Рішення
від 11.11.2024 по справі 706/578/24
ХРИСТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 706/578/24

2/706/338/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2024 року Христинівський районний суд Черкаської області

в складі:

головуючого - судді Орендарчука М.П.,

за участі секретаря судового засідання Пізняк Т.В.,

представниці позивача Лозової К.В. , представника відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Христинівці Черкаської області цивільну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Христинівської міської ради, ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі, повернення земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Христинівської міської ради, ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі, повернення земельної ділянки.

Просив визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради від 30.05.2023 № 23-12/29-VIII «Про продовження оренди земельної ділянки водного об`єкта»; визнати недійсним договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом від 01.06.2023, укладений між Христинівською міською радою та ОСОБА_2 , щодо передачі земельної ділянки загальною площею 5,4732 га з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області, право оренди за яким зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.06.2023 номер запису - 5061 1448; зобов`язати ОСОБА_2 повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку загальною площею 5,4732 га з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209, яка розташована за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області; судовий збір у розмірі 9084 гри стягнути з відповідачів на користь Черкаської обласної прокуратури.

В обґрунтування позову позивач посилався на такі обставини.

Уманською окружною прокуратурою при виконанні повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», в ході опрацювання рішень органів місцевого самоврядування встановлено порушення земельного законодавства під час передачі в оренду земельної ділянки водного фонду, яка розташована на території Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області.

Рішенням Христинівської міської ради від 20.12.2022 № 18-8/52-VIII надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду орієнтовною площею 5,5 га ОСОБА_2 для рибогосподарських потреб в с. ІІІельпахівка Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

На черговій сесії 06.04.2023 міською радою прийнято рішення № 21 -26/25- VIII, яким затверджено технічну документацію про нормативно грошову оцінку земельної ділянки комунальної власності площею 5,4732 га з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб за рахунок земель водного фонду в с. ІІІельпахівка Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області з нормативно-грошовою оцінкою 131 703 гри 45 коп., а прийнятим цього ж дня рішенням № 21 -26/26-VIII дану земельну ділянку водного фонду визнано комунальною власністю Христинівської міської ради.

У послідуючому, 27.04.2023 ОСОБА_2 (далі по тексту відповідач) звернувся до Христинівської міської ради із письмовою заявою про продовження оренди на земельну ділянку площею 5,4732 га терміном на 10 років з орендною платою 10% від нормативно грошової оцінки з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб в селі ІІІельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області.

До заяви відповідачем документи на підтвердження наявності підстав для продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду не долучалися.

Христинівською міською радою 30.05.2023 прийнято рішення № 23-12/29- VIII про продовження оренди на земельну ділянку водного фонду площею 5,4732 га кадастровий номер 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб ОСОБА_2 в селі ІІІельпахівка Христинівського ТГ Уманського району Черкаської області терміном на 10 років та зобов`язано ОСОБА_2 укласти договір оренди.

На виконання даного рішення органу місцевого самоврядування між Христинівською міською радою в особі міського голови ОСОБА_4 та ОСОБА_2 , 01.06.2023 укладено договір оренди водного об`єкта для рибогосподарських потреб (далі по тексту - договір).

Відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом ставок, площею 5,4732 га, розташований за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області для рибогосподарських потреб.

Пунктом 2 договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5.4732 га, вид угідь-ставки, за кадастровим номером 7124688000:02:002:0209, цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уланського району Черкаської області. Ставок розташований на струмку без назви, що є правою притокою р. Удич, який є лівою притокою р. Південний Буг (басейн річки Південний Буг).

Па земельній ділянці розташований об`єкт інфраструктури: гребля (п. 3 договору).

Договір укладено строком на 10 років із переважним правом на його поновлення (п. 7 договору).

У відповідності до п. 8 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі: за земельну ділянку у сумі 13170,34 гривень на рік.

10% від нормативної грошової оцінки землі за місцем її розташування, за водний об`єкт у сумі 2960,30 гривень у рік.

Право оренди земельної ділянки зареєстровано за відповідачем у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.06.2023 (номер запису про інше речове право - 5061 1448).

Також, встановлено, що 12.12.2005 між Христинівською районною державною адміністрацією (далі по тексту - Христинівська РДА) в особі голови ОСОБА_5 та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду загальною площею 8,7727 га в адміністративних межах Шельпахівської сільської ради Христинівського району Черкаської області, строком на 10 років.

Пунктом 36 даного договору, передбачено, що дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його укладено. Тобто, даний договір вважається припиненим з 12.12.2015.

Згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно договір оренди земельної ділянки водного фонду від 12.12.2005, укладений між Христинівською РДА та ОСОБА_2 , не продовжувався.

Вищевикладене свідчить про отримання ОСОБА_2 права на оренду земельної ділянки водного фонду з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 в комплексі із водним об`єктом у поза конкурентному порядку.

Прийняте Христинівською міською радою рішення від 30.05.2023 № 23- 12/29-VIII про продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду за кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 суперечить нормам земельного законодавства, а відтак підлягає до скасування, а спірна земельна ділянка поверненню на користь Христинівської міської територіальної громади.

ОСОБА_2 водний об`єкт надано у користування у поза конкурентному порядку.

Підставою для продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду слугувала лише заява ОСОБА_2 , будь-які інші документи на підтвердження наявності підстав для продовження договору оренди до заяви не долучалися.

Договір оренди земельної ділянки водного фонду площею 8,7727 га в адміністративних межах Шельпахівської сільської ради Христинівського району Черкаської області, укладений 12.12.2005 між Христинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 , закінчився 12.12.2015.

Інформація про продовження вищевказаного договору оренди земельної ділянки водного фонду в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня.

Земельна ділянка за договором оренди землі вважається переданою орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Христинівська міська рада рішенням від 30.05.2023 № 23-12/29-V111 без проведення земельних торгів, за відсутності правових підстав для передачі землі в оренду земельної ділянки водного фонду в поза конкурентному порядку, ухвалила продовжити ОСОБА_2 договір оренди земельної ділянки, який припинив свою дію у 2015 році, а відтак дане рішення органу місцевого самоврядування підлягає до скасування як протиправне.

Укладання договору оренди земель комунальної власності є похідним від правового акта, на підставі якого він укладається.

Відповідачі допустили порушення вимог закону під час прийняття спірного рішення та укладення спірного договору оренди, а тому він повинен бути визнаний недійсним.

Наведені норми з урахуванням обставин справи відповідно до ст. 203, 216 Цивільного кодексу України та ст. 152 Земельного кодексу України дають підстави для визнання договору недійсним та застосування наслідків недійсності правочинів, передбачених ст. 216 Цивільного кодексу України.

Крім того, необхідним є повернення земельної ділянки від ОСОБА_2 на користь територіальної громади.

У судовому засіданні представниця позивача Лозова К.В. позовні вимоги підтримала повністю, посилаючись на обставини, зазначені в позові.

Представник відповідача Христинівської міської ради у судове засідання не з`явився, хоча відповідач належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового засідання, від нього також не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності, ним не поданий відзив. Суд вважає, що представник відповідача не з`явився у судове засідання без поважних причин.

За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача.

Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явився, однак його інтереси представляв адвокат Задояний Ю.В., який при вирішенні справи покладався на думку суду.

За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності відповідача.

Заслухавши представницю позивача, представника відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 , дослідивши письмові докази у справі: копії договору оренди земельної ділянки водного фонду від 12.12.2005, зареєстрованого в реєстрі за № 4776, листа Уманської окружної прокуратури до Христинівської міської ради від 17.01.2024 за № 53/4-54вих-24, відповіді Христинівської міської ради на лист Уманської окружної прокуратури від 29.01.2024 за № 03-10-12-301, рішення Христинівської міської ради від 20.12.2022 за № 18-8/52-VIII про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо выдведення земельно дылянки (водного фонду), рішення Христинівської міської ради від 06.04.2023 за № 21-26/25-VIII про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку, рішення Христинівської міської ради від 06.04.2023 за № 21-26/26-VIII про віднесення земельної ділянки до комунальної власності Христинівської міської ради, заяви ОСОБА_2 від 07.04.2023 про продовження оренди, рішення Христинівської міської ради від 30.05.2023 за № 23-12/29-VIII про продовження оренди земельної ділянки водного об`єкта, договору оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом від 01.06.2023, укладеного між Христинівською міською радою та ОСОБА_2 , інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 362122713 від 17.01.2024, № 363906298 від 31.01.2024, паспорта водного об`єкта ставка площею 5,4732 га в с. Шельпахівці, кадастрового плану ставка, акта визначення меж земельної ділянки (водного фонду) в натурі від 29.05.2005, акта приймання-передачі земельної ділянки водного фонду від 12.12.2005, листа Уманської окружної прокуратури до регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області від 26.03.2024 за № 53/4-298вих-24, відповіді регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області на лист Уманської окружної прокуратури від 15.04.2024 за № 677/01/10-23-24, листа Уманської окружної прокуратури до Христинівської міської ради від 09.04.2024 за № 53/4-362вих-24, відповіді Христинівської міської ради на лист Уманської окружної прокуратури від 22.04.2024 за № 03-10-12-1813 та інші письмові докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з таких підстав.

Відповідно до ст. 1311 Конституції України на прокуратуру покладено функції представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Виходячи з вимог ст. 1 Закону України «Про прокуратуру», прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.

Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави, у випадках, передбачених законом.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Конституційний Суд України в рішенні від 08.04.1999 р. № 3-рп/99 визначив, що прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Відповідно до цього рішення Конституційного Суду України під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, на який покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах на захист інтересів держави.

Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження водним об`єктом та землею, що ним зайняла, які перебувають у комунальній власності, суперечить інтересам держави у сфері ефективного і раціонального використання природних ресурсів і є підставою для втручання органів прокуратури.

Згідно з вимогами ст.ст. 13, 14 Конституції України земля та її надра є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого право власності здійснюють органи державної влади і місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України та Законами України.

Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Український народ як сукупність окремих суб`єктів, індивідів, людей, також має, з огляду на ст.ст. 1, 3, 6-8, 13, 14, 41 Конституції України, конституційне право правомірно очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності при вирішені земельних питань, правомірно очікувати і розраховувати на те, що держава вживатиме усіх можливих законних засобів і способів для відновлення становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на землю.

Отже, правовідносини, пов`язані з користуванням природним ресурсом (водним об`єктом) беззаперечно становлять суспільний інтерес, а безпідставне право користування земельною ділянкою з водним об`єктом, такому суспільному інтересу не відповідає.

Відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 15.04.2020 р. у справі 365/364/18, прийняття рішення про передачу у власність чи користування особі земельної ділянки, фактично позбавляє державу можливості володіти, користуватися та розпоряджатися об`єктом власності, позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі відповідно державної чи комунальної власності. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.ст. 14, 19 Конституції України).

Рішенням Христинівської міської ради від 20.12.2022 № 18-8/52-VIII надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду орієнтовною площею 5,5 га ОСОБА_2 для рибогосподарських потреб в с. ІІІельгіахівка Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

06.04.2023 міською радою прийнято рішення № 21-26/25- VIII, яким затверджено технічну документацію про нормативно грошову оцінку земельної ділянки комунальної власності площею 5,4732 га з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб за рахунок земель водного фонду в с. ІІІельпахівка Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області з нормативно-грошовою оцінкою 131 703 гри 45 коп., а прийнятим цього ж дня рішенням № 21 -26/26- VIII дану земельну ділянку водного фонду визнано комунальною власністю Христинівської міської ради.

27.04.2023 відповідач ОСОБА_2 звернувся до Христинівської міської ради із письмовою заявою про продовження оренди на земельну ділянку площею 5,4732 га терміном на 10 років з орендною платою 10% від нормативно грошової оцінки з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб в селі ІІІельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області.

До заяви відповідачем документи на підтвердження наявності підстав для продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду не долучалися.

Христинівською міською радою 30.05.2023 прийнято рішення № 23-12/29- VIII про продовження оренди на земельну ділянку водного фонду площею 5,4732 га, кадастровий номер 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб ОСОБА_2 в селі ІІІельпахівка Христинівського ТГ Уманського району Черкаської області терміном на 10 років та зобов`язано ОСОБА_2 укласти договір оренди.

На виконання даного рішення органу місцевого самоврядування між Христинівською міською радою в особі міського голови ОСОБА_4 та відповідачем ОСОБА_2 01.06.2023 укладено договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом (далі по тексту - договір).

Відповідно до п. 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом ставок, площею 5,4732 га, розташований за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області для рибогосподарських потреб.

Пунктом 2 договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5.4732 га, вид угідь-ставки, за кадастровим номером 7124688000:02:002:0209, цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уланського району Черкаської області. Ставок розташований на струмку без назви, що є правою притокою р. Удич, який є лівою притокою р. Південний Буг (басейн річки Південний Буг).

Па земельній ділянці розташований об`єкт інфраструктури: гребля (п. 3 договору).

Договір укладено строком на 10 років із переважним правом на його поновлення (п. 7 договору).

У відповідності до п. 8 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі: за земельну ділянку у сумі 13170,34 грн. на рік.

10% від нормативної грошової оцінки землі за місцем її розташування, за водний об`єкт у сумі 2960,30 гривень у рік.

Право оренди земельної ділянки зареєстровано за відповідачем у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.06.2023 (номер запису про інше речове право - 5061 1448).

12.12.2005 між Христинівською районною державною адміністрацією (далі по тексту - Христинівська РДА) в особі голови ОСОБА_5 та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду загальною площею 8,7727 га в адміністративних межах Шельпахівської сільської ради Христинівського району Черкаської області, строком на 10 років.

Пунктом 36 даного договору, передбачено, що дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його укладено. Тобто, даний договір вважається припиненим з 12.12.2015.

Згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно договір оренди земельної ділянки водного фонду від 12.12.2005, укладений між Христинівською РДА та ОСОБА_2 , не продовжувався.

Вищевикладене свідчить про отримання ОСОБА_2 права на оренду земельної ділянки водного фонду з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 в комплексі із водним об`єктом у поза конкурентному порядку.

Прийняте Христинівською міською радою рішення від 30.05.2023 № 23- 12/29-VIII про продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду за кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 суперечить нормам земельного законодавства, а відтак підлягає до скасування, а спірна земельна ділянка поверненню на користь Христинівської міської територіальної громади з наступних підстав.

Щодо наявності порушень вимог земельного законодавства та підстав для скасування рішення органу місцевого самоврядування.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно зч. 1 ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

За змістом ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу тощо.

Ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до ст. 4 Водного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

Ставки, озера та замкнені природні водойми, відповідно до ч. 1 ст. 51 Водного кодексу України, можуть надаватися у користування для рибогосподарських потреб на умовах оренди.

Водні об`єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом у порядку, визначеному земельним законодавством України. Право оренди земельної ділянки під водним об`єктом поширюється па такий водний об`єкт.

Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 Водного кодексу України порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.

За змістом ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України унормовано, що органи державної влади. Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюються па конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

При цьому, ст. 134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Водночас, ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України спрощеного порядку передачі в оренду земельної ділянки водного фонду для риборозведення без земельних торгів не передбачає.

Разом з тим, відповідачу ОСОБА_2 водний об`єкт надано у користування у поза конкурентному порядку.

Підставою для продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду слугувала лише заява відповідача ОСОБА_2 , будь-які інші документи на підтвердження наявності підстав для продовження договору оренди до заяви не долучалися.

Договір оренди земельної ділянки водного фонду площею 8,7727 га в адміністративних межах Шельпахівської сільської ради Христинівського району Черкаської області, укладений 12.12.2005 між Христинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 , закінчився 12.12.2015.

Інформація про продовження вищевказаного договору оренди земельної ділянки водного фонду в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки підлягають державній реєстрації.

Земельна ділянка за договором оренди землі вважається переданою орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Христинівська міська рада рішенням від 30.05.2023 № 23-12/29-VІІІ без проведення земельних торгів, за відсутності правових підстав для передачі землі в оренду земельної ділянки водного фонду в поза конкурентному порядку, ухвалила продовжити ОСОБА_2 договір оренди земельної ділянки, який припинив свою дію у 2015 році, а відтак дане рішення органу місцевого самоврядування підлягає скасуванню як протиправне.

Земельне законодавство відповідно до ст. 5 Земельного кодексу України, зокрема, базується на принципах поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва та забезпечення раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно з ч. 2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів є, у тому числі, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, відновлення становища, яке існувало до порушення.

Таким чином, рішення Христинівської міської ради від 30.05.2023 № 23-12/29-VIII про продовження ОСОБА_2 договору оренди на земельну ділянку водного фонду площею 5,4732 га за кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 є незаконним та таким, що суперечить земельному законодавству.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ЦК України правочин - це дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Правочин є правомірний, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ст. 204 ЦК України).

Частиною третьою статті 215 ЦК України передбачено, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

За змістом ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна маги необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Договір, укладений на підставі правового акту органу місцевого самоврядування, відповідно до ст. 648 ЦК України, має відповідати цьому акту.

Крім того, ст. 6 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і у порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

За змістом ч. 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Тобто, укладання договору оренди земель комунальної власності є похідним від правового акта, на підставі якого він укладається.

Відповідачі допустили порушення вимог закону під час прийняття спірного рішення та укладення спірного договору оренди, а тому він повинен бути визнаний недійсним.

Наведені норми з урахуванням обставин справи відповідно до ст.ст. 203, 216 Цивільного кодексу України та ст. 152 Земельного кодексу України дають підстави для визнання договору недійсним та застосування наслідків недійсності правочинів, передбачених ст. 216 Цивільного кодексу України.

Крім того, необхідним є повернення земельної ділянки від відповідача ОСОБА_2 на користь територіальної громади.

Так, відповідно до ст. 216 ЦК України недійсний нравочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Враховуючи зазначені обставини, позов підлягає задоволенню повністю.

Оскільки спірне рішення від 30.05.2023 № 23-12/29-VIII про продовження договору оренди земельної ділянки водного фонду прийняте Христинівською міською радою, тому судовий збір у розмірі 9084 грн. необхіно стягнути з відповідача Христинівської міської ради на користь Черкської обласної прокуратури.

Керуючись ст. 1, 3, 6-8, 13, 14, 19, 41, 1311, 144 ч. 1 Конституції України, ст. 1, 23 Закону України «Про прокуратуру», п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст. 6, 16 ч. 2 Закону України «Про оренду землі», ст. 12 ч.1, 83 ч. 2, 116 ч. 1, 121 ч. 1, 125 ч. 5, 134 ЗК України, ст. 4, 51 ч. 1, 81 ч. 1 ВК України, ст. 16 ч. 2, 21, 202 ч. 1, 203, 215, 216, 648 ЦК України, ст. 81, 89, 141 ч. 1, 263-265 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Уманської окружної прокуратури (20300, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16, код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах держави до Христинівської міської ради (20001, Черкаська область, Уманський район, м. Христинівка, вул. Соборна, 30, код ЄДРПОУ 33319218), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі, повернення земельної ділянки задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради від 30.05.2023 року № 23-12/29-VIII «Про продовження оренди земельної ділянки водного об`єкта».

Визнати недійсним договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом від 01.06.2023, укладений між Христинівською міською радою та ОСОБА_2 , щодо передачі земельної ділянки загальною площею 5,4732 га з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209 для рибогосподарських потреб, яка розташована за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області, право оренди за яким зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.06.2023, номер запису - 50611448.

Зобов`язати ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , що проживає за адресою: АДРЕСА_2 ) повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку загальною площею 5,4732 га з кадастровим номером 7124688000:02:002:0209, яка розташована за межами с. Шельпахівка Христинівської міської ради Уманського району Черкаської області.

Стягнути з Христинівської міської ради на користь Черкаської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911119, р/р НОМЕР_2 в Державній казначейській службі України у м. Київ) судовий збір в розмірі 9 084 (дев`ять тисяч вісімдесят чотири) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Черкаського апеляційного суду шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня складення рішення апеляційної скарги.

Суддя: М.П. Орендарчук

СудХристинівський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено13.11.2024
Номер документу122933782
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —706/578/24

Рішення від 11.11.2024

Цивільне

Христинівський районний суд Черкаської області

Орендарчук М. П.

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Христинівський районний суд Черкаської області

Орендарчук М. П.

Ухвала від 13.05.2024

Цивільне

Христинівський районний суд Черкаської області

Орендарчук М. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні