Рішення
від 15.11.2024 по справі 591/5677/24
ЗАРІЧНИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа № 591/5677/24

Провадження № 2/591/981/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 листопада 2024 року м. Суми

Зарічний районний суд м. Суми в складі:

головуючого судді Ніколаєнко О.О.,

за участю секретаря судового засідання Полякової А.О.,

представника відповідача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми справу №591/5677/24за позовомСумської міської ради до ОСОБА_2 про стягнення коштів,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2024 року позивач звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги мотивує тим, що відповідач є власником нерухомого майна, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 . Зазначене майно розташовується на земельній ділянці комунальної власності площею 0,4000 га. Рішенням суду було визнано укладеним договір оренди земельної ділянки між Сумською міською радою та відповідачем строком до 26.07.2022 Після спливу строку дії договору оренди відповідач не звертався до позивача із заявою про його поновлення, тому договір припинився. Відповідач за користування земельною ділянкою земельний податок та/або орендну плату не сплачує в повному обсязі, право користування земельною ділянкою не оформив. У зв`язку з цим розмір втрат міського бюджету склав за період з 27.07.2022 по 31.05.2024 106581,69 грн. Відповідач, як фактичний користувач земельною ділянкою, який зберіг за рахунок позивача (власника земельної ділянки) у себе кошти в розмірі 106581,69 грн., які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти позивачу на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України. Просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі 106581,69 грн. за використання земельної ділянки без оформлення договору оренди за період з 27.07.2022 по 31.05.2024.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав із зазначених підстав.

У судове засідання відповідач не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Відзиву на позовну заяву не надав.

Ухвалою суду від 05.06.2024 відкрито провадження у справі та постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.

Судом встановлено, що відповідач на підставі договору купівлі продажу , укладеного 12.06.2012 є власником нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_1 , що розташоване на земельній ділянці Сумської міської ради загальною площею0,4га, кадастровий номер 5910136300:15:002:00334 (а.с. 4-5,6,7-11).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка загальною площею 4.0га з кадастровим номером 5910136300:15:002:00334 належить на праві власності Сумській міській раді (а.с. 14).

Заочним рішенням Зарічного районного суду м. Суми від 11.12.2019 у справі №591/7695/18 визнано укладеним з моменту набрання рішенням законної сили договір оренди земельної ділянки між Сумською міською радою та ОСОБА_2 , яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,4га, кадастровий номер 5910136300:15:002:00334. Відповідно до п. 2.2 договору договір укладається строком до 26.07.2022. По закінченню строку, на який було укладено договір, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору на новий строк. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди (а.с 15-16).

Відповідно до витягу із технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок від 18.01.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5910136300:15:002:0034 становить 3411040 грн. (а.с. 17)

Листом від 12.01.2024 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік» Держгеокадастр повідомив, що коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2023 рік коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051, 2022 рік 1,0 (а.с. 18).

17.01.2024 року Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради направив відповідачу лист про усунення порушень земельного законодавства, в якому запропоновано усунути порушення земельного законодавства шляхом укладення з Сумською міською радою договору оренди земельної ділянки (а.с.20).

Згідно розрахунку недоотриманого доходу за користування відповідачем земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910136300:15:002:0034 за період з 27.07.2022 по 31.12.2022 відповідачу нараховано недоотриману орендну плату в сумі 6649,81 грн., за 2023 рік 48682,78 грн., за період з 01.01.2024 по 31.05.2024 21249,10 грн. Вказана сума обчислена виходячи з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за 2022 рік в сумі 2822190,05 грн., за 2023 рік в сумі 3245518,55 грн., за 2024 рік 3411,040 грн. та ставки орендної плати за користування земельною ділянкою 3% у 2022 році, 1,5% у 2023 та 2024 роках.

Розрахунок був направлений відповідачу листом від 31.05.2024 (а.с. 21)

Відповідно до ст.ст. 122-124 Земельного кодексу Україниміські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимист. 122 цього Кодексушляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Положеннями ч.ч. 1, 2ст. 120 Земельного кодексу Українивстановлено, що до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, яка перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч 2ст. 120 Земельного кодексу України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. «е» ч. 1ст. 141 Земельного кодексу України).

Відповідно ч. 3ст. 7 Закону України «Про оренду землі»до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України).

За змістомст. 126 Земельного кодексуправо власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Положеннями абз. 7 ч. 1ст. 31 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що договір оренди землі припиняється у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

До особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить згідност. 377 ЦК Україниправо власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Отже, виходячи із вищенаведених приписів законодавства, у разі переходу права власності на об`єкт нерухомого майна право користування земельною ділянкою припиняється і до набувача цього майна, розташованого на земельній ділянці, переходять ті права на відповідну земельну ділянку, які належали відчужувачу - права власності або права користування.

Плата за землю - це місцевий податок в складі податку на нерухоме майно, вона є обов`язковою до запровадження сільськими, селищними, міськими радами та радами об`єднаних територіальних громад і в повному обсязі зараховується до відповідних місцевих бюджетів.

Податковий кодекс Українирегулює справляння плати за землю лише у двох її формах - земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Власники земельних ділянок, власники земельних часток (паїв) та постійні землекористувачі є платниками земельного податку, а орендарі земель державної та комунальної власності - орендної плати за такі земельні ділянки.

Використання землі в Україні згідност. 206 Земельного кодексу України,ст. 270 Податкового кодексує платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Орендодавцями земельних ділянок є їх власники (громадяни і юридичні особи або уповноважені ними особи), а також відповідні органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади в межах своїх повноважень (ст. 4 Закону України «Про оренду землі»).

Якщо орендодавцем земельної ділянки є юридична чи фізична особа - її власник, він є платником земельного податку до бюджету. У такому випадку орендар сплачує орендну плату, встановлену договором оренди землі, на рахунок власника.

Коли орендодавцем земельної ділянки виступає відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, орендар самостійно сплачує орендну плату за землю до бюджету і граничний розмір такої плати (як нижня, так і верхня межа) регламентується п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності за приписами податкового законодавства України є однією із форм плати за землю в складі податку на майно, яке належить до переліку місцевих податків, і справляється відповідно дост. 288 цього Кодексу.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду.

Відповідно доПодаткового кодексу Україниплата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Земельний податок - це обов`язковий платіж, який справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (пп.14.1.72 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

За змістом 14.1.136 п.14.1 ст. 14вказаногоКодексуорендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п.287.1 ст. 287 Податкового кодексу Україниплату за землю сплачують власники землі та землекористувачі з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

При переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку (п.287.6 ст. 287 Податкового кодексу України).

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що платниками земельного податку є суб`єкти господарювання - власники земельних ділянок та постійні землекористувачі, які відповідно до чинного законодавства набули права власності та/або постійного користування земельною ділянкою.

При набутті права власності на будівлю, споруду (її частину) земельний податок за площі під таким майном, сплачує власник нерухомості з дати державної реєстрації права власності на земельну ділянку.

Платниками орендної плати за землі державної та комунальної власності є суб`єкти господарювання, які уклали з відповідним органом місцевого самоврядування (сільською, селищною, міською радою) або органом виконавчої влади договір оренди земельної ділянки.

За приписами п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу Українирозмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу, зокрема, не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Відповідно дост. 290 Податкового кодексу Україниплата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеномуБюджетним кодексом Українидля плати за землю.

Відносини, які виникають в зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права, є предметом регулюванняглави 83 ЦК України.

Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно (ст. 1212 ЦК України). Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно дост. 1214 ЦК Українивідповідач міг дізнатися про володіння майном без достатньої правової підстави з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомості, розташовані на земельній ділянці за вищевказаною адресою.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Судом встановлено, що відповідач є власником нежитлових приміщень, розташованих на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , яка належить на праві комунальної власності територіальній громаді м. Суми.

Отже, з часу виникнення права власності на нерухоме майно, у відповідача виник обов`язок укласти та зареєструвати договір оренди на вищезазначену земельну ділянку. Договір був укладений за рішенням суду, однак припинив свою дію 26.07.2022. У спірному періоді речові права на земельну ділянку не було зареєстровано за відповідачем, останній не набув належних прав користування щодо земельної ділянки, а отже він використовував земельну ділянку без достатніх правових підстав.

Враховуючи факт використання відповідачем земельної ділянки без достатніх правових підстав, а також безпідставне збереження ним коштів у розмірі орендної плати за її використання, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування до спірних правовідносин приписів статей 1212 та 1214ЦК України, оскільки для кондикційних зобов`язань важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Відповідно до п.п. 69.14 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені доПереліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до данихПереліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Постановою КабінетуМіністрів Українивід 06грудня 2022року за№1364« Деякіпитання формуванняпереліку територій,на якихведуться (велися)бойові діїабо тимчасовоокупованих РосійськоюФедерацією» установлено що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 22 грудня 2022 року № 309 Сумську міську територіальну громаду віднесено до території активних бойових дій за період з 24 лютого 2022 року по 03 квітня 2022 року.

Таким чином, у період з 24.02.2022 по 03.04.2022 м. Суми населений пункт, у якому розташована спірна земельна ділянка, було віднесено до територій активних бойових дій. Вказане відповідно до положень п.п. 69.14 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України звільняє користувача земельної ділянки від обов`язку нарахування та сплати орендної плати за землю у 2022 році. Відтак, у відповідача не виникає і обов`язку сплачувати позивачу кошти у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки як такі, що збережені без достатніх правових підстав. Враховуючи викладене, не підлягають задоволенню вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача безпідставно збережені кошти в розмірі 36649,81 грн. за період з 27.07.2022 по 31.12.2022.

З відповідача на користь позивача підлягають стягненню нараховані кошти за користування землею за період 01.01.2023 по 31.05.2024 року в загальному розмірі 69 931,88 грн. Вказана сума відповідачем не сплачена, доказів на спростування розміру орендної плати відповідачем не надано. Відтак, право позивача порушено та підлягає захисту.

За таких обставин, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача коштів за користування земельною ділянкою за період з 01.01.2023 по 31.05.2024 в сумі 69931,88 грн.

Відповідно до ст.141 ЦПК України, враховуючи часткове, на 65% задоволення позову, необхідно стягнути з відповідача на користь Сумської міської ради судовий збір в розмірі 1986,77 грн. пропорційно до задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 141, 142, 206, 256, 264, 265 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Сумської міської ради до ОСОБА_2 про стягнення коштів задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Сумської міської ради 69931,88 грн. за безпідставне використання земельної ділянки без оформлення договору оренди за період з 01.01.2023 по 31.05.2024 та судовий збір у розмірі 1986,77 грн.

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Сумського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги у тридцятиденний строк з дня його складання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Сумська міська рада, код ЄДРПОУ 23823253, адреса: м. Суми, пл. Незалежності, 2.

Відповідач: ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_2 .

Повний текст рішення виготовлено 15.11.2024.

Суддя О.О. Ніколаєнко

СудЗарічний районний суд м.Сум
Дата ухвалення рішення15.11.2024
Оприлюднено18.11.2024
Номер документу123039725
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —591/5677/24

Рішення від 15.11.2024

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Ніколаєнко О. О.

Ухвала від 05.06.2024

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Ніколаєнко О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні