печерський районний суд міста києва
Справа № 757/37965/24-к
пр. 1-кс-32995/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2024 року м. Київ
Слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 ,
з участю секретаря судових засідань - ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суді в м. Києві скаргу голови громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 на бездіяльність прокурора, яка полягає у не внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань,
УСТАНОВИВ:
Короткий виклад доводів поданої скарги
19.08.2024 голова громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 , у порядку п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, звернувся до слідчого судді Печерського районного суду м. Києва зі скаргою на бездіяльність прокурора Спеціалізованої екологічної прокуратури,яка полягає у невнесенні всупереч положенням ст. 214 КПК Українизаяви ГО від 12.08.2024 за вих. № 12/08/2024-1 про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі по тексту - ЄРДР).
Явка сторін
У скарзі голова ГО просив скаргу розглядати без його участі.
Представник Спеціалізованої екологічної прокуратури, у судове засідання не прибув, будучи належно повідомленим про дату, час та місце розгляду скарги, шо відповідно до ч 3 ст. 306 КПК України не є перешкодою для розгляду скарги.
Відповідно до положень ст. 26 КПК України сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та спосіб, передбачених цим Кодексом.
Враховуючи принцип диспозитивності, слідчий суддя визнав за можливе прийняти рішення по суті скарги у відсутність осіб, які не з`явились, на підставі наданих доказів.
Згідно з нормами ч. 4 ст. 107 КПК України фіксація за допомогою технічних засобів під час розгляду скарги слідчим суддею не здійснювалась.
Норми права, якими керується слідчий суддя при розгляді скарги
Відповідно до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування, а дізнавач - керівником органу дізнання, а в разі відсутності підрозділу дізнання - керівником органу досудового розслідування.
Слідчий, прокурор, інша службова особа, уповноважена на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення, зобов`язані прийняти та зареєструвати таку заяву чи повідомлення. Відмова у прийнятті та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не допускається (ч. 4 ст. 214 КПК України).
За правилами п. 1 ч.1 ст. 303 КПК України заявник має право оскаржити бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами ст. 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк.
Скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого, дізнавача чи прокурора, передбачені ч. 1 ст. 303 цього Кодексу, можуть бути подані особою протягом десяти днів з моменту прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності. Якщо рішення слідчого, дізнавача чи прокурора оформлюється постановою, строк подання скарги починається з дня отримання особою її копії (ч. 1 ст. 304 КПК України).
Відповідно до положень ч. 2 ст. 307 КПК України ухвала слідчого судді за результатами розгляду скарги на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування може бути про: 1) скасування рішення слідчого, дізнавача чи прокурора; 1-1) скасування повідомлення про підозру; 2) зобов`язання припинити дію; 3) зобов`язання вчинити певну дію; 4) відмову у задоволенні скарги.
Обставини, встановлені слідчим суддею, та зміст спірних правовідносин
Процесуальні правовідносини регулюються главою 19 «Загальні положення досудового розслідування» та главою 26 «Оскарження рішень, дій чи бездіяльності під час досудового розслідування» розділу ІІІ «Досудове розслідування» КПК України.
Слідчим суддею встановлено, що 12.08.2024 з електронної пошти ІНФОРМАЦІЯ_1 на електронну адресу Спеціалізованої екологічної прокуратури, ІНФОРМАЦІЯ_16 за № 12/08/2024-1 була направлена заява ГО «НОН-СТОП» про вчинення кримінального правопорушення, в якій викладені такі обставини.
Так, на думку заявника, ОСОБА_4 (ІПН: НОМЕР_1 ), маючи зв`язки із представниками спеціальних служб російської федерації, зокрема фсб, налагодивши бізнес із рядом фізичних осіб, які є громадянами рф, разом із ОСОБА_5 , перебуваючи у злочинній змові з посадовими особами Міністерства енергетики України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Державної екологічної інспекції України, Державної служби геології та надр України, Державної податкової служби України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державної інспекції енергетичного нагляду України, Харківської обласної військової адміністрації, Богодухівської районної державної адміністрації, Харківської обласної ради, фактично контролюючи ПРАТ «ВК „УКРНАФТОБУРІННЯ"» (код ЄДРПОУ 33152471), із залученням ТОВ «СІРІУС-1» (код ЄДРПОУ 32239577), ТОВ «САХАЛІНСЬКЕ» (код ЄДРПОУ 32337278), ТОВ «ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ» (код ЄДРПОУ 35251246), ТОВ «ОПЕРАТОР ГТС УКРАЇНИ» (код ЄДРПОУ 42795490), із залученням ряду фізичних осіб, в тому числі ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_10 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , створив організовану злочинну групу, яка реалізує ряд злочинних схем. По-перше, учасники організованої злочинної групи на чолі з ОСОБА_4 , шляхом надання неправомірної вигоди посадовим особам Міністерства енергетики України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Державної екологічної інспекції України, Державної служби геології та надр України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державної інспекції енергетичного нагляду України, Харківської обласної військової адміністрації, Богодухівської районної державної адміністрації, Харківської обласної ради, незаконно отримали спеціальний дозвіл на користування надрами, а також інші дозволи та ліцензії, для ПРАТ «ВК „УКРНАФТОБУРІННЯ"» (код ЄДРПОУ 33152471), на підставі яких здійснюють незаконне, без будь-якого обліку, видобування газу та нафти. При цьому, не сплачуючи рентну плату за видобування та користування корисними копалинами, ухиляючись від сплати податків, грубо порушуючи діючи норми екологічного законодавства. По-друге, ОСОБА_4 разом з іншими учасниками організованої злочинної групи, здійснює легалізацію грошових коштів, отриманих від реалізації вказаної злочинної схеми, в тому числі на території російської федерації, фактично здійснюючи колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору та фінансування тероризму. У свою чергу, посадові особи Міністерства енергетики України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Державної екологічної інспекції України, Державної служби геології та надр України, Державної податкової служби України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державної інспекції енергетичного нагляду України, Харківської обласної військової адміністрації, Богодухівської районної державної адміністрації, Харківської обласної ради, систематично отримують неправомірну вигоду від ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та інших учасників організованої злочинної групи, за що, зловживаючи службовим становищем, шляхом підроблення документів, вчиняють дії в інтересах вказаної організованої злочинної групи, зокрема незаконно та безпідставно надають відповідні дозволи і ліцензії, не здійснюють належний контроль за видобутком корисних копалин, не вживають належних заходів щодо порушення екологічних норм. Крім того, ОСОБА_5 , перебуваючи у злочинній змові із представниками Державної прикордонної служби України, надаючи останнім неправомірну вигоду, використовуючи підроблені документи здійснив незаконний виїзд за межі території України під час дії воєнного стану. В діях зазначених суб`єктів вбачаються ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 236, ч. 3 ст. 240, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 258-5, ч. 2 ст. 332-2, ч. 3 ст. 357, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України.
19.08.2024, у строк, передбачений ч. 1 ст. 304 КПК України, через систему «Електронний суд» голова ГО НОН-СТОП» ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді зі скаргою.
Інформація від Спеціалізованої екологічної прокуратурипро внесення відомостей до ЄРДР за заявою ОСОБА_3 відсутня.
Ця сама заява про вчинення кримінального правопорушення 12.08.2024 також була направлена на електронні адреси інших органів досудового розслідування, а саме: ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , ІНФОРМАЦІЯ_15
Мотиви, якими керується слідчий суддя при розгляді скарги
Дослідивши матеріали скарги слідчий суддя дійшов такого висновку.
Спрощена процедура внесення відомостей в ЄРДР, яка передбачена ч. 1 ст. 214 КПК України, не означає, що взагалі відсутні критерії для внесення чи невнесення відповідних відомостей до ЄРДР. Її спрощеність виражається у тому, що для перевірки наявності зазначених вище критеріїв не потрібно проводити попередню перевірку викладених у заяві відомостей, а необхідно лише перевірити зміст самої заяви.
У постанові від 30.09.2021 у справі № 556/450/18 Верховний Суд колегією суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду вказав, що слідчий, прокурор після прийняття та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, виходячи з їх змісту, має перевірити достатність даних, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, за наслідками чого ним приймається рішення про початок досудового розслідування шляхом внесення відповідних відомостей до ЄРДР.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 30.01.2019 у справі № 818/1526/18 (п. 33-36) дійшла висновку, що в межах процедури оскарження бездіяльності слідчого чи прокурора щодо невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР після отримання заяви, слідчий суддя з`ясовує обставини та мотиви, з яких слідчий або прокурор дійшов висновку про відсутність підстав для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, чим саме обґрунтоване невнесення відповідних відомостей до ЄРДР, та вирішує питання про наявність або відсутність правових підстав для зобов`язання слідчого або прокурора внести інформацію про кримінальне правопорушення до ЄРДР.
Аналогічного висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24.04.2019 у справі № 818/15/18.
Слідчим суддею встановлено, що станом на день розгляду скарги як скаржником, так і уповноваженою особою Спеціалізованої екологічної прокуратурине надано відомостей про результати розгляду заяви голова ГО НОН-СТОП» ОСОБА_3 . За таких обставин слідчий суддя позбавлений можливості перевірити обґрунтованість підстав у випадку відмови щодо внесення таких відомостей до ЄРДР.
З урахуванням зазначених вище обставин слідчий суддя вважає за необхідне зобов`язати уповноважених осіб Спеціалізованої екологічної прокуратури, розглянути заяву ГО «НОН-СТОП» ОСОБА_3 від 12.08.2024 за № 12/08/2024-1 та про результати розгляду невідкладно повідомити заявника.
На підставі викладеного вище, керуючись ст. 214, 303-307, 309 КПК України, слідчий суддя
УХВАЛИВ:
Скаргу - задовольнити частково.
Зобов`язати уповноважених осіб Спеціалізованої екологічної прокуратурирозглянути заяву голови громадської організації «НОН-СТОП» ОСОБА_3 від 12.08.2024 за № 12/08/2024-1 про вчинення ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , посадовими особами Міністерства енергетики України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Державної екологічної інспекції України, Державної служби геології та надр України, Державної податкової служби України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державної інспекції енергетичного нагляду України, Харківської обласної військової адміністрації, Богодухівської районної державної адміністрації, Харківської обласної ради, іншими фізичними та юридичними особами кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212, ч. 1 ст. 236, ч. 3 ст. 240, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 258-5, ч. 2 ст. 332-2, ч. 3 ст. 357, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369 КК України, та про результати розгляду невідкладно повідомити заявника.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2024 |
Оприлюднено | 12.11.2024 |
Номер документу | 122919904 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Гуртова Т. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні