ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2024 рокуСправа №160/23905/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою керівника Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави до Відділу освіти Магдалинівської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, Магдалинівської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Магдалинівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 "Ромашка" Магдалинівської селищної ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом, в якому просить:
Визнати протиправною бездіяльність Магдалинівської селищної ради (код ЄДРПОУ 04338405, вул. Центральна, 32, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51100,) та відділу освіти Магдалинівської селищної ради (код ЄДРПОУ 44076718, вул. Центральна, буд. 12, смт. Магдалинівка, Дніпропетровська область, 51100), яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Магдалинівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 «Ромашка» Магдалинівської селищної ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Незалежності, буд. 31 Б, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.
Зобов`язати Магдалинівську селищну раду (код ЄДРПОУ 04338405, вул. Центральна, 32, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51100) та відділ освіти Магдалинівської селищної ради (код ЄДРПОУ 44076718, вул. Центральна, буд. 12, смт. Магдалинівка, Дніпропетровська область, 51100) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Магдалинівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 «Ромашка» Магдалинівської селищної ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Незалежності, буд. 31 Б, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.
Позов мотивовано тим, що на земельну ділянку, яка використовується навчальним закладом освіти Магдалинівським ЗДО № 1 (вул. Незалежності, буд. 31 Б, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область), відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Ухвалою судді від 19.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачі - Відділу освіти Магдалинівської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, Магдалинівської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області, правом на подання відзиву не скористалися. Ухвалу про відкриття провадження у справі від 19.09.2024р. отримали 19.09.2024р.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору- Магдалинівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 "Ромашка" Магдалинівської селищної ради ухвалу про відкриття провадження у справі від 19.09.2024р. отримала 08.10.2024р.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
На території Магдалинівської селищної ради функціонує заклад освіти Магдалинівський ЗДО № 1, код ЄДРПОУ 36414392, юридична адреса: 51100, вул. Незалежності, буд. 31 б, смт. Мадалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область.
Магдалинівський ЗДО №1 знаходиться у власності Магдалинівської селищної ради на підставі рішення Магдалинівської районної ради від 23.10.2020 №738-44/VII «Про передачу юридичних осіб закладів освіти та закріпленого за ними майна зі спільної власності територіальних громад Магдалинівського району до комунальної власності Магдалинівської селищної ради», рішення Магдалинівської селищної ради від 21.10.2020 №1092-13/VII «Про ініціювання передачі юридичних осіб та закріпленого за ними майна зі спільної власності територіальних громад Магдалинівського району до комунальної власності Магдалинівської селищної ради» та на підставі рішення Магдалинівської селищної ради від 27.11.2020 № 39-01/VІII «Про прийняття юридичних осіб та закріпленого за ними нерухомого майна зі спільної власності територіальних громад Магдалинівського району у комунальну власність Магдалинівської селищної ради».
На підставі рішення Магдалинівської селищної ради від 27.11.2020 № 39-01/VІII «Про прийняття юридичних осіб та закріпленого за ними нерухомого майна зі спільної власності територіальних громад Магдалинівського району у комунальну власність Магдалинівської селищної ради» змінено найменування юридичної особи «Магдалинівський дошкільний навчальний заклад № 1 (ясла-садок)» на «Магдалинівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 «Ромашка» Магдалинівської селищної ради», а нерухоме майно Магдалинівського ЗДО № 1, а саме: А нежитлова будівля, гн1-гн10 ганок, ПД підвал, Б нежитлова будівля, В вхід в підвал, н-н5 навіс (бесідка), №1-4 огорожа, №5 замощення, передане на баланс відділу освіти Магдалинівської селищної ради.
Відповідно до Статуту Магдалинівського ЗДО № 1, затвердженого рішенням Магдалинівської селищної ради від 26.11.2021 №2028-12/VIII засновником Магдалинівського ЗДО №1 є Магдалинівська селищна рада.
Управління закладом освіти, контроль за дотриманням державних вимог щодо змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти здійснює відділ освіти Магдалинівської селищної ради. Засновник здійснює фінансування закладу, його матеріальнотехнічне забезпечення, надає необхідні обладнання і матеріали, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Заклад є юридичною особою, неприбутковим закладом, має печатку, бланки з власними реквізитами, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства (п.1.5 Статуту).
Відповідно до інформації Магдалинівської селищної ради №05-24-1944/0/2-24 від 27.06.2024 та відділу освіти Магдалинівської селищної ради №01-15/444 від 27.06.2024 встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під приміщенням Магдалинівського ЗДО №1 відсутні.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (далі за текстом - Реєстру), інформаційна довідка № 3330364936 від 26.04.2024 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку за адресою розташування закладу освіти, а саме: вул. Незалежності, буд. 31 Б,смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, за Магдалинівським ЗДО №1.
При цьому, за вказаною адресою 09.06.2012 зареєстроване право приватної власності на земельну ділянку площею 17,68 кв.м. під нежитловою будівлею ЗТП-218 за Публічним акціонерним товариством «Енергопостачальна компанія «Дніпрообленерго» на підставі свідоцтва про право власності, САС № 003488, 09.06.2012, виданого виконавчим комітетом Магдалинівської селищної ради Магдалинівського району Дніпропетровської області, рішення №04/1 від 05.02.2010.
Згідно з Розпорядженням Кабінету міністрів України № 802-р від 17.10.2012 «Про здійснення протягом 2012-2013 рр. заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» на органи виконавчої влади покладено обов`язок здійснення протягом вказаного часу заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт.
Згідно з відкритими даними порталів DZK та kadastr.live інформації про право власності або користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , за якою розташований Магдалинівський ЗДО № 1 не зареєстровано та кадастровий номер земельної ділянки не визначається.
Крім того, не зважаючи на те, що Магдалинівською селищною радою розроблена, затверджена та виконується цільова програма, що стосується навчального процесу (цільової соціальної програми «Освіта Магдалинівської селищної ради» на 2023-2024 роки», затверджена рішенням селищної ради від 20.12.2022 № 2971-22/VIII (з врахуванням внесених змін), її заходами не передбачено виділення коштів з міського бюджету на оформлення актів на постійне користування земельними ділянками навчальних закладів, хоча питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку в навчальному закладі залишається не вирішеним.
Таким чином, що на земельну ділянку, яка використовується навчальним закладом освіти Магдалинівським ЗДО № 1 (вул. Незалежності, буд. 31 Б, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область), відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Отже, Магдалинівською селищною радою та відділом освіти Магдалинівської селищної ради із часу створення навчального закладу не вжито жодних заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Магдалинівського ЗДО № 1.
Таким чином, позивач вказує, що використання земельної ділянки, на якій розташований майновий комплекс Магдалинівського ЗДО № 1, здійснюється без державної реєстрації права власності та постійного користування, що є беззаперечним порушенням вимог законодавства України.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з того, що статтею 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017, кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями ч. 2 ст. 4 Закону право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.
Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 18.10.2018 у справі № 822/3692/17, від 05.11.2019 у справі № 804/4585/18, від 01.06.2021 у справі № 0440/6514/18.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про освіту», освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства.
Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.
Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону України «Про освіту» державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Частиною 3 статті 22 Закону України «Про освіту» передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
У ч. 8 вказаної статті Закону зазначено, що заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про освіту», управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Разом з тим, ч. 1 ст. 37 Закону України «Про дошкільну освіту» фінансовогосподарська діяльність закладів дошкільної освіти здійснюється відповідно до Закону України «Про освіту», законів про бюджет, власність, місцеве самоврядування та інших нормативно-правових актів. Згідно ст. 17 Закону України «Про дошкільну освіту» управління системою дошкільної освіти здійснюють, зокрема, органи місцевого самоврядування.
Частинами 2, 6 статті 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Статтею 79 Закону України «Про освіту» встановлено, що джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути, зокрема, як державний бюджет, так і місцеві бюджети, а також інші джерела, не заборонені законодавством.
Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України «Про дошкільну освіту» матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 1 ст. 37 Закону України «Про дошкільну освіту» передбачено, що утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.
Так, статтею 19 Конституції України - Основного Закону України законодавцем визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частинами 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
На аналогічні положення Закону зроблено акцент Касаційним адміністративним судом у справі № 320/2327/21 постанова від 13.04.2022.
Так, суд проаналізувавши ч. 6 ст. 25, ст. 80 Закону України «Про освіту», дійшов висновку, що оформлення правовстановлюючих документів під закладом, освіти відноситься до виключної компетенції Переяславської міської ради Київської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 14 Конституції України, а також ст. 1 Земельного кодексу України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статус землі як національного багатства визначається винятковим правовим режимом, який передбачає особливий порядок набуття та реалізації прав на землю, у порівнянні з іншими об`єктами цивільних прав.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, ст. 324 ЦК України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Органи місцевого самоврядування, здійснюючи функції власника від імені Українського народу, повинні розпоряджатися земельними ділянками виключно в інтересах Українського народу та з безумовним та цілковитим дотриманням вимог законодавства.
Згідно зі ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
Враховуючи вищевикладене, право користування закладом освіти земельною ділянкою має бути оформлено відповідно до вимог ст.ст. 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України.
Зокрема, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі,споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам лише на праві постійного користування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проєктом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).
Згідно з п.п. «а», «ґ» ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; заклади освіти незалежно від форми власності.
6 вересня 2012 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-УІ (далі Закон № 5245), що набрав чинності з 01.01.2013. Відповідно до пункту 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245 передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.
Згідно з пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245 органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цього Закону зобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 3, ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 вказаного Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 01.01.2013, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: - реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; - на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Верховний Суд України на спільному засіданні Судових палат цивільних та господарських справах 11.02.2015 ухвалив постанову у справі № 6-2цс15, предметом якої був спір про виникнення права власності на земельну ділянку.
Суд зробив правовий висновок, що аналіз змісту норм статті 120 Земельного Кодексу України у їх сукупності дає підстави для висновку про однакову спрямованість її
положень щодо переходу прав на земельну ділянку при виникненні права власності на будівлю і споруду, на якій вони розміщені.
Зазначені норми закріплюють загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований.
Згідно з цими нормами визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.
При цьому при застосуванні положень ст. 120 Земельного Кодексу України у поєднанні з нормою ст. 125 Земельного Кодексу України слід виходити з того, що у випадку переходу права власності на об`єкт нерухомості у встановленому законом порядку право власності на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об`єкти.
Це правило стосується й випадків, коли право на земельну ділянку не було зареєстровано одночасно із правом на нерухомість.
Згідно з ст. ст. 124, 125, 126 Земельного Кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Пунктом 1-2 ч. 1 ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування» закріплено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами освіти, сприяння їх діяльності.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону виключно на пленарних засіданнях сільської,
селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
З аналізу викладених норм встановлено, що управління об`єктами освіти, у тому числі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.
Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду викладеним у постанові від 14.02.2023 у справі 580/1374/22 в якому Суд наголосив, що компетенцією оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельну ділянку під закладом освіти наділена саме відповідна рада.
Як уже зазначено, відповідно до Статуту Магдалинівського ЗДО № 1 засновником навчального закладу є Магдалинівська селищна рада. Орган управління закладом - відділ освіти Магдалинівськоїселищної ради.
Згідно з ч. 4 ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник або уповноважена ним особа може делегувати окремі свої повноваження органу управління закладу освіти та/або наглядовій (піклувальній) раді закладу освіти.
Відповідно до п.1.4. Положення про відділ освіти Магдалинівської селищної ради (далі за текстом -Положення) відділ є виконавчим органом місцевого самоврядування Магдалинівської селищної ради, утворюється Магдалинівською селищною радою, підзвітний і підконтрольний Магдалинівській селищній раді, а з питань здійснення делегованих йому повноважень - підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.
Згідно п. 1.6. Положення відділ фінансується за рахунок селищного бюджету в межах аасигнувань, затверджених сільською радою, та є неприбутковим.
Відділ володіє та користується майном, яке знаходиться на його балансі, в межах, визначених чинним законодавством України (п. 1.7. Положенн). Відповідно до п. 1.8. Положення граничну чисельність, кошторис та фонд оплати праці працівників відділу освіти та видатки на його утримання визначаються Магдалинівською селищною радою у межах виділених асигнувань.
Згідноп. 1.10 Положення відділ є юридичною особою, може мати самостійний баланс, рахунки у відділеннях Державної Казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням та інші атрибути, необхідні юридичній особі.
Відповідно до п. 2.2 Положення відділ здійснює контроль за організацією матеріально-технічного та фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів та установ освіти. Готує проєкти розпорядчих актів Магдалинівської селищної ради, її виконавчих органів, у тому числі нормативного характеру.
Згідно п. 3.2. Положення відділ розробляє і подає на розгляд Магдалинівської селищної ради пропозиції до проектів фінансування та матеріально-технічного забезпечення програм і здійснення заходів, спрямованих на розвиток освіти. Здійснює в межах своєї компетенції державний нагляд навчальних закладів незалежно від типів і форм власності, що належать до сфери управління Магдалинівської селищної ради.Вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування навчальних закладів та установ освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання.
Згідно п. 3.3. Положення відділ освіти має право вносити Магдалинівській селищній раді пропозиції щодо фінансування навчальних закладів та установ освіти, брати участь у формуванні бюджету освітньої галузі Магдалинівської селищної ради. Відповідно до п. 6.1. Положення джерелами фінансування відділу освіти є кошти селищного бюджету Магдалинівської селищної ради, інші кошти, передані відділу згідно з чинним законодавством.
До основних завдань відділу освіти належать здійснення контролю за організацією матеріально-технічного та фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів та установ освіти.
Враховуючи викладене, Магдалинівська селищна рада, як засновник Магдалинівського ЗДО № 1 та відділ освіти, як орган управління, зобов`язані, згідно з вимогами чинного законодавства, вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщений навчальний заклад.
Між тим, у порушення вказаних норм законодавства, дотепер, правовстановлюючі документи на земельну ділянку освітянського закладу - не оформлено.
Як встановлено, упродовж останніх років, Магдалинівською селищною радою чи її структурними підрозділами будь-які заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями Магдалинівського ЗДО № 1 не вживалися.
Тобто, маючи відповідні повноваження та обов`язок, щодо державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку та право постійного користування нею зазначеного закладу освіти, відповідачами дотепер не здійснено юридично значимих обов`язкових дій, тим самим допущено протиправну бездіяльність.
Так, відповідачами не надано жодного документу, що підтверджує вжиття заходів щодо належного оформлення права комунальної власності на земельну ділянку під будівлями навчального закладу і здійснення державної реєстрації вказаних прав, а тому питання оформлення правовстановлюючих документів на вказані об`єкти та державної реєстрації цих прав залишається не вирішеним.
Також, п. 81 2 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, передбачено, що для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування.
Крім того, ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Таким чином, в порушення вимог земельного законодавства, положень законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» Магдалинівському ЗДО № 1 земельні ділянки не належать на праві, визначеному законодавством, а саме на праві постійного користування.
Отже, Магдалинівська селищна рада, будучи засновником та суб`єктом, який, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами законодавства повноваження, не вжила необхідних дій для правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться заклад освіти, допустивши протиправну бездіяльність.
Частиною 2 ст. 152 Земельного кодексу України закріплено, що землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Враховуючи вказане, закладам освіти, які користуються земельною ділянкою без відповідного права, держава не в змозі гарантувати забезпечення захисту права на землю та указані заклади не наділені правом вимагати усунення порушень їх прав на землю, що у кінцевому результаті може стати порушенням права дітей на дошкільну освіту.
Таким чином, Магдалинівською селищною радою, як засновником Магдалинівського ЗДО № 1 та органом управління - відділом освіти допущено бездіяльність, що призводить до користування земельною ділянкою у порушення встановленого законодавством порядку. Засновником закладу освіти не забезпечено користування навчальним закладом земельною ділянкою відповідно до вимог законодавства, що є обов`язком відповідно до ст.ст. 92, 116, 123 Земельного кодексу України, сг.ст. 10, 17, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 5 Закону України «Про освіту».
З огляду на встановлені обставини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст. 6, 9, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов керівника Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області (Дніпропетровськуа область, м.Новомосковськ, вул. Гетьманська, 5, код ЄДРПОУ 02909938) в інтересах держави до Відділу освіти Магдалинівської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області (51100, Дніпропетровська область, Новомосковський район, с.м.т. Магдалинівка, вул. Центральна, 12, код ЄДРПОУ 44076718), Магдалинівської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області (51100, Дніпропетровська область, Новомосковський район, с.м.т. Магдалинівка, вул. Центральна, 32, код ЄДРПОУ 04338495), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Магдалинівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 "Ромашка" Магдалинівської селищної ради (51100, 51100, Дніпропетровська область, Новомосковський район, с.м.т. Магдалинівка, вул. Незалежності, 31Б, код ЄДРПОУ 36414392) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Магдалинівської селищної ради (код ЄДРПОУ 04338405, вул. Центральна, 32, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51100,) та відділу освіти Магдалинівської селищної ради (код ЄДРПОУ 44076718, вул. Центральна, буд. 12, смт. Магдалинівка, Дніпропетровська область, 51100), яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Магдалинівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 «Ромашка» Магдалинівської селищної ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Незалежності, буд. 31 Б, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.
Зобов`язати Магдалинівську селищну раду (код ЄДРПОУ 04338405, вул. Центральна, 32, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51100) та відділ освіти Магдалинівської селищної ради (код ЄДРПОУ 44076718, вул. Центральна, буд. 12, смт. Магдалинівка, Дніпропетровська область, 51100) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Магдалинівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 1 «Ромашка» Магдалинівської селищної ради Дніпропетровської області, що розташований за адресою: вул. Незалежності, буд. 31 Б, смт. Магдалинівка, Новомосковський район, Дніпропетровська область, орієнтовною площею 0,116338 га.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.В. Златін
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123090105 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні