ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11 листопада 2024 року Справа № 280/7486/24 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛКО-ПРОСТІР" (вул. Товариська, 56/25, м. Запоріжжя, 69121) до Національного центру оперативно-технічного Управління мережами телекомунікацій (вул. Солом`янська, 13, м. Київ, 03110), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Бюро економічної безпеки України (вул. Шолуденка, 31, м. Київ, 04116) про визнання протиправним та скасування розпорядженням, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява (уточнена) Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛКО-ПРОСТІР" (далі позивач) до Національного центру оперативно-технічного Управління мережами телекомунікацій (далі відповідач 1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Бюро економічної безпеки України, в якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій №182/1987 від 05.03.2024 Про блокування доменних імен в частині блокування (тимчасового обмеження надання послуг) постачальниками електронних комунікаційних послуг з доступу на власних рекурсивних DNS-серверах до доменного імені https://alcoprostir.com та зобов`язати відновити доступ постачальниками електронних комунікаційних послуг на власних рекурсивних DNS-серверах до доменного імені https://alcoprostir.com.
Ухвалою суду від 14.08.2024 позовну заяву залишено без руху та надано час для усунення недоліків позовної заяви.
В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що прийняте відповідачем розпорядження № 182/1987 «Про блокування доменних імен» в частині внесення до нього домену https://alcoprostir.com є протиправним та підлягає скасуванню з тих підстав, що сайт магазину не призначений для здійснення операцій купівлі-продажу і доставки товару і алкогольної продукції, а здійснює послуги з надання інформації щодо ціни товару, кількості та асортименту товару. Представлена на сайті інформація, розміщена для інформування клієнтів про можливість придбати товар в магазині та є приблизною, точна інформація може бути отримана в магазині особисто клієнтом. За таких обставин посилання відповідача на п. 226.2 ст. 226 ПК України вважає недоречним, оскільки реалізація товару без марок акцизного збору не проводилась та не надано доказів, які б свідчили про протилежне. Окрім того, вважає, що відповідачем оскаржуване розпорядження прийнято з перевищенням повноважень, тому що законодавством не передбачено таких прав як блокування доменних імен за зверненням правоохоронних органів та прийняте розпорядження не погоджено з Адміністрацією Держспецзвязку. Також вважає, що повноваження щодо контролю за дотриманням суб`єктом господарювання вимог Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та Податкового кодексу України належать ДПС України, а не Бюро економічної безпеки України, а тому третя особа також вийшла за межі повноважень, визначених законодавством. Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 02 вересня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідач 16.09.2024 подав відзив на позовну заяву, в якому вказано, що у зв`язку з листом центрального органу виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави Бюро економічної безпеки України на адресу НЦУ № 11/3.3.3/2211-24 від 04.03.2024 НЦУ було видано розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування від 05.03.2024 № 182/1987 «Про блокування доменних імен», яким постачальникам електронних комунікаційних послуг доручено здійснити на період до припинення або скасування воєнного стану на власних рекурсивних DNS-серверах блокування (тимчасове обмеження надання доступу) доменних імен, що були зазначені в додатку до Розпорядження, в переліку серед яких під номером 8 міститься доменне ім`я http://alcoprostir.com. Законом України «Про електронні комунікації» визначено, що повноваження щодо видання розпоряджень з оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами НЦУ набуває тільки в умовах надзвичайного або воєнного стану та відповідно такі розпорядження НЦУ діють до припинення або скасування надзвичайного або воєнного стану. Згідно з Порядком № 812 основними завданнями НЦУ в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану є загальне управління центрами управління мережами, забезпечення можливості оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами з метою їх сталого функціонування та використання в інтересах управління державою, попередження, локалізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, оповіщення населення, забезпечення проведення мобілізації, задоволення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку. Разом з цим, відповідно до Порядку оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.2004 № 812 забезпечення сталого функціонування електронних комунікаційних мереж здійснюється через систему оперативно- технічного управління телекомунікаційними мережами сукупність технічних засобів, центрів управління, у тому числі персоналу, що забезпечують оперативно-технічне управління телекомунікаційними мережами. Відповідач вказує, що не є правоохоронним органом та до його компетенції не належать питання визначення правомірності використання інтернет ресурсів для здійснення господарської діяльності будь-якими суб`єктами господарювання, у тому числі й питання з`ясування такої правомірності. НЦУ, як старший суб`єкт управління в системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування діє виключно в інтересах держави та видає розпорядження обов`язкові до виконання в умовах воєнного стану з оперативно-технічного управління, якими доручає постачальникам електронних комунікаційних послуг здійснити визначені обмеження щодо надання послуг доступу до певних веб-ресурсів, які за результатами роботи правоохоронних органів визначені шкідливими та такими, за допомогою яких здійснюється протиправна діяльність. У процесі інформаційно-аналітичної роботи БЕБ було виявлено передумови до заподіяння шкоди економічній безпеці України внаслідок функціонування вебсайтів, за допомогою яких невстановлені особи здійснюють реалізацію підакцизної продукції за цінами, нижчими він ринкових без належної державної реєстрації, у не визначених для цього місцях, розлитих та маркованих та з порушенням законодавства, з також із ознаками підробок. На вебсайтах зазначених в додатку до листа БЕБ № 11/3.3.3/2211-24 від 04.03.2024 здійснювалась реалізація спирту з порушенням вимог чинного законодавства. Враховуючи, що Розпорядження було видано у зв`язку з листом центрального органу виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіку держави, НЦУ видало Розпорядження, яким постачальникам електронних комунікаційних послуг було доручено здійснити блокування доменних імен, а також їх піддоменів на рекурсивних DNS-серверах, в якому зазначено доменне ім`я http://alcoprostir.com. Просить у задоволенні позову відмовити.
Представником третьої особи 12.09.2024 подано пояснення по суті спору та вказано, що Бюро економічної безпеки України відповідно до покладених на нього завдань здійснює повноваження щодо інформаційно-пошукової та аналітично-інформаційної роботи з метою виявлення та усунення причин і умов, що сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності Бюро економічної безпеки України; формує аналітичні матеріали з метою оцінювання загроз та ризиків вчинення (зростання кількості) кримінальних правопорушень, віднесених законом до його підслідності. Зважаючи на визначені Законом України «Про Бюро економічної безпеки України» завдання та повноваження у процесі інформаційно-аналітичної роботи ТУ БЕБ у Київській області здійснено моніторинг мережі інтернет та виявлено можливі передумови до заподіяння шкоди економічній безпеці України в результаті функціонування низки вебсайтів, зокрема, https://alcoprostir.com/, на якому реалізація підакцизної продукції здійснювалася з імовірним порушенням вимог ст. 7 Закону № 675 «Про електронну комерцію» в частині відсутності на сайті відомостей про ліцензію (серія, номер, строк дії та дата видачі) на право оптової/роздрібної торгівлі підакцизними товарами та фото-описи більшості підакцизного товару, розміщеного на зазначеному сайті, свідчили про його можливу контрафактність, оскільки містили зовнішні ознаки фальсифікату, а саме відсутність марки акцизного податку. Вказане стало підставою надання відповідної інформації Національному центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України для прийняття відповідного рішення. В результаті інформаційно-аналітичної діяльності створено інформаційний документ ТУ БЕБ у Київській області, яким встановлено функціонування веб-сайтів, у тому числі веб-сайт https://alcoprostir.com/, у яких виявлено імовірні порушення вимог ст. 7 Закону № 675, ст. 15 Закону України від 19.12.1995 р. №481/95-BP та Податкового кодексу України, в частині реалізації підакцизної продукції без марок акцизного податку та не відображення відомостей про ліцензію на право оптової/роздрібної торгівлі підакцизними товарами на власному сайті. БЕБ звернулось до Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України із рекомендацією від 04.03.2024 №11/3.3.3/2211-24 щодо вжиття заходів із блокування веб-сайтів, у тому числі веб-сайт https://alcoprostir.com. При цьому, направляючи вказаний лист, БЕБ не приймало рішення про блокування сайту позивача, а надало лише рекомендацію в межах своєї компетенції. З урахуванням інформації, викладеної в листі БЕБ України від 04.03.2024 №11/3.3.3/2211-24, Національним центром оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України розпорядженням від 05.03.2024 року №182/1987 прийнято рішення «Про блокування доменних імен», яким заблоковано домен https://alcoprostir.com/, що належить ТОВ «Алко-Простір». Крім того, до ГУ ДПС у Запорізькій області було направлено лист від 06.09.2024 № 23.9/25/2/8957-24 про вжиття відповідних заходів в межах компетенції щодо питань, висвітлених в інформаційному документах ТУ БЕБ у Київській області в частині виявлених імовірних порушень ТОВ «Алко-Простір» податкового законодавства та законодавства в сфері про електронну комерцію. Третя особа вважає, що повноважна у виявленні ризиків в сфері економіки, а тому, під час здійснення таких заходів у відношенні до позивача в даній справі та визначаючи імовірність порушень, діяли в межах та спосіб, визначених Законом України «Про Бюро економічної безпеки України». просить у задоволенні позову відмовити.
Представником позивача 18.09.2024 до суду подано відповідь на відзив та вказано, що висновок БЕБ України щодо заподіяння шкоди економічній безпеці України ТОВ «Алко-Простір» є лише імовірним припущенням та не має доказового підтвердження. Законодавством не покладено обов`язок на суб`єкта господарювання розміщувати на сайті, саме зображення ліцензії, достатньо лише зазначити відомості про ліцензію, а тому вважає, що порушення Закону України «Про електронну комерцію», в частині відсутності інформації про ліцензію, ним допущено не було. Наголошує на тому, що сайт магазину не призначений для здійснення операцій купівлі-продажу і доставки товару і алкогольної продукції, а здійснює послуги з надання інформації щодо ціни товару, кількості та асортименту товару. Представлена на сайті інформація, розміщена для інформування клієнтів про можливість придбати товар в магазині, і є приблизною, точна інформація може бути отримана в магазині особисто клієнтом. Вважає, що відповідач не повинен був брати до уваги рекомендацію БЕБ України, а прийняте розпорядження в частині блокування не відповідає принципу законності, а тому підлягає скасуванню. Просить позов задовольнити.
На підставі матеріалів справи, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛКО-ПРОСТІР" є власником веб-сайтуhttp://alcoprostir.com.
На підставі розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій Державної служби спеціального зв`язку та захисту України (далі НЦУ) від 05.03.2024 №182/1987 «Про блокування доменних імен» здійснено блокування доменних імен згідно доданого переліку та зокрема веб-сайтуhttp://alcoprostir.com.
Згідно відповіді №68/01-140/СЕД від 13.03.2024 на запит щодо блокування зазначеного веб-сайту, НЦУ повідомив, що спірне розпорядження було видано в рамках виконання оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування в умовах воєнного стану з метою забезпечення потреб національної безпеки та у звязку з листом Бюро економічної безпеки України від 04.03.2024 № 11/3.3.3/2211-24 було видано спірне розпорядження.
Не погоджуючись із зазначеним блокуванням доменного імені позивач звернувся до суду з даним позовом.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженогоЗаконом України від 24.02.2022 №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»(зі змінами) введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року та визначено, що «у зв?язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями30 - 34,38,39,41 - 44,53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першоюстатті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"».
Відповідно до частини 1статті 32 Закону України «Про електронні комунікації» від 16.12.2020 року №1089-IXуправління електронними комунікаційними мережами та відповідальність за забезпечення їх сталості в умовах надзвичайного та воєнного стану покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах організації спеціального зв`язку, захисту інформації.
При цьому, згідно Положення про Адміністрацію Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2014 р. № 411, Адміністрація Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України (Адміністрація Держспецзв`язку) є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій - Міністра цифрової трансформації і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах організації спеціального зв`язку, захисту інформації, кіберзахисту, активної протидії агресії у кіберпросторі.
Згідно з частинами 2, 4, 5статті 32 Закону України «Про електронні комунікації»для забезпечення можливості оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами всіх постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг в умовах надзвичайного та воєнного стану створюється національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України.
В умовах надзвичайного та воєнного стану національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами у межах повноважень, наданих йому Кабінетом Міністрів України.
Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України взаємодіє з центрами управління постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, у тому числі іноземних.
Згідно з частиною 8статті 32 Закону України «Про електронні комунікації»Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України в умовах надзвичайного або воєнного стану видає розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами, які є обов`язковими для виконання постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.
Завдання, функції та повноваження НЦУ визначені Порядком оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 29.06.2004 № 812(далі - Порядок № 812), а також Положенням про Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій, затвердженого наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 11.04.2019 № 209 (зі змінами).
Згідно з Порядком № 812 основними завданнями НЦУ в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану є загальне управління центрами управління мережами, забезпечення можливості оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами з метою їх сталого функціонування та використання в інтересах управління державою, попередження, локалізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, оповіщення населення, забезпечення проведення мобілізації, задоволення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку.
Разом з тим, відповідно до Порядку № 812 контроль за функціонуванням телекомунікаційних мереж і проведення організаційно-технічних заходів з управління телекомунікаційними мережами з метою забезпечення їх сталого та якісного функціонування здійснюється через систему оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами - сукупність технічних засобів, центрів управління, у тому числі персоналу, що забезпечують оперативно-технічне управління телекомунікаційними мережами.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 812 НЦУ та центри управління мережами за погодженням з Адміністрацією Держспецзв`язку відповідно до законодавства можуть допускати деяке зниження якості послуг та встановлювати тимчасові обмеження щодо їх надання до ліквідації надзвичайних ситуацій, скасування надзвичайного та воєнного стану.
Таким чином, на підставі зазначеного пункту та звернень органів управління складових сектору безпеки і оборони розпорядженнями НЦУ з питань оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами постачальникам електронних комунікаційних мереж та/або послуг доручається реалізувати деякі обмеження щодо надання електронних комунікаційних послуг з метою виконання завдань, які є обов`язковими для виконання центрами управління мережами в умовах воєнного стану.
Законом України «Про Бюро економічної безпеки України» від 28.01.2021 № 1150-IXвстановлено, що БЕБ є центральним органом виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави.
До основних завдань БЕБ належить оцінювання ризиків і загроз економічній безпеці держави, напрацювання способів їх мінімізації та усунення, надання пропозицій щодо внесення змін до нормативно-правових актів з питань усунення передумов створення схем протиправної діяльності у сфері економіки, збирання та аналіз інформації про правопорушення, що впливають на економічну безпеку держави, та визначення способів запобігання їх виникненню в майбутньому.
Відповідно до покладених завдань БЕБ здійснює інформаційно-пошукову та аналітично-інформаційну роботу з метою виявлення та усунення причин і умов, що сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності БЕБ. При цьому, БЕБ у своїй аналітичній діяльності застосовує ризик-орієнтований підхід.
Як встановлено судом під час розгляду справи, у процесі інформаційно-аналітичної роботи виявлено передумови до заподіяння шкоди економічній безпеці України внаслідок функціонування вебсайтів, за допомогою яких невстановлені особи здійснюють реалізацію підакцизної продукції за цінами, нижчими від ринкових, без належної державної реєстрації, без оформлення відповідних ліцензій, у не визначених для цього місцях, розлитих та маркованих із порушенням законодавства, а також із ознаками підробок. При цьому, вебсайт http://alcoprostir.com також був внесений до вищевказаного переліку виявлених вебсайтів у зв`язку з ознаками реалізації спирту з порушенням вимог чинного законодавства.
Зокрема, як пояснила третя особа, в результаті інформаційно-аналітичної діяльності створено інформаційний документ ТУ БЕБ у Київській області, яким встановлено функціонування веб-сайтів, у тому числі веб-сайт https://alcoprostir.com/, у яких виявлено імовірні порушення вимог ст. 7 Закону № 675, ст. 15 Закону України від 19.12.1995 р. №481/95-BP та Податкового кодексу України, в частині реалізації підакцизної продукції без марок акцизного податку та не відображення відомостей про ліцензію на право оптової/роздрібної торгівлі підакцизними товарами на власному сайті.
Як встановлено судом, з метою мінімізації та усунення загроз економічній безпеці України від діяльності вебсайтів та враховуючи вищевикладене, Бюро економічної безпеки України листом від 04.03.2024 № 11/3.3.3/2211-24 звернулось до Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій, в якому зазначило, що з метою мінімізації та усунення загроз економічній безпеці України від діяльності зазначених вебсайтів, на яких здійснюється незаконна реалізація підакцизних товарів у мережі інтернет без відповідних дозвільних документів та ліцензій, на підставі п. 2, 8 ч.1 ст. 4 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» рекомендовано вжити заходів щодо блокування функціонування таких вебсайтів, серед яких також був зазначений вебсайтhttp://alcoprostir.com.
Відповідно достатті 115 Закону України «Про електронні комунікації»передбачено, що постачальники електронних комунікаційних мереж та/або послуг зобов`язані вживати відповідно до законодавства заходів щодо забезпечення сталого функціонування мереж електронних комунікацій, що використовуються для надання електронних комунікаційних послуг в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану.
За приписамиЗакону України «Про електронні комунікації»постачальник електронних комунікаційних мереж - суб`єкт господарювання, який надає послуги доступу до електронної комунікаційної мережі, що знаходиться в його володінні, та до пов`язаних з нею засобів, або з використанням віртуальних мереж (п.85); постачальник електронних комунікаційних мереж та/або послуг із значним ринковим впливом - постачальник, який самостійно або разом з іншими суб`єктами господарювання займає на ринку електронних комунікацій становище, еквівалентне домінуючому, а саме має економічний потенціал, який дає змогу діяти на ринку переважно незалежно від конкурентів і кінцевих користувачів. Визначення становища як еквівалентного домінуючому здійснюється регуляторним органом з урахуванням законодавства про захист економічної конкуренції (п.86); постачальник електронних комунікаційних послуг - суб`єкт господарювання, який фактично надає та/або має право надавати електронні комунікаційні послуги на власних мережах та/або на мережах інших постачальників електронних комунікаційних послуг (п.87).
Як уже зазначалось вище, згідно з частиною 8статті 32 Закону України «Про електронні комунікації»НЦУ в умовах надзвичайного або воєнного стану видає розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами, які є обов`язковими для виконання постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.
При цьому, за вимогами, встановленими Порядком № 812 НЦУ та центри управління мережами можуть допускати деяке зниження якості послуг та встановлювати тимчасові обмеження щодо їх надання до ліквідації надзвичайних ситуацій, скасування надзвичайного та воєнного стану за погодженням з Адміністрацією Держспецзв`язку відповідно до законодавства.
Як свідчать матеріали справи, відповідно до листа БЕБ від 04.03.2024 № 11/3.3.3/2211-24 з додатком, а саме з переліком виявлених вебсайтів, за допомогою яких здійснюється реалізація спирту з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем прийнято оскаржуване розпорядження від 05.03.2024 №182/1987 «Про блокування доменних імен» здійснено блокування доменних імен згідно доданого переліку та, зокрема, веб-сайтуhttp://alcoprostir.com.
Слід зазначити, що ніЗаконом України «Про електронні комунікації», ні Порядком № 812 не передбачено, що до компетенції НЦУ належить визначення шкідливих веб-ресурсів в мережі Інтернет.
За приписами чинного законодавства, НЦУ як суб`єкт управління в системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування лише видає обов`язкові до виконання в умовах воєнного стану розпорядження з оперативно-технічного управління, якими доручає постачальникам електронних комунікаційних послуг здійснити визначені обмеження щодо надання послуг доступу до певних веб-ресурсів, які за результатами роботи правоохоронних органів визначені шкідливими та такими, за допомогою яких здійснюється протиправна діяльність.
Суд також зазначає, що DNS-сервер (синонім - сервер імен) - це сервер, який містить базу даних публічних ІР-адрес і пов`язаних з ними імен хостів. Постачальники електронних комунікаційних послуг виходячи зі своїх матеріально-технічних можливостей створюють власні DNS-сервери та надають доступ для своїх абонентів з метою використання ієрархічного децентралізованого каталогу іменування комп`ютерів, служб чи інших ресурсів, які підключені до глобальної мережі Інтернет або власних окремих мереж. Проте, абонентам постачальників електронних комунікаційних послуг не заборонено використання інших власних або публічних DNS-серверів.
Враховуючи зазначене, спірне розпорядженням НЦУ, яке згідно із частиною восьмоюстатті 32 Закону України «Про електронні комунікації»є обов`язковим для виконання постачальниками електронних комунікаційних послуг, відповідно до пункту 14 Порядку №812 було доручено здійснити тимчасове обмеження надання послуг з доступу на власних рекурсивних DNS-серверах до доменних імен згідно з додатком, в якому за №8 зазначено доменне ім`яhttp://alcoprostir.com.
Розпорядження НЦУ діє до скасування воєнного стану та має мету мінімізації та усунення загроз економічній безпеці України в умовах воєнного стану від діяльності зазначених веб-сайтів, на яких здійснюється незаконна реалізація підакцизних товарів в мережі Інтернет без відповідних дозвільних документів та ліцензій.
Таким чином, розпорядження НЦУ від 05.03.2024 №182/1987 «Про блокування доменних імен» не припиняє діяльності веб-сайту http://alcoprostir.com, власником якого є позивач, на публічних DNS-серверах, а лише зобов`язує постачальників електронних комунікаційних послуг на період дії воєнного стану заблокувати своїм абонентам доступ до визначеного доменного імені, а також його піддоменів на власних рекурсивних DNS-серверах.
Водночас, відповідач не є тим органом, який може здійснювати перевірку та оцінку на предмет дотримання вимог законодавства зібраній БЕБ України інформації.
Таким чином, відповідач діяв згідно свого функціонального призначення, що дає підстави для визнання його дій та прийняття рішення такими, що відповідають частині 2статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Під час судового розгляду справи судом не встановлено порушень з боку відповідача при прийнятті та реалізації розпорядження від 05.03.2024 №182/1987 «Про блокування доменних імен».
Крім того, суд зазначає, що оскаржуваним розпорядженням здійснено блокування доменних імен згідно додатку, перелік якого містить 18 доменних імен (веб-сайтів), серед яких веб-сайт позивача. Виходячи із змісту позовних вимог та повноважень суду, визначенихКАС України, суд не вправі розглядати питання (в даному випадку про скасування акта індивідуальної діїрозпорядження) відносно кола осіб, які не є стороною по справі, адже рішення по справі може зачепити їх права та законні інтереси, що матиме наслідком необґрунтований вихід судом за межі позовних вимог.
Суд зазначає, що відповідно до частини 2статті 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першоюстатті 72 КАС Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно достатті 73 КАС Україниналежними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписамистатті 74 КАС Українисуд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які зазакономмають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зстаттею 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст. 78 цього Кодексу.
Відповідно дост. 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність оскаржуваного розпорядження, при прийнятті якого діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України, а тому заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Решта доводів учасників справи висновків суду по суті справи не змінюють.
Керуючись статтями 241, 243-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛКО-ПРОСТІР" (вул. Товариська, 56/25, м. Запоріжжя, 69121) до Національного центру оперативно-технічного Управління мережами телекомунікацій (вул. Солом`янська, 13, м. Київ, 03110), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Бюро економічної безпеки України (вул. Шолуденка, 31, м. Київ, 04116) про визнання протиправним та скасування розпорядженням, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 11.11.2024.
Суддя А.В. Сіпака
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123045280 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні