльності СРСР (Зовнішекономбанк СРСР), Промислово-будівельний банк СРСР (Промбудбанк СРСР), Агропромисловий банк СРСР (Агропромбанк СРСР), Банк Житлово-комунального господарства і соціального розвитку СРСР (Житлосоцбанк СРСР), Банк трудових заощаджень і кредитування населення СРСР (Ощадний банк СРСР).

Пунктом 8 Постанови №821 передбачено створення банками СРСР в союзних республіках відповідних республіканських банків з прямим підпорядкуванням банкам СРСР.

Згідно з пунктами 2 та 3 Постанови Верховної Ради Української СРСР Про порядок введення в дію Закону України Про банки і банківську діяльність" від 20.03.1991 №873-ХІІ Верховною Радою України оголошено власністю України Український республіканський банк Держбанк СРСР і створено на його базі Національний банк України.

Постановою Президії Верховної Ради України від 07.10.1991 №1605-ХІІ затверджено статут Національного банку України, в якому не визначалось правонаступництво Національного банку України.

З огляду на зазначене, Український республікнський банк Держбанку СРСР не має правонаступників.

Повідомляємо, що станом на 02.05.2024 Державний реєстр банків не містить відомостей про реєстрацію Національним банком України банку з найменуванням "Держбанк або Березнівський держбанк, а також не містить відомостей про банк, який став правонаступником "Держбанк, у тому числі Березнівський держбанк.

Додатково зазначаємо, що документи/інформація (юридичні справи про відкриття рахунків, кредитні договори, договори застави) на Ваше ім`я в описах архівних справ колишнього Управління Національного банку України в Рівненській області не зазначені та на архівне зберігання до Національного банку України не передавалися, тому надати необхідні документи/інформацію щодо заборони на відчуження нерухомого майна, яку було накладено згідно з повідомленням Березнівський держбанк від 18.08.1983 №б/н, неможливо.

КП Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації у наданій Виписці з інвентаризаційних матеріалів від 19.03.2024 №1618 вказало, що на житловий будинок за адресою : АДРЕСА_1 зареєстровано право власності в реєстровій книзі №6 під реєстровим номером №207-938 за ОСОБА_1 (частка 1/4) та ОСОБА_2 (частки 1/4 та 1/2).

Березнівська міська рада в листі від 02.05.2024 за №зп-1860/02-01-25 проінформувала про неможливість надати відомості щодо видачі 25 листопада 1958 року ОСОБА_4 свідоцтва про право власності на домоволодіння АДРЕСА_1 .

Архівне управління Рівненської районної державної адміністрації у листі-відповіді на адвокатський запит від 14.05.2024 №249/04-01 повідомило, що відповідно до акта прийому-передачі документів на державне зберігання від 11 жовтня 1975 року документи Березнівської селищної ради за 1944-1966 передано на зберігання до Державного архіву Рівненської області.

Державний архів Рівненської області у листі-відповіді на адвокатський запит від 03.05.2024 №102/01-29/24 вказав, що протоколи засідань виконавчого комітету Березнівської селищної ради народних депутатів за 1958 рік на зберігання до Державного архіву Рівненської області не надходили.

Згідно із пунктом 3наказу Міністерства юстиції України від 18.08.2004р. N85/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2004 р. за N 1020/9619, наказано Державному підприємству "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України:

-здійснитизаходищодостворенняпрограмногозабезпечення Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, яке відповідалобновим сучаснимстандартамзбереження та захисту інформації (абзац другий пункту 3 в редакціїНаказу Міністерства юстиції України N 111/5 від 28.12.2006);

-забезпечити належнеперенесеннябази даних електронного Єдиного реєструзаборонвідчуження об`єктів нерухомого майна до нової бази;

Відповідно до Положення про Єдиний реєстр заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, затвердженогонаказом Міністерства юстиції України 09.06.99N 31/5(у редакціїнаказу Міністерства юстиції України від 18.08.2004N 85/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2004 р. за N 1020/9619, було визначено, що Єдиний реєстрзаборонвідчуженняоб`єктівнерухомого майна(далі- Реєстр заборон) - це електронна база даних, яка містить відомості про обтяження нерухомого майна, а саме: накладені заборони та арешти нерухомого майна; вилучення записів про заборони, арешти;видані витяги з Реєстру заборон (пункт 1.1).

Держателем Реєстру заборонвизначалосьМіністерствоюстиції України, яке розробляло організаційні,методологічні принципи ведення Реєстру заборон та забезпечувало його функціонування (пункт 1.3).

Адміністратором Реєстру заборон (далі - Адміністратор) визначалось державне підприємство "Інформаційний центр"Міністерстваюстиції України, щомалоповний доступдоелектронноїбазиданихі відповідало за її технічне та технологічне створеннятаведення, матеріально-технічне та технологічне забезпечення, за збереження і захист даних, що містяться в Реєстрі заборон (пункт 1.4).

Реєстраторами Реєстру заборон були:

державні нотаріальніконтори,державнінотаріальні архіви, приватні нотаріуси, які уклали відповіднідоговориз Адміністраторомімають повнийдоступ до Реєстру заборон через комп`ютерну мережу;

державне підприємство "Інформаційний центр"Міністерства юстиції України та його регіональні філії.

Реєстратори приймализаяви про реєстрацію обтяження об`єкта нерухомого майна від державних нотаріальнихконтортаприватних нотаріусів,якінеє Реєстраторами, посадових осіб виконавчих комітетів сільських,селищних,міських рад,судівтаслідчих органівтапостановипро арешт майна боржника органів державної виконавчоїслужбитаіншихосіб,визначенихцимПоложенням; уносили тавилучали записи до (з) Реєстру заборон про заборони, арешти щодо нерухомого майна; отримували (видавали) витяги з Реєстру заборон (пункт 1.5).

НаданнядоступуРеєстраторам і Користувачам до Реєстру заборон здійснювалось Адміністраторомнапідставі відповідних договорів (пункт 1.7).

Із листа-відповіді на адвокатський запит Головного територіального управління юстиції у Рівненській області від 02.09.2019р. №5170/6308-0-33-16/05 відомо, що приватний нотаріус Куц Алла Володимирівна припинила приватну нотаріальну діяльність відповідно до наказу Рівненського обласного управління юстиції від 14.12.2005р. №308. Всі документи нотаріального діловодства та архів приватного нотаріуса було передано на зберігання до Рівненського обласного державного нотаріального архіву.

Системний аналіз наведених вище правових норм та фактичні обставини справи дозволяють зробити наступні висновки.

З огляду на те, що приватний нотаріус Березнівського районного нотаріального округу Куц Алла Володимирівна припинила приватну нотаріальну діяльність відповідно донаказуРівненського обласного управління юстиції від 14.12.2005 № 308 та передала справи приватного нотаріуса доРівненського обласного нотаріального архіву на зберігання за актом приймання-передачі, об`єктивно вбачається відсутністьможливості приватного нотаріуса Куц А.В. на внесення будь-яких записів до Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна після припинення приватної нотаріальної діяльності, позаяк в подальшому вона не мала статусу ні Користувача, ні Реєстратора, що унеможливлювало її доступ до такого реєстру.

Натомість, з урахуванням приписів наказу Міністерства юстиції України від 18.08.2004р. N85/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2004 р. за N 1020/9619, в подальшому Державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України як Адміністратор Реєстру заборон було зобов`язане здійснити заходищодо створенняпрограмногозабезпечення Єдиногореєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, яке відповідалобновим сучасним стандартамзбереження та захисту інформації, та забезпечити належне перенесення бази даних електронного Єдиногореєструзаборонвідчуження об`єктів нерухомого майна до нової бази.

Отже, за наведеного слідує, що саме на стадії перенесеннябази даних з існуючої бази даних Єдиногореєстру заборонвідчуження об`єктів нерухомого майна до нової електронної бази, пов`язаної із запровадженням нового програмного забезпечення Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, було внесено запис 08.09.2008 за №7875879, однак такий запис не міг бути внесений приватним нотаріусом Куц А.В., яка припинила приватну нотаріальну діяльність, позаяк відповідно до чинного законодавства такими повноваженнями був наділений виключно Адміністратор Реєстру заборон - Державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, щомавповнийдоступдо електронної базиданихі відповідав за її технічне та технологічнествореннятаведення, матеріально-технічне та технологічне забезпечення, за збереження і захист даних, що містяться в Реєстрі заборон.

Із сформованого за допомогою публічного загальнодоступного інтернет-ресурсу Опендатабот Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 07.06.2024 вбачається, що Державне підприємство Інформаційний центр Міністерства юстиції України (код ЄДРПОУ 25287988) зареєстроване за адресою: Україна, 04053, місто Київ, ВУЛИЦЯ АРТЕМА, будинок 73. Статус : перебуває в стані припинення.

Згідно із п.1 наказу Міністерства юстиції України від N 7/5 від 07.02.2002, який зареєстрований в Мін`юсті 18 лютого 2002 р. за N157/6445 (в редакції чинній на дату виникнення відповідних правовідносин) установлено, що до прийняття Верховною Радою України та набрання чинності законом України про державну реєстрацію прав на об`єкти нерухомого майна бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) здійснювали реєстрацію прав власності на нерухоме майно.

Відповідно до п.1.3. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого вищенаведеним наказом, реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснювали комунальні підприємства бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ).

Комунальне підприємство Березнівське бюро технічної інвентаризації Березнівської міської ради в листі-відповіді на адвокатський запит від 19.06.2024 №256 проінформувало, що реєстрацію права власності на паперових носіях та в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно щодо домоволодіння, розташованого в АДРЕСА_1 , за ОСОБА_4 на підставі свідоцтва про право власності, б/н, яке видане 25.11.1958 Березнівською селищною радою, НЕ ПРОВОДИЛО. Доступ до електронного Реєстру прав власності на нерухоме майно на території Березнівського району у лютому 2003 року також мало КП Рівненське обласне БТІ.

За приписами ч. 1ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч. 1ст. 15 ЦК, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу ( ч. 1ст. 16 ЦК України).

Відповідно до п.4 розділу ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Цивільного Кодексу України, який набрав чинності 01 січня 2004 року, Цивільний кодекс України застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності. Щодо цивільних відносин, які виникли до набрання чинності Цивільним кодексом України, положення цього Кодексу застосовуються до тих прав і обов`язків, що виникли або продовжують існувати після набрання ним чинності.

Згідно зчастиною першою статті 509,статтею 526 ЦК Українизобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За загальним правилом зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом (ст.598 ЦК) України.

Правила припинення зобов`язання сформульовані вглаві 50 "Припинення зобов`язання" розділу I книги п`ятої "Зобов`язальне право" ЦК України. Норми цієї глави передбачають, що зобов`язання, зокрема, припиняється смертю фізичної особи чи ліквідацією юридичноїособи (статті 608та609 ЦК України).

З врахуванням наведеного, правовідношення між померлою ОСОБА_2 та ліквідованим без правонаступництва Держбанком (Березнівським держбанком) вважається фактично припиненим. Окільки основне зобов`язання припинилось, то і похідне обтяження у вигляді заборони на невизначене та окреме майно є припиненим.

Статтею 41 Конституції України передбачено, щокожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно дост. 317 ЦК Українивласникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Згідност. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Стаття 321 ЦК Українипередбачає, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно дост. 16 ЦК Україниспособом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема: припинення дії, яка порушує право та відновлення становища, яке існувало до порушення.

Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його права, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню (ст. 386 ч.2 ЦК України).

Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (ст. 391 ч.1 ЦК України).

У відповідності до пункту 33 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 07.02.2014 року № 5 «Про судову практику у справах про захист права власності та інших речових прав», застосовуючи положеннястатті 391 ЦК, відповідно до якої власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном, навіть якщо вони не пов`язані із позбавленням права володіння, суд має виходити із такого. Відповідно до положень статей391,396 ЦКпозов про усунення порушень права, не пов`язаних із позбавленням володіння, підлягає задоволенню у разі, якщо позивач доведе, що він є власником або особою, яка володіє майном (має речове право) з підстави, передбаченої законом або договором, і що діями відповідача, не пов`язаними з позбавленням володіння, порушується його право власності чи законного володіння.

За п.1 ч.1ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ч.2ст.26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Відповідно до п. 9 ч. 1ст. 27 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»державна реєстрація прав проводиться на підставі рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно. Відповідно до п. 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженогоПостановою КМУ від 26.10.2011 року № 1141, державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Відповідно до ч. 2 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ № 5 від 03.06.2016 року "Про судову практику в справах про зняття арешту з майна" позов про зняття арешту з майна може бути пред"явлений власником,а також особою, яка володіє на підставі закону чи договору або іншій законній підставі майном, що не належить боржнику (речове право на чуже майно).

Верховний Суд 12 жовтня 2022 року в справі № 203/3435/21 (провадження № 61-5467 св22) дійшов висновку, що наявність протягом тривалого часу нескасованого арешту на майно боржника, за умови відсутності виконавчого провадження та майнових претензій з боку стягувача, є невиправданим втручанням у право особи на мирне володіння своїм майном.

Обраний позивачем спосіб захисту порушеного права відповідає вимогам закону, спрямований на усунення перешкод у здійсненні права власності та не порушує прав інших осіб. Наявні заборона, яка стосується належного позивачу на праві спільної часткової власності житлового будинку, та право власності власника ОСОБА_4 ІНШОГО МАЙНА із помилково вказаною такою ж адресою майна, позбавляє позивача права на розпорядження свою власністю на власний розсуд та можливості оформлення спадщини. Позовні вимоги є законними та обгрунтованими, оскільки існують реальні перешкоди позивачу у праві володіння, користування та розпорядження належним йому майном.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація прав)- це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За змістом наведеної вище норми права державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації.При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.

Зазначене узгоджується із висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постанові від 12 березня 2019 року у справі № 911/3594/17, провадження № 12-234гс18, та Верховного Суду, викладеними у постанові від 24 січня 2020 року у справі № 910/10987/18.

Навіть якщо буде встановлено, що суб`єкт державної реєстрації прав дотримався законодавства при внесенні запису про проведену державну реєстрацію права за іншою особою, це не є перешкодою для задоволення позову щодо скасування цього запису, якщо наявність такого запису порушує права чи охоронювані законом інтереси позивача - Постанова Касаційного господарського суду Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 915/572/17.

Тому вимога про скасування запису про право власності ОСОБА_4 жодним чином не порушить його прав та інтересів (або його спадкоємців), оскільки фактично цей запис стосується ІНШОГО МАЙНА, АЛЕ ІЗ ПОМИЛКОВО ВКАЗАНОЮ АДРЕСОЮ ЖИТЛОВОГО БУДИНКУ, ЯКИЙ У ВІДПОВІДНІЙ ЧАСТЦІ НАЛЕЖИТЬ ПОЗИВАЧУ.

Внесені записи до Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за №7875879 та до Реєстру прав власності на нерухоме майно за №67575 (за тією ж адресою, що і майно позивача) є втручанням у право позивача мирно володіти своїм майном.

Відповідно до ст. 46 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, підписаної 4 листопада 1950 р. в Римі та ратифікованої Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР, для нашої держави є обов`язковою практика Європейського суду з прав людини. У ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 № 3477-IV передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права (далі ЄСПЛ).

Відповідно дост.6 Європейської Конвенції з прав людинивизнається право людини на доступ до правосуддя, а за ст.13, зазначеної Конвенції, на ефективний спосіб захисту прав, і це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правопорушення.

Статтею 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено : «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права». Для сфери регулювання земельних відносин важливе значення має те, що термін «майно» ЄСПЛ поширює також на матеріальні активи, щодо яких заявник може заявляти щонайменше «законне сподівання» їх фактичного отримання (рішення «Pine Valley Developments Ltd and Others v. Ireland» від 29.11.1991, рішення «Pressos Compania Naviera S.A. and Others v. Belgium» від 20.11.1995). У справі «Копеський проти Словаччини» ЄСПЛ зазначає, що «майном» може бути як «наявне майно», так і активи, включаючи вимоги, стосовно яких особа може стверджувати, що вона має принаймні «легітимні сподівання» на реалізацію майнового права. «Легітимні сподівання» за своїм характером повинні бути більш конкретними, ніж просто надія, та мають ґрунтуватися на законодавчому положенні або юридичному акті, наприклад судовому вердикті .

Також Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі "Україна-Тюмень проти України" від 22.11.2007, п. 60, п. 61, заява 22603/02, встановивши порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, зазначив, що таким чином на позивача було покладено індивідуальний та надмірний тягар, який порушив справедливий баланс, що мав бути дотриманий між вимогами суспільного інтересу з одного боку, та захистом права на мирне володіння майном - з іншого. Втручання в право на мирне володіння майном повинне здійснюватися з дотриманням "справедливого балансу" між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи (справа "Спорронг та Льонрот проти Швеції").

Керуючись ст. ст. 4, 5, 10, 19, 23, 30, 76-81, 83, 84, 133, 136, 174, 175, 176, 182, 183 Цивільного процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

Усунути перешкоди у розпорядженні майном та припинити дію, що порушує право власності позивача ОСОБА_1 шляхом скасування записів про державну реєстрацію: - обтяження типу заборони (архівний запис), яке в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (складова частина Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) записане наступним чином : Тип обтяження: заборона (архівний запис) №7875879; зареєстровано : 08.09.2008 17:33:40 за №7875879 реєстратором: Приватний нотаріус Куц А.В., 34600, Рівненська обл., Березнівський р., м.Березне, вул.Котляревського, 2-а, (03653) 5-54-57; підстава обтяження : повідомлення, б/н, 18.08.1983, Березнівський держбанк; об`єкт обтяження : будинок, адреса: АДРЕСА_1 ; власник : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , причина відсутності коду : архівний запис; додаткові дані : Архівний номер : 206384ROVNO22279, архівна дата : 14.12.2000, дата виникнення : 18.08.1983, №реєстра: 115060-102, внутр.№CD01662F2DF13431664B, комментарий : 31-41;

-права власності, яке в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (складова частина Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) записане наступним чином : реєстраційний номер майна : 51786; тип майна : домоволодіння; Адреса нерухомого майна : АДРЕСА_1 ; номер запису : 77-181 в книзі 2; дата прийняття рішення про державну реєстрацію : 08.02.2003; дата внесення запису : 08.02.2003; ПІБ : ОСОБА_4 ; Причина відсутності коду : архівний запис; форма власності : приватна; частка власності : 1/2; підстава виникнення права власності : свідоцтво про право власності, б/н, 25.11.1958, Березнівська селищна рада.

Рішення може бути оскаржене до Рівненського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення через Березнівський районний суд Рівненської області. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом 30 днів з дня отримання копії цього рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Сторони та інші учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 ; місце проживання : АДРЕСА_1 ; паспорт НОМЕР_1 , виданий Березнівським РВ УМВС України в Рівненській області 18.06.1999р., реєстраційний номер картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідач : Державне підприємство Інформаційний центр Міністерства юстиції України; код ЄДРПОУ 25287988; місцезнаходження: Україна, 04053, місто Київ, ВУЛИЦЯ АРТЕМА, будинок 73;

Відповідач : комунальне підприємство "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації" Рівненської обласної ради; код ЄДРПОУ 03352053; юридична адреса : 35331, Україна, Рівненський р-н, Рівненська обл., село Городок,вулиця Першотравнева, будинок, 2;.

Суддя: Мельничук Н. В.

СудБерезнівський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено12.11.2024
Номер документу122917915
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них:

Судовий реєстр по справі —555/1380/24

Рішення від 04.11.2024

Цивільне

Березнівський районний суд Рівненської області

Мельничук Н. В.

Ухвала від 15.07.2024

Цивільне

Березнівський районний суд Рівненської області

Мельничук Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні