ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2024 року м. Житомир справа № 240/13711/21
категорія 113070200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Євробуд-9" до Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом у якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті від 27 квітня 2021 року 2020 року № 219902 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 8500,00 гривень;
- визнати протиправною та скасувати постанову Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті від 27 квітня 2021 року 2020 року № 219903 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700,00 гривень;
- визнати протиправною та скасувати постанову Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті від 01 червня 2021 року 2020 року № 284538 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700,00 гривень;
- визнати протиправною та скасувати постанову Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті від 08 червня 2021 року 2020 року № 284577 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 34000,00 гривень;
- визнати протиправною та скасувати постанову Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті від 08 червня 2021 року 2020 року № 28457про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 1700,00 гривень.
В обгрунтування позову вказано, що в наданих відповідачем документах - актах та постановах, відсутні відомості про справність обладнання, яким могло бути проведено перевірку габаритно-вагового контролю, оскільки за відсутності відомостей про справність вимірювальних приладів здійснення габаритно-вагового контролю не допускається (пп. 12-13 Порядку № 879). Крім того, посадові особи Укртранбезпеки при фіксації факту перевищення вагового нормативного параметру дозволило подальший рух, що суперечить п 21-24 Порядку № 879 та п. 2.4-2 ПДР. Дана обставина свідчить про відсутність порушень з боку позивача. Також вказано, що відповідач порушив п. 29 Порядку № 1567, в якому зазначено, що винесена постанова надається під розписку чи надсилається рекомендованим листом з повідомленням правопорушнику. Натомість, постанови, які відповідач виніс ще у квітні, надійшли до позивача в червні. На адресу позивача надійшли тільки копії оскаржуваних постанов, навіть не завірені належним чином, що є порушенням Типової інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 55 від 17.01.2018.
Справу призначено до розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідачем було подано відзив на позовну заяву за змістом якого він просив відмовити у задоволенні позову. В обгрунтування відзиву вказано, що за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а є сумою на відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Разом з тим, оскільки перевізник здійснював рух взагалі без дозволів, які дають право на рух автомобільними дорогами, уповноваженими особами Укртрансбезпеки було здійснено нарахування плати за проїзд.
Також звертає увагу суду, що Укртрансбезпека відповідно до наданих повноважень та за умови встановлення під час проведення габаритно-вагового контролю перевищення автомобілем перевізника вагових або габаритних показників, параметри яких перевищують нормативні, за встановленою формулою здійснює лише нарахування плати за проїзд, що оформлюється розрахунком, а право на затримання транспортного засобу мають лише уповноважені особи Національної поліції.
Крім того, відмічає, що після зважування транспортних засобів ІУЕСО, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причепом ЗФТФМ, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 , та КРАЗ 6510, реєстраційний номер НОМЕР_3 , під керуванням водія ОСОБА_2 , яке здійснювалось у пункті ГВК, власник транспортного засобу та/або уповноважені ним особи наміру приведення вагових параметрів у норму не висловлювали, у зв`язку з чим нарахування плати здійснювалось по загальній протяжності маршруту.
Дослідивши подані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.
30.03.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки на пункті габаритно-вагового контролю на 156 км. а/д М-06 Київ-Чоп під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку №013809 від 29.03.2021 року проведено габаритно - ваговий контроль транспортного засобу ІУЕСО, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причепом РАЫАУ, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_3 (зі слів водія).
Під час перевірки даного транспортного засобу виявлено порушення вимог Закону України «Про автомобільний транспорт» п.22.5 ПДР України, а саме згідно з чеку зважування від 30.03.2021 №855 виявлено факт перевищення на строєну вісь 23.5 т при дозволених 22 т, що складає 6,82% перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм. При цьому у водія відсутній дозвіл, який надає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових параметрів, відповідальність за які передбачена абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5%до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За результатами зважування транспортного засобу складено Акт від 30.03.2021 №273273 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, Акт від 30.03.2021 №273273 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, Довідку про результати здійснення габаритно - вагового контролю від 30.03.2021 №273273 та проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд у розмірі 10,8 евро.
Також під час перевірки було виявлено відсутність посвідчення водія відповідної категорії.
31.03.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки на пункті габаритно-вагового контролю на 156 км. а/д М-06 Київ-Чоп під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку №013809 від 29.03.2021 року перевірено транспортний засіб ІVЕСО, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причепом РАМА V, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_3 (згідно ТТН).
Під час перевірки вищевказаного транспортного засобу встановлено, що водієм здійснювалося перевезення вантажу без оформлення документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» та Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, та Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, а саме: без посвідчення водія відповідної категорії, товаро транспортної накладної встановленої форми, протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, без щоденних реєстраційних листів режиму праці та відпочинку водія (тахокарт) або інших документів, які підтверджують діяльність водія у відповідний період часу керування транспортним засобом, що в свою чергу унеможливлює здійснення контролю за режимом роботи і часом відпочинку водія.
Відповідальність за вказане порушення передбачена абз. З ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За результатами перевірки транспортного засобу складено Акт від 31.03.2021 №273009 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт.
28.04.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки на пункті габаритно-вагового контролю на 158 км. а/д М-21 Виступовичі-М-Подільський під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку №013814 від 22.04.2021 року проведено перевірку транспортного засобу IVECO, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причепом PANA V, реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_3 .
Під час перевірки вищевказаного транспортного засобу встановлено, що водієм здійснювалося перевезення вантажу без оформлення документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» та Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, та Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, а саме: товаро-транспортної накладної встановленої форми, протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, без щоденних реєстраційних листів режиму праці та відпочинку водія (тахокарт) або інших документів, які підтверджують діяльність водія у відповідний період часу керування транспортним засобом Що в свою чергу унеможливлює здійснення контролю за режимом роботи і часом відпочинку водія.
Відповідальність за вищевказане порушення передбачена абз. З ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». - надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до пункту 11.1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, встановленої форми.
Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання встановленої форми, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
29.04.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки на пункті габаритно-вагового контролю на 5 км. а/д Глибочиця-Станишівка під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку №013814 від 22.04.2021 проведено габаритно - ваговий контроль транспортного засобу КРАЗ 6510, реєстраційний номер НОМЕР_3 , під керуванням водія ОСОБА_2 .
Під час перевірки даного транспортного засобу виявлено порушення вимог Закону України «Про автомобільний транспорт» п.22.5 ПДР України, а саме згідно з чеку зважування від 29.04.2021 виявлено факт перевищення на здвоєну вісь 19,65 т при дозволених 16 т, що складає 22,81% перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм. При цьому у водія відсутній дозвіл, який надає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових параметрів, відповідальність за які передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За результатами зважування транспортного засобу складено акт від 29.04.2021 №282534 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, Акт від 29.04.2021 №0068072 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, Довідку про результати здійснення габаритно - вагового контролю від 29.04.2021 №040533 та проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд у розмірі 6,97 євро.
Під час перевірки вищевказаного транспортного засобу встановлено, що водієм здійснювалося перевезення вантажу без оформлення документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: товаро-транспортної накладної встановленої форми.
Відповідальність за вищевказане порушення передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», - надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Подільським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті на адресу приватного підприємства "Євробуд-9" було направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення повідомлення про розгляд справи від 05.04.2021 вих. №24297/3.1/24-21. Додатками до даного повідомлення є копія Актів від 30.03.2021№273273, від 31.03.2021 №273009 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, копія Акту від 30.03.2021 №272273 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, копія розрахунку плати за проїзд від 30.03.2021 №273273, копія Довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 30.03.2021 №273273.
Повідомлення про розгляд справи було вручено 13.05.2021 директору приватного підприємства "Євробуд-9", що підтверджується наявною у матеріалах справи копією поштового повідомлення про вручення поштового відправлення.
Подільським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті на адресу приватного підприємства "Євробуд-9" було направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення повідомлення про розгляд справи від 06.05.2021 вих. №32920/3.1/24-21. Додатком до даного повідомлення є копія Акту від 28.04.2021 №273356 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Повідомлення про розгляд справи було вручено 04.06.2021 приватному підприємству "Євробуд-9", що підтверджується наявною у матеріалах справи копією поштового повідомлення про вручення поштового відправлення.
Подільським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті на адресу приватного підприємства "Євробуд-9" було направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення повідомлення про розгляд справи від 12.05.2021 вих. №34507/3.1/24-21. Додатком до даного повідомлення є копія Акту від 29.04.2021 №282534 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, копія Акту від 29.04.2021 №0068012 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, копія Розрахунку плати за проїзд від 29.04.2021 №282534, копія Довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 29.04.2021 №040533.
Повідомлення про розгляд справи було вручено 04.06.2021 приватному підприємству "Євробуд-9", що підтверджується наявною у матеріалах справи копією поштового повідомлення про вручення поштового відправлення.
На жоден з розглядів для надання пояснень чи належним чином оформлених документів представник ПП "Євробуд" не з`явився.
За результатами розгляду справи про порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за яке передбачена абз. 14 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" начальником управління винесено постанову №219902 від 27.04.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу на ПП"Євробуд - 9" у розмірі 8500,00 грн.
За результатами розгляду справи про порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" начальником управління винесено постанову №219903 від 27.04.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу на ПП"Євробуд - 9" у розмірі 1700,00 грн.
За результатами розгляду справи про порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" начальником управління винесено постанову №284539 від 01.06.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу на ПП"Євробуд - 9" у розмірі 1700,00 грн.
За результатами розгляду справи про порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" начальником управління винесено постанову №284577 від 08.06.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу на ПП"Євробуд - 9" у розмірі 34000,00 грн.
За результатами розгляду справи про порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" начальником управління винесено постанову №284539 від 08.06.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу на ПП"Євробуд - 9" у розмірі 1700,00 грн.
Не погодившись із зазначеними постановами, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне вказати наступне.
Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - Закон №3353-ХІІ), відповідно до частина 2 статті 29 якого з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567), згідно з пунктами 3, 4 якого державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Пунктом 15 Порядку №1567 визначено виключний перелік питань, що перевіряється контролюючими особами під час здійснення рейдової перевірки, зокрема, в частині виконання внутрішніх вантажних перевезень перевіряється:
- наявність визначених ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;
- виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Пунктом 16 Порядку №1567 передбачена можливість під час рейдової перевірки здійснення габаритно-вагового контролю.
Відповідно до п.20-22 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис.
Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" (далі - Порядок № 879).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
У розумінні Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки (підпункт 3 пункту 2 Порядку № 879).
За змістом пункту 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Відповідно до п. 20 Порядку №879 за результатами точного та/або документального габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
Згідно з п.21 Порядку №879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Пунктом 26 Порядку №879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. № 1306, встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м., за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11 т (для автобусів, тролейбусів 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11 т, здвоєні осі -18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
Як вже вказувалось, пунктом 16 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу (підпункт 5-1 пункту 2 Порядку №879)
Точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному або пересувному пункті (підпункт 11 пункту 2 Порядку №879).
Пунктом 12 Порядку № 879 передбачено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
За приписами пункту 13 Порядку № 879 під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 879 за результатами точного габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка результатів здійснення контролю із зазначенням часу і місця його проведення, а на запит водія - міжнародний сертифікат зважування вантажних транспортних засобів, якщо пункт габаритно-вагового контролю уповноважений видавати такі сертифікати.
Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III (далі - Закон №2344) визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2009 року №07 затверджений Перелік документів (далі - Перелік), необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні.
За п. 1 Переліку для водія юридичної особи або фізичної особи-підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах: фотокопія ліцензії, засвідчена автомобільним перевізником, або ліцензійна картка; товарно-транспортна накладна; посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії; реєстраційний документ на транспортний засіб або інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження транспортним засобом; талон про проходження державного технічного огляду; поліс (сертифікат) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.
Для водія юридичної особи або фізичної особи-підприємця, що здійснює вантажні перевезення для власних потреб: накладна або інший документ, який підтверджує право власності на вантаж; посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії; реєстраційний документ на транспортний засіб або інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження транспортним засобом; талон про проходження державного технічного огляду; поліс (сертифікат) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (п. 2 Переліку).
У спірних відносинах до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на підставі абзацу 16 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за здійснення перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Що стосується доводів позивача що зафіксувавши перевищення вагового нормативного параметру посадові особи Укртрасбезпеки дозволили подальший рух транспортного засобу суд зазначає наступне.
Також звертаємо увагу, що Укртрансбезпека відповідно до наданих повноважень та за умови встановлення під час проведення габаритно-вагового контролю перевищення автомобілем перевізника вагових або габаритних показників, параметри яких перевищують нормативні, за встановленою формулою здійснює лише нарахування плати за проїзд, що оформлюється розрахунком.
Згідно ст. 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення уразі наявності підстав вважати, що водієм вчинено порушення, передбачені частинами першою, другою, третьою, четвертою, шостою і сьомою статті 121, частинами третьою, четвертою і п`ятою статті 122 (в частині порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, порушення правил зупинки чи стоянки на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю), статтями 122-5,124,126, частинами першою, другою, третьою і четвертою статті 130, статтями 132-1, 206-1 цього Кодексу, працівник уповноваженого підрозділу, шо забезпечує безпеку дорожнього руху, тимчасово затримує транспортний засіб шляхом блокування або доставляє його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, що дозволяється виключно у випадку, якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху або транспортний засіб розміщений на місцях, призначених для зупинки, стоянки, безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення.
Після тимчасового затримання транспортного засобу працівник відповідного уповноваженого підрозділу Національної поліції зобов`язаний надати особі можливість повідомити про тимчасове затримання транспортного засобу та його місцезнаходження іншу особу за власним вибором і вжити заходів щодо повернення автомобіля до місця постійної дислокації, а також забороняє експлуатацію транспортного засобу до усунення несправностей, виявлених у процесі його огляду, або до демонтажу спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.
Враховуючи вищевикладене працівники Укртрансбезпеки не наділені повноваженнями щодо затримки транспортного засобу, оскільки безпеку дорожнього руху забезпечують працівники Національної поліції.
Щодо тверджень позивача про відсутність відомостей щодо зважувального обладнання у складених документах суд зазначає, що складені посадовими особами відповідача документи, зокрема, Довідка про результати здійснення габаритно- вагового контролю, Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, Розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування є документами, за допомогою яких зафіксовано факт виявленого порушення та нарахованої плати. У формах Довідки, Акта та Розрахунку відсутня графа (місце) для заповнення даних про ваги, за допомогою яких здійснюється зважування.
При цьому, у законодавстві відсутні будь-які норми, які зобов`язують посадових осіб під час здійснення заходів державного контролю вносити дані про ваги в будь-які документи (акти, довідки, розрахунки), які ними складаються, а також надавати будь-які документи щодо відповідності ваг вимогам законодавства.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що матеріали справи не містять доказів звернення водія до працівників Укртрансбезпеки з проханням пред`явити йому документи на ваги, за наслідками якого працівниками Укртрансбезпеки було б відмовлено у наданні водієві для огляду свідоцтва про повірку вагового комплексу або будь яких інших документів, що стосувалися вагового комплексу.
Стосовно посилання позивача на те, що на його адресу надійшли незасвідчені копії оскаржуваних постанов, суд зазначає наступне.
Порушення процедури прийняття рішення суб`єктом владних повноважень, саме по собі може бути підставою для визнання його протиправним та скасування у разі, коли таке порушення безпосередньо могло вплинути на зміст прийнятого рішення.
Певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним), або допущене порушення не вплинуло на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).
Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.
Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
У відповідності до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.
Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: «протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків» і, на противагу йому, принцип «формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення».
Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.04.2020 у справі № 813/1790/18.
З огляду на викладене, суд звертає увагу, що позивачем не доведено наявності порушень суб`єктом владних повноважень процедури прийняття оскаржуваного рішення, які б могли вплинути на кінцевий результат розгляду відповідачем питання про притягнення позивача до відповідальності. Так, не засвідчення копій постанов не свідчить про відсутність допущеного порушення, жодних зауважень в ході проведення перевірки водієм не зазначено у акті перевірки. Вказана обставина не може бути єдиною підставою до скасування оскаржуваної постанови.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на наведені обставини та норми законодавства суд дійшов висновку, що позивачем не було доведено обставин на яких грунтуються заявлені ним позовні вимоги, тоді як відповідачем в повній мірі було доведено правомірність та обгрунтованість винесених ним рішень, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись статтями 2, 77, 90, 242-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
вирішив:
У задоволенні позову Приватного підприємства "Євробуд-9" (вул. Героїв України, 35, с.Левків, Житомирський район, Житомирська область,12405. ЄДРПОУ: 364217918) до Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Державної служби України з безпеки на транспорті (майдан Корольова, 12, м.Житомир,10014) про визнання протиправними та скасування постанов відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123044847 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні