Рішення
від 31.10.2024 по справі 904/3022/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.10.2024м. ДніпроСправа № 904/3022/24

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Рудь І.А., за участю секретаря судового засідання Курінової О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради, м. Жовті Води, Дніпропетровська обл.

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Грушевського-38", м. Жовті Води, Дніпропетровська обл.

про встановлення постійного безоплатного сервітуту

Представники:

від позивача: Михайлов Д.В., - довіреність, адвокат;

від відповідача: Карась М.Й. - виписка з ЄДР, керівник.

СУТЬ СПОРУ:

Комунальне підприємство "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом від 09.07.2024 №2199, в якому просить встановити Комунальному підприємству "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради постійний безоплатний сервітут щодо технічного підвального приміщення будинку №38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.

Судові витрати по сплаті судового збору просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у КП "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку №38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про встановлення сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Ухвалою господарського суду від 15.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 30.07.2024.

29.07.2024 через систему "Електронний суд" відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, в якому останній вказує на те, що:

- відповідно до Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» ОСББ не є власником чи співвласником в будинку № 38 по вул. Михайла Грушевського в м. Жовті Води;

- в повідомленні позивача не вказана вартість встановлення вузла комерційного обліку, чим фактично порушено Закон України № 2119.

Відповідно до повідомлення витрати за встановлення вузла комерційного обліку відшкодовуються за рахунок оператора зовнішніх мереж, але не вказавши в повідомленні розміру внеску за встановлення вузла комерційного обліку, позивач порушив Закон України № 2119, який передбачає витрати оператора зовнішніх інженерних мереж на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку води включити до складу тарифів на відповідні комунальні послуги;

- позивач свідомо ставить споживачів своїх комунальних послуг, які є співвласниками будинку № 38 по вул. Михайла Грушевського в м. Жовті Води, в ситуацію порушення ПКУ, за що споживачі як платники податків понесуть покарання відповідно до ПКУ;

- позивач не надав доказів на підтвердження доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж;

- співвласники будинку № 38 по вул. Михайла Грушевського в м. Жовті Води мають всі підстави скористатися правом, наданим їм пунктом 2 розділу ІV Закону України № 2119, відповідно до якого оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащенні такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні;

- позивач не довів, що документи, які не підписані або не завірені підписом уповноваженої особи позивача, якою є директор підприємства - Харитонова Олена Олегівна, є належними документами та доказами у справі № 904/3022/24;

- твердження позивача про відсутність можливості виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку № 38 по вул. Михайла Грушевського в м. Жовті Води вузлом комерційного обліку не відповідають дійсним обставинам справи і є тільки його припущенням та небажанням встановити вузол комерційного обліку і інших місцях, передбачених проектом;

- проект, який наданий позивачем, розроблений на підставі недіючих нормативних документів та не відповідає будівельним нормам і правилам. Проект, у разі його виконання, суттєво погіршує подачу води до індивідуальних споживачів житлово-комунальних послуг з централізованого водопостачання. Проект передбачає встановлення вузла комерційного обліку і в інших місцях (камерах (колодязях) та середині будівель).

Проект не можна розглядати як належний доказ та підставу для встановлення вузла комерційного обліку централізованого водопостачання;

- співвласники ОСББ відповідно до Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» визначились з питанням використання спільного майна, визначення обмежень на користування спільним майном та визначили оплату за 1м2 сервітуту та оренди за місяць. Саме неправомірні дії позивача, ігнорування ним норм закону, викликали обурення співвласників та соціальне невдоволення;

- позивач передчасно звернувся до суду з вимогою про встановлення сервітуту, оскільки ним не було дотримано процедури обов`язкового досудового врегулювання спору встановленого главою 32 Цивільного кодексу України, отже предмет спору відсутній.

Того ж числа від відповідача до суду надійшли клопотання.

Клопотання про витребування доказів, в якому просить суд витребувати у Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної наступні документи: посадові інструкції, накази про призначення на посади та інші документи, що надають повноваження діяти без довіреності від імені Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради у відносинах з іншими юридичними особами головному інженеру Сергію Степурі, начальнику відділу збуту Наталі Кошик, начальнику виробничо-технічного відділу Ларисі Поляковій, головному юрисконсульту Тетяні Кучугурі, ОСОБА_1 (посада в документах Позивача не зазначена), діловоду Мартинко Валерії Петрівні .

Також, клопотання про визнання доказу недопустимим/неналежним/недостовірним, а саме:

1. повідомлення від 20.06.2024 №2024 за підписом головного інженера Сергія Степури (додаток 13 до позовної заяви);

2. "Акт про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку" від 27.06.2024, підписаний, як зазначено Позивачем, представниками Позивача: начальником виробничо-технічного відділу Ларисою Поляковою, начальником відділу збуту Наталею Кошик, ОСОБА_1 (посада Позивачем не зазначена) (додаток 15 до позовної заяви);

3. всі письмові додатки до позовної заяви завірені підписом діловода Мартинко Валерії Петрівни.

Та клопотання про визнання доказу недопустимим/неналежним/недостовірним, а саме: робочого проекту "Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області".

Ухвалою суду від 30.07.2024 підготовче засідання відкладено на 15.08.2024.

14.08.2024 позивачем через систему "Електронний суд" подано до суду відповідь на відзив на позов, в якій останній з доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов, не погоджується, з огляду на таке:

- відповідно до Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» відповідач наділений усіма правами обов`язками (є належним відповідачем), що виникають у правовідносинах між сторонами даного спору, як оператором зовнішніх інженерних мереж із відповідачем, як власником (співвласником) будівлі при виконанні Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» № 2119-VІІІ від 22.06.2017;

- оснащення вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання багатоквартирного будинку № 38 по вул. Михайла Грушевського в м. Жовті Води має відбуватися за рахунок коштів Дніпропетровської обласної ради, при цьому Законом України № 2119-VІІІ від 22.06.2017 не передбачено включення таки витрат до складу тарифів на відповідні комунальні послуги, у зв`язку із чим у повідомленні про намір встановлення вузла комерційного обліку за адресою: м. Жовті Води, вул. Михайла Грушевського, буд. 38, зазначено, що вартість встановлення вузла комерційного обліку _-_ гривень, розмір внеску за встановлення вузла комерційного обліку _-_ гривень, тобто такі витрати відносно відображення їх у складі тарифу на відповідну послугу складають нуль гривень.

Таким чином, повідомлення про оснащення вузлом комерційного обліку повністю відповідає вимогам як Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» № 2119-VІІІ від 22.06.2017, так і Порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою КМУ від 06.06.2018 № 444;

- Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» № 2119-VІІІ від 22.06.2017 не є законом який регулює питання податкових зобов`язань, тому вирішення питань, пов`язаних з можливим виникненням у сторін податкових зобов`язань під час розгляду цієї справи, виходять за межі предмету спору;

- на виконання вимог Закону України № 2119-VІІІ від 22.06.2017 та Порядку, 03.04.2024 на офіційному сайті було розміщено інформацію щодо наміру позивача здійснити обладнання вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання будинку за адресою: м. Жовті Води, вул. Михайла Грушевського, буд. 38 . В додаток до вищезазначеного, про намір здійснити обладнання будинку вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання співвласників було повідомлено шляхом розміщення на дошках оголошення біля під`їзду.

Крім того, відповідно до листа Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг визначено: «Пунктом 5 Порядку встановлено, що днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах».

Тому, посилання відповідача на обов`язкове безальтернативне повідомлення кожного із співвласників саме у паперовому вигляді спростовується вищенаведеним;

- у відповідності до ст.ст. 76-78 ГПК України повідомлення № 2043 від 20.06.2024 за підписом головного інженера Сергія Степури є належним, допустимим і достовірним доказом, що визначає певну дату і час для організації відповідачем доступу КП «ЖВК ДОР» до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку;

- встановлення вузла комерційного обліку у технічному підвальному приміщенні будинку відповідача відповідає вимогам чинного законодавства та затвердженому проекту «Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинку з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді Кам`янського району Дніпропетровської області», розроблену ТОВ «Омега Вест Трейд»;

- з метою обмеження можливих зловживань співвласниками багатоквартирних будинків своїми правами щодо користування та розпорядження спільним майном (допоміжним приміщенням тощо) у ст. 3 Закону України № 2119 законодавцем і передбачено право оператора зовнішніх мереж на звернення до суду для встановлення сервітуту.

Того ж числа відповідачем до суду подано заяву про виклик свідка, в якій останній просить викликати у судове засідання та допитати у якості свідка ОСОБА_1 .

У підготовчому засіданні 15.08.2024 відповідач підтримав раніше подані клопотання про витребування доказів, визнання доказу недопустимим/неналежним/недостовірним та заяву про виклик свідка.

Представник позивача, на вимогу суду, надав клопотання про долучення до матеріалів справи належним чином засвідчених копій наказів КП "ЖВ ДОР", копій посадових інструкцій та довіреностей.

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, без виходу до нарадчої кімнати, господарський суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про визнання доказу недопустимим/неналежним/недостовірним та заяви про виклик свідка.

Ухвалою суду від 15.08.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 01.10.2024, з його проведенням в режимі відеоконференції за участю представника відповідача.

20.08.2024 відповідачем через систему "Електронний суд" подані до суду заперечення на відповідь на відзив на позов, в якій останній просить суд відповідь на відзив залишити без розгляду.

11.09.2024 відповідачем через систему "Електронний суд" подані до суду додаткові пояснення, в яких останній вказує про те, що за підсумками обстеження складається протокол узгодження місця встановлення вузла комерційного обліку у довільній формі.

Докази проведення позивачем такого обстеження та складання протоколу узгодження з відповідачем в матеріалах справи відсутні, як і відсутні і будь-які звернення позивача до відповідача з питання погодження місця встановлення вузла комерційного обліку.

Крім того, позивач в наданих доказах, запереченнях, поясненнях не довів про неможливість встановлення вузла обліку в іншому місці ніж підвальне приміщення багатоквартирного будинку.

Відповідач вважає, що втручання позивача в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, є порушенням статті 1 Першого протоколу Конвенції, у зв`язку з відсутністю справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаних з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання.

Того ж числа, відповідачем через систему "Електронний суд" подані до суду заперечення на клопотання позивача про долучення доказів до матеріалів справи.

16.09.2024 відповідачем через систему "Електронний суд" подано до суду клопотання про долучення доказу, в якому останній просить долучити до матеріалів справи заяву ОСОБА_1 , підпис якого посвідчений нотаріусом.

30.09.2024 позивачем через систему "Електронний суд" подані до суду додаткові пояснення, в яких повторно викладено правову позицію, аналогічну за змістом відповіді на відзив на позов.

У підготовчому засіданні 01.10.2024 представники сторін не заперечували щодо закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Ухвалою господарського суду від 01.10.2024 закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 31.10.2024.

22.10.2024 відповідачем через систему «Електронний суд» подано клопотання про долучення додаткових доказів.

У судовому засіданні 31.10.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, просив їх задовольнити; представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі, з підстав, викладених у відзиві на позов.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є доведення обставин наявності/відсутності підстав для встановлення Комунальному підприємству "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради постійного безоплатного сервітуту щодо технічного підвального приміщення будинку №38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.

Позивач зазначає, що Комунальне підприємство "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради" (КП "ЖВК" ДОР") надає послуги централізованого водопостачання та водовідведення населенню та іншим споживачам на підставі ліцензії Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (рішення № 1643 від 09.12.2010 (переоформлено рішенням від 03.11.2015 № 2701)), керуючись нормами діючого законодавства. КП "ЖВК" ДОР" створене для задоволення потреб територіальної громади міста Жовті Води шляхом здійснення господарської діяльності, пов`язаної з транспортуванням, підготовкою, знезаражуванням та реалізацією споживачам води питної якості та потреб фізичних та юридичних осіб.

02.08.2017 вступив в силу Закон України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" № 2119-VIII від 22.06.2017.

Відповідно до п. 2 розділу IV "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу, зобов`язаний здійснити оператор зовнішніх інженерних мереж протягом 24 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України. Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку (ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Постановою Кабінету Міністрів України № 444 від 06.06.2018 затверджено "Порядок інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку" (далі - Порядок № 444)

Відповідно до п. 4 Порядку № 444 повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Так, на виконання вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та Порядку, 03.04.2024 на офіційному сайті КП "ЖВК" ДОР" https://vvww.evk.dp.ua було розміщено інформацію щодо наміру позивача здійснити обладнання вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання будинку за адресою: м. Жовті Води, вул. Грушевського, буд. 38.

Відповідно до листа Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) зазначила, що пунктом 5 Порядку встановлено, що днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їзда.

З метою здійснення оснащення будинку № 38 по вулиці Грушевського міста Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку підприємством було погоджено робочий проект 1Е/130423 "Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області" за адресою: м. Жовті Води, вул. Грушевського, буд. 38.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.

Позивач зазначає, що на виконання вимог ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах, про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку не повідомив.

З огляду на те, що відповідач письмових заперечень стосовно встановлення вузла комерційного обліку не надав, позивачем 20.06.2024 на адресу ОСББ "Грушевського-38" було направлено повідомлення № 2043 про те, що 27.06.2024 о 14-00 год. за адресою вулиця М. Грушевського, будинок № 38 буде встановлено вузол комерційного обліку. В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного повідомлення позивач надав до суду копію фіскального чеку.

Позивач зазначає, що 27.06.2024 на адресу м. Жовті Води, вулиця Грушевського, буд. 38 з метою встановлення вузла комерційного обліку прибула бригада КП "ЖВК"ДОР". У час зазначений у повідомленні від 20.06.2024 № 2043 ніхто з представників ОСББ "Грушевського-38" не з`явився, на телефонний дзвінок голова ОСББ "Грушевського-38" повідомив, що доступ для встановлення лічильника не дасть, письмові відмову про не допуск до підвального приміщення надавати не буде.

Враховуючи вищезазначене, представниками КП "ЖВК" ДОР" складено акт про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку.

Станом на 09.07.2024 вузол комерційного обліку на будинок № 38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області не встановлений.

Оскільки у КП "ЖВК" ДОР" відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку 38 по вулиці Грушевського в м. Жовті Води вузлом комерційного обліку, позивач звертається до суду з даним позовом про встановлення сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 206 від 09.08.2018 затверджено "Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку" (далі - Порядок № 206).

Відповідно до п. 1. Порядку № 206, цей Порядок визначає процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж та власником (співвласниками) будівлі, узгодження умов такого оснащення та вимоги до місць встановлення.

Оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил та з урахуванням Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" і не потребує видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, а також погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг (п. 11. Порядку № 206).

Відповідно до п. 13. Порядку № 206 вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону. Такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом. Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил. Для споживача комунальних послуг, якому комунальна послуга постачається для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності в кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж (ч. 2 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Оператор зовнішніх інженерних мереж повідомляє про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку відповідно до абзацу першого частини третьої статті 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" (п. 3. Порядку № 206).

Оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України (абз. 1 ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Постановою Кабінету Міністрів України № 444 від 06.06.2018 затверджено "Порядок інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку" (далі - Порядок № 444)

Відповідно до п. 4 Порядку № 444 повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування (п. 5 Порядку № 444).

Судом встановлено, що на виконання вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" та Порядку, 03.04.2024 на офіційному сайті КП "ЖВК" ДОР" https://vvww.evk.dp.ua було розміщено інформацію щодо наміру позивача здійснити обладнання вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання будинку за адресою: м. Жовті Води, вул. Грушевського, буд. 38.

Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку (абз. 2 ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Власники (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення мають право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку; намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку (п. 6. Порядку № 444).

Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку має право повідомити оператора зовнішніх інженерних мереж у спосіб, зазначений в повідомленні про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку, про (за своїм вибором): згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку, у тому числі встановити вузол (вузли) комерційного обліку, придбаний(і) власником (співвласниками); намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку (п. 4. Порядку № 206).

Господарський суд зазначає, що докази надання згоди на встановлення вузла комерційного обліку у встановлений законодавством строк, докази повідомлення про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку в матеріалах справи відсутні.

У разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку власник (співвласники) будівлі не повідомив(ли) оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, а також у разі, якщо власник (співвласники) повідомив(ли) про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, але не зробив(ли) цього протягом чотирьох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку, оснащення будівлі вузлом комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж (п. 10. Порядку № 206).

У разі якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення власник (співвласники) не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах або не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дати повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж (абз 3 ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється (абз 4 ч. 3 ст. 3 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання").

Речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут) (п. 2 ч. 1 ст. 395 Цивільного кодексу України)

Право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом (ч. 1 ст. 401 Цивільного кодексу України).

Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут) (ч. 2 ст. 401 Цивільного кодексу України).

Сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду (ч. 1 ст. 402 Цивільного кодексу України).

У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту (ч. 3 ст. 402 Цивільного кодексу України).

Сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном (ч. 1 ст. 403 Цивільного кодексу України).

Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку (ч. 2 ст. 403 Цивільного кодексу України).

Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном (ч. 5 ст. 403 Цивільного кодексу України).

Право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо (ч. 1 ст. 404 Цивільного кодексу України).

Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо) (ч. 3 ст. 404 Цивільного кодексу України).

Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб заінтересованої особи для ефективного використання належного їй майна; умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.

Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.

Отже, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.

Позивач зазначає, що ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з володільцем будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку водопостачання, проте відповідач згоди позивачу на встановлення відповідного вузла не надав, самостійно вузол комерційного обліку не встановив (що відповідачем не заперечується), а тому у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинків вузлами комерційного обліку іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо технічного підвального приміщення у будинку.

З метою здійснення оснащення будинку № 38 по вулиці Грушевського міста Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку було погоджено робочий проект 1Е/130423 "Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області" за адресою: м. Жовті Води, вул. Грушевського, буд. 38 (а.с. 26-40).

Відповідно до довідки Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради № 2193 від 09.07.2024 (а.с. 44) станом на 09.07.2024 вузол комерційного обліку на будинок № 38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області не встановлений.

Враховуючи викладене, оскільки з моменту повідомлення співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення відповідного оголошення на сайті позивача (03.04.2024) відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку, будь-яких рішень з самостійного встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю відповідачем не прийнято, а також не повідомлено позивача у належний спосіб про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку, суд дійшов висновку, що у позивача виник обов`язок з встановлення вузла комерційного обліку згідно вищенаведених приписів Закону та виникло право вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку.

З огляду на вищевикладене, господарський суд вважає позовні вимоги щодо встановлення Комунальному підприємству Комунальному підприємству "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради" постійного безоплатного сервітуту щодо технічного підвального приміщення будинку № 38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Заперечення відповідача спростовуються матеріалами справи, тому відхиляються господарським судом.

Господарський суд зазначає, що враховуючи положення ч.1 ст.9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до пункту 58 рішення Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, пункт 29).

У рішенні Суду у справі "Трофимчук проти України" від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини також зазначено, що вимога щодо обґрунтованості рішень не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Тому суд вважає за необхідне відзначити, що інші доводи та міркування учасників справи судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 252, 327 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Встановити Комунальному підприємству "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради" (52204, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Березнева, буд. 40а, ідентифікаційний код 32182594) постійний безоплатний сервітут щодо технічного підвального приміщення будинку № 38 по вулиці Грушевського в місті Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.

Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Грушевського-38" (52204, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Грушевського, буд. 38, ідентифікаційний код 44220805) на користь Комунального підприємства "Жовтоводський водоканал" Дніпропетровської обласної ради (52204, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Березнева, буд. 40а, ідентифікаційний код 32182594) витрати по сплаті судового збору у розмірі 3 028 грн 00 коп.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 11.11.2024.

Суддя І.А. Рудь

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено14.11.2024
Номер документу122954914
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —904/3022/24

Судовий наказ від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Рішення від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 15.08.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 08.08.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні