Рішення
від 08.11.2024 по справі 175/4528/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер175/4528/24

провадження 2/175/763/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2024 року Дніпропетровський районний суд

Дніпропетровської області

у складі: головуючого

судді Васюченко О.Г.

з секретарем Кульпіна Л.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області в смт. Слобожанське цивільну справу за позовом Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області до ОСОБА_1 , третя особа: Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

Позивач Підгородненська міськарада Дніпровськогорайону Дніпровськоїобласті звернулась до суду з вищевказаним позовом, в якому просить суд поновити Підгородненській міській раді Дніпровського району Дніпропетровської області процесуальний строк для подання позовної заяви про стягнення заборгованості у вигляді орендної плати за землю та стягнути з відповідача гр. ОСОБА_1 , заборгованості по орендній платі з фізичних осіб за земельні ділянки, що розташовані на території Підгородненської міської територіальної громади у сумі 50 296,03 грн., та судові витрати на користь позивача.

02 квітня 2024 року згідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями зазначена вище справа була передана до провадження судді Васюченка О.Г..

08 квітня 2024 року постановлена ухвала про залишення позовної заяви без руху та 12 квітня 2024 року до суду надійшла уточнена позовна заява.

Ухвалою від 06 травня 2024 року по справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання.

Представник позивача надав заяву про розгляд справи за відсутності представника Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.

Відповідач про час та дату судового засідання повідомлявся належним чином про що в матеріалах справи містяться відповідні докази, проте до суду не з`явився про причини своєї неявки не повідомив, відповідних заяв або клопотань не надавав.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, приходить до наступного висновку.

Згідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Згідно зі ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно з ч. 1 ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

На підставі ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Також, у відповідності до положень статей 55, 124 Конституції України та статті ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Статтею 41 Конституції України закріплено принцип непорушності права приватної власності, який означає право особи на безперешкодне користування своїм майном та закріплює право власника володіти, користуватися і розпоряджатися належним йому майном, на власний розсуд вчиняти щодо свого майна будь-які угоди, відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Судом встановлено, 27.11.2007 між Дніпропетровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області та гр. ОСОБА_1 , укладено договір оренди земелі, відповідно до пункту 1, якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (складське господарство та розширення території існуючої бази), яка знаходиться за межами населеного пункту на території Підгородненської міської ради. Згідно пунктом 2,3 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,0000 га у тому числі під господарськими будівлями і дворами. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 162100,00 (пункт 5 Договору). Оренда плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 162100,00 х 10% = 16210,00 грн., без ПДВ на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, в сумі 1350,83. Договір укладено строком на 49 років (пункт 8 Договору). Дніпропетровським відділом ДРФ ДП «Центр державного земельного кадастру при держкомземі України 27.11.2007 вчинено запис у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №040712001125. Кадастровий номер земельної ділянки 1221411000:01:069:0009.

27.11.2007 між Дніпропетровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області та гр. ОСОБА_1 , укладено договір оренди земелі, відповідно до пункту 1, якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (складське господарство та розширення території існуючої бази), яка знаходиться за межами населеного пункту на території Підгородненської міської ради. Згідно пунктом 2,3 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,1830 га у тому числі під господарськими будівлями і дворами. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: картоплесховище, теплиця, склад, навіс, огорожа водонапірна башня-сторожка, вбиральня, а також інші об`єкти інфраструктури: замощення, огорожа. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 191764,30 (пункт 5 Договору). Оренда плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 191764,30 х 10% = 19176,30 грн., без ПДВ на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, в сумі 1598,04. Договір укладено строком на 49 років (пункт 8 Договору). Дніпропетровським відділом ДРФ ДП «Центр державного земельного кадастру при держкомземі України 27.11.2007 вчинено запис у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №040712001126. Кадастровий номер земельної ділянки 1221411000:01:069:0008.

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, що 11.04.2019 право власності на нерухоме майно, а саме будівлі та споруди (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1537229412214), яке належало гр. ОСОБА_1 та знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , перейшло до ТОВ «ІЮЛЬ 19» код ЄРДПОУ 42921223.

Згідно ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 7 Закону України «Про оренду землі» у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувана (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувана (попереднього власника) такого об`єкта, крім випадків, визначених частиною шостою цієї статті. Волевиявлення орендодавця (власника) земельної ділянки, відчужувана (попереднього власника), набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди землі, емфітевзису, суперфіцію із зазначенням нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагається.

11.04.2019 перехід оренди земельних ділянок не відбувся, у зв`язку з чим було прийнято рішення Підгородненською міською радою №2435-30/8 від 16.11.2023, яким вище зазначені договори оренди землі, розірвані додатковими угодами. Та надано ТОВ «ІЮЛЬ 19» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, орієнтовною площею 2,1830 га.

Отже, між позивачем та відповідачем виникли договірні зобов`язання, та відповідачем в порушення вимог чинного законодавства та договорів оренди землі в період з 30.06.2017 по 21.11.2018 не сплачено орендну плату з фізичних осіб за земельні ділянки, у зв`язку з чим виникла заборгованість у сумі 50 296,03 грн.

Відповідно до положення про Державну податкову службу України, податкова служба здійснює контроль за дотриманням виконавчими комітетами сільських, селищних рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, порядку прийняття та обліку податків і зборів від платників податків, своєчасністю і повнотою перерахування зазначених сум до бюджету.

Згідно підпункту 41.1.1. ст. 41 Податкового кодексу України, контролюючими органами є: податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Інші державні органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних органів (підпункт 41.6. ст. 41 Податкового кодексу України).

Контролюючі органи здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (пп. 19-1.1. ст. 19-1 Податкового кодексу України).

Відповідно до підпункту 288.7. ст. 288 Податкового кодексу України, податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Об`єктом оподаткування орендною платою - є земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди (підпункт 270.1.1.3. ст. 270 Податкового кодексу України).

Згідно листа Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №36588/5/04-36-13-06-22 від 29.09.2023, станом на 01.09.2023 ФОП ОСОБА_1 має заборгованість по орендній платі з фізичних осіб за земельні ділянки, що розташовані на території Підгородненської міської територіальної громади у сумі 50 296,03 грн., який виник у період з 30.06.2017 по 21.11.2018.

Статтею 7 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Органи місцевого самоврядування мають право на звернення до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

У силу ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.72, 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Частина перша ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" встановлюють, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати оренду плату (пункт «в» частини 1 ст. 96 Земельного кодексу України).

У силу ст. 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Визначення земельної ділянки наведено в ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України, відповідно до положень якої земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Як встановлено приписами ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частини земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Земельні ділянки, які знаходяться у користуванні відповідача, знаходяться у комунальній власності Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Таким чином, Підгородненська міська рада є отримувачем коштів з орендної плати за землю, тобто саме тим органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно дост. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів. Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов`язкових платежів. Склад доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (ст. 63 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»),

Таким чином, Підгородненською міською радою недоотримано в бюджет кошти з орендної плати в сумі 50 296,03 грн грн., які підлягають відшкодуванню відповідачем.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" до істотних умов договору оренди землі віднесено, зокрема, орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ч.1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Статтею 24 Закону України "Про оренду землі" передбачене право орендодавця вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Оскільки, податкова служба є контролюючим органом, який здійснює адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (пп. 19-1.1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України) в Підгородненської міської ради відсутній розрахунок податкового боргу, який виник у ОСОБА_1 за договорами оренди земельних ділянок.

Відповідно до ст. 16 Цивільного процесуального кодексу України 03.10.2023 Підгородненською міською радою на адресу відповідача: АДРЕСА_2 , було направлено листа №3272, щодо сплати податного боргу за договорами оренди земельних ділянок, які є комунальною власністю та розташовані на території Підгородненської міської територіальної громади. Лист відповідачем не було отримано та повернуто на адресу міської ради, що підтверджується тренінгом поштового відправлення.

Як передбачено ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно, ставляться, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України встановлено що, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до положень ст. 610 Цивільного кодексу України, невиконання зобов`язання або його виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання, є порушенням зобов`язання.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача про стягненнязаборгованості увигляді орендноїплати заземлю обґрунтовані та знайшли своє об`єктивне підтвердження в судовому засідання, а тому підлягають задоволенню.

На підставі ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні із позовом було сплачено судовий збір на загальну суму 3 028 гривень, який з урахуванням задоволення позовних вимог підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 317, 319, 391 ЦК України, ст.ст. 10, 12, 13, 141, 263, 265, 280-284 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), заборгованості по орендній платі з фізичних осіб за земельні ділянки, що розташовані на території Підгородненської міської територіальної громади у сумі 50 296,03 грн, та судові витрати на користь Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (вул. Центральна, 46, місто Підгородне, код згідно з ЄДРПОУ 05520750).

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 13 листопада 2024 року.

Суддя О.Г. Васюченко

СудДніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення08.11.2024
Оприлюднено14.11.2024
Номер документу122970502
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —175/4528/24

Рішення від 08.11.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Васюченко О. Г.

Ухвала від 06.05.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Васюченко О. Г.

Ухвала від 08.04.2024

Цивільне

Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області

Васюченко О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні