МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 листопада 2024 р. № 400/4970/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Бест Нафта», вул. Соборна, 4Ж, кв. 309, м. Миколаїв, 54001, до1. Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, 2. Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, провизнання протиправним та скасування рішення №10481868/40442682 від 31.01.2024, 10481867/40442682 від 31.01.2024 та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Бест Нафта» (далі позивач, ТОВ «Бест Нафта») звернулось до суду з адміністратвиним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС) та Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС), в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управлівління ДПС у Миколаївській області від 31.01.2024 року № 10481868/40442682, від 31.01.2024 року № 10481867/40442682;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 5 від 07.12.2023 року та № 9 від 12.12.2023 року.
Ухвалою від 07.06.2024 року суд відкрив провадження по справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що позивачем з метою подальшої реєстрації податкових накладних було надано вичерпний перелік документів на підтвердження здійснення ним господарських операцій. Проте, надані платником податків документи, контролюючий орган не взяв до уваги.
Податкові органи повинні чітко дотримуватись принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної, шляхом зазначення вичерпного переліку необхідних документів, які платник податку повинен був надати контролюючому органу, для забезпечення можливості підприємства належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства, а отже здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Крім того на підтвердження позиції позивача про не законну відмову у реєстрації податкових накладних до позовної заяви долучено Акт (довідка) про результати фактичної перевірки з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС № 2866/14-29-09-02-07/4044/2682 від 04.03.2024 року . Договори та первинні документи постачальників та покупців, податкові накладні з якими були зупинено увійшли до перевірки. За результатами перевірки було встановлено відсутність порушень.
Тобто в діях відповідача 1 наявні підстави для визнання його дій, стосовно відмови в розблокуванні податкових накладних, протиправними та наявні підстави для скасування його рішень, як таких що не відповідають обставинам справи.
Відповідач 1 надав відзив, у якому у задоволенні позову просив відмовити. Заперечуючи проти вимог позивача, ГУ ДПС зазначило, що у разі віднесення контролюючим органом суб`єкта господарювання до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості це є передумовою зупинення реєстрації податкової накладної, а платник податків має спростувати відповідність визначеному критерію ризиковості у спосіб надання документів, невиконання цього обов`язку є підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
Використання контролюючим органом податкової інформації, наявної в інформаційних системах АІС «Податковий блок» або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певний спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення товариства до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.
Окрім того, правові наслідки у вигляді виникнення у покупця (позивача) права на формування податкового кредиту з ПДВ виникають за наявності сукупності таких обставин та підстав, зокрема: фактичного (реального) здійснення оподатковуваних операцій та їх документального підтвердження сукупністю юридично значимих (дійсних) первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують операції певного виду; наявності у сторін спеціальної податкової правосуб`єктності та належним чином складеної податкової накладної; ділової мети, розумних економічних причин для здійснення операцій й подальшого використання придбаного товару (робіт, послуг) у межах господарської діяльності платника.
Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування податкових вигод.
Обов`язок підтвердити правомірність та обґрунтованість сформованих валових витрат та податкового кредиту первинними документами покладається на платника-покупця товарів (робіт, послуг), оскільки саме він виступає суб`єктом, який використовує при обчисленні кінцевої суми податку, що підлягає сплаті до бюджету, суму податкового кредиту ПДВ, визначену постачальником, та зменшує оподатковуваний доход на вартість товарів (робіт, послуг), визначену продавцем.
Податкова вигода може бути визнана необґрунтованою, зокрема, у випадках, якщо для цілей оподаткування операції обліковані не у відповідності з їх дійсним економічним змістом або враховані операції, що не обумовлені розумним економічними або іншими причинами (цілями ділового характеру).
Таким чином, позивач не надав до контролюючого органу документів на підтвердження зарахування коштів чи надання послуги саме в дату складання податкової накладної.
Відповідач 2 відзив на адміністративний позов не надав.
У відповіді на відзив позивач підтримав свої вимога, просив позов задовольнити.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
ТОВ «Бест Нафта» зареєстровано як юридична особа з 22.04.2016 року та перебуває на податковому обліку в органах ДПС з 01.06.2016 року.
Основним видом діяльності товариства є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71).
Інші види діяльності позивача за КВЕД: 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
Починаючи з 2018 року позивач здійснює купівлю та продаж таких товарів: паливо дизельне ДП-Л-ЄВРО5-ВО (2710194300); паливо дизельне Євро ULSD 10ppm, Бензин автомобільний BA SUPER 95 (УКТ ЗЕД 2710124501); бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 (УКТ ЗЕД 2710124512); бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0,3,ІІ (код УКТЗЕД 2710124194); паливо дизельне ДП-3- ЄВРО5-ВО (2710194300); бітум дорожній марки BITUMEN 70/100; аміачна селітра; газ вуглеводневий скраплений, Карбамід марки «Б».
Товариство залучає для своєї діяльності транспорт (сідельні тягачі з напівпричіп/ цистернами) ФОП ОСОБА_1 (3106209777) , ФОП ОСОБА_2 ( НОМЕР_1 ), ТОВ «Транс Ойл-Юг» (36813684), ФОП ОСОБА_3 ( НОМЕР_2 ), ФОП ОСОБА_4 ( НОМЕР_3 ) та інших ліцензованих перевізників ПММ за договірними відносинами. Має ліцензію на право оптової торгівлі, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614201901051 від 02.07.2019 року.
Товар надходить до кінцевого покупця шляхом передачі на Акцизний склад стаціонарний/пересувний.
Станом на грудень 2023 року (час винесення комісією рішення) у товаристві працює 4 особи. Відповідно до вимог чинного законодавства України, товариством при прийняті працівників направлялись до податкового органу повідомлення про прийняття працівника на роботу. Товариством своєчасно нараховується та виплачується заробітна плата.
28.09.2020 року між ТОВ «Бест Нафта» та ТОВ «СК-Нафта» (код ЄДРПОУ 43673083) укладено договір купівлі-продажу товарів № 28-09-20-1, за яким позивач зобов`язується передати у власність покупця (ТОВ «СК-Нафта») нафтопродукти.
Датою виникнення податкових зобов`язань згідно договору є дата зарахування коштів (передплата) оскільки саме ця подія відбувалася раніше події відвантаження товару.
Таким чином, обов`язок скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПКУкраїни термін виник у позивача саме на дату зарахування коштів, як на дату тієї події, що відбувається раніше.
Вказаний товар було придбано у ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» та перевезено до ТОВ «СК-Нафта» перевізником ФОП ОСОБА_2 07.12.2023 року.
07.12.2023 року позивачем була сформована податкова накладна № 5, яку направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підстава зупинення: платник податку, яким подано до реєстрації податкову накладну, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Позивачем 26.01.2024 року до контролюючого органу було подано пояснення та долучено до ниї копії документів, що підтверджують факт здійснення господарських операцій придбання, транспортирування та реалізації товару, а саме: лист-пояснення від 26.01.2024 року; договір поставки нафтопродуктів № ВСТ-174/Н від 06.12.2023 року; рахунок на оплату № 2384 від 07.12.2023 року; податкова накладна № 153 від 07.12.2023 року; платіжна інструкція кредитового переказу коштів (платіжне доручення) № 1167 від 07.12.2023 року; платіжна інструкція кредитового переказу коштів (платіжне доручення) № 1168 від 07.12.2023 року; паспорт якості № 39196/S від 28.11.2023 року; видаткова накладна № 5059 від 11.12.2023 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 5188 від 11.12.2023 року; а кцизна накладна форми «П» № 324 від 11.12.2023 року з квитанцією; акт звірки взаєморозрахунків за період з 01.12.2023 року по 12.01.2024 року між ТОВ «Бест Нафта» і ТОВ «ВСТ-ОЙЛ»; оборотна-сальдова відомість по рахунку 631 за 2023 рік (ТОВ «ВСТ-ОЙЛ»); сертифікат якості № 97 від 11.07.2023 року; договір про надання транспортних послуг № 31-08-21-1 від 31.08.2021 року; ліцензія на здійснення перевезень вантажними автомобілями ФОП ОСОБА_2 № 713 від 19.10.2021 року; акт звірки взаємних розрахунків за період листопад-грудень 2023 року між ТОВ «Бест Нафта» і ФОП ОСОБА_2 ; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за листопад-грудень 2023 року (ФОП ОСОБА_2 ); рахунок на оплату № 158 від 11.12.2023 року; акт надання послуг № 158 від 12.12.2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 12/08 від 08.12.2023 року; податкова накладна № 8 від 12.12.2023 року (ФОП ОСОБА_2 ) з квитанцією; договір купівлі-продажу товарів № 28-09-20-1 від 28.09.2020 року; витяг з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 20.08.2020 року; рахунок на оплату № 180 від 07.12.2023 року; Видаткова накладна № 193 від 12.12.2023 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 193 від 12.12.2023 року; акцизна накладна форми «П» № 197 від 12.12.2023 року з квитанцією; податкова накладна № 5 від 07.12.2023 року з квитанцією; платіжна інструкція № 88 від 07.12.2023 року; податкова накладна № 9 від 12.12.2023 року з квитанцією; платіжна інструкція № 92 від 12.12.2023 року; акт звірки взаєморозрахунків за період 2023 року між ТОВ «Бест Нафта» і ТОВ «СК- Нафта»; оборотна-сальдова відомість по рахунку 361 за 2023 рік (ТОВ «СК-Нафта»).
31.01.2024 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС прийнято рішення № 10481868/40442682 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 07.12.2023 року в ЄРПН.
Підстава відмову у реєстрації: надання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація: по платнику 08.12.2023 року прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника, Постанова КМУ від 11.12.2019 року № 1165.
Також, 12.12.2023 року року позивачем, за вчиненням господарської оперції на виконання цмов договору купівлі-продажу товарів від 28.09.2020 року № 28-09-1, була сформована податкова накладна № 9, яку направлено на реєстрацію в ЄРПН.
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підстава зупинення: платник податку, яким подано до реєстрації податкову накладну, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Позивачем 26.01.2024 року до контролюючого органу було подано пояснення та долучено до ниї копії документів, що підтверджують факт здійснення господарських операцій придбання, транспортирування та реалізації товару, а саме: лист-пояснення від 26.01.2024 року; договір поставки нафтопродуктів № ВСТ-174/Н від 06.12.2023 року; рахунок на оплату № 2384 від 07.12.2023 року; податкова накладна № 153 від 07.12.2023 року; платіжна інструкція кредитового переказу коштів (платіжне доручення) № 1167 від 07.12.2023 року; платіжна інструкція кредитового переказу коштів (платіжне доручення) № 1168 від 07.12.2023 року; видаткова накладна № 5059 від 11.12.2023 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 5188 від 11.12.2023 року; акцизна накладна форми «П» № 324 від 11.12.2023 року з квитанцією; паспорт якості №39196/S від 28.11.2023 року; акт звірки взаєморозрахунків за період з 01.12.2023 року по 12.01.2024 року між ТОВ «Бест Нафта» і ТОВ «ВСТ-ОЙЛ»; оборотна-сальдова відомість по рахунку 631 за 2023 рік (ТОВ «ВСТ-ОЙЛ»); сертифікат якості № 97 від 11.07.2023 року; договір про надання транспортних послуг № 31-08-21-1 від 31.08.2021 року; ліцензія на здійснення перевезень вантажними автомобілями ФОП ОСОБА_2 № 713 від 19.10.2021 року; акт звірки взаємних розрахунків за період листопад-грудень 2023р між ТОВ «Бест Нафта» і ФОП ОСОБА_2 ; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за листопад-грудень 2023 (ФОП ОСОБА_2 ); рахунок на оплату № 158 від 11.12.2023 року; акт надання послуг № 158 від 12.12.2023 року; подорожній лист вантажного автомобіля № 12/08 від 08.12.2023 року; податкова накладна № 8 від 12.12.2023 року (ФОП ОСОБА_2 ) з квитанцією; договір купівлі-продажу товарів № 28-09-20-1 від 28.09.2020 року; витяг з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового від 20.08.2020 року; рахунок на оплату № 180 від 07.12.2023 року; видаткова накладна № 193 від 12.12.2023 року; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 193 від 12.12.2023 року; акцизна накладна форми «П» № 197 від 12.12.2023 року з квитанцією; податкова накладна № 5 від 07.12.2023 року з квитанцією; платіжна інструкція № 88 від 07.12.2023 року; податкова накладна № 9 від 12.12.2023 року з квитанцією; платіжна інструкція № 92 від 12.12.2023 року; акт звірки взаєморозрахунків за період 2023р між ТОВ «Бест Нафта» і ТОВ «СК-Нафта»; оборотна-сальдова відомість по рахунку 361 за 2023 рік (ТОВ «СК-Нафта»).
31.01.2024 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС прийнято рішення № 10481867/40442682 про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 12.12.2023 року в ЄРПН.
Підстава відмову у реєстрації: надання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація: по платнику 08.12.2023 року прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника, Постанова КМУ від 11.12.2019 року № 1165.
Не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Згідно з п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
01.01.2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», яким п. 201.16 ст. 201 ПК України викладено в новій редакції, за якою: «Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України».
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який був чинним на момент прийняття оскаржуваного позивачем рішення.
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
До спірних правовідносин належить застосувати Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3 та 4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктами 5, 6 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: 1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; 2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку; 3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.
В той же час, податковим органом, незважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності. У відповідачів на розгляді були усі необхідні відомості, однак прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо «принципу правової визначеності» (наприклад, справа «Гешмен і Герруп проти Сполученого Королівства»), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У постанові від 20.08.2019 року у справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
У повідомленнях про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції.
За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийнято негативне для платника податку рішення.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправним та такими, що підлягають скасуванню.
Згідно з пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Виходячи з вимог зазначеної норми, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні позивача в ЄРПН датою її подання.
Враховуючи викладене, позов підлягає задоволенню.
У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Сума судового збору підлягає відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно: по 3028,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 134, 139, 241 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Бест Нафта» (вул. Соборна, 4Ж, кв. 309, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 40442682) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, код ЄДРПОУ 44104027) та Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управлівління ДПС у Миколаївській області від 31.01.2024 року № 10481868/40442682 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 07.12.2023 року; від 31.01.2024 року № 10481867/40442682 від 31.01.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 12.12.2023 року.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Бест Нафта» № 5 від 07.12.2023 року та № 9 від 12.12.2023 року датами їх подання.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Бест Нафта» (вул. Соборна, 4Ж, кв. 309, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 40442682) судові витрати у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, код ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Бест Нафта» (вул. Соборна, 4Ж, кв. 309, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 40442682) судові витрати у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 11.11.2024 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123047602 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні