ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
04.11.2024Справа № 910/9070/24
Господарський суд міста Києва у складі судді Грєхової О.А., за участю секретаря судового засідання Коверги П.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали господарської справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Західний контейнерний термінал"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про зобов`язання вчинити дії.
Представники сторін:
від позивача: Галюлько В.І., ордер серія ВО № 1083889;
від відповідача: Лапій А.В., довіреність № НТМ559894 від 23.07.2024; Лакута Г.В., довіреність № НТО199355 від 03.10.2024.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Західний контейнерний термінал» звернулось до Господарського суду міста Києва із позовними вимогами до Акціонерного товариства «Українська залізниця» про зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-41396171/2020-03 від 05.03.2020, у частині списання коштів позивача з його особового рахунку у більшому розмірі.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, поставлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 09.09.2024.
09.08.2024 представником відповідача подано відзив на позовну заяву.
13.08.2024 представником позивача подано відповідь на відзив.
30.08.2024 представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив.
У судове засідання 09.09.2024 представник відповідача з`явився, представник позивача не з`явився.
За результатами судового засідання судом постановлено ухвалу про відкладення підготовчого судового засідання до 07.10.2024, яку занесено до протоколу судового засідання.
19.09.2024 представником позивача подано заяву про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції.
У судове засідання 07.10.2024 представники сторін з`явились.
Враховуючи, що судом здійснено усі необхідні та достатні дії для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті, з огляду на відсутність підстав для відкладення підготовчого засідання, судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого засідання та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.11.2024, яку занесено до протоколу судового засідання.
У судове засідання 04.11.2024 представники сторін з`явились.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представники відповідача проти позову заперечили, з підстав викладених у відзиві.
На виконання вимог ст. 223 Господарського процесуального кодексу України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.
Відповідно до ст. 219 ГПК України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
У судовому засіданні 04.11.2024 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
05 березня 2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Західний контейнерний термінал» (далі - замовник, позивач) та Акціонерним товариством «Українська залізниця» (далі - перевізник, відповідач) укладено Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 8212311 (далі - Договір), предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
Договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного Договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (п. 1.4 та п. 1.5 Договору).
Відповідно до п. 2.3.2 Договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.
Пунктом 3.2 Договору визначено, що замовник зобов`язаний сплачувати провідні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з:
- плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника;
- компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в Додатку 1-2 до Договору. Якщо тарифна відстань за перевезення власних вагонів перевізника в порожньому стані перевищуватиме 2190 км. то плата визначається з використанням формул, наведених у пункті 2 розділу IV збірника тарифів, за фактичну відстань та коефіцієнту, що коригує вартість за операцію руху залежно від відстані перевезення, який має значення у тарифному поясі «від 2091 км до 2190 км». Під час визначення тарифної відстані за перевезення порожніх вагонів перевізника неповні кілометри округлюються до повних за загальними правилами математичного округлення. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені п. 5, 7 розд. ІІІ Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів;
- плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах).
У разі використання власного вагону перевізника після «подвійних операцій», передбачених правилами користування вагонами, компенсація витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника та плата за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів у порожньому рейсі не нараховується.
Згідно з п. 4.2 Договору оплата послуг здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розділі 15 Договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання.
Одержані на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього договору.
У відповідності до п. 4.4 Договору визначено, що по мірі використання перевезень та надання послуг, перевізником відображається на особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати, зокрема, вартості послуг за перевезення, зазначених в накладних.
У разі незгоди з нарахованими платежами та сумою списаних з особового рахунку коштів, замовник для проведення перевірки письмово повідомляє перевізника на вказану в розділі 7 Договору адресу Філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалзіниця» (пункт 4.8 Договору).
Відповідно до пункту 4.9 Договору у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим Договором.
Пунктом 8.1 Договору визначено, що сторони домовились про використання електронного документообігу.
За умовами пункту 8.2 Договору електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення станційної комерційної звітності з накладенням КЕП, якщо оформлення в електронній формі реалізовано в інформаційних системах перевізника та нормативно-правовими актами не встановлено обов`язковість паперового оформлення.
Відповідно до пункту 8.8 Договору у випадку судового розгляду справи, чи виникненні претензійної практики, використовується візуальне відображення електронних документів на папері.
Згідно з пунктом 12.1 Договір перевезення діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником у повідомленні про оприлюднення Договору, здійсненому на визначеному веб-сайті, та діє до його припинення. Дата введення в дію не може настати раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення замовника умови Договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.
Додатками 1-5 та 1-9 до Договору визначено умови продажу послуг з використанням вагонів АТ «Укрзалізниця» із застосуванням ЕТС «ProZorro.Продажі» та Умови надання послуги перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах перевізника за результатами електронних торгів (аукціону).
Відповідно до визначень, узгоджених в пункті 1 Додатку 1-9 до Договору електронні торги (аукціон) - процес визначення переможця електронних торгів (аукціонів) щодо використання вагонів власності перевізника під час здійснення перевезень вантажів з узгодженими строками та обсягами, який здійснюється за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій із застосуванням ЕТС на електронних майданчиках на умовах та в порядку, встановлених Регламентом ЕТС Укрзалізниця. Актуальний Регламент ЕТС Укрзалізниці в електронній формі розміщується у вільному доступі за посиланням www.prozorro.sale.
Згідно з пунктом 1 Додатку 1-5 до Договору сторони домовились, що умови цього Додатку застосовуються до правовідносин сторін з моменту визначення замовника переможцем електронних торгів (аукціону) за результатами участі в електронних торгах (аукціоні) відповідно до Регламенту ЕТС Укрзалізниці з урахуванням особливостей, визначених пунктом 9.2. Умови цього Додатку до Договору мають пріоритет над умовами Договору. Інші умови Договору, не визначені цим Додатком, застосовуватимуться в частині, що не суперечить цьому Додатку.
У відповідності до п. 7.1 Додатку № 1-5 до Договору плата за використання власних вагонів перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у т.ч. при переадресуванні вантажу та у разі використання вагонів після «подвійних операцій», передбачених Правилами користування вагонами), нараховується відповідно до п. 3.2 Договору з застосуванням ставки плати за використання власних вагонів перевізника (Спл) відповідно до результатів проведених електронних торгів (аукціону) та показника «Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу» (км/добу) (Vср) діючого станом на дату проведення електронних торгів (аукціону) згідно з протоколом електронних торгів (аукціону).
У Таблиці 3 "Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/добу) (Vср), яка вводиться в дію з 31.10.2023 по 31.12.2023" Додатку 1-2 до Договору для зерновозів на припортові станції (вагонна/контейнерна відправка) вказаний показник становить 111 км/добу, а для внутрішнього та імпортного сполучення (вагонна/контейнерна відправка) становить 57 км/добу.
Як вбачається з протоколу електронного аукціону № RCE001-UA-20231214-68078 від 20.12.2023 позивач став переможцем електронних торгів (аукціону), ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 3 081,00 грн/вагон за добу, кількість вагонів - 5.
Позивачем в строк, зазначений в оголошенні, було надіслано електронну заявку з ознакою "Аукціон" на подачу порожніх вагонів відповідно погодженого плану перевезення.
В січні 2024 року перевізником забезпечено подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Тернопіль Львівська залізниця.
Разом з тим, позивач відповідно до підпункту 3.3 Додатка 1-5 до Договору перевезення, звернувся до відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 23.01.2024 року за накладною № 38319661.
Відповідачем видано наказ № 246 від 23.01.2024 о 13 год. 40 хв. на переадресування вантажу по станції відправлення Тернопіль Львівська залізниця (код 360004) на станцію Чорноморська-ЕКСП Одеська залізниця (код 424600) за первинними перевізними документами, платник ТОВ «Західний контейнерний термінал».
Станцією Тернопіль відповідно до наказу на переадресування №246оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 38319661 на станцію Чорноморська-ЕКСП Одеська залізниця (код 424600) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на припортові станції.
23.01.2024 відповідно до переліку Філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» 20240123 від 23.01.2024 з особового рахунку ТОВ «Західний контейнерний термінал», код платника: 8212311, було списано: за тариф 60 295,00 грн. + додаткові збори та послуги 151 696,00 грн., що разом становить 211 991,00 грн. (без ПДВ) + 42 398,20 грн. (ПДВ) = 254 389,20 грн. з ПДВ.
Також, 29.01.2024 вагони по відправці (накладній) № 38319661 прибули на станцію призначення Чорноморська-ЕКСП Одеська залізниця (код 424600), а відповідачем було списано з рахунка позивача ще додатково 523 858,20 грн. з ПДВ, з яких: тариф - 90 705,00 грн., дод. збори та послуги - 345 843,50 грн., ПДВ - 87 309,70 грн.
Звертаючись з позовом до суду, позивач зазначає, за розрахунками позивача, сума провізної плати і додаткових зборів за це перевезення мала бути меншою на суму 297 759,60 грн.
05.02.2024 позивач подав відповідачу Претензію № ЗКТ-05.02-02/24 від 05.02.2024 про повернення надмірно списаних з рахунку позивача коштів у сумі 297 759,60 грн., за результатами розгляду якої, відповідач листом від 09.04.2024 повідомив позивача про відсутність підстав для її задоволення, в зв`язку з чим, позивач вимушений був звернутись до суду з даним позовом.
Відповідач в свою чергу, заперечуючи проти позову, у відзиві на позовну заяву зазначає, що станом на 20.12.2023 (дата проведення електронних торгів), Vср (середня швидкість) для внутрішнього перевезення діяла за показником « 57» км/добу, то відповідно при розрахунку провізної плати АТ «Укрзалізниця» застосовувало той показник середньої швидкості для того виду сполучення, яке було встановлено при прийнятті вантажу до перевезення за первинним перевізним документом № 38319661 від 23.01.2024 до переадресації, що підтверджується накладною, в зв`язку з чим, нарахування провізної плати із застосуванням (Vср) за показником « 57» км/добу здійснено відповідачем правомірно, з урахуванням умов протоколу електронних торгів та Договору, а відтак, підстави для повернення коштів в розмірі 297 759,60 грн. відсутні. Також, відповідач зазначає, що правовідносини у справах № 910/5914/23 та № 910/8939/24 не є подібними, оскільки різняться за предметом позову, підставами позову та правовим регулюванням спірних правовідносин, а відтак посилання позивача на справу № 910/5914/23 є помилковими.
Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Як вбачається з матеріалів справи, права та обов`язки сторін у даній справі виникли на підставі Договору Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 8212311 від 05.03.2020, який за своєю правовою природою є договором перевезення вантажів.
Відповідно до частин п`ятої та шостої статті 306 Господарського кодексу України, статті 908 Цивільного кодексу України, перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що Законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
У статті 2 Статуту залізниць вказано, що цей Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом залізниць регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (стаття 3 Статуту залізниць).
Пунктом 6 Статуту залізниць визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Згідно пункту 62 Статуту залізниць та пункту 1.1. Правил порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Правил, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення, при цьому така плата вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір.
У відповідності до пункту 2.6 Правил розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.
Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).
Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги та їх вартості. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Згідно з пунктом 2.1 розділу 2 Збірника тарифів плата за перевезення вантажів обчислюється залежно від відстані перевезення, яка визначається:
- за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України, якщо вантажі перевозяться вантажною або великою швидкістю, у тому числі для вантажів 1, 2 нижнього, 1, 2, 3 бокового та 1, 2, 3 верхнього ступеня негабаритності, які перевозяться у напіввагонах, на платформах та 4 - 8-вісних транспортерах;
- за маршрутом прямування негабаритних вантажів (крім тих, що мають 1, 2 нижні, 1, 2, 3 бокові та 1, 2, 3 верхні ступені негабаритності і перевозяться у напіввагонах, на платформах та 4 - 8-вісних транспортерах), великовагових вантажів на транспортерах, вантажів у вагонах, що причіплюються до пасажирських поїздів;
- за маршрутом, який указаний у завданні на перевезення спеціальних вантажів;
- за фактичну відстань при внутрішньостанційних перевезеннях, визначену згідно з технічно-розпорядчим актом станції, але не менше мінімальної відстані.
Мінімальна відстань, за яку нараховується плата за перевезення, - 10 км.
Відповідно до пунктів 2.2, 2.5 розділу 2 Збірника тарифів тарифна відстань перевезення зазначається в перевізних документах станцією відправлення, а при перевезенні імпортних вантажів через сухопутні прикордонні станції - станцією призначення. До відстані перевезення, за яку нараховується плата за перевезення, не включається довжина колій загального і незагального користування, що не мають станцій, відкритих для виконання комерційних операцій, а також довжина портових і пристанських колій при подачі та забиранні вагонів для вивантаження або навантаження вантажів, що перевозяться на такі колії або відправляються з них. Збір за подачу вагонів на ці колії та забирання з них локомотивом залізниці сплачується за ставками, наведеними в пункті 1 розділу III цього Збірника.
Розрахунки за перевезення вантажу та вантажобагажу між залізницею і платником (відправником, одержувачем, експедитором) здійснюються на підставі договору, згідно з яким залізниця відкриває особовий рахунок кожному платнику (відправнику, одержувачу, експедитору) з присвоєнням коду платника (пункт 2.3 Правил).
Як встановлено судом, плата за використання власних вагонів перевізника в процесі надання послуг, наданих відповідачем позивачеві, має нараховуватися відповідно до пункту 3.2 Договору з застосуванням ставки плати за використання власних вагонів перевізника відповідно до результатів проведених електронних торгів (аукціону) згідно з протоколом електронних торгів (аукціону).
Так, згідно з протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20231214-68078 від 20.12.2023, ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 3 081,00 грн/вагон за добу, кількість вагонів - 5.
В подальшому, позивачем в строк, зазначений в оголошенні, було надіслано електронну заявку з ознакою "Аукціон" на подачу порожніх вагонів відповідно погодженого плану перевезення та в січні 2024 року перевізником забезпечено подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Тернопіль Львівська залізниця.
Разом з тим, позивач відповідно до підпункту 3.3 Додатка 1-5 до Договору перевезення, звернувся до відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 23.01.2024 року за накладною № 38319661.
Відповідачем видано наказ № 246 від 23.01.2024 о 13 год. 40 хв. на переадресування вантажу по станції відправлення Тернопіль Львівська залізниця (код 360004) на станцію Чорноморська-ЕКСП Одеська залізниця (код 424600) за первинними перевізними документами, платник ТОВ «Західний контейнерний термінал».
Станцією Тернопіль відповідно до наказу на переадресування №246оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 38319661 на станцію Чорноморська-ЕКСП Одеська залізниця (код 424600) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на припортові станції.
23.01.2024 відповідно до переліку Філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» 20240123 від 23.01.2024 з особового рахунку ТОВ «Західний контейнерний термінал», код платника: 8212311, було списано: за тариф 60 295,00 грн. + додаткові збори та послуги 151 696,00 грн., що разом становить 211 991,00 грн. (без ПДВ) + 42 398,20 грн. (ПДВ) = 254 389,20 грн. з ПДВ.
Також, 29.01.2024 вагони по відправці (накладній) № 38319661 прибули на станцію призначення Чорноморська-ЕКСП Одеська залізниця (код 424600), а відповідачем було списано з рахунка позивача ще додатково 523 858,20 грн. з ПДВ, з яких: тариф - 90 705,00 грн., дод. збори та послуги - 345 843,50 грн., ПДВ - 87 309,70 грн.
У відповідності до п. 7.1 Додатку № 1-5 до Договору плата за використання власних вагонів перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у т.ч. при переадресуванні вантажу та у разі використання вагонів після «подвійних операцій», передбачених Правилами користування вагонами), нараховується відповідно до п. 3.2 Договору з застосуванням ставки плати за використання власних вагонів перевізника (Спл) відповідно до результатів проведених електронних торгів (аукціону) та показника «Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу» (км/добу) (Vср) діючого станом на дату проведення електронних торгів (аукціону) згідно з протоколом електронних торгів (аукціону).
Відповідно до п. 3.2.1 Договору розмір плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається у наступному порядку: при перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за такими формулами: В= Вван + Впор; Вван = Спл х Тван ; Впор = Спл х Тпор, де: Вван - плата за використання власного вагону перевізника під час перевезення вантажу, грн /вагон; Впор - плата за використання власного вагону перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн/вагон; Тван - розрахункова кількість діб у вантажному рейсі; Тпор - розрахункова кількість діб у порожньому рейсі; Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу, грн/вагон за добу, зазначена в Додатку 1-2 до Договору.
Розрахункова кількість діб використання власного вагону перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Тван = Lван/ Vcp, Тпор = Lван х Кпп/ Vcp, де: Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км; Vcp - середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу (км/добу), відповідно до таблиці 3 Додатку 1-2 Договору залежно від типу рухомого складу, виду сполучення та виду відправки (за винятком розрахунку Тпор, у якому застосовується Vcp, що зазначено у таблиці 3 Додатку 1-2 Договору, для вагонної/контейнерної відправки залежно від типу рухомого складу та виду сполучення). У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної. Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у Додатку 1-2 до Договору.
У Таблиці 3 "Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/добу) (Vср), яка вводиться в дію з 31.10.2023 по 31.12.2023" Додатку 1-2 до Договору для зерновозів на припортові станції (вагонна/контейнерна відправка) вказаний показник становить 111 км/добу, а для внутрішнього та імпортного сполучення (вагонна/контейнерна відправка) становить 57 км/добу.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок сум платежів, суд погоджується із здійсненим позивачем розрахунком, оскільки розраховані позивачем суми узгоджуються з нормами чинного законодавства, умовами Договору та протоколом електронного аукціону, а відтак загальна сума грошових коштів за перевезеннями у спірних вагонах складає 400 406,50 грн., а відтак списана з позивача сума у розмірі 297 759,60 грн. підлягає поверненню позивачу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 15.02.2024 у справі № 910/5914/23.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (статті 15, 16 ЦК України).
Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника.
Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений ч. 2 ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України.
Відповідно до пункту 4.9 Договору у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим Договором.
Застосування обраного позивачем способу захисту порушеного права шляхом внесення змін до особового рахунку замовника послуг у залізничному перевезенні та відображення (відновлення, збільшення) на ньому спірних грошових коштів відповідатиме способам захисту, як визначених спеціальним нормами права (п. 62 Статуту та Правилам № 644), умовам укладеного між сторонами договору, так і узгоджуватиметься із загальними вимогами щодо належності засобів правового захисту відповідно до ст. ст. 55, 124 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод.
Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїй постанові від 30.01.2018 року у справі №914/873/17.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
За таких обставин, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з покладенням судового збору на відповідача в порядку ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 74, 76-80, 129, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов`язати Акціонерне товариство "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код: 40075815) внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Західний контейнерний термінал" (46001, м. Тернопіль, вул. Лук`яновича, буд. 8; ідентифікаційний код: 41396171) № 8212311 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 297 759 (двісті дев`яносто сім тисяч сімсот п`ятдесят дев`ять) грн. 60 коп.
3. Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код: 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Західний контейнерний термінал" (46001, м. Тернопіль, вул. Лук`яновича, буд. 8; ідентифікаційний код: 41396171) витрати по сплаті судового збору в розмірі 4 466 (чотири тисячі чотириста шістдесят шість) грн. 39 коп.
4. Після набрання рішенням Господарського суду міста Києва законної сили видати відповідний наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 14.11.2024.
Суддя О.А. Грєхова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 15.11.2024 |
Номер документу | 123010516 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Грєхова О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні