Ухвала
від 29.10.2024 по справі 761/19411/23
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/19411/23

Провадження № 1-кп/761/2102/2024

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2024 року м.Київ

Шевченківський районний суд м. Києва

в складі: головуючого судді - ОСОБА_1 ,

за участю: секретаря судового засідання - ОСОБА_2 , прокурора - ОСОБА_3 , обвинуваченого ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м.Києві об`єднане кримінальне провадження №12023100100001818, №12023100100003315, №42021100000000249 по обвинуваченню

ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Києва, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , раніше не судимого, -

у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 367, ч.2 ст. 367 КК України,-

В С Т А Н О В И В:

До Шевченківського районного суду м.Києва з Шевченківської окружної прокуратури м. Києва надійшов обвинувальний акт у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань під №12023100100001818 від 11.05.2023 року по обвинуваченню ОСОБА_4 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 367, ч.2 ст. 367 КК України. В ході судового розгляду вказаного кримінального провадження №12023100100001818, ухвалами Шевченківського районного суду м. Києва було об`єднано матеріали кримінальних проваджень №12023100100001818, №12023100100003315, №42021100000000249, справі присвоєно номер судової справи №761/19411/23.

В ході судового розгляду 29.10.2024 року обвинувачений ОСОБА_4 заявив клопотання про звільнення його від кримінальної відповідальності за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 367, ч.2 ст. 367 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності для притягнення до кримінальної відповідальності за злочини, що інкримінуються в даному кримінальному провадженні.

В судовому засіданні прокурор не заперечував проти заявленого клопотання, підтвердив, що останні по часу інкриміновані дії ОСОБА_4 відбулися 01.10.2019 року, на час розгляду минули строки, визначені п.3 ч.1 ст. 49 КК України.

Вислухавши думку сторін кримінального провадження, вивчивши матеріали кримінального провадження, клопотання та додатки до нього, суд приходить до таких висновків.

Так, як убачається зі змісту обвинувального акту у кримінальному провадженні №12023100100001818 від 11.05.2023 року, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України, а саме у службовій недбалості, тобто неналежному невиконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом громадським інтересам.

Наказом директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) № 67-к від 22.03.2016, відповідно до розпорядження Київського міського голови за № 211 від 18.03.2016, ОСОБА_4 призначено на посаду директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація).

Відповідно до посадової інструкції, затвердженої наказом №50 - к від 15.02.2017 (далі посадова інструкція), та вказаного наказу ОСОБА_4 постійно обіймав в органі місцевого самоврядування посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, зокрема здійснював керівництво Департаментом будівництва та житлового забезпечення, облік і правомірне використання основних та обігових коштів, а також інших матеріальних та фінансових ресурсів, вартість якого позначається на балансі Департаменту, взаєморозрахунки з підприємствами, установами та організаціями, фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, організовував роботу Департаменту на основі єдиноначальності відповідно до Положення про Департамент, забезпечував в межах своїх повноважень виконання функцій Департаменту, в частині здійснення взаєморозрахунків з підприємствами, установами та організаціями, фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, керується Конституцією України, законами України «Про столицю України - місто-герой Київ», «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими законами України, рішеннями Київської міської ради тощо.

Таким чином, ОСОБА_4 з 22.03.2016 по 25.10.2019, перебуваючи на посаді директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), відповідно до положень ч. 3 ст. 18 КК України, являвся службовою особою, яка наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями.

01.06.2003 між Головним управлінням житлового забезпечення Київської міської державної адміністрації, як Орендодавцем, та комунальним підприємством «Житлоінвестбуд-УКБ», як Орендарем, укладено договір №7 оренди нежилої площі в будинку №42 по вул. Володимирській щодо оренди службових приміщень №№306 , 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 416, 417, 418, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 429, 430 та частини допоміжної площі загальною площею 1409,3 кв.м. по вул. Володимирській, 42 , для виконання функцій, передбачених статутом КП «Житлоінвестбуд-УКБ».

Згідно п. 3.1. Договору: За надану в оренду нежилу площу Орендарем сплачується договірна ціна із розрахунку 5140 (в тому числі ПДВ) за місяць.

Згідно п. 3.2. Договору: Орендна плата сплачується Орендодавцю на його розрахунковий рахунок щомісячно по виставлених рахунках-фактурах до 15 числа кожного місяця.

Згідно п. 5.1. Договору: Цей договір між Орендодавцем і Орендарем діє на протязі 2-х років з дня підписання цього договору.

Згідно п. 5.3. Договору: В разі не попередження письмово про припинення дії цього договору Орендодавцем за місяць до закінчення терміну його дії цей договір автоматично продовжується на повний дворічний термін.

01.09.2014 між Орендодавцем та Орендарем укладено додаткову угоду до договору №7 від 01.06.2003 оренди нежилої площі в будинку по вул. Володимирській, 42 .

Згідно додаткової угоди до Договору: пункт 3.1. викладено в наступній редакції: «За надану в оренду нежилу площу згідно п.1.1., «Орендарем» сплачується з 01.09.2014 сума в розмірі 34895 грн. 98 коп. (крім того ПДВ - 6979 грн. 20 коп.) разом 41875 грн. 18 коп. за місяць.». Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається з урахуванням індексу інфляції за поточний місяць.

Усі інші умови договору №7 від 01.06.2003 залишаються без змін.

Рішенням Київської міської ради від 15.03.2012 №198/7535 «Про діяльність виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)» перейменовано Головне управління житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (п. 2.7).

Відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» в редакції 2003-2019 років, укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна, розробленому в тому числі органами місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 15.4. Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280 (далі Положення про оренду), продовження договору на новий строк є істотною умовою договору оренди.

Пунктом 15.2 Положення про оренду передбачено, що для внесення змін до договору оренди орендар подає орендодавцю заяву, 3 підписані ним та балансоутримувачем примірники додаткової угоди до договору про внесення змін до договору оренди та обґрунтування запропонованих змін. Якщо пропозиція орендаря щодо зміни істотних умов договору оренди стосується продовження договору на новий строк, орендар також подає, не пізніше ніж за 3 місяці до дати закінчення договору, звіт про оцінку об`єкта оренди та клопотання про здійснення його рецензії.

Відповідно до розділу 8 Положення про оренду, у разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди проводиться нова оцінка об`єкта оренди.

Результати незалежної оцінки є чинними протягом шести місяців від дати оцінки, якщо інший строк не передбачений у звіті щодо незалежної оцінки.

Також, відповідно до п. 17.1. Положення про оренду, орендодавці та підприємства-балансоутримувачі здійснюють контроль за використанням майна, переданого в оренду, та документальний контроль своєчасності надходження орендної плати до бюджету.

Окрім цього, ставки оренди впродовж 2016-2019 років Департаменту будівництва та житлового забезпечення не переглядались, незважаючи на зміни до Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2014 №415/1280, чи застосування знижок до орендних ставок.

Орендна ставка визначається згідно з Методикою розрахунку орендної плати відповідно до запропонованого цільового використання. Відповідно до Положення про оренду майна ставка встановлюється у відсотках від оціночної вартості майна.

Згідно розрахунків місячної орендної плати встановлено, що вартість майна з 01.01.2010 залишалась незмінною, і лише 30.11.2016 зафіксована нова вартість.

Відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін, а також на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об`єкта оренди, чи в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Відповідно п. 3.4 Типового договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, розмір орендної плати підлягає перегляду на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики розрахунку орендної плати та в інших випадках, передбачених законодавством України.

Так, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації), у період часу з 22.03.2016 по 25.10.2019 року, перебуваючи в Департаменті будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації) за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, 42, будучи службовою особою, достовірно знав та усвідомлював, що згідно укладеного договору оренди нерухомого майна №7, де очолюваний ним Департамент виступав Орендодавцем, оренда ставка з моменту укладення договору не переглядалась, проте відповідно до зміни Методики розрахунку орендної плати за майном територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, повинна була бути переглянута та змінена, маючи реальну можливість виконати свої службові обов`язки закріплені в його посадовій інструкції, Положенні про Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації), який затверджено розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2003 №1000 (в редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.07.2012 №1205, їх не виконав через несумлінне ставлення до їх, а саме: не забезпечив виконання функцій Департаменту в частині здійснення обліку і правомірного використання матеріальних ресурсів, вартість яких позначається на балансі Департаменту, зокрема нежилої площі в будинку №42 по вул. Володимирській щодо оренди службових приміщень №№306 , 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 416, 417, 418, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 429, 430 та частини допоміжної площі загальною площею 1409,3 кв.м. по вул. Володимирській, 42 ; не забезпечив виконання Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Положення про оренду майна, як наслідок:

Департаментом будівництва та житлового забезпечення не переглянута орендна ставка за договором №7 впродовж 2016-2019 років, незважаючи на зміни до Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280; не висунуто вимогу щодо зміни розміру орендної плати Орендарю за договором №7, оскільки відповідно до п.3.4 Типового договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, розмір орендної плати підлягає перегляду у разі зміни Методики розрахунку орендної плати; не забезпечено належний контроль та не вжито дієвих заходів щодо укладання нового договору оренди, пролонгації договору №7, а також своєчасного забезпечення проведення Орендарем експертної оцінки майна і внесення змін до договору №7 в частині розміру орендної плати; не забезпечив виконання Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 06.12.2018 №253/6304, згідно якого Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації) вносить інформацію про відповідне нерухоме майно, що може бути передане в оренду, у спосіб, визначений у Методичних рекомендаціях до застосування окремих положень рішення Київської міської ради від 06.12.2018 №253/6304 щодо включення об`єкту в Перелік нерухомого майна, що може бути передане в оренду, що призвело до неможливості переукладення договору оренди №7 від 01.06.2003 у відповідності до вимог нового положення; неналежним чином діяв від імені Департаменту, оскільки не направив претензію на адресу Орендаря про перегляд розміру орендної ставки, укладення нового договору оренди, відповідно до вимог чинного законодавства, не вжив заходів, спрямованих на розірвання укладеного договору оренди нерухомого майна №7; не надав доручення начальнику юридичного управління Департаменту на проведення юридичної експертизи договору №7 щодо відповідності вимогам чинного законодавства, що призвело до ненадходження вмотивованих пропозицій на приведення його у відповідність до законодавства.

В результаті службової недбалості директора ОСОБА_4 оренда ставка за укладеним договором оренди №7 змінена не була, територіальна громада міста Києва за оренду комунального майна по договору №7 недоотримала грошові кошти в сумі 1 079 697 грн. 08 коп., що спричинило тяжкі наслідки у вигляді матеріальної шкоди територіальній громаді м. Києва в період з 01.12.2016 по 01.10.2019.

Так, як убачається зі змісту обвинувального акту у кримінальному провадженні №12023100100003315 від 15.08.2023 року, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КК України, а саме службової недбалості, тобто неналежному невиконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом громадським інтересам.

Згідно викладених в обвинувальному акті обставин ОСОБА_4 з 22.03.2016 по 25.10.2019, перебуваючи на посаді директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), відповідно до положень ч. 3 ст. 18 КК України, являвся службовою особою, яка наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями.

Крім того 01.04.2005 між Головним управлінням житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як Орендодавець, в особі заступника начальника ОСОБА_6 , яка діє на підставі Положення «Про Головне управління житлового забезпечення», та комунальним комерційним унітарним підприємством «Фінансова компанія «Житло-інвест», як Орендарем, в особі в.о. директора ОСОБА_7 , укладено договір №17 оренди нежилої площі в будинках №42 по вул. Володимирській та вул. Крутий узвіз, 3 , щодо оренди кімнат №№103, 104, 207, 208, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 219, 220, 221, 222, 303 і частину допоміжних приміщень загальною площею 664, 71 кв.м. по вул. Володимирській, 42 , та кімнат №№11, 13, 13А, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 28А, 29, 41А, 42, 44, 45, 48, 49 і частину допоміжних приміщень загальною площею 445, 76 кв.м. по вул. Крутий узвіз, 3 , для виконання функцій, передбачених згідно до Статуту комунального комерційного унітарного підприємства «Фінансова компанія «Житло-інвест»

Згідно п. 3.1. Договору: За надану в оренду нежилу площу та землю Орендарем сплачується сума згідно з розрахунками 19750 грн. 20 коп. (в тому числі ПДВ) за місяць.

Згідно п. 3.2. Договору: Орендна плата сплачується Орендодавцю на його розрахунковий рахунок щомісячно по виставлених рахунках-фактурах до 15 числа кожного місяця.

Згідно п. 5. 1. Договору: Цей договір між Орендодавцем і Орендарем діє на протязі 2-х років з дня підписання цього договору.

Згідно п. 5.3. Договору: В разі не попередження письмово про припинення дії цього договору Орендодавцем за місяць до закінчення терміну його дії цей договір автоматично продовжується на повний дворічний термін.

01.09.2014 між Департаментом будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), як Орендодавець, в особи заступника директора Департамену-начальника управління фінансів та звітності ОСОБА_6 , яка діє на підставі Положення, та комунальним комерційним унітарним підприємством «Фінансова компанія «Житло-інвест», як Орендарем, в особі директора ОСОБА_8 , укладено додаткову угоду до договору №17 від 01.04.2005 року оренди нежилої площі в будинку по вул. Володимирській, 42 .

Згідно додаткової угоди до Договору: пункт 3.1. викладено в наступній редакції: «За надану в оренду нежилу площу «Орендарем» сплачується з 01.09.2014 сума 11782 грн. 12 коп. (крім того ПДВ - 2356 грн. 42 коп.) разом 14138 грн. 54 коп. за місяць.». Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається з урахуванням індексу інфляції за поточний місяць.

Усі інші умови договору №17 від 01.04.2005 залишаються без змін.

Рішенням Київської міської ради від 15.03.2012 №198/7535 «Про діяльність виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)» перейменовано Головне управління житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (п. 2.7).

Відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» в редакції 2003-2019 років, укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна, розробленому в тому числі органами місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 15.4. Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280 (далі Положення про оренду), продовження договору на новий строк є істотною умовою договору оренди.

Пунктом 15.2 Положення про оренду передбачено, що для внесення змін до договору оренди орендар подає орендодавцю заяву, 3 підписані ним та балансоутримувачем примірники додаткової угоди до договору про внесення змін до договору оренди та обґрунтування запропонованих змін. Якщо пропозиція орендаря щодо зміни істотних умов договору оренди стосується продовження договору на новий строк, орендар також подає, не пізніше ніж за 3 місяці до дати закінчення договору, звіт про оцінку об`єкта оренди та клопотання про здійснення його рецензії.

Відповідно до розділу 8 Положення про оренду, у разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди проводиться нова оцінка об`єкта оренди.

Результати незалежної оцінки є чинними протягом шести місяців від дати оцінки, якщо інший строк не передбачений у звіті щодо незалежної оцінки.

Також, відповідно до п. 17.1. Положення про оренду, орендодавці та підприємства-балансоутримувачі здійснюють контроль за використанням майна, переданого в оренду, та документальний контроль своєчасності надходження орендної плати до бюджету.

Окрім цього, ставки оренди впродовж 2016-2019 років Департаменту будівництва та житлового забезпечення не переглядались, незважаючи на зміни до Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2014 №415/1280, чи застосування знижок до орендних ставок.

Орендна ставка визначається згідно з Методикою розрахунку орендної плати відповідно до запропонованого цільового використання. Відповідно до Положення про оренду майна ставка встановлюється у відсотках від оціночної вартості майна.

Згідно розрахунків місячної орендної плати встановлено, що вартість майна з 01.01.2010 залишалась незмінною, і лише 30.11.2016 зафіксована нова вартість.

Відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін, а також на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об`єкта оренди, чи в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Відповідно п. 3.4 Типового договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, розмір орендної плати підлягає перегляду на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики розрахунку орендної плати та в інших випадках, передбачених законодавством України.

Так, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації), у період часу з 22.03.2016 по 25.10.2019 року, перебуваючи в Департаменті будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації) за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, 42, будучи службовою особою, достовірно знав та усвідомлював, що згідно укладеного договору оренди нерухомого майна №17, де очолюваний ним Департамент виступав орендодавцем, оренда ставка з моменту укладення договору не переглядалась, проте відповідно до зміни Методики розрахунку орендної плати за майном територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, повинна була бути переглянута та змінена, маючи реальну можливість виконати свої службові обов`язки закріплені в його посадовій інструкції, Положенні про Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації), який затверджено розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2003 №1000 (в редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.07.2012 №1205, їх не виконав через несумлінне ставлення до їх, а саме: не забезпечив виконання функцій Департаменту в частині здійснення обліку і правомірного використання матеріальних ресурсів, вартість яких позначається на балансі Департаменту, зокрема нежилої площі в будинку №42 по вул. Володимирській щодо оренди службових приміщень №№ (1/2 ) 104, 207, 208, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 221, 222, 225, 226, 227, 228, 229, архів 5-й поверх і частина допоміжних приміщень - загальною площею 741 кв.м. по вул. Володимирській, 42 ; не забезпечив виконання Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Положення про оренду майна, як наслідок:

Департаментом будівництва та житлового забезпечення не переглянута орендна ставка за договором №17 впродовж 2016-2019 років, незважаючи на зміни до Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280; не висунуто вимогу щодо зміни розміру орендної плати Орендарю за договором №17, оскільки відповідно до п.3.4 Типового договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, розмір орендної плати підлягає перегляду у разі зміни Методики розрахунку орендної плати; не забезпечено належний контроль та не вжито дієвих заходів щодо укладання нового договору оренди, пролонгації договору №17, а також своєчасного забезпечення проведення Орендарем експертної оцінки майна і внесення змін до договору №17 в частині розміру орендної плати; не забезпечив виконання Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 06.12.2018 №253/6304, згідно якого Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації) вносить інформацію про відповідне нерухоме майно, що може бути передане в оренду, у спосіб, визначений у Методичних рекомендаціях до застосування окремих положень рішення Київської міської ради від 06.12.2018 №253/6304 щодо включення об`єкту в Перелік нерухомого майна, що може бути передане в оренду, що призвело до неможливості переукладення договору оренди №17 від 01.04.2005 у відповідності до вимог нового положення; неналежним чином діяв від імені Департаменту, оскільки не направив претензію на адресу Орендаря про перегляд розміру орендної ставки, укладення нового договору оренди, відповідно до вимог чинного законодавства, не вжив заходів, спрямованих на розірвання укладеного договору оренди нерухомого майна №17; не надав доручення начальнику юридичного управління Департаменту на проведення юридичної експертизи договору №17 щодо відповідності вимогам чинного законодавства, що призвело до ненадходження вмотивованих пропозицій на приведення його у відповідність до законодавства.

В результаті службової недбалості директора ОСОБА_4 оренда ставка за укладеним договором оренди №17 змінена не була, територіальна громада міста Києва за оренду комунального майна по договору №17 недоотримала грошові кошти в сумі 319 644 грн. 99 коп., що спричинило тяжкі наслідки у вигляді матеріальної шкоди територіальній громаді м. Києва в період з 01.12.2016 по 01.10.2019.

Зі змісту обвинувального акту у кримінальному провадженні №42021100000000249 від 07.04.2021 року, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 367 КК України, а саме у службовій недбалості, тобто неналежному невиконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом громадським інтересам.

Згідно викладених в обвинувальному акті обставин ОСОБА_9 , будучи директором Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), допустив службову недбалість, що виразилась у неналежному контролі за використанням орендованого комунального майна, внаслідок чого територіальній громаді міста Києва завдано матеріальних збитків, за наступних обставин.

Розпорядженням Київського міського голови за №211 від 18.03.2016 ОСОБА_4 призначено на посаду директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація).

Відповідно до Положення про Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2003 №1000 (в редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.07.2012 №1205) та посадової інструкції, затвердженої наказом директора Департаменту №50-к від 15.02.2017 (далі - посадова інструкція), ОСОБА_4 , обіймаючи посаду директора Департаменту, здійснював керівництво вказаним структурним підрозділом, облік і правомірне використання основних та обігових коштів, а також інших матеріальних та фінансових ресурсів, вартість яких позначається на балансі Департаменту, взаєморозрахунки з підприємствами, установами та організаціями, фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, організовував роботу Департаменту на основі єдиноначальності відповідно до Положення про Департамент, забезпечував в межах своїх повноважень виконання функцій Департаменту, керуючись Конституцією України, законами України «Про столицю України - місто-герой Київ», «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими законами України, рішеннями Київської міської ради тощо.

Таким чином, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та виконуючи вищезазначені організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські обов`язки, являвся службовою особою в розумінні положень ч. 3 ст. 18 КК України.

Крім того 01.07.2003 Київською міською державною адміністрацією як орендодавцем в особі начальника Головного управління житлового забезпечення ОСОБА_10 , який діяв на підставі Положення «Про Головне управління житлового забезпечення», з Шевченківським відділенням №5441 ВАТ «Державний Ощадний банк України» як орендарем в особі керуючого ОСОБА_11 укладено договір №8 оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) - приміщення загальною площею 15,3 кв. м, в тому числі на другому поверсі - кімнати №201 площею 14,3 кв. м, площі під банкоматом АТМ-2130 площею 1 кв. м в будинку №42 по вул. Володимирській в м. Києві , під приміщення територіально відокремленого безбалансового відділення-філії - Шевченківського відділення №5441 ВАТ «Державний Ощадний банк України» та під експлуатацію банкомату АТМ-2130.

Згідно з п. 3.1. Договору за користування приміщенням Орендар сплачує орендну плату щомісячно, не пізніше 15 числа наступного місяця, згідно з платіжними вимогами, які надаються Орендодавцем, не пізніше 10 числа наступного місяця в розмірі 558 грн.

Згідно з п. 5.1. Договору дійсний договір укладено терміном на 5 років і він діє з «01» липня 2003 р. і до «01» липня 2008 р.

Згідно з п. 5.4. Договору у разі закінчення строку дії даного договору, за відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну договору, він вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які передбачені даним договором.

01.09.2006 Головним управлінням житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як орендодавцем, в особі заступника начальника ОСОБА_6 , яка діяла на підставі Положення, з відділенням № 5441 ВАТ «Державний Ощадний банк України» як орендарем, в особі керуючого ОСОБА_11 , укладено додаткову угоду до договору №8 від 01.07.2003 оренди нежилої площі в будинку по вул. Володимирській, 42 в м. Києві .

Згідно з додатковою угодою до Договору пункт 1.1. викладено в наступній редакції: «Орендодавець передає, а Орендар приймає в орендне користування приміщення, розташоване за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, 42 , загальною площею 17, 8 кв. м, в тому числі: кімната

№201 14,3 кв. м; допоміжна площа 3,5 кв. м». Пункт 3.1 . викладено в наступній редакції: «За надану в оренду нежилу площу згідно з п. 1.1. Орендар сплачує з 01.01.2006 суму в розмірі 1164 грн. 72 коп. (в тому числі ПДВ) щомісячно».

Відповідно до вказаної додаткової угоди усі інші умови Договору №8 від 01.07.2003 залишаються без змін.

31.12.2009 Головним управлінням житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як орендодавцем, в особі заступника начальника ОСОБА_6 , яка діяла на підставі Положення, з відділенням № 5441 ВАТ «Державний Ощадний банк України» як Орендарем, в особі керуючого ОСОБА_11 , укладено додаткову угоду до договору №8 від 01.07.2003 оренди нежилої площі в будинку по вул. Володимирській, 42 в м. Києві .

Згідно з додатковою угодою до Договору: пункт 3.1. викладено в наступній редакції: «За надану в оренду нежилу площу згідно з п. 1.1. Орендар сплачує з 01.07.2009 суму в розмірі 2098 грн. 69 коп. (в тому числі ПДВ - 349 грн. 78 коп.) щомісячно».

Відповідно до вказаної додаткової угоди усі інші умови Договору №8 від 01.07.2003 залишаються без змін.

Згідно з п. 2.7 рішення Київської міської ради від 15.03.2012 №198/7535 «Про діяльність виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)» Головне управління житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) перейменоване у Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №2269-ХІІ від 10.04.1992 (чинного на час вчинення кримінального правопорушення), укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна, розробленому, в тому числі органами місцевого самоврядування.

Згідно з п. 9.4.3. Положення про оренду майна територіальної громади міста Києва (чинного на час вчинення кримінального правопорушення), затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280 (далі - Положення про оренду), якщо договір оренди майна укладений більше ніж на три роки, оцінка майна актуалізується кожні три роки і при цьому розмір орендної плати уточнюється після кожної такої актуалізації оцінки шляхом надання орендодавцем уточненого розрахунку орендної плати. Орендна плата, яка визначена в уточненому розрахунку, сплачується з наступного місяця після закінчення трирічного терміну з дати укладання договору оренди.

Відповідно до п. 15.4. Положення про оренду продовження договору на новий строк є істотною умовою договору оренди.

Відповідно до розділу 8 Положення про оренду у разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди проводиться нова оцінка об`єкта оренди.

Результати незалежної оцінки є чинними протягом шести місяців від дати оцінки, якщо інший строк не передбачений у звіті щодо незалежної оцінки.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» контроль за використанням майна, переданого в оренду (крім іншого окремого індивідуально визначеного майна), покладається на органи, які відповідно до цього Закону здійснюють державну політику у сфері оренди.

Згідно з ч. 1 ст. 2 вищевказаного Закону державну політику у сфері оренди майна, що перебуває в комунальній власності, здійснюють органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» система місцевого самоврядування у місті Києві включає, зокрема, виконавчий орган міської ради.

Відповідно до п. 17.1. Положення про оренду орендодавці та підприємства-балансоутримувачі здійснюють контроль за використанням майна, переданого в оренду, та документальний контроль своєчасності надходження орендної плати до бюджету.

З урахуванням викладеного, Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) відповідно до вимог Закону «Про оренду державного та комунального майна» та Положення про оренду, чинних на час вчинення кримінального правопорушення, здійснював контроль за використанням майна, переданого в оренду.

Водночас встановлено, що внаслідок неналежного виконання своїх службових обов`язків директором Департаменту ОСОБА_4 ставки оренди впродовж 2016-2017 років Департаментом не переглядались, незважаючи на зміни Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280.

Орендна ставка визначається згідно з Методикою розрахунку орендної плати відповідно до запропонованого цільового використання. Відповідно до Положення про оренду майна ставка встановлюється у відсотках від оціночної вартості майна.

Згідно з розрахунками місячної орендної плати встановлено, що вартість переданого Департаментом в оренду майна з 01.01.2010 залишалась незмінною і лише 30.11.2016 зафіксована нова вартість.

Відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін, а також на вимогу однієї із сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об`єкта оренди чи в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Відповідно до п. 3.4 Типового договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, розмір орендної плати підлягає перегляду на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики розрахунку орендної плати та в інших випадках, передбачених законодавством України.

Так, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді директора Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрації) за адресою: м. Київ, вул. Володимирська, 42, у період часу з 01.12.2016 по 15.12.2017, будучи службовою особою, достовірно знаючи та усвідомлюючи, що оренда ставка з моменту укладення чинного договору оренди нерухомого майна №8 від 01.07.2003, орендодавцем яким виступав очолюваний ним Департамент, не переглядалась, проте відповідно до зміненої Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280, мала бути переглянута та збільшена, маючи реальну можливість виконати свої службові обов`язки, передбачені посадовою інструкцією, Положенням про Департамент будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженим розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10.06.2003 №1000 (в редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.07.2012 №1205), не виконав свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, а саме: не забезпечив виконання функцій Департаменту в частині здійснення обліку і правомірного використання матеріальних ресурсів, вартість яких позначається на балансі Департаменту, а саме, нежилої площі в будинку №42 по вул. Володимирській щодо оренди приміщення №201 та частини допоміжної площі загальною площею 17,8 кв. м по вул. Володимирській, 42 в м. Києві ; не забезпечив виконання вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №2269-ХІІ від 10.04.1992, Положення про оренду майна, затвердженого рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280 (чинних на час вчинення кримінального правопорушення), як наслідок:

Департаментом будівництва та житлового забезпечення не переглянута орендна ставка за договором оренди майна №8 від 01.07.2003 упродовж 2016-2017 років, незважаючи на зміни Методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Києва, яке передається в оренду, затвердженої рішенням Київської міської ради від 21.04.2015 №415/1280; не забезпечено належний контроль та не вжито дієвих заходів щодо розірвання договору оренди майна №8 від 01.07.2003, який не відповідав вимогам вищевказаних нормативно-правових актів у сфері оренди комунального майна, а також заходів, спрямованих на передачу майна в оренду відповідно до вимог закону (в тому числі, щодо подання до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) інформації про об`єкт нерухомого майна для включення до переліку нерухомого майна, що може бути передане в оренду); не надав доручення начальнику юридичного управління Департаменту на проведення юридичної експертизи договору №8 щодо відповідності вимогам чинного законодавства, що призвело до ненадходження вмотивованих пропозицій на приведення його у відповідність до вимог законодавства.

В результаті допущеної директором Департаменту ОСОБА_4 службової недбалості територіальна громада міста Києва внаслідок надання в оренду комунального майна по договору №8 від 01.07.2003 в період часу з 01.12.2016 по 15.12.2017 недоотримала грошові кошти в сумі 125 191 грн. 36 коп., що завдало істотної шкоди охоронюваним законом громадським інтересам у вигляді матеріальної шкоди територіальній громаді м. Києва на вказану суму.

Таким чином, ОСОБА_4 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч.1 ст. 367 КК України, а саме: у службовій недбалості, тобто неналежному невиконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом громадським інтересам у період з 01.12.2016 року по 15.12.2017 року та у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 367 КПК України, а саме у службовій недбалості, тобто неналежному невиконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом громадським інтересам, вказані дії було вчинено ним у період з 01.12.2016 року по 01.10.2019 року.

За змістом ст. 286 КПК України звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється судом. Якщо під час здійснення судового провадження щодо провадження, яке надійшло до суду з обвинувальним актом, сторона кримінального провадження звернеться до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності обвинуваченого, суд має невідкладно розглянути таке клопотання.

Відповідно до ч. 3 ст. 288 КПК України, суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність. Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 284 КПК України кримінальне провадження закривається у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

Особа підлягає звільненню від кримінальної відповідальності за ст. 49 КК України, якщо з дня вчинення нею злочину до набрання вироком законної сили минули певні строки давності і вона не ухилялася від слідства або суду та не вчинила нового злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого.

Відповідно до ст. 12 КК України злочини, передбачені ч. 1 ст. 367, ч.2 ст. 367 КК України відносяться до категорії нетяжких злочинів. Згідно п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину і до дня набрання вироком законної сили минуло п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини.

Враховуючи викладене, а також те, що обвинувачений хоча і не визнає вину у вчиненому, але є особою раніше не судимою, з дня вчинення злочину, а саме з 01.10.2019 року минуло більше п`яти років, перебіг строків давності не зупинявся, ОСОБА_4 роз`яснені підстави звільнення від кримінальної відповідальності та їх наслідки, він надав згоду на таке звільнення, суд вважає необхідним звільнити ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності, які є нереабілітуючими, закривши кримінальне провадження.

Визнання винуватості є правом, а не обов`язком обвинуваченого, а отже невизнання обвинуваченим ОСОБА_4 своєї вини у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 367, ч.2 ст. 367 КК України за наявності його згоди на звільнення від кримінальної відповідальності не може бути перешкодою в реалізації ним свого права на таке звільнення та правовою підставою для відмови судом у задоволення заявленого клопотання.

Цивільний позов прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_12 в інтересах Київської міської ради від 08.05.2023 року, цивільний позов прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_12 в інтересах Київської міської ради від 21.08.2023 року, цивільний позов прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_13 в інтересах Київської міської ради до ОСОБА_4 про відшкодування матеріальної шкоди необхідно залишити без розгляду, оскільки відповідно до ст. 129 КПК України суд вирішує цивільний позов у кримінальному провадженні по суті лише у випадку ухвалення обвинувального вироку, постановлення ухвали про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру чи постановлення виправдувального вироку у зв`язку із встановленням відсутності події кримінального правопорушення. Залишення без розгляду позовних вимог не позбавляє позивача звернутися із таким позовом в порядку цивільного судочинства.

Відповідно до ч.4 ст. 174 КПК України суд одночасно з ухваленням судового рішення, яким закінчується судовий розгляд, вирішує питання про скасування арешту майна. Суд скасовує арешт майна, зокрема, у випадку закриття кримінального провадження судом, якщо майно не підлягає спеціальній конфіскації, непризначення судом покарання у виді конфіскації майна та/або незастосування спеціальної конфіскації, залишення цивільного позову без розгляду або відмови в цивільному позові.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку про необхідність скасування арешту майна, накладеного ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 11.05.2023 року, з огляду на те, що підстави для його застосування відпали, із закриттям кримінального провадження.

Процесуальні витрати на залучення експерта слід віднести на рахунок держави.

Керуючись ст.ст. 12,49 КК України, ст.ст.128, 284-288, 372 КПК України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Клопотання обвинуваченого ОСОБА_4 про закриття кримінального провадження - задовольнити.

Об`єднане кримінальне провадження 12023100100001818, №12023100100003315, №42021100000000249 по обвинуваченню ОСОБА_4 , у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 367, ч.2 ст. 367 КК України на підставі п.1 ч. 2 ст. 284 КПК України - закрити у зв`язку із звільненням особи від кримінальної відповідальності, з підстав передбачених п.3 ч.1 ст.49 КК України.

Цивільні позови прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_12 в інтересах Київської міської ради від 08.05.2023 року, цивільний позов прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_12 в інтересах Київської міської ради від 21.08.2023 року, цивільний позов прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_13 в інтересах Київської міської ради до ОСОБА_4 про відшкодування матеріальної шкоди - залишити без розгляду.

Скасувати арешт, накладений ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 11.05.2023 року, в межах кримінального провадження №42021100000000249 від 07.04.2021 року, на нерухоме майно, власником якого є ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме на:

- садовий будинок, загальною площею 244.6 кв.м., розташований за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер : 3222481200:04:002:0351;

- земельну ділянку, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1034021832224, кадастровий номер 3222481200:04:002:0351, площею 0.081 га, за адресою: АДРЕСА_2 ;

земельну ділянку, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 807356732224, кадастровий номер 3222481200:04:002:5159, площею 0.0077 га, за адресою: АДРЕСА_2 .

Процесуальні витрати, пов`язані із залученням експерта при проведенні експертизи у розмірі 15102,40 грн., віднести на рахунок держави.

Ухвала може бути оскаржена учасниками кримінального провадження протягом семи днів з моменту її проголошення до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Києва.

Суддя ОСОБА_1

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123043543
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість

Судовий реєстр по справі —761/19411/23

Ухвала від 29.10.2024

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Хардіна О. П.

Ухвала від 13.08.2024

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Хардіна О. П.

Ухвала від 20.07.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Хардіна О. П.

Ухвала від 04.12.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Хардіна О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні