Рішення
від 31.10.2024 по справі 520/27568/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Рішення

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

"31" жовтня 2024 р. № 520/27568/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі

Головуючого судді Спірідонов М.О.

за участю секретаря судового засідання Гончаренко А.В.

представника позивача - Прокопенко М.І.,

представника відповідача - Ємельяненко М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «ВУДПЛАСТ» (вул. Руставелі, буд. 20, кв. 22,м. Харків,61001) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057) провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ВУДПЛАСТ, звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області 00397710708 від 15.07.2024 року.

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (61057, вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків код за ЄДРПОУ ВП: 43983495) на користь ТОВ ВУДПЛАСТ (Код ЄДРПОУ 41797078, 61001 Харківська обл., м. Харків, вул. Руставелі, буд. 20, кв. 22) судовий збір у розмірі 15107 (п`ятнадцять тисяч сто сім) грн. 71 коп.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (61057, вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків код за ЄДРПОУ ВП: 43983495) на користь ТОВ ЕКСПОМЕТ ПЛЮС на користь ТОВ ВУДПЛАСТ (Код ЄДРПОУ 41797078, 61001 Харківська обл., м. Харків, вул. Руставелі, буд. 20, кв. 22) судові витрати на професійну правничу допомогу.

Представник позивача в судове засідання з`явився, позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання з`явився, щодо задоволення позовних вимог заперечував зазначивши, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області 00397710708 від 15.07.2024 року є таким, що винесено в межах чинного законодавства України, а тому не підлягає скасуванню.

Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини дійшов наступних висновків та мотивів.

Судом встановлено, що на підставі направлень від 05.06.2024 № 4604 та № 4605, виданих ГУ ДПС головному державному інспектору відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС Татаренко Вікторії Василівні, головному державному інспектору відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту ГУ ДПС Сєнєвій Наталі Олександрівні, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 41.1 статті 41, пункту 61.1 та пункту 61.2 статті 61, підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82, підпункту 69.351 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, із змінами та доповненнями, на підставі наказу ГУ ДПС від 04.06.2024 № 2290-п, проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ «ВУДПЛАСТ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічними контрактами від 27.07.2021 № KNPM20210727 за період з 27.07.2021 по 31.05.2024, від 03.05.2022 № 03-05-2022 за період з 03.05.2022 по 31.05.2024, від 25.11.2021 № ET21UA02L за період з 25.11.2021 по 31.05.2024, від 29.07.2022 № 29/07/2022 за період з 29.07.2022 по 31.05.2024, відповідно до затвердженого переліку питань документальної позапланової виїзної перевірки.

За результатом проведеної перевірки складено акт перевірки від 20.06.2024 року № 28536/20-40-07-08-05/41797078, яким встановлено порушення позивачем вимог частини 2 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями, пункту 142 Постанови правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами та доповненнями, за зовнішньоекономічними контрактами від 03.05.2022 № 03-05-2022, укладеним з компанією WOODPLAST SP. Z O.O., Польща; від 29.07.2022 № 29/07/2022 укладеним з компанією WOODPLAST SP. Z O.O., Польща.

На підставі вище вказаного акту Головним управлінням ДПС у Харківській області було винесено податкове повідомлення-рішення 00397710708 від 15.07.2024 року яким до ТОВ «ВУДПЛАСТ» на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України і згідно з частиною 5 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року N 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності 1 258 975,43 гривень (один мільйон двісті п`ятдесят вісім тисяч дев`ятсот сімдесят п`ять гривень 43 копійки).

25.07.2024 за допомогою електронного кабінету платника податків позивачем було направлено на адресу Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення рішення.

24.09.2024 засобами поштового зв`язку позивачем було отримано рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 12.09.2024 №27586/6/99-00-06-01- 02-06 (відправлення №0600961562497), відповідно до якого ДПС залишила податкове повідомлення-рішення №00397710708 від 15.07.2024 без змін, а скаргу без задоволення.

Також судом встановлено та зазначені нижче обставини не заперечувалось представником позивача в судовому засіданні, що ТОВ «ВУДПЛАСТ», в особі заступника директора Хамітової Оксани Михайлівни, що діє на підставі довіреності № 14/04 від 14.04.2022, надалі «Постачальник», з компанією WOODPLAST SP. Z O.O., Польща, в особі Директора Цеханського Дмитра Леонідовича, що діє на підставі Статуту, надалі - «Покупець», укладено Контракт від 03.05.2022 № 03-05-2022.

Предмет Контракту: Постачальник поставляє Покупцю на умовах DAP Katowice (Інкотермс 2010) обладнання, кількість, асортимент (номенклатура), якого узгоджується сторонами в Інвойсах (надалі Товар). Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його вартість в порядку та на умовах, визначених цим Контрактом. Ціна Товару вказується в Інвойсах на кожну окрему партію Товару.

Загальна вартість контракту визначається загальною сумою поставленого та оплаченого Товару.

Валюта контракту ЄВРО.

Умови поставки DAP Katowice (INCOTERMS 2010), якщо інші умови поставки не передбачені сторонами в Інвойсі.

Строк дії Контракту дійсний з моменту підписання до 31.12.2024 року, але його може бути продовжено за згодою сторін.

Банківські реквізити ТОВ «ВУДПЛАСТ»: Банк: IBAN № НОМЕР_1

АТ «АЛЬФА-БАНК», м. Київ, Україна Swift: ALFAUAUK

Додатковою угодою від 29.12.2023 б/н до Контракту від 03.05.2022 № 03-05-2022 змінено банківські реквізити на:

No рахунку НОМЕР_2 АТ "УкрСиббанк"

Банк бенефеціара 07205696 UKRSIBBANK.

Розрахунок Покупцем за Товар здійснюється в ЄВРО, у безготівковому порядку, шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Постачальника, на підставі Інвойсу.

Пунктом 4.3 Контракту передбачено, що усі банківські витрати, пов`язані з банком Постачальника, несе Постачальник. Усі банківські витрати, пов`язані з банком Покупця, несе Покупець. Усі витрати по комісії транзитних банків кореспондентів, несе Покупець.

Додатковою угодою від 20.08.2022 б/н до Контракту від 03.05.2022 № 03-05-2022 пункт 4.3 Контракту викладено в новій редакції: «Усі банківські витрати, пов`язані з банком Постачальника, несе Постачальник. Усі банківські витрати, пов`язані з банком Покупця, несе Покупець. Усі витрати по комісії транзитних банків кореспондентів, несе Постачальник».

Реквізити нерезидента:

Компанія WOODPLAST SP. Z O.O., Польща

UL. LWOWSKA 38, 40-389 KATOWICE

NIP: PL9542838164

Банківські реквізити:

RACHUNEK BANKOWY

IBAN PL 06 1050 1230 1000 0090 3271 3795

SWIFT: SNGBPLPW

ТОВ «ВУДПЛАСТ» у періоді, за який здійснювалася перевірка, на виконання умов Контракту від 03.05.2022 № 03-05-2022, на адресу компанії WOODPLAST SP. Z O.O., Польща, відвантажено товар (Тальк білий подрібнений, УКТЗЕД 2526200000; Оксиди та гідроксиди заліза; мінеральн i барвники, УКТЗЕД 2821100000; Кислоти карбоновi, до складу яких входить фенольна функцiональна група, але не входить iнша кисневмiсна функцiональна група, їх ангiдриди, галогенангiдриди, пероксиди, пероксикислоти та їх похiднi, УКТЗЕД 2918290090; Складнi ефiри (естери) фосфiтної кисло ти та їх солi; їх галогенованi, сульфова нi, нiтрованi або нiтрозованi похiднi, УКТЗЕД 2920290000; Амiди ациклiчнi та їх похiднi, УКТЗЕД 2924190000; Пігменти та препарати, виготовлені на основі діоксиду титану, із вмістом не менш як 80 мас.% діоксиду титану у перерахунку на суху речовину, УКТЗЕД 3206110090; Хімічні продукти або препарати, які складаються переважно із органічних сполук , в іншому місці не зазначені або не включені, УКТЗЕД 3824999300; Полімери етилену з відносною густиною менш як 0,94, в первинній формі, УКТЗЕД 3901109000; Складнi полiефiри (полiестери), у первинних формах, код УКТЗЕД 3907998090; Покриття пластмасові для підлоги, несамоклейні, у пластинах, код УКТЗЕД 3918900000; Борошно деревне, УКТЗЕД 4405000000; Порошок або зерноабразивнi, натуральнi або штучнi на тканій текстильнiй основі для мокрого шліфування, УКТЗЕД 6805100090; Частини валкових машин, валки, з ливарного чавуну, УКТЗЕД 8420911000; Машини та пристрої для підіймання, переміщення, навантажування або розвантажування, УКТЗЕД 8428909000; Обладнання для обробки пластмаси або для виробництва виробiв з цього матерiалiу, УКТЗЕД 8477200000; Частини обладнання для обробки пластмаси та виробництва виробів з пластмаси, УКТЗЕД 8477908000; Обладнання для змішування перемішування, УКТЗЕД 8479820000; Машини та механічні пристрої спеціального призначення, УКТЗЕД 8479899790; Моделi демонстрацiйного призначення, УКТЗЕД 9023008000; Меблi металевi, що використовуються в установах, заввишки понад 80 см, УКТЗЕД 9403109800; Меблі металеві, для встановлення на підлозі виробничого приміщення, УКТЗЕД 9403208000; Меблі дерев`яні, напольні, для показу зразків продукції, УКТЗЕД 9403609000) на загальну суму 356 905,90 ЄВРО (еквівалент 12 498 268,42 грн), згідно наступних митних декларацій:

-від 18.05.2022 № UA110130/2022/006808 (Invoice № 18/05/2022

від 18.05.2022) на загальну суму 85 400,00 ЄВРО (еквівалент 2 633 906,80 грн) граничний строк надходження валютної виручки 13.11.2022;

-від 03.06.2022 № UA206020/2022/009394 (Invoice № 1/06/2022

від 01.06.2022) на загальну суму 76 100,00 ЄВРО (еквівалент 2 383 809,67 грн) граничний строк надходження валютної виручки 29.11.2022;

-від 03.06.2022 № UA206020/2022/009422 (Invoice № 2/06/2022

від 02.06.2022) на загальну суму 39 877,60 ЄВРО (еквівалент 1 247 403,23 грн) граничний строк надходження валютної виручки 29.11.2022;

-від 16.11.2022 № 22UA206020021346U2 (Invoice № 15/11/2022

від 15.11.2022) на загальну суму 6 527,00 ЄВРО (еквівалент 248 409,79 грн);

-від 29.11.2022 № 22UA206020022212U9 (Invoice № 29/11/2022

від 29.11.2022) на загальну суму 16 985,00 ЄВРО (еквівалент 650 559,47 грн) граничний строк надходження валютної виручки 27.05.2023;

-від 20.12.2022 № 22UA206020023491U4 (Invoice № 19/12/2022

від 19.12.2022) на загальну суму 41 113,20 ЄВРО (еквівалент 1 594 637,13 грн) граничний строк надходження валютної виручки 17.06.2023;

-від 06.02.2023 № 23UA206020001878U9 (Invoice № 6.02.2023

від 06.02.2023) на загальну суму 41 893,10 ЄВРО (еквівалент 1 675 133,31 грн) граничний строк надходження валютної виручки 04.08.2023;

-від 17.04.2024 № 24UA206020005996U3 (Invoice № 17/04/2024

від 17.04.2024) на загальну суму 49 010,00 ЄВРО (еквівалент 2 064 409,02 грн) граничний строк надходження валютної виручки 13.10.2024.

Валютні кошти (з урахуванням комісії банку) за відвантажений товар по Контракту від 03.05.2022 № 03-05-2022 надійшли на загальну суму 356 905,90 ЄВРО (еквівалент 14 057 805,06 грн), в тому числі на суму 166 377,60 ЄВРО (еквівалент 6 444 923,54 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД, а саме:

- на валютний рахунок ТОВ «ВУДПЛАСТ» № UA763003460000026007024795101, відкритий в АТ «СЕНС БАНК», МФО 300346, на загальну суму 307 895,90 ЄВРО (еквівалент 11 957 721,66 грн), зокрема:

- 26.08.2022 в сумі 35 000,00 ЄВРО (еквівалент 1 276 828,00 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 30.11.2022 в сумі 50 400,00 ЄВРО (еквівалент 1 911 893,76 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 14.12.2022 в сумі 30 000,00 ЄВРО (еквівалент 1 157 340,00 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 16.01.2023 в сумі 12 500,00 ЄВРО (еквівалент 494 201,25 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 10.02.2023 в сумі 33 600,00 ЄВРО (еквівалент 1 323 255,36 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 02.03.2023 в сумі 39 877,60 ЄВРО (еквівалент 1 558 233,17 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 12.05.2023 в сумі 6 527,00 ЄВРО (еквівалент 260 892,68 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 18.05.2023 в сумі 16 985,00 ЄВРО (еквівалент 672 515,98 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 16.06.2023 в сумі 24 033,20 ЄВРО (еквівалент 950 972,09 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 16.06.2023 в сумі 17 080,00 ЄВРО (еквівалент 675 840,23 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 30.06.2023 в сумі 41 893,10 ЄВРО (еквівалент 1 675 749,14 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД.

- на валютний рахунок ТОВ «ВУДПЛАСТ» № НОМЕР_2 , відкритий в АТ «УкрСиббанк» , МФО 351005, на загальну суму 49 010,00 ЄВРО (еквівалент 2 100 083,40 грн), зокрема:

- 16.05.2024 в сумі 49 010,00 ЄВРО (еквівалент 2 100 083,40 грн) без порушення законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД.

Враховуючи вищевикладене, грошові кошти в сумі 166 377,60 ЄВРО (еквівалент 6 444 923,54 грн) надійшли з порушенням строків розрахунків, які передбачені Законом України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями.

Станом на 31.05.2024 у ТОВ «ВУДПЛАСТ» по експортному Контракту від 03.05.2022 № 03-05-2022, укладеному з компанією WOODPLAST SP. Z O.O., Польща, дебіторська/кредиторська заборгованість відсутня.

Також судом встановлено, що ТОВ «ВУДПЛАСТ», в особі заступника директора Хамітової Оксани Михайлівни, що діє на підставі довіреності № 14/04 від 14.04.2022, надалі «Постачальник», з компанією WOODPLAST SP. Z O.O., Польща, в особі Директора Цеханського Дмитра Леонідовича, що діє на підставі Статуту, надалі - «Покупець», укладено Контракт від 29.07.2022 № 29/07/2022.

Предмет Контракту: Постачальник поставляє Покупцю на умовах DAP Katowice (Інкотермс 2010) обладнання та сировину, кількість, асортимент (номенклатура), якого узгоджується сторонами в Інвойсах (надалі Товар). Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його вартість в порядку та на умовах, визначених цим Контрактом. Ціна Товару вказується в Інвойсах на кожну окрему партію Товару.

Загальна вартість контракту визначається загальною сумою поставленого та оплаченого Товару.

Валюта контракту дол. США.

Умови поставки DAP Katowice (INCOTERMS 2010), якщо інші умови поставки не передбачені сторонами в Інвойсі.

Строк дії Контракту дійсний з моменту підписання до 31.12.2023 року, але його може бути продовжено за згодою сторін.

Пунктом 4.3 Контракту передбачено, що усі банківські витрати, пов`язані з банком Постачальника, несе Постачальник. Усі банківські витрати, пов`язані з банком Покупця, несе Покупець. Усі витрати по комісії транзитних банків кореспондентів, несе Покупець.

Реквізити нерезидента:

Компанія WOODPLAST SP. Z O.O., Польща

UL. LWOWSKA 38, 40-389 KATOWICE

NIP: PL9542838164

Банківські реквізити:

RACHUNEK BANKOWY

IBAN PL 58 1050 1230 1000 0090 3271 3829

SWIFT: INGBPLPW

ТОВ «ВУДПЛАСТ» у періоді, за який здійснювалася перевірка, на виконання умов Контракту від 29.07.2022 № 29/07/2022, на адресу компанії WOODPLAST SP. Z O.O., Польща, відвантажено товар (Машини та механічні пристрої спеціального призначення, код товару УКТЗЕД 8479899790; Металева форма для литя виробів з пластмас, код товару УКТЗЕД 8480790000; Полiмери етилену в первинних формах, код товару УКТЗЕД 3901908090; Складнi полiефiри (полiестери), у первинних формах, у первинних формах, код товару УКТЗЕД 3907998090; Кислоти карбоновi, до складу яких входить фенольна функцiональна група, але не входить iнша кисневмiсна функцiональна група, їх ангiдриди, галогенангiдриди, пероксиди, пероксикислоти та їх похiднi, код товару УКТЗЕД 2918290090; Складнi ефiри (естери) фосфiтної кисло ти та їх солi; їх галогенованi, сульфова нi, нiтрованi або нiтрозованi похiднi, код товару УКТЗЕД 2920290000; Оксиди та гiдроксиди залiза; мiнеральнi барвники, що мiстять 70 мас.% або бiльше сполук залiза у перерахунку на Fe2O3, код товару УКТЗЕД 2821100000) згідно митної декларації від 09.08.2022 № UA408020/2022/030231(Invoice № 09/08/2022 від 09.08.2022) на загальну суму 76 496 дол. США (еквівалент 2 797 351,63 грн) граничний строк надходження валютної виручки - 04.02.2023.

Валютна виручка за відвантажений товар по Контракту від 29.07.2022 № 29/07/2022 надійшла від компанії WOODPLAST SP. Z O.O., Польща, на валютний рахунок ТОВ «ВУДПЛАСТ» № UA763003460000026007024795101, відкритий в АТ «СЕНС БАНК», МФО 300346, на загальну суму 76 496,00 дол. США (еквівалент 2 797 351,63 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД, а саме:

- 08.03.2023 (Invoice № 09/08/2022 від 09.08.2022) в сумі 35 000,00 дол. США (еквівалент 1 279 901,00 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД;

- 24.03.2023 (Invoice № 09/08/2022 від 09.08.2022) в сумі 41 496,00 дол. США (еквівалент 1 517 450,63 грн) із порушенням законодавчо встановлених строків розрахунків у сфері ЗЕД.

Станом на 31.05.2024 у ТОВ «ВУДПЛАСТ» по експортному Контракту від 29.07.2022 № 29/07/2022, укладеному з компанією WOODPLAST SP. ZO.O., Польща, дебіторська/кредиторська заборгованість відсутня, що відповідає даним перевірки.

Суд зазначає, що правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ, відповідальність за порушення валютного законодавства визначено Законом України від 21 червня 2018 року № 2473- VІІІ «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями (далі Закон № 2473).

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», який введено в дію 07.02.2019 року, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 5, із змінами та доповненнями (далі Положення № 5), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Пунктом 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» із змінами та доповненнями (далі Постанова № 18) встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Відповідно до пункту 14-3 Постанови № 18 граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 14-2 постанови не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.

Відповідно до частини 2 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473- VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Відповідно до частини 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473- VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Відповідно до пункту 22 розділу II Положення № 5 Граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 розділу II цього Положення не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.

Відповідно до статті 20 Закону України від 06.12.2019 № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (чинний з 28.04.2020) фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції.

Відповідно до частини 5 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473- VIII «Про валюту і валютні операції», порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Щодо посилання позивача на дію форс мажорних обставин.

Суд зазначає, що відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», із змінами та доповненнями, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Згідно з абз. 2 ч. 6 ст. 13 Закону № 2473-VIII, підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

При виникненні форс-мажорних обставин, одна із сторін договору повинна довести, що наявні обставини (введення воєнного стану чи початку бойових дій) мають відношення до конкретного господарського зобов`язання та унеможливлюють після постачання товару або здійснення авансового платежу отримання резидентами валютної виручки або поставку їм імпортного товару на невизначений строк, а також з метою ненарахування пені за порушення граничних строків розрахунків у період дії форс-мажорних обставин необхідно засвідчити даний факт відповідною довідкою уповноваженої організації (органу) країни нерезидента та/або сертифікатом торгово-промислової палати ( далі ТТП).

Це означає, що введення воєнного стану на території України є форс-мажором та є підставою для звільнення від відповідальності за порушення договору, але тільки в тому випадку, якщо саме ця обставина стала підставою для невиконання договірних зобов`язань. Тобто, необхідно довести зв`язок між невиконанням зобов`язань та воєнними діями в Україні.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 розділу IV Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», ТПП та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Згідно до п. п. 3.3 п. 3 ст. 3 Регламенту ТПП, сертифікат (у певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі сертифікат) документ установленої ТПП України форми, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

Відповідно до ч. 2 ст. 141 розділу IV Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, зокрема: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога тощо.

Пунктом 6 Регламенту засвідчення ТПП та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого Рішенням Президії ТПП України № 44(5) від 18.12.2014 року (далі Регламент ТПП) визначено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», а також визначених сторонами за договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідним договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.

Згідно з Регламентом ТПП, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності по кожному окремому договору, виконання якого настало згідно з умовами договору i виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин, шляхом видачу сертифікату ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством та Регламентом.

При цьому, Торгово-промислова палата України листом № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24.02.2022 року.

Тобто ТПП України листом повідомила «всіх кого це стосується» про те, що з 24.02.2022 року зазначені обставини є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності України.

Суд аналізуючи вище викладене зазначає, що регламентом ТПП лист не визначено таким документом як сертифікат, що засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

Так у позовній заяві позивач посилається на загальний лист, розміщений 28.02.2022 року на офіційному сайті ТТП щодо засвідчення форс-мажорних обставин.

Проте, зазначене твердження суд вважає необґрунтованим, оскільки як вже зазначалось вище лист ТПП від 28.02.2022 року є загальним офіційним документом та не містить ідентифікуючих ознак конкретного договору, виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин. Зазначена позиція суду також підтверджується постановою Верховного Суду від 15.06.2023 року у справі № 910/8580/22.

Також у постанові Верховного Суду від 07.06.2023 року у справі № 912/750/22 викладено висновок про те, що лист ТПП від 28.02.2022 року № 2024/02.0-7.1 не можна вважати сертифікатом у розумінні ст. 14-1 Закону «Про торгово-промислові палати в Україні», а також такий лист не є документом, який був виданий за зверненням відповідного суб`єкта (відповідача), для якого могли настати певні форс мажорні обставини.

Щодо посилання позивача на лист ТОВ «ВУДПЛАСТ» Б/д б/н (вх. ГУ ДПС № 39366/6/ЕКП від 10.06.2024): згідно якого вбачається, що за зовнішньоекономічним контрактом від 03.05.2022 №03-05-2022 ТОВ «ВУДПЛАСТ» 01.12.2022 направляло на адресу електронної пошти WOODPLAST SP. Z O.O. претензію з вимогою сплатити заборгованість за інвойсами №1/06/2022 від 01.06.2022 та №2/06/2022 від 02.06.2022; за зовнішньоекономічним контрактом від 03.05.2022 №03-05-2022 ТОВ «ВУДПЛАСТ» 14.11.2022 направляло на адресу електронної пошти WOODPLAST SP. Z O.O. претензію з вимогою сплатити заборгованість за інвойсом №11/05/2022 від 11.05.2022; за зовнішньоекономічним контрактом від 29.07.2022 №29/07/2022 ТОВ «ВУДПЛАСТ» 11.01.2023 направляло на адресу електронної пошти WOODPLAST SP. Z O.O. претензію з вимогою сплатити заборгованість за інвойсом №09/08/2022 від 09.08.2022 то вказане посилання суд вважає необґрунтованим, оскільки направлення претензій не є тією обставиною яка виключає від повільність за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності

Щодо твердження позивача про заборону нарахування пені у період дії карантину.

Суд зазначає, що згідно з п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, визначені в абзацах другому - дев`ятому цього пункту.

Протягом періоду з 01.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Відповідно до п. п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України (далі ПКУ) визначено, що згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку та збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Стосовно поширення на спірні правовідносини дії п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ у редакції законів України від 30.03.2020р. №540-ІХ та від 13.05.2020р. №591-ІХ та юридичних наслідків встановленого Кабінетом Міністрів України карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID 19; далі за текстом - Карантин, згідно з якими штраф не застосовується ані протягом дії Карантину, ані після завершення дії Карантину) звертаємо увагу, що положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції законів України від 30.03.2020р. №540-ІХ та від 13.05.2020р. №591-ІХ містять чітку та однозначну вказівку про звільнення учасника суспільних відносин від відповідальності за порушення податкового законодавства.

Разом із цим суд зазначає, що Закон України від 21.06.2018р. №2473-VIII входить до складу валютного законодавства, а не податкового законодавства.

До того ж, порушення учасником суспільних відносин норм Закону України від 21.06.2018р. №2473-VIII в частині строків за операціями з імпорту товарів чи експорту товарів не утворює складу податкового правопорушення у розумінні ст. 109 Податкового кодексу України.

Визначення поняття пені встановлено п. п. 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, а саме: пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/ або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, об`єктом нарахування пені згідно з п.п.14.1.162 ст.14 Податкового кодексу України є як суми несвоєчасно сплачених податкових зобов`язань і суми несвоєчасно сплачених штрафних (фінансових) санкцій, так і інші випадки вчинення суб`єктом владних повноважень управлінського волевиявлення з приводу стягнення пені за наслідками контролю за дотриманням іншого законодавства, тобто законодавства, котре у тому числі не входить до складу податкового законодавства.

Пунктом 3.1 статті 3 ПКУ встановлено, що податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - закони з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим ПКУ.

При цьому п. 5.1 ст. 5 ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені цим Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 ПКУ.

Враховуючи викладене суд зазначає, що ПКУ регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (абз. 1 п. 1.1 ст. 1 ПКУ).

Водночас правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права й обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та відповідальність за порушенні ними валютного законодавства визначено Законом № 2473. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства (ч. 6 ст. 11 Закону № 2473).

Відповідно до ч. 9 ст. 11 Закону № 2473 органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними ч. 5, 6 цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій.

Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону № 2473 питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом.

Частиною третьою статті 3 Закону № 2473 визначено, що у разі, якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовують положення цього Закону.

Частиною 5 статті 13 Закону № 2473 передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотків суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до ч. 8 ст. 13 Закону № 2473 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену ч. 5 цієї статті.

Вказана вище позиція суду найшла своє підтвердження в правових висновках постанови Верховного Суду від 23.07.2024р. по справі № 240/25642/22 (ухваленої у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду): 1) Підстави для ототожнення пені, яка застосовується у податкових правовідносинах, із пенею, яка застосовується у сфері валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду (за порушення строків надходження валютної виручки за операціями з експорту та імпорту товарів, відповідальність за яке встановлено статтею 13 Закону № 2473-VIII) - відсутні; 2) Пеня, що передбачена частиною п`ятою статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за порушення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, у період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19), застосовується на загальних підставах і на таку не поширюються положення абзацу 11 пункту 52-1 підрозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України; 3) Положення підпункту 69.9 пункту 69 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, яким зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не розповсюджуються на строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, що врегульовано законодавством у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду; 4) пеня, як міра відповідальності, яка нараховується за порушення граничних строків розрахунків, врегульована спеціальним Законом, відповідно на таку (пеню) не розповсюджуються і положення підпункту 129.9.7 пункту 129.9 статті 129 Податкового кодексу України, за аналогією з положеннями абз. 11 пункту 52-1 та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Згідно з ч.5 ст.13 Закону України від 02.06.2016 р. № 1402-ІІІ «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

З огляду на ієрархічну силу правових висновків судових актів Верховного Суду пріоритет у застосуванні належить віддати правовій позиції викладеній у постанові Верховного Суду від 23.07.2024р. по справі №240/25642/22 (ухваленої у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду).

Отже, у силу спеціального застереження за п.п.69.2 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12.05.2022р. №2260-ІХ у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Враховуючи вищевикладене суд зазначає, що на пеню, нараховану відповідно до Закону № 2473, не поширюються положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Враховуючи вище викладене суд приходить до висновку, що при прийнятті податкового повідомлення-рішення № 00397710708 від 15.07.2024 року Головне управління ДПС у Харківській області діяло у межах чинного законодавства, а тому податкове повідомлення рішення є законним та обґрунтованим та позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ВУДПЛАСТ» (вул. Руставелі, буд. 20, кв. 22,м. Харків,61001) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення у повному обсязі виготовлено 07 листопада 2024 року.

Суддя Спірідонов М.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123049881
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —520/27568/24

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 31.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Рішення від 31.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні