Рішення
від 12.11.2024 по справі 160/18876/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2024 рокуСправа №160/18876/24

Суд, у складі судді Дніпропетровського окружного адміністративного суду Савченка А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул.Старокозацька, 52, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 25005978) до ТОВ «ТМ ЦСК» (вул.Малиновського, буд.60, офіс 4, м.Дніпро, 49089, код ЄДРПОУ 44225651) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій,

установив:

Позивач 15.07.2024 р. звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить:

- стягнути з ТОВ «ТМ ЦСК» на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 50995,44 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 року №875 (далі - Закон № 875) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю. Невиконання нормативу робочих місць у кількості, визначеній у ч.1 ст.19 Закону №875, тягне за собою накладення адміністративно-господарських санкцій, які самостійно сплачуються такими підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами до 15 квітня, наступного за роком, в якому відбулось порушення нормативу. Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, надісланого відповідачу, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача за 2023 рік, є меншою, ніж встановлено нормативом. Таким чином, відповідач до 15.04.2024 р. повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції, однак не сплатив їх, у зв`язку із чим позивач був змушений звернутись до суду із цим позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.07.2024р. позовну заяву Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю залишено без руху. Встановлено позивачу строк десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків, шляхом надання: оригінал документу про сплату судового збору у розмірі 3028,00 грн.; доказів надіслання відповідачу копії позовної заяви та доданих до неї документів рекомендованим листом з повідомленням про вручення (опис вкладення разом з розрахунковим документом).

Позивачем 12.08.2024р. усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.09.2024 р. вирішено:

Прийняти до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі №160/18876/24 за позовною заявою Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВ «ТМ ЦСК» про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій.

Розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Здійснювати розгляд адміністративної справи одноособово суддею Савченком А.В.

Витребувати у ТОВ «ТМ ЦСК»:

- докази щодо вжиття заходів для дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році;

- копії звітів за ф. №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) за 2023 рік з відміткою про їх прийняття відповідним центром зайнятості.

11 вересня 2024 р. відповідач надав відзив на позовну заяву, просить у позові відмовити, оскільки норматив працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році становив 0, оскільки середньооблікова кількість працівників становить 7.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд виходить з такого.

Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023, надісланого відповідачу, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача за 2023 рік, склала 8, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону №875, у відповідача 1. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлено інвалідність, у роботодавця склала 0. Фонд оплати праці штатних працівників 815926,98 грн., середня річна заробітна плата штатного працівника 101990,87 грн., сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 50995,44 грн.

Як вбачається з наданої позивачем квитанції від 07.03.2024 р., розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, розміщено в електронному кабінеті відповідача на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України 07.03.2024 р.

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затверджене наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 N 129, передбачає, що Фонд соціального захисту інвалідів відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за виконанням підприємствами нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплатою ними адміністративно-господарських санкцій і пені.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон 875.

Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону N 875, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено ч.ч. 1-2, 12-13 ст. 19 Закону N 875, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

У відповідності до статті 20 (ч.ч. 1, 4) Закону N 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

Отже, законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для підприємств, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Позивач в позовній заяві зазначає, що середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за 2023 рік, склала 8 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону N875-XII, повинна складати 1 особу.

Проте, суд погоджується із доводами позивача, що розрахунок середньооблікової чисельності штатних працівників проведений неправильно.

Як встановлено на підставі наказів про прийняття на роботу, довідки ТОВ «ТМ ЦКС» від 30.07.2024 р. № 201, повідомлень про прийняття на роботу, штатних розписів ТОВ «ТМ ЦКС», станом на 01.01.2023 року у штаті ТОВ «ТМ ЦКС» працювало 6 осіб, протягом року прийнято 14 осіб та звільнено 2 особи. Таким чином, станом на 01.01.2024 року працює 18 осіб, з яких 1 особа з інвалідністю (з 11.09.2023 р.).

Матеріалами справи підтверджується працевлаштування таких осіб (ПІБ, наказ про прийняття, дата прийняття, кількість відпрацьованих днів у 2023 р., показник СЧШП): 1 ОСОБА_1 №2 від 03.05.23 04.05.23 242 0,663014; 2 ОСОБА_2 № 4 від 11.09.2023 12.09.23 111 0,30411 3 ОСОБА_3 №5 від 11.09.2023 12.09.23 111 0,30411 4 ОСОБА_4 №6 від 11.09.2023 12.09.23 111 0,30411 5 ОСОБА_5 №8 від 19.09.2023 20.09.23 103 0,282192 6 ОСОБА_6 №7 від 19.09.2023 20.09.23 103 0,282192 7 ОСОБА_7 №9 від 31.10.2023 01.11.23 61 0,167123 8 ОСОБА_8 №11 від 07.12.2023 08.12.23 24 0,065753 9 ОСОБА_9 №10 від 07.12.2023 08.12.23 24 0,065753 10 ОСОБА_10 №14 від 15.12.2023 18.12.23 14 0,038356 11 ОСОБА_11 №15 від 15.12.2023 18.12.23 14 0,038356 12 ОСОБА_12 №13 від 15.12.2023 18.12.23 14 0,038356 13 ОСОБА_13 №16 від 15.12.2023 18.12.23 14 0,038356 6 14 ОСОБА_14 №12 від 15.12.2023 18.12.23 14 0,038356 960 2,630137.

Отже, прийняті співробітники (14 осіб) відпрацювали 960 днів.

Перелік звільнених осіб (ПІБ, наказ про звільненн, дата звільнення, кількість відпрацьованих днів у 2023р., показник СЧШП): 1 ОСОБА_15 №1 від 04.04.23 04.04.2023 94 0,257534 2 ОСОБА_16 №3 від 12.05.23 12.05.2023 132 0,361644 226 0,619178.

Отже, звільнені співробітники (2 особи) відпрацювали 226 днів

Чотири особи працювали весь 2023 рік (ПІБ, наказ про прийняття, дата прийняття, кількість відпрацьованих днів у 2023 р., показник СЧШП): 1 ОСОБА_17 №4 від 16.09.2021. 17.09.2021 365 1 2 ОСОБА_18 №1 від 29.07.2021 30.07.2021 365 1 3 ОСОБА_19 №1 від 31.01.2022 01.02.2022 365 1 4 ОСОБА_20 №7 від 23.11.2021 24.11.2022 365 1 1460 4.

Таким чином загальна кількість відпрацьованих людино-днів дорівнює: 960 людино - днів (прийняті) + 226 людино - днів (звільнені) +1460 людино - днів (основні) = 2646 людино - днів.

Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік: 2646 людино-днів / 365 днів = 7,2493 людини. Результат розрахунку 7,2493 закруглюється до цілого числа за правилами заокруглення, та дорівнює 7 осіб.

Таким чином, у відповідності до ч.1 ст. 19 ЗУ N875-ХІ, норматив робочих місць з працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік складає 0.

Відтак, відсутні підстави для відповідальності відповідача у вигляді адміністративно-господарських санкцій для підприємств, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Беручи до уваги вище наведене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову з викладених вище підстав.

Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі відмови в задоволенні позову судовий збір не підлягає розподілу.

Керуючись ст. 241 246, 250 КАС України, суд

вирішив:

У задоволенні позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул.Старокозацька, 52, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 25005978) до ТОВ «ТМ ЦСК» (вул.Малиновського, буд.60, офіс 4, м.Дніпро, 49089, код ЄДРПОУ 44225651) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.

Суддя А.В. Савченко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123091424
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —160/18876/24

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні