Рішення
від 11.11.2024 по справі 520/12266/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

11 листопада 2024 року № 520/12266/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Салтівської окружної прокуратури м. Харкова (вул. Маршала Батицького, 23,м. Харків, 61038, код ЄДРПОУ23912956) в інтересах держави в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації (вул. Сумська, буд.64, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ23912956), Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (майдан Свободи, буд.5,Держпром, 1-й під.,4-йпов.,м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ02230856) до Українського державного університету залізничного транспорту (майдан Фейєрбаха, буд.7, м. Харків, 61050, код ЄДРПОУ01116472) про зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Керівник Салтівської окружної прокуратури м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації, Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації з адміністративним позовом до Українського державного університету залізничного транспорту в якому просить суд:

- зобов`язати Український державний університет залізничного транспорту (ЄДРПОУ: 01116472) укласти з органом охорони культурної спадщини охоронний договір на пам`ятку містобудування та архітектури місцевого значення - будівлю літ. А-5, загальною площею 8973,4 кв.м. за адресою: м. Харків, пл. Фейербаха, 7, на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768 (охоронний № 7461-Ха).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач з моменту набуття права власності на нерухоме майно не виконує свого обов`язку з укладення охоронного договору з органом охорони культурної спадщини.

Відповідач правом надати відзиву на позовну заяву не скористався.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що за адресою: м. Харків, площа Фейербаха, 7 розташовано об`єкт який перебуває на державному обліку, як пам`ятка містобудування та архітектури місцевого значення «ХИТ», охоронний № 7461-Ха, занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 04.06.2020 № 1883 (прийнята на облік рішенням виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 30.04.1980 № 334 під охоронним номером 356.

Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 16.12.2004 виданого на підставі Розпорядження Харківського міського голови від 03.12.2004 №3421 на праві власності Державі Україна належить нежитлова будівля літ. «А-5», загальною площею 8973,4 кв.м., за адресою: м. Харків, пл. Фейербаха, 7. Даний об`єкт являється пам`яткою містобудування та архітектури місцевого значення який фактично перебуває у віданні та користуванні Українського державного університету залізничного транспорту, про що свідчать дані з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та безпосередньо наказ, «Про закріплення державного майна за Українським державним Університетом залізничного транспорту», серія та номер: 1245, виданий 13.10,2016, Міністерством освіти і науки України (зі змінами у додаток до наказу № 925 від 09.07.2019).

Наказом Міністерства культури та інформаційної політики від 04.06.2020 за № 1883 відповідно до статей 5 та 14 Закону України «Про охорону культурної спадщини», розділу IX Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158 (у редакції наказу Міністерства культури України від 27 червня 2019 року № 501) зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 серпня 2019 року за № 947/33912, в межах повноважень, визначених Положенням про Міністерство культури та інформаційної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2019 року № 885, на підставі листа Харківської обласної державної адміністрації від 04.11.2019 за № 01-50/8477, будівлю за адресою: місто Харків, площа Фейєрбаха, 7, занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як об`єкт культурної спадщини.

На пам`ятку архітектури та містобудування місцевого значення, яка розташована за адресою: м. Харків, площа Фейєрбаха, 7, у 2003 році Східноукраїнським Науково-виробничим центром «Укрпроектреставрація» розроблено науково-проектну документацію, яку в подальшому затверджено управлінням містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, у 2012 році на об`єкт складено паспорт та облікову картку, які затверджено наказом Мінкультури та Держбуду від 13.05.2004 за № 295/104.

Згідно паспортних даних власником об`єкта культурної спадщини за адресою: місто Харків, площа Фейєрбаха, 7, є Держава Україна, проте, знаходиться на балансі Українського державного університету (академії) залізничного транспорту, тобто перебуває у фактичному користуванні університету протягом тривалого часу.

Згідно з інформацією Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації 11.07.2023 за № 01-04/1145В та 14.02.2024 № 05-25/340 на адресу користувача пам`ятки містобудування та архітектури за адресою: місто Харків, площа Фейєрбаха, 7, скеровувались вимоги з метою забезпечення збереження об`єкту культурної спадщини та вимогою до користувача укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір, однак відповіді не отримано.

Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 № 1805-III (далі - Закон № 1805-III), у преамбулі якого встановлено, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до визначень, наведених у ст. 1 Закону № 1805-III:

об`єкт культурної спадщини - визначене місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.

Статтею 23 Закону № 1805-III передбачає, що всі власники пам`яток щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Частиною 1 ст. 24 Закону № 1805-ІІІ передбачено, що власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 за № 1768 (далі Порядок № 1768), охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована. Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Пунктом 5 Порядку № 1768 встановлено, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1768 до охоронного договору додаються: 1) акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни; 2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання; 3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100); 4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності); 5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1: 50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000); 6) паспорт пам`ятки.

З огляду на наведене вище, укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким на власника покладається зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а лише встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.

Судом встановлено, що будівля за адресою: м. Харків, площа Фейербаха, 7, занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як об`єкт культурної спадщини.

На пам`ятку архітектури та містобудування місцевого значення, яка розташована за адресою: місто Харків, площа Фейєрбаха, 7, у 2003 році Східноукраїнським Науково-виробничим центром «Укрпроектреставрація» розроблено науково-проектну документацію, яку в подальшому затверджено управлінням містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації, у 2012 році на об`єкт складено паспорт та облікову картку, які затверджено наказом Мінкультури та Держбуду від 13.05.2004 за № 295/104.

Згідно паспортних даних власником об`єкта культурної спадщини за адресою: місто Харків, площа Фейєрбаха, 7, є Держава Україна, проте, знаходиться на балансі Українського державного університету (академії) залізничного транспорту, тобто перебуває у фактичному користуванні університету протягом тривалого часу.

Відповідно до паспорту об`єкта культурної спадщини історичне найменування будівлі - «XIІТ» «Управління Північно-Донецької залізниці», збудовано у 1913 році за проектом архітекторів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та громадського інженера ОСОБА_3 . Серед якостей об`єкта, завдяки яким він набуває культурної цінності як пам`ятка, вагоме місце займає безпосередньо цінність для історії будівництва та архітектури Харківщини завдяки вишуканим пропорціям та архітектурно - художньому рішенню. Предметом охорони являється, саме, архітектурне рішення будівлі 1913 року.

Разом з тим, охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини відповідачем, як користувачем пам`ятки культурної спадщини, не укладено.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання Українського державного університету залізничного транспорту укласти з органом охорони культурної спадщини охоронний договір на пам`ятку містобудування та архітектури місцевого значення - будівлю літ. А-5, загальною площею 8973,4 кв.м. за адресою: м. Харків, пл. Фейербаха, 7, на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768 (охоронний № 7461-Ха)

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Салтівської окружної прокуратури м. Харкова (вул. Маршала Батицького, 23,м. Харків, 61038, код ЄДРПОУ23912956) в інтересах держави в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації (вул. Сумська, буд.64, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ23912956), Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної (військової) адміністрації (майдан Свободи, буд.5,Держпром, 1-й під.,4-йпов.,м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ02230856) до Українського державного університету залізничного транспорту (майдан Фейєрбаха, буд.7, м. Харків, 61050, код ЄДРПОУ01116472) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Український державний університет залізничного транспорту (ЄДРПОУ: 01116472) укласти з органом охорони культурної спадщини охоронний договір на пам`ятку містобудування та архітектури місцевого значення - будівлю літ. А-5, загальною площею 8973,4 кв.м. за адресою: м. Харків, пл. Фейербаха, 7, на умовах і в порядку, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768 (охоронний № 7461-Ха).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Рубан В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123049695
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/12266/24

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні