ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3517/24Господарський суд Одеської області у складі судді Деркач Т. Г.,
за участю секретаря судового засідання Бордея О. Ю.
розглянувши в судовому засіданні в порядку загального позовного провадження
справу № 916/3517/24
за позовом: Державного підприємства ОДЕСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ
до відповідача: Приватного підприємства ФРОГ АГРОСЕРВІС
про стягнення матеріальних збитків у розмірі 1 701 904, 88 грн
за участю представників:
від позивача: Пахомов К. Ю. /самопредставництво/;
від відповідача: не з`явився.
В С Т А Н О В И В:
Державне підприємство ОДЕСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Приватного підприємства ФРОГ АГРОСЕРВІС 1 701 904, 88 грн в якості відшкодування матеріальних збитків, понесених ДП ОДЕСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ внаслідок пошкодження належному йому на праві власності майна судна ПСМ-726 (інв.№075363), а також сплаченого судового збору у розмірі 25 528,57 грн та витрат в розмірі 5 000 грн з надання послуг з незалежної оцінки відповідно до договору № КД-22274 від 15.07.2024.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що через бездіяльність відповідача, що полягає у нехтуванні правилами безпеки мореплавства, визначеними обов`язковими постановами по порту, майну ДП ОДЕСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ спричинено шкоду, та, як наслідок, завдано матеріальних збитків.
Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.08.2024 прийнято позовну заяву Державного підприємства ОДЕСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 09.09.2024 о 16:00, із повідомленням учасників справи про підготовче засідання.
У підготовчому засіданні 09.09.2024 за участю представника позивача, судом постановлено протокольну ухвалу, якою підготовче засідання відкладено на 30.09.2024 об 11:00, із викликом учасників справи у судове засідання.
30.09.2024 у підготовчому засіданні за участю представника позивача, судом постановлено протокольну ухвалу, якою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.10.2024 о 14:30, із викликом учасників справи у судове засідання.
У судовому засіданні 10.10.2024 за участю представника позивача, судом постановлено протокольну ухвалу, якою судове засідання щодо розгляду справи по суті відкладено на 07.11.2024 об 11:45 год., із викликом учасників справи у судове засідання.
04.11.2024 за вх.№39825/24 господарським судом одержано клопотання позивача про долучення доказів.
У судовому засіданні 07.11.2024 за участю представника позивача судом постановлено протокольну ухвалу, якою задоволено клопотання позивача за вх.№39825/24 та долучено відповідні докази до матеріалів справи.
Також, у судовому засіданні 07.11.2024 судом на підставі ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідач у судові засідання не з`явився, про причини нез`явлення суд не повідомив, відзив на позов до суду не подав.
Ухвали суду було отримано відповідачем, про що свідчать довідки про доставку електронного документа в електронний кабінет ПП "ФРОГ АГРОСЕРВІС", які містяться в матеріалах справи.
Відповідно до п. 2 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є: день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.
Отже, беручи до уваги, що господарським судом вжито всі залежні від нього заходи для повідомлення учасників справи про дату, час і місце розгляду судової справи, та забезпечення реалізації учасниками справи своїх прав на судовий захист, в тому числі шляхом надання відповідних заяв по суті справи, господарський суд визнав за можливе вирішити справу за наявними матеріалами справи відповідно до ч. 9 ст.165 ГПК України та за відсутністю відповідача у судовому засіданні.
Обставини справи встановлені судом
06.07.2023 між Приватним підприємством «ФРОГ АВТОСЕРВІС» (Замовник, відповідач) та Державним підприємством «Одеський морський торговельний порт» (Виконавець, позивач) укладено договір № КД-22081 (далі - договір), відповідно до п. 1.1 якого Виконавець надає Замовнику місце стоянки біля борту несамохідної майстерні "ПСМ-650" для нафтоналивного судна "ІНЖЕНЕР ВАЛЬЧУК", яке є власністю відповідача, а також у разі потреби надає електроенергію та питну воду.
Згідно з пп. 2.2.2. п. 2.2. договору Замовник зобов`язаний здійснювати взаємодію з Виконавцем та наглядовими організаціями в процесі стоянки, ремонту та інших робіт.
Відповідно до п. 6.1. договору договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками Сторін, та діє до 31.12.2023р., а в частині розрахунків за надання послуг - до повного виконання зобов`язань.
У п. 6.2 договору з посиланням на ч. 3 ст. 631 Цивільного Кодексу України сторони встановили, що умови цього договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення, а саме - починаючи з 10.02.2023.
Відповідно до п. 1.2. Положення про несамохідну майстерню (ПСМ-650) за № 22/01 від 10.05.2017, затвердженого розпорядженням директора ДП «Одеський порт» №18/0 від 10.05.2017, несамохідна майстерня «ПСМ-650» є самостійним структурним підрозділом порту, складається з 2-х суден («ПСМ-650» та «ПСМ-726»), діє на підставі цього «Положення» на умовах внутрішнього портового господарського розрахунку.
Судна ПСМ-650 та ПСМ-726 належать на праві власності ДП «Одеський порт», про що свідчать Свідоцтва про право власності на судно № 03220 від 06.06.2002 та № 03219 від 06.06.2002.
Згідно бухгалтерських довідок за підписом директора ДП «Одеський порт» та головного бухгалтера від 08.08.2024, об`єкти основних засобів «ПЛАВУЧАЯ МАСТЕРСКАЯ 650» та «Плавмастерская ПМ-726» перебуває на балансі ДП «Одеський порт».
29.08.2023 Інспекція Державного портового нагляду Одеського морського торговельного порту видала ПП «Фрог Агросервіс» Припис №002 від 29.08.2023, згідно з яким через порушення норм ст. 89 Кодексу торговельного мореплавства України, Порядку здійснення нагляду за забезпеченням безпеки руху судноплавства, запропоновано негайно усунути наступні порушення та недоліки: нафтоналивне судно «Інженер Вальчук» - несення вахти не організовано, тим самим не забезпечується пожежна безпека, не виконується безпека судноплавства, екологічна безпека (судно не дегазовано, є залишки нафтопродуктів в машинному відділенні та вантажних танках).
Листом від 17.10.2023 за № 41-15/1-167/445 ДП «Одеський морський торговельний порт» проінформував Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України (Адміністрація судноплавства), Чорноморське міжрегіональне управління та Капітана Одеського морського порту (Адміністрації Одеського морського порту) Олександра Антонова про те, що біля борту плавмайстерень «ПСМ - 650», «ПСМ - 726» на 28 причалі Одеського морського порту пришвартовані нафтоналивне судно «РАБОЧИЙ», наливне судно «РОДНИК, нафтоналивне судно «БУНКЕРОВЩИК-8», власником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю «СІ ЛАЙН ШИППІНГ», а також нафтоналивне судно «ІНЖЕНЕР ВАЛЬЧУК», власником якого є Приватне підприємство «ФРОГ АГРОСЕРВІС».
Вказаним листом доведено до відома, що судновласники не організували несення вахти на означених суднах, а тому не забезпечується належна пожежна безпека, не виконується безпека судноплавства, екологічна безпека (судна не дегазовані, є залишки нафтопродуктів в машинному відділені та вантажних танках). Такі факти можуть призвести до можливого вибуху, є небезпечними для працівників підприємства, стивідорних компаній (портових операторів), Адміністрації Одеського морського порту. Окрім того, існують великі ризики знищення плавзасобів та будівель, які знаходяться недалеко від причалу № 28.
Згідно з матеріалами справи, під час вахтового обходу суден, з яких складається плавмайстерня «ПСМ - 650» на 28 причалі Одеського морського порту, працівниками ДП «Одеський порт» 29.04.2024 о 08:00 годині було виявлено пошкодження борту судна «ПСМ-726» (інв. № 075363), які були отримані внаслідок ударів об його борт судном «ІНЖЕНЕР ВАЛЬЧУК» (номер ІМО: 8711825), а саме: пошкодження привального бруса та вузлів кріплення кранцевого захисту в районі 5-39 шп. ЛБ (обрив обтискових тросів та деформації хомутів кріплення, руйнування дерев`яного брусу); руйнування залізобетонних конструкцій борту; на борту т/х «ІНЖЕНЕР Вальчук» видно сліди пошкодження (протертості) від кранцевого захисту плавмайстерні «ПСМ-726».
За результатами обходу суден складено Акт фіксації пошкодження майна від 29.04.2024 за № 2404.2407. Вказаний Акт є дійсним та в судовому порядку не оскаржувався.
На виконання робіт згідно Акту фіксації пошкоджень майна № 2404.2407 від 29.04.2024 «ПСМ-650» ВСП «Судноверф «Україна» складено кошторис, який затверджений начальником ВСП «Судноверф «Україна» Коваленко К.А. 01.07.2024, згідно з яким вартість робіт та матеріалів становить 1 701 904, 88 грн, з ПДВ.
Надалі 15.07.2024 між ДП «Одеський морський торговельний порт» (Замовник) та ТОВ «КОНСАЛТІНГОВА КОМПАНІЯ «БЮРО ОЦІНКИ СТЕФАНОВИЧ» (Виконавець) укладено договір про надання послуг з незалежної оцінки № КД-22274, згідно з яким Виконавець зобов`язується надати за Завданням Замовника послугу з обстеження та визначення ринкової вартості величини матеріального збитку, завданого борту Плавмайстерні «ПСМ-726» (інв. № 075363, 28 причал п. Одеса), що обліковується на балансі Замовника, внаслідок ударів об борт плавмайстерні судна бункерувальника «ІНЖЕНЕР ВАЛЬЧУК» (номер ЇМО: 8711825), що призвело до пошкодження борту Плавмайстерні «ПСМ-726», з метою подальшого відшкодування нанесеного матеріального збитку судновласником на користь Замовника (надалі разом іменоване як - Послуги), за предметом закупівлі: Інженерні послуги різні, Код ДК 021:2015 71330000-0, у відповідності до норм чинного законодавства, а також передати Замовнику належним чином оформлені звітні документи, визначені в Завданні Замовника, а Замовник прийняти та оплатити надані Послуги.
Відповідно до п.п. 3.1., 3.3. вказаного договору загальна вартість надання Послуг за цим Договором визначена відповідно до Завдання та становить: 5 000,00 (п`ять тисяч) гривень 00 коп., без ПДВ. Послуги не оподатковуються ПДВ, оскільки Виконавець є платником єдиного податку та не є платником ПДВ. Оплата вартості наданих за Договором Послуг здійснюється Замовником протягом 10 (десяти) робочих днів на підставі надісланого Виконавцем оригіналу рахунку та за умови підписання Замовником Акту наданих послуг.
Так, на виконання умов договору про надання послуг з незалежної оцінки № КД-22274 від 15.07.2024 ТОВ «КОНСАЛТІНГОВА КОМПАНІЯ «БЮРО ОЦІНКИ СТЕФАНОВИЧ» передала, а ДП «Одеський морський торговельний порт» прийняло Звіт № 2529/24 від 19.07.2024 про незалежну оцінку ринкової вартості величини матеріального збитку, в 1-му примірнику; висновок про вартість майна, в 2-х примірниках: рецензію на Звіт №2529/24 від 19.07.2024.
Згідно з платіжною інструкцією №1000016158 від 29.07.2024 позивач сплатив ТОВ «КОНСАЛТІНГОВА КОМПАНІЯ «БЮРО ОЦІНКИ СТЕФАНОВИЧ» вартість послуг згідно договору про надання послуг з незалежної оцінки № КД-22274 від 15.07.2024 у сумі 5 000 грн.
Відповідно до Звіту про незалежну оцінку № 2529/24 про незалежну оцінку ринкової вартості величини матеріального збитку, завданого борту плавмайстерні «ПСМ-726», що перебуває на балансі ДП «Одеський порт»: величина матеріального збитку, без урахування ПДВ: 1 418 254,07 грн; величина ПДВ: 283 650,81 грн; величина матеріального збитку, з урахуванням ПДВ: 1 701 904,88 грн.
Також у матеріалах справи наявні листи №22/190 від 05.10.2023, № 41-15/1-170/446 від 17.10.2023, №22/242/518 від 24.11.2023, №22/017 від 19.03.2024 з якими позивач звертався до відповідача з інформацією щодо прийняття мір по перешвартуванню нафтоналивного судна «ІНЖЕНЕР ВАЛЬЧУК», з метою забезпечення безпеки в акваторії Одеського морського порту, а також про наявність боргу перед державним підприємством.
У зв`язку з тим, що через бездіяльність відповідача, позивачу завдано матеріальних збитків, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Висновки суду
Згідно з ч. 2 ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Породжуючи настання цивільних прав та обов`язків згідно з ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, відповідальність у вигляді відшкодування збитків вимагає для її застосування наявності складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності особи), шкідливого результату такої поведінки, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, вини особи, яка заподіяла збитки. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Причинний зв`язок між протиправною поведінкою порушника та збитками полягає, передусім, у прямому (безпосередньому) зв`язку між протиправною поведінкою та настанням негативного результату. Вказані обставини підлягають доведенню позивачем належними та допустимими у справі доказами. Стягнення збитків як виду цивільно-правової відповідальності можливе у випадку наявності таких збитків та обґрунтованості їх розміру.
З аналізу вищевказаних норм законодавства вбачається, що об`єктивною стороною правопорушення є наявність збитків в майновій сфері кредитора, протиправна поведінка, яка втілилась в невиконанні або неналежному виконанні боржником зобов`язання, причинний зв`язок між протиправною поведінкою боржника та збитками. Відсутність хоч би одного з вищевказаних елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання ним зобов`язань, оскільки в даному випадку його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.
Згідно з пунктом 2 частини другої статті 22 ЦК України упущена вигода входить до складу збитків та визначається як доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене. При цьому, саме позивач повинен довести факт протиправної поведінки, спричинення збитків, обґрунтувати їх розмір, довести безпосередній причинний зв`язок між правопорушенням та заподіянням збитків і розмір відшкодування. Особа, яка порушила зобов`язання, доводить відсутність своєї вини. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання (стаття 614 ЦК України). При визначенні неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання. Тобто, доказуючи наявність упущеної вигоди, кредитор має довести факти вжиття певних заходів щодо одержання таких доходів. Якщо неодержання кредитором очікуваних доходів є наслідком недбалої поведінки самого кредитора, така упущена вигода не підлягатиме відшкодуванню. Отже, підставою для відшкодування упущеної вигоди є протиправні дії, які мали наслідком неотримання позивачем доходу, на який він розраховував.
Відповідно до ч. 1 ст. 216 ГК України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Згідно з частиною другою статті 224 ГК України під збитками слід розуміти витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також неодержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Відповідно до ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом. Законом щодо окремих видів господарських зобов`язань може бути встановлено обмежену відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов`язань. При визначенні розміру збитків, якщо інше не передбачено законом або договором, враховуються ціни, що існували за місцем виконання зобов`язання на день задоволення боржником у добровільному порядку вимоги сторони, яка зазнала збитків, а у разі якщо вимогу не задоволено у добровільному порядку, - на день подання до суду відповідного позову про стягнення збитків. Виходячи з конкретних обставин, суд може задовольнити вимогу про відшкодування збитків, беручи до уваги ціни на день винесення рішення суду.
Відповідно до частин першої, другої статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно зі статтею 1192 ЦК України з урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов`язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі. Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.
Верховний Суд у постанові Великої Палати від 11.01.2022 у справі № 904/1448/20 та постанові Касаційного господарського суду від 06.06.2023 у справі № 911/682/21 виснував, що вирішуючи питання щодо стягнення збитків суд повинен встановити відповідний та повний склад правопорушень. Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: (1) протиправної поведінки особи; (2) шкоди (збитків); (3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; (4) вини особи, яка заподіяла збитки; протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Під шкодою слід розуміти, зокрема, зменшення або знищення майнових чи немайнових благ, що охороняються законом. Причинний зв`язок, як елемент складу цивільного правопорушення, виражає зв`язок протиправної поведінки і шкоди, що настала, при якому протиправність є причиною, а шкода - наслідком. Також деліктна відповідальність за загальним правилом настає за наявності вини заподіювача шкоди. У разі відсутності хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не настає.
При цьому, збитки - це об`єктивне зменшення будь-яких майнових благ кредитора, яке пов`язане з утиском його інтересів, як учасника певних суспільних відносин і яке виражається у зроблених ним витратах, у втраті або пошкодженні його майна, у втраті доходів, які він повинен був отримати.
Реальні збитки - це втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також втрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права.
Таким чином, ураховуючи наведені правові висновки, позивач повинен довести факт спричинення збитків, обґрунтувати їх розмір, довести безпосередній причинний зв`язок між правопорушенням та заподіянням збитків і розмір відшкодування. Важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, яка заподіяна.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про морські порти України» цей Закон регулює діяльність органів виконавчої влади, що здійснюють державне регулювання, управління, державний нагляд та контроль за безпекою мореплавства, нагляд та контроль у сфері діяльності морських портів, національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, адміністрації морських портів України, власників морських терміналів, стивідорних компаній, інших суб`єктів господарювання, що провадять свою діяльність у морському порту, та споживачів їхніх послуг (товарів, робіт).
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про морські порти України» законодавство про морські порти ґрунтується на Конституції України та складається з цього Закону, Кодексу торговельного мореплавства України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Бюджетного кодексу України, Податкового кодексу України, Земельного кодексу України, Водного кодексу України, законів України "Про транспорт", "Про природні монополії" та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Відповідно до п. 4-6 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про морські порти України» розмежування адміністративних функцій щодо забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства і господарської (комерційної) діяльності; розмежування функцій забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства; забезпечення безпеки мореплавства та господарської діяльності, що провадиться у морському порту.
Відповідно до ст. 14 Закону України «Про морські порти України» організація судноплавства в акваторії морського порту здійснюється на основі розподілу функцій забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства. Нагляд за мореплавством у морському порту здійснюється капітаном морського порту, який очолює службу капітана морського порту. Повноваження, порядок призначення та інші питання щодо функціонування капітана морського порту, служби капітана морського порту визначаються Кодексом торговельного мореплавства України. Безпека мореплавства в акваторії морського порту забезпечується адміністрацією морських портів України, власниками морських терміналів і гідротехнічних споруд, судновласниками, іншими суб`єктами господарювання, що провадять свою діяльність у морському порту, відповідно до законодавства і правил, визначених обов`язковими постановами по порту.
Згідно з ст. 74 Кодексу торговельного мореплавства України організація та забезпечення безпеки мореплавства у морському порту покладаються на адміністрацію морських портів України. Власники (користувачі) морських терміналів, судновласники, інші суб`єкти господарювання, що здійснюють свою діяльність у межах території та акваторії морського порту, забезпечують безпеку мореплавства відповідно до правил, визначених обов`язковими постановами по порту.
Як встановлено судом, внаслідок ударів судном «ІНЖЕНЕР ВАЛЬЧУК», яке належить відповідачу, борт судна «ПСМ-726», яке на праві власності належить позивачу зазнало пошкоджень. Виявлені порушення зафіксовані у Акті фіксації пошкодження майна від 29.04.2024 за № 2404.2407. Вказаний Акт є чинним та в судовому порядку не оскаржувався.
Відповідно до Звіту про незалежну оцінку № 2529/24 від 19.07.2024 та Висновку про величину матеріального збитку, станом на дату оцінки 01.07.2024 величина матеріального збитку, без урахування ПДВ, становить 1 418 254,07 грн; величина ПДВ становить 283 650,81 грн; величина матеріального збитку, з урахуванням ПДВ, становить 1 701 904,88 грн.
Таким чином, в діях відповідача наявні усі елементи складу господарського правопорушення: протиправна поведінка характеризується недотриманням приписів законодавства; розмір шкоди підтверджується висновком про величину матеріального збитку та кошторисом на виконання робіт в сумі 1 701 904,88 грн (з ПДВ); причинний зв`язок випливає з бездіяльності відповідача щодо належного утримання судна та виконання приписів закону, шкода майну позивача була завдана в результаті ударів судном, що належить відповідачу; вина підтверджується, у тому числі наявністю та невиконанням припису № 002 від 29.08.2023.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін та інші проти України", рішення від 10.02.2010).
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.
За приписами ст.ст. 73, 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ст.ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З огляду на викладене, а також беручи до уваги те, що відповідач не надав до суду жодних заперечень щодо заявленого позову, доказів, які спростовують позовні вимоги, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог Державного підприємства «Одеський морський торговельний порт», а отже, і їх задоволення в повному обсязі.
На підставі ч. 4 ст. 127 ГПК України витрати позивача за отримання Звіту про незалежну оцінку № 2529/24 про незалежну оцінку ринкової вартості величини матеріального збитку, завданого борту плавмайстерні «ПСМ-726» в розмірі 5 000 грн покладаються на відповідача.
Також, на підставі ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору за розгляд позову, покладаються на відповідача, у зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
1. Позов Державного підприємства «Одеський морський торговельний порт» до Приватного підприємства ФРОГ АГРОСЕРВІС про стягнення матеріальних збитків у розмірі 1 701 904, 88 грн задовольнити.
2. Стягнути з Приватного підприємства ФРОГ АГРОСЕРВІС (Мукачівський провулок, буд. 4В, м. Одеса, 65012, ідентифікаційний код 32066963) на користь Державного підприємства «Одеський морський торговельний порт» (площа Митна, 1, м. Одеса, 65026, ідентифікаційний код 01125666) 1 701 904, 88 грн, в якості відшкодування матеріальних збитків, понесених Державним підприємством «Одеський морський торговельний порт» внаслідок пошкодження належному йому на праві власності майна судна «ПСМ-726» (інв.№075363), а також сплачений судовий збір у розмірі 25 528,57 грн та витрати в розмірі 5 000 грн з надання послуг з незалежної оцінки договору № КД-22274 від 15.07.2024.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 15 листопада 2024 р.
Суддя Т.Г. Деркач
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 18.11.2024 |
Номер документу | 123032859 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Деркач Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні