Справа № 372/5696/24
Провадження № 2-а-64/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 листопада 2024 року Обухівський районний суд Київської області в складі:
головуючого судді Тиханського О.Б.
за участю секретаря Клименко В.Ю.,
представника позивача Бойко Ю.А.,
представника відповідача Хлистун О.Ю.,
розглянувши увідкритому судовомузасіданні вприміщенні Обухівськогорайонного судуКиївської області адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративні правопорушення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із позовом до відповідача, в якому просив визнати неправомірною та скасувати постанову адміністративної комісії Виконавчого комітету Обухівської міської ради № 149 від 09.10.2024 року про накладення адміністративного стягнення, а провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 закрити, тастягнути судовийзбір.
В обґрунтуваннясвоїх вимогзазначив,що постановою Адміністративної комісії ВК Обухівської міської ради Київської області № 149 від 09.10.2024 року про накладення адміністративного стягнення його (позивача по справі) було притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинене правопорушення передбачене ст. 152 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у розмірі 1700 грн..
Підставою для складання відносно нього протоколу про адміністративне правопорушення № 3 від 08.10.2024 року та притягнення до адміністративної відповідальності стало виявлення провідним спеціалістом відділу з питань благоустрою ВК Обухівської міськради ОСОБА_2 розкиданого сміття, яке висипалось (вилетіло) з автомобіля «Scania», державний номерний знак НОМЕР_1 , ПП «Обухівміськвторресурси», вздовж узбіччя дороги та на проїжджій частині по вул. Київській (центральна) при в`їзді в м. Обухів, чим порушено п. 2 р. 3 «Правил благоустрою населених пунктів Обухівської міської територіальної громади, затверджених рішенням Обухівської міськради від 01.10.2021 року № 400-14-VIII».
З даною постановою він не погоджується, вважає її необгрунтованою, винесеною з порушенням чинного законодавства, та в зв`язку з чим вимушений був звернутись до суду з даним позовом.
Ухвалою судді Обухівського районного суду Київської області від 22.10.2024 року відкрито провадження та призначено розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження.
05.11.2024 року до Обухівського районного суду Київської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначив, що Виконавчий комітет Обухівської міської ради Київської області ознайомившись із позовними вимогами заперечує проти адміністративного позову, оскільки позовні вимоги є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсності, та вимогам чинного законодавства. Також зазначено, що на засіданні адміністративної комісії було розглянуто протокол про адміністративне правопорушення № 3 від 08.10.2024 року, який був складений на підставі виявлення розкиданого сміття, яке висипалось (вилетіло), з автомобіля сміттєвоза «Scania» державний номерний знак НОМЕР_1 , ПП «Обухівміськвторресурси», вздовж узбіччя дороги та на проїжджій частині по вул. Київській при в`їзді в м. Обухів, чим порушує правила благоустрою. Протокол складено на ОСОБА_1 , як директора підприємства. Позивач заперечую те, що йому не було відомо про факт вчинення правопорушення. Однак в телефонному режимі спеціалістом відділу з питань благоустрою ВК Обухівської міськради було повідомлено дане підприємство, про факт вчинення правопорушення, та надано можливість на усунення його наслідків. Дане правопорушення зафіксовано фото та відео фіксацією у присутності двох свідків, яке підприємством не було усунуте та на прибирання даного сміття було залучено іншу компанію, та витрачено бюджетні кошти. Отже, виходячи з вищевикладеного, відповідач просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
08.11.2024 року представником позивача подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що відповідач вказує на те, що позивачу по справі було надано час та можливість усунути наслідки вчиненого правопорушення, однак із викладеного у відзиві незрозуміло, що саме позивачу по справі було запропоновано усунути дане правопорушення. Також позивач зазначає в відповіді на відзив, що при складанні протоколу уповноваженою на те особою, не були дотримані вимоги КУпАП та інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, зафіксовані посадовими особами, уповноваженими на те ВК Обухівської міської ради Київської області. Отже, при складанні протоколу уповноваженою на те особою не були дотримані наведені вище вимоги. Зазначена бездіяльність уповноваженої посадової особи негативно вплинула на процесуальне положення позивача, який притягається до адміністративної відповідальності, що в умовах рівності та змагальності сторін є недопустимим. А тому позивач просить позов задовольнити, в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити з підстав викладених у позові та відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти позовних вимог, просив відмовити в повному обсязі з підстав викладених у відзиві на позов.
Суд, заслухавши учасників процесу, дослідивши письмові матеріали справи, встановив наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи,08.10.2024 провідним спеціалістом відділу з питань благоустрою ВК Обухівської міської ради Котовою А.М. відносно, складено протокол про адміністративне правопорушення № 3 за ст. 152 КУпАП.
09.10.2024 року при розгляді адміністративного протоколу про адміністративне правопорушення Виконавчим комітетом Обухівської міської ради прийнято постанову № 149 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 ,у вигляді 1700,00 грн..
Оскаржуваною постановою на позивача накладено адміністративне стягнення за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 152 КУпАП, а саме: порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.
Відповідно дост. 22 Конституції Україниправа і свободи людини і громадянина, закріплені цієюКонституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.
У відповідності дост. 245 КУпАПзавданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Згідно п. 1ст. 247 КУпАПумовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події і складу адміністративного правопорушення.
Стаття 280 КУпАПвстановлює, що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 152 КУпАПпередбачено, що порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з п. 1 частини 1ст. 218 КУпАПсправи про адміністративні правопорушення розглядаються адміністративними комісіями при виконавчих комітетах сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до частини 1ст.218КУпАП адміністративні комісії при виконавчих органах міських рад розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 45, 46, 92, 99, 103-1, 103-2, 104, 104-1, статтею 136 (за вчинення порушень на автомобільному транспорті), статтями 138, 141, 142, 149-152, частиною першою статті 154, статтями 155, 155-2, частиною другою статті 156, частинами першою - четвертою статті 156-1, статтями 156-2, 159, частиною першою статті 163-17, статтею 175-1 (за порушення, вчинені у місцях, заборонених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради), статтею 179, статтею 180 (крім справ щодо батьків неповнолітніх або осіб, які їх замінюють), частиною четвертою статті181, статтею181-1, частиною першою статті182, статтями183,185-12,186,189,189-1,212-1 цьогоКодексу.
Частинами 1, 2статті 254 КУпАПпередбачено, що про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Згідно з п. 1 частини 1статті 255 КУпАПу справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними встаттях 218 - 221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи органів Національної поліції (частини третя і четверта статті 42-4) (частина перша статті 44, стаття 44-1, частина перша статті 44-3, статті 46-1, 46-2, 51, 51-2, 51-4, 88-1, 89, 92, частина перша статті 106-1, стаття 106-2, частини четверта, сьома - дев`ята статті 121, частина третя статті 121-3, частини п`ята і сьома статті 122, частина перша статті 122-2, статті 122-2, 122-4, 122-5, частини друга і третя статті 123, стаття 124, частини третя і п`ята статті 126, частина четверта статті 127, стаття 127-1, частина третя статті 127-4, стаття 130, частина третя статті 133, стаття 135-1, стаття 136 (про порушення на автомобільному транспорті), стаття 139, частина четверта статті 140, статті 148, 151, 152, частина восьма статті 152-1, статті 154, 155, 155-2-156, частини перша - четверта статті 156-1, статті 156-2, 156-4, 159, 160, частини перша і третя статті 161-1, статті 162, 162-3, частина перша статті 163-17, статті 164-164-8, 164-10, 164-15-164-18, 165-1, 165-2, 166-14 - 166-18, 166-27, 172-4 - 172-9 (за винятком правопорушень, вчинених службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище), 172-9-1, 172-9-2, 172-10 і 172-19 (про правопорушення, вчинені поліцейськими поліції особливого призначення Національної поліції України під час дії воєнного стану), 173 - 173-2, 173-4, 174, стаття 175-1 (за винятком порушень, вчинених у місцях, заборонених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради), статті 176, 177, 178 - 181-1, 182 - 183-1, частини перша - третя, сьома статті 184, статті 184-1, 184-2, 184-3 (у частині незаконного використання найменування та ознак належності до Національної поліції України), 185-185-2, 185-4 - 185-9, 186, 186-1, 186-3, 186-5 - 187, 188-28, 188-47, 189 - 195-6, статті 204-1, 206-1, 212-6, 212-7, 212-8, 212-10, 212-12, 212-13, 212-14, 212-19, 212-20, 212-22-212-24).
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначеноЗаконом України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 року № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV).
Згідно зіст. 1 Закону № 2807-IVблагоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.
Відповідно дост. 14 Закону № 2807-IVоб`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Статтею 20 Закону № 2807-IV встановлено, що рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 08 жовтня 2024 року провідним спеціалістом відділу з питань благоустрою виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області ОСОБА_2 складено протокол № 3 про адміністративне правопорушення, за статтею 152 КУпАП, та зазначено про порушення п. 2 розділу 3 Правил благоустрою населених пунктів Обухівської міської ради, затверджених рішенням Обухівської міської ради від 01.10.2021 № 400-14-VIII.
Згідно п. 2 p. ІII Правил благоустрою визначено, що підприємства, установи й організації на власних та закріплених територіях повинні здійснювати увесь комплекс робіт, спрямованих на забезпечення та постійне підтримання чистоти і порядку, збереження зелених насаджень, а саме: забезпечення постійного прибирання сміття, твердих побутових (будівельних, великогабаритних) відходів, бруду, опалого листя, снігу з метою утримання об`єктів благоустрою та прилеглих територій у належному санітарному стані (тротуари прибираються вздовж всієї ділянки будинку, домоволодіння (в межах належності) - до бордюрного каменю); забезпечення вивезення сміття, бруду, побутових (будівельних, великогабаритних) відходів, опалого листя на відведені для цього ділянки або об`єкти поводження з відходами. Вивезення сміття, побутових відходів здійснюється шляхом укладення відповідних договорів із підприємствами; регулярне миття об`єктів та елементів благоустрою (у разі їх придатності до миття) з періодичністю, яка дасть можливість забезпечити їх утримання у належному санітарному стані; регулярне прибирання контейнерних майданчиків з періодичністю, яка дасть можливість забезпечити їх утримання у належному санітарному стані; утримання приміщень громадських вбиралень, у тому числі дворових, вбиралень на кінцевих зупинках громадського транспорту у належному санітарному та технічному стані; очищення опор ліній електропередач, стовбурів дерев, стовпів, парканів, будівель, інших елементів благоустрою від оголошень, реклам, вивішених у недозволених місцях; забезпечення вивезення сміття, бруду, побутових(будівельних, великогабаритних) відходів, опалого листя на відведені для цього ділянки або об`єкти поводження з відходами. Вивезення сміття, побутових відходів здійснюється шляхом укладення відповідних договорів із підприємствами; регулярне миття об`єктів та елементів благоустрою (у разі їх придатності до миття) з періодичністю, яка дасть можливість забезпечити їх утримання у належному санітарному стані; регулярне прибирання контейнерних майданчиків з періодичністю, яка дасть можливість забезпечити їх утримання у належному санітарному стані; утримання приміщень громадських вбиралень, у тому числі дворових, вбиралень на кінцевих зупинках громадського транспорту у належному санітарному та технічному стані; очищення опор ліній електропередач, стовбурів дерев, стовпів, парканів, будівель, інших елементів благоустрою від оголошень, реклам, вивішених у недозволених місцях; усунення на закріплених за ними об`єктах благоустрою (їх частинах) наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; на всіх об`єктах благоустрою повинні бути встановлені в достатній кількості урни для сміття. Відстань між урнами повинна становити 10-40 м на територіях з підвищеною щільністю населення та 50-100 м на територіях із середньою і низькою щільністю населення. Урни обов`язково встановлюються в місцях зупинки громадського транспорту, входу в громадські та житлові будівлі та споруди.
Наведені положення пункту 2 розділу 3 Правил благоустрою встановлюють порядок та обов`язок підприємств, установ й організацій щодо утримання лише власних та закріплених за ними територій. Позивачу інкримінується правопорушення, яке полягає у висипанні сміття з автомобіля Сканія д.н.з. НОМЕР_1 ПП «Обухівміськвторресурси», зокрема в ході його перевезення, вздовж узбіччя дороги та на проїжджій частині по вулиці Київській (центральна) при в`їзді в місто Обухів.
Постанова адміністративної комісії № 149 від 09 жовтня 2024 року, так само як і сам протокол про адміністративне правопорушення № 3 від 08 жовтня 2024 року містять лише загальне посилання на пункт 2 розділу 3 Правил благоустрою, при цьому, який саме конкретно його підпункт є порушеним позивачем, ні провідним спеціалістом відділу з питань благоустрою Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області ОСОБА_2 , при складанні протоколу, ані адміністративною комісією, в постанові, не зазначено, що свідчить про формальність висунутого правопорушення, відсутність об`єктивного, повного та всебічного з`ясування обставин справи, а відтак недотримання при її розгляді вимог ст. 245 КУпАП.
Зазначене, висновком адміністративної комісії, є правомірною підставою для притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за вчинене ним адміністративне правопорушення, а саме порушено правила благоустрою, а саме: виявлено розкидане сміття, яке висипалось (вилетіло) з автомобіля сміттєвоза , який належить ПП «Обухівміськвторресурси» вздовж узбіччя дороги та на проїжджій частині по вул. Київській при в`їзді в м. Обухів.
Разом з тим, суд вважає вказаний висновок помилковим з огляду на наступне.
Як вже зазначалося,п. 1ст. 247 КУпАП Українипередбачено, що обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальностіє наявність події адміністративного правопорушення.Наявність події правопорушення доводиться шляхом надання доказів.
Відповідно достатті 69 КАС Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Статтею 251 КУпАПвизначено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеномузаконом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото - і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Згідно з ч. 1ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:
1) письмовими, речовими і електронними доказами;
2) висновками експертів;
3) показаннями свідків.
Статтею 248 КУпАПвизначено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.
Орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючисьзакономі правосвідомістю (стаття 252 КУпАП).
Отже, особа, яка уповноважена розглядати справу про адміністративне правопорушення зобов`язана по-перше,встановити склад правопорушення, яким згідностатті 9 КУпАПпротиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за якузакономпередбачено адміністративну відповідальність, по-друге, дослідити докази та оцінити їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючисьзакономі правосвідомістю (стаття 252 КУпАП).
Відповідно дост. 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Оскаржуваною постановою позивача притягнуто до адміністративної відповідальності зач. 1ст. 152 КУпАП, яка передбачає відповідальність за порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.
У протоколі від 08.10.2024 відповідачем зазначено, що протокол складено в присутності двох свідків які підтвердили факт порушення ОСОБА_1 Правил благоустрою, крім того до протоколу додаються: докази фотофіксації даного правопорушення.
Таким чином, на переконання відповідача, порушення позивачем державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів підтверджується протоколі № 3 від 08.10.2024 з фото фіксацією.
Однак, розглядаючи справу та приймаючи постанову № 149 від 09 жовтня 2024 року, Відповідачем не надано значення тому, що проїжджа частина не є власною або закріпленою за Позивачем та/або ПП «Обухівміськвторереси» територією, а відтак не є об`єктом, на який може розповсюджуються дія положень пункту 2 розділу 3 Правил благоустрою.
Дослідивши матеріали справи та доводи учасників процесу, суд звертає увагу, що з наявних в матеріалах справи фото неможливо встановити коли саме їх було зроблено (відсутня дата та час), та відсутні будь-які відомості щодо місця здійснення фото.
Крім того представника позивача наголошує на тому, що справу про адміністративне правопорушення було розглянуто адміністративною комісією Обухівської міської ради Київської області за відсутності ОСОБА_1 , не маючи жодних даних про своєчасне сповіщення особи про місце і час розгляду справи.
При цьому, позивач зазначає, що обов`язок повідомляти особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три днів до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа.
З даного приводу, слід зазначити наступне.
Згідностатті 245 КУпАП, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Статтею 248 КУпАПзакріплено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.
Відповідно до частини 1статті 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи
В силу вимогстатті 278 КУпАП, орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання: 1) чи належить до його компетенції розгляд даної справи; 2) чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; 3) чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; 4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали; 5) чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постановах від 31.03.2021 у справі №676/752/17, від 21.03.2019 у справі №489/1004/17, від 30.01.2020 у справі №308/12552/16-а та у справі №482/9/17, від 06.02.2020 у справі №205/7145/16-а зробив наступні висновки: «…закріплюючи процесуальні гарантії прав особи, що притягається до адміністративної відповідальності, у тому числі й на участь у розгляді її справи, положення КУпАП містять й певні застереження, націлені на забезпечення належної реалізації компетентними органами (особами) наданих їм повноважень, зокрема, передбачені щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, лише у випадку наявності даних, що підтверджують належне повідомлення такої особи про місце і час розгляду справи.
Обов`язок повідомити особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа».
Повідомлення має на меті забезпечення участі особи у розгляді уповноваженим державним органом справи про адміністративне правопорушення.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, зокрема, від 18 листопада 2021 рокуу справі № 185/8460/16-а, від 31 березня 2021 року у справі № 676/752/17, від 17 вересня 2020 року у справі № 685/1153/17.
Отже, законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.
На підставі наведеного, суд звертає увагу, що відповідачем, не надано належних та допустимих доказів вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченогост.152КУпАП та належних доказів Адміністративної комісії Обухівської міської ради Київської області про своєчасне сповіщення правопорушника про місце і час розгляду справи.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що наявними в матеріалах справи доказами не підтверджено, що відповідач притягуючи до відповідальності за вчинене адміністративного правопорушення позивача, діяв на підставі та в межах вимог чинного законодавства.
За правилами ч. 3ст. 286 КАС Україниза наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право:
1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення;
2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи);
3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення;
4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
Відповідно достатті 247 КУпАПпровадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, зокрема, у разі відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Згідно з ч. ч. 1, 2ст. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, враховуючи, що належними та допустимими доказами не підтверджується факт належного повідомлення ОСОБА_1 про розгляд справи про адміністративне правопорушення та вчинення ОСОБА_1 правопорушення, передбаченогост. 152 КпАП України, суд приходить до висновку про необхідність скасування оскаржуваної постанови та закриття справи про адміністративне правопорушення.
Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокремалюдина, її права та свободи визнаються найвищими цінностямита визначають зміст і спрямованість діяльності держави (ч. 1ст. 6 КАС України).
Верховенство права є найважливішим принципом правової держави. Змістом цього принципу є пріоритет (тобто верховенство) людини, її прав та свобод, які визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Цей принцип закріплено уст. 3 Конституції України.
Окрім того, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Як зазначено в п. 4.1Рішення Конституційного суду України від 02.11.2004 р. N 15-рп/2004суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує захист гарантованихКонституцієюта законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що постанова адміністративної комісії Виконавчого комітету Обухівської міської ради № 149 від 09 жовтня 2024 року про накладення адміністративного стягнення є протиправною та підлягає скасуванню.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню, або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст. 139 КАС України).
Таким чином, суд приходить до висновку, що сплачений позивачем під час подання позовної заяви судовий збір підлягає стягненню з відповідача.
З огляду на задоволення позовних вимог, вказаний судовий збір підлягає поверненню позивачу в розмірі 605,60 грн.
Керуючись ст.ст. 242, 317, 321, 322, 325, 328, 329КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративні правопорушення - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області № 149 від 09 жовтня 2024 року про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення.
Закрити провадження по справі за адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 заст. 152 КУпАП.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області на користь ОСОБА_1 витрати пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 605 грн. 60 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 18.11.2024.
Суддя О.Б. Тиханський
Суд | Обухівський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123065154 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Обухівський районний суд Київської області
Тиханський О. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні