Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" листопада 2024 р.
м. Київ
справа № 755/18452/24
провадження № 2/755/9873/24
суддя Дніпровського районного суду м. Києва Галаган В.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні Дніпровського районного суду міста Києва цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Житлово-будівельного кооперативу «Карпати» про зобов`язання здійснити перерахунок оплати за житлово-комунальні послуги,
УСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 , звертаючись з позовом до суду, просить зобов`язати відповідача ЖБК «Карпати» здійснити перерахунок заборгованості за період з 01.10.2019 року по 01.01.2013 року з урахуванням 75% знижки на оплату житлово-комунальних послуг та стягнути з відповідача 25 000,00 грн. моральної шкоди, мотивуючи свої вимоги тим, що з 2014 року позивач перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, а отже позивач має 75% пільги як учасник бойових дій на оплату житлово-комунальних послуг, яка поширюється на позивача та членів його родини. Безготівкова пільга була призначена і позивач її отримував до листопада 2019 року, після чого позивач був безпідставно позбавлений пільги, тому вимушений звернутись з даним позовом до суду.
22 жовтня 2024 року ухвалою Дніпровського районного суду м. Києва прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Житлово-будівельного кооперативу «Карпати» про зобов`язання здійснити перерахунок оплати за житлово-комунальні послуги, та постановлено розгляд справи проводити у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідач ЖБК «Карпати» не скористався процесуальним правом подачі відзиву на позовну заяву, у встановлений строк, та за відсутності доказів поважності причин неподання учасниками розгляду заяв по суті справи, суд вирішує справу за наявними письмовими матеріалами, що відповідає положенню частини восьмої статті 178 Цивільного процесуального кодексу України.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні у справі докази, суд приходить до наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Цивільного процесуального кодексу України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється порядку іншого судочинства.
Відповідно до положення частини 1 статті 5 Закону України «Про захист прав споживачів», держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров`я і життєдіяльності.
Як убачається з матеріалів справи, Листом Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації від 22.06.2022 року № 103-11-721/1-2089 повідомлено ОСОБА_2 про те, що він перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як учасник бойових дій та має право на 75-відсоткову знижку з оплати житлово-комунальних послуг, зазначена пільга поширюється на членів сімї. Всі належні ОСОБА_2 пільги, в тому числі з оплати управління багатоквартирним будинком, розраховані вчасно, в повному обсязі, виходячи з соціальних норм та нормативів та діючих цін/тарифі (внесків). Виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі. Відповідно до п. 9 Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу у грошовій формі, затвердженого постановою КМУ від 17.04.2019 року № 373, АТ «Ощадбанк» веде у відповідних автоматизованих системах обліку банку персоніфікований облік пільговиків та коштів, які надходять на рахунок для виплати пільг, в розрізі кожного пільговика. АТ «Ощадбанк» здійснює переказ коштів на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг на підставі договорів, що укладаються між АТ «Ощадбанк» та управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг. У таких договорах визначається порядок інформаційного обміну між управителями, об`єднаними, виконавцями комунальних послуг та АТ «Ощадбанк». Якщо управитель, об`єднання, виконавець комунальних послуг не уклав договору з АТ «Ощадбанк» для перерахуванням сум пільг, він до 1 червня не має права вимагати оплати послуг від пільговиків за відповідні неопалювальний та опалювальний періоди. Оскільки ЖБК «Карпати», який нараховує ОСОБА_2 послугу з управління багатоквартирним будинком не уклав договору для перерахування сум пільг з АТ «Ощадбанк», суми невикористаних коштів за опалювальний період 2020/2021 роки були перераховані на рахунок ОСОБА_1 , відкритий в АТ «Ощадбанк». Іншого чинним законодавством не передбачено. (а.с. 13-14)
27.06.2024 року ОСОБА_1 звернувся до ЖБК «Карпати» із заявою № 2706/24 про здійснення перерахунку житлово-комунальних послуг за період з жовтня 2019 року по січень 2023 року. (а.с. 6)
Соціальні права та свободи людини і громадянина - це міра можливої поведінки або діяльності людини в соціальній сфері, що передбачає задоволення законних інтересів і потреб у сфері трудової діяльності, соціального захисту та охорони здоров`я.
Соціальне забезпечення - це ті види і форми матеріального забезпечення, що надаються на умовах, передбачених законом чи договором, із спеціально створених для цього фондів особам, які через незалежні від них життєві обставини не мають достатніх засобів до існування. Право на соціальне забезпечення (за віком, у випадку хвороби, інвалідності, втрати годувальника, для виховання дітей тощо) полягає в тому, що держава гарантує надання достатніх коштів громадянам, які через об`єктивні обставини повністю або частково втратили можливість працювати і отримувати винагороду за працю, а також допомоги сім`ям у зв`язку із народженням та вихованням дитини.
Це право закріплене у статті 47 Конституції України.
Соціальний захист поширюється, насамперед, на громадян України, які внаслідок похилого віку або хвороби самі не можуть забезпечити собі нормальні умови життя. Права окремих категорій громадян регламентуються спеціальними нормативно-правовими актами, а саме Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державні та соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.
Державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування встановлюються з метою визначення державних гарантій щодо надання житлово-комунальних послуг та розмірів плати за житло і житлово-комунальні послуги, які забезпечують реалізацію конституційного права громадянина на житло (стаття 9 Закону України «Про державні та соціальні стандарти та державні соціальні гарантії»).
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 114, в редакції на час виникнення правовідносин,встановлено, що з 01.01.2018 року для пільговиків, які мешкають у будинках, де створено ЖБК, ОСББ, управляючі компанії, управління соцзахисту самостійно розраховує розмір пільги на сплату внесків на управління будинком, утримання його та прибудинкових територій, оплату електроенергії, тепла, води, каналізацію, вивезення сміття.
Тобто, функцію нарахування пільг покладено на управління соцзахисту населення.
Кабінет Міністрів України постановою від 17 квітня 2019 року № 373 затвердив Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі з 1 жовтня 2019 року - у грошовій безготівковій формі або у готівковій формі.
Відповідно до вказаного Порядку нарахування пільг проводиться департаментом соціального захисту.
Департамент щомісяця розраховує суму пільги, виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування.
Особи, що мають статус пільговика, в залежності від обраної форми розрахунків або ж самі отримують грошові кошти, які спрямовують на оплату житлово-комунальних послуг, або ж (при безготівковій формі) не отримують грошових коштів, а послуги за них оплачуються повністю чи частково державою.
У випадку недостатності розміру пільги для покриття повного розміру таких витрат, особа, незалежно від того, що вона є пільговиком зобов`язана доплатити відповідні суми за свій рахунок.
Згідно п. 7 вказаного Порядку, на час виникнення правовідносин, виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ Ощадбанк на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк договору (далі - рахунок для виплати пільг).
За заявою пільговика, поданою структурному підрозділу з питань соціального захисту населення до 15 жовтня (15 травня), у якій зазначаються виплатні реквізити, виплата пільги здійснюється у грошовій готівковій формі з початку опалювального (неопалювального) сезону. У разі подання заяви після 15 жовтня (15 травня) протягом опалювального (неопалювального) сезону пільга надається у грошовій готівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок пільговика в уповноваженому банку з місяця, що настає за місяцем подання заяви.
Пільговики, яким надається пільга у грошовій формі, зобов`язані сплачувати щомісяця вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг або виплаченої таким пільговикам готівкою.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці, у яких зазначається форма отримання пільги, та дані про облікові записи пільговиків, що ведуться АТ Ощадбанк відповідно до пункту 9 цього Порядку.
Відповідно до пункту 9 Порядку, на час виникнення правовідносин, АТ Ощадбанк веде у відповідних автоматизованих системах обліку банку персоніфікований облік пільговиків та коштів, які надходять на рахунок для виплати пільг, в розрізі кожного пільговика Отже, механізм виплати пільг передбачає грошову безготівкову форму та готівкову форму.
АТ Ощадбанк здійснює переказ коштів на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг на підставі договорів, що укладаються між АТ Ощадбанк (його установами) та управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг. У таких договорах визначається порядок інформаційного обміну між управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг та АТ Ощадбанк. Типову форму договору визначає АТ Ощадбанк за погодженням з Мінсоцполітики.
З наведеного вбачається, що управителем нараховуються мешканцям внески у повному обсязі, без урахування пільг та субсидій, а управління соцзахисту населення, в свою чергу, подає управителям, об`єднанням та кооперативам інформацію про надані субсидії та розраховані пільги. Ці платежі зараховуються як сплата внесків від мешканців у наступному періоді, що передбачено абз. 2 і 3 п. 10 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та абз. 9 і 10 п.8 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Згідно із ч. 1 ст. 81 Цивільного процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог або заперечень, надавши докази відповідно до вимог ст.ст. 77-80 Цивільного процесуального кодексу України.
Доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 76 Цивільного процесуального кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Цивільного процесуального кодексу України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про зобов`язання управляючої компанії ЖБК «Карпати» здійснити перерахунок нарахованих та сплачених коштів за житлово-комунальні послуги з урахуванням 75-процентрої знижки плати користування житлово-комунальними послугами, як учасника бойових дій починаючи з 01.10.2019 року по 01.01.2023 року у справі необґрунтованими, оскільки у ЖБК «Карпати», як управителя, відсутній обов`язок здійснити перерахунок позивачу з урахуванням 75-процентрої знижки.
В частині стягнення моральної шкоди суд вважає необхідним зазначити наступне.
Відповідно до вимог ст. 23 Цивільного кодексу України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав, в тому числі, моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна.
За нормою ст. 269 Цивільного кодексу України, особисті немайнові права належать кожній фізичній особі від народження або за законом. Особисті немайнові права фізичної особи не мають економічного змісту. Особисті немайнові права тісно пов`язані з фізичною особою. Фізична особа не може відмовитись від особистих немайнових прав, а також не може бути позбавлена цих прав. Особистими немайновими правами фізична особа володіє довічно.
Правовідносини, що виникають із заподіяння позадоговірної моральної шкоди, регулюються ст.ст. 23, 1167 ЦК України, зі змісту яких випливає, що моральна шкода компенсується лише винною особою.
Згідно роз`яснень, що містяться в Постанові Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» від 31 березня 1995 року № 4, відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
Таким чином, з огляду на встановлену відсутність факту порушення відповідачем прав позивача в розрізі даного спору за обставин, встановлених під час розгляду даної справи, у суду відсутні підстави для відшкодування на користь позивача моральної шкоди.
Відповідно до положень ч. 1, 3 ст. 89 Цивільного процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 до Житлово-будівельного кооперативу «Карпати» про зобов`язання здійснити перерахунок оплати за житлово-комунальні послуги, є необґрунтованим та таким, що задоволенню не підлягає в повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», ст.ст. 6, 11, 14, 525, 526, 527, 626, 638 Цивільного кодексу України, ст.ст. 2, 4, 6-13, 19, 82, 89, 133, 137, 141, 258, 259, 263-265, 268, 272, 273, 279, 352, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Житлово-будівельного кооперативу «Карпати» про зобов`язання здійснити перерахунок оплати за житлово-комунальні послуги - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасники справи мають право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення даного рішення суду.
Повний текст рішення складено 18 листопада 2024 року.
Суддя: В.І. Галаган
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123067581 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Дніпровський районний суд міста Києва
Галаган В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні