Рішення
від 11.11.2024 по справі 127/21573/24
ВІННИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 127/21573/24

Провадження № 2/127/3064/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

11 листопада 2024 рокумісто Вінниця

Вінницький міський суд Вінницької області

в складіголовуючого суддіБойко В.М.,

при секретарі Боярова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Вінниці в порядку спрощеного провадження з викликом сторін цивільну справуза позовом Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в управлінні соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради перебувала на обліку відповідачка, яка отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам, відповідно до постанови КМУ №332 від 20.03.2022 року «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам». Так, 06.07.2022 року ОСОБА_1 звернулася до управління соціального захисту населення (Правобережне) із заявою про взяття на облік внутрішньо переміщеним особам, в якій зазначила відомості про неповнолітніх дітей, які перемістилися разом з нею, а саме: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . Відповідно до наданої заяви було сформовано довідки про взяття вказаних осіб на облік та рішенням управління від 12.07.2022 року призначено допомогу на проживання ВПО з 01.07.2022 року по 30.09.2022 року у розмірі 11000,00 грн. Також допомога ВПО виплачувалася відповідачці з 01.07.2022 по 30.11.2022 року у розмірі 11000,00 грн. При цьому, 28.10.2022 року ОСОБА_1 звернулася до управління із заявою, у якій просила зняти себе та дітей з обліку ВПО. Разом з тим, лише в листопаді 2022 року після нарахування допомоги було встановлено оновлення і внесено функцію припинення допомоги для ВПО. Тому, ОСОБА_1 втратила право на отримання допомоги з 01.11.2022 року на підставі поданої нею заяви 28.10.2022 року, однак, за відсутності технічної можливості допомога була не припинена, у зв`язку з чим виникли надміру виплачені кошти допомоги на проживання ВПО за листопад 2022 року у розмірі 11000,00 грн., які відповідачкою отримано безпідставно. Станом на 25.06.2024 року жодних повернень від отримувача допомоги не здійснювалося. Вищевикладене і стало підставою для звернення до суду із вказаним позовом.

Ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 01.07.2024 року було відкрито спрощене позовне провадження у справі з повідомленням (викликом) осіб. Вказану ухвалу разом із копією позовної заяви з додатками було надіслано відповідачці рекомендованим листом з повідомленням, однак відзиву на позов до суду подано не було.

Представник позивача ОСОБА_5 до суду подав заяву, у якій просив суд провести розгляд справи у його відсутність,позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив задовольнити, не заперечував щодо заочного розгляду справи.

Відповідачка повторно в судове засідання не з`явилася, про дату час та місце судового засідання повідомлялася належним чином, причини неявки суду невідомо.

На підставіст. 280 ЦПК Україниу разі неявки в судове засідання відповідача, який належним чином повідомлений і від якого не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності або якщо повідомлені ним причини неявки визнані неповажними, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів. Суд вирішив провести заочний розгляд справи.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд вважає, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, в межах заявлених ними вимог.

Правилами ст. 12 ЦПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 5 ст. 81 ЦПК України, докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Судом встановлено, що 06.07.2022 року ОСОБА_1 було подано заяву про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи її та її дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 . (а.с.6-9).

Згідно довідок від 06.07.2022 року за № 509-5001841580, №509-5001841709, №509-5001841635, №509-5001841752 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, зареєстроване місце проживання відповідача ОСОБА_1 та її дітей ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 - АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання / перебування: АДРЕСА_2 (а.с.10-13).

Також, 06.07.2022 року ОСОБА_1 було подано заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам їй та її дітям ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 (а.с.14).

Рішенням управління соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 12.07.2022 року ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.07.2022 року по 30.09.2022 року у розмірі 11 000,00 грн. (а.с.15).

28.10.2022 року ОСОБА_1 звернулася до Департаменту соціальної політики із заявою про зняття її та її дітей з обліку ВПО (а.с.16).

Як вбачається з Довідки №1615 від 05.04.2014 року, у період з липня 2022 року по листопад 2022 року включно Вірсті було виплачено 55000,00 грн. допомоги (по 11000,00 грн. щомісячно) (а.с.23).

Отже, з вищевикладеного вбачається, що відповідачка, 28.10.2022 року звернулася із заявою про зняття її та дітей з обліку внутрішньо переміщених осіб. Разом з тим, за відсутністю технічної можливості припинення допомоги для внутрішньо переміщених осіб на проживання, допомога припинена була лише 23.11.2022 року за ручним блокуванням рішення.

Відповідно до пункту 29 Порядку 332 (чинного на момент подання позовної заяви) у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.

Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.

У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.

Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.

Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата.

Призначення допомоги здійснюється відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332.

За змістом п. 2 Порядку, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Відповідно до п. 3 Порядку (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати допомоги) допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану. Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 14 квітня 2022 року, надається починаючи з березня 2022 року.

Внутрішньо переміщені особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги (п. 5 Порядку №332).

Пунктом першим постанови Кабінету Міністрів України від 16.04 2022 №457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України установлено, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, надається внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, - допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».

Управлінням соціального захисту населення (Правобережне) департаменту соціальної політики Вінницької міської ради заява про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, довідка про взяття на облік ВПО відповідача отримані з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (Порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 №646).

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 19 Закону №1706-VII, у разі добровільного повернення до покинутого постійного місця проживання внутрішньо переміщена особа зобов`язана повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем отримання довідки не пізніш як за три дні до дня від`їзду.

Згідно з п. 3 ч. І ст. 12 Закону підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа: повернулася до покинутого місця постійного проживання.

Відповідно до п.9-1 Порядку №509 заявник має право подати до уповноваженого органу повідомлення про зміну фактичного місця проживання/перебування або про добровільне повернення до покинутого постійного місця проживання.

Уповноважений орган за новим фактичним місцем проживання/перебування заявника розглядає отримане повідомлення відповідно до положень цього Порядку та протягом одного робочого дня вносить відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Взяття на облік заявника за новим фактичним місцем проживання/перебування здійснюється відповідно до пункту 9 цього Порядку.

Інформація про зміну фактичного місця проживання/перебування відображається з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та передається через інформаційні системи Мінсоцполітики до Порталу Дія.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ст. 1215 ЦК України, не підлягають поверненню безпідставно набуті допомоги, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

За змістом зазначеної норми, допомога, в даному випадку допомога переміщеним особам на проживання, не підлягає поверненню у випадку, якщо її виплата проведена юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки та відсутності недобросовісності з боку набувача.

Аналіз положень ст. 1215 ЦК України дає підстави для висновку про те, що за загальним правилом безпідставно набута особою допомога не підлягає поверненню, натомість закон встановлює два виключення з цього правила: по-перше, якщо її виплата є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.

Отже, відповідач знав про обставини, що можуть вплинути на отримання щомісячної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та не повідомив позивача про них, що є зловживанням з його боку.

Тому, кошти в розмірі 11 000,00 грн. підлягають безумовному поверненню відповідачем позивачу, як набуті без достатньої правової підстави.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно ч. 1, 6 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених ЦПК України. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.

При подачі позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 3028,00 грн., тому відповідно до ст. 141 ЦПК України, сума сплаченого судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного та керуючись п. п. 2, 3, 5, 11 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, ст.15,1212, 1215 ЦК України, ст. 12, 13, 76, 78, 81, 89, 141, 229, 235, 259, 263, 264, 265, 268, ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради, код ЄДРПОУ 38782790, надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньої переміщеним особам за листопад 2022 року в розмірі 11 000 (одинадцять тисяч) гривень 00 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради, код ЄДРПОУ 38782790, витрати на оплату судового збору в сумі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) гриень 00 копійок.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його отримання.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Вінницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач:Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, код ЄДРПОУ 38782790, адреса: м. Вінниця, вул. Соборна,50.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 .

Повний тект судового рішення складено 14.11.2024 року.

Суддя:

СудВінницький міський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено18.11.2024
Номер документу123027368
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —127/21573/24

Рішення від 11.11.2024

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бойко В. М.

Ухвала від 01.07.2024

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Бойко В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні