ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.11.2024м. ДніпроСправа № 904/3303/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Колісника І.І.
розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу
за позовом Приватного акціонерного товариства "Дніпропетровський інженерно-технічний центр "Контакт", м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Ніко Тьюб", м. Нікополь Дніпропетровської області
про стягнення 63 299,17 грн.
СУТЬ СПОРУ:
Приватне акціонерне товариство "Дніпропетровський інженерно-технічний центр "Контакт" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Ніко Тьюб" заборгованості в сумі 63299,17 грн, з яких: 54324,64 грн - основний борг (764,94 грн - за договором № 22/0923 від 10.02.2022; 53559,70 грн - за договором № 20170654 від 20.11.2017); 2589,38 грн - пеня (17,44 грн - за договором № 22/0923 від 10.02.2022; 2571,94 грн - за договором № 20170654 від 20.11.2017); 6385,15 грн - інфляційні втрати (48,64 грн - за договором № 22/0923 від 10.02.2022; 6336,51 грн - за договором № 20170654 від 20.11.2017).
Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн позивач просить покласти на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем зобов`язань з оплати товару, поставленого йому позивачем за видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн згідно з договором поставки № 22/0923 від 10.02.2022 та за видатковими накладними № К22-00186 від 17.01.2022 на суму 95,02 грн, № К22-00432 від 18.02.2022 на суму 51652,44 грн, № К22-03325 від 13.10.2022 на суму 2173,15 грн, № К23-000038 від 06.01.2023 на суму 44453,40 грн згідно з договором поставки № 20170654 від 20.11.2017 (з подальшими змінами).
Ухвалою суду від 02.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; відповідачу для подання відзиву на позов встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали.
У відзиві на позовну заяву, поданому до суду через підсистему "Електронний суд" ЄСІКС 16.08.2024, відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заперечення відповідача обґрунтовані тим, що при подачі позовної заяви до господарського суду Дніпропетровської області позивач порушив вимоги статті 174 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими в одній позовній заяві об`єднало вимоги, що випливають з двох різних договорів, які складені у різні періоди часу. Тож відповідач вважає позовні вимоги не пов`язаними між собою ні підставами, ні поданими доказами.
Також відповідач заперечує проти того, що постачання товару за накладною № К23-005072 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн відбулося за договором № 22/0923 від 10.02.2022.
Зокрема, відповідач звертає увагу на наступні обставини: підставою формування видаткової накладної № К23-005072 від 10.10.2023 є не договір № 22/0923 від 10.02.2022, а рахунок № Р 23-06391 від 10.10.2023; у рахунку № Р 23-06391 від 10.10.2023 відсутнє посилання на договір № 22/0923 від 10.02.2022, а у відповідному місці, де це повинно бути прописано, інформація відсутня; позивач не вказав у позові за якою саме специфікацією до договору відбулася поставка та не долучив її до позову, враховуючи, що між сторонами укладено 15 специфікацій.
Не погодившись із викладеними у відзиві доводами, позивач 16.08.2024 через підсистему "Електронний суд" ЄСІКС подав відповідь на відзив, в якій зазначає, що відповідно до статті 173 Господарського процесуального кодексу України в одній позовній заяві може бути об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні вимоги. Об`єднаними можуть бути позовні заяви, які пов`язані з однорідними позовними вимогами і водночас подані одним і тим самим позивачем до одного й того самого відповідача (чи відповідачів) або хоч і різними позивачами, але до одного й того самого відповідача. Однорідними є позовні вимоги, що виникають з одних і тих самих або з аналогічних підстав і водночас пов`язані між собою одним і тим самим способом захисту прав та законних інтересів.
За твердженням позивача, якщо заявлені в одному позові вимоги є однорідними або співвідносяться як основна та похідна і не підпадають під заборони, визначені частинами четвертою, п`ятою статті 173 Господарського процесуального кодексу України, суд не має підстав для повернення позовної заяви, незалежно від того, чи заявлено позивачем клопотання про об`єднання позовних вимог. У цьому разі суд має керуватися змістом самої позовної заяви, обставинами та доказами, якими обґрунтовано позов.
Крім того, положеннями процесуального законодавства не передбачено повернення позовної заяви з тієї підстави, що об`єднання позовних вимог перешкоджає з`ясуванню прав і взаємовідносин сторін чи суттєво утруднює вирішення спору.
Така позиція відображена у постанові Верховного Суду від 12.08.2022 у справі №911/2401/21 та огляді судової практики Верховного Суду щодо окремих питань застосування положень Господарського процесуального кодексу України від 05.04.2024.
Також позивач указує на те, що згідно за статтею 175 Господарського процесуального кодексу України поєднання декількох вимог в одній позовній заяві не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі. Також відсутні підстави за вказаних обставин і для закриття провадження у справі відповідно до пункту 3 частини першої статті 231 цього Кодексу.
Стосовно заперечень відповідача щодо поставки товару за видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023 у межах договору № 22/0923 від 10.02.2022, позивач зауважує на тому, що відповідно до пункту 3.5 цього договору товар передається на підставі видаткової накладної з відміткою покупця про приймання товару, якщо інше не передбачено специфікацією. Тобто, основним первинним документом є саме видаткова накладна, тоді як специфікація може й не укладатися.
Відповідно до пункту 3.6 цього договору датою поставки товару і датою виникнення права власності на товар є дата, зазначена покупцем у видатковій накладній при прийманні товару. У видатковій накладній № К23-005072 від 10.10.23, яка долучена до матеріалів справи, наявний штамп про отримання товару покупцем та здійснено підпис уповноваженої особи про його отримання за довіреністю № 4517 від 08.10.2023.
Відповідач жодної претензії щодо невиконання зобов`язань позивачем за договором не надсилав і не заявляв про жодне порушення умов договору. Відтак, відповідач визнає, що позивач свої зобов`язання за договором виконав неналежним чином.
Посилаючись на частину першу статті 692 Цивільного кодексу України, позивач зазначає про те, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлено інший строк оплати товару. За вказаних обставин позивач вважає відсутніми підстави для звільнення відповідача від відповідальності за невиконання договірних зобов`язань щодо оплати товару.
Крім того, позивач звертає увагу суду на те, що Верховний Суд у постанові від 10.11.2020 у справі № 910/14900/19 указав, що за загальним правилом фактом підтвердження здійснення господарської операції є саме первинні документи бухгалтерського обліку, до яких належать усі документи в їх сукупності, складені щодо господарської операції, що відповідають вимогам закону, зокрема статті 9 Закону України "Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні" та пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку та відображають реальні господарські операції.
Посилаючись на висновки Верховного Суду, викладені в його численних постановах, позивач стверджує, що наявність або відсутність окремих документів, як і деякі помилки чи неточності у їх оформленні, не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце (відбулися), а певні недоліки в заповненні первинних документів носять оціночний характер (постанови Верховного Суду від 10.07.2020 у справі № 815/146/13-а, від 19.05.2020 у справі № 816/713/17, від 27.06.2019 у справі № 813/3040/15).
Підсумовуючи, позивач наголошує, що згідно зі статтею 193 Господарського кодексу України та статтею 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися сторонами належним чином відповідно до умов договору, вимог кодексів, інших актів законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що зазвичай ставляться; у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, передбачені договором або законом, зокрема сплата неустойки (статті 611 Цивільного кодексу України).
З урахуванням викладеного, позивач просить відхилити доводи відповідача.
На час ухвалення рішення відповідач заперечень на відповідь на відзив не подавав.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Між Приватним акціонерним товариством "Дніпропетровський інженерно-технічний центр "Контакт" (далі - постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Ніко Тьюб" (далі - покупець, відповідач) укладено договір поставки № 20170654 від 20.11.2017 (далі - договір, договір № 20170654) (а.с. 18 - 22).
На умовах, викладених у цьому договорі, постачальник зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити продукцію матеріально-технічного призначення (далі - товар). Найменування, асортимент, кількість товару вказані в специфікаціях, оформлених у вигляді додатків до договору, які є невід`ємною його частиною (п. 1.1 договору).
Згідно з пунктом 1.2 договору за взаємною домовленістю сторін у процесі виконання цього договору можуть бути змінені конкретні дані (найменування, асортимент, номенклатура, сортамент, кількість, умови і терміни поставки товару), внесені в положення та додатки до нього. Будь-які зміни і доповнення повинні бути оформлені у вигляді додаткових угод до договору і підписані повноважними представниками сторін, після чого вони стають невід`ємною частиною договору.
Ціна товару, що поставляється за договором, визначається в гривнях і вказується в специфікаціях до договору. Ціна товару не включає ПДВ, порядок нарахування якого встановлений Податковим кодексом України (п. 2.1 договору).
Відповідно до пункту 2.3 договору ціна товару, зазначена в додатках до договору, є фіксованою і не підлягає збільшенню.
Сума договору складається із сум специфікацій, які є невід`ємною частиною договору (п.2.4 договору).
Пунктом 3.1 договору передбачено, що товар за договором поставляється на умовах, зазначених у специфікаціях до договору, згідно з Інкотермс 2000.
Товар постачається партіями в терміни, узгоджені сторонами в специфікаціях (п. 3.2 договору).
Згідно з пунктом 3.4 договору разом із товаром постачальник передає покупцеві наступні документи: рахунок-фактуру; товарну накладну; товарно-транспортну накладну (якщо товар поставляється залізницею або автомобільним транспортом); сертифікат якості виробника; інші документи (за необхідності: паспорт, інструкцію з експлуатації та ін.); документи, обумовлені відповідною специфікацією до договору.
Товар передається постачальником покупцю на підставі товаросупроводжувального документа, складеного в електронній формі та підписаного кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи за допомогою онлайн-сервісу "Signy", розміщеного в мережі Інтернет за посиланням URL: https://my.signy.online (далі - Сервіс). При отриманні товаросупроводжувального документа товару, уповноважена особа покупця не пізніше 5 робочих днів зобов`язана його підписати з використанням електронного підпису і направити постачальнику за допомогою Сервісу. У разі незгоди, покупець зобов`язується в термін не пізніше 5 робочих днів після отримання товаросупроводжувального документа товару, направити в електронному або письмовому вигляді постачальнику лист із зазначенням причин відмови від підписання.
Після підписання сторонами товаросупроводжувального документа товару, він вважається прийнятим і не підлягає коригуванню.
За відсутності технічної можливості для здійснення електронного документообігу товаросупроводжувального документа товару, підписані шляхом використання факсимільного підпису уповноважених представників сторін за допомогою факсимільного копіювання мають юридичну силу для обох сторін (п. 3.8 договору в редакції додаткової угоди № 3 від 20.01.2021).
Датою постачання товару і датою переходу права власності є дата підписання сторонами товаросупроводжувального документа товару за допомогою кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи або дата, зазначена покупцем на товарно-транспортній накладній при прийманні товару (п. 3.9 договору в редакції додаткової угоди № 3 від 20.01.2021).
Розділом 4 договору № 20170654 визначений порядок розрахунків.
Так, розрахунки за цим договором проводяться покупцем на підставі виставлених постачальником в електронній формі рахунків, які мають бути підписані кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи за допомогою Сервісу, згідно з ціною, вказаною в специфікаціях до цього договору. При отриманні рахунку уповноважена особа покупця зобов`язана надіслати в електронному вигляді постачальнику відповідне підтвердження. Розрахунки проводяться покупцем шляхом перерахування грошових коштів у розмірі вартості партії товару на рахунок постачальника в порядку і терміни, вказані в специфікаціях до договору (п. 4.1 договору в редакції додаткової угоди № 3 від 20.01.2021).
Відповідно до пункту 4.3 договору розрахунки за договором за умови попередньої оплати здійснюються при наданні постачальником до моменту оплати оригіналу рахунку, за умови оплати за фактом поставки - оригіналу рахунку і податкової накладної. У разі надання постачальником оригіналів зазначених документів таким чином, що унеможливлює проведення оплати покупцем у терміни, встановлені цим договором, покупець звільняється від відповідальності за несвоєчасне здійснення платежу.
Покупець має право збільшити терміни оплати поставленого товару відповідно до часу прострочення надання документів, передбачених п.п. 3.4, 4.3 цього договору (п. 4.4 договору).
У разі несвоєчасного здійснення розрахунків за договором покупець сплачує постачальнику пеню в розмірі не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який нараховується пеня, від несплаченої суми за кожен день прострочення (п. 7.5 договору).
Згідно з пунктом 10.1 договору № 20170654 (в редакції додаткової угоди № 4 від 31.12.2021) цей договір набуває чинності з моменту фактичного підписання його повноважними представниками сторін та скріплення їх підписів печатками сторін і діє до 31.12.2022, а в частині невиконаних зобов`язань за договором - до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов`язань.
Договір, додаткові угоди та будь-які додатки до нього набувають чинності після їх підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення їх підписів печаткою відповідної сторони (п. 10.2 договору).
За змістом пункту 10.3 договору всі первинні бухгалтерські документи за договором повинні бути підписані уповноваженою на те особою з розшифровкою його підпису і завірені печаткою постачальника.
У додатковій угоді № 3 від 20.01.2021 до договору № 20170654 сторони, серед іншого, дійшли згоди доповнити цей договір розділом 11. За змістом пункту 11.1 цього розділу договору при здійсненні електронного документообігу сторони керуються Законом України № 851-ІV від 22.05.2003 "Про електронні документи та електронний документообіг", Законом України №2155-VШ від 05.10.2017 (із змін. і доп.) "Про електронні довірчі послуги", а також Податковим кодексом України та іншим чинним законодавством України, що регулює ці правовідносини.
Сторони усвідомлюють, що кваліфікований електронний підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки) (п. 11.2 договору).
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом уповноваженої особи (п. 11.3 договору).
Сторони договору зобов`язані зберігати електронні документи на електронних носіях інформації у формі, що дає змогу перевірити їх цілісність на цих носіях. Строк зберігання електронних документів на електронних носіях інформації повинен бути не меншим від строку, встановленого законодавством для відповідних документів на папері, а також у межах строку позовної давності.
У разі неможливості зберігання електронних документів на електронних носіях інформації протягом строку, встановленого законодавством для відповідних документів на папери, сторони повинні вживати заходів щодо дублювання документів на кількох електронних носіях інформації та здійснювати їх періодичне копіювання відповідно до порядку обліку та копіювання документів, встановленого законодавством, або зберігати у вигляді паперової копії. У разі зберігання електронного документа на кількох електронних носіях інформації, кожний з електронних примірників вважається оригіналом електронного документа (п. 11.4 договору).
У разі відсутності технічної можливості для здійснення електронного документообігу сторони обмінюються документами в письмовому вигляді з подальшим дублюванням в електронному (п. 11.5 договору).
При відправці документів в електронному вигляді сторони використовують наступні адреси: постачальник: prompodshipnikev@gmail.com покупець: Andrey.Sivko@m.interpipe.biz.
За відсутності технічної можливості для здійснення електронного документообігу договір, додатки, додаткові угоди до нього та супроводжувальні документи, підписані шляхом використання факсимільного підпису уповноважених представників сторін за допомогою факсимільного копіювання, мають юридичну силу для обох сторін (п. 11.6 договору).
Усі листи, повідомлення й інші документи, які прямують поштою однією стороною, у разі, якщо відсутня технічна можливість для здійснення електронного документообігу, вважаються одержаними іншою стороною не пізніше 7 днів з моменту їх відправки однією стороною на адресу іншої сторони, вказану в договорі (п. 11.7 договору).
До договору № 20170654 сторонами в електронній формі (шляхом накладення електронних підписів уповноважених представників сторін та електронних печаток підприємств за допомогою онлайн-сервісу "Signy") оформлені специфікації: № Н/СП39 від 13.12.2021 на суму 69891,82 грн (а.с. 28-29), № Н/СП41 від 20.01.2022 на суму 51652,44 грн (а.с. 32), № Н/СП51 від 23.09.2022 на суму 2173,15 грн (а.с. 36-37), № Н/СП1 від 05.01.2023 на суму 71125,44 грн (а.с.40-41).
Указаними специфікаціями визначено найменування товару, що підлягає поставці за договором № 20170654, його одиницю виміру, кількість та вартість, умови поставки і розрахунків.
Згідно зі специфікаціями № Н/СП39 від 13.12.2021 на суму 69891,82 грн та № Н/СП41 від 20.01.2022 на суму 51652,44 грн строк поставки товару - 30 календарних днів від дати підписання специфікації, а порядок оплати - 100% оплата банківським переказом протягом 45 календарних днів за фактом поставки.
У специфікації № Н/СП51 від 23.09.2022 на суму 2173,15 грн сторонами погоджено строк поставки товару протягом 30 календарних днів від дати підписання специфікації, порядок оплати - 100% протягом 20 календарних днів за фактом поставки.
Специфікацією № Н/СП1 від 05.01.2023 на суму 71125,44 грн передбачено, що поставка товару здійснюється протягом 30 календарних днів від дати підписання специфікації, дата поставки - до 15.12.2022, порядок оплати - 100% протягом 20 календарних днів за фактом постачання.
На виконання умов договору № 20170654 позивач поставив відповідачу товар на загальну суму 98374,01 грн, що підтверджується наступними первинними документами, підписаними сторонами в електронній та паперовій формах:
видаткова накладна № К22-00186 від 17.01.2022 на суму 95,02 грн до специфікації Н/СП39 від 13.12.2021 на суму 69891,82 грн (а.с. 26-27);
видаткова накладна № К22-00432 від 18.02.2022 на суму 51652,44 грн до специфікації №Н/СП41 від 20.01.2022 на суму 51652,44 грн (а.с. 31);
видаткова накладна № К22-03325 від 13.10.2022 на суму 2173,15 грн до специфікації №Н/СП51 від 23.09.2022 на суму 2173,15 грн, товарно-транспортна накладна № К22-03325 від 13.10.2022 (а.с. 34-35);
видаткова накладна № К23-000038 від 06.01.2023 на суму 44453,40 грн до специфікації №Н/СП1 від 05.01.2023 на суму 71125,44 грн (а.с. 39).
Для оплати товару відповідачу були виставлені рахунки: № Р21-08442-3 від 17.01.2022 на суму 95,02 грн, № Р22-00686 від 18.02.2022 на суму 51652,44 грн, № Р22-04427 від 13.10.2022 на суму 2173,15 грн, № Р23-00080-1 від 06.01.2023 на суму 44453,40 грн (а.с. 30, 33, 38, 42).
Відповідач свої зобов`язання з оплати виконав не в повному обсязі, у зв`язку з чим не сплачена відповідачем сума коштів за товар, отриманий за договором № 20170654, становить 53559,70 грн, з яких:
95,02 грн - за видатковою накладною № К22-00186 від 17.01.2022;
8058,96 грн - за видатковою накладною № К22-00432 від 18.02.2022;
952,32 грн - за видатковою накладною № К22-03325 від 13.10.2022;
44453,40 грн - за видатковою накладною № К23-000038 від 06.01.2023.
Указані обставини щодо поставки товару відповідно до зазначених специфікацій, видаткових/товарно-транспортних накладних, а також його оплати на підставі зазначених рахунків та заборгованості за договором № 20170654 відповідачем у відзиві не заперечуються, а тому згідно з частиною четвертою статті 165 Господарського процесуального кодексу України відповідач позбавляється права заперечувати проти таких обставин під час розгляду справи по суті.
За змістом частини першої статті 75 цього Кодексу обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обгрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом.
За відсутності сумнівів у суду щодо достовірності цих доказів, зазначені в них обставини судом приймаються за основу при оцінці інших доказів у їх сукупності.
Також між позивачем (постачальник) та відповідачем (покупець) укладено договір поставки № 22/0923 від 10.02.2022 (далі - договір, договір № 22/0923) (а.с. 11 - 15), згідно з пунктом 1.1 якого постачальник в порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов`язується передати у власність покупцю, а покупець прийняти та оплатити продукцію матеріально-технічного призначення (далі - товар). Найменування, асортимент, кількість, ціна, умови та строки поставки товару зазначаються у специфікаціях, які оформлюються у вигляді додатків і складають невід`ємну частину цього договору.
За взаємною згодою сторін у процесі виконання цього договору можуть бути змінені найменування, асортимент, кількість, ціна, умови та строки поставки товару, які внесені до положень цього договору. Будь-які зміни мають бути оформлені у вигляді додаткових угод (п.1.2 договору).
За умовами пунктів 2.1, 2.3 договору ціна за одиницю товару, що поставляється за цим договором, визначається у гривнях та не враховує податок на додану вартість, порядок нарахування якого встановлений Податковим кодексом України, зазначається у специфікаціях. Ціна за одиницю товару, яка зазначена в узгоджених сторонами специфікаціях, є фіксованою і не підлягає збільшенню, якщо інше не передбачено у специфікаціях до цього договору.
Загальна сума цього договору визначається як загальна вартість товару, поставленого за весь період дії цього договору на підставі оформлених сторонами специфікацій (п. 2.4 договору).
Пунктом 3.1 договору передбачено, що товар за цим договором поставляється на умовах відповідно до вимог Міжнародних правил тлумачення торговельних термінів "Інкотермс" в редакції 2010 року, та зазначених у специфікаціях.
Товар передається постачальником покупцю на підставі видаткової накладної з відміткою покупця про приймання товару, якщо інше не передбачено відповідною специфікацією (п. 3.5 договору).
Датою поставки товару і датою переходу права власності на товар є дата, зазначена покупцем у видатковій накладній при прийманні товару. Сторони у специфікації можуть обумовити інші умови визначення доти поставки товару і дати переходу права власності на товар (п. 3.6 договору).
Відповідно до пункту 3.7 договору разом із товаром постачальник передає покупцю наступні документи: рахунок-фактура; видаткова накладна; товарно-транспортна накладна; податкова накладна (оформлена та зареєстрована відповідно до вимог чинного законодавства України); сертифікат якості (паспорт) виробника або його копія, засвідчена підписом та печаткою постачальника; сертифікат відповідності товару; сертифікат походження товару; висновок санітарно-гігієнічної експертизи; фітосанітарна експертиза/паспорт/сертифікат; радіаційний протокол; мапа шкідливого фактора; інші документи, визначені відповідною специфікацією. Усі первинні документи повинні бути підписані уповноваженою на те особою з розшифруванням його підпису та завірені печаткою постачальника.
Постачальник зобов`язаний надати покупцю податкову накладну в порядку та строки, передбачені чинним законодавством України. Податкова накладна повинна бути складена в електронній формі, з накладанням електронного підпису уповноваженої особи та зареєстрована в Єдиному державному реєстрі податкових накладних відповідно до положень Податкового кодексу України. Постачальник застосовує чинні нормативні акти щодо оформлення податкової накладної/розрахунку коригування, порядку реєстрації та надання. У випадку порушення постачальником порядку заповнення податкової накладної та/або строків реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а також у разі припинення реєстрації та/або відсутності реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, постачальник зобов`язаний сплатити покупцю штраф у розмірі 20% від вартості товару і відшкодувати покупцю всі понесені ним збитки. Покупець має право зупинити виконання своїх зобов`язань перед постачальником до повного усунення останнім допущенних порушень (п. 3.8 договору).
Пунктом 4.1 договору передбачено, що розрахунки за цим договором покупець здійснює шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника в порядку та строки, зазначені у специфікаціях. При здійсненні оплати на умовах передоплати покупець перераховує грошові кошти у розмірі вартості узгодженої партії товару. При здійсненні оплати з відстрочкою платежу, покупець перераховує грошові кошти за фактично прийняті вагу/кількість товару.
Згідно з пунктом 4.2 договору покупець здійснює оплату товару на підставі наданих постачальником документів: оригіналу рахунку-фактури при здійсненні оплати на умовах передоплати; оригіналу рахунку-фактури та податкової накладної при здійсненні оплати з відстрочкою платежу. У разі ненадання постачальником указаних документів або їх надання таким чином, що робить неможливим здійснення покупцем оплати товару в строки, зазначені у специфікаціях, а також документів, передбачених п. 3.7 договору та/або передбачених у відповідній специфікації, покупець звільняється від відповідальності, штрафні санкції за порушення строків оплати не застосовуються, три відсотки річних та індекс інфляції не нараховуються та не виплачуються покупцем.
Покупець має право збільшити строк оплати товару пропорційно часу прострочення надання постачальником усіх товаросупроводжувальних документів, передбачених цим договором (п. 4.3 договору).
Претензії у разі невідповідності товару вимогам цього договору пред`являються в порядку, передбаченому чинним законодавством України (п. 6.3 договору).
У випадку порушення строків оплати покупець сплачує постачальнику пеню у розмірі не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який нараховується пеня, від несплаченої суми за кожен день прострочення (п. 7.2 договору).
Розділом 12 договору № 22/0923 визначені особливості електронного документообігу.
Так, відповідно до пункту 12.1 цього договору при здійсненні електронного документообігу сторони керуються Законом України № 851-ІV від 22.05.2003 "Про електронні документи та електронний документообіг", Законом України № 2155-VШ від 05.10.2017 (із змін. і доп.) "Про електронні довірчі послуги", а також Податковим кодексом України та іншим чинним законодавством України, що регулює ці правовідносини.
Товар передається постачальником покупцеві на підставі товаросупровідних документів, складених в електронній формі і підписаних кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи за допомогою онлайн-сервісу "SIGNY", який розміщено в мережі Інтернет за посиланням URL: https://my.signy.online (далі - Сервіс). При отриманні товаросупровідних документів на товар, уповноважена особа покупця не пізніше 5 робочих днів зобов`язана його підписати з використанням кваліфікованого електронного підпису і направити постачальнику за допомогою Сервісу. У разі незгоди покупець зобов`язується у строк не пізніше 5 робочих днів після отримання товаросупровідних документів на товар, направити в електронному або письмовому вигляді постачальнику лист із зазначенням причин відмови від підписання. Після підписання сторонами товаросупровідних документів на товар, він вважається прийнятим покупцем. Товаросупровідні документи на товар можуть підлягати коригуванню в порядку, передбаченому законодавством України, у зв`язку із зменшенням суми компенсації вартості товарів їх постачальнику, виявлення невідповідності між даними товаросупровідних документів та умовами договору, виявлення помилок чи неналежного оформлення товаросупровідних документів та інше (п. 12.2 договору).
Датою поставки товару та датою переходу права власності на товар є дата підписання
сторонами видаткової накладної за допомогою кваліфікованого електронного підпису уповноважених осіб або дата, зазначена покупцем на товарно-транспортній накладній при прийманні товару (п. 12.3 договору).
Розрахунки за договором здійснюються покупцем на підставі виставлених постачальником в електронній формі рахунків, які повинні бути підписані кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи за допомогою Сервісу, за ціною, вказаною в специфікаціях до договору. При отриманні рахунку уповноважена особа покупця зобов`язана надіслати в електронному вигляді постачальнику відповідне підтвердження. Розрахунки проводяться покупцем шляхом перерахування грошових коштів у розмірі вартості партії товару на рахунок постачальника в порядку і строки, зазначені в специфікаціях до договору (п. 12.4 договору).
Сторони усвідомлюють, що кваліфікований електронний підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки). Накладенням електронного підпису завершується створення електронного документа (п. 12.5 договору № 22/0923).
Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи (п. 12.6 договору).
Пунктом 13.1 договору № 22/0923 передбачено, що цей договір вважається укладеним і набирає чинності з дати його підписання сторонами й скріплення їх підписів печатками сторін та діє до 31.12.2025, а в частині не виконаних зобов`язань - до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов`язань. Датою підписання договору вважається дата, вказана у правому верхньому куті на першій сторінці цього договору.
Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії цього договору (п. 13.2 договору).
Специфікації до договору № 22/0923, підписаної сторонами, матеріали справи не містять.
За видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023, що містить посилання на рахунок № Р23-06391 від 10.10.2023, позивач поставив відповідачу товар (64861 оправка для фібрових кругів для дисків Cubitron ІІ 125х22 мм у кількості 1 одиниці за ціною 637,45 грн без ПДВ) на суму 764,94 грн з ПДВ (а.с. 16).
Указаний товар прийнято уповноваженим представником відповідача Ракаєвою Ю.В. на підставі довіреності № 4517 від 08.10.2023, виданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Ніко Тьюб" у межах договору № 22/0923, без будь-яких зауважень (а.с. 16).
Відповідач оплати отриманого товару за виставленим позивачем рахунком-фактурою №Р23-06391 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн не здійснив.
Відтак, загальна сума не сплачених відповідачем коштів за отриманий товар становить 54324,64 грн (53559,70 + 764,94 = 54324,64).
З метою досудового врегулювання спору позивач звернувся до відповідача з претензією №443 від 23.05.2024, в якій просив погасити заборгованість у семиденний строк з моменту отримання цієї претензії (а.с. 43 - 49).
Відповідач відповіді на претензію не надав, суму наявної заборгованості не погасив, що й стало причиною виникнення спору.
Предметом доказування є обставини, пов`язані з поставкою позивачем товару за договорами № 20170654 та № 22/0923 і виконанням/невиконанням відповідачем обов`язку щодо його повної оплати.
Відповідно до частини першої статті 265 Господарського кодексу України за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму. Положення аналогічного змісту викладені в частині першій статті 712 Цивільного кодексу України.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України).
Згідно з частиною першою статті 689 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний прийняти товар, крім випадків, коли він має право вимагати заміни товару або має право відмовитися від договору купівлі-продажу.
При цьому покупець зобов`язаний повідомити продавця про порушення умов договору купівлі-продажу щодо кількості, асортименту, якості, комплектності, тари та (або) упаковки товару у строк, встановлений договором або актами цивільного законодавства, а якщо такий строк не встановлений, - в розумний строк після того, як порушення могло бути виявлене відповідно до характеру і призначення товару (ч. 1 ст. 688 Цивільного кодексу України).
Частиною першою, другою статті 692 Цивільного кодексу України передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.
Наявні у справі докази свідчать про те, що позивач належним чином виконав своє зобов`язання з поставки відповідачу товару за договором № 20170654 на суму 98374,01 грн та № 22/0923 на суму 764,94 грн, у зв`язку з чим у відповідача виникло зобов`язання з оплати цього товару.
Заперечення відповідача щодо поставки товару за видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн не за договором № 22/0923 судом відхиляються, оскільки товар, визначений цією видатковою накладною, прийнятий представником відповідача без жодних заперечень та застережень на підставі довіреності відповідача № 4517 від 08.10.2023 з повноваженнями отримання товару саме за договором № 22/0923.
Доказів повідомлення позивача про порушення останнім умов договору № 22/0923 або звернення до нього з вимогами про заміну товару чи відмову від товару в порядку, визначеному статтями 688, 689 Цивільного кодексу України, відповідачем суду не надано.
За приписом частини першої статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Зважаючи на зміст пункту 4.1 договору № 20170654, умови специфікацій № Н/СП39 від 13.12.2021 на суму 69891,82 грн, № Н/СП41 від 20.01.2022 на суму 51652,44 грн, № Н/СП51 від 23.09.2022 на суму 2173,15 грн, № Н/СП1 від 05.01.2023 на суму 71125,44 грн та з урахуванням положень статей 253, 254 Цивільного кодексу України щодо початку й закінчення перебігу строків, відповідач повинен був оплатити вартість поставленого товару в такі строки: за видатковою накладною № К22-00186 від 17.01.2022 на суму 95,02 грн - не пізніше 03.03.2022; за видатковою накладною № К22-00432 від 18.02.2022 на суму 51652,44 грн - не пізніше 04.04.2022; за видатковою накладною № К22-03325 від 13.10.2022 на суму 2173,15 грн - не пізніше 02.11.2022; за видатковою накладною № К23-000038 від 06.01.2023 на суму 44453,40 грн - не пізніше 26.01.2023.
Підписаної сторонами специфікації до договору № 22/0923, в якій сторонами були б погоджені порядок та строки розрахунків за товар, поставлений за видатковою накладною №К23-005072 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн, матеріали справи не містять.
За вказаних обставин товар, поставлений за вказаною видатковою накладною, мав бути оплачений відповідачем у порядку, встановленому частиною першою статті 692 Цивільного кодексу України, згідно з якою, покупець повинен оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього. Тобто - 11.10.2023.
Отже, строк виконання відповідачем зобов`язань з оплати товару є таким, що настав.
Статтею 526 Цивільного кодексу України, яка кореспондується з частиною першою статті 193 Господарського кодексу України, встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
На момент розгляду справи відповідачем не надано суду доказів погашення перед позивачем 53559,70 грн - заборгованості за товар, поставлений за договором № 20170654, та 764,94 грн заборгованості за товар, поставлений за договором № 22/0923.
Згідно з частиною першою статті 598 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом, зокрема виконанням, проведеним належним чином (ст. 599 Цивільного кодексу України).
Тому, позовні вимоги про стягнення з відповідача основного боргу в загальній сумі 54324,64 грн (53559,70 + 764,94 = 54324,64) є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Статтею 610 Цивільного кодексу України встановлено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Приписами пункту 3 частини першої статті 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Наслідки прострочення грошового зобов`язання, коли боржник повинен сплатити грошові кошти, але неправомірно не сплачує їх, врегульовані, серед іншого, статтею 625 Цивільного кодексу України.
Згідно з частиною другою статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Заявлені до стягнення інфляційні втрати в загальній сумі 6385,15 грн, розраховані позивачем наступним чином:
6336,51 грн - за період з березня 2022 року по червень 2024 року окремо із заборгованості за видатковими накладними № К22-00186 від 17.01.2022, № К22-00432 від 18.02.2022, № К22-03325 від 13.10.2022, № К23-000038 від 06.01.2023 (договір № 20170654);
48,64 грн - за період з жовтня 2023 року по червень 2024 року із заборгованості за видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн (договір № 22/0923).
Здійснюючи перевірку розрахунку інфляційних втрат, суд враховує таке.
Об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі № 905/21/19 наведено формулу за якою можна розрахувати інфляційні втрати: "Х" * "і-1" - 100 грн. = "ЗБ", де "Х" - залишок боргу на початок розрахункового періоду, "і-1" - офіційно встановлений індекс інфляції у розрахунковому місяці та 100 грн - умовна сума погашення боргу у цьому місяці, а "ЗБ" - залишок основного боргу з інфляційною складовою за цей місяць (вартість грошей з урахуванням інфляції у цьому місяці та часткового погашення боргу у цьому ж місяці). При цьому зазначено, що за наступний місяць базовою сумою для розрахунку індексу інфляції буде залишок боргу разом з інфляційною складовою за попередній місяць ("ЗБ" відповідно до наведеної формули), який перемножується на індекс інфляції за цей місяць, а від зазначеного добутку має відніматися сума погашення боржником своєї заборгованості у поточному місяці (якщо таке погашення відбувалося).
У випадку якщо погашення боргу не відбувалося декілька місяців підряд, то залишок основного боргу з інфляційною складовою за перший розрахунковий місяць такого періоду ("ЗБ") перемножується послідовно на індекси інфляції за весь період, протягом якого не відбувалося погашення боргу, та ділиться на 100%.
Зазначена правова позиція також викладена у постанові Верховного Суду від 20.08.2020 у справі № 904/3546/19.
Крім того, об`єднана палата Касаційного господарського суду у постанові від 20 листопада 2020 року у справі № 910/13071/19 надала роз`яснення, що сума боргу, внесена за період з 1 до 15 числа включно відповідного місяця, індексується за період з урахуванням цього місяця, а якщо суму внесено з 16 до 31 числа місяця, то розрахунок починається з наступного місяця. За аналогією, якщо погашення заборгованості відбулося з 1 по 15 число включно відповідного місяця - інфляційна складова розраховується без урахування цього місяця, а якщо з 16 до 31 числа місяця - інфляційна складова розраховується з урахуванням цього місяця.
Отже, якщо період прострочення виконання грошового зобов`язання складає неповний місяць, то інфляційна складова враховується або не враховується в залежності від математичного округлення періоду прострочення у неповному місяці.
Методику розрахунку інфляційних втрат за неповний місяць прострочення виконання грошового зобов`язання доцільно відобразити, виходячи з математичного підходу до округлення днів у календарному місяці, упродовж якого мало місце прострочення, а саме:
- час прострочення у неповному місяці більше півмісяця (> 15 днів) = 1 (один) місяць, тому за такий неповний місяць нараховується індекс інфляції на суму боргу;
- час прострочення у неповному місяці менше або дорівнює половині місяця (від 1, включно з 15 днями) = 0 (нуль), тому за такий неповний місяць інфляційна складова боргу не враховується.
Перевіркою здійсненого позивачем розрахунку інфляційних втрат встановлено, що розрахунок здійснено правильно.
Заявлена позивачем до стягнення пеня в загальній сумі 2589,38 грн в описовій частині позову сформульована останнім як штрафна санкція з посиланням на статтю 625 Цивільного кодексу України.
Водночас із долученого до позову розрахунку вбачається, що зазначена сума фактично є 3% і визначалася саме за правилами розрахунку 3% річних.
За вказаних обставин та приймаючи до уваги принцип, за яким зміст превалює над формою, суд доходить висновку, що заявлені позивачем до стягнення 2589,38 грн за своєю правовою природою є 3% річних.
Згідно з розрахунком 3% річних у загальній сумі 2589,38 грн визначені наступним чином.
2571,94 грн - розраховані за період з 03.03.2022 по 16.07.2024 окремо із заборгованості за видатковими накладними № К22-00186 від 17.01.2022, № К22-00432 від 18.02.2022, № К22-03325 від 13.10.2022, № К23-000038 від 06.01.2023 (договір № 20170654);
17,44 грн - розраховані за період з 13.10.2023 по 16.07.2027 із заборгованості за видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023 на суму 764,94 грн (договір № 22/0923).
Перевіркою здійсненого позивачем розрахунку судом виявлено помилки у визначенні початкових дат нарахування 3% річних на заборгованість за видатковими накладними № К22-00186 від 17.01.2022, № К22-00432 від 18.02.2022, № К22-03325 від 13.10.2022, № К23-000038 від 06.01.2023 (договір № 20170654) у зв`язку з неправильним визначенням кінцевих дат виконання відповідачем грошових зобов`язань.
Після здійсненого судом перерахунку 3% річних у сумі 2571,94 грн із заборгованості за договором № 20170654 підлягають зменшенню на 4,41 грн і фактично становлять 2567,53 грн, з яких:
6,76 грн - за період з 04.03.2022 по 16.07.2024 із заборгованості в сумі 95,02 грн за видатковою накладною № К22-00186 від 17.01.2022;
552,07 грн - за період з 05.04.2022 по 16.07.2024 із заборгованості в сумі 8058,96 грн за видатковою накладною № К22-00432 від 18.02.2022;
48,64 грн - за період з 03.11.2022 по 16.07.2024 із заборгованості в сумі 952,32 грн за видатковою накладною № К22-03325 від 13.10.2022;
1960,06 грн - за період з 27.01.2023 по 16.07.2024 із заборгованості в сумі 44453,40 грн за видатковою накладною № К23-000038 від 06.01.2023.
За результатом перевірки розрахунку 3% річних у сумі 17,44 грн із заборгованості в сумі 764,94 грн за видатковою накладною № К23-005072 від 10.10.2023 (договір № 22/0923) підстав для зменшення заявленої до стягнення суми не встановлено.
Загальна сума 3% річних, що підлягає стягненню з відповідача, становить 2584,97 грн (2567,53 + 17,44 = 2584,97).
Отже, законними й обґрунтованими є позовні вимоги про стягнення з відповідача 63294,76 грн, з яких: 54324,64 грн - основний борг, 6385,15 грн - інфляційні втрати, 2584,97 грн (2567,53 + 17,44 = 2584,97) - 3% річних.
За вказаних обставин відповідач не спростував доводів позивача. Заперечення відповідача проти позову спростовуються викладеним.
Посилання відповідача на порушення, пов`язані з об`єднанням у позові вимог, що грунтуються на двох договорах поставки, є довільним тлумаченням відповідачем нормативних приписів статті 173 Господарського процесуального кодексу України. Обраний позивачем спосіб захисту (предмет позову) та його підстави у розумінні зазначеної норми закону не обмежують його права на доступ до суду.
Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України на відповідача покладається судовий збір у сумі 3027,79 грн пропорційно задоволеним позовним вимогам (63294,76х3028,00/63299,17 = 3027,79).
Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Дніпропетровський інженерно-технічний центр "Контакт" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Ніко Тьюб" про стягнення 63299,17 грн, з яких: 54324,64 грн - основний борг, 2589,38 грн - 3% річних, 6385,15 грн - інфляційні втрати - задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Ніко Тьюб" (53201, Дніпропетровська область, м. Нікополь, пр-т Трубників, буд. 56; ідентифікаційний код 35537363) на користь Приватного акціонерного товариства "Дніпропетровський інженерно-технічний центр "Контакт" (49006, м. Дніпро, вул. Гостомельська, буд. 2; ідентифікаційний код 13428292) основний борг у сумі 54324,64 грн, інфляційні втрати в сумі 6385,15 грн, 3% річних у сумі 2584,97 грн, судовий збір у сумі 3027,79 грн.
У решті позову - відмовити.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 11.11.2024.
Суддя І.І. Колісник
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 12.11.2024 |
Номер документу | 122921144 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Колісник Іван Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Колісник Іван Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні