Рішення
від 12.11.2024 по справі 904/4231/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

12.11.2024 Справа №904/4231/23

Суддя Господарського суду Донецької області Чернова О.В., за участю секретаря судового засідання Рикова А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Приватного акціонерного товариства «Національна Енергетична компанія «Укренерго», м. Київ

до відповідача: Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі», м. Краматорськ Донецької області,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство «Компанія «Вода Донбасу», м. Покровськ Донецької області,

про стягнення 174169622,15грн, з яких 164321181,67грн основний борг, 210892,28грн пеня, 3568422,05грн 3% річних, 6069126,15грн інфляційні втрати,

за участю уповноважених представників сторін (в режимі відеоконференції):

від позивача: Тищенко А.І.;

від відповідача: Дем`яненко О.І.;

Приватне акціонерне товариство «Національна Енергетична компанія «Укренерго» звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» про стягнення 152959221,31грн, з яких 143729783,10грн основний борг, 210892,28грн пеня, 7013004,60грн інфляційні втрати, 2005541,33грн 3% річних.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019 року в частині повної та своєчасної оплати за надані послуги, у зв`язку з чим у відповідача виникла заборгованість у розмірі 143729783,10грн, що стало підставою для нарахування пені, 3% річних та інфляційних втрат.

На підтвердження позовних вимог позивач надав суду такі документи: договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019 з додатками, додаткові угоди до договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019, заяву про укладення договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технічного) управління, довідку про укладений договір, повідомлення щодо планового обсягу послуги з диспетчерського (оперативно-технічного) управління, акти надання послуг за період з січня 2022 року по травень 2023 року, акти-коригування до актів надання послуг за період з вересня 2021 року по лютий 2023 року, знімки екрану з системи Askod, протоколи створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису.

Нормативно свої позовні вимоги позивач обґрунтовує посиланням на статті 1, 2, 3 Закону України «Про ринок електричної енергії», Правила ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №307, статті 6, 525-526, 549, 610, 611, 612, 625, 627, 875, 883 Цивільного кодексу України, статті 173, 179, 193, 224, 230-231 Господарського кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.08.2023 відкрито провадження у справі №904/4231/23.

14.08.2023 від відповідача надійшло клопотання про передачу справи за підсудністю до Господарського суду Донецької області.

28.08.2023 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого заперечує щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень вказує, що частина вказаної заборгованості була предметом спору у справі №904/4749/22. Також відповідач зазначає, у зв`язку з військовою агресією, частина живлячих центрів знеструмлена та позивач, що є їх власником, не виконував обов`язок з їх відновлення та продовжував нарахування вартості за договором; позивач здійснює передачу та транспортування електричної енергії, використовуючи мережі відповідача та покладаючи на нього всі витрати; протягом 2022-2023 років склалася критична ситуація з передачею електроенергії магістральними мережами внаслідок пошкодження обладнання НЕК «Укренерго», тому відповідач вимушений забезпечити відбір електричної енергії власними електричними мережами, що створює додаткові обсяги втрат електричної енергії. Відповідач також зазначає, що позивачем не надано обґрунтованого розрахунку заборгованості відповідача у спірний період. Щодо нарахування пені, відповідач посилається на постанову НКРЕКП №332 від 25.02.2022, відповідно до якої нарахування та стягування штрафних санкцій між учасниками ринку електричної енергії має бути зупинено. У відзиві відповідач також звертає увагу на значно занижену дисципліну споживачів, постійну необхідність проводити відновлювальні роботи електричних мереж внаслідок військових дій, а також арешт рахунків підприємства.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.09.2023 вирішено направити матеріали справи №904/4231/23 за позовом Приватного акціонерного товариства «Національна Енергетична компанія «Укренерго» до Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» про стягнення 152959221,31грн за підсудністю до Господарського суду Донецької області.

02.10.2023 матеріали справи надійшли до Господарського суду Донецької області.

З дотриманням приписів ст.6 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, для розгляду справи №904/4231/23 визначено суддю Чернову О.В.

Ухвалою господарського суду від 03.10.2023 справу прийнято до розгляду. Справу №904/4231/23 постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 25.10.2023 о 15:00год.

Ухвалою господарського суду від 23.10.2023 відкладено підготовче засідання на 02.11.2023 о 16:30год.

Ухвалою господарського суду від 02.11.2023 відкладено підготовче засідання на 06.12.2023 о 16:30год.

Ухвалою господарського суду від 06.12.2023 продовжено строк підготовчого провадження у справі №904/4231/23 на тридцять днів та відкладено підготовче засідання на 03.01.2024 о 15:15 год.

21.12.2023 від представника відповідача надійшла заява про зупинення провадження у справі до закінчення перегляду справи № 911/1359/22 в касаційному порядку об`єднаною палатою Верховного Суду.

02.01.2024 від представника позивача надійшло заперечення на клопотання відповідача про зупинення провадження у справі, за змістом якої просить відмовити у задоволенні клопотання відповідачу про зупинення провадження у справі.

03.01.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника позивача надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог та долучені до матеріалів справи акти надання послуг за період з червня по жовтень 2023 року та акти коригування до актів надання послуг за період з березня по червень 2023 року.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 03.01.2024 продовжено строк підготовчого провадження на розумний строк та відкладено підготовче засідання на 31.01.2024 о 14:30 год.

31.01.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника позивача надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог та долучені до матеріалів справи, зокрема, акти надання послуг за період листопад 2023 року, акти коригування до актів надання послуг за період серпень 2023 року, рахунку за послуги диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за період з листопада 2022 року по грудень 2023 року.

Ухвалою господарського суду від 31.01.2024 відкладено підготовче засідання на 27.02.2024 о 15:15 год.

Ухвалою господарського суду від 27.02.2024 заяву Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», м. Київ про збільшення розміру позовних вимог прийнято до розгляду та залишено без розгляду заяву про зменшення позовних вимог, відкладено підготовче засідання на 27.03.2024 о 15:00 год.

Ухвалою господарського суду від 27.03.2024 відкладено підготовче засідання на 24.04.2024 о 14:45год.

01.04.2024 через підсистему «Електронний суд» від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, за змістом якої позивач просить стягнути 174169622,15грн, з яких 164321181,67грн основний борг, 210892,28грн пеня, 3568422,05грн 3% річних, 6069126,15грн інфляційні втрати. До матеріалів справи долучено акт коригування до актів надання послуг за період з вересня по листопад 2023 року.

24.04.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника відповідача надійшли додаткові пояснення по справі, за змістом яких відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог. В обґрунтування заперечень посилається на покладення на відповідача обсяги споживання електроенергії КП «Компанія «Вода Донбасу». Також відповідач вказує, що позивач не довів належними та допустимими доказами факт надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління. Відповідач долучив до матеріалів справи акти коригування з супровідними листами.

Ухвалою господарського суду від 24.04.2024 заяву Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», м. Київ про збільшення розміру позовних вимог прийнято до розгляду та відкладено підготовче засідання на 23.05.2024 о 15:00 год.

29.04.2024 від представника Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» надійшла заява про вступ у справу як третьої особи, за змістом якої просить залучити до розгляду справи №904/4231/23, в якості третьої особи, що не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача.

Ухвалою господарського суду від 24.04.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, - Комунальне підприємство «Компанія «Вода Донбасу». Запропоновано третій особі протягом 15 днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати пояснення по суті спору та зобов`язано сторонам надати суду у строк до 10.05.2024 докази направлення копій заяв по суті з додатками на адресу третьої особи.

07.05.2024 від позивача надійшла заява на виконання вимог ухвали від 30.04.2024, за змістом якої позивач повідомляє про виконання вимог ухвали від 30.04.2024 та долучає докази направлення Третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні Відповідача всіх документів у справі № 904/4231/23.

09.05.2024 від відповідача надійшла заява на виконання вимог ухвали від 30.04.2024, за змістом якої відповідач надає суду докази надсилання третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача заяв по суті справи.

У зв`язку з перебуванням судді Чернової О.В. у відпустці з 23.05.2024 по 24.05.2024 підготовче засідання по справі №904/4231/23, призначене на 23.05.2024, не відбулося.

Ухвалою господарського суду від 27.03.2024 призначено підготовче засідання на 25.06.2024 о 14:00 год.

25.06.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника відповідача надійшло клопотання про долучення доказів, у якому просить поновити строк для надання доказів та долучити докази до справи, зокрема, виправлені акти коригування з супровідними листами. У клопотанні представник відповідача вказує, що обсяги перетікань електроенергії по ПЛ-110 АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» у 2023 значно збільшились, на підтвердження чого надав обсяги надходження до ПЛ-110, розраховані на підставі актів звірки з суміжними операторами системи розподілу, операторами системи постачання. Також представник відповідача зазначив, що позивач отримує компенсацію за технологічні витрати електричної енергії, пов`язані з передачею, яка закладена у структуру тарифу на передачу.

Ухвалою господарського суду від 25.06.2024 відкладено підготовче засідання на 23.07.2024 о 14:30 год.

22.07.2024 від відповідача надійшли додаткові пояснення, за змістом яких наведено контррозрахунок заборгованості та відповідач простить частково відмовити у задоволенні позовних вимог. Також відповідач повідомив, що після детального контррозрахунку заперечення про покладення обсягів споживання електроенергії КП «Компанія «Вода Донбасу» є помилковими. До матеріалів справи долучено виправлений акт коригування.

Ухвалою господарського суду від 23.07.2024 відкладено підготовче засідання на 20.08.2024 о 16:00 год.

20.08.2024 від позивача надійшли додаткові пояснення, за змістом яких просить позовні вимоги в повному обсязі. Позивач вказує на те, що ліцензійними умовами не передбачено купівлю-продаж електричної енергії ОСП з метою компенсації технологічних витрат електричної енергії, які виникають у мережі ОСР. За позицією позивача відповідач має здійснювати діяльність з розподілу електричної енергії із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності та нести всі витрати, пов`язані з його утримання. Також позивачем надані пояснення щодо розміру основного боргу.

Ухвалою господарського суду від 20.08.2024 відкладено підготовче засідання на 18.09.2024 о 13:30 год.

Ухвалою господарського суду від 18.09.2024 закрити підготовче провадження у справі №904/4231/23 та призначено судове засідання з розгляду справи по суті 16.10.2024.

У судовому засіданні 16.10.2024 оголошено перерву до 12.11.2024 на о 14:00 год.

16.10.2024 після судового засідання до суду надійшло клопотання про залишення позовних вимог в частині стягнення пені без розгляду.

Розглянувши заяву позивача про залишення позовної заяви в частині позовних вимог про стягнення пені без розгляду, суд зазначає таке.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 226 Господарського процесуального кодексу України суд залишає позов без розгляду, якщо позивач до початку розгляду справи по суті подав заяву про залишення позову без розгляду.

Суд зауважує, що вказане право позивача є абсолютним, тобто, не залежить від мотивів позивача чи волі сторін у справі, положення Господарського процесуального кодексу України не містять жодних умов про те, що позивач повинен обґрунтовувати таку заяву, і лише в разі її обґрунтованості суд залишає позов без розгляду.

Таким чином, при розгляді заяви позивача про залишення позову без розгляду, суд не має оцінювати її мотиви.

Водночас, положення ст. 226 Господарського процесуального кодексу України не є диспозитивними та передбачають обов`язок суду залишити позов без розгляду з підстав вказаних у частині 1 цієї статті.

Заява про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог про стягнення пені підписана представником позивача адвокатом Тищенко А.І., яка діє на підставі довіреності №06/11-61 від 06.11.2023.

Відповідно до довіреності Тищенко А.І. уповноважена здійснювати від НЕК «Укренерго» всі процесуальні дії та захист законних інтересів НЕК «Укренерго» у всіх судах системи судоустрою України, визначеної Законом України «Про судоустрій і статус суддів», з усіма правами, наданими чинним законодавством України позивачеві, відповідачеві, третій особі, заявнику, боржнику, за виключенням відмови від позову, підписання мирової угоди, визнання позову, зменшення позовних вимог.

Застережень щодо відсутності у представника повноважень на подання заяви про залишення позовної заяви без розгляду довіреність №06/11-61 від 06.11.2023 не містить.

Суд звертає увагу, що ч. ст. 201 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що з оголошення головуючим судового засідання відкритим розпочинається розгляд справи по суті.

Оскільки заява про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог про стягнення пені зареєстрована в підсистемі «Електронний суд» до відкриття судового засідання 16.10.2024, суд дійшов висновку, що заява подана до початку розгляду справи по суті.

На підставі викладеного, враховуючи заяву позивача, яка надійшла до суду до початку розгляду справи по суті, суд дійшов висновку про залишення позовної заяви без розгляду в частині позовних вимог про стягнення пені в розмірі 210892,28грн на підставі п. 5 ч. 1 ст. 226 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч. 2 ст. 226 Господарського процесуального кодексу України про залишення позову без розгляду постановляється ухвала, в якій вирішуються питання про розподіл між сторонами судових витрат, про повернення судового збору з бюджету.

Згідно з ч. 2 ст. 123 Господарського процесуального кодексу розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв`язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).

Таким чином, враховуючи положення ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір», з огляду на залишення позову в частині стягнення пені без розгляду за заявою позивача, сплачений ним судовий збір в цій частині не підлягає поверненню.

При підготовці справи до розгляду, судом встановлено, що відповідач змінив місцезнаходження, та згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, адреса місцезнаходження Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі» є 84302, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул.Комерційна, будинок 8.

У судовому засіданні 12.11.2024 суд заслухав вступне слово представників сторін, дослідив докази та з`ясував фактичні обставини справи, провів судові дебати.

Заслухавши учасників справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в порядку статті 210 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

03.06.2019 між Державним підприємством «Національна енергетична компанія «Укренерго» (позивач, виконавець, оператор системи передачі) та Акціонерним товариством «ДТЕК Донецькі електромережі» (відповідач, користувач) укладений договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 від (договір), за п. 1.1 якого договір регулює оперативно-технологічні відносини під час взаємодії сторін в умовах паралельної роботи у складі об`єднаної енергетичної системи (ОЕС) України, виконавець зобов`язується надавати послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об`єктами користувача у складі об`єднаної енергетичної системи ОЕС України, а саме забезпечити надійне та ефективне функціонування ОЕС України, зокрема безперебійне постачання електричної енергії споживачам з додержанням вимог операційної безпеки (далі - послуга).

17.09.2021 сторони підписали додаткову угоду до договору, за змістом якої договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління викладено в новій редакції.

Відповідно до умов договору №0518-03041 від 03.06.2019 в редакції додаткової угоди від 17.09.2021 сторони погодили такі умови.

Згідно з п. 1.2 договору користувач зобов`язується здійснювати оплату за надану послугу відповідно до умов цього договору.

Послуги надаються оператором системи передачі користувачу, що виступає на ринку оператором системи розподілу та/або виробником електричної енергії та/або споживачем, обладнання якого знаходиться в оперативному підпорядкуванні ОСП та/або електропостачальником та/або трейдером (п.1.5 договору).

Відповідно до п.п. 2.1-2.2 договору ціна договору визначається як сума нарахованої вартості послуг за сукупністю розрахункових періодів наростаючим підсумком протягом календарного року. Оплата послуг здійснюється за тарифом, який визначається Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (Регулятором) відповідно до затвердженої нею методики та оприлюднюється ОСП на своєму офіційному вебсайті https://ua.energy/. Тариф застосовується з дня набрання чинності постановою, якою встановлено тариф, якщо більш пізній термін не визначено такою постановою.

Обсяг наданої послуги визначається відповідно до розділу ХІ Кодексу системи передачі (п. 2.3 договір).

Згідно з п.2.4 договору вартість послуги за розрахунковий період визначається як добуток обсягу наданої послуги на значення тарифу, що діє у визначений розрахунковий період. На вартість послуги нараховується податок на додану вартість відповідно до законодавства України.

У п. 2.5 договору сторони погодили, що розрахунок за надану послугу здійснюється на умовах часткової попередньої оплати вартості послуги за поточний розрахунковий період згідно із нижчезазначеною системою платежів і розрахунків:

до 10 числа розрахункового місяця 35% вартості послуги;

до 20 числа розрахункового місяця 35% вартості послуги;

до останнього банківського дня календарного місяця 30% вартості послуги.

Плановий обсяг послуги на розрахунковий період визначається на основі наданих користувачем і погоджених ОСП повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий період.

Згідно з п. 2.6 договору плановий обсяг послуги на розрахунковий період визначається на основі наданих користувачем повідомлень, в тому числі щодо планового обсягу передачі електричної енергії на розрахунковий період.

У разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця користувач передає оператору системи передачі (ОСП), виконавцю повідомлення про зміну обсягів послуги. Оператор системи передачі (ОСП), виконавець протягом 5 робочих днів після отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів.

Відповідно до п. 2.7 договору користувач здійснює розрахунок з ОСП за послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління протягом 3 банківських днів з дати отримання та на підставі акта надання послуги. Акт надання послуги ОСП надає користувачу протягом перших 11 календарних днів місяця, наступного за розрахунковим. Вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається на підставі даних, що надаються до 08 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), Адміністратором комерційного обліку (далі - АКО). Коригування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надається АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в «Системі управління ринком» (далі - сервіс), що здійснюється на вимогу та в терміни, передбачені Правилами ринку. Акт коригування наданої послуги у відповідному розрахунковому періоді у двох примірниках ОСП направляє Користувачу. Користувач здійснює підписання акта коригування наданої Послуги відповідного розрахункового періоду протягом 3 календарних днів та повертає один примірник підписаного акта ОСП. Оплату вартості Послуги, що виникла в результаті коригування обсягів та вартості Послуг, Користувач здійснює протягом 3 банківських днів з дня отримання акта.

Згідно з п. 2.8 договору користувач має повернути погоджений та оформлений належним чином (підписаний та скріплений печаткою) один примірник акта надання послуги протягом 5 календарних днів з дати отримання. У разі неотримання ОСП у зазначений термін підписаного користувачем акта надання послуги або заперечень щодо прийняття послуг такий акт вважається погодженим, а послуги - прийнятими користувачем. При цьому примірник акта надання послуги повертається ОСП не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.

За п. 2.9 договору оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою Сервісу, за умови наявності кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством.

Відповідальність за технічну експлуатацію об`єктів несе та сторона, у власності та/або користуванні якої перебуває цей об`єкт. Відповідальність за шкоду будь-якій стороні, завдану внаслідок неналежної експлуатації чи технічного стану обладнання чи технічного стану обладнання або технологічного порушення на об`єкті, несе сторона, у власності та/або користуванні якої перебуває цей об`єкт (п.п.6.3-6.4 договору).

Наявність спору, що виникає у зв`язку з цим договором, не звільняє сторони від виконання їх зобов`язань відповідно до умов цього договору. Спірні питання між користувачем та оператором системи передачі (ОСП), виконавцем розглядається в межах наданих законодавством повноважень НКРЕКП, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики та судом (п.п. 11.2-11.3 договору).

Відповідно до п.12.1 договору він набирає чинності з дня його підписання і укладається на строк до 31.12.2019. Договір вважається продовженим на наступний календарний рік ,якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною зі сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.

Межа відповідальності за стан та обслуговування електроустановок визначається в Додатку 3 до цього Договору (п. 13.2 договору).

Також згідно з умовами додаткової угоди №3 від 17.09.2021 текстову частину Додатку 1 «Перелік точок комерційного обліку, зареєстрованих за користувачем (споживачем)/перелік віртуальних точок комерційного обліку користувача на межі з оператором системи передачі» до договору викладено в такій редакції:

«Розрахунки за цим договором здійснюються на підставі даних щодо обсягів послуги, які надаються адміністратором комерційного обліку (АКО) за віртуальними точками комерційного обліку на межі з суміжними ліцензіатами та/або іншими власниками мереж, які ідентифіковані в місцевому органі видачі ЕІС-кодів (LIO) НЕК «УКРЕНЕРГО» та підтверджених ОСП графіків відпуску/відбору користувача системи. Підтвердженими вважаються графіки, належним чином прийняті та оброблені ОСП з використанням Системи управління ринком. Розрахунки здійснюються у відповідності з вимогами КСП, ККО, ПРРЕЕ. Користувач підтримує в актуальному стані перелік ТКО, який використовується в розрахунках АКО.».

До матеріалів справи долучено додаткову угоду б/д б/н до договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 03.06.2019 №0518-03041, згідно з якою, на виконання постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.04.2023 №673 «Про результати розгляду спору між ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» та ПрАТ «НЕК Укренерго», долучено до договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління Додаток 3 «Акт розмежування балансової належності електричних мереж та експлуатаційної відповідальності сторін».

Права та обов`язки, які виникають у зв`язку з укладенням даної додаткової угоди поширюються на взаємовідносини сторін, що виникли до дати її укладення, а саме з 11.06.2022 відповідно до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України (п.2 додаткової угоди).

Згідно з Актом розмежування балансової належності електричних мереж та експлуатаційної відповідальності сторін встановлено, що межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін по тимчасовій ПЛ-110кВ «Білицька-Костянтинівка» (об`єднання ділянок ПЛ-110кВ «Білицька-Іверська №1», ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька», ПЛ-110кВ «Костянтинівка-Центральна») встановлюється на плашкових затискачах спусків у бік ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька» у прогонах опор №224-225 ПЛ-110кВ «Білицька-Іверська №1», опор №93-94 ПЛ-110кВ «Костянтинівка-Центральна», при цьому спуски проводів відносяться до ПЛ-110кВ «Білицька-Іверська №1» та ПЛ-110кВ «Костянтинівка-Центральна». Плашкові затискачі належать до ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька».

На балансі користувача АТ «ДТЕК Донецькі Електромережі» знаходиться ПЛ-110кВ «Костянтинівка-Центральна» та спуски з проводів ПЛ-110кВ у бік ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька» (п.2 акту).

На балансі оператора системи передачі (ОСП), виконавця ПрАТ «НЕК «Укренерго» знаходиться ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька» (п.3 акту).

Користувач АТ «ДТЕК Донецькі Електромережі» несе відповідальність за технічний стан та обслуговування ПЛ-110кВ «Костянтинівка-Центральна» та спуски з проводів ПЛ-110 кВ у бік ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька» (п.4 акту).

Оператор системи передачі (ОСП), виконавець ПрАТ «НЕК «Укренерго» несе відповідальність за технічний стан та обслуговування ділянки ПЛ-750кВ «Донбаська-Запорізька», прогони опор №91/92-226, яка задіяна у створенні тимчасової ПЛ-110кВ «Білицька-Костянтинівка» (п.5 акту).

До матеріалів справи долучені листи відповідача з повідомленням щодо планового обсягу послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за період, зокрема, листопад-грудень 2022 року, січень, березень, червень 2023 року.

Позивач у період з листопада 2022 року по грудень 2023 року складав акти надання послуги з диспетчерського (оперативно-технічного) управління:

- від 30.11.2022 за листопад 2022 року на фактичний обсяг 134479,782МВт*год. на суму 10026274,63грн;

- від 30.12.2022 за грудень 2022 року на фактичний обсяг 139595,539МВт*год. на суму 10407685,01грн;

- від 31.01.2023 за січень 2023 року на фактичний обсяг 150459,500МВт*год. на суму 12328049,59грн;

- від 28.02.2023 за лютий 2023 року на фактичний обсяг 144196,326МВт*год. на суму 11814870,17грн;

- від 31.03.2023 за березень 2023 року на фактичний обсяг 143790,248МВт*год. на суму 11781597,76грн;

- від 30.04.2023 за квітень 2023 року на фактичний обсяг 128786,008МВт*год. на суму 12497909,36грн;

- від 31.05.2023 за травень 2023 року на фактичний обсяг 102396,111МВт*год. на суму 9936928,20грн;

- від 30.06.2023 за червень 2023 року на фактичний обсяг 82702,443МВт*год. на суму 8025775,88грн;

- від 31.07.2023 за липень 2023 року на фактичний обсяг 87638,193МВт*год. на суму 10047543,55грн;

- від 31.08.2023 за серпень 2023 року на фактичний обсяг 91420,271МВт*год. на суму 10481151,23грн;

- від 31.10.2023 за жовтень 2023 року на фактичний обсяг 116809,914МВт*год. на суму 13392023,02грн;

- від 30.11.2023 за листопад 2023 року на фактичний обсяг 132917,198МВт*год. на суму 15238690,92грн;

- від 31.12.2023 за грудень 2023 року на фактичний обсяг 151759,432МВт*год. на суму 17398915,36грн.

Також позивачем складені акти коригування до актів надання послуг, зокрема,

- від 18.11.2022 до акту надання послуги від 30.06.2022 за період червень 2022 року на суму коригування -91627,01грн;

- від 29.11.2022 до акту надання послуги від 31.07.2022 за період липень 2022 року на суму коригування 82908,36грн;

- від 21.12.2022 до акту надання послуги від 31.08.2022 за період серпень 2022 року на суму коригування 48910,08грн;

- від 30.12.2022 до акту надання послуги від 30.09.2022 за період вересень 2022 року на суму коригування -596736,69грн;

- від 21.02.2023 до акту надання послуги від 31.10.2022 за період жовтень 2022 року на суму коригування -138811,04грн;

- від 17.03.2023 до акту надання послуги від 30.11.2022 за період листопад 2022 року на суму коригування 196578,52грн, що становить по акту в загальному розмірі 10222853,15грн;

- від 30.03.2023 до акту надання послуги від 31.12.2022 за період грудень 2022 року на суму коригування 77024,70грн, що становить по акту в загальному розмірі 10484709,71грн;

- від 21.04.2023 до акту надання послуги від 31.01.2023 за період січень 2023 року на суму коригування 318489,17грн, що становить по акту в загальному розмірі 12646538,76грн;

- від 19.05.2023 до акту надання послуги від 28.02.2023 за період лютий 2023 року на суму коригування -57767,26грн, що становить по акту в загальному розмірі 11757102,91грн;

- від 16.06.2023 до акту надання послуги від 31.03.2023 за період березень 2023 року на суму коригування 23166,18грн, що становить по акту в загальному розмірі 11804763,94грн;

- від 17.07.2023 до акту надання послуги від 30.04.2023 за період квітень 2023 року на суму коригування 68064,53грн, що становить по акту в загальному розмірі 12565973,89грн;

- від 18.08.2023 до акту надання послуги від 31.05.2023 за період травень 2023 року на суму коригування -14556,31грн, що становить по акту в загальному розмірі 9922371,89грн;

- від 20.10.2023 до акту надання послуги від 30.06.2023 за період червень 2023 року на суму коригування -36390,33грн, що становить по акту в загальному розмірі 7989385,55грн;

- від 17.11.2023 до акту надання послуги від 31.07.2023 за період липень 2023 року на суму коригування 67368,89грн, що становить по акту в загальному розмірі 10114912,44грн;

- від 27.12.2023 до акту надання послуги від 31.08.2023 за період серпень 2023 року на суму коригування 155637,41грн, що становить по акту в загальному розмірі 10636788,64грн;

- від 30.01.2024 до акту надання послуги від 30.09.2023 за період вересень 2023 року на суму коригування -6355,17грн, що становить по акту в загальному розмірі 10011907,97грн;

- від 13.03.2024 до акту надання послуги від 31.10.2023 за період жовтень 2023 року на суму коригування 87563,10грн, що становить по акту в загальному розмірі 13479586,12грн;

- від 21.03.2024 до акту надання послуги від 30.11.2023 за період листопад 2023 року на суму коригування 46680,42грн, що становить по акту в загальному розмірі 15285371,34грн;

Акти надання послуг та акти коригування виставлені позивачем в системі Аскод.

Позивач виписав відповідачу рахунки-фактури за послугу з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 02/11/2022 від 02.11.2022 на суму 2744449,52грн, №0518-03041 11/11/2022 від 11.11.2022 на суму 2744449,52грн, №0518-03041 22/11/2022 від 22.11.2022 на суму 2352385,32грн, №0518-03041 02/12/2022 від 02.12.2022 на суму 3445791,94грн, №0518-03041 12/12/2022 від 12.12.2022 на суму 3445791,94грн, №0518-03041 21/12/2022 від 21.12.2022 на суму 2953535,94грн, №0518-03041 02/01/2023 від 02.01.2023 на суму 3578278,75грн, №0518-03041 12/01/2023 від 12.01.2023 на суму 3578278,75грн, №0518-03041 23/01/2023 від 23.01.2023 на суму 3067096,12грн, №0518-03041 01/02/2023 від 01.02.2023 на суму 3320562,50грн, №0518-03041 13/02/2023 від 13.02.2023 на суму 3320562,50грн, №0518-03041 21/02/2023 від 21.02.2023 на суму 2846196,41грн, №0518-03041 02/03/2023 від 02.03.2023 на суму 3360789,23грн, №0518-03041 13/03/2023 від 13.03.2023 на суму 3360789,23грн, №0518-03041 21/03/2023 від 21.03.2023 на суму 2880676,48грн, №0518-03041 03/04/2023 від 03.04.2023 на суму 3013783,91грн, №0518-03041 12/04/2023 від 12.04.2023 на суму 3013783,91грн, №0518-03041 21/04/2023 від 21.04.2023 на суму 2583243,55грн, №0518-03041 02/05/2023 від 02.05.2023 на суму 2745022,20грн, №0518-03041 12/05/2023 від 12.05.2023 на суму 2745022,20грн, №0518-03041 22/05/2023 від 22.05.2023 на суму 2352876,13грн, №0518-03041 02/06/2023 від 02.06.2023 на суму 2584212,52грн, №0518-03041 12/06/2023 від 12.06.2023 на суму 3584212,52грн, №0518-03041 21/06/2023 від 21.06.2023 на суму 3072182,17грн, №0518-03041 03/07/2023 від 03.07.2023 на суму 4370458,24грн, №0518-03041 12/07/2023 від 12.07.2023 на суму 4370458,24грн, №0518-03041 21/07/2023 від 21.07.2023 на суму 3746107,01грн, №0518-03041 02/08/2023 від 02.08.2023 на суму 4298493,34грн, №0518-03041 11/08/2023 від 11.08.2023 на суму 4298493,34грн, №0518-03041 21/08/2023 від 21.08.2023 на суму 3684422,83грн, №0518-03041 04/09/2023 від 04.09.2023 на суму 3516640,30грн, №0518-03041 12/09/2023 від 12.09.2023 на суму 3516640,30грн, №0518-03041 21/09/2023 від 21.09.2023 на суму 3014263,08грн, №0518-03041 02/10/2023 від 02.10.2023 на суму 3668402,95грн, №0518-03041 11/10/2023 від 11.10.2023 на суму 3668402,95грн, №0518-03041 23/10/2023 від 23.10.2023 на суму 3144345,34грн, №0518-03041 01/11/2023 від 01.11.2023 на суму 3506392,14грн, №0518-03041 13/11/2023 від 13.11.2023 на суму 3506392,14грн, №0518-03041 21/11/2023 від 21.11.2023 на суму 3005478,97грн, №0518-03041 01/12/2023 від 01.12.2023 на суму 4687208,06грн, №ДУ-0011212/0518-03041 від 12.12.2023 на суму 4687208,06грн, №ДУ-0011950/0518-03041 від 21.12.2023 на суму 4017606,89грн.

У свою чергу відповідач надав до суду супровідні листи з актами коригування, які складені відповідачем:

- від 21.04.2023 до акту надання послуги від 31.01.2023 за період січень 2023 року на суму коригування 64134,42грн, що становить по акту в загальному розмірі 12392184,01грн (супровідний лист №74/5821-вих від 25.04.2023, докази направлення відсутні);

- від 19.05.2023 до акту надання послуги від 28.02.2023 за період лютий 2023 року на суму коригування -307687,13грн, що становить по акту в загальному розмірі 11507183,04грн (супровідний лист №74/74/7124-вих від 23.05.2023);

- від 16.06.2023 до акту надання послуги від 31.03.2023 за період березень 2023 року на суму коригування -420308,33грн, що становить по акту в загальному розмірі 11361289,43грн (супровідний лист №74/8565-вих від 19.06.2023 направлено 19.06.2023);

- від 17.07.2023 до акту надання послуги від 30.04.2023 за період квітень 2023 року на суму коригування -429933,84грн, що становить по акту в загальному розмірі 12067975,52грн (супровідний лист №74/10380-вих від 18.07.2023 направлено 19.07.2023);

- від 18.08.2023 до акту надання послуги від 31.05.2023 за період травень 2023 року на суму коригування -417795,86грн, що становить по акту в загальному розмірі 9519132,32грн (супровідний лист №74/12349-вих від 22.08.2023 направлено 22.08.2023);

- від 20.10.2023 до акту надання послуги від 30.06.2023 за період червень 2023 року на суму коригування -261398,20грн, що становить по акту в загальному розмірі 7764377,68грн (супровідний лист №74/3240-вих від 23.02.2024 направлено 23.02.2024);

- від 17.11.2023 до акту надання послуги від 31.07.2023 за період липень 2023 року на суму коригування -306758,72грн, що становить по акту в загальному розмірі 9740784,83грн (супровідний лист №74/3239-вих від 23.02.2024 направлено 23.02.2024);

- від 27.12.2023 до акту надання послуги від 31.08.2023 за період серпень 2023 року на суму коригування -237814,57грн, що становить по акту в загальному розмірі 10243336,66грн (супровідний лист №74/3238-вих від 23.02.2024 направлено 23.02.2024);

- від 30.01.2024 до акту надання послуги від 30.09.2023 за період вересень 2023 року на суму коригування -279217,29грн, що становить по акту в загальному розмірі 9739045,85грн (супровідний лист №74/1792-вих від 02.02.2024 направлено 10.05.2024);

- від 13.03.2024 до акту надання послуги від 31.10.2023 за період жовтень 2023 року на суму коригування -1703,14грн, що становить по акту в загальному розмірі 3393726,46грн (супровідний лист №74/4236-вих від 15.03.2024 направлено 10.05.2024);

- від 21.03.2024 до акту надання послуги від 30.11.2023 за період листопад 2023 року на суму коригування -3734,89грн, що становить по акту в загальному розмірі 5234956,03грн (супровідний лист №74/4715-вих від 22.03.2024 направлено 10.05.2024);

Відповідач листом №12-14/115 від 07.06.2022 звернувся з погодженням проекту «Технічного рішення» з побудови ПЛ-110кВ «Білицька-Костянтинівка» на базі ПЛ-110 кВ «Центральна-Костянтинівка» та «Білицька-Іверська №1» з використанням ділянки недіючої ПЛ-750 кВ «Донбаська-Запорізька», у відповідь на який позивач направив відкориговане «Технічне рішення» (том 2, арк. 39).

Листом №12-14/125 від 20.06.2022 відповідач звернувся про погодження знаходження знову-створеної ПЛ-110 кВ Костянтинівка тягова - Шахтна відгалуження Диліївка в оперативному управлінні ЧД АТ «ДТЕК Донецькі Електромережі» та у оперативному віданні ЧД ДП ДФ «Регіональні електричні мережі» і ЧД РДЦ Північного регіону, у відповідь на який позивач погодив схему (том. 2, арк. 41).

В матеріалах справи містяться листи відповідача №74/6680-вих від 16.05.2023 до позивача та до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №73/5725-вих від 24.04.2023 щодо втрат в транзитних Леп за періоди з червня 2022 року до березня 2023 року.

У відповідь позивач листом №01/25880 від 26.05.2023 повідомив відповідача, що ліцензійними умовами не передбачено купівлю-продаж електричної енергії ОСП з метою компенсації технологічних витрат електричної енергії, які виникають у мережі ОСР, та відповідач має сам нести витрати, пов`язані з його утриманням.

В матеріалах справи містяться листи ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» №12-14/50 від 14.03.2023, №12-14/52 від 23.03.2023 з пропозицією надати ПЛ-110 кВ Дружківка-Костянтинівка місто, ПЛ-110 кВ Костянтинівка-Новорайська, ПЛ-110 кВ Дружківка-Новорайська в оперативне управління диспетчеру ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» та в оперативне відання диспетчерів АТ «ДТЕК Донецькі Електромережі».

Листом №01-5/15291 від 27.03.2023 позивач повідомив про створення транзиту 110кВ Дружківка-Костянтинівка місто.

Відповідач долучив відомості про місяця та засоби провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» станом на 01.01.2021.

Також в матеріалах міститься значення технологічних витрат електричної енергії, спричинених транзитом електричної енергії ВП-110 кВ АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» по місяцях 2023 року у порівнянні зі значеннями у відповідних періодах 2021 року.

Позивач, посилаючись на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019 в частині повної та своєчасної оплати за надані послуги, звернувся до суду з позовом про стягнення 173958729,87грн, з яких 164321181,67грн основний борг, 3568422,05грн 3% річних, 6069126,15грн інфляційні втрати (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог).

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин, суд зазначає про таке.

Сутність позову полягає у примусовому спонуканні відповідача до виконання грошових зобов`язань за договором про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019, а також застосуванні наслідків порушення зобов`язання у вигляді стягнення 3% річних та інфляційних втрат.

Правове регулювання правовідносин, які виникли між сторонами, здійснюється положеннями Глав 52, 63 Цивільного кодексу України, Законом України «Про ринок електричної енергії», Кодексом системи передачі та Правилами ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №309 та №307 відповідно.

Згідно з ст.ст.11, 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договорів. Аналогічні положення встановлені і в ст.ст. 173-175 Господарського кодексу України.

За змістом ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовник) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцю вказану послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до п.6.1 глави 6 розділу ХІ Кодексу системи передачі, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №309 (далі - Кодекс), договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління визначає організаційні, технічні та фінансові умови, на яких ОСП здійснює диспетчерське (оперативно-технологічне) управління в ОЕС України. Договір встановлює обов`язки та права сторін у процесі оперативного та перспективного планування, експлуатації обладнання, диспетчерського управління та балансування енергосистеми в реальному часі та її захисту в надзвичайних ситуаціях, а також формування, обробки, передачі та відображення даних під час регламентованого обміну інформацією.

Дослідивши зміст договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019, суд дійшов висновку, що він є належною підставою для виникнення у сторін відповідних прав та обов`язків.

На виконання п.2.9 договору позивач виставляв відповідачу рахунки-фактури за період з листопада 2022 року по грудень 2023 року на підставі планових обсягів.

Щодо вказаних в рахунках-фактурах відомостей про планові обсяги та вартість послуг заперечень та зауважень від відповідача не надійшло.

Також через систему Аскод позивач направляв відповідачу акти надання послуг за період з листопада 2022 року по грудень 2023 року.

Надалі, у зв`язку з уточненням даних комерційного обсягу, позивач складав та направляв відповідачу акти коригувань до актів наданих послуг за спірний період, враховуючи які позивач надав послуги на загальну суму 164321181,67грн.

Відповідач не погоджується з обсягами, які вказані в актах коригування за період з січня по листопад 2023 року, посилаючись на те, що на відповідача додатково покладені обсяги технологічних витрат електричної енергії.

Відповідно до п.6.1 глави 6 розділу ХІ Кодексу обсяг послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління визначається для суб`єкта господарювання сукупно за всіма видами діяльності на ринку електричної енергії у період до та після приєднання ОСП до ІТС механізму, зокрема, для ОСР - як обсяг розподіленої електричної енергії об`єктам/площадкам комерційного обліку споживачів, обсяг відбору технологічних витрат електричної енергії на її розподіл територією здійснення ліцензованої діяльності, як електричними мережами ОСР, так і електричними мережами інших власників та обсяг відбору електричної енергії площадкам комерційного обліку господарчих потреб ОСР.

Для визначення обсягу наданої послуги використовуються дані комерційного обліку щодо відпуску та/або відбору електричної енергії, сформовані Адміністратором комерційного обліку за площадками (точками) комерційного обліку, яким присвоєні ЕІС-коди, та відповідно до Кодексу комерційного обліку в інтервалі розрахункового періоду, затвердженого Правилами ринку, в розрізі кожного календарного дня.

За змістом пп. 63 п. 1.2.1 глави 1.2 розділу І Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311 (далі - Кодекс КО), сертифіковані дані комерційного обліку (сертифіковані дані) - набір даних комерційного обліку за встановлений період для точки або групи точок комерційного обліку після їх перевірки АКО, що використовується всіма учасниками для розрахунків на ринку електричної енергії.

Згідно з п. 9.14.1 глави 9.14 розділу IX Кодексу КО Адміністратор комерційного обліку (далі - АКО) має передавати АР та учасникам ринку сертифіковані дані комерційного обліку в обсязі, необхідному та достатньому для проведення ними розрахунків та виставлення рахунків своїм контрагентам.

Учасники ринку та АР використовують для розрахунків та інших комерційних цілей виключно сертифіковані дані щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії, що отримані від АКО та зберігаються у нього для кожної ТКО (п. 9.14.3 глави 9.14 розділу IX Кодексу КО).

З наведеного суд робить висновок, що розрахунки між учасниками ринку електричної енергії здійснюються за допомогою системи управління ринком, виходячи з внесених до такої системи даних комерційного обліку Адміністратора комерційного обліку.

Отже наведені в актах коригування дані щодо обсягів електричної енергії отримані позивачем з системи даних комерційного обліку Адміністратора комерційного обліку та є сертифікованими даними.

У свою чергу, відповідач не наводить жодних розрахунків обсягів, які вказує в наданих актах коригування у своїй редакції.

Відповідач надав на підтвердження збільшення обсягів надходження до ПЛ-110 документ - значення технологічних витрат електричної енергії, спричинених транзитом електричної енергії ВП-110 кВ АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» по місяцях 2023 року у порівнянні зі значеннями у відповідних періодах 2021 року, які розраховані на підставі актів звірки з суміжними операторами системи розподілу та операторами системи постачання, однак такий документ не містить будь-яких підписів уповноважених осіб, також відсутні акти звірки з суміжними ОСР та ОСП.

Отже, матеріали справи не містять належних первинних документів, на підставі яких відповідачем здійснені розрахунки обсягів електричної енергії, визначені ним у актах коригувань.

Крім того, щодо посилань відповідача про порушення позивачем ліцензійних умов провадження господарської діяльності, то суд зазначає таке.

Підпунктом 3 п. 2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП №1388 від 09.11.2017, визначено, що при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися організаційних вимог, зокрема провадити ліцензовану діяльність виключно за місцем провадження господарської діяльності ліцензіата та із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності, зазначених у документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом до НКРЕКП).

При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог, зокрема, провадити діяльність з купівлі-продажу електричної енергії виключно для купівлі-продажу електричної енергії з метою компенсації технологічних витрат електричної енергії на її передачу електричними мережами, балансування, у тому числі з метою надання/отримання аварійної допомоги операторам системи передачі суміжних держав, та врегулювання небалансів (пп. 35 п. 2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП №1388 від 09.11.2017).

Поряд з цим, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених Постанова НКРЕКП 27.12.2017 №1470, також передбачено, що при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог, зокрема, провадити ліцензовану діяльність виключно за місцем провадження господарської діяльності ліцензіата та із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності, зазначених у документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом до НКРЕКП); 33) здійснювати діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на ринку електричної енергії виключно для компенсації технологічних витрат електричної енергії на її розподіл електричними мережами та врегулювання небалансів електричної енергії (пп. 3, 33 п. 2.2).

Отже, ліцензійними умова провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, якими керується відповідача, також передбачено вимогу компенсації технологічних витрат електричної енергії.

Крім того, в структуру тарифів на послуги з розподілу електричної енергії також включені витрати, пов`язані з купівлею електричної енергії з метою компенсації технологічних витрат електричної енергії на її розподіл (зокрема, постанова НКРЕКП 30.03.2023 №556 «Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» із застосуванням стимулюючого регулювання»).

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що акти надання послуги та акти коригування до актів надання послуги в редакції позивача з вказаними обсягами та вартістю послуги є належними доказами на підтвердження виконання позивачем умов договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління №0518-03041 від 03.06.2019.

Згідно з ч.1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.1 ст.193 Господарського кодексу України та ст.526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У п. 2.5 договору сторони погодили, що розрахунок за надану послугу здійснюється на умовах часткової попередньої оплати вартості послуги за поточний розрахунковий період згідно із нижчезазначеною системою платежів і розрахунків:

до 10 числа розрахункового місяця 35% вартості послуги;

до 20 числа розрахункового місяця 35% вартості послуги;

до останнього банківського дня календарного місяця 30% вартості послуги.

Відповідно до п. 2.7 договору оплату вартості послуги, що виникла в результаті коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює протягом 3 банківських днів з дня отримання акта.

За п. 2.9 договору оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою Сервісу, за умови наявності кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством.

Як підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем, останньому направлялись через систему Аскод рахунки та акти надання послуг, у тому числі акти коригування.

У встановлені у договорі строки відповідач оплату послуг не здійснив.

Щодо розміру основного боргу, то судом встановлено, що позивач надав відповідачу послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за період листопад 2022 року по грудень 2023 року в загальному розмірі 164321181,67грн, а саме:

- у листопаді 2022 року в розмірі 10222853,15грн (згідно з актом коригування від 17.03.2023 до акту надання послуги від 30.11.2022);

- у грудні 2022 року в розмірі 10484709,71грн (згідно з актом коригування від 30.03.2023 до акту надання послуги від 31.12.2022);

- у січні 2023 року в розмірі 12646538,76грн (згідно з актом коригування від 21.04.2023 до акту надання послуги від 31.01.2023);

- у лютому 2023 року в розмірі 11757102,91грн (згідно з актом коригування від 19.05.2023 до акту надання послуги від 28.02.2023);

- у березні 2023 року в розмірі 11804763,94грн (згідно з актом коригування від 16.06.2023 до акту надання послуги від 31.03.2023);

- у квітні 2023 року в розмірі 12565973,89грн (згідно з актом коригування від 17.07.2023 до акту надання послуги від 30.04.2023);

- у травні 2023 року в розмірі 9922371,89грн (згідно з актом коригування від 18.08.2023 до акту надання послуги від 31.05.2023);

- у червні 2023 року в розмірі 7989385,55грн (згідно з актом коригування від 20.10.2023 до акту надання послуги від 30.06.2023);

- у липні 2023 року в розмірі 10114912,44грн (згідно з актом коригування від 17.11.2023 до акту надання послуги від 31.07.2023);

- у серпні 2023 року в розмірі 10636788,64грн (згідно з актом коригування від 27.12.2023 до акту надання послуги від 31.08.2023);

- у вересні 2023 року в розмірі 10011907,97грн (згідно з актом коригування від 30.01.2024 до акту надання послуги від 30.09.2023);

- у жовтні 2023 року в розмірі 13479586,12грн (згідно з актом коригування від 13.03.2024 до акту надання послуги від 31.10.2023);

- у листопаді 2023 року в розмірі 15285371,34грн (згідно з актом коригування від 21.03.2024 до акту надання послуги від 30.11.2023);

- у грудні 2023 року в розмірі 17398915,36грн (згідно з актом надання послуги від 31.12.2023).

Вартість послуг в сумі 164321181,67грн заявлена позивачем до стягнення як розмір основного боргу.

Разом з тим, до матеріалів справи долучені акти коригування до актів надання послуг за попередній період з червня по жовтень 2022 року на загальну суму коригування в розмірі -695356,30грн, які складені 18.11.2022, 29.11.2022, 21.12.2022, 30.12.2022, 21.02.2023, тобто в межах заявленого позивачем періоду.

У заяві про збільшення позовних вимог від 01.04.2024 позивач зазначає, що позовні вимоги складаються з суми боргу за періоди з листопада 2022 року по грудень 2023 року, з врахуванням актів коригування за період з червня 2022 року по листопад 2023 року.

У п. 2.1 договору сторони погодили, що ціна договору визначається як сума нарахованої вартості послуг за сукупністю розрахункових періодів наростаючим підсумком протягом календарного року.

Розрахунок боргу наростаючим підсумком також відображено у розрахунках позивача, нарахування інфляційних втрат та 3% річних здійснено на розмір боргу, з урахуванням актів коригувань з червня по жовтень 2022 року.

Крім того, судом встановлено, що в межах справи №904/4749/22 Господарським судом Дніпропетровської області стягнуто з АТ «ДТЕК Донецькі Електромережі» заборгованість за надані послуги у період з червня по вересень 2022 року без урахуванням актів коригування.

За позицією суду, за наявності судового рішення у справі №904/4749/22, яке набрало законної сили, стягнення боргу за період з листопада 2022 року по грудень 2023 року, без урахування виставлених у листопаді-грудні 2022 року актів коригування за попередній період, призведе до подвійного стягнення боргу з відповідача.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що вартість наданих послуг за період з листопада 2022 року по грудень 2023 року, з урахуванням актів коригування, становить 163625825,37грн.

Отже позовні вимоги в частині стягнення основного боргу підлягають частковому задоволенню.

Також позивач заявив до стягнення інфляційні втрати у розмірі 6069126,15грн та 3% річних у розмірі 3568422,05грн.

Контррозрахунки відсутні.

Відповідно до ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Як встановлено судом, у п.2.5, 2.7 договору сторони погодили розрахунки за планові і фактичні обсяги послуги.

Аналізуючи зміст умов договору, у відповідача спочатку виникає обов`язок зі здійснення поетапної планової вартості послуги у строки, встановлені в п.2.5 договору, з подальшим перерахунком за фактичний обсяг послуги у строки, встановлені в п.2.7 договору.

Оплата планової вартості послуги, так і остаточний розрахунок за фактичний обсяг послуги по суті є одним і тим самим зобов`язанням з оплати послуги, що надається у відповідному розрахунковому періоді, розподіл такого обов`язку на окремі платежі у часі (попередня оплата, остаточний розрахунок) не створює умов для припинення існування таких частин зобов`язання.

Невиконане зобов`язання зі сплати кожного чергового планового платежу існує у часі з моменту його виникнення і не припиняється по закінченню розрахункового місця, а підлягає виконанню в межах проведення розрахунку за фактичний обсяг наданої послуги.

Оскільки укладеним між сторонами договором визначений саме такий порядок розрахунків за надану послугу як оплата планових платежів та оплата за актом надання послуги, то невиконання або неналежне виконання користувачем як зобов`язання з оплати планового обсягу на умовах попередньої оплати, так і зобов`язання з оплати фактичного обсягу послуги, отриманої за розрахунковий місяць, є порушенням виконання грошового зобов`язання і передбачає застосування правових наслідків порушення зобов`язання та настання відповідальності за порушення грошового зобов`язання, зокрема, згідно з нормами статей 611, 625 Цивільного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 09.11.2022 у справі №904/5899/21, від 24.11.2022 у справі №927/713/21, від 23.11.2023 у справі №925/654/22.

Як вбачається зі знімку з сервісу Askod, відповідачу подекадно виставлялись рахунки за послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Отже за висновками суду, позивачем правомірно визначено початок періоду прострочення з урахуванням строків для оплати послуг за умовами п. 2.5 договору.

Перевіривши розрахунок 3% річних, суд встановив, що він є методологічно неправильним, оскільки за період нарахування з 31.12.2023 по 01.01.2024 позивачем не враховано, що у 2024 році фактична кількість днів - 366 днів.

Здійснивши власний розрахунок, суд встановив, що належний розмір 3% річних становить 3568386,15грн.

Індекс інфляції - це показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купуються населенням для невиробничого споживання, і його найменший період визначення складає місяць. Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція) (п.п.3.2 п.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №14 від 17.12.2013 «Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань»).

Відповідно до роз`яснення Верховного Суду викладеного в постанові від 20.11.2020 у справі №910/13071/19, сума боргу, внесена за період з 1 до 15 числа включно відповідного місяця, індексується за період з урахуванням цього місяця, а якщо суму внесено з 16 до 31 числа місяця, то розрахунок починається з наступного місяця. За аналогією, якщо погашення заборгованості відбулося з 1 по 15 число включно відповідного місяця - інфляційна складова розраховується без урахування цього місяця, а якщо з 16 до 31 числа місяця - інфляційна складова розраховується з урахуванням цього місяця.

Перевіривши розрахунок інфляційних втрат, суд встановив, що він є методологічно неправильним, оскільки позивач відрахував значення, коли мала місце дефляція (періоди 8, 9 розрахунку інфляційних втрат, том 2, арк. 169).

Також при розрахунку інфляційних втрат за період з 14.12.2023 по 30.01.2024 (період 13, том 2, арк.. 169) сукупний індекс інфляції розрахований без значення за січень 2024 року.

Зробивши самостійно розрахунок за заявлений позивачем період, суд встановив, що належний розмір інфляційних втрат становить 4714221,49грн.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність. Допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Проаналізувавши встановлені у справі обставини, оцінивши досліджені докази в їх сукупності та взаємозв`язку за своїм внутрішнім переконанням, господарський суд, враховуючи наведені положення цивільного і господарського законодавства, дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача 171908433,01грн, з яких 163625825,37грн основний борг, 3568386,15грн 3% річних, 4714221,49грн інфляційні втрати.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

Як вбачається з матеріалів справи, при подачі позовної заяви позивач сплатив судовий збір у розмірі 939400,00грн згідно з платіжною інструкцією №В-3997 від 12.07.2023.

31.01.224 через підсистему «Електронний суд» від позивача надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог, відповідно до якої ціна позову становила 172773935,57грн, та позивач доплатив судовий збір у розмірі 120400,00грн згідно з платіжною інструкцією №АУ.терм.174 від 01.02.2024 до максимальної ставки судового збору станом на 2024 рік (1059800,00грн).

Також відповідно до заяви від 01.04.2024 позивач повторно збільшив розмір позовних вимог, ціна позову за якою становить 174169622,15грн.

При зверненні до суду позивачем заявлені вимоги майнового характеру щодо стягнення основного боргу, пені, 3% річних та інфляційних втрат.

Надалі позивач звернувся з заявою про залишення позовної заяви, за змістом якої останній просив залишити без розгляду позовні вимоги в частині стягнення пені у розмірі 210892,28грн.

У судовому засіданні 12.11.2024 судом заяву Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» задоволено та залишено позовну заяву в частині позовних вимог про стягнення пені без розгляду, роз`яснено позивачу, що враховуючи приписи ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір», з огляду на залишення позову в частині стягнення пені без розгляду за заявою позивача, сплачений ним судовий збір в цій частині не підлягає поверненню.

За підрахунком суду, враховуючи загальну ціну позову та розмір пені, судовий збір в частині пені у розмірі 1283,25грн не повертається та покладається на позивача.

Судовий збір у розмірі 1058516,75грн підлягає розподілу між сторонами пропорційно розміру задоволених позовних вимог враховуючи приписи статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 7, 13, 42, 86, 123, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», м. Київ до Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі», м. Краматорськ Донецької області про стягнення 174169622,15грн, з яких 164321181,67грн основний борг, 210892,28грн пеня, 3568422,05грн 3% річних, 6069126,15грн інфляційні втрати, задовольнити частково.

Стягнути з Акціонерного товариства «ДТЕК Донецькі електромережі», м. Краматорськ Донецької області (84302, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул.Комерційна, будинок 8, ідентифікаційний код 00131268) на користь Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», м. Київ (01032, місто Київ, вулиця Симона Петлюри, будинок 25, ідентифікаційний код 00100227) 171908433,01грн, з яких 163625825,37грн основний борг, 3568386,15грн 3% річних, 4714221,49грн інфляційні втрати, а також витрати зі сплати судового збору у розмірі 1046040,95грн.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено у Східний апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення в порядку, передбаченому розділом ІV Господарського процесуального кодексу України.

Суддя О.В. Чернова

У судовому засіданні 12.11.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення складено та підписано 14.11.2024.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено18.11.2024
Номер документу123010180
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —904/4231/23

Ухвала від 11.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Ухвала від 05.12.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шутенко Інна Анатоліївна

Рішення від 12.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Рішення від 12.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.08.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.06.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні