Рішення
від 08.11.2024 по справі 401/2849/24
СВІТЛОВОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 401/2849/24 ;

Провадження № 2/401/1751/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" листопада 2024 р. м. Світловодськ

Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області, в складі:

головуючий суддя Макарова Ю.І.,

секретар Горбатюк К.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут", про розірвання договору та зобов`язання припинити нарахування плати за не отримувані послуги,-

ВСТАНОВИВ :

01жовтня 2024 року позивач звернулась до суду з позовом до відповідача про розірвання договору про надання послуг з централізованого опалення, який є публічним договором та зобов`язати відповідача припинити нарахування плати за послуги з централізованого опалення квартири АДРЕСА_1 з моменту відключення вказаної квартири від централізованого опалення, тобто з 10 жовтня 2019 року.

В обґрунтуванні позовних вимог посилається на те, що згідно витягуз рішеннявиконавчого комітетуСвітловодської міськоїради №459від 19червня 2019року позивачубуло наданодозвіл наулаштування вїї квартирііндивідуального опаленняшляхом відключенняквартири позивачавід мережцентралізованого опаленнята гарячоговодопостачання вміжопалювальний періодпри наявностіотримання відповіднихтехнічних умов.10жовтня 2019 року було затверджено Акт про відокремлення (відключення) квартири від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води. Проте, відповідач продовжує здійснювати нарахування за спожиту теплову енергію, попри те, що такої послуги відповідач не надає з 2019 року. Оскільки, квартира позивача була відключена від мереж централізованого опалення договір про надання послуг з централізованого опалення, який є публічним договором між позивачем та відповідачем, підлягає розірванню та зобов`язання за договором мають бути припинені в частині нарахування плати за послуги централізованого опалення з моменту відключення квартири від внутрішньобудинкових мереж ЦО та ГВП. Позивач зазначає, що рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради № 459 від 19 червня 2019 року вичерпало свою дію у зв`язку з його реалізацією, що підтверджується і актом про відключення квартири від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП від 10 жовтня 2019 року. Таким чином, відключення квартири від ЦО і ГВП було не самовільним, а здійснено на підставі відповідного дозволу. На час відключення від ЦО і ГВП, а саме, станом на 01 липня 2019 року, заборгованість за послуги централізованого опалення була відсутня. Станом на 01 вересня 2024 року відповідачем нарахована заборгованість за послуги з централізованого опалення у сумі 50 495 грн. 70 коп. та нарахована заборгованість по абонентській платі у сумі 647 грн. 13 коп. Враховуючи викладені обставини, позивач просить розірвати договір про надання послуг з централізованого опалення, який є публічним договором та зобовязати відповідача припинити нарахування плати за послуги з централізованого опалення квартири АДРЕСА_1 з моменту відключення квартири від централізованого опалення, а саме з 10 жовтня 2019 року.

Ухвалою судді від 01 жовтня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження з повідомленням (викликом) сторін у справі.

25 жовтня 2024 року представник відповідача адвокат Філоненко О.В. подав до суду відзив, в якому просить відмовити в задоволенні позову повністю. В обґрунтування відзиву посилається на те, що позивачем здійсненні незаконні та самовільні дії під час відключення квартири від мереж централізованого опалення. Позивач отримавши дозвіл на улаштування в квартирі індивідуального опалення шляхом відключення даної квартири від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання звернувся за розробкою робочого проекту на реконструкцію системи централізованого опалення та встановлення індивідуального опалення, чим грубо порушив діюче законодавство та повністю проігнорував рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради, яким і було надано дозвіл, оскільки у дозволі зазначено, що такі дії можливо здійснити виключно при наявності отримання відповідних технічних умов. Згідно п. 8 Правил користування тепловою енергією, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року № 1198, для приєднання споживача до системи теплопостачання, реконструкції або розширення системи теплоспоживання чи збільшення обсягів споживання теплової енергії на діючих об`єктах споживач повинен подати заявку теплопостачальній організації про видачу технічних умов. Натомість, позивач, отримавши робочий проект реконструкції системи централізованого опалення та встановлення індивідуального опалення, відразу приступив до реконструкції системи опалення. Таким чином, позивач здійснив самовільне втручання в діючі системи теплопостачання і теплоспоживання, не погодивши такі зміни із теплопостачальною організацією.(а.с. 44-53)

Позивач в судове засідання не з`явилась, у своїх позовних вимогах просить суд розглядати справу за її відсутності, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить їх задовольнити. (а.с.1-7)

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про причини своєї неявки суду не повідомив, про місце, дату та час судового розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про отримання електронного листа. (а.с. 41 зворотній бік, 66)

Враховуючи неявку в судове засідання всіх учасників справи, розгляд справи здійснюється відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України за відсутності учасників справи, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписуючого технічного засобу.

Дослідивши матеріали справи відповідно до ст. 229 ЦПК України, судом встановлено наступні обставини та відповідні ним правовідносини.

Відповідач ТОВ «Світловодськпобут» (який є правонаступником СП ТОВ "Світловодськпобут") є постачальником послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води в м. Світловодську Кіровоградської області, зокрема надає послуги з теплопостачання в багатоквартирному будинку АДРЕСА_2 .

Відповідно до копії Свідоцтва № НОМЕР_1 від 21 квітня 2001 року, про право власності на житло - власниками квартири АДРЕСА_1 , на праві спільної приватної власності є : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 та ОСОБА_5 . (а.с.31)

ОСОБА_3 , померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується відповідними копіями свідоцтв про смерть. (а.с.56, 57)

ОСОБА_2 , заповів усе своє майно ОСОБА_5 , що підтверджується копією заповіту. (58) За заявою останнього, зареєстрована спадкова справа, що підтверджується Витягом із спадкового реєстру. (а.с.59)

Як вбачається копії договору купівлі-продажу від 26 серпня 2004 року - ОСОБА_4 продав свою 1/5 частку квартири АДРЕСА_1 , позивачу ОСОБА_1 . (а.с. 32-33)

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що власниками квартири на момент звернення до суду з даним позовом , є ОСОБА_1 та ОСОБА_5 .

Відповідно до наданої позивачем копії довіреності від 10 липня 2024 року - ОСОБА_5 уповноважив ОСОБА_1 представляти його інтереси, у тому числі вести справи у сіді з усіма правами, наданими законом позивачу, в тому числі з правом пред`явлення позову . (а.с. 60-65)

Згідно копії витягу з рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради від 19 червня 2019 року № 459 «Про переобладнання квартир та встановлення індивідуального опалення в квартирах багатоквартирних житлових будинків м. Світловодськ» ОСОБА_2 надано дозвіл на переобладнання квартири АДРЕСА_1 та встановлення систем індивідуального опалення при умові наявності технічних умов та відповідно до вимог чинних державних будівельних норм та правил, в міжопалювальний період. (а.с.12)

На замовлення ОСОБА_2 розроблено робочий проект реконструкції системи опалення квартири АДРЕСА_1 . (а.с.14-30)

10жовтня 2019року затверджено Акт про відокремлення (відключення) квартири позивача від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води . (а.с.13)

Згідно довідокТОВ «Світловодськпобут»№ 989,№ 990від 25вересня 2024року наім`я ОСОБА_1 відкрито особовий рахунок № НОМЕР_2 - станом на 01 липня 2019 року заборгованість за спожиту теплову енергію відсутня, станом на 01 вересня 2024 року заборгованість за спожиту теплову енергію складає 50 495 грн. 70 коп. та нарахована заборгованість по абонентській платі у сумі 647 грн. 13 коп.. (а.с.34, 35)

Дана обставина свідчить про те, що відповідач дійсно нараховує позивачу заборгованість за спожиту теплову енергію.

Вирішуючи порушений спір по суті, суд зазначає наступне.

Правовідносини, що існують між сторонами, регулюються нормами ЦК України, Законом України «Про теплопостачання», Правилами користування тепловою енергією, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року № 1198 (далі по тексту Правила користування тепловою енергією), Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі по тексту Правила надання послуг), Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2019 року № 169 чинними на момент виникнення спірних правовідносин.

Частиною 1 статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (чинній на момент виникнення спірних відносин) визначено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Ч. 6 ст. 26 цього ж Закону передбачено, що у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, встановленому законом.

Згідно ст.24Закону України«Про теплопостачання»споживач тепловоїенергії маєправо на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.

У п. 39 Правил користуваннятепловою енергієюпередбачено правоспоживача вибирати теплопостачальну організацію, а також відмовитися від послуг теплопостачальної організації, про що попереджає письмово теплопостачальну організацію в строк, передбачений договором.

Пунктами 24, 25, 26 Правил наданняпослуг визначено, що споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.

Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України"Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води від 26 липня 2019 року (далі Порядок) визначає процедуру відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків (далі - споживачі) від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Пунктом 4 Розділу І Порядку передбачено, що орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Комісія) згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Орган місцевого самоврядування розглядає звернення про відключення від ЦО та/або ГВП у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

Комісія є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП.

Розділом ІІІ Порядку визначено процедуру відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання (ЦО та ГВП).

Так, відповідно до п. 1 Порядку власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Для відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку звертається до органу місцевого самоврядування з письмовою заявою в довільній формі із зазначенням причини відокремлення (відключення) та подає інформацію про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) такої квартири чи нежитлового приміщення. (п.3)

Заява про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку від ЦО та ГВП передається на розгляд Комісії.

Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП за участю заявника або його уповноваженого представника.

Комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проектної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів. (п.п.4-6)

Згідно п. 13 Розділу ІІІ Порядку після завершення робіт із відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП складається акт про відокремлення (відключення) квартири/нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (додаток 3) - по одному примірнику для власника, представника виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представника виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також для іншого суб`єкта господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.

Такий акт підписується присутніми під час відокремлення (відключення) власником квартири чи нежитлового приміщення і представником виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представником виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також іншим суб`єктом господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.

Після підписання акта виконавець відповідної комунальної послуги повідомляє власника про перегляд умов або розірвання договору про надання послуги.

Судом встановлено, що власник квартири звернувся до виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області із заявою про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення належної йому квартири, реалізувавши власне право, надане їй ст.1 Закону України «Про звернення громадян». Таке право не обмежує і Порядок відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП, оскільки воно випливає з п. 3 Розділу ІІІ Порядку та визначає особливий розгляд такого звернення.

Виконавчий комітет Світловодської міської ради Кіровоградської області своїм рішенням № 459 від 19 червня 2019 року надав дозвіл на улаштування в квартирі АДРЕСА_1 індивідуального опалення шляхом відключення квартири від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання, в міжопалювальний період, та за умови отримання відповідних технічних умов.

На підставі наданого дозволу позивач провів відключення квартири від мереж централізованого опалення, про що було складено відповідний Акт від 10 жовтня 2019 року, підписаний представником суб`єкта господарювання, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання та постачання гарячої води та власником квартири.

Правомірність рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради, підстав відключення помешкання позивача від мереж ЦО і ГВП та процедури встановлення автономного опалення не є предметом спору, що наразі розглядається судом.

Відомостей про скасування рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області № 459 від 19 червня 2019 року матеріали справи не містять.

Таким чином, позивач у вищезазначений спосіб реалізував своє право на вибір джерела теплопостачання до свого помешкання та здійснив відключення своєї квартири у міжопалювальний період, та не пізніше початку опалювального періоду, від мереж централізованого опалення на підставі дозволу суб`єкта владних повноважень і провів переобладнання та встановлення системи індивідуального опалення квартири під час його чинності, а тому таке відключення є правомірним, та не може вважатись самовільним.

З положень Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2019 року №169 вбачається, що акт про відокремлення (відключення) квартири/нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води затвердження не потребує.

Судом встановлено, та не заперечується сторонами, що між позивачем та відповідачем існували цивільно-правові відносини, внаслідок укладеного договору про постачання теплової енергії, з урахуванням статей 633, 641 та 642 ЦК України шляхом приєднання побутового споживача до умов публічного договору централізованого опалення квартири АДРЕСА_1 .

Частинами 1, 2 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, право на розірвання договору з надання послуг з централізованого опалення у позивача ОСОБА_1 виникло з часу складання акту про відключення квартири від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП, тобто з 10 жовтня 2019 року, відтак і зобов`язання за договором мають бути припинені саме з цього часу, в тому числі і в частині нарахування плати за послуги централізованого опалення.

Частиною 2 ст.653 ЦК України визначено, що у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються.

Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів, відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 16 ЦК України є припинення дії, яка порушує право.

З оглядуна викладене,встановивши фактприпинення користуванняпозивачем послугамивідповідача зчасу складанняакту провідключення квартиривід внутрішньобудинкових мережЦО іГВП,тобто з10жовтня 2019року,та відсутностізаборгованості занадання централізованоготеплопостачання начас відключення,суд вважає,що уданій справінаявні підставидля розірвання договору та зобов`язання відповідача припинити нарахування плати за свої послуги з 10 жовтня 2019 року.

Дана позиція відповідає правовому висновку Верховного Суду, викладеному у подібних справах за участю цього самого відповідача, а саме у судових рішеннях: від 18 листопада 2019 року у справі № 401/2587/18, провадження № 61-8952 св 19; від 14 лютого 2020 року у справі № 401/799/18, провадження № 61-703 св 19; від 23 червня 2020 року у справі № 401/1676/19, провадження № 61-8693 ск 20; від 31 березня 2021 року у справі № 401/853/20, провадження № 61-16527 св 20; від 13 березня 2024 року у справі № 401/2251/23, провадження № 61-217 св 24.

Оцінивши кожен з аргументів, наведений позивачем у заяві по суті на підтвердження своїх доводів та заперечень, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 , а тому їх слід задовольнити у повному обсязі.

Оскільки, позивач при зверненні з даним позовом до суду відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» звільнений від сплати судового збору, з відповідача в порядку ст.141 ЦПК України, підлягає стягненню на користь держави судовий збір за дві позовні вимоги немайнового характеру в сумі 2422 грн. 40 коп.

Керуючись ст.ст.4, 5, 12, 13, 76-89, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут", про розірвання договору та зобов`язання припинити нарахування плати за не отримувані послуги - задовольнити.

Розірвати Договір про надання послуг з централізованого опалення, який є публічним договором між Товариством з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» та ОСОБА_1

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» припинити нарахування плати за послуги з централізованого опалення квартири АДРЕСА_1 з 10 жовтня 2019 року.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» на користь держави судовий збір в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 коп.

Відомості про сторони:

позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , паспорт серії НОМЕР_3 ,виданий 11серпня 1999року СвітловодськимМРВ УМВСУкраїни вКіровоградській області,РНОКПП НОМЕР_4 , місце реєстрації: АДРЕСА_3 ;

відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут», ЄДРПОУ 31678853, юридична адреса: 27500, м. Світловодськ Кіровоградської області, вул. Григорія Сковороди, 2А

Рішення набирає законної сили в порядку ч.1 ст. 273 ЦПК України.

Рішення може бути оскаржене до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня отримання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 355 ЦПК України.

Суддя Світловодського міськрайонного суду Кіровоградської області Ю.І. Макарова

СудСвітловодський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення08.11.2024
Оприлюднено14.11.2024
Номер документу122965949
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —401/2849/24

Рішення від 08.11.2024

Цивільне

Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області

Макарова Ю. І.

Ухвала від 01.10.2024

Цивільне

Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області

Макарова Ю. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні