Рішення
від 11.11.2024 по справі 380/7026/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2024 рокусправа № 380/7026/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Костецького Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Малком 1» (вул. Остроградських, 16/27, м. Львів, код ЄДРПОУ 38895732) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул.Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Малком 1» до Головного управління ДПС у Львівській області, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «С» від 11.03.2024 № 9967/13-01-07-10, винесене Головним управління ДПС у Львівській області, котрим на Приватного підприємства «Малком 1» накладено пеню у розмірі 273105,38 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем, за результатами документальної позапланової перевірки з питань дотримання вимог Закону України «Про валюту і валютні операції», винесено спірне податкове повідомлення-рішення, яким нараховано пеню у розмірі 273105,38 грн. за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Позивач не погоджується із спірним податковим повідомленням-рішенням та вважає його протиправним, оскільки здійснення ПП «Малком 1» авансового платежу на користь Alimentos Iberandalus S.L. на суму 34955,76 Євро не є операцією, що здійснена з порушенням граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів; відповідачем та Державною податковою службою у своїх документах жодним чином не підтверджено правомірності нарахування пені.

Ухвалою суду від 05.04.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення сторін.

Відповідач щодо задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначає, що проведеною документальною позаплановою виїзною перевіркою ПП «Малком 1» з питань дотримання вимог валютного законодавства встановлено порушення вимог ч. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» з врахуванням вимог п. 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України) по імпортних зовнішньоекономічних контрактах: від 16.06.2020 № 16/06/2020, дата здійснення авансового платежу - 23.05.2022; від 19.05.2020 №19/05/2020, дата здійснення авансового платежу - 21.09.2022, відповідно до інформації, отриманої від ДПС України листами від 02.01.2023 № 29/7/99-00-07-05-01-07, від 28.04.2023 № 9341/7/99-00-07-05-01-07.

ПП «Малком 1» звернулось зі скаргою до ДПС України на податкове повідомлення- рішення ГУ ДПС у Львівській області від 15.11.2023 №25749/13-01-07-10. За результатами розгляду скарги ДПС України скасовано ППР ГУ ДПС у Львівській області від 15.11.2023 № 25749/13-01-07-10 у частині нарахування пені у розмірі 79 52,71 грн, в іншій частині вказане ППР - залишено без змін, а скаргу - частково задоволено.

За результатами перевірки інформації ДПС України від 28.04.2023 № 9341/7/99-00-0705-01-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів та товарів по ПП «Малком 1» станом на 01.04.2023, яка була надана уповноваженим банком (агентом валютного нагляду) - ПАТ «КРЕДОБАНК» (МФО 325365) до НБУ, згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7, по зовнішньоекономічному імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020), укладеному з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія), встановлено порушення вимог частини 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п. 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), в частині порушення граничних строків розрахунків по імпортних операціях.

Між ПП «Малком 1» (Покупець) та нерезидентом Lagarde Autoclaves (Продавець, Франція) 16.06.2020 укладено зовнішньоекономічний контракт за № 16/06/2020. Поставка товару (автоклав, запчастини до автоклаву).

Згідно наданих ПП «Малком 1» до перевірки регістрів бухгалтерського обліку платника (оборотно-сальдова відомість по рах. 632, картка рах. 632 за період:

01.06.2020 - 31.12.2022, контрагент - Lagarde Autoclaves, контракт від 16.06.2020 № 16/06/2020), станом на 01.05.2022 на балансі підприємства обліковувалась кредиторська заборгованість в сумі 4 697,78 Євро.

Згідно умов поставки товару, здійснення розрахунків, узгоджених сторонами в проформі-інвойс від 17.05.2022 № 2204-9-1001-REVS до імпортного контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, представленої ПП «Малком 1» до перевірки, визначено наступне: поставка товару - автоклав, УКТ ЗЕД: 8419, в кількості - 1 комплект, по ціні 117 850,00 Євро на умовах поставки: DAP Lviv (Інкотермс 2010).

Оплата товару за проформою-інвойсом від 17.05.2022 № 2204-9-1001-REVS, здійснюється на умовах попередньої оплати згідно контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, а саме: 30 % при замовленні продукції; 70 % перед відправкою товару за умови підтвердження готовності продукції. Поставка товару здійснюється у термін до 90 днів від дати повної попередньої оплати.

ПП «Малком 1» на виконання своїх зобов`язань по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, 23.05.2022 здійснено переказ коштів з валютного рахунку № UA563253650000000260010013529 на користь нерезидента - Lagarde Autoclaves (Франція) в сумі 35 355,00 Євро (в графі призначення платежу вказано - передоплата по контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, проформа-інвойс від 17.05.2022 № 2204-9- 1001-REVS).

Товар (обладнання промислове для обробки харчових продуктів шляхом зміни температури, в розібраному вигляді: автоклав SA 1761 статичний, електричний новий, потужністю 19,4 кВт, діаметром 1400мм в комплекті з додатковими аксесуарами, УКТЗЕД 8419899800) по імпортному зовнішньоекономічному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом - Lagarde Autoclaves (Франція), імпортовано на митну територію України 12.12.2022 на умовах поставки FCA FR Malataveme на суму 117 850,00 Євро згідно митної декларації (МДІМ 40 ЕА) № 22UA209230020606U2.

Згідно МД задекларовано комерційний інвойс від 07.12.2022 № 16537, товар - автоклав SA 1761 статичний, електричний новий, в комплекті з додатковими аксесуарами, загальна вартість 117 850,00 Євро, умови поставки - FCA France, умови оплати: 30 % - 35 355,00 Євро до 24.05.2022, 70 % - 82 495,00 Євро до 24.05.2022.

Згідно гр. 0730 даної МД задекларовано CMR від 07.12.2022 № А 233838 (оригінал CMR від 07.12.2022 № А 233838 до перевірки ПП «Малком 1» не надано, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/ в`їзду - Закарпатської митниці).

Розрахунки по передоплаті від 23.05.2022 в частині 30 657,22 Євро (з врахуванням кредиторської заборгованості в сумі 4 697,78 Євро станом на 01.05.2022 по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020), здійсненій ПП «Малком 1» на користь нерезидента Lagarde Autoclaves (Франція) по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, проведені з простроченням законодавчо встановлених строків розрахунків, кількість днів прострочення - 24.

Позивачем до перевірки не представлено:

- висновку на продовження термінів розрахунків по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом Lagarde Autoclaves (Франція);

- відповідної довідки (Сертифікату) про підтвердження форс-мажорних обставин по імпортному контракту від від16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом Lagarde Autoclaves (Франція);

- позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості з нерезидента Lagarde Autoclaves (Франція) по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020.

Відповідно до вимог п. 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18»Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (Із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Отже, граничний строк надходження товару по передоплаті від 23.05.2022 в сумі 35 355 євро - 18.11.2022. Товар згідно митної декларації №22UA209230020606U2 імпортовано на митну територію України 12.12.2022, що є беззаперечним доказом порушення встановлених строків.

Під час проведення перевірки встановлено, що ПП «Малком 1» в особі директора ОСОБА_1 та нерезидентом компанією ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Продавець, Іспанія), в особі директора Lopes Perez-Barquero, 19.05.2020 укладено зовнішньоекономічний контракт за № 19/05/2020.

Згідно наданих ПП «Малком 1» до перевірки документів бухгалтерського обліку платника (оборотно-сальдова відомість по рах. 632, картка рах. 632 за період: серпень 2020 р. - 31.05.2023, контрагент - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L., контракт від 19.05.2020 № 19/05/2020), станом на 01.09.2022 на балансі підприємства обліковувалась дебіторська заборгованість в сумі 27 647,05 Євро, у т.ч. в сумі 5 274,49 Євро з граничним строком погашення 29.03.2023; в сумі 7 391,52 Євро з граничним строком погашення 30.10.2022; в сумі 14 981,04 Євро з граничним строком погашення - 06.02.2023.

ПП «Малком 1» на виконання своїх зобов`язань по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, 21.09.2022 здійснено переказ коштів з валютного рахунку № UA563253650000000260010013529 на користь нерезидента -Alimentos Iberandalus S.L. (Іспанія) в сумі 34 955,76 Євро (в графі призначення платежу вказано - передоплата по контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, інвойс від 18.07.2022 № 03/2022).

Товар (маслини (оливки) в розсолі без додання оцту чи оцтової кислоти в металевих банках з маркуванням фірми-виробника, неморожені, УКТЗЕД 2005700000) по зовнішньоекономічному імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія), ввезено на митну територію України на загальну суму 57 458,16 Євро згідно наданих до перевірки МД (МД ІМ 40 ДЕ) із декларуванням товаросупровідних документів (дані щодо інвойсів, CMR згідно інформації, наявної в інформаційних ресурсах ТУ ДПС у Львівській області: ЄАІС Держмитслужби), а саме:

- оригінал CMR від 07.12.2022 № А 233838 до перевірки ПП «Малком 1» не надано, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Закарпатської митниці;

- МД № UA209140/2022/102672 від 29.09.2022 на загальну суму 11 517,84 Євро (інвойс - від 23.09.2022 № 740/2022, CMR від 23.09.2022 № б/н, оригінал даної CMR до перевірки ПП «Малком 1» не надано, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці);

- МД № UA209140/2022/102674 від 29.09.2022 на загальну суму 11 819,52 Євро (інвойс від 23.09.2022 № 738/2022, CMR від 23.09.2022 № б/н, оригінал даної CMR до перевірки ПП «Малком 1» не надано, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці);

- МД № 23UA209230013615U9 від 13.02.2023 на загальну суму 16 656,19 Євро (інвойс від 07.02.2023 № 94/2023, CMR від 07.02.2023 № А474118, оригінал даної CMR до перевірки ПП «Малком 1» не надано, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці);

- МД № 23UA209230056717U2 від 30.05.2023 на загальну суму 17 464,61 Євро (інвойс від 23.05.2023 № 358/2023, CMR від 23.05.2023 № А 866300, оригінал даної CMR до перевірки ПП «Малком 1» не надано, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці).

Згідно даних бухгалтерського обліку ПП «МАЛКОМ 1»(оборотно-сальдова відомість по рахунку 632, картка рахунку 632 за період: серпень 2020 - 31.05.2023, контрагент - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L., контракт від 19.05.2020 № 19/05/2020), станом на 30.05.2023 року, розрахунки по зовнішньоекономічному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія), не завершено, на балансі підприємства обліковується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 5144, 65 євро із законодавчо встановленим строком погашення 19.03.2023 року.

Позивач стверджує, що у період з 21.09.2022 по 19.03.2023 по контракту № 19/05/2020 ввезено товар на загальну суму 39993,55 євро та стверджує, що ним не порушено гранично допустимих строків. Відповідач не погоджується з цим твердженням з огляду на наступне.

Відповідно до розділу 1- 2- 3 договору № 19/05/2020: Предмет контракту, якість товару, терміни поставки: поставка товару (продукти харчування), в терміни, в кількості та на умовах, узгоджених сторонами в інвойсах - FOB Valensia (Іспанія) (Інкотермс 2010).

Відповідно ч.3 ст. 13 ЗУ «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів за імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановлено НБ України строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу.

Відповідно до вимог п. 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18»Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (Із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Граничний строк надходження товару по передоплаті від 21.09.2022 в сумі 34 955,76 євро - 19.03.2023.

Згідно з МД №23UA20923005671U2 на загальну суму 17 464,61 євро поставка відбулась 30.05.2023, кількість днів прострочення 71.

Згідно даних бухгалтерського обліку ПП «Малком 1» станом на 30.05.2023, розрахунки по зовнішньоекономічному контракту від 19.05.2020 №19/05/2020 не завершено та на балансі обліковується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 5 144,65 євро із законодавчо встановленим строком погашення 19.03.2023.

Відповідно до вищенаведеного, в розрахунку до податкового повідомлення - рішення від 11.03.2024 №9967/13-01-07-10 вказано суму простроченої заборгованості 22609,26 (17464,61+5 144,65) кількість днів прострочення 72 д., 30.05.2023 здійснено поставку.

Прострочена дебіторська заборгованість у сумі 5144,65 євро на дату завершення перевірки (10.10.2023 року) обліковувалась на балансі підприємства, проте штрафних санкцій на цю суму починаючи з 30.05.2023 не нараховано.

Аналіз статті 13 Закон № 2473 дає підстави вважати, що підставою для зупинення строків є факт прийняття до розгляду судом, Міжнародним комерційним арбітражним судом або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника- нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку, а підставою для несплати пені за порушення відповідних строків рішення суду про задоволення позову.

ПП «Малком 1» до перевірки не представлено:

-висновку на продовження термінів розрахунків по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020), укладеному з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія);

-відповідної довідки (Сертифікату) про підтвердження форс-мажорних обставин по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020), укладеному з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія);

-позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості з нерезидента ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія) по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020.

Особами які можуть бути суб`єктами визначеного статтею 13 Закону №2473- VIII правопорушення, є резиденти. Отже, саме на резидентів, а не на їх контрагентів покладений обов`язок із забезпечення фінансової дисципліни в частині зарахування виручки на їх валютні рахунки, у тому числі і шляхом ініціювання відповідних судових чи арбітражних процедур.

Позивач не був позбавлений можливості врегулювати договірні відносини з урахуванням загальнодоступних правил валютного контролю. Оскільки позивач мав право звернутись у встановленому порядку до уповноваженої установи з питань неналежного виконання контрагентом зобов`язання за експортним контрактом, проте цього не вчинив.

Відповідач зауважує, що норми Закону №2473 носять імперативний характер і визначена ним відповідальність настає незалежно від причин, з яких сталося порушення. Просить відмовити в задоволенні позову.

У поданій до суду відповіді на відзив представник позивача зазначив, що Верховний Суд у постанові від 15 лютого 2023 у справі № 420/1538/23 сформулював висновок, відповідно до якого пеня, нарахована за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті, з 01.01.2021 (дата набрання чинності Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-IX) є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162. пункту 14.1. ст. 14 ПК України, та, відповідно, на неї розповсюджується дія положень абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, який передбачає, що протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України карантин відмінено. Таким чином, застосовуючи вказаний висновок Верховного Суду до правовідносин, які виникли у даній справі, позивач вказує на відсутність у контролюючого органу підстав для нарахування у період дії карантину, а саме з 19 листопада 2022 по 30 травня 2023 року, пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Представником відповідача подано додаткові пояснення у справі у яких зазначає, що Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 23.07.2024 в справі №240/25642/22, зокрема, щодо нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), тобто чи розповсюджується заборона нарахувати пеню, передбачена абз. 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на правовідносини щодо нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків згідно статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», відступив від висновків Верховного Суду, викладених у постановах Верховного Суду від 15.02.2024 у справі №420/1538/23, від 28.03.2024 у справі №380/17879/22, від 13.05.2024 у справі № 420/11208/23. Верховний Суд сформулював такі правові висновки :

- спірні правовідносини є специфічними та врегульовані спеціальним Законом України «Про валюту і валютні операції», і саме норми вказаного Закону підлягають застосуванню, зокрема і в питанні нарахування пені за порушення строків розрахунків в іноземній валюті;

- відповідно до абз. 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України протягом дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню, проте така застосовна у сфері справляння податків і зборів;

- зміни до положень Закону України «Про валюту і валютні операції» здійснюються виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Однак до Закону № 2473-VIII не вносились норми, які б дозволяли не застосовувати пеню (звільняли від застосування пені) за порушення строку розрахунків в іноземній валюті у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19);

- пеня, що передбачена частиною п`ятою статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Представник відповідача просить врахувати вказану позицію Верховного Суду та відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, судом встановлено такі обставини.

На підставі наказу Головного управління ДПС у Львівській області від 03.10.2023 №3651-ПП та направлення від 04.10.2023 № 7123, старшим державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС у Львівській області Ольгою Зеленіною, на підставі пп. 19-1.1.4, п. 19-1.1 ст. 19-1, п. п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. п.78.1.1 п.78.1 ст.78, п. 82.2 ст.82, п. п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, проведено документальну позапланову виїзну перевірку Приватного підприємства «Малком 1» (ЄДРПОУ 38895732) з питань дотримання вимог валютного законодавства по імпортних зовнішньоекономічних контрактах: від 16.06.2020 № 16/06/2020, дата здійснення авансового платежу - 23.05.2022; від 19.05.2020 №19/05/2020, дата здійснення авансового платежу 21.09.2022, відповідно до інформації, отриманої від ДПС України листами від 02.01.2023 № 29/7/99-00-07-05-01-07, від 28.04.2023 № 9341/7/99-00-07-05-01-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках грошових коштів чи товарів, станом на 01.12.2022, 01.04.2023, яка була надана уповноваженим банком (агентом валютного нагляду) - ПАТ «КРЕДОБАНК» (МФО 325365) до НБУ згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7 та на виконання статей 12 і 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції».

За результатами перевірки відповідачем складений акт від 17.10.2023 №25629/13-01-07-10/38895732.

Відповідно до вказаного акту перевірки, контролюючим органом встановлено:

1) Між ПП «Малком 1» (Покупець) та нерезидентом Lagarde Autoclaves (Продавець, Франція) 16.06.2020 укладено зовнішньоекономічний контракт за № 16/06/2020. Поставка товару (автоклав, запчастини до автоклаву).

Згідно наданих ПП «Малком 1» до перевірки регістрів бухгалтерського обліку платника (оборотно-сальдова відомість по рах. 632, картка рах. 632 за період:

01.06.2020 - 31.12.2022, контрагент - Lagarde Autoclaves, контракт від 16.06.2020 № 16/06/2020), станом на 01.05.2022 на балансі підприємства обліковувалась кредиторська заборгованість в сумі 4 697,78 Євро.

Згідно умов поставки товару, здійснення розрахунків, узгоджених сторонами в проформі-інвойс від 17.05.2022 № 2204-9-1001-REVS до імпортного контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, представленої ПП «Малком 1» до перевірки, визначено наступне: поставка товару - автоклав, УКТ ЗЕД: 8419, в кількості - 1 комплект, по ціні 117 850,00 Євро на умовах поставки: DAP Lviv (Інкотермс 2010).

Оплата товару за проформою-інвойсом від 17.05.2022 № 2204-9-1001-REVS, здійснюється на умовах попередньої оплати згідно контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, а саме: 30 % при замовленні продукції; 70 % перед відправкою товару за умови підтвердження готовності продукції. Поставка товару здійснюється у термін до 90 днів від дати повної попередньої оплати.

ПП «Малком 1» на виконання своїх зобов`язань по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, 23.05.2022 здійснено переказ коштів з валютного рахунку № UA563253650000000260010013529 на користь нерезидента - Lagarde Autoclaves (Франція) в сумі 35 355,00 Євро (в графі призначення платежу вказано - передоплата по контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, проформа-інвойс від 17.05.2022 № 2204-9- 1001-REVS).

Згідно даних бухгалтерського обліку підприємства (оборотно-сальдова, відомість по рахунку 632, картка рахунку 632 за період: 01.06.2020 - 31.12.2022, контрагент - Lagarde Autoclaves, контракт від 16.06.2020№ 16/06/2020) дану операцію відображено наступного проводкою: Дт 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками» - Кт 312 «Поточні рахунки в іноземній валюті» на загальну суму - 35355,00 євро.

Товар (обладнання промислове для обробки харчових продуктів шляхом зміни температури, в розібраному вигляді: автоклав SA 1761 статичний, електричний новий, потужністю 19,4 кВт, діаметром 1400мм в комплекті з додатковими аксесуарами, УКТЗЕД 8419899800) по імпортному зовнішньоекономічному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом - Lagarde Autoclaves (Франція), імпортовано на митну територію України 12.12.2022 року на умовах поставки FCA FR Malataveme на загальну суму І1.7850,00 євро згідно митної декларації (МД ІМ 40 ЕА) № 22UA209230020606U2 із декларуванням наступних товаросупровідних документів (згідно інформації, наявної в інформаційних ресурсах Головного управління ДПС у Львівській області: ЄАІС Держмитслужби), а саме: - графа 4104 - задекларовано реквізити контракту: від 16.06.20 № 16/06/2020; -графа 28 «Фінансові та банківські відомості»: ПАТ Кредобанк, ЄДРПОУ: 09807862, МФО: 325365; -згідно графи 0380 даної МД задекларовано комерційний інвойс від 07.12.2022 № 16537, товар - автоклав SA 1761 статичний, електричний новий, в комплекті з додатковими аксесуарами, загальна вартість 117850,00 євро, умови поставки - FCA France, умови оплати: 30% -35355,00 євро до 24.05.2022, 70% -82495,00 євро до 24.05.2022; -згідно графи 0730 даної МД задекларовано CMR від 07.12.2022 року № А 233838 (оригінал CMR від 07.12.2022 року № А 233838 до перевірки ПП «МАЛКОМ 1» не представлено, згідне даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Закарпатської митниці).

Таким чином, розрахунки по передоплаті від 23.05.2022 року в частині 30657,22 євро (з врахуванням кредиторської заборгованості в сумі 4697,78 євро станом на 01.05.2022 по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020), здійсненій ПП «МАЛКОМ 1» на користь нерезидента - Lagarde Autoclaves (Франція) по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020. проведені з простроченням законодавчо встановлених строків розрахунків, кількість днів прострочення-24.

Згідно даних бухгалтерського обліку ПП «МАЛКОМ 1» (оборотно-сальдова відомість по рахунку 632, картка рахунку 632 за період: 01.06.2020 - 31.12.2022, контрагент - Lagarde Autoclaves, контракт від 16.06.2020 № 16/06/2020) станом на 12.12.2022 року, розрахунки по зовнішньоекономічному імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом Lagarde Autoclaves (Франція), в сумі передоплати 35355,00 євро завершено.

Станом на дату завершення перевірки (10.10.2023 року) ПП «МАЛКОМ 1» до перевірки не представлено: висновку на продовження термінів розрахунків по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом Lagarde Autoclaves (Франція); відповідної довідки (Сертифікату) про підтвердження форс-мажорних обставин по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом Lagarde Autoclaves (Франція); позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості з нерезидента Lagarde Autoclaves (Франція) по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020.

Таким чином, за результатами перевірки інформації ДПС України від 02.01.2023 № 29/7/99-00-07-05-01-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів та товарів по ПП «МАЛКОМ 1» станом на 01.12.2022, яка була надана уповноваженим банком (агентом валютного нагляду) - ПАТ «КРЕДОБАНК» (МФО 325365) до НБУ, згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7, по зовнішньоекономічному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, укладеному з нерезидентом Lagarde Autoclaves (Франція), встановлено порушення вимог частини 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п. 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської, системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), в частині порушення граничних строків розрахунків по імпортних операціях.

2) ПП «МАЛКОМ 1» (Покупець) в особі директора ОСОБА_1 та нерезидентом компанією AL1MENTOS IBERANDALUS S.L. (Продавець, Іспанія), в особі директора Lopes Perez-Barquero, 19.05.2020 укладено зовнішньоекономічний контракт за № 19/05/2020 (продукти харчування).

Згідно представлених ПП «MAЛКОМ 1» до перевірки документів бухгалтерського обліку платника (оборотно-сальдова відомість по рахунку 632. картка рахунку 632 за період: серпень 2020 - 31.05.2023, контрагент - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L., контракт від 19.05.2020 № 19/05/2020), станом на 01.09.2022 на балансі підприємства обліковувалась дебіторська заборгованість в сумі 27647,05 євро, в тому числі в сумі 5274,49 євро з граничним строком погашення 29.03.2023; в сумі 7391,52 євро з граничним строком погашення 30.10.2022; в сумі 14981,04 євро з граничним отроком погашення - 06.02.2023.

ПП «МАЛКОМ 1» на виконання своїх зобов`язань по імпортному контракту від 19,05.2020 № 19/05/2020, 21.09.2022 здійснено переказ коштів з валютного рахунку № НОМЕР_1 , відкритого у ПАТ «КРЕДОБАНК» (МФО 325365) на користь нерезидента -Alimentos Iberandalus S.L. (Іспанія) в сумі 34955,76 євро (в графі призначення платежу вказано - передоплата по контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, інвойс від 18.07.2022 №03/2022).

Згідно даних бухгалтерського обліку: підприємства (оборотно-сальдова відомість, по рахунку 632, картка рахунку 632 за період: серпень 2020 - 31.05.2023, контрагент - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L., контракт, від 19.05.2020 № 19/05/2020) дану операцію відображено наступною проводкою: Дт 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками» - Кт 312 «Поточні рахунхи в іноземній валюті» на загальну суму - 34955,76 євро.

Згідно умов здійснення розрахунків, визначених у проформі-інвойс від 18.07.2022 №03/2022 до імпортного контракту від 19.05.2020 №19/05/2020, умови поставки згідно правил міжнародної організації ІНКОТЕРМС 2010 EXW ES Pepino, умови оплати передоплата в розмірі 100% від вартості, визначеної в інвойсі.

Товар (маслини (оливки) в розсолі без додання оцту чи оцтової кислоти в металевих банках з маркуванням фірми-виробника, неморожені, УКТЗЕД 2005700000) по зовнішньоекономічному імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія), ввезено на митну територію України на загальну суму 57 458,16 євро згідно наданих до перевірки МД (МД ІМ 40 ДЕ) із декларуванням товаросупровідних документів (дані щодо інвойсів, CMR згідно інформації, наявної в інформаційних ресурсах ГУ ДПС у Львівській області: ЄАІС Держмитслужби), а саме: оригінал CMR від 07.12,2022 року № А 233838 до перевірки ПП «МАЛКОМ 1» не представлено, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Закарпатської митниці;

- 29.09.2022 МД № UA209140/2022/102672 на загальну суму 11517,84 євро (інвойс - від 23.09.2022 № 740/2022, CMR від 23.09.2022 №» б/н, оригінал даної CMR до перевірки ПП «МАЛКОМ 1» не представлено, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці);

- від 29.09.2022 МД № UA209140/2022/102674 на загальну суму 11819,52 євро (інвойс від 23.09.2022 № 738/2022, CMR від 23.09.2022 № б/н, оригінал даної CMR до перевірки ПП «МАЛКОМ 1» не представлено, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці);

- 13.02.2023 МД № 23UA209230013615U9 на загальну суму 16656,19 євро (інвойс від 07.02.2023 № 94/2023, CMR від 07.02.2023 № А474118, оригінал даної CMR до перевірки ПП «МАЛКОМ 1» не представлено, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці);

- 30.05.2023 МД № 23UA209230056717U2 на загальну суму 17464,61 євро (інвойс від 23.05.2023 № 358/2023, CMR від 23.05.2023 № А 866300, оригінал даної CMR до перевірки ПП «МАЛКОМ 1» не представлено, згідно даних ЄАІС Держмитслужби в даній CMR відсутні відтиски печатки митного органу виїзду/в`їзду - Львівської митниці).

Таким чином, із врахуванням дебіторської заборгованості в сумі 27647,05 євро, розрахунки по передоплаті від 21.09.2022 року в сумі 34955,76 євро, здійсненій ПП «МАЛКОМ 1» на користь нерезидента - ALIMENTOS ІBERANDALUS S.L. (Іспанія) по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, проведені з простроченням законодавчо встановлених строків розрахунків, в тому числі в сумі 17464,61 євро, кількість днів прострочення - 72, в сумі 5144,65 євро, кількість днів прострочення - 205 (з 20.03.2023 по 10.10.2023).

Згідно даних бухгалтерського обліку ПП «МАЛКОМ 1» (оборотно-сальдова відомість по рахунку 632, картка рахунку 632 за період: серпень 2020 - 31.05.2023, контрагент -ALIMENTOS IBERANDALUS S.L 19.05.2020 № 19/05/2020), станом на 30.05.2023 року, розрахунки по зовнішньоекономічному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом ALIMENTOS ІBERANDALUS S.L. (Іспанія), не завершено, на балансі підприємства обліковується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 5144,65 євро із законодавчо встановленим строком погашення - 19.03.2023 року.

Станом на дату завершення перевірки (10.10.2023 року) ПП «МАЛКОМ 1» до перевірки не представлено: висновку на продовження термінів розрахунків по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом ALIMENTOS ІBERANDALUS S.L. (Іспанія); відповідної довідки (Сертифікату) про підтвердження форс-мажорних обставин по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом ALIMENTOS ІBERANDALUS S.L. (Іспанія); позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості з нерезидента ALIMENTOS ІBERANDALUS S.L. (Іспанія) по імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020.

Таким чином, за результатами перевірки інформації ДПС України від 28.04.2023 № 9341/7/99-00-07-05-01-07 про виявлені факти. ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів та товарів по ПП «МАЛКОМ 1» станом на 01.04.2023, яка була надана уповноваженим банком (агентом валютного нагляду) - ПАТ «КРЕДОБАНК» (МФО 3.25365) до НБУ, згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7, по зовнішньоекономічному імпортному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020), укладеному з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія), встановлено порушення вимог частини 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п. 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України), в частині порушення граничних строків розрахунків по імпортних операціях.

Відповідно до вимог ч. 5 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). Розрахунок пені наведено в додатку № 1 до акта перевірки (донараховано до бюджету 269491,81 гривень). Загальна сума пенсі, нарахованої по акту перевірки 352858,09 гривень.

У висновку Акту перевірки зазначено, що перевіркою встановлено порушення вимог частини 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з врахуванням вимог пункту 14 2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України) по імпортних зовнішньоекономічних контрактах: від 16.06.2020 № 16/06/2020, дата здійснення авансового платежу - 23.05.2022; від 19.05.2020 № 19/05/2020, дата здійснення авансового платежу - 21.09.2022, відповідно до інформації, отриманої від ДПС України листами від 02.01.2023 № 29/7/99-00-07-05-01-07, від 28.04.2023 № 9341/7/99-00-0705-01-07.

Не погодившись із висновками Акту перевірки, позивач подав відповідачу заперечення на Акт перевірки. Листом від 09.11.2023 року № 32246/6/13-01-07-10-16 відповідач залишив без задоволення заперечення позивача.

На підставі акту перевірки, контролюючим органом винесене податкове повідомлення-рішення форми «С» від 15.11.2023 № 25749/13-01-07-10, яким на позивача накладено штрафні санкції в розмірі 352858,09 грн.

03.01.2024 позивач подав скаргу до Державної податкової служби України на ППР від 15.11.2023 року, в якій просив вказане рішення скасувати. За результатами розгляду скарги, рішенням Державної податкової служби України від 06.03.2024 року № 6163/6/99-00-08-0102-06 скасовано податкове повідомлення-рішення від 15.11.2023 № 25749/13-01-07-10 в частині нарахування пені у розмірі 79752,71 грн., в іншій частині - залишено без змін.

11.03.2024 ГУ ДПС у Львівській області винесене податкове повідомлення-рішення форми «С» № 9967/13-01-07-10, яким застосовано до позивача суму штрафних санкцій (пені) за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі - 273105,38 грн.

Не погоджуючись із спірним податковим повідомленням-рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керувався таким.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до статті 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Згідно з підпункту 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з підпункту 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Відповідно до підпунктом 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Підпунктом 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України, встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Відповідно до норм підпункту 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно з підпункту 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 ПК України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення, у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства регламентовано приписами Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VIII (далі Закон №2473-VIII).

Статтею 13 вказаного Закону врегульовано особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Так, ч. 1 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Частиною 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» встановлена відповідальність за порушення встановлених строків розрахунків, а саме порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Отже, за порушення граничних строків розрахунків, що встановлюються Національним банком України встановлено відповідальність у вигляді пені.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України «Про валюту і валютні операції» валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.

Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства (ч. 4 ст. 11 Закону № 2473-VIII).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства (ч. 6 ст. 11 Закону України «Про валюту і валютні операції»).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті (ч. 8 ст. 13 Закону № 2473-VIII).

Отже, контролюючий (податковий) орган здійснює контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті та у разі встановлення порушень таких строків нараховує пеню у визначених розмірах.

При цьому положеннями Закону № 2473-VIII не врегульовано процедуру прийняття рішення про нарахування пені, як виду адміністративно - господарської санкції за порушення строків проведення розрахунків в іноземній валюті, а такий порядок унормований положеннями Податкового кодексу України, проте це не означає, що правовідносини у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду стають частиною законодавства щодо справляння податків і зборів та на них розповсюджуються всі положення Податкового кодексу України. Закон №2473-VIII та Податковий кодекс України регулюють різні сфери державної політики.

Підстави для ототожнення пені, яка застосовується у податкових правовідносинах, із пенею, яка застосовується у сфері валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду (за порушення строків надходження валютної виручки за операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке встановлено статтею 13 Закону № 2473-VIII) - відсутні.

Частинами 1-3 ст. 3 Закону України «Про валюту і валютні операції» передбачено, що відносини, які виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом. Зміна положень цього Закону здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Зміна положень цього Закону може здійснюватися виключно окремими законами про внесення змін до цього Закону.

У разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.

Отже, спірні правовідносини є специфічними та врегульовані спеціальним Законом України «Про валюту і валютні операції», і саме норми вказаного Закону підлягають застосуванню, зокрема і в питанні нарахування пені за порушення строків розрахунків в іноземній валюті.

Так, дійсно, відповідно до абз. 11 пункту 52-1 підрозділу«Перехідні положення» Податкового кодексу України протягом дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню, проте така застосовна у сфері справляння податків і зборів та не підлягає застосуванню у сфері регулювання валютних правовідносин.

Крім того, зміни до положень Закону України «Про валюту і валютні операції» здійснюються виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Однак до Закону № 2473-VIII не вносились норми, які б дозволяли не застосовувати пеню (звільняли від застосування пені) за порушення строку розрахунків в іноземній валюті у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19).

При цьому, маючи на меті звільнити суб`єктів господарювання, які вчинили правопорушення, у вигляд порушення строків розрахунків, від відповідальності у вигляді пені законодавець вносить відповідні зміни саме до Закону України «Про валюту і валютні операції».

Так, Законом України № 2260-IX від 12.05.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» статтю 16 Закону України «Про валюту і валютні операції» доповнено пунктом 13 такого змісту: « 13. Відповідальність, передбачена частиною п`ятою статті 13 цього Закону, не застосовується до резидентів - суб`єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок дії постанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» від 09.04.2022 № 426».

Тобто, у разі якби законодавець мав на меті звільнити суб`єктів господарювання від відповідальності шляхом не нарахування (не застосування) пені під час дії карантину (COVID- 19), відповідні зміни (чи обмеження в застосуванні) були б внесені саме до Закону України «Про валюту і валютні операції», проте таких змін внесено не було.

Отже, пеня, передбачена ч. 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого Кабінету Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу«Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 23.07.2024 у справі № 240/25642/22, а також постанові Верховного Суду від 29.08.2024 у справі № 280/7416/23.

Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до п. 1 ст. 13 Закону № 2473-VIII, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Пунктом 14-2 Постанови Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (в редакції Постанови від 04.04.2022 № 68) встановлено граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів здійснених з 05.04.2022 зменшено з 365 днів до 90 календарних днів. В подальшому граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів здійснених з 05.04.2022 згідно Постанови Національного банку України від 07.06.2022 № 113 становили 120 днів, а згідно Постанови Національного банку України від 07.07.2022 № 142 180 днів.

Отже, у спірному періоді граничні строки розрахунків за операціями з експорту товарів становлять 180 календарних днів.

Суд погоджується із доводами відповідача про те, що розрахунки по передоплаті від 23.05.2022 в частині 30 657,22 Євро (з врахуванням кредиторської заборгованості в сумі 4 697,78 Євро станом на 01.05.2022 по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020), здійсненій ПП «Малком 1» на користь нерезидента Lagarde Autoclaves (Франція) по імпортному контракту від 16.06.2020 № 16/06/2020, проведені з простроченням законодавчо встановлених строків розрахунків, кількість днів прострочення - 24.

Отже, граничний строк надходження товару по передоплаті від 23.05.2022 в сумі 35 355 євро - 18.11.2022. Товар згідно митної декларації №22UA209230020606U2 імпортовано на митну територію України 12.12.2022, що є беззаперечним доказом порушення встановлених строків.

Крім цього, згідно даних бухгалтерського обліку ПП «МАЛКОМ 1» (оборотно-сальдова відомість по рахунку 632, картка рахунку 632 за період: серпень 2020 - 31.05.2023, контрагент - ALIMENTOS IBERANDALUS S.L., контракт від 19.05.2020 № 19/05/2020), станом на 30.05.2023 року, розрахунки по зовнішньоекономічному контракту від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеному з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія), не завершено, на балансі підприємства обліковується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 5144, 65 євро із законодавчо встановленим строком погашення - 19.03.2023 року.

Щодо твердження позивача про те, що у період з 21.09.2022 по 19.03.2023 по контракту № 19/05/2020 ввезено товар на загальну суму 39993,55 євро, внаслідок чого ним не порушено гранично допустимих строків, суд зазначає таке.

Відповідно до розділу 1- 2- 3 договору від 19.05.2020 № 19/05/2020, укладеного позивачем з нерезидентом ALIMENTOS IBERANDALUS S.L. (Іспанія): Предмет контракту, якість товару, терміни поставки: поставка товару (продукти харчування), в терміни, в кількості та на умовах, узгоджених сторонами в інвойсах - FOB Valensia (Іспанія) (Інкотермс 2010).

Згідно ч. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення НБУ граничного строку розрахунків за операціями резидентів за імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановлено НБ України строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу.

Відповідно до вимог п. 14-2 Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Отже, граничний строк надходження товару по передоплаті від 21.09.2022 в сумі 34 955,76 євро - 19.03.2023.

Згідно з МД №23UA20923005671U2 на загальну суму 17464,61 євро поставка відбулась 30.05.2023, кількість днів прострочення 71.

Згідно даних бухгалтерського обліку ПП «Малком 1» станом на 30.05.2023, розрахунки по зовнішньоекономічному контракту від 19.05.2020 №19/05/2020 не завершено та на балансі обліковується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 5 144,65 євро із законодавчо встановленим строком погашення 19.03.2023.

Відповідно до вищенаведеного, в розрахунку до податкового повідомлення-рішення від 11.03.2024 №9967/13-01-07-10 вказано суму простроченої заборгованості 22609,26 (17464,61+5 144,65) кількість днів прострочення 72 д., 30.05.2023 здійснено поставку.

Прострочена дебіторська заборгованість у сумі 5144,65 євро на дату завершення перевірки (10.10.2023 року) обліковувалась на балансі підприємства, проте штрафних санкцій на цю суму починаючи з 30.05.2023 не нараховано.

З урахуванням висновків Акта перевірки від 17.10.2023 та встановлених обставин справи, суд висновує, що відповідач при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 11.03.2024 №9967/13-01-07-10 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.

Щодо тверджень позивача про відсутність у контролюючого органу підстав для нарахування у період дії карантину, а саме з 19 листопада 2022 по 30 травня 2023 року, пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що підтверджується висновками Верховного Суду у постанові від 15.02.2024 у справі №420/1538/23 що на пеню, нараховану за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті, розповсюджується дія положень абз. 11 п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню), суд зауважує таке.

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 23.07.2024 у справі №240/25642/22 відступив від висновків Верховного Суду, викладених, зокрема, у постанові Верховного Суду від 15.02.2024 у справі №420/1538/23 та вказав, що пеня, що передбачена частиною п`ятою статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Таким чином, твердження позивача про відсутність у контролюючого органу підстав для нарахування у період дії карантину пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності є безпідставними.

Згідно з частинами першою та другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Суд при розгляді справи враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи сторін у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

З урахуванням вищенаведеного правового регулювання, встановлених обставин у справі, суд робить висновок про правомірність та обґрунтованість застосування до позивача пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, а тому податкове повідомлення-рішення від 11.03.2024 № 9967/13-01-07-10 є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі наведеного суд робить висновок, що відповідач довів правомірність оскарженого рішення, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

в и р і ш и в:

у задоволенні позову Приватного підприємства «Малком 1» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 11.11.2024 року.

СуддяКостецький Назар Володимирович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123047196
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів

Судовий реєстр по справі —380/7026/24

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні