ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/2178/24 Суддя (судді) першої інстанції: Петро ПАЛАМАР
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Штульман І.В.
суддів: Заїки М.М.,
Черпака Ю.К.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, третя особа без самостійних вимог щодо предмету спору - Приватне акціонерне товариство "Черкаська АТП 17154", про визнання протиправною бездіяльность та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
01 березня 2024 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся в Черкаський окружний адміністративний суд з адміністративним позов до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі - відповідач-2), третя особа без самостійних вимог щодо предмету спору - Приватне акціонерне товариство "Черкаська АТП 17154", про:
- визнання протиправним і скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївської області від 09 лютого 2024 року про відмову у здійсненні перерахунку та виплати пенсії з 01 лютого 2024 року відповідно до довідки №33, виданої 03 січня 2024 року Приватним акціонерним товариством "Черкаське автотранспортне підприємство 17154";
- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області провести перерахунок та виплату пенсії з 01 лютого 2024 року на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, за фактично відпрацьовані 30 календарних днів роботи, відповідно до статей 55, 57 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-ХІІ (далі - Закон №796-ХІІ) та статей 26, 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року №1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV), з урахуванням проведених виплат.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 01 травня 2024 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області від 09 лютого 2024 року щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону №1058-ІV, починаючи з 01 лютого 2024 року, з урахуванням проведених виплат.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відмова пенсійного органу не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки позивач ОСОБА_1 має право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом №1058-IV або спеціальним - Законом №796-XII, незалежно від часу призначення пенсії. З урахуванням виявлення позивачем ОСОБА_1 відповідного бажання, відповідач-2 зобов`язаний був забезпечити право позивача на перерахунок його пенсії відповідно до приписів частини першої статті 27 Закону №1058-IV, статті 57 Закону №796-XII.
Не погоджуючись з прийнятим 01 травня 2024 року судовим рішенням, Головне управління Пенсійного фонду України Черкаській області (надалі - апелянт-1) звернулося до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення і ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовної заяви. Апелянт-1 вважає, що Головним управлінням Пенсійного фонду України Черкаській області право позивача ОСОБА_1 на отримання пенсії не порушувалось, підстави для визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності відповідача-1, а так само зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України Черкаській області здійснити перерахунок пенсії - відсутні.
Не погоджуючись з прийнятим 01 травня 2024 року судовим рішенням, Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (надалі - апелянт-2) звернулося до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення і ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовної заяви. Апелянт-2 вважає, що позивач ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році 2 категорії та отримує пенсію за віком відповідно до Закону №1058-ІV. Апелянт-2 зазначає, що позивач не віднесений до категорії 1 та не має інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, отриманого від ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, тому відсутні правові підстави для проведення перерахунку пенсії позивача з урахуванням довідки про заробітну плату від 03 січня 2024 року №33, виданої Приватним акціонерним товариством "Черкаське АТП 17154", а відтак рішення відповідач-2 від 09 лютого 2024 року №971010176315 є правомірним та законним.
Позивач заперечує проти апеляційних скарг відповідачів у повному обсязі з підстав, зазначених у письмових відзивах на апеляційні скарги.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження.
За змістом частини першої статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції має бути розглянута протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження.
За приписами частини другої статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України виняткових випадках апеляційний суд за клопотанням сторони та з урахуванням особливостей розгляду справи може продовжити строк розгляду справи, але не більш як на п`ятнадцять днів, про що постановляє ухвалу.
Згідно частиною четвертою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі.
Пунктом 1 статті 6, ратифікованої Законом України №475/97-ВР від 17 липня 1997 року, Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод закріплено право вирішення спірного питання упродовж розумного строку.
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду з метою забезпечення повного та всебічного розгляду справи, а також прийняття законного та обґрунтованого рішення з дотриманням процесуальних прав усіх учасників судового процесу, дійшла висновку про наявність підстав для продовження строку розгляду апеляційної скарги на розумний строк - до 08 листопада 2024 року.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга апелянта-2 задоволенню не підлягає, а апеляційна скарга апелянта-1 підлягає частковому задоволенню, мотивує це слідуючим.
З матеріалів справи вбачається, і це правильно встановлено судом першої інстанції, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, категорія 2, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 * від 08 січня 2024 року.
Згідно відомостей, наявних в матеріалах справи, позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області, як одержувач пенсії за віком, призначеної зі зниженням пенсійного віку, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
03 січня 2024 року Приватним акціонерним товариством "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області направлено довідку від 03 січня 2024 року №33 про заробітну плату ОСОБА_1 , одержану ним за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року.
31 січня 2024 року позивач ОСОБА_1 звернувся до відповідача-1 із заявою про проведення перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи в зоні відчуження по ліквідації аварії на ЧАЕС, згідно довідки ПрАТ "Черкаське АТП 17154" від 03 січня 2024 року №33.
09 лютого 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Миколаївській області, за принципом екстериторіальності, прийняте рішення про відмову в перерахунку пенсії, оскільки у особи відсутня інвалідність, пов`язана з захворюванням внаслідок аварії на ЧАЕС.
Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області 09 лютого 2024 року листом повідомило позивача ОСОБА_1 про прийняте 09 лютого 2024 року рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області №971010176315.
Не погодившись з відмовою у проведенні перерахунку пенсії, ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
В частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області від 09 лютого 2024 року щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду зазначає слідуюче,
Згідно частини третьої статті 55 Закону №796-ХІІ, призначення та виплата пенсій за віком особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" і цього Закону.
Відповідно до статті 57 Закону №796-ХІІ обчислення середньомісячного заробітку провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
У разі обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058-ІV за бажанням того, хто звернувся за пенсією, середньомісячний фактичний заробіток для обчислення пенсії може визначатися за будь-які 12 місяців підряд роботи на територіях радіоактивного забруднення.
Якщо особа, яка звернулася за пенсією, пропрацювала на територіях радіоактивного забруднення: менше 12 місяців, - середньомісячний заробіток визначається шляхом поділу загальної суми заробітку за календарні місяці роботи на кількість цих місяців; не менше 30 календарних днів у двох місяцях, - середньомісячний заробіток визначається за будь-які фактично відпрацьовані 30 календарних днів роботи; менше місяця, - середньомісячний заробіток визначається за цей календарний місяць з додаванням до заробітку на основній роботі.
Судом першої інстанції правильно встановлено, що з 2009 року позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області як одержувач пенсії за віком, призначеної зі зниженням пенсійного віку, ліквідатор 2 категорії наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році.
Статтею 27 Закону №1058-ІV визначено, що розмір пенсії за віком визначається за формулою: П = Зп Кс, де: П - розмір пенсії, у гривнях; Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях; Кс - коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до статті 25 цього Закону.
За бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.
Розмір пенсії за віком, обчислений за раніше діючим законодавством, підвищується з дня набрання чинності цим Законом до дня її призначення в порядку, передбаченому частинами першою та другою статті 42 цього Закону.
Згідно приписів статті 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
У разі, якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.
За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до пунктів 7, 8, 9 і 14 статті 11 цього Закону та періоди страхового стажу під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, з місяця запровадження карантину у 2020 році та шести календарних місяців після його завершення, періоди страхового стажу під час воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", з місяця введення воєнного стану та протягом трьох календарних місяців після його припинення або скасування. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.
Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
У разі подання застрахованою особою для обчислення розміру пенсії даних про заробітну плату (дохід) за період до 1 січня 1992 року при визначенні коефіцієнта заробітної плати (доходу) середня заробітна плата за рік (квартал) у відповідному періоді вважається щомісячною середньою заробітною платою (доходом) в Україні, з якої сплачено страхові внески, відповідного року (кварталу).
З аналізу наведених положень законодавства випливає наявність у застрахованої особи права обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлено загальним Законом №1058-IV або спеціальним, тобто Законом №796-XII.
Аналогічний правовий висновок, викладений в постановах Верховного Суду від 25 вересня 2018 року по справі №185/3101/17, від 03 жовтня 2019 року по справі №676/5258/16-а та від 03 листопада 2021 року по справі №200/6211/19-а.
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що у позивача, як учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС наявне право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлено загальним Законом №1058-IV або спеціальним - Законом №796-ХІІ.
Механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54, 57 і 59 Закону №796-ХІІ визначений Порядком обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1210 (далі - Порядок №1210).
Згідно підпункту 4 пункту 3 Порядку №1210 обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986 - 1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження. У такому разі заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4. Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати.
Частиною четвертою статті 15 Закону №796-ХІІ передбачено, що видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
Пунктом 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №22-1 від 25 листопада 2005 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за №1566/11846, встановлено, що довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Матеріалами справи встановлено, що позивач з 01 вересня по 30 вересня 1986 рік працював в зоні відчуження, вказаний факт також підтверджується доданими до матеріалів справи архівними довідками.
Позивач, надавши відповідні довідки, звернувся до відповідача-1 із заявою про перерахунок йому пенсії із заробітної плати за період по ліквідації наслідків роботи по ЧАЕС, починаючи з 01 лютого 2024 року відповідно до частини першої статті 27 Закону №1058-IV.
Відповідач-2 відмовив у проведенні такого перерахунку з посиланням на те, що чинним законодавством не передбачено обчислення пенсії виходячи із заробітку, отриманого за роботу в зоні відчуження згідно частини першої статті 27 Закону №1058-IV.
Проаналізувавши матеріали справи та норми права, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду вважає правильним висновок суду першої інстанції, що вищезазначена відмова пенсійного органу не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки, як вже зазначалось, позивач має право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом №1058-IV або спеціальним - Законом №796-XII, незалежно від часу призначення пенсії. З урахуванням виявлення позивачем відповідного бажання, відповідач зобов`язаний був забезпечити право позивача на перерахунок його пенсії відповідно до приписів частини першої статті 27 Закону №1058-IV, статті 57 Закону №796-XII, а отже позовні вимоги ОСОБА_1 в даній частині підлягають задоволенню.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області від 09 лютого 2024 року щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року прийнято правомірно, а апеляційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області не підлягає задоволенню.
Щодо задоволення позовних вимог позивача в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону №1058-IV починаючи з 01 лютого 2024 року, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду зазначає слідуюче.
Відповідно до частини четвертої статті 45 Закону №1058-IV перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення від 09 лютого 2024 року прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України в Миколаївській області за принципом екстериторіальності, і саме зазначений пенсійний орган досліджував документи позивача, вирішував питання призначення і проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, а не Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області.
30 березня 2021 року набрала чинності постанова Правління Пенсійного фонду України від 16 грудня 2020 року № 25-1 «Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», зареєстрована в Міністерстві юстиції України від 16 березня 2021 року за №339/35961 (далі - Постанова правління ПФУ №25-1).
Зміни, внесені до Порядку №22-1 на підставі Постанови правління ПФУ №25-1, передбачали застосування органами Пенсійного фонду України принципу екстериторіальності при опрацюванні заяв про призначення/перерахунок пенсії з 01 квітня 2021 року.
Запроваджена у зв`язку із змінами, внесеними до Порядку №22-1, технологія передбачає опрацювання заяв про призначення/перерахунок пенсії бек-офісами територіальних органів Пенсійного фонду України в порядку черговості надходження таких заяв незалежно від того, де було прийнято заяви та де проживає пенсіонер.
Запровадження принципу екстериторіальності мало на меті досягнення таких результатів: єдиний підхід до застосування пенсійного законодавства; централізована прозора система контролю за діями фахівців, процесів призначення та перерахунку пенсій; мінімізація особистих контактів з громадянами; відв`язка звернень та їх опрацювання від територіального принципу; попередження можливих випадків зволікань у прийнятті рішення, а також оптимізація навантаження на працівників.
Відповідно до пункту 1.1 розділу І Порядку №22-1 заява про призначення пенсії, подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).
Згідно пункту 4.2 розділу ІV Порядку №22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає (перераховує) пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Пунктом 4.3. розділу ІV Порядку №22-1 визначено, що рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.
Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
За приписами пункту 4.10 розділу ІV Порядку №22-1 після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.
Аналіз наведених вище положень Порядку №22-1 свідчить про наступне: сутність принципу екстериторіальності полягає у визначенні структурного підрозділу органу, що призначає пенсію, який формуватиме електронну пенсійну справу та розглядатиме по суті заяву про призначення пенсії, незалежно від місця проживання/перебування заявника чи місця поданням ним відповідної заяви, тобто без прив`язки до території; після опрацювання електронної пенсійної справи та прийняття рішення за наслідками розгляду заяви про призначення пенсії структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, (тобто територіального органу Пенсійного фонду України), визначений за принципом екстериторіальності, передає електронну пенсійну справу органу, що призначає пенсію, (тобто територіальному органу Пенсійного фонду України), за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії (пункту 4.10); виплату пенсії проводить орган, що призначає пенсію, (тобто територіальний орган Пенсійного фонду України) за місцем фактичного проживання/перебування особи.
З огляду на приписи пунктів 4.2, 4.10 розділу ІV Порядку №22-1 належним відповідачем у частині позовних вимог щодо зобов`язання провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону №1058-IV починаю чи з 01 лютого 2024 року є саме Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, структурний підрозділ якого, визначений за принципом екстериторіальності, розглянув заяву позивача ОСОБА_1 .
Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області не здійснювало розгляд заяви позивача і не приймало рішення про відмову у проведенні перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, а тому відсутні правові підстави для покладання на нього обов`язку щодо прийняття рішення за заявою позивача.
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду вважає, що суд першої інстанції неправильно визначив пенсійний орган для покладення зобов`язання щодо вчинення певних дій.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 08 лютого 2024 року по справі №500/1216/23 відповідно до якої суд зауважив, що дії зобов`язального характеру щодо проведення позивачу нарахування призначеної йому пенсії має вчинити територіальний орган Пенсійного фонду України, визначений за принципом екстериторіальності, що призначив позивачу пенсію.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про необхідність зміни пункту третього резолютивної частини рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 травня 2024 року та викласти його в новій редакції: «Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", починаючи з 01 лютого 2024 року, з урахуванням проведених виплат.», а в іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи пункту 4 частини 1 статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду приходить до висновку, що апеляційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області підлягає частковому задоволенню
Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області - залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області - задовольнити частково.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 травня 2024 року - в пункті 3 резолютивної частини змінити, виклавши її в наступній редакції:
«Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Приватного акціонерного товариства "Черкаське автотранспортне підприємство 17154" №33 від 03 січня 2024 року про заробітну плату одержану за роботу в зоні відчуження ЧАЕС за період з 01 вересня 1986 року по 30 вересня 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", починаючи з 01 лютого 2024 року, з урахуванням проведених виплат.».
В решті рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 травня 2024 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.В. Штульман
Судді: М.М. Заїка
Ю.К. Черпак
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123054580 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Штульман Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні