Рішення
від 12.11.2024 по справі 400/8802/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 листопада 2024 р. № 400/8802/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ярощука В.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомДержавного агенства водних ресурсів України, вул. Велика Васильківська, 8, м. Київ, 01024,

до відповідачаЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ПАРТИЗАНСЬКЕ», вул. Торгова, 5, с. Партизанське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57240,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54005,

проанулювання дозволу на спеціальне водокористування від 05.10.2017 № 45/МЛ/49д-20,

ВСТАНОВИВ:

19 вересня 2024 року до Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державного агентства водних ресурсів України (далі позивач) до ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ПАРТИЗАНСЬКЕ» (далі відповідач) про анулювання дозволу на спеціальне водокористування від 05.10.2017 № 45/МЛ/49д-17, виданий Житлово-комунальному підприємству «Партизанське».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 05.10.2017 сектором у Миколаївській області Державного агентства водних ресурсів України виданий відповідачу дозвіл на спеціальне водокористування № 45/МЛ/49д-17, строком дії з 05.10.2017 по 05.10.2022. Відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» строки дії діючих ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану та три місяці з дня його припинення чи скасування. Тобто вищенаведений дозвіл на сьогодні є чинним. Однак, у відповідача наявна заборгованість по рентній платі за спеціальне використання води в сумі 5479,14 грн, яка виникла у зв`язку з несплатою узгоджених податкових зобов`язань та значиться більше ніж 6 місяців. Тому відповідно до статті 55 Водного кодексу України (далі ВК України) виданий відповідачу дозвіл на спеціальне водокористування підлягає анулюванню.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Головне управління ДПС у Миколаївській області.

Копію ухвали від 19.09.2024 відповідач отримав 12.10.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600289858897, а третя особа відповідно до довідки про довідки про доставку електронного листа 19.09.2024.

У встановлений судом строк відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву, а третя особа на подання пояснень не скористались.

Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами. Тому суд вирішив справу на підставі наявних у ній матеріалів.

Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

Позивач видав відповідачу спеціальний дозвіл на водокористування від 05.10.2017 № 45/мл/49д-17 (далі Спеціальний дозвіл № 45/мл/49д-17) строком на 5 років на забір води з двох свердловин № 1026 і № 127 с. Благодатне Вітовський район Миколаївська область і двох свердловин № 217 і № 17352 с. Партизанське Вітовський район Миколаївська область район басейну річки Дніпро (суббасейн Нижнього Дніпра).

На підставі актів камеральних перевірок відповідача Головне управління ДПС у Миколаївській області прийняло податкові повідомлення-рішення (далі ППР):

від 31.07.2023 № 0000058030410 (форма «ПС»), згідно з яким до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 1700,00 грн за неподання контролюючому органу декларації з рентної плати за спеціальне водокористування за І-IV квартали 2022 року і І квартал 2023 року, яку відповідач отримав 14.08.2023 згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600035796131;

від 19.09.2023 № 00000808800410 (форма «ПС»), згідно з яким до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 1020,00 грн за неподання контролюючому органу декларації з рентної плати за спеціальне водокористування за ІІ квартал 2023 року, яку відповідач отримав 07.10.2023 згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600046799485;

від 28.11.2023 № 00000112910410 (форма «ПС»), згідно з яким до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 1020,00 грн за неподання контролюючому органу декларації з рентної плати за спеціальне водокористування за ІІІ квартал 2023 року, яку відповідач отримав 14.12.2023 згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600064126501;

від 12.12.2023 № 00000123630410 (форма «Ш»), згідно з яким до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 0,45 грн за затримку сплати грошового зобов`язання з рентної плати за спеціальне водокористування за ІІ квартал 2021 року, яку відповідач отримав 04.01.2024 згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600068746784;

від 19.03.2024 № 0000046940410 (форма «ПС»), згідно з яким до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 1020,00 грн за неподання контролюючому органу декларації з рентної плати за спеціальне водокористування за ІV квартал 2023 року, яку відповідач отримав 23.03.2024 згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600900349693;

від 29.05.2024 № 00000125540410 (форма «ПС»), згідно з яким до відповідача застосовано штрафні санкції в розмірі 1020,00 грн за неподання контролюючому органу декларації з рентної плати за спеціальне водокористування за І квартал 2024 року, яку відповідач отримав 08.06.2024 згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0600925240653.

Згідно з даних інтегрованої картки платника за відповідачем обліковується з 25.08.2023 заборгованість з рентної плати за спеціальне використання вод.

У листі від 25.06.2024 № 6582/5/14-29-04-10-04 Головне управління ДПС у Миколаївській області з метою недопущення втрат бюджету в частині рентної плати просило позивача посприяти у вирішенні питання щодо скасування Спеціальний дозвіл № 45/мл/49д-17.

Вважаючи, що відповідач порушив водне законодавство та не усунув виявлені правопорушення, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Пунктом 1 Положення про Державне агентство водних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 393, Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.

Згідно з пунктом 9 частини першої статті 16 ВК України до відання центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить видача дозволів на спеціальне водокористування.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (частина друга статті 49 ВК України).

Відповідно до абзацу п`ятого частини третьої статті 55 ВК України орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстави систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.

Відтак Державне агентство водних ресурсів України має повноваження щодо звернення з адміністративним позовом до адміністративного суду щодо анулювання дозволу на спеціальне водокористування на підставі систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.

Частиною першою статті 42 ВК України визначено, що водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Відповідно до частини першої статті 49 ВК України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Водокористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства (пункт 11 частини першої стаття 44 ВК України).

Згідно зі статтею 30 ВК України збори за спеціальне водокористування справляються з метою стимулювання раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і включають рентну плату за спеціальне використання води та екологічний податок за скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти, які встановлюються Податковим кодексом України.

Відповідно до абзацу другого пункту 255.1 статті 255 Податкового кодексу України (далі ПК України) платниками рентної плати за спеціальне використання води є первинні водокористувачі суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів.

Об`єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання води є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (пункту 255.3 статті 255 ПК України).

Відповідно до пункту 257.1 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом) України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.

Згідно з пунктом 257.2 статті 257 ПК України платники ренти самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати.

Абзацом першим пункту 257.5 статті 257 ПК України встановлено, що сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Відповідно до підпункту 49.18.2 пункту 49.18 статті 49 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя).

Таким чином, платник рентної плати за спеціальне водокористування зобов`язаний сплатити суму відповідного податкового зобов`язання протягом 50 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

Суд встановив, що позивач видав відповідачу Спеціальний дозвіл № 45/мл/49д-17 строком на 5 років (з 05.10.2017 по 05.10.2022) на забір води з чотирьох свердловин, який відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» продовжений на період дії воєнного стану та три місяці з дня його припинення.

Відповідач не подав контролюючому органу декларації з рентної плати за спеціальне водокористування за І-IV квартали 2022 року, І-IV квартали 2023 року і І квартал 2024 року, що підтверджується ППР від 31.07.2023 № 0000058030410 (форма «ПС»), від 19.09.2023 № 00000808800410 (форма «ПС»), від 28.11.2023 № 00000112910410 (форма «ПС»), від 19.03.2024 № 0000046940410 (форма «ПС») та від 29.05.2024 № 00000125540410 (форма «ПС»).

Згідно з даних інтегрованої картки платника за відповідачем обліковується з 25.08.2023 заборгованість з рентної плати за спеціальне використання вод, тобто за ІІ квартал 2023 року.

Таким чином, починаючи з ІІ кварталу 2023 року по день подання цього позову відповідач не сплачує рентну плату за спеціальне водокористування, а саме: протягом 5 податкових (звітних) періодів.

Враховуючи абзац п`ятий частини третьої статті 55 ВК України, Спеціальний дозвіл № 45/мл/49д-17 підлягає анулюванню з підстави систематичної несплати збору за спеціальне водокористування в судовому порядку.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача, який є суб`єктом владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 9, 22, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Державного агентства водних ресурсів України (вул. Велика Васильківська, 8, м. Київ, 01024; код ЄДРПОУ: 37472104) до ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ПАРТИЗАНСЬКЕ» (вул. Торгова, 5, с. Партизанське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57240; код ЄДРПОУ: 32145568), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, Миколаївський район, Миколаївська область, 54005; код ЄДРПО: 44104027) задовольнити повністю.

2. Анулювати дозвіл на спеціальне водокористування від 05.10.2017 № 45/МЛ/49д-17, виданий ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОМУ ПІДПРИЄМСТВАУ «ПАРТИЗАНСЬКЕ» (вул. Торгова, 5, с. Партизанське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57240; код ЄДРПОУ: 32145568).

3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

4. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.Г.Ярощук

Повний текс рішення складено 12 листопада 2024 року

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123047711
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —400/8802/24

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Ярощук В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні