Справа № 201/14135/24
Провадження 1-кс/201/4949/2024
УХВАЛА
Іменем України
11 листопада 2024 року
Слідчий суддя Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська ОСОБА_1
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
захисника адвоката ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Жовтневого районного суду міста Дніпропетровська клопотання прокурора Маріупольської окружної прокуратури Донецької області ОСОБА_3 , про здійснення спеціального досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12024052770000302 від 12 липня 2024 року, за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженці м. Маріуполь, Донецької області, громадянки України, раніше не судимої, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Прокурор звернувся до суду з клопотанням про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування.
Клопотання мотивовано тим, що у провадженні слідчого відділу 2-го управління (з дислокацією у м. Маріуполі Донецької області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях знаходиться кримінальне провадження № 12024052770000302 від 12 липня 2024 року за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
У ході досудового розслідування встановлено, що з початку військової агресії Російської Федерації, на територіях, які опинилися в окупації, серед яких і м. Маріуполь Донецької області, представники держави-агресора, створили незаконні органи влади, які розпочали впроваджувати політичні та освітні стандарти російської федерації. Не пізніше 28 квітня 2022 року представниками окупаційної адміністрації держави-агресора створено заклад освіти під назвою «Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение " ІНФОРМАЦІЯ_2 », який 01 вересня 2022 року було перейменоване в «Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение "Зарянская школа" администрации Володарского района» та 01 липня 2024 року було перейменовано в «Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение "Зарянская школа Володарского муниципального округа" Донецкой народной республики» (скорочена назва «ГБОУ "Зарянская школа Володарского м.о."»), розташоване за адресою: «Донецкая народная республика, муниципальный округ Володарский, село Заря, ул. Садовая, дом 22А», на основі приміщень та матеріальних цінностей державного навчального закладу «Комунальний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів села Зоря Кальчицької сільської ради Донецької області", розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ 30366910.
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , будучи громадянкою України, не пізніше 17 липня 2023 року, усвідомлюючи, що в Україні введено воєнний стан, керуючись ідеологічними та корисливими мотивами, добровільно погодилась на співпрацю з окупаційною владою Російської Федерації, добровільно обійняла посаду заступника директора з виховної роботи «муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения "Зарянская школа" администрации Володарского района», яке 01 липня 2024 року було перейменоване в «Государственное бюджетное общеобразовательное учреждение "Зарянская школа Володарского муниципального округа" Донецкой народной республики» та впроваджує стандарти освіти держави-агресора у даному закладі освіти, що розташований за адресою: « АДРЕСА_2 », на основі приміщень та матеріальних цінностей державного навчального закладу « ІНФОРМАЦІЯ_3 ", розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ 30366910.
Згідно положень «Дожностной инструкции заместителя директора по воспитательной работе муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения "Зарянская школа" администрации Володарского района» (далі Інструкція) до обов`язків ОСОБА_5 як заступника директора з навчально-виховної роботи між іншого входить:
- організація поточного та перспективного планування діяльності школи;
- координація роботи педагогічних та інших працівників, а також розробка навчально-методичної та іншої документації, необхідної для діяльності школи;
- здійснення контролю за якістю освітнього процесу, об`єктивністю оцінки результатів освітньої діяльності учнів, вихованців, роботою гуртків, забезпечення рівня підготовки учнів, вихованців, що відповідає вимогам федерального державного освітнього стандарту, федеральним державним вимогам;
- координація взаємодії між представниками педагогічної науки та практики;
- організація просвітницької роботи серед батьків (осіб, які їх замінюють);
- допомога педагогічним працівникам в освоєнні та розробки інноваційних програм та технологій;
- організація методичної, культурно-масової роботи;
- здійснення контролю за навчальним навантаженням учнів, вихованців;
- складання розкладу навчальних занять та інших видів навчальної, виховної (в тому числі культурно-дозвільної) діяльності;
- забезпечення своєчасного складання, затвердження, подання звітної документації;
- участь у підборі та розстановці педагогічних кадрів, організація підвищення їх кваліфікації та професійної майстерності;
- внесення пропозицій щодо вдосконалення освітнього процесу та управління школи;
- участь у підготовці та проведенні атестації педагогічних та інших працівників школи відповідно до перспективного плану проходження атестації та щорічного наказу по атестації;
- координація роботи підпорядкованих їй служб і структурних підрозділів.
Використовуючи отримані повноваження заступника директора з виховної роботи «Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения "Зарянская школа" администрации Володарского района» ОСОБА_5 , з метою організації освітнього процесу у вказаній школі, не пізніше ніж з 17 липня 2023 року, діючи на підставі законодавства РФ та вказаної Інструкції приймає участь у розгляді та прийнятті робочих програм позаурочної діяльності для учнів «Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения "Зарянская школа" администрации Володарского района», проведення яких входить до «Основной образовательной программы основного общего образования», «Основной образовательной программы начального общего образования», «Основной образовательной программы среднего общего образования» вказаної школи, та які спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора, а саме: вивчення навчальних програм та предметів, що формують в учнях російську громадянську ідентичність, ціннісне ставлення до державних символів, історичної спадщини, здобутків Росії в науці, мистецтві, спорті, технологіях та праці, ідейну переконаність, готовність до служіння та захисту Вітчизни, відповідальність за його долю, впроваджує духовно-моральне виховання щодо усвідомлення духовних цінностей російського народу, тобто забезпечує впровадження стандартів освіти держави агресора у вищевказаному закладі освіти, без врахування освітніх програм за національним законодавством України.
Таким чином, ОСОБА_5 підозрюється в здійсненні дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
29жовтня 2024року ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , заочно повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
29 жовтня 2024 року в газеті «Урядовий кур`єр» № НОМЕР_1 , яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повідомлення про підозру ОСОБА_5 та повідомлення про виклик підозрюваної на 02 листопада 2024 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв., 04 листопада 2024 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв., 05 листопада 2024 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. до Маріупольської окружної прокуратури Донецької області. Однак на зазначені виклики остання не з`явилась та про причини не прибуття не повідомила.
Отже, 29 жовтня 2024 року ОСОБА_5 набула статусу підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.111-1 КК України, а саме у здійсненні у колабораційної діяльності, тобто вчиненні дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти.
Згідно інформації з Міністерства соціальної політики України ОСОБА_5 статус внутрішньо переміщеної особи не отримувала.
Згідно інформації з Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України, ОСОБА_5 з 24 лютого 2022 року державний кордон України не перетинала, а тому є підстави вважати, що остання переховується від органів досудового розслідування на тимчасово окупованій території.
Враховуючи той факт, що місце знаходження підозрюваної на підконтрольній українській владі території не встановлено, за викликом прокурора остання не прибула та про причини неможливості прибуття не повідомила, постановою прокурора від 06 листопада 2024 року на підставі ст. 281 КПК України підозрювану ОСОБА_5 оголошено в регіональний, державний (міждержавний), міжнародний розшук.
Під час досудового розслідування встановлено, що підозрювана ОСОБА_5 ухиляється від явки на виклик прокурора (не прибула на виклик без поважної причини більше ніж два рази), оголошена у розшук та перебуває на території, яка відповідно до постанов Верховної Ради України №254-VIII від 17 березня 2015 року, № 252-VIII від 17 березня 2015 року (з додатком), Закону України від 18 січня 2018 року «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» є тимчасово окупованою територією.
З огляду на вищевикладені обставини, в силу норм ч. 5 ст. 139 КПК України прокурор просив задовольнити заявлене клопотання та надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12024052770000302 від 12 липня 2024 року відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України
Прокурор у судовому засіданні підтримав клопотання та просив ухвалити рішення, яким надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування з підстав, зазначених в клопотанні.
Захисник просив відмовити у задоволенні клопотання прокурора.
Вислухавши думку прокурора, захисника, вивчивши клопотання та дослідивши долучені до нього документи, слідчий суддя вважає, що клопотання підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 6 ст. 193 КПК України слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбаченихстаттею 177цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.
Наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.111-1 КК України, повністю підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме:
- протоколом огляду публікації в телеграм-каналі « ІНФОРМАЦІЯ_4 » відеозапису, на якому ОСОБА_5 висловлює щиру подяку окупаційній владі. Агітує місцеве населення підтримувати режим країни агресора від 15 липня 2024 року;
- протоколом огляду веб-сайту «Федеральная налоговая служба» під час якого завантажено виписку з «Единого государственного реестра юридических лиц» стосовно «Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения "Зарянская школа" администрации Володарского района» від 11 жовтня 2024 року;
- протоколом огляду публікації ОСОБА_5 на веб-сайті «Солнечний свет» від 16 жовтня 2024 року;
- протоколом огляду веб-сайту під назвою «ГБОУ «Зарянская школа ОСОБА_6 », під час якого оглянуті та завантажені розпорядчі документи щодо діяльності школи, відомості про керівний склад та шкільну програму від 17 жовтня 2024 року;
- повідомленням про підозру та іншими матеріалами кримінального провадження.
Таким чином, ОСОБА_5 , обґрунтовано підозрюється в здійсненні дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
Відповідно до ч. 2 ст. 297-1 КПК України, спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, у т.ч. передбачених ст. 111-1 КК України, стосовно підозрюваного, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Наведені докази в своїй сукупності підтверджують, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території, обґрунтовано підозрюється в здійсненні дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
Про факт переховування підозрюваної ОСОБА_5 від слідства та суду свідчить те, що вона не з`явилася на виклики для проведення слідчих та процесуальних дій, вручення підозри, а тому в повній мірі можна стверджувати про переховування підозрюваної від органів досудового розслідування та суду з метою уникнення кримінальної відповідальності.
Відомості про переховування підозрюваної підтверджуються опублікованими повістками про виклик, наведеними у клопотанні прокурора, опублікованими в газеті «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Підозрювана належним чином викликалася для вручення повідомлення про підозру та проведення слідчих і процесуальних дій у спосіб передбачений законом, а саме, через засоби масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на сайті офісу Генерального прокурора, проте не з`являлася у призначений час та не повідомила про причини неприбуття.
Беручи до уваги той факт, що ОСОБА_5 проживає та перебуває на території, яка на цей час непідконтрольна владі України, оскільки тимчасово окупована РФ та незаконними збройними формуваннями, є підстави вважати, що підозрювана переховується від органів досудового слідства на тимчасово окупованій території України, з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
Відповідно до п. 7 ч. ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», 15.04.2014 р. № 1207-VII, - тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Статтею 3 Закону встановлено перелік територій, які вважаються «тимчасово окупованою територією». Такою територією визначається:
1) сухопутна територія тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, водні об`єкти або їх частини, що знаходяться на цих територіях;
2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, внутрішні морські води, прилеглі до сухопутної території інших тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;
3) інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України.
Аналіз вказаних положень Закону свідчить, що існує декілька підстав та способів віднесення певних територій держави до категорії тимчасово окупованих.
Так, виходячи з положень п. 1 ч. 1 ст. 3 та п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону, будь-яка частина території України набуває статусу тимчасово окупованої території за наявності у неї певних ознак, визначених Законом, і при цьому у даному випадку Закон не вимагає проходження будь-яких додаткових процедур або прийняття додаткових нормативно-правових актів для встановлення факту окупації.
У цьому випадку, достатньо довести, що окремо визначена територія відповідає одному з критеріїв встановлених п. 1 ч. 1 ст. 3 та п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону, а саме: частина території України, в межах якої збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль; частина території України, в межах якої збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Досудовим розслідуванням встановлено, що місто Маріуполь та Маріупольський район Донецької області, відповідно до наказів Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25 квітня 2022 року № 75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 листопада 2022 року» (зі змінами), від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», Закону України від 18 січня 2018 року «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», є тимчасово окупованою територією.
Завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура (ч. 1 ст. 2 КПК України).
Спеціальне досудове розслідування (inabsentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень глави 24-1 (ч. 1 ст. 297-1 КПК України).
Наведені обставини унеможливлюють завершення досудового розслідування без проведення спеціального досудового розслідування, оскільки підозрювана перебуває на тимчасово окупованій території та переховується там від органів досудового розслідування.
Враховуючи наведене, з метою досягнення завдання кримінального провадження, дотримання належної правової процедури, необхідним вбачається надати дозвіл на проведення спеціального досудового розслідування.
Наведені положення КПК України щодо можливості проведення спеціального досудового розслідування повністю узгоджуються з діючою Європейською судовою практикою.
Згідно з ч. 5 ст. 139 КПК України ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.
Підозрювана ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у здійсненні дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
Таким чином, наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваної ОСОБА_5 спеціального досудового розслідування кримінального правопорушення, передбаченого ч.3ст.111-1 КК України.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 7,139, 2971-2975, 309, 372, 376, 532 КПК України,
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12024052770000302 від 12 липня 2024 року відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 111-1 КК України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 13.11.2024 |
Номер документу | 122948662 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Куць О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні