Рішення
від 06.11.2024 по справі 910/2571/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

06.11.2024Справа №910/2571/23за позовом Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД"

про зобов`язання вчинити дії

Суддя Зеленіна Н.І.

Секретар судового засідання Шманьов Т.І.

Представники сторін: відповідно до протоколу судового засідання.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Комунальне підприємство "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" якісно відновити ділянку автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (транспортна розв`язка), шляхом заміни всіх шарів дорожнього покриття у відповідності до чинних вимог будівельних та технічних норм на даній ділянці дороги.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.07.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.10.2023, позовні вимоги задоволено повністю. Зобов`язано ТОВ "Єлікон ЛТД" якісно відновити ділянку автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (транспортна розв`язка), шляхом заміни всіх шарів дорожнього покриття у відповідності до чинних вимог будівельних та технічних норм на даній ділянці дороги.

Постановою Верховного Суду від 05.06.2024 постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.10.2023 та рішення Господарського суду міста Києва від 04.07.2023 у справі № 910/2571/23 скасовано; справу № 910/2571/23 передано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.

За результатами проведення автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №910/2571/23 передано для розгляду судді Зеленіній Н.І.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.06.2023 вирішено прийняти справу № 910/2571/23 до свого провадження суддею Зеленіною Н.І. та призначено підготовче засідання на 07.08.2024.

18.07.2024 через систему "Електронний Суд" від представника позивача надійшло клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи.

30.07.2024 через систему "Електронний Суд" від представника позивача надійшла заява про залишення клопотання від 18.07.2024 про призначення судової будівельно-технічної експертизи без розгляду.

Через діловодство суду 06.08.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Протокольною ухвалою суду 07.08.2024 відкладено підготовче засідання на 04.09.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.09.2024 заяву Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва від 30.07.2024 про залишення без розгляду клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи від 18.07.2024 задоволено та залишено без розгляду клопотання Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва про призначення судової будівельно-технічної експертизи від 18.07.2024; відкладено підготовче засідання на 02.10.2024.

Через систему "Електронний суд" 11.09.2024 від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів.

Через систему "Електронний суд" 02.10.2024 від представника позивача надійшла заява про розгляд справи без участі представника позивача.

Протокольною ухвалою суду 02.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні 06.11.2024 представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просив позов задовольнити. Представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Суд дослідив зібрані в матеріалах справи докази, заслухав пояснення сторін як щодо досліджених доказів, так і по суті позовних вимог та заперечень проти позову.

06.11.2024 у судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Наказом Головного управління з питань майна Київської міської державної адміністрації від 21.02.2002 №23 "Про закріплення основних фондів комунальної власності територіальної громади міста Києва" закріплено за Комунальним підприємством "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" на праві повного господарського відання, зокрема, транспортну розв`язку на перетині проспекту Оболонський та вулиці Героїв Дніпра.

Рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 № 823/3398 затверджено проект відведення земельних ділянок та передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" в короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 0,479 га для будівництва торгово-розважального комплексу на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра у Оболонському районі міста Києва.

Між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" укладено договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. 12.07.2007 за реєстровим № 1943 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 16.07.2007 за № 78-6-00449.

Рішенням Київської міської ради від 22.05.2013 № 502/9559 поновлено на 5 років договір №78-6-00449 оренди земельної ділянки площею 1,1496 га від 16.07.2007, укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД", для будівництва торгово-розважального комплексу на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі міста Києва.

22.10.2013 між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" укладено договір про поновлення договору оренди земельної ділянки, який посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. та зареєстрований в реєстрі за №1306, пунктом 1 якого сторони погодили поновити на 5 років договір оренди земельної ділянки, укладений між орендодавцем та орендарем, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М., 12.07.2007 за реєстровим № 1943 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 16.07.2007 за № 78-6-00449.

Відповідно до п. 2.1 договору оренди земельної ділянки в редакції, викладеній в п. 2 договору від 22.10.2013, об`єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва; розмір - 1,1496 га, в тому числі в межах червоних ліній - 1,1145 га; цільове призначення - для будівництва підземних торгових, технічних приміщень та підземних приміщень для розвантаження товарів; кадастровий номер - 8000000000:78:050:0020.

Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Єлікон ЛТД" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки перетин Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра у Оболонськму районі м. Києва від 19.11.2013 №20198/0/12/009-13; назва об`єкта будівництва: торгово-розважальний комплекс з підземними торговими та технічними приміщеннями.

Державною архітектурно-будівельною інспекцією України надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Єлікон ЛТД" дозвіл №ІУ 115162012152 від 19.07.2016 на виконання будівельних робіт "Будівництво торгово-розважального комплексу з підземними торговими та технічними приміщеннями на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва".

Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), відповідачу видано Контрольну картку № 16050108-Об на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з встановленням тимчасової огорожі на період будівництва торгово-розважального комплексу з підземними торговими та технічними приміщеннями за адресою: Оболонський район, на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра із заявленим терміном виконання робіт: початок - 05.12.2016 закінчення робіт - 05.06.2017. Термін виконання робіт продовжувався.

Вказана контрольна картка видана відповідачу на підставі листа-звернення № 3869-по від 05.12.2016, Дозволу ДАБІ України від 19.07.2016 № IV 115162012152 на виконання будівельних робіт, договору про поновлення договору оренди земельної ділянки від 22.10.2013 за № 1306, договору про поновлення та внесення змін і доповнень до договору оренди земельних ділянок від 08.11.2013 за № 5782, містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, будгенплану, чергового кадастрового плану Реєстру земельних ділянок.

Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 28.04.2017 № 512 "Про тимчасове обмеження та заборону руху транспортних засобів на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі міста Києва у зв`язку з виконанням будівельних робіт" зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" після завершення будівельних робіт, відновити покриття проїзної частини за типом існуючого на всю ширину та довжину в межах розкриття, а покриття тротуарів на всю ширину та довжину в межах розкриття та передати їх за актами Комунальному підприємству "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва (п. 4 вказаного розпорядження).

Згідно з пп. 3.4. п. 3 розпорядження № 512 від 28.04.2017 відповідач зобов`язаний виконувати роботи згідно з Правилами благоустрою міста Києва, затвердженими рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051.

Так, після завершення будівельних робіт відповідач відповідно до Розпорядження Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 28.04.2017 № 512 зобов`язаний був відновити покриття проїзної частини на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва, дозвіл на порушення якого для виконання будівельних робіт йому було надано згідно з Контрольною карткою № 16050108-Об Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

15.11.2018 Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано Товариству з обмеженою відповідальністю «Єлікон-ЛТД» сертифікат серії ІУ № 163183191365, яким засвідчено відповідність закінченого будівництвом об`єкта «Будівництво торгово-розважального комплексу з підземними торговими та технічними приміщеннями на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва» проектній документації та підтверджено його готовність до експлуатації.

Після завершення відповідачем робіт по Будівництву торгово-розважального комплексу покриття проїзної частини було відновлене.

15.04.2019 на виконання п. 4 розпорядження Київської міської державної адміністрації від 28.04.2017 № 512 «Про тимчасове обмеження та заборону руху транспортних засобів на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі міста Києва у зв`язку з виконанням будівельних робіт» у зв`язку із завершенням будівельних робіт з будівництва торгово-розважального комплексу з підземними торговими та технічними приміщеннями на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва Товариство з обмеженою відповідальністю «Єлікон-ЛТД» передало, а Комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району» м. Києва прийняло покриття проїзної частини по просп. Оболонському на круговій розв`язці в межах перетину з вул. Героїв Дніпра, що підтверджується Актом приймання-передачі від 15.04.2019.

У пункті п. 2 Акта приймання-передачі від 15.04.2019 зазначено, що покриття проїзної частини за типом існуючого на всю ширину та довжину та покриття тротуарів на всю ширину та довжину межах розриття на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва відновлено.

Відповідно до листа Департаменту благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 05.06.2020 №064-2702, адресованого ТОВ «Єлікон ЛТД» у відповідь на його запит, Контрольна картка № 16050108-Об на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення була закрита 04.06.2019, у зв`язку із виконанням відповідачем будівельних робіт та відновлення благоустрою.

Надалі позивачем було виявлено просідання асфальтобетонного покриття на ділянці проїзної частини дороги, яка була відновлена відповідачем та передана по акту приймання-передачі позивачу, як балансоутримувачу.

Відповідно до Акту обстеження технічного стану транспортної розв`язки на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра від 22.01.2021 комісією встановлено, що на проїзній частині транспортної розв`язки на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра, мають місце значні просідання асфальтобетонного покриття, що негативно впливає на безпеку руху транспортних засобів, і що під час відновлення дорожнього покриття відповідачем виконано влаштування тільки нижнього шару асфальтобетонного покриття проїзної частини та не виконано встановлення колесовідбійної стрічки.

Акт обстеження технічного стану транспортної розв`язки на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра складено комісією у складі: начальника КП «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району» м. Києва Кулікова О.М., головного інженера позивача Сташевського Д.Ю., головного технолога позивача Шабельникова В.М., головного спеціаліста відділу аналізу та розвитку дорожнього господарства Департаменту транспортної інфраструктури ВО Київської міської ради (КМДА) Прокопенко М.О., завідувача сектору з питань транспорту, енергетики та зв`язку відділу з питань цивільного захисту Оболонської РДА Шимона П.І.

Позивач звернувся до Державного підприємства «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна» (ДП «Держдор НДІ») щодо проведення обстежень ділянки автомобільної дороги та надання рекомендацій щодо конструкції дорожнього одягу для ділянки автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва.

За результатами дослідження вказаної ділянки автомобільної дороги ДП «ДерждорНДІ» складено відповідні звіти.

Так, відповідно до Звіту від 22.11.2022 про надання послуг за договором від 20.09.2022 № 276-22: код ДК 021:2015-71330000-0 - послуги з технічного огляду та випробувань, код ДК 016:2010-71.20 - послуги щодо технічного випробування й аналізування: проведения обстеження ділянки автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка), ДП «ДерждорНДІ» було зроблено наступні висновки:

- у результаті обстеження ділянки автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка) зафіксовані руйнування та деформації існуючого дорожнього покриття у вигляді викришування, зсуву матеріалу покриття, вибоїн, колійності, поперечних тріщин та косих тріщин.

- за результатами вимірювання модуля пружності на покритті дорожнього одягу отримані показники, які знаходяться в межах 207 МПа до 222 МПа.

- товщина відібраних зразків-кернів асфальтобетону становлять від 6,8 см. до 9,5 см.

- виконано облік інтенсивності руху автотранспорту на ділянці автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка).

Відповідно до звіту від 22.11.2022 про надання послуг за договором від 20.09.2022 № 277-22: код ДК 021:2015-71330000-0 - Інженерні послуги різні, Код ДК 016:2010-71.20 - Послуги щодо технічного випробування й аналізування: Надання рекомендацій щодо конструкції дорожнього одягу для ділянки автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка), ДП «Держдор НДІ» проведені розрахунки та надані пропозиції щодо варіантів конструкцій дорожнього одягу для проведення ремонтних заходів на ділянці автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка).

У вказаному звіті вказано, що згідно з розрахунками, потрібний модуль пружності на поверхні дорожнього одягу становить 243 МПа. Враховуючи вимоги пунктів 8.1 та 8.2 ДБН В.2.3-5 (інтенсивність руху на ділянці, що досліджується становить 14829 авт./добу, що відповідає І категорії автомобільної дороги згідно з ДБН В.2.3-4), мінімальний потрібний модуль пружності повинен становити не менше 250 МПа (ГБН В.2.3-37641918-559). З урахуванням коефіцієнту запасу міцності 1,50 для 1 категорії загальний модуль пружності дорожнього одягу, що проектується повинен складати не менше ніж 375 МПа, із розрахунку 250 МПа х 1,50. З урахуванням фактичного загального модуля пружності на поверхні існуючого дорожнього одягу (206 МПа) розраховано показник модуля пружності після фрезерування на глибину 7 см, який становить 142 МПа.

Позивач вважає, що у зв`язку недотриманням відповідачем технічних правил та будівельних норм під час виконання будівельних робіт по відновленню покриття проїзної частини на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка), згідно Розпорядження КМДА №512, вказана ділянка дороги зазнала руйнування, в результаті чого, позивачу, як її балансоутримувачу, завдано збитків, оскільки дана ділянка дороги потребує відновленню.

Таким чином, враховуючи, що проїзна частина дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка), не була відновлена після виявлення руйнації та залишається в неналежному стані, позивач вважає, що в силу положень частини 11 статті 26-1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" відповідач зобов`язаний привести зазначену ділянку дороги у належний стан, шляхом заміни всіх шарів дорожнього покриття, у відповідності до численних вимог будівельних та технічних норм.

Вказане слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.07.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.10.2023, позовні вимоги задоволено повністю: зобов`язано ТОВ "Єлікон ЛТД" якісно відновити ділянку автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (транспортна розв`язка), шляхом заміни всіх шарів дорожнього покриття у відповідності до чинних вимог будівельних та технічних норм на даній ділянці дороги.

Постановою Верховного Суду від 05.06.2024 постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.10.2023 та рішення Господарського суду міста Києва від 04.07.2023 у справі № 910/2571/23 скасовано; справу № 910/2571/23 передано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.

Направляючи справу на новий розгляд Верховний Суд зазначив, що суди попередніх інстанцій при вирішенні цього спору, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що ділянка на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Київ (транспортна розв`язка) була зроблена відповідачем з недотриманням відповідних правил та норм, визначених ДБН В.2.3-5 та ГБН В.2.3-37641918-559, що призвело до руйнування та деформації дорожнього покриття на даній ділянці дороги, у вигляді викришування, зсуву. Вказані висновки обґрунтовані посиланням на надані позивачем відповідні звіти експертів ДП «ДерждорНДІ» та звіт про незалежну оцінку майна від 2023 року, складений ТОВ «Стоун Брідж» (сертифікат суб`єкта оціночної діяльності ФДМУ від 14.11.2022 № 535/2022) щодо об`єкта оцінки «Ділянка автомобільної дороги на перетині Оболонського району та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (транспортна розв`язка)».

Так, Верховний Суд наголосив, що прийнявши як належні докази вказані звіти ДП «ДерждорНДІ», якими зафіксовано певні технічні показники покриття станом на момент перевірки, як доказ завданих відповідачем збитків позивачу внаслідок виконання будівельних робіт по відновленню покриття проїзної частини дороги, судами не наведено:

- правових підстав щодо повноважності складання таких звітів, залишивши поза увагою відповідні доводи відповідача в їх спростування;

- не з`ясовано, чи містять вказані документи відомості, що саме відповідачем було недотримано технічних правил та будівельних норм під час виконання будівельних робіт по відновленню покриття проїзної частини, тобто що саме з вини відповідача, який відновлював покриття, відбулось в подальшому руйнування, враховуючи, що на виконання п.4 Розпорядження Київської міської державної адміністрації «Про тимчасове обмеження та заборону руху транспортних засобів на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі міста Києва у зв`язку з виконанням будівельних робіт» № 512 від 28.04.2017, відновлене покриття проїзної частими за актом приймання-передачі від 15.04.2019 було передано за КП «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району» м. Києва;

- залишено поза увагою те, що зі змісту вказаних звітів неможливо визначити які саме норми ГБН В.2.3-37641918-559 використовувались при їх складанні.

Також Верховним Судом вказано на те, що попередні суди дійшовши висновку, з посиланням на зазначені експертні звіти ДП «ДерждорНДІ», що ділянка автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра а Оболонському районі м. Києва (транспортна розв`язка) була зроблена відповідачем з недотриманням відповідних правил та норм, визначених ГБН В.2.3-37641918-559, не звернули увагу на те, що ГБН В.2.3-37641918-559 набрали чинності з 01.06.2019, тобто після виконання будівельних робіт в цілому (15.11.2018) та передачу покриття проїзної частини передано за актом приймання-передачі від 15.04.2019.

Частиною 5 статті 310 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що висновки суду касаційної інстанції, у зв`язку з якими скасовано судові рішення, є обов`язковими для суду першої чи апеляційної інстанції під час нового розгляду справи.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 22 ЦК України збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Частиною 4 ст. 22 ЦК України встановлено, що на вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо), якщо інше не встановлено законом.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" збитки, завдані об`єкту благоустрою в результаті порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягають відшкодуванню в установленому порядку.

Частиною 2 статті 19 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що оцінка завданих збитків проводиться балансоутримувачем у разі:

1) протиправного пошкодження чи знищення елементів благоустрою;

2) пошкодження чи знищення елементів благоустрою при:

а) ліквідації аварій на інженерних мережах та інших елементах благоустрою;

б) здійсненні ремонту інженерних мереж;

в) видаленні аварійних сухостійних дерев та чагарників;

г) прокладанні нових інженерних мереж;

ґ) виконанні інших суспільно необхідних робіт.

У випадках пошкодження чи знищення елементів благоустрою, визначених пунктом 2 частини другої цієї статті, винна юридична чи фізична особа усуває пошкодження (відновлює елементи благоустрою) власними силами або за домовленістю з балансоутримувачем перераховує на його рахунок суму відновної вартості. Порядок визначення відновної вартості об`єктів благоустрою затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 19 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").

Частиною 11 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» встановлено, що особа, яка виконала на об`єктах благоустрою земляні та/або ремонтні роботи, зобов`язана власними силами привести цей об`єкт благоустрою у належний стан або може у випадках, визначених пунктом 2 частини другої статті 19 цього Закону, сплатити його відновну вартість.

Відповідно до пункту 40 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони (в редакції, станом на час передання покриття проїзної частини за Актом приймання-передачі від 15.04.2019), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198, ремонт і утримання дорожніх об`єктів повинні виконуватися відповідно до технічних правил ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування і технічних правил ремонту і утримання міських вулиць і доріг, що затверджуються відповідно Укравтодором, Держбудом і Держжитлокомунгоспом за погодженням з Національною поліцією.

Відповідно до п. 6.91 Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14.02.2012 № 543, зміцнення дорожнього одягу може бути виконано у такі способи:

а) укладання нового шару поверх існуючого - коли недостатня міцність дорожнього одягу пов`язана з частковою втратою міцності матеріалів або шарів покриття;

б) заміною верхнього або всіх шарів покриття - коли старе покриття дуже потріскане і має багато вибоїн, що вказує на суттєву втрату міцності матеріалів покриття, а також коли збільшення товщини покриття може призвести до порушення нормативів вантажопідйомності або транспортного габариту по висоті штучних споруд вулично-дорожньої мережі;

в) повною заміною всього дорожнього одягу - коли сталася втрата міцності основи, або якщо необхідно улаштувати нові додаткові дренажні теплоізолюючі та інші шари основи, або необхідно виправити земляне полотно.

З матеріалів справи вбачається, що 15.04.2019 ТОВ "Єлікон ЛТД" та КП «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району» м. Києва підписали акт приймання-передачі про наступне:

"1. ТОВ "Єлікон ЛТД" передає, а КП "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва приймає покриття проїзної частини по просп. Оболонському на круговій розв`язці в межах перетину з вул. Героїв Дніпра.

2. Покриття проїзної частини за типом існуючого на всю ширину та довжину та покриття тротуарів на всю ширину та довжину межах розриття на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва відновлено.".

В подальшому контрольна картка № 16050108-Об на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення була закрита 04.06.2019, у зв`язку із виконанням відповідачем будівельних робіт та відновлення благоустрою.

Через півтора року після закриття контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення, комісією у складі: начальника КП «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району» м. Києва Кулікова О.М., головного інженера позивача Сташевського Д.Ю., головного технолога позивача Шабельникова В.М., головного спеціаліста відділу аналізу та розвитку дорожнього господарства Департаменту транспортної інфраструктури ВО Київської міської ради (КМДА) Прокопенко М.О., завідувача сектору з питань транспорту, енергетики та зв`язку відділу з питань цивільного захисту Оболонської РДА Шимона П.І. 22.01.2021 складено акт обстеження технічного стану транспортної розв`язки на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра, згідно якого на проїзній частині транспортної розв`язки на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра, встановлено значні просідання асфальтобетонного покриття, що негативно впливає на безпеку руху транспортних засобів, і що під час відновлення дорожнього покриття відповідачем виконано влаштування тільки нижнього шару асфальтобетонного покриття проїзної частини та не виконано встановлення колесовідбійної стрічки.

З акту обстеження технічного стану транспортної розв`язки на перетині проспекту Оболонського та вулиці Героїв Дніпра від 22.01.2021 вбачається, що до огляду не було запрошено уповноважених представників ТОВ "Єлікон ЛТД".

З наданих позивачем звітів від 22.11.2022 Державного підприємства "Державний дорожні науково-дослідний інститут імені М.П. Шульгіна" зроблених на виконання умов договорів від 20.09.2022 № 276-22, від 20.09.2022 № 277-22 вбачається, що в розділі «нормативні посилання» зазначено лише загальне посилання на використання при їх складанні «ГБН В.2.3-37641918-559-2019, Автомобільні дороги. Дорожній одяг нежорстокий. Проектування», без конкретизації застосованих норм, що унеможливлює встановити їх ідентичність (як зазначає позивач) нормам ВБН В.2.3-218-186-2004, які діяли на час виникнення спірних правовідносин.

Отже, зі змісту вказаних звітів неможливо визначити, які саме норми ГБН В.2.3-37641918-559 використовувались при їх складанні.

Окрім того суд наголошує, що матеріали справи не містять жодних доказів того, що спірна ділянка дороги зазнала руйнування саме через недотримання відповідачем технічних правил та будівельних норм під час виконання будівельних робіт по відновленню покриття проїзної частини на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі (транспортна розв`язка) відповідно до Розпорядження КМДА № 512 від 28.04.2017, зважаючи на те, що всі подальші фіксації стану здійснені зі значним сплином часу.

Враховуючи викладене, у зв`язку із недоведення позивачем обставин щодо руйнування спірної ділянки дороги з вини відповідача, а саме, через недотримання ним технічних правил та будівельних норм під час виконання будівельних робіт по відновленню покриття проїзної частини на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі (транспортна розв`язка), то суд вважає, що при зазначених обставинах застосування до ТОВ "Єлікон ЛТД" такої міри відповідальності як зобов`язання останнього відповідно до частини 11 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» якісно відновити ділянку автомобільної дороги на перетині Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (транспортна розв`язка) шляхом заміни всіх шарів дорожнього покриття у відповідності до чинних вимог будівельних та технічних норм на даній ділянці дороги, порушуватиме визначені ст. 3 Цивільного кодексу України засади цивільного законодавства що стосуються судового захисту цивільного права та інтересу, справедливості та добросовісності.

При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17.07.2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби ст. 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Згідно з п. 9 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 року №3-рп/2003 у справі №1-12/2003 правосуддя за своєю суттю визнається таким, лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Частинами 3, 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приписами ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Частинами 1, 2 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

В процесі розгляду справи сторони доводили суду існування різних (протилежних) обставин, які, на їх думку, мали значення для справи і на які вони посилалися як на підставу своїх вимог або заперечень.

Втім, суд дійшов висновку про те, що позивачем не доведено обставин, викладених у позовній заяві, судом не виявлено на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору.

Враховуючи викладене вище, оцінивши надані учасниками справи доказі в їх сукупності, господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів позивача та, відповідно, відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача з огляду на відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст. 2, 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю в задоволенні позовних вимог Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Оболонського району" м. Києва до Товариства з обмеженою відповідальністю "Єлікон-ЛТД" про зобов`язання вчинити дії.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу протягом 20 днів з дня підписання повного тексту.

Рішення суду набирає законної сили у порядку і строки, передбачені ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 18.11.2024.

Суддя Н.І. Зеленіна

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123080479
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —910/2571/23

Рішення від 06.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Рішення від 06.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 19.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Постанова від 05.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні