Рішення
від 11.11.2024 по справі 910/8480/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

11.11.2024Справа № 910/8480/24

За позовом Приватного підприємства "Фенікс Агро"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМКОН-СЕНТ 20"

про стягнення 637 206,67 грн.

Суддя: Людмила ШКУРДОВА

Представники: без виклику представників сторін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Приватне підприємство "Фенікс Агро" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМКОН-СЕНТ 20" про стягнення

637 206,67 грн збитків, завданих внаслідок порушення зобов`язання щодо реєстрації податкових накладних.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч вимогам пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України відповідач не зареєстрував податкові накладні за господарськими зобов`язаннями за договорами поставки № К11/01/21 від 11.01.2021 та № ЗК-53 від 01.01.2021., у зв`язку з чим, позивач був позбавлений права включити суму податку на додану вартість до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатися правом на зменшення податкового зобов`язання на загальну суму 637 206,67 грн., що призвело до збитків на вказану суму.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.08.2024 р. відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Про стан розгляду справи №910/8480/24 сторони були повідомлені відповідно до приписів ст. 120 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідач у строк, встановлений частиною 1 статті 251 ГПК України, не подав до суду відзив на позов, а тому суд вважає, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до частини 9 статті 165 ГПК України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва,

ВСТАНОВИВ:

11.01.2021 між Приватним підприємством "Фенікс Агро" (далі - Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ІМКОН-СЕНТ 20" (попереднє найменування - ТОВ «ВІДА ТРЕЙД») (далі - Постачальник) було укладено Договір поставки № K11/01/21.

Відповідно до п. 1.1. Договору № К11/01/21 від 11.01.2021 року в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується передавати у власність (поставляти), а Покупець приймати та оплачувати: корма для тварин (надалі іменується "Товар"), найменування, кількість, якість, умови та строки поставки ціна за одиницю та загальна вартість якого зазначається у специфікації(ях) та/або видатковій(их) накладній(их), які являються невід`ємними частинами даного Договору.

Пунктом 3.3. встановлено, що оплата Товару здійснюється на умовах: 80% оплата вартості партії Товару по факту завантаження, 20% вартості партії Товару після отримання Товару та реєстрації податкової накладної в ЄРПН, якщо інші умови оплати не погодженні сторонами у Специфікаціях.

Пунктом 3.6. Договору передбачено, що Сторони Договору домовились та погодили, що Покупець здійснює оплату суми, що дорівнює сумі податкового кредиту з ПДВ, з моменту виконання Постачальником відповідних зобов`язань щодо складання та реєстрації податкової накладної (податкових накладних) в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до вимог визначених Податковим кодексом України. Покупець здійснює оплату суми, що дорівнює податковому кредиту з ПДВ протягом 5-ти календарних днів з моменту виконання Постачальником відповідних зобов`язань, передбачених Податковим кодексом України та цим пунктом Договору, при умові виконання Постачальником всіх обов`язків щодо передання усіх документів, передбачених Договором.

Зазначений пункт Сторони застосовують незалежно від інших умов оплати, передбачених цим Договором, і має перевагу перед будь-якими іншими умовами оплати Товару. У разі закінчення граничних термінів, протягом яких податкову накладну може бути зареєстровано в ЄРПН, господарське зобов`язання Покупця щодо сплати заборгованості за поставлений товар в сумі ПДВ відображеній, або яка повинна була бути відображена у відповідних податкових накладних, - вважається погашеною перед Постачальником.

Відповідно до пп. 7.1.1. Договору у разі невиконання сторонами своїх зобов`язань передбачених чинним законодавством щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, винна сторона зобов`язується компенсувати іншій стороні всі понесені збитки і витрати. У випадку реєстрації Постачальником податкової накладної на фактично Поставлений товар, яка надасть можливість Покупцеві скористатися правом на податковий кредит по ній, Покупець зобов`язується повернути суму податкового кредиту Постачальнику після визнання його податковим органом.

Предметом позову є стягнення з відповідача збитків у розмірі 637 206,67 грн.

Відповідно до частин 1, 2 статті 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Збитками є, зокрема, витрати, яких особа зазнала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Відповідно до частини 1 статті 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Згідно з частиною 2 статті 224 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків необхідна наявність усіх елементів складу господарського правопорушення: 1) протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи (порушення зобов`язання); 2) шкідливого результату такої поведінки - збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; 4) вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності хоча б одного із цих елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не настає.

За приписами абзацу 18 пункту 201.10 статті 210 Податкового кодексу України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Абзацом 3, 4, 5, пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, визначено, що податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/ розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Згідно з Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291, чинної на день виникнення спірних правовідносин, при неотриманні від продавця (постачальника) податкової накладної на отримані/попередньо оплачені сировину, матеріали, товари, основні засоби та нематеріальні активи, на виконані роботи і послуги тобто, коли податкова накладна не зареєстрована в ЄРПН в терміни встановлені податковим законодавством, сума податку на додану вартість відображається за дебетом субрахунку 6442 «Податковий кредит» аналітичний рахунок «Податковий кредит не підтверджений» у кореспонденції з кредитом рахунків обліку зобов`язань.

Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Статтею 655 Цивільного кодексу України, передбачено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до пункту 14.1.181 статті 14 Податкового кодексу України, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Згідно з пунктом 198.1 статті 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг.

За приписами пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Постачальником у грудні 2021 року здійснено поставку по Договору № К11/01/21 від 11.01.2021 року відповідно до наступних видаткових накладних:

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 202 874 грн., в тому числі ПДВ 33 812,33 грн., що підтверджується видатковою накладною № 78 від 07.12.2021;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 215 000 грн., в тому числі ПДВ 35 833,33 грн., що підтверджується видатковою накладною № 79 від 10.12.2021;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 199 620,00 грн., в тому числі ПДВ 33 270,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 80 від 22.12.2021;

Доказів на підтвердження здійснення оплати за Договором № К11/01/21 від 11.01.2021 року позивачем не надано.

Посилаючись на те, що відповідачем у порушення умов Договору № К11/01/21 від 11.01.2021 року по вищевказаним поставкам не виписано та не зареєстровано податкові накладні в рамках даного Договору на загальну суму 102 915,66 грн., позивачем заявлені до стягнення збитки у розмірі ПДВ на суму 102 915,66 грн.

Суд за наявності долучених до позову доказів дійшов висновку, що заявлена сума є безпідставною, виходячи з того, що позивачем не доведено, що ним понесено збитки у сумі 102 915,66 грн. (відсутні докази оплати товару в т.ч. з ПДВ).

Також, 01.01.2021 між Приватним підприємством "Фенікс Агро" (далі - Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ІМКОН-СЕНТ 20" (попереднє найменування - ТОВ «ВІДА ТРЕЙД») (Постачальник) було укладено Договір поставки № ЗК-53.

Відповідно до пункту 1.1. Договору в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується передавати Товар у власність Покупця , а Покупець зобов`язується прийняти Товар і сплатити за нього певну грошову суму. Під Товаром Сторони розуміють - корма для тварин. Найменування, кількість, якість, строки поставки, ціна за одиницю та загальна вартість Товару зазначається у специфікації(ях) та/або видатковій(их) накладній(их), які є невід`ємними частинами Договору.

Пунктом 3.3. Договору встановлено, що оплата вартості Товару здійснюється на насгупних умовах: - 80% від вартості Товару оплачується Покупцем по факту завантаження Товару у транспортний засіб; - 20 % від вартості партії Товару оплачується після отримання Товару та реєстрації Постачальником податкової накладної в ЄРПН.

При взаємному погодженні Сторін, інші умови оплати Товару можуть погоджуватись у Специфікації і застосовуватись щодо Товару конкретної Специфікації.

Згідно з п. 3.6. Договору Сторони домовились, що Покупець здійснює оплату суми, що дорівнює сумі податкового кредиту з ПДВ, з моменту виконання Постачальником відповідних зобов`язань щодо складання та реєстрації податкової накладної (податкових накладних) в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до вимог визначених Податковим кодексом України. Покупець здійснює оплату суми, що дорівнює податковому кредиту з ПДВ протягом 5-ти календарних днів з моменту виконання Постачальником відповідних зобов`язань, передбачених Податковим кодексом України та цим пунктом Договору, при умові виконання Постачальником всіх обов`язків щодо передання усіх документів, передбачених Договором. Зазначений пункт Сторони застосовують незалежно від інших умов оплати, передбачених цим Договором, і має перевагу перед будь-якими іншими умовами оплати Товару. У разі закінчення граничних термінів, протягом яких податкову накладну може бути зареєстровано в ЄРПН, господарське зобов`язання Покупця щодо сплати заборгованості за поставлений товар в сумі ПДВ відображеній, або яка повинна була бути відображена у відповідних податкових накладних, - вважається погашеною перед Постачальником.

Підпунктом 7.1.1. Договору передбачено, що у разі невиконання Постачальником своїх зобов`язань передбачених митним законодавством щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, то Постачальник як учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання зобов`язаний у добровільному порядку відшкодувати на вимогу Покупця збитки пов`язані із неможливістю останнього включити суми ПДВ податкового кредиту і зменшити податкове зобов`язання. Якщо після компенсації збитків відбудеться реєстрація Постачальником податкової накладної на фактично поставлений товар, яка надасть можливість Покупцеві скористатися правом на податковий кредит по ній, Покупець зобов`язується повернути суму раніше відшкодованого збитку.

Постачальником здійснено поставку по Договору поставки № 3K-53 від 01.01.2022 на загальну суму 3 205 746,00 грн., а саме:

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 238 590 грн., в тому числі ПДВ 39 765,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 1 від 11.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 205 560,00 грн., в тому числі ПДВ 34 260,00 грн., що підтверджується видатковою накладною №2 від 12.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 199 980,00 грн., в тому числі ПДВ 33 330,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 3 від 13.01.2022;

- постачання Товару, (макуха ріпакова) на суму 206 100,00 грн., в тому числі ПДВ 35 350,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 4 від 17.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 216 000,00 грн., в тому числі ПДВ 36 000,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 5 від 18.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 214 020,00 грн., в тому числі ПДВ 35 670,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 6 від 22.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 223 720,00 грн., в тому числі ПДВ 37 286,67 грн., що підтверджується видатковою накладною № 7 від 27.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 204 826,00 грн., в тому числі ПДВ 34 137,67 грн., що підтверджується видатковою накладною № 8 від 27.01.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 223 532,00 грн., в тому числі ПДВ 37 255,33 грн., що підтверджується видатковою накладною № 10 від 02.02.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 212 722,00 грн., в тому числі ПДВ 35 453,67 грн., що підтверджується видатковою накладною № 11 від 02.02.2022.

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 219 020,00 грн., в тому числі ПДВ 36 503,33 грн., що підтверджується видатковою накладною № 12 від 03.02.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 209 620,00 грн., в тому числі ПДВ 34 936,67 грн., що підтверджується видатковою накладною № 13 від 04.02.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 218 080,00 грн., в тому числі ПДВ 36 346,67 грн., що підтверджується видатковою накладною № 15 від 11.02.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 219 396,00 грн., в тому числі ПДВ 36 566,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 16 від 12.02.2022;

- постачання Товару (макуха ріпакова) на суму 194 580,00 грн., в тому числі ПДВ 32 430,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 17 від 15.03.2022;

Отже, з огляду на вартість поставленої продукції та п. 3.3 договору, позивач мав сплатити відповідачеві 80% від вартості Товару у сумі 2 564 596,80 грн.

На час прийняття рішення у даній справі податкові накладні на суму 3 205 746,00 грн., в тому числі ПДВ 535291,01 грн. не зареєстровані.

Позивачем здійснено оплату товару на загальну суму 2 786 639,33 грн., що підтверджується платіжними інструкціями за період з 10.01.2022 по 14.02.2022 (тобто 2564596,80 грн. - передплата в розмірі 80% та 222042,53 грн - часткова оплата повної вартості продукції, що фактично включає в себе вартість ПДВ).

Проте, Відповідачем у порушення умов Договору № 3K-53 від 01.01.2022 не виписано та не зареєстровано жодної податкової накладної в рамках даного Договору на загальну суму 222 042,53 грн., що підтверджується інформацією з сайту Державної податкової служби https://cabinet.sfs.gov.ua/ (роздруківка додана до позову), в якій відображено, що за період з 01.01.2022 року по 30.04.2022 року включно, відповідачем не зареєстровано жодної податкової накладної.

При цьому, у Відповідача статус платника ПДВ анульовано від 28.03.2024 року за рішенням контролюючого органу, що підтверджується відомостями з Електронного кабінету платника податків.

У зв`язку з тим, що Відповідач не здійснив реєстрацію податкових накладних за період з 01.01.2022 року по 30.04.2022 року по договору № 3K-53 від 01.01.2022 ПП «Фенікс Агро» був позбавлений права включити суми ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання на суму 222 042,53 грн., що призвело до понесення позивачем збитків у вказаній сумі.

Не вжиття заходів щодо виконання свого обов`язку з реєстрації податкових накладних у ЄРПН відповідно до вимог чинного законодавства призвело до позбавлення позивача права включити суми ПДВ до складу податкового кредиту та, відповідно, скористатись правом на зменшення податкового зобов`язання з цього податку на суму 222 042,53 грн.

З огляду на викладене є прямий причинно-наслідковий зв`язок між бездіяльністю відповідача щодо виконання, визначеного законом, обов`язку зареєструвати податкові накладні та неможливістю включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту позивача, а також, відповідно, зменшення податкового зобов`язання на суму 222 042,53 грн, яка фактично є збитками, а отже, наявні усі елементи складу господарського правопорушення.

Доведення наявності таких збитків та їх розміру, а також причинно-наслідкового зв`язку між правопорушенням і збитками покладено на позивача. Причинний зв`язок як обов`язковий елемент відповідальності за заподіяні збитки полягає в тому, що шкода повинна бути об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди, отже, доведенню підлягає те, що протиправні дії заподіювана є причиною, а збитки є наслідком такої протиправної поведінки. Подібні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2019 у справі № 908/1568/18, від 01.03.2023 у справі №925/556/21.

Як вже зазначалось, доказів виконання обов`язку щодо реєстрації податкових накладних у встановлений законом строк матеріали справи не містять.

Крім того, факт відсутності реєстрації податкових накладних у ЄРПН через нездійснення контрагентом за договором відповідних дій або через відмову податкового органу у їх реєстрації є достатнім доказом протиправної поведінки відповідача, порушення ним господарського зобов`язання - наданої ним гарантії того, що контрагент за договором матиме право на користування податковим кредитом у розмірі суми ПДВ, який визначено договором у складі ціни (Постанова Верховного Суду від 07.06.2023 у cправі № 916/334/22).

З огляду на викладене, обставини, на які посилається Позивач як на підставу своїх вимог, належним чином доведені і Відповідачем не спростовані, тому позовні вимоги про стягнення з Відповідача збитків у розмірі 222 042,53 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно статті 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на сторони пропорційно сумі задоволених вимог.

Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМКОН-СЕНТ 20" (03026, м. Київ, пр-т Науки, буд. 4, код 43625574) на користь Приватного підприємства "Фенікс Агро" (20302, Черкаська обл, м. Умань, вул. Гонти, буд. 3, код 36780586) збитки у розмірі 222 042 (двісті двадцять дві тисячі сорок дві) грн 53 коп. та витрати зі сплати судового збору в розмірі 3328 (три тисячі триста двадцять вісім) грн 90 коп.

3. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Людмила ШКУРДОВА

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено15.11.2024
Номер документу122982447
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —910/8480/24

Рішення від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні