Справа № 560/13218/24
РІШЕННЯ
іменем України
08 листопада 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправною, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про опис майна у податкову заставу від 09.05.2024 №1035/22-01-1306-09.
2. Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області виключити з Державного реєстру обтяжень рухомого майна реєстраційний запис за № 31468706 від 26.07.2024, яким здійснено обтяження майна приватного підприємства «Шепетівське автотранспортне підприємство 16807», код:43720494, у вигляді: автобус, S516 HDH, номер державної реєстрації: НОМЕР_1 , АВТОБУС SETRA S516 HDH НОМЕР_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що сума грошового зобов`язання 655807,41 грн, визначена у податковому повідомленні-рішенні від 27.03.2024 №0066330705, є неузгодженою, а відтак грошове зобов`язання не набуло статусу податкового боргу. Отже, оскільки у податкового органу були відсутні законодавчо визначені передумови для прийняття рішення про опис майна позивача у податкову заставу від 09 травня 2024 року №1035/22-01-13-06-09, на підставі якого складено акт опису майна від 22.07.2024 №4651/1306, то внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна реєстраційного запису за №31468706 на підставі такого акту опису майна здійснено податковим органом неправомірно, а тому такий запис підлягає виключенню з державного реєстру.
Ухвалою від 13.09.2024 суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначив за правилами спрощеного позовного провадження.
Представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, у якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що За даними ІКС «Податковий блок» станом на 13.09.2024 у приватного підприємства «Шепетівське автотранспортне підприємство 16807» обліковується податковий борг па суму 519763,27 гривень.
Враховуючі вищевикладене, підстави для визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про опис майна у податкову заставу від 09.05.2024 р № 1035/22-01-13-06-09, а також підстави для виключення з Державного реєстру обтяжень рухомого майна реєстраційний запис за № 31468706 від 27.07.2024, яким здійснено обтяження майна приватного підприємства «Шепетівське автотранспортне підприємство 16807» (автобус SETRA S516 HDH НОМЕР_2 ), відсутні. На підставі викладеного просить у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
На підставі акту перевірки приватного підприємства "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" №4991/22-01-07-05/43720494 від 07.03.2024 року Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області прийнято повідомлення-рішення від 27.03.2024 №0066330705, яким за порушення п.1, 2, ст. З Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" на підприємство накладено штрафні фінансові санкції на суму 655807,41 грн.
09 травня 2024 року ГУ ДПС у Хмельницькій області прийнято рішення про опис майна у податкову заставу №1035/6/22-01-13-06-09 від 09.05.2024.
Не погоджуючись з указаним податковим повідомленням-рішенням від 27.03.2024 №0066330705, ПП «Шепетівське АТП 16807» 22 липня 2024 року звернулося з відповідним позовом до Хмельницького окружного адміністративного суду про його оскарження.
30 липня 2024 року у справі № 560/10518/24 відкрито провадження.
22 липня 2024 року 09 травня 2024 складено акт опису майна ПП "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" №4651/13-06 про опис в податкову заставу рухомого майна Автобус SETRA S516 HDH НОМЕР_3 .
В подальшому до Державного реєстру обтяжень рухомого майна 26.07.2024 року ГУ ДПС у Хмельницькій області внесено реєстраційний запис за номером 31468706 про публічне обтяження об`єкту автобус S516 HDH, номер державної реєстрації ВХ0980HT, Автобус SETRA S516 HDH НОМЕР_3 .
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2024 у справі №560105818/24 визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 27.03.2024 №0066330705.
Станом на 08.11.2024 рішення оскаржене ГУ ДПС у Хмельницькій області до Сьомого апеляційного адміністративного суду.
Позивач, вважаючи, що рішення про опис майна у податкову заставу від 09.05.2024 №1035/6/22-01-13-06-09 є протиправним, звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України).
Згідно з п. 36.1 ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до п. 15.1 ст. 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Згідно з п. п. 16.1.3, 16.1.4 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до пункту 88.1 статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення (пункт 88.2 статті 88 ПК України).
Згідно з пункту 89.1.2. статті 89 ПК України право податкової застави виникає, зокрема, у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно із підпунктом 14.1.153 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова вимога - це письмова вимога контролюючого органу до платника податків щодо погашення суми податкового боргу.
Згідно підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 53 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Пунктом 58.1 статті 58 ПК України передбачено, що контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян).
Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (пункт 58.2 статті 58 ПК України).
Згідно з пунктом 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Абзацом другим підпункту 56.17.5 пункту 56.17 статті 56 ПК України передбачено, що день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов`язання платника податків, крім випадку, передбаченого підпунктом 108-1.2.2 пункту 108-1.2 статті 108-1 цього Кодексу.
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили (абзац четвертий пункту 56.18 статті 56 ПК України).
Відповідно до підпункту «е» пункту 176.1 статті 176 ПК України платники податку зобов`язані своєчасно сплачувати узгоджену суму податкових зобов`язань, а також суму штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих контролюючим органом, та пені, за винятком суми, що оскаржується в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, у платника податку виникає безумовний обов`язок зі сплати грошового зобов`язання після його узгодження. Несплачена сума грошового зобов`язання у встановлений законом строк набуває статусу податкового боргу.
З урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.
Відповідно до ст.57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
З аналізу вказаних положень ПК України вбачається, що якщо платник податку не розпочав протягом 10 робочих днів що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення процедуру оскарження рішення, то рішення вважається узгодженим.
З матеріалів справи суд встановив, що податкове повідомлення-рішення №0066330705 прийняте відповідачем 27.03.2024. А спірне рішення про опис майна у податкову заставу від №1035/6/22-01-13-06-09 прийняте 09.05.2024.
Разом з тим, позивач почав процедуру оскарження вищевказаного податкового повідомлення-рішення №0066330705 лише 22.07.2024.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про відсутність ознак протиправності в діях відповідача стосовно прийняття рішення про опис майна позивача у податкову заставу №1035/6/22-01-13-06-09 від 09.05.2024.
Проте, звернення позивача в подальшому до суду щодо оскарження податкового повідомлення-рішення, на підставі якого приймалось рішення про опис у податкову заставу протягом строку встановленого ст.122 КАС України та відкриття провадження у справі №560/10518/24, змінило статус податкового повідомлення-рішення з узгодженого на неузгоджене відповідно до абзацу четвертого пункту 56.18 статті 56 ПК України, а тому позовні вимоги в частині скасування спірного рішення підлягають задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Хмельницькій області виключити з Державного реєстру обтяжень рухомого майна реєстраційний запис за № 31468706 від 26.07.2024, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.89.3 ст.89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
Контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі (п.89.8 ст.89 ПК України).
З матеріалів справи суд встановив, що 22 липня 2024 року 09 травня 2024 посадовою особою відповідача складено акт опису майна ПП "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" №4651/13-06 про опис в податкову заставу рухомого майна Автобус SETRA S516 HDH НОМЕР_3 на підставі рішення про опис майна в податкову заставу від 09.05.2024.
В подальшому до Державного реєстру обтяжень рухомого майна 26.07.2024 року ГУ ДПС у Хмельницькій області внесено реєстраційний запис за номером 31468706 про публічне обтяження об`єкту автобус S516 HDH, номер державної реєстрації ВХ0980HT, Автобус SETRA S516 HDH НОМЕР_3 .
Умови припинення податкової застави визначені статтею 93 ПК України.
Відповідно до п. 93.1 ст. 93 ПК України майно платника податків звільняється з податкової застави з дня: отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу в установленому законодавством порядку; визнання податкового боргу безнадійним; набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства; отримання платником податків рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов`язання або його частини (пені та штрафних санкцій) внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження.
Пунктом 93.2 статті 93 ПК України передбачено, що підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених пунктом 93.1цієї статті.
Аналіз вищевказаних правових норм свідчить на користь того, що право податкової застави виникає в силу закону та не потребує письмового оформлення, опис майна проводиться на підставі рішення контролюючого органу, а акт опису майна лише фіксує певний перелік майна.
При цьому, підставою для звільнення майна з податкової застави є відповідний документ, що засвідчує закінчення подій, наявність яких зумовили виникнення права податкової застави.
За усталеною практикою Верховного Суду (постанови від 12.11.2019 у справі №826/22115/15, від 13.02.2020 у справі №560/495/19, від 13.05.2020 у справі №826/7273/18, від 20.08.2020 у справі №808/2726/16, від 23.10.2023 у справі №826/5102/17) акт опису майна не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, оскільки він лише фіксує відповідні обставини, на підставі зазначеного акту не створюються відповідні правовідносини та не порушуються права позивача. Отже, такий акт не підлягає оскарженню в порядку адміністративного судочинства та оскарження такого акту не підпадає під судову юрисдикцію взагалі. У спірній ситуації належним способом захисту може бути визначено зобов`язання контролюючого органу виключити з державного реєстру відповідний запис щодо встановлення обтяження згідно з актом опису майна у податкову заставу.
Враховуючи викладене, суд зазначає, що оскільки в ході розгляду цієї справи суд дійшов висновку про скасування рішення про опис майна у податкову заставу №1035/6/22-01-13-06-09 від 09.05.2024, на підставі якого складено акт опису майна №4651/13-06, то реєстраційний запис №31468706, внесений до Державного реєстру обтяжень рухомого майна 26.07.2024, підлягає виключенню з державного реєстру.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На переконання суду, відповідачем доведено правомірність прийняття оскаржуваного рішення, з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, проте, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Предметом цього позову є дві вимоги немайнового характеру, одна з яких є похідною. Таким чином, оскільки позовна вимога хоч і задоволена частково, але розмір компенсації за сплачений судовий збір суд визначає, виходячи з кількості (а не з розміру) задоволених/незадоволених позовних вимог. Такий механізм розподілу витрат зі сплати судового збору застосовано Верховним Судом у рішенні від 16.06.2020 у справі №620/1116/20.
Отже, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 3028,00 грн слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про опис майна у податкову заставу від 09.05.2024 №1035/6/22-01-13-06-09.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області виключити з Державного реєстру обтяжень рухомого майна реєстраційний запис за № 31468706 від 26.07.2024, яким здійснено обтяження майна приватного підприємства "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" у вигляді: автобус, S516 HDH, Номер державної реєстрації: НОМЕР_1 , АВТОБУС SETRA S516 HDH НОМЕР_1 .
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь приватного підприємства "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" судові витрати у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Приватне підприємство "Шепетівське автотранспортне підприємство 16807" (вул. Кринична, буд. 2,м. Шепетівка,Шепетівський р-н, Хмельницька обл.,30405 , код ЄДРПОУ - 43720494) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя В.К. Блонський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123050819 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Блонський В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні