Герб України

Рішення від 06.11.2024 по справі 916/2643/24

Іванівський районний суд одеської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"06" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 916/2643/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.

при секретарі судового засідання Лещенко Л.С.

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження

справу №916/2643/24

за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Теус Термінал"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДТОРГ ПРОДАКШН"

про стягнення 119 795, 52 грн.

за участю представників:

від позивача: Гамарц О.С. /ордер серія ВН №1266253 від 09.01.2024/

від відповідача: Подуфалова І.В. /ордер серія ВН 31412166 від 23.09.2024/

від третьої особи: не з`явився

В С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство Українська залізниця звернулося до господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Теус Термінал" недобору провізної плати за накладною №42122622 в сумі 119 795,52 грн., а також витрат по сплаті судового збору у розмірі 2422,40 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що до провізних платежів згідно перевізного документу №42122622 має бути застосований винятковий тариф « 2006», що визнав відповідач у відповіді на претензію позивача, але не погодився його оплачувати, оскільки платником тарифу у вказаному перевізному документі зазначено ТОВ «Трейдторг продакшн», яке також відмовилося від задоволення вимог позивача.

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.06.2024 позовну заяву Акціонерного товариства Українська залізниця прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу постановлено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи у судове засідання. Судове засідання щодо розгляду справи по суті призначено на 29.07.2024.

08.07.2024 за вх.№26226/24 господарським судом одержано відзив.

У судовому засіданні 29.07.2024 судом постановлено протокольну ухвалу, якою на підставі ст.50 ГПК України до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, залучено Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЕЙДТОРГ ПРОДАКШН" та судове засідання відкладено на 04.09.2024.

02.08.2024 за вх.№29074/24 господарським судом одержано пояснення третьої особи.

22.08.2024 за вх.№30965/24 господарським судом одержано додаткові пояснення відповідача.

29.08.2024 за вх.№31570/24 господарським судом одержано додаткові пояснення третьої особи.

02.09.2024 за вх.№31772/24 господарським судом одержано заяву третьої особи про розгляд справи без участі представника.

У судовому засіданні 04.09.2024 судом постановлено протокольну ухвалу, якою судове засідання відкладено на 25.09.2024.

20.09.2024 за вх.№34386/24 господарським судом одержано додаткові пояснення позивача.

24.09.2024 за вх.№34886/24 господарським судом одержано додаткові пояснення третьої особи.

У судовому засіданні 25.09.2024 судом постановлено протокольну ухвалу, якою задоволено усне клопотання представника відповідача про відкладення судового засідання та судове засідання відкладено на 09.10.2024.

08.10.2024 за вх.№36694/24 господарським судом одержано заяву третьої особи про розгляд справи без участі.

08.10.2024 за вх.№36649/24 господарським судом одержано додаткові пояснення відповідача.

У судовому засіданні 09.10.202 судом постановлено протокольну ухвалу, якою оголошено перерву в судовому засіданні до 06.11.2024.

05.11.2024 за вх.№39958/24 господарським судом одержано заяву третьої особи про розгляд справи без участі.

У судовому засіданні 06.11.2024, за участю представників сторін, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави (стаття 2 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно з приписами статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

При цьому Європейський суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського суду з прав людини у справах "Савенкова проти України" від 02.05.2013, "Папазова та інші проти України" від 15.03.2012).

Європейський суд щодо тлумачення положення "розумний строк" в рішенні у справі "Броуган та інші проти Сполученого Королівства" роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.

Враховуючи викладене, з метою повного та всебічного розгляду даної справи, необхідністю забезпечення можливості учасникам процесу реалізації відповідних процесуальних прав, з урахуванням запровадженого в Україні воєнного стану, господарським судом розглянуто дану справу у розумний строк відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Позиція позивача:

- Під час перевірки факту оформлення документу №42122622 встановлено, що вагони №№ 95786075, 95313359, 95274726, 95263059, 95249306, 95242301, 95233771, 95215083, 95212643, 95205662, 95196473, 95192605, 95180519, 95173852, 95150652, 95148086, 95147369, 95142063, 95136578, 95136081, 95066007, 95009403, 58553256, 58547951, 58536293, 58526757 прибували на станцію Чорноморська (для ОПЗ) у порожньому стані зі станції Одеса-Застава 1 за перевізним документом № 41832536. Для другого порожнього рейсу спірних вагонів, який було здійснено на підставі перевізного документу №42122622, залізниця мала застосувати винятковий тариф « 2006».

- Відповідно до вимог ЦК України, особою, яка зобов`язана здійснювати плату за перевезення вантажу (боржник) є вантажовідправник, яким, виходячи зі спірної залізничної накладної №42122622, є відповідач.

- Сплата додаткових провізних платежів, зборів та штрафів, які виникли при перевезенні або на станції призначення, провадиться в такому самому порядку через розрахунковий підрозділ незалежно від терміну видачі вантажу станцією.

- Право перевізника на донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди передбачено розділом 4 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Відповідно до п. 4.6 зазначеного Договору, зведена відомість формується Перевізником на підставі інформаційних повідомлень передбачених умовами Договору, та направляється для підписання Замовником не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним. В зведеній відомості відображається плата за використання власних вагонів Перевізника за межами України, плата за використання власних транспортерів Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) по території України та за межами України, а також плата за послуги із супроводження великовантажних транспортерів спеціальним вагоном з бригадою, штрафи, неустойка, пеня, інші платежі, передбачені умовами Договору. Наявність підписаної зведеної відомості не позбавляє Перевізника права здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього підстав.

- П. 4.9 Договору встановлено, що у разі виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим Договором. Аналогічного висновку про можливість донарахування плати за перевезення після видачі вантажу дійшов Верховний Суд в постанові від 20.02.2018 у справі №904/7036/17, зазначивши в п.30 вказаної постанови, що: «Суд також відхиляє аргументи відповідача про те, що до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення. Оскільки, виходячи з пункту 2.7 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, така сплата проводиться незалежно від терміну видачі вантажу станцією».

Позиція відповідача:

- В накладній № 42122622 в графі 13 Платник було зазначено ТОВ Трейдторг Продакшн як юридичну особу, що здійснює оплату за перевезення, отже ТОВ Теус Термінал не є платником тарифу згідно накладної №42122622, а отже вимога до ТОВ Теус Термінал щодо сплати недобору провізної плати у розмірі 119 795 грн. є необґрунтованою та такою, що не відповідає обставинам справи. Вимога позивача не є безспірною та обов`язок оплати недобору провізної плати не випливає з суті правовідносин між АТ Укрзалізниця та ТОВ Теус Термінал. Тобто, в даному випадку існують спірні правовідносини між платником плати за перевезення - Трейдторг Продакшн та перевізником - АТ Укрзалізниця, що жодним чином не стосуються ТОВ Теус Термінал, а тому застосування до спірних правовідносин приписів статті 538 Цивільного кодексу України є безпідставним.

- За тарифною схемою 14 справляється плата за перевезення вагонів в порожньому стані з обов`язковим зазначенням у графі "Найменування вантажу" мети направлення рухомого складу. При цьому, винятковий тариф застосовується у випадку перевезення вагонів з-під вивантаження під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження. Зі змісту накладної №42122622 вбачається, що вагони в порожньому стані направлялись саме під навантаження, що дало правомірні підставі для застосування тарифу 2005. Посилання позивача, що листом від 28.12.2023 №2812-23 відповідачем визнано правомірність нарахування провізних платежів із застосуванням виняткового тарифу 2006 є безпідставними та спростовуються змістом листа, яким не було надано жодної оцінки правильності застосування тарифів та виключно зазначено, що ТОВ Теус Термінал не виступало платником тарифу згідно накладної №42122622, що визнається сторонами та відображено у графі 13 зазначеної накладної.

- Зобов`язання перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення покладається на АТ Укрзалізницю, при цьому, таке зобов`язання імперативно має бути виконано до видачі вантажу. Після видачі вантажу перерахунки, зумовлені неточним найменуванням вантажу, не допускаються ані на вимогу залізниці (перевізника), ані за заявою одержувача. Видача спірних вагонів позивачем відповідачу свідчить про правильність нарахування та сплати провізної плати та про підтвердження цих обставин перевіркою до видачі вантажу з боку позивача.

- Враховуючи, що зобов`язання перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення покладається на АТ Укрзалізницю та таке зобов`язання імперативно має бути виконано до видачі вантажу (після видачі вантажу перерахунки, зумовлені неточним найменуванням вантажу, не допускаються ані на вимогу залізниці (перевізника), ані за заявою одержувача) посилання третьої особи, що відповідальність покладається виключно на вантажовідправника є передчасними.

- Видача спірних вагонів позивачем вантажоодержувачу ТОВ «Трейдторг Продакшн» свідчить про правильність нарахування та сплати провізної плати та про підтвердження цих обставин перевіркою до видачі вантажу з боку позивача, що у свою чергу спростовую вимогу позивача щодо стягнення недобору.

- Правовідносини між ТОВ «Теус Термінал» та ТОВ «Трейторг Продакшн» регулюються договором транспортно-експедиторського обслуговування № 14/06/2023, відповідно до якого визначається порядок та умови організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Протоколом №2 від 28.07.2023 узгодження ціни до договору №14/06/2023 від 14.06.2023 визначено особливості перевезення вантажу, зокрема маршрут та вартість перевезення, а також визначено, що ставка не включає в себе: залізничний тариф завантаженого вагону, залізничний тариф на порожній рейс (підсил вагонів на станцію навантаження), вартість охорони вантажу, очищення після перевезення, організацію оформлення необхідної сертифікації вантажу, вартість додаткових зборів по станціях відправлення і призначення, оформлення та узгодження залізничних накладних та плану навантаження, установка та вартість ЗПП, митне оформлення вантажу. Тобто, визначаючи та фіксуючи у Протоколі №2 договірну ціну, сторонами було чітко визначено, що залізничний тариф на порожній рейс (підсил вагонів на станцію навантаження) не входить в ставку (ціну послуг) та сплачується ТОВ «Трейторг Продакшн» додатково.

- Пунктом 2.7. Правил розрахунків за перевезення вантажів регулюються правові підстави для сплати додаткових провізних платежів, зборів та штрафів після видачі вантажу у разі включення їх в звітну добу та надання платнику; правовідносини щодо здійснення перерахунку провізної плати після видачі вантажу та сплати Платником провізної плати даним пунктом не врегульовано.

- У претензії ВП «Одеська об`єднана дирекція залізничних перевезень» №ДН-1-18/1 від 02.01.2024 до ТОВ «Трейдторг Продакшн» зазначено, що недобори провізної плати виявлено 09.11.2023, що також підтверджує не включення до розрахунку за звітну добу щодо відправлення, видачі вантажів і додаткових зборів та не надання цього переліку Платнику, що є обов`язковою умовою пункту 2.7 Правил розрахунків за перевезення вантажів.

- Пунктом 2.7 Правил розрахунків за перевезення вантажів визначається порядок оплати додаткових провізних платежів, зборів та штрафів. При цьому оплата недоборів провізної плати, що є предметом в даній справі, в даному переліку відсутня.

- Пунктом 2.7 Правил розрахунків за перевезення вантажів не спростовується обов`язок АТ «Укрзалізниці» здійснити перевірку правильності сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення до видачі вантажу (п. 1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів); не спростовує імперативну норму, що після видачі вантажу перерахунки, зумовлені неточним найменуванням вантажу, не допускаються ані на вимогу залізниці (перевізника), ані за заявою одержувача ( підпункт 3.3 пункту 3 розділу ІІ Збірника тарифів).

- договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом передбачено право позивача здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього підстав.

Позиція третьої особи:

- Саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

- Самостійно заповнивши всі відповідні графи накладної №42122622, застосувавши при цьому код ТОВ «Трейдторг Продакшн» і графі «платник», підтвердивши правильність внесених відомостей «ЕЦП» уповноваженої особи, ТОВ «Теус Термінал» наразі вважає за необхідне перекласти свою відповідальність, як відправника, на ТОВ «Трейдторг Продакшн».

- Перевізник вправі провести всі перевірки правильності нарахування тарифу виключно до видачі вантажу, а у разі виявлення неправильності або неточності внесених відправником даних скласти акт на підтвердження їх неправильності/неточності, що в свою чергу не було виконано перевізником, а саме позивачем по справі.

- Після видачі вантажу перерахунки, зумовлені неточним найменуванням вантажу, не допускаються ані на вимогу залізниці (перевізника), ані за заявою одержувача. Тобто, законодавець чітко визначив часові обмеження щодо перерахунків, зумовлених неточним найменуванням вантажу. При цьому позивач у своїх поясненнях посилається на Правила розрахунків за перевезення вантажів та Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, які передбачають право Перевізника здійснити донарахування не врахованої провізної плати за надані послуги за минулі періоди, але виключно за наявності для цього підстав.

Обставини справи, встановлені судом:

Акціонерним товариством Українська залізниця (Перевізник, позивач) оприлюднено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 (в редакції, що оприлюднено 06.07.2023 та яка вводиться в дію з 06.07.2023).

30.06.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю "Теус Термінал" (Заявник, відповідач) підписано заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №39166914/2020-0001.

Повідомленням про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-39166914/2020-0001 від 30.06.2020 позивачем засвідчено прийняття від Товариства з обмеженою відповідальністю "Теус Термінал" (Замовник, відповідач) заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомлено, що Замовнику присвоєно коди: відправника/одержувача - 8447; платника - 8211535 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером; код платника використовується для цілей ідентифікації договірних відносин як номер договору.

Відповідно до п.1.1 договору предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона Перевізника не є орендною платою.

Згідно з п.1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

Відповідно до п.1.10 договору договір є укладеним з дня надання Замовнику Перевізником Інформаційного повідомлення про укладення Договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п.12.1 договору.

Згідно з п.2.1.4 договору Замовник зобов`язаний сплачувати послуги Перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг Перевізника.

Відповідно до п.4.6 договору зведена відомість формується Перевізником на підставі інформаційних повідомлень передбачених умовами договору, та направляється для підписання Замовником не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним. В зведеній відомості відображається плата за використання власних вагонів Перевізника за межами України, плата за використання власних транспортерів Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) по території України та за межами України, а також плата за послуги із супроводження великовантажних транспортерів спеціальним вагоном з бригадою, штрафи, неустойка, пеня, інші платежі, передбачені умовами Договору. Наявність підписаної зведеної відомості не позбавляє Перевізника права здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього підстав. Замовник упродовж 5 робочих днів з дня отримання зведеної відомості зобов`язаний надіслати Перевізнику підписану зведену відомість. У разі підписання зведеної відомості із зауваженнями, Перевізником здійснюється перевірка наданих послуг та їх вартості за наявності окремого письмового обґрунтованого звернення Замовника. За результатами перевірки, за наявності підстав, Перевізником проводиться коригування, яке відображається в наступних зведених відомостях. У разі підписання зведеної відомості із зауваженнями без надання окремого письмового обґрунтованого звернення Замовника, перевірка наданих послуг та їх вартості Перевізником не здійснюється, а зведена відомість вважається погодженою та підписаною без заперечень. У разі, якщо Замовником не підписано зведену відомість, у тому числі з відповідним коригуванням, упродовж 15 днів з дня її отримання та не надано письмове обґрунтоване звернення щодо зауважень до зведеної відомості, зведена відомість вважається погодженою та підписаною обома Сторонами без зауважень на дату складання зведеної відомості. Датою одержання зведеної відомості, у випадку направлення її в паперовій формі, вважається відмітка поштової служби на повідомлені про вручення рекомендованого листа або дата календарного штемпеля поштової служби у випадку повернення відправлення у зв`язку із закінченням терміну зберігання, незнаходження абонента за адресою (за зазначеною адресою не проживає), з відмовою адресата від одержання.

Згідно з п.4.9 договору у разі виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим договором.

Також господарським судом встановлено, що на виконання договору у липні 2023 відповідачем оформлено перевізний документ - накладну №42122622, з якої вбачається наступне:

- відправник ТОВ «Теус Термінал»;

- одержувач ТОВ «Теус Термінал»;

-платник ТОВ «Трейдторг Продакшн»;

- станція та залізниця відправлення Чорноморська (для ОПЗ);

- станція та залізниця призначення Пичугино;

- найменування вантажу вагони залізничні, які перевозяться на своїх осях, не поіменовані в алфавіті; порожній власний вагон, з-під Зерно кукурудзи (015006), власник ТОВ «СМАРТ РЕИЛ ЛОГИСТИКС», направляється до пункту навантаження;

- тарифні відмітки відстань 756 км, винятковий тариф 2005;

- усього сплачено 161 561,40 грн.;

- календарний штемпель станції відправлення 28.07.2023;

- календарний штемпель прибуття вантажу 08.08.2023.

У відомості вагонів за номером відправки №42122622 вказані наступні вагони: 95249306, 58536293, 95192605, 95786075, 95274726, 95148086, 95009403, 95263059, 95180519, 95136578, 95150652, 95313359, 95233771, 95205662, 95136081, 95147369, 95212643, 95142063, 58526757, 95215083, 58547951, 95066007, 95196473, 95242301, 95173852, 58553256.

Водночас під час перевірки факту оформлення документу №42122622 позивачем встановлено, що вагони 95786075, 95313359, 95274726, 95263059, 95249306, 95242301, 95233771, 95215083, 95212643, 95205662, 95196473, 95192605, 95180519, 95173852, 95150652, 95148086, 95147369, 95142063, 95136578, 95136081, 95066007, 95009403, 58553256, 58547951, 58536293, 58526757 прибували на станцію Чорноморська (для ОПЗ) у порожньому стані зі станції Одеса-Застава 1 за перевізним документом - накладна №41832536.

З наявної в матеріалах справи накладної №41832536 вбачається:

- відправник ТОВ «Теус Термінал»;

- одержувач АТ «ОПЗ»;

- станція та залізниця відправлення Одеса -Застава І;

- станція та залізниця призначення Чорноморська (для ОПЗ);

- найменування вантажу вагони залізничні, які перевозяться на своїх осях, не поіменовані в алфавіті; порожній власний вагон, з-під Зерно кукурудзи (015006), власник ТОВ «СМАРТ РЕИЛ ЛОГИСТИКС», направляється до пункту навантаження;

- тарифні відмітки відстань 73 км, винятковий тариф 2005;

- усього сплачено 36 025 грн.;

- календарний штемпель станції відправлення 26.06.2023;

- календарний штемпель прибуття вантажу 27.06.2023.

У відомості вагонів за номером відправки №42122622 вказано 50 вагонів, серед яких є 95786075, 95313359, 95274726, 95263059, 95249306, 95242301, 95233771, 95215083, 95212643, 95205662, 95196473, 95192605, 95180519, 95173852, 95150652, 95148086, 95147369, 95142063, 95136578, 95136081, 95066007, 95009403, 58553256, 58547951, 58536293, 58526757.

У листі від 27.12.2023 №ДН-1-18/190 позивач звернувся до відповідача та повідомив, що 09.11.2023 ревізором комерційним відділу аналітики комерційної діяльності служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії «Одеська залізниця» була проведена перевірка з питань правильності оформлення та повноти нарахування та стягнення належних АТ «Укрзалізниця» платежів по станції Чорноморська регіональної філії «Одеська залізниця» та встановлено наступне: в липні - серпні поточного року зі станції Чорноморська (ОПЗ, код ЄМР 424403) в межах АТ «Укрзалізниця» оформлено накладні від 28.07.2023 №№42119461, 42119388, 42119412, 42119396, 42122622, від 01.08.2023 №№42152280, 42152298, 42152306, від 04.08.2023 №42179663 на перевезення 154 власних порожніх вагонів. В графі 20 «найменування вантажу» накладних зазначено: «вагон з-під зерна кукурудзи, направляється в пункт навантаження». При розрахунках плати за такі перевезення до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнітів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 застосовано коефіцієнт, як для перевезення порожніх власних вагонів (плата за перевезення яких визначається за тарифною схемою 14) з-під вивантаження вантажів 2 тарифного класу під наступне навантаження (ВТ 2005) - 3,205 відповідно до розпорядження від 28.06.2022 № Ц-3-91/1011-22. Проте, враховуючи, що фактично порожні власні вагони прибували на станцію Чорноморська (для ОПЗ) в порожньому стані і відправлялися зі станції в порожньому стані (другий порожній рейс), при оформленні такого перевезення (в інших випадках) мав бути застосований коефіцієнт до тарифної схеми 14 Збірника тарифів (ВТ 2006) - 5,139. Невірне оформлення перевізних документів (проставляння відміток) виник недобір провізних платежів в сумі 813 623,16 грн. З огляду на викладені вище обставини, позивач просив відповідача надати згоду на проведення перерахунку/коригування провізних платежів за накладними від 28.07.2023 №№42119461, 42119388, 42119412, 42119396, 42122622, від 01.08.2023 №№42152280, 42152298, 42152306, від 04.08.2023 №42179663 та надати згоду на списання з особового рахунку в філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (№8211535) грошових коштів в сумі зазначеного вище недобору з відображенням в наступних зведених відомостях.

У відповідь на вказаний лист, відповідач листом №2812-2023 від 28.12.2023 повідомив, що надає згоду на проведення перерахунку / коригування провізних платежів за накладними від 28.07.2023 №№42119461, 42119388,42119412,42119396 та за накладними від 01.08.2023 №№ 42152280, 42152298, 42152306, від 04.08.2023 № 42179663 та списання з особового рахунку в філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (№8211535) грошових коштів у сумі з урахуванням ПДВ 696 635,88 грн. Щодо накладної від 01.08.2023 №42122622 відповідач зазначив, що не виступав платником, тому не приймає до оплати суму з урахуванням ПДВ 116 987,28 грн. та не дає згоду на списання зазначеної суми з особового рахунку відповідача в філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (№ 8211535).

Листом від 02.01.2024 №ДН-1-18/1 позивач звернувся до ТОВ «Трейдторг Продакшн» (третя особа) та повідомив, що третя особа в 2023 році виступала платником тарифу за вантажні перевезення власного порожнього рухомого складу на своїх осях (код ЄТСНВ 421034). При цьому 09.11.2023 ревізором комерційним відділу аналітики комерційної діяльності служби комерційної роботи та маркетингу регіональної філії «Одеська залізниця» була проведена перевірка з питань правильності оформлення та повноти нарахування та стягнення належних АТ «Укрзалізниця» платежів по станції Чорноморська регіональної філії «Одеська залізниця» та встановлено наступне: в липні 2023 зі станції Чорноморська (ОПЗ, код ЄМР 424403) призначенням на станцію Пічугіно (код ЄМР 458185) регіональної філії «Придніпровська залізниця» вантажовідправником ТОВ «ТЕУС ТЕРМІНАЛ» оформлено накладну від 28.07.2023 № 42122622 на перевезення 26 власних порожніх вагонів, платник - ТОВ «ТРЕИДТОРГ ПРОДАКШН». В графі 20 «найменування вантажу» накладної зазначено: «вагон з-під зерна кукурудзи, направляється в пункт навантаження». При розрахунку плати за перевезення до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів, застосовано коефіцієнт, як для перевезення порожніх власних вагонів (плата за перевезення яких визначається за тарифною схемою 14) з-під вивантаження вантажів 2 тарифного класу під наступне навантаження (ВТ 2005) - 3,205 відповідно до розпорядження від 28.06.2022 № Ц-3-91/1011-22. Проте, враховуючи, що фактично порожні власні вагони прибували на станцію Чорноморська (для ОПЗ) в порожньому стані і відправлялись зі станції в порожньому стані (другий порожній рейс), при оформленні такого перевезення (як для інших випадків) мав бути застосований коефіцієнт до тарифної схеми 14 Збірника тарифів (ВТ 2006) - 5,139. Через невірне оформлення перевізного документу (проставляння відміток) виник недобір провізних платежів в сумі 97489,40 грн. (з ПДВ- 116987,28 грн.). З огляду на викладені вище обставини, позивач просив третю особу надати згоду на проведення перерахунку/коригування провізних платежів за накладною від 28.07.2023 №42122622 і, відповідно, списання з особового рахунку в філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» (№ 8237323) грошових коштів в сумі зазначеного вище недобору з відображенням в наступних зведених відомостях.

У відповідь на вказаний лист позивача третя особа листом повідомила, що вважає заявлену грошову вимогу безпідставною та такою, що не відповідає дійсним обставинам справа і не підлягає задоволенню.

При цьому в матеріалах справи також наявні:

- лист відповідача начальнику станції Пічугіно Придніпровської залізниці вих.№28 від 28.07.2023, в якому відповідач просив у зв`язку з виробничою необхідністю та на підставі ст.43 Статуту залізниць України, змінити в накладній №42122622 від 28.07.2023 вантажоотримувача по станції Пічугіно з ТОВ «Теус Термінал» на ТОВ «Трейдторг Продакшн»;

- договір №14/06/2023 від 14.06.2022 транспортно-експедиторського обслуговування, укладений між ТОВ «Теус Термінал» (Виконавець, відповідач) на ТОВ «Трейдторг Продакшн» (Клієнт, третя особа), за яким Виконавець зобов`язується за оплату і за рахунок Клієнта виконати або організувати перевезення вантажу залізничним транспортом;

- протокол №2 узгодження ціни до договору №14/06/2023 від 14.06.2022, згідно з яким ставка не включає в себе: залізничний тариф завантаженого вагону, залізничний тариф на порожній рейс (підсил вагонів на станцію навантаження), вартість охорони вантажу, очищення після перевезення, організацію оформлення необхідної сертифікації вантажу, вартість додаткових зборів по станціях відправлення і призначення, оформлення і узгодження залізничних накладних та плану навантаження, установка і вартість ЗПП, митне оформлення вантажу.

Висновки суду.

Відповідно до положень ст.11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з ч.1 ст. 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Відповідно до ст.307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі.

Залежно від виду транспорту, яким передбачається систематичне перевезення вантажів, укладаються такі довгострокові договори: довгостроковий - на залізничному і морському транспорті, навігаційний - на внутрішньому водному транспорті, спеціальний - на повітряному транспорті, річний - на автомобільному транспорті. Порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень.

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань

Як вище встановлено господарським судом позивачем взято на себе зобов`язання з організації перевезень залізничним транспортом вантажів відповідача на підставі договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №8211535 від 30.06.2020, укладеним шляхом прийняття позивачем заяви відповідача про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору, а також відповідних накладних.

Відповідно до ст. 920 ЦК України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Згідно зі ст.6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457, накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Отже, належним чином оформлена залізнична накладна є угодою на перевезення вантажів залізничним транспортом.

Відповідно до ст.22 Статуту залізниць за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату.

Згідно зі ст.23 Статуту залізниць відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом. Під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів. Станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно з положеннями ст.62 Статуту залізниць остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення.

Відповідно до п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 №863/5084, на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 , зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за №798/5989).

Згідно з п.1.2 Правил оформлення перевізних документів накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Відповідно до п.1.3 Правил оформлення перевізних документів усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Згідно з п.1.5 Правил оформлення перевізних документів перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 «Найменування вантажу» відправником зазначається: для локомотивів і завантажених вагонів - «Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, оператора, орендаря)»; для порожніх вагонів - «Порожній власний (орендований) вагон. З-під ... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, оператора, орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо)». Самостійне переміщення ("своїм ходом") власного (орендованого) локомотива між станціями коліями загального користування оформлюється перевізними документами.

Відповідно до п.5.1 Правил оформлення перевізних документів заповнення накладної на станції призначення здійснюється згідно з додатком 3 до цих Правил.

Так, як вище встановлено господарським судом відповідач, оформлюючи накладну №42122622 в графі 20-найменування вантажу вказав: вагони залізничні, які перевозяться на своїх осях, не поіменовані в алфавіті; порожній власний вагон, з-під Зерно кукурудзи (015006), власник ТОВ «СМАРТ РЕИЛ ЛОГИСТИКС», направляється до пункту навантаження.

При цьому у відомості вагонів за номером відправки №42122622 вказані наступні вагони: 95249306, 58536293, 95192605, 95786075, 95274726, 95148086, 95009403, 95263059, 95180519, 95136578, 95150652, 95313359, 95233771, 95205662, 95136081, 95147369, 95212643, 95142063, 58526757, 95215083, 58547951, 95066007, 95196473, 95242301, 95173852, 58553256.

Водночас під час перевірки факту оформлення документу №42122622 позивачем встановлено, що вищезазначені вагони прибували на станцію Чорноморська (для ОПЗ) у порожньому стані зі станції Одеса-Застава 1 за перевізним документом - накладна №41832536.

Отже, на станції Чорноморська не здійснювалось навантаження і вагони у порожньому стані були відправлені другим рейсом на станцію Пічугіно за накладною №42122622, тобто фактично вагони здійснювали другий порожній рейс.

Тарифи на перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу залізничним транспортом (за винятком приміських пасажирських перевезень) встановлюються у порядку, що визначає Кабінет Міністрів України (ст.57 Статуту залізниць).

Відповідно до п.1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст.62 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.

Вартість залізничних перевезень в Україні визначається Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317.

Згідно з пунктом 2 Тарифного керівництва тарифи, збори та плати, наведені в цьому Збірнику, застосовуються на всіх лініях залізниць широкої, вузької та європейської колій мережі залізниць України загального користування, що включені в постійну експлуатацію, для всіх суб`єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб), які беруть участь у процесі організації та здійснення перевезень вантажів залізничним транспортом.

Відповідно до додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів, графа 30 "Тарифні відмітки" заповнюються залізницею у відповідності до Тарифного керівництва, вказуються номер групи, позиції, схеми, відстань перевезення. У разі застосування виняткового тарифу вказується його код.

Відповідно до пп.3.1 п.3 розділу II Тарифного керівництва відправник повинен іменувати вантаж у перевізних документах внутрішнього сполучення - відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів (ЄТСНВ) яка видається окремо.

Підпунктом 3.3 пункту 3 розділу II Тарифного керівництва встановлено, якщо на станції призначення виявлено, що найменування вантажу не відповідає фактичному, неповне або неясне (неточне), то уточнення з метою перевірки правильності нарахування тарифу здійснюється до видачі вантажу з ініціативи станції (перевізника) або на вимогу одержувача шляхом внесення до перевізних документів у графі "Найменування вантажу" ("Наименование груза") під попереднім неточним найменуванням уточненого найменування. Внесене до перевізних документів уточнене найменування завіряється підписами працівників станції (перевізника) та одержувача. Після видачі вантажу перерахунки, зумовлені неточним найменуванням вантажу, не допускаються ані на вимогу залізниці (перевізника), ані за заявою одержувача.

Відповідно до пп.14.1 п.14 розділу ІІ Тарифного керівництва плата за перевезення в порожньому стані власних або орендованих вагонів (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту, з провідниками) визначається за тарифною схемою 14.

Згідно з пп.14.7 п.14розділу ІІ Тарифного керівництва для застосування правил тарифів, визначених цим розділом, під час перевезення порожніх вагонів відправником у перевізних документах у графі "Найменування ватажу" ("Наименование груза") залежно від призначення та цілі використання проставляються відмітки:

внутрішнього сполучення - крім відміток, передбачених Правилами перевезення вантажів, "Направляється … (із ремонту, на промивку, на пропарку, на дезінфекцію, на дезінсекцію, для продажу, на брухт, для зміни власника, для здачі в оренду, на/після модернізацію(ї) тощо)";

міжнародного сполучення - "Из-под … (наименование груза)"; "Вагон направляется под погрузку"; "Вагон направляется для накопления вагонов под следующую погрузку"; "Вагон направляется из-под накопления после выгрузки…(наименование груза) под погрузку"; "Вагон направляется …… (в ремонт, из ремонта, на промывку, на пропарку, на дезинфекцию, на дезинсекцию, для продажи, на металлолом, для изменения собственника, для сдачи в аренду, на/после модернизацию(и) и т.д.)".

Отже, за тарифною схемою 14 справляється плата за перевезення вагонів в порожньому стані з обов`язковим зазначенням у графі "Найменування вантажу" мети направлення рухомого складу.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 №441 внесено зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

Так, для вантажу - порожні вагони (421034, 421180, 421195, 421208) перевізника, власні перевізника, власні та орендовані (плата за перевезення яких визначається за тарифними схемами 14 та 17), вагони з провідниками (421161, 693157):

- з-під вивантаження вантажів 1-го тарифного класу, 2-го тарифного класу, щебеню та баласту (щебеню) для доріг, перліту, піску, гранвідсіву, шлаків, золи, солі та концентрату мінерального «Галіт», продуктів харчування та енергетичних газів під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; рефрижераторні вагони та криті, переобладнані з рефрижераторних вагонів, фітингові платформи, вагони для перевезення легкових автомобілів та контрейлерних перевезень (усі перевезення) встановлено коефіцієнт 3,205;

- з-під вивантаження вантажів 3-го тарифного класу під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; з провідниками; в (із) ремонт(у); пересилка після вивантаження на промивання, пропарку, дезінсекцію та дезінфекцію; в інших випадках встановлено коефіцієнт 5,139.

Отже винятковий тариф 2005 застосовується у випадку перевезення вагонів з-під вивантаження під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження, тобто зі станції вивантаження вантажу до станції наступного навантаження.

Між тим зі змісту накладних №42122622 та №41832536 у сукупності вбачається, що спірні вагони за накладною №42122622 здійснювали другий порожній рейс, а тому застосуванню підлягав винятковий тариф 2006.

За таких обставин, невірне внесення відповідачем відомостей до графи 20 накладної найменування вантажу призвело до застосування невірного виняткового тарифу 2005 замість вірного 2006, що в свою чергу призвело до недобору належних залізниці провізних платежів на загальну суму 119 795,52 грн., які підлягають стягненню з відповідача.

При цьому посилання відповідача на те, що в накладній №42122622 платником зазначено третю особу, а тому в даному випадку існують спірні правовідносини між платником плати за перевезення - Трейдторг Продакшн та перевізником - АТ Укрзалізниця, господарський суд не приймає до уваги з огляду на те, що внесення невірних відомостей до спірної накладної було здійснено саме відправником відповідачем, а не платником третьою особою, а обставини щодо порядку оплати послуг з транспортно-експедиторського обслуговування за укладеним між відповідачем та третьою особою договором №14/06/2023 від 14.06.2022 не входять до предмету спору у даній справі.

Посилання відповідача на те, що зобов`язання перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення покладається на АТ Укрзалізницю, при цьому, таке зобов`язання імперативно має бути виконано до видачі вантажу, господарський суд не приймає з огляду на таке.

Пунктом 4.6 укладеного між сторонами у справі договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №8211535 від 30.06.2020 сторонами передбачено право позивача здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього підстав.

В свою чергу пунктом 4.9 договору передбачено, що у разі виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим договором.

Відповідно до п.2.7 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст.62 Статуту) сплата додаткових провізних платежів, зборів та штрафів, які виникли при перевезенні або на станції призначення, провадиться в такому самому порядку через розрахунковий підрозділ незалежно від терміну видачі вантажу станцією.

Таким чином господарський суд дійшов висновку про правомірність здійснення залізницею донарахування плати за перевезення після видачі вантажу, що узгоджується з правовим висновком щодо застосування норм, викладеним у постанові Верховного Суду від 20.02.2018 у справі №904/7036/17.

Більш того, встановити обставини щодо здійснення спірними вагонами другого порожнього рейсу було об`єктивно неможливо до видачі вантажу, адже такі обставини були встановлені лише після перевірки двох накладних №42122622 та №41832536, з якої виявилось, що спірні вагони здійснювали другий порожній рейс, що унеможливлює застосування щодо них виняткового тарифу 2005.

Інші посилання відповідача вищевикладених висновків суду не спростовують.

Відповідно до ч.1 ст. 74 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У ст.76 ГПК України встановлено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на вищевикладене, враховуючи внесення відповідачем невірних відомостей щодо найменування вантажу, що призвело до застосування невірного виняткового тарифу до спірного вантажу, Господарський суд Одеської області дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог Акціонерного товариства Українська залізниця про стягнення з відповідача недобору провізної плати за накладною №42122622 в сумі 119 795,52 грн., а отже і їх задоволення.

Іншого відповідачем не доведено.

Інші матеріали справи вищевикладених висновків суду не спростовують.

На підставі ст.129 ГПК України судові витраті щодо сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов Акціонерного товариства Українська залізниця задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Теус Термінал" (65085, м. Одеса, вул. Моторна, 6, код ЄДРПОУ 39166914) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) недобір провізної плати за накладною №42122622 в сумі 119 795 (сто дев`ятнадцять тисяч сімсот дев`яносто п`ять) грн. 52 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 11.11.2024 р.

Суддя Г.Є. Смелянець

СудІванівський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено12.11.2024
Номер документу122922311
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —916/2643/24

Рішення від 06.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні