РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2024 р. Справа № 120/8162/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Сала Павла Ігоровича, розглянувши у місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Літинської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
21.06.2024 до суду надійшла позовна заява заступника керівника Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Літинської селищної ради про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо вжиття заходів з організації проведення робіт із внесення меж земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" загальною площею 5 га, що розташований на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради), до Державного земельного кадастру та зобов`язання відповідача відповідно до вимог чинного законодавства забезпечити проведення робіт із організації і внесення меж земельної ділянки під вказаним заказником до Державного земельного кадастру.
На підтримку заявлених позовних вимог прокурор зазначає, що в ході моніторингу використання земельних ділянок природно-заповідного фонду Вінницькою окружною прокуратурою встановлено порушення інтересів держави на території Літинської селищної ради, а саме факт невжиття заходів щодо внесення меж земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" площею 5 га до Державного земельного кадастру.
Так, на запит прокурора листом від 24.06.2024 № 0-2-0.6-5260/2-24 Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області повідомило, що в архіві відділу наявна технічна документація із землеустрою на земельну ділянку під гідрологічним заказником місцевого значення "Горобецький", разом з тим інформація про цей об`єкт у Державному земельному кадастрі відсутня.
Крім того, відповідно до листа Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації від 20.05.2024 № 08-20/1765 проєкт землеустрою щодо організації і встановлення меж гідрологічного заказника місцевого значення "Горобецький" до Управління не надходив.
Отже, як зауважує прокурор, проєкт землеустрою щодо визначення меж заказника не розроблявся, а заходи щодо розроблення такого проєкту не вживались.
Прокурор наголошує на тому, що чинне законодавство установлює обов`язкове встановлення меж земельної ділянки в натурі. Натомість відповідач допускає неправомірну бездіяльність щодо вчинення дій з організації проведення робіт із внесення меж земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" до Державного земельного кадастру. Така бездіяльність унеможливлює належне використання та зберігання заказника, до того ж існує ймовірність використання його території не за цільовим призначенням. Відповідно інтерес держави у цьому випадку полягає в захисті об`єктів та територій природно-заповідного фонду.
Ухвалою суду від 26.06.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за позовом прокурора та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
16.07.2024 поштою до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов заперечує та просить відмовити у задоволенні позову.
Відповідач зазначає, що за даними Державного земельного кадастру земельна ділянка, на якій розміщено об`єкт природо-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький", зареєстрована 21.11.2013 та має присвоєний кадастровий номер 0522481600:01:000:0614 на підставі матеріалів інвентаризації, розробленої Головним управлінням Держгеокдастру у Вінницькій області, та визначена за цільовим призначенням 16.00 "землі сільськогосподарського призначення".
В подальшому, відповідно до наказу № 127-ОТГ від 25.03.2021 "Про передачу земельних ділянок у комунальну власність" до Літинської селищної територіальної громади вищезазначена ділянка не була передана Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області, оскільки на ній розміщено згаданий об`єкт природо-заповідного фонду (гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький"), який відповідно до норм закону не було передбачено передавати у комунальну власність.
З урахуванням листа Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації № 01-15-01/1812 від 03.06.2022 Літинською селищною радою направлено клопотання № 05-24/650 від 14.06.2022 щодо переоформлення Положення та охоронного зобов`язання на об`єкт природо-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький". Однак Управлінням розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації про результат розгляду даного клопотання селищну раду не поінформовано, внаслідок чого Літинська селищна рада не мала можливості у підписанні вказаного Положення і охоронного зобов`язання та внесення на підставі цього додаткової інформації до даних Державного земельного кадастру про кількісну, якісну характеристику земельної ділянки кадастровий номер 0522481600:01:000:0614 та обмеження у її використанні у зв`язку з розміщенням на ній об`єкту природо-заповідного фонду.
Відповідач звертає увагу на те, що підставою для виготовлення відповідної документації із землеустрою, за якою вноситься додаткова інформація до даних Державного земельного кадастру, є підписане Положення, охоронне зобов`язання та відповідне їх фінансування. Оформлення усіх необхідних документів щодо об`єкту природо-заповідного фонду, в свою чергу, має відповідний термін (у часі) та послідовність у проведенні певних дій.
Відповідач вважає, що відсутні підстави для покладення на Літинську селищну раду обов`язку відповідно до вимог законодавства України забезпечити проведення робіт з внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький", загальною площею 5 га, що розташована на території Літинської селищної територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради), шляхом формування нової земельної ділянки до Державного земельного кадастру, оскільки така процедура вже виконана. Тобто Літинська селищна рада, як орган місцевого самоврядування, належним чином здійснює покладені на неї повноваження і цей факт підтверджується Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області. Так, у листі № 2455/12/24 від 10.06.2024 (відповідь Вінницькій окружній прокуратурі Вінницької області) зазначено, що перевірок планових та позапланових з державного нагляду (контролю) за дотриманням Літинською селищною радою вимог природоохоронного законодавства стосовно об`єкту природо-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький", не здійснювалися, порушень не встановлювалось.
22.07.2024 поштою до суду надійшла відповідь на відзив. Прокурор зазначає, що у відзиві акцентується на тому, що за даними Державного земельного кадастру та витягу, який додано, земельна ділянка, на якій розміщено об`єкт природно-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький", зареєстрована 21.11.2013 та має кадастровий номер 0522481600:01:000:0614. Однак згідно з інформацією Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації та матеріалів створення об`єкта природно-заповідного фонду, територіальне розташування гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький" знаходиться за географічними координатами:
Північна точка: 49°15?14? пн.ш., 27°53?50? сх.д.
Південна точка: 49°15?02? пн.ш., 27°54?07? сх.д.
Західна точка: 49°15?08? пн.ш., 27°53?55? сх.д.
Східна точка: 49°15?14? пн.ш., 27°53?50? сх.д.
Крім того, відповідно до карти "Відкритих земельних даних" за посиланням https://kadastr.live/ об`єкт ПЗФ "Горбовецький" межує з земельними ділянками з кадастровими номерами 0522481600:01:000:0696, 0522481600:01:000:0289 та 0522481600:01:000:0690. 0522481600:01:000:0580.
Тобто, як вважає прокурор, інформація щодо розташування об`єкту ПЗФ "Горборвецький" на земельній ділянці з кадастровим номером 0522481600:01:000:0614 не відповідає дійсності.
Окрім того, згідно із Державним земельним кадастром, шляхом нанесення шару "природно-заповідний фонд", на земельній ділянці з кадастровим номером 0522481600:01:000:0614 відсутні будь-які об`єкти природно-заповідного фонду.
Щодо зазначення відповідачем у відзиві, що ним подано клопотання № 05-24/650 від 14.06.2022 щодо переоформлення Положення та охоронного зобов`язання на гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький", однак Управлінням не проінформовано селищну раду про результат розгляду даного клопотання, внаслідок чого селищна рада не мала можливості у підписанні Положення та охоронного зобов`язання та внесення на підставі цього додаткової інформації до даних Державного земельного кадастру про кількісну і якісну характеристику земельної ділянки з кадастровим номером 0522481600:01:000:0614, відповідач вказує наступне.
Дана земельна ділянка не розташована на території природно-заповідного фонду, як встановлено із долучених доказів та інформації Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації, та з моменту надіслання відповідного клопотання жодні заходи не вживались та у Державному земельному кадастрі станом на 18.07.2024 відсутні відомості щодо гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький". Окрім того, рішенням 1 сесії 8 скликання Літинської селищної ради № 17 від 09.12.2020 розпочато процедуру реорганізації Горбівецької сільської ради шляхом приєднання до Літинської селищної ради. Пунктом 2 рішення встановлено, що Літинська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Горбовецької сільської ради, зокрема і щодо виконання умов Положення про гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький" та відповідного охоронного зобов`язання щодо нього.
Щодо того, що Літинська селищна рада, як орган місцевого самоврядування, належним чином здійснює свої повноваження та це підтверджується листом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області № 2455/12/24 від 10.06.2024, який є додатком до позовної заяви, то прокурор зауважує, що у даному листі вказано, що Інспекцією не здійснювалися планові (позапланові) заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства Літинською селищною радою в частині винесення в натурі (на місцевості) меж об`єктів природно-заповідного фонду, в тому числі гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький". Заходи, в тому числі в судовому порядку, Інспекцією не вживались та не плануються вживатись.
Водночас прокурор зазначає, що Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області з 15.01.2024 розпочато проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, однак Інспекцією не здійснювалися планові (позапланові) заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства Літинською селищною радою в частині винесення в натурі (на місцевості) меж об`єктів природно-заповідного фонду, в тому числі, гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький", що, однак, не є підтвердженням того, що Літинська селищна рада належним чином здійснює покладені на неї повноваження.
На думку прокурора, відсутність інформації про межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду в Державному земельному кадастрі призводить до порушення вимог заповідного режиму. Крім того, Літинською селищною радою не вжито заходів щодо внесення відомостей щодо земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" до Державного земельного кадастру, що у свою чергу унеможливлює її належне використання та зберігання, існує ймовірність використання даної території не за цільовим призначенням.
Прокурор зазначає, що за інформацією Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації від 22.05.2024, на даний час до Управління проект землеустрою щодо організації та встановлення меж гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький" не надходив. Крім того, за інформацією Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 14.06.2024 за № 0-2-0.6-5260/2-24 встановлено, що у місцевому фонді документації із землеустрою наявна технічна документація із землеустрою щодо встановлення та закріплення в натурі (на місцевості) межі земельної ділянки (без виділення в окреме землеволодіння) гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький", однак, враховуючи копії картографічних матеріалів з даної не затвердженої технічної документації, вона не відповідає фактичному місцерозташуванню гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький".
Заперечення до суду не надходили.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи, суд встановив такі обставини справи.
Вінницькою окружною прокуратурою в ході реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді здійснено моніторинг використання земельних ділянок та виявлено факт порушення природоохоронного законодавства.
За результатами опрацювання матеріалів щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, виявлено факт протиправної бездіяльності Літинської селищної ради, що полягає у незабезпеченні проведення робіт з внесення до Державного земельного кадастру об`єкта природно-заповідного фонду гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький" площею 5 га, розташованого на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради).
Так, рішенням облвиконкому від 18.08.1983 № 384 створено гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький" загальною площею 5 га, розташований на території Горбовецької сільської ради Літинського району Вінницької області.
Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Вінницькій області з метою охорони та збереження балкового болота, що має водорегулююче значення, живить струмок, який впадає в р. Згар і є цінним в області місцем зростання зникаючого виду осоки волотистої передано під охорону Горбовецькій сільській раді, про що складено охоронне зобов`язання зареєстроване в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовищу у Вінницькій області за № ГЗМ 20/555-746 та підписане сторонами у 2013 році.
На території об`єкту природно-заповідного фонду забороняється будь-яка діяльність, що суперечить його цільовому використанню і загрожує збереженню природного комплексу.
Відповідно до інформації Літинської селищної ради від 03.06.2024 за № 05-29/932, рішенням 17 сесії 5 скликання від 09.06.2009 Горбовецької сільської ради надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення та закріплення в натурі меж земельної ділянки заказника місцевого значення "Горбовецький".
У зазначеній документації визначено точне місце розташування об`єкта природно-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення "Горбовецький" та висновки державного управління навколишнього природного середовища у Вінницькій області про відповідність місця розташування картографічним матеріалам, які ними погоджені та не відповідають публічній кадастровій карті.
З метою встановлення меж гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький" в натурі (на місцевості) на території колишньої Горбовецької сільської ради направлено клопотання до Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації щодо переоформлення Положення та охоронного зобов`язання на даний об`єкт у зв`язку зі зміною адміністративно-територіального устрою, але відповіді не отримано.
Водночас за інформацією Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної військової адміністрації від 22.05.2024 до Управління проект землеустрою щодо організації та встановлення меж гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький" не надходив.
Рішенням 1 сесії 8 скликання Літинської селищної ради № 17 від 09.12.2020 розпочато процедуру реорганізації Горбівецької сільської ради шляхом приєднання до Літинської селищної ради. Пунктом 2 рішення встановлено, що Літинська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Горбовецької сільської ради.
За інформацією Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 14.06.2024 за № 0-2-0.6-5260/2-24 у місцевому фонді документації із землеустрою наявна технічна документація із землеустрою щодо встановлення та закріплення в натурі (на місцевості) межі земельної ділянки (без виділення в окреме землеволодіння) гідрологічного заказника місцевого значення "Горбовецький". Однак інформація про даний об`єкт не внесена до Державного земельного кадастру.
Відтак, як зазначає прокурор, необхідність його звернення до суду з цим позовом обумовлена наміром захисту інтересів держави у сфері забезпечення проведення робіт з внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" до Державного земельного кадастру, адже невиконання відповідачем вимог законодавства у цій сфері тривалий час залишається без уваги та реагування з боку держави в особі уповноважених органів.
Щодо наявності підстав для представництва прокурором державних інтересів від імені Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, то суд зазначає таке.
Прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 та від 23.10.2018 у справі № 906/240/18.
З огляду на позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, звертаючись до суду з позовом, прокурор має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Таким чином, при зверненні з позовом прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Суд також враховує, що бездіяльність компетентного органу не обов`язково повинна носити умисний характер достатньо самого факту наявності бездіяльності, яка може також виявлятися у пасивній поведінці, неможливості реалізувати відповідні повноваження з незалежних від органу причин, тощо.
З матеріалів справи видно, що на підставі положень ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та ст. 53 КАС України прокурор звернувся із листом до Державної екологічної інспекції у Вінницькій області з приводу здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства Літинською селищною радою, просив також повідомити чи не планує Інспекція самостійно звертатися до суду з позовом та чи немає заперечень щодо звернення окружної прокуратури з відповідним позовом.
Листом від 10.06.2024 за № 2455/12/24 Державна екологічна інспекція у Вінницькій області повідомила прокурора, що заходи, в тому числі в судовому порядку, Інспекцією не вживались та не плануються вживатись.
Отже, прокурор правомірно та за наявності відповідних підстав звернувся до адміністративного суду з позовом для забезпечення представництва в суді законних інтересів держави, захист яких не здійснює уповноважений орган державної влади Державна екологічна інспекція у Вінницькій області.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд керується такими мотивами.
Частиною першою статті 4 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-ХІІ від 25 червня 1991 року (далі ? Закон № 1264-ХІІ) передбачено, що природні ресурси України є власністю Українського народу.
Згідно зі статтею 5 Закону № 1264-ХІІ державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Особливій державній охороні підлягають території та об`єкти природно-заповідного фонду України й інші території та об`єкти, визначені відповідно до законодавства України.
Пунктом "і" частини першої статті 19 Закону № 1264-ХІІ передбачено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі охорони навколишнього природного середовища в межах своєї компетенції приймають рішення про організацію територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
Згідно з частиною другою статті 61 Закону № 1264-ХІІ до складу природно-заповідного фонду України входять державні заповідники, природні національні парки, заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні та зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, заповідні урочища.
Відповідно до частин другої, третьої статті 2 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року (далі ? ЗК України) суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Згідно з пунктом "в" частини першої статті 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Пунктами "д", "к" частини першої статті 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до статті 43 ЗК України землі природно-заповідного фонду ? це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва) (стаття 44 ЗК України).
Згідно з частиною першою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Відповідно до частини сьомої статті 79-1 ЗК України винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Частиною восьмою статті 79-1 ЗК України передбачено, що у разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
Згідно з частиною четвертою статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" № 2456-ХІІ від 16 червня 1992 року (далі ? Закон № 2456-ХІІ) межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Частиною третьою статті 26 Закону № 2456-ХІІ передбачено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Також відповідно до частини третьої статті 60 Закону № 2456-ХІІ органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Згідно із статтею 1 Закону України "Про землеустрій" № 858-IV від 22 травня 2003 року (далі ? Закон № 858-IV) під проектом землеустрою розуміють сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки ? використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Статтею 2 цього ж Закону передбачено, що землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.
Відповідно до статті 19 Закону № 858-IV до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать організація та здійснення землеустрою, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності.
Згідно із статтею 20 Закону № 858-IV землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).
Статтею 22 цього ж Закону унормовано, що підставою для здійснення землеустрою є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
Згідно із статтею 25 Закону № 858-IV одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 858-IV замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.
Статтею 47 Закону № 858-IV передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою, зокрема: збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.
Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.
Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.
Таким чином, природоохоронне законодавство України передбачає ідентифікацію територій природно-заповідного фонду, в тому числі шляхом встановлення в натурі їх меж, для чого в обов`язковому порядку розробляються проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду.
Відповідач стверджує, що земельна ділянка з кадастровим номером 0522481600:01:000:0614 була зареєстрована у 2013 році як землі сільськогосподарського призначення і ця реєстрація підтверджує її статус. Проте прокурор зазначає, що за інформацією обласного управління, територія гідрологічного заказника "Горбовецький" розташована за іншими координатами. Це означає, що земельна ділянка з вказаним кадастровим номером не належить до природно-заповідного фонду, що піддає сумніву правильність її реєстрації.
Відповідач також заявляє, що ділянку не було передано у комунальну власність Літинської громади через її особливий статус, але прокурор доводить, що ця ділянка взагалі не містить об`єктів природно-заповідного фонду. Кадастровий шар "природно-заповідний фонд" не включає цю ділянку, тож її непередача не пов`язана з природоохоронним статусом.
Щодо неможливості підписання охоронного зобов`язання відповідачем, прокурор підкреслює, що на селищній раді все одно лежить відповідальність за внесення коректної інформації до кадастру. Відсутність оновлених даних про заказник створює значні ризики нецільового використання землі.
Відповідач також стверджує, що дотримується вимог природоохоронного законодавства, і Державна екологічна інспекція не виявила порушень під час перевірок. Прокурор, однак, звертає увагу на те, що відсутність перевірок чи фіксованих порушень не підтверджує належного виконання обов`язків, а відсутність записів у кадастрі перешкоджає ефективному захисту заказника і може призвести до нецільового використання території.
Відповідач звертає увагу на те, що технічна документація щодо встановлення меж заказника існує, проте її ще не затверджено. Натомість прокурор зауважує, що ця документація не відповідає фактичному розташуванню заказника. Відсутність затвердженої документації заважає належній реєстрації заказника в кадастрі, що є значним порушенням.
Оцінюючи доводи сторін на підтримку своїх вимог та заперечень, суд схиляється до правомірності вимог прокурора та вважає, що його аргументи є переконливими та спростовують позицію відповідача.
Суд вважає, що недоліки у відображенні інформації про заказник "Горбовецький" у земельному кадастрі, помилки у технічній документації та відсутність належних заходів з боку Літинської селищної ради підтверджують необхідність коректного внесення даних у ДЗК. Це забезпечить правильне цільове використання ділянки і захист природоохоронного об`єкта.
Таким чином, з урахуванням встановлених обставин та беручи до уваги, що відносно вказаного заказника тривалий час не вживаються заходи щодо організації проведення робіт із внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" загальною площею 5 га, що розташований на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради), до Державного земельного кадастру, суд доходить висновку про існування ризику використання цієї території не за цільовим призначенням, що суперечить природоохоронному законодавству.
Дії відповідача у цьому напрямку мають несистемний та формальний характер і під час розгляду справи відповідач з наданням відповідних доказів не довів, що оскаржувана прокурором бездіяльність, яка дійсно має місце, обумовлюється об`єктивними причинами, які реально перешкодили відповідачу вжити відповідні заходи у розумний строк, тобто найкоротший строк, достатній для того, щоб своєчасно, без невиправданих зволікань організувати проведення робіт із внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради) до Державного земельного кадастру.
З огляду на викладене суд приходить до переконання, що відповідач допустив неправомірну бездіяльність, а відтак існують підстави для зобов`язання його до вчинення дій щодо забезпечення проведення робіт із внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" загальною площею 5 га, що розташований на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради), до Державного земельного кадастру.
Отже, адміністративний позов визнається обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду справи не залучались свідки та не проводились експертизи, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись ст.ст. 72, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати неправомірною бездіяльність Літинської селищної ради щодо незабезпечення проведення робіт із внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" загальною площею 5 га, що розташований на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради), до Державного земельного кадастру.
Зобов`язати Літинську селищну раду забезпечити проведення робіт із внесення земельної ділянки під гідрологічним заказником місцевого значення "Горбовецький" загальною площею 5 га, що розташований на території Літинської територіальної громади (колишньої Горбовецької сільської ради), до Державного земельного кадастру.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Інформація про учасників справи:
1) позивач: заступник керівника Вінницької окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909909, службова адреса: пров. Цегельний, 8, м. Вінниця, 21020), в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 37979894, місцезнаходження: вул. 600-річчя, 19, м. Вінниця, 21100);
2) відповідач: Літинська селищна рада (код ЄДРПОУ 04325963, місцезнаходження: вул. Соборна, 32, смт. Літин, Вінницька область, 22300).
Повне рішення суду складено 11.11.2024.
Суддя Сало Павло Ігорович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123089011 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Сало Павло Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні