ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" листопада 2024 р. справа № 300/3999/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гендлярка" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Гендлярка" (далі - позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00/11331/0402 від 02.05.2024.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09.04.2024 за результатами камеральної перевірки даних податкової звітності з податку на додану вартість та даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ "Гендлярка" було складено акт №7017/09-19-04-02/38712963. В акті перевірки зазначено, що дані камеральної перевірки ТОВ "Гендлярка" свідчать про порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН. 02.05.2024 Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області прийнято податкове повідомлення-рішення №00/11331/0402. ТОВ "Гендлярка" вважає податкове повідомлення-рішення протиправним, оскільки податковим органом було відмовлено у реєстрації податкових накладних, які були подані вчасно, з причин, що не могли бути підставою для зупинення реєстрації відповідних накладних. Крім цього, податковим органом безпідставно застосовано штрафні санкції, оскільки податковим органом не враховані вимоги пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими встановлено строки реєстрації податкових накладних, зокрема, для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця наступного за місяцем, в якому вони складені., тобто всі податкові накладні, які на думку податкового органу зареєстровано з пропуском строку в 1 день, були зареєстровані вчасно, а саме за два дні до спливу такого строку. Крім цього вважає, що п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України містить чітку вказівку на незастосування штрафних санкцій за вчинені порушення з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Оскільки карантин був скасований 30 червня 2023 року з 24:00 податковим органом неправомірно нараховано ТОВ «Гендлярка» штрафні санкції. Також вважає, що податковим органом не враховано вимоги пп.69.1,п п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України щодо звільнення від відповідальності платників податків в разі відсутності можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок із обов`язковим його виконанням протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (а.с. 106, 107).
Відповідач скористався правом подати відзив на адміністративний позов, згідно якого представник позовні вимог не визнав, та вказав, що платником податків не доведено факту неможливості зареєструвати податкові накладні останнім днем граничного строку реєстрації, оскільки податкові накладні зареєстровані з порушенням строків реєстрації податковим органом правомірно застосовано штрафні санкції, згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. В задоволенні позовних вимог просить відмовити в повному обсязі (а.с. 111-118).
Позивач правом подання відповіді на відзив не скористався.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, судом встановлено наступне.
ТОВ «Гендлярка» з 07.08.2013 зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області як платник податків. Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності є: 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого майна.
09.04.2024 ГУ ДПС в Івано-Франківській обл. проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість /ПДВ/ в Єдиному реєстрі податкових накладних /ЄРПН/ ТОВ «Гендлярка».
За результатами перевірки складено Акт №77017/09-19-02/38712963 від 09.04.2024р., в якому відображено, зокрема, порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних в ЄРПН, встановлених ст.201 ПК України, згідно з переліком:
№1 від 10.12.2021, дата складання в ЄРПН 10.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 03.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 160;
№5 від 31.07.2022, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2408,95 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№3, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 9484,81 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№2, дата складання в ЄРПН 30.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 863,52 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№8, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 600,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№6, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1000,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№4, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2775,33 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№7, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2500,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№2, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 900,48 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№7, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2500,00грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№6, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2571,20 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№5, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2775,33 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№3, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1000,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№8, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 600,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№1, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 10160,88 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1;
№1, дата складання в ЄРПН 10.06.2022, дата реєстрації податкової накладної 11.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 134;
№1, дата складання в ЄРПН 10.02.2022, дата реєстрації податкової накладної 11.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 119;
№1, дата складання в ЄРПН 10.01.2022, дата реєстрації податкової накладної 03.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 160;
№1, дата складання в ЄРПН 21.04.2022, дата реєстрації податкової накладної 17.01.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 186;
№1, дата складання в ЄРПН 11.05.2022, дата реєстрації податкової накладної 17.01.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 186;
№4, дата складання в ЄРПН 16.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 17.01.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 124;
№1, дата складання в ЄРПН 08.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 07.02.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 191;
№840004, дата складання в ЄРПН 01.03.2023, дата реєстрації податкової накладної 06.04.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній -21766,17 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 (а.с. 21-24).
На підставі вказаного Акта перевірки ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийнято податкове повідомлення-рішення №00/11331/0402 від 02.05.2024р., яким нарахована сума штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в сумі 258221 грн. 13 коп. (а.с. 17,18).
Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся з даним позовом до суду.
При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їхні права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їхніх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Пункт 201.10 статті 201 ПК України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) також встановлював граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Вказаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Зважаючи на викладене, у період спірних правовідносин ПК України закріплював обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визначаючись щодо спірних правовідносин суд зазначає, що предметом судового розгляду у межах заявлених позовних вимог, є правомірність накладення податковим органом на позивача, станом на 02.05.2024 (період дії воєнного стану), штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, складених в період дії карантину та воєнного стану згідно приписів статті 120-1 ПК України.
Пункт 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) встановлював, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач покликається на безпідставне застосування податковим органом штрафних санкцій в період під час дії карантину, який почався з 01.03.2020 та згідно постанови Кабінету Міністрів України №651 від 27 червня 2023 року, який скасовано з 30 червня 2023 року з 24:00, а також без врахування особливостей та норм податкового законодавства, що діють під час дії воєнного стану..
З вказаного приводу суд зазначає наступне.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" (далі - Закон № 533-IX).
У зв`язку з набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" та Законом України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)") підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
"За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню".
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10 грудня 2021 року у справі № 420/10367/20 сформував такий правовий висновок:
"Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються". Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року. Постановою від 27 червня 2023 року № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" Кабінет Міністрів України скасував 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.
До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжувався та триває досі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану", який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24 березня 2022 року № 2142-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану" було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова "трьох місяців" замінено словами "шести місяців".
27 травня 2022 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику".
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Окрім цього, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/22 та від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 22 травня 2024 року у справі № 500/5361/23, та в силу ч.5 ст.242 КАС України є обов`язковими для врахування.
Отже, зменшений розмір штрафних санкцій та збільшений строк реєстрації податкових накладних мав бути застосований лише щодо податкової накладної №1840004 від 01.03.2023, яка складена та зареєстрована ТОВ "Гендлярка".
Як слідує з розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних податкова накладна №1840004, дата складання в ЄРПН 01.03.2023, дата реєстрації податкової накладної 06.04.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 21766,17 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 2% штрафних санкцій. Тобто, до вищевказаної податкової накладної контролюючим органом застосовано зменшений розмір штрафних санкцій, що в повній мірі відповідає чинному законодавству.
Щодо інших податкових накладних, які зареєстровані з порушенням граничних термінів реєстрації в один день суд зазначає наступне.
До податкової накладної №5 від 31.07.2022, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2408,95 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№3, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 9484,81 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№2, дата складання в ЄРПН 30.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 863,52 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№8, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 600,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№6, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1000,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№4, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2775,33 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№7, дата складання в ЄРПН 31.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2500,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№2, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 900,48 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№7, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2500,00грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№6, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2571,20 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№5, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 2775,33 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№3, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1000,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№8, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 600,00 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій;
№1, дата складання в ЄРПН 31.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 10160,88 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 1 застосовано 10% штрафних санкцій.
Суд зазначає, що, оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, визначення граничних термінів реєстрації вищевказаних податкових накладних та розмір штрафних санкцій визначається нормами Податкового кодексу України, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, тобто наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної
Всі вищезазначені накладні складені після 26.05.2022 як дати скасування дії мораторію на спірні правовідносини та зареєстровані з порушенням граничних термінів реєстрації в один день 16.08.2022 та 16.09.2022.
При цьому є безпідставними твердження представника позивача про реєстрацію вказаних накладних за два дні до завершення граничного терміну реєстрації, оскільки позивач помилково вважає, що до вказаних податкових накладних застосуванню підлягає пункт 89 та 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення. Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", яким вказані пункти встановлені, набрав чинності 08 лютого 2023 року, не має зворотної дії в часі і не може бути застосований до правовідносин, які виникли у липні та серпні 2022 року.
Таким чином, податковим органом дотримано вимоги податкового законодавства в частині встановлення факту порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та застосування штрафних санкцій щодо вищезазначених податкових накладних.
Щодо податкових накладних №1 від 10.12.2021, дата складання в ЄРПН 10.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 03.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 160; №1, дата складання в ЄРПН 10.02.2022, дата реєстрації податкової накладної 11.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 119; №1, дата складання в ЄРПН 10.01.2022, дата реєстрації податкової накладної 03.11.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 160; №1, дата складання в ЄРПН 21.04.2022, дата реєстрації податкової накладної 17.01.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 186.
Вказані накладні складено в період дії мораторію однак зареєстровані в ЄРПН після скасування дії мораторію, а саме після 26.05.2022.
Суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
Таким чином контролюючий орган правомірно застосував штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Інші податкові накладні, а саме №4, дата складання в ЄРПН 16.08.2022, дата реєстрації податкової накладної 17.01.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 124; №1, дата складання в ЄРПН 08.07.2022, дата реєстрації податкової накладної 07.02.2023, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 79303,67 грн, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) - 191, складені після 26.05.2022 та зареєстровані з порушенням термінів їх реєстрації, що стало безумовною підставою для притягнення до відповідальності відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Обґрунтовуючи адміністративний позов позивач також зазначає про неправомірні дії відповідача, зокрема, на думку позивача, безпідставного зупинення реєстрації податкових накладних та фактів безпідставної відмови в реєстрації податкових накладних податковим органом, посилаючись на правові позиції викладені у судових рішеннях Верховного Суду.
Суд зазначає, що доводи, на які покликається представник позивача у позовній заяві, можуть бути предметом доказування у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності податкового органу щодо реєстрації податкових накладних чи оспорювання правомірності їх зупинення. Будь-яких доказів оскарження дій відповідача щодо зупинення реєстрації податкових накладних, чи судових рішень, які б встановлювали протиправність таких дій (рішень) суду не надано.
Таким чином, судом під час розгляду справи не встановлено протиправності в діях відповідача при розрахунку розмірів штрафу, накладеного на позивача.
За таких обставин відповідачем згідно спірного податкового повідомлення-рішення правомірно накладено на ТОВ "Гендлярка" штраф в сумі 258221 грн. 13 коп.
Згідно з частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Таким чином, оцінюючи в сукупності вищевикладене, заявлений позов є безпідставним, з огляду на що задоволенню не підлягає.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Гендлярка" (код ЄДРПОУ 38712963, вул. Максимовича, 8, м. Івано-Франківськ, 76006) до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00/11331/0402 від 02.05.2024- відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123046303 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні