18.11.2024
Справа № 644/ 3796 /24
н/п 2-о/644/ 103 /24
У Х В А Л А
іменем України
про залишення заяви без розгляду
18 листопада 2024 року м. Харків
Орджонікідзевський районний суд м. Харкова у складі:
головуючого - судді Сітало А.К.,
за участю секретаря судового засідання Трач М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Орджонікідзевського районного суду м. Харкова, цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Харківської області Чуєва Олена Дмитрівна, Харківська міська рада про встановлення факту, що має юридичне значення,
В С Т А Н О В И В:
Представник заявника ОСОБА_1 адвокат Хоміч А.А. звернувся до суду із заявою в інтересах заявника, в якій просить встановити факт, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , проживали однією сім`єю як жінка та чоловік без реєстрації шлюбу більше 5 років до часу відкриття спадщини (з 2017 року по 2021 рік).
Ухвалою суду від 06.06.2024 року відкрито провадження у справі та призначено проводити розгляд справи в порядку окремого провадження.
Ухвалою суду від 07.08.2024 року Харківську міську раду залучено в якості заінтересованої особи.
23.10.2024 року від представника Харківської міської ради Рєзанова А.Б. до суду надійшло клопотання про залишення заяви без розгляду у зв`язку з наявністю спору про право.
В обґрунтування клопотання зазначено, що в вказаній справі ОСОБА_1 просить суд встановити факт її постійного проживання разом зі спадкодавцем ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , однією сім`єю не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини (з 2017 року до 2021 року). Метою звернення заявника до суду є встановлення в судовому порядку обставин, необхідних для наступного вирішення питання про право власності на спадкове майно. До вказаної спадщини входить, зокрема, квартира АДРЕСА_1 . Отже, спір виник із приводу нерухомого спадкового майна.
Розгляд справи проводиться в порядку окремого провадження, відповідно до ст. ст. 293-294 ЦПК України.
Пунктом 1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 № 5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» роз`яснено, що суди в порядку окремого провадження розглядають справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений або знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
У тому разі, коли буде виявлено, що встановлення підвідомчого судові факту пов`язане з вирішенням спору про право, суд відмовляє в прийнятті заяви до розгляду в окремому провадженні, а якщо це буде виявлено під час розгляду справи, залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах (п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 № 5). Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 30.05.2008 № 7 «Про судову практику у справах про спадкування» справи про спадкування розглядаються судами за правилами позовного провадження, якщо особа звертається до суду з вимогою про встановлення фактів, що мають юридичне значення, які можуть вплинути на спадкові права й обов`язки інших осіб та (або) за наявності інших спадкоємців і спору між ними.
Представник Харківської міської ради - Рєзанов А.Б. зазначає, що судове рішення за результатами розгляду цієї справи № 644/3796/24 суттєво впливає на майнові права та обов`язки Харківської міської територіальної громади з наступних підстав.
Статтею 1277 Цивільного кодексу України визначено порядок визнання спадщини відумерлою.
Так, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, а якщо до складу спадщини входить нерухоме майно за його місцезнаходженням, зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою.
Заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, а нерухоме майно за його місцезнаходженням.
Відповідно до ст. 338 ЦПК України суд, встановивши, що спадкоємці заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді відповідно до закону.
Таким чином, внаслідок відсутності дійсних спадкоємців (за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини тощо) після смерті ОСОБА_2 у органу місцевого самоврядування виникає обов`язок щодо звернення до суду із відповідною заявою про визнання спадщини, а саме: квартири АДРЕСА_1 , відумерлою та її передачі у комунальну власність.
На підставі вище викладеного, представник заінтересованої особи ХМР - Рєзанов А.Б. вважає, що наявні достатні підстави для залишення вказаної заяви без розгляду у зв`язку з наявністю спору про право.
Від представника заявника - адвоката Хоміча А.А. до суду надійшла заява в якій він просить розглядати справу без його участі та без участі заявника.
Дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що заява про встановлення факту постійного проживання однією сім`єю жінки та чоловіка без реєстрації шлюбу не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини не підлягає з`ясуванню в порядку окремого провадження та може бути встановлений судом в порядку позовного провадження.
Відповідно до частини першої статті 293 ЦПК України окреме провадження це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Отже, в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, зокрема якщо: згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; встановлення факту не пов`язується із наступним вирішенням спору про право.
Юридичні факти можуть бути встановлені для захисту, виникнення, зміни або припинення особистих чи майнових прав самого заявника, за умови, що вони не стосуються прав чи законних інтересів інших осіб. У випадку останнього між цими особами виникає спір про право.
У даній справі заявник просить встановити фактїї постійного проживання разом зі спадкодавцем ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , однією сім`єю не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини (з 2017 року до 2021 року).
Метою звернення заявника до суду є встановлення в судовому порядку обставин, необхідних для наступного вирішення питання про право власності на спадкове майно, після смерті ОСОБА_2 .
Визначальною обставиною під час розгляду заяви про встановлення певних фактів у порядку окремого провадження є те, що встановлення такого факту не пов`язане з наступним вирішенням будь-якого спору про право.
У порядку окремого провадження розглядаються, зокрема, справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян, але тільки якщо вони не пов`язані з необхідністю вирішення в судовому порядку спору про право і якщо заявник не має іншої можливості одержати або відновити документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення.
Розгляд справи по суті в порядку окремого провадження може суттєво вплинути на майнові права та обов`язки Харківської міської територіальної громади в разі відсутності дійсних спадкоємців (за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини тощо) після смерті ОСОБА_2 , оскільки у органу місцевого самоврядування виникає обов`язок щодо звернення до суду із відповідною заявою про визнання спадщини відумерлою та її передачі у комунальну власність.
Таким чином, заява про встановлення факту постійного проживання заявника ОСОБА_1 разом зі спадкодавцем ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , однією сім`єю не менш як п`ять років до часу відкриття спадщини, не підлягає судовому розгляду в окремому провадженні, оскільки за встановлених у цій справі обставин існує спір про право на спадкове майно.
Аналогічна позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 08.05.2019 у справі № 454/1106/17, від 19.03.2021 у справі № 643/14985/18-ц та від 18.07.2022 у справі № 755/9100/18.
Частинами 5та 6ст.13Закону України«Про судоустрійі статуссуддів» визначено,що висновки щодозастосування нормправа,викладені упостановах ВерховногоСуду,є обов`язковимидля всіхсуб`єктів владнихповноважень,які застосовуютьу своїйдіяльності нормативно-правовийакт,що міститьвідповідну нормуправа. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Частиною шостою статті 294 ЦПК України встановлено, що якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.
Відповідно до ч. 4 ст. 315 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо з заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право, а якщо спір про право буде виявлений під час розгляду справи, - залишає заяву без розгляду.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що вказаний в заяві факт не може бути встановленийв рамках окремого провадження та заявник має право звернутися до суду з позовною заявою в порядку позовного провадження.
Враховуючи, що підстави зазначені вище стали відомі суду після відкриття провадження, суд приходить до висновку про залишення заяви без розгляду.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 257, 260-261, 315, 316, 353 ЦПК України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу Харківської області Чуєва Олена Дмитрівна, Харківська міська рада про встановленняфакту,що маєюридичне значення - залишити без розгляду у зв`язку з наявністю спору про право.
Роз`яснити заявнику право на звернення до суду з позовною заявою в порядку позовного провадження.
Копію ухвали направити сторонам по справі для відома.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в п`ятнадцятиденний строк з дня її проголошення.
Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повний текст ухвали складено 18.11.2024 року.
Суддя: А. К. Сітало
Суд | Орджонікідзевський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123070412 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Сітало А. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні