Рішення
від 04.11.2024 по справі 160/18043/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2024 року Справа № 160/18043/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіТурлакової Н.В. за участі секретаря судового засіданняЗонова Л.В. за участі: представника позивача представника відповідача Кисилевич С.Ф. Орлов О.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до 20 регіональної військово-лікарської комісії, третя особа: Центральна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до 20 регіональної військово-лікарської комісії, третя особа: Центральна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України, в якій позивач просить:

- визнати неправомірною постанову 20 регіональної ВЛК від 31.01.2024 та її скасувати.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем було пройдено медичний огляд ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 як військовозобов`язаного. Згідно постанови (довідки) ВЛК №1354 йому був встановлений діагноз: хронічна ветеброгенна радиколупатія L5 C1 з ліва зі стійким больовим, м`язові-тонічним синдромом рецедивуючий перебіг порушення статики та динаміки помірного ступеня. На підставі статті 23а ІІ Розкладу хвороб Наказу МО України №402 від 14.08.2008, ВЛК встановлено висновок не придатний до військової служби з виключенням з військового обліку. Проте 20 регіональна ВЛК не затвердила постанову (довідку) №1354 та відповідно зазначила: «Підходить під дію ст.23 б графи ІІ обмежено придатний до військової служби. На підставі непогодження із висновком відповідача, позивачем було подано скаргу до Центральної військово-лікарської комісії. Листом від 04.06.2024 рок у Центральна військово-лікарська комісії повідомила, що відповідач в межах повноважень та обґрунтовано прийняла постанову про не затвердження постанови ВЛК від 09.01.2024. Позивач зазначає, що висновок відповідача суперечить фактичним об`єктивним даним медичних документів, якими встановлений діагноз його стану здоров`я. Також відповідачем порушено процедуру прийняття постанови у формі від 31.01.2024р.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.07.2024р. прийнято до свого провадження вказану позовну заяву та згідно ч.2 ст.257 КАС України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Від 20 регіональної військово-лікарської комісії надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що відповідач проти позовних вимог заперечує в повному обсязі, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, з огляду на наступне. У відповідності до абзацу п`ятого підпункту 2.4.5 пункту 2.4 Положення № 402, ВЛК регіону має право, зокрема, приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. За результатами розгляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354, 20 РВЛК прийнято постанову про її незатвердження, про що складено власну постанову із з зазначенням, що діагноз Позивача підпадає під дію статті 23-б графи ІІ Розкладу хвороб. Оскаржувана постанова 20 РВЛК у формулюванні обмежено придатний до військової служби прийнята обґрунтовано, у відповідності до вимог норм Положення №402, Розкладу хвороб та Пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (Додаток 2 до Положення №402.). Надані позивачем медичні документи повністю підтверджують правильність висновків 20 РВЛК. Помірність порушення функцій позивача внаслідок хвороби підтверджується наданими ним медичними документами. У зв`язку з відсутністю обставин, які зазначені у статті 23-а графи ІІ Розкладу хвороб та зумовлюють її застосування, а саме: наявність швидко прогресуючої хвороби із значним порушенням функцій, про що зазначено в самій довідці, постанова ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354, відповідачем не затверджена. Постанови штатних ВЛК про ступінь придатності до військової служби можуть прийматися як за результатом проведеного медичного огляду в цих ВЛК, так і на підставі проведеного медичного огляду у позаштатних ВЛК та наданих на розгляд медичних документів.

Від третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що ЦВЛК ЗС України проти позовних вимог заперечує в повному обсязі, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, водночас ЦВЛК ЗС України підтримує доводи та міркування викладені у відзиві на позовну заяву. 31.01.2024 20 РВЛК було проведено засідання ВЛК на якому було розглянуто постанову ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо ступеню придатності військовозобов`язаного ОСОБА_1 у формі довідки від 09.01.2024 № 1354, якою Позивача, на підставі статті 23-а графи ІІ Розкладу хвороб, було визнано непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку. За результатами розгляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354, 20 РВЛК прийнято постанову про її незатвердження, про що винесено постанову із зазначенням, що діагноз Позивача підпадає під дію статті 23-б графи ІІ Розкладу хвороб. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята обґрунтовано, у повній відповідності до вимог норм Положення №402. За результатами розгляду скарги, позивачу було надано відповідь про обґрунтованість прийняття оскаржуваної постанови 20 РВЛК та відсутність підстав для застосування пункту а статті 23 Розкладу хвороб. ЦВЛК ЗС України, не було виявлено підстав для скасування постанови 20 РВЛК від 31.01.2024 та затвердження постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_2 згідно довідки ВЛК від 09.01.2024 №1354 (вих. №457 від 09.01.2024). Відтак, відповідач діяв у межах своїх повноважень, в порядку та у спосіб визначені нормами Конституції України, Законів України та Положення № 402.

Ухвалою суду від 09.09.2024 року призначено справу за позовом ОСОБА_1 до 20 регіональної військово-лікарської комісії, третя особа: Центральна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України про визнання протиправною та скасування постанови, до розгляду із викликом сторін за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого засідання.

Також ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.09.2024р. витребувані у відповідача додаткові письмові докази, а саме : належним чином завірена копія оскаржуваної постанови (Довідки) від 31.01.2024р., протокол засідання РВЛК на якому прийнята оскаржувана постанова, інші документи які були підставою для її прийняття.

10.09.2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що відповідач ухвалюючи постанову від 31.01.2024 року та відповідно визнаючи позивача обмежено придатним до військової служби суттєво порушив вимоги Положення №402, а саме вимоги пп.г п.20.03 глави 20 розділу ІІ.

28.10.2024 року від відповідача надійшли відзиви на позовну заяву, з додатковими поясненнями з врахуванням ухвали суду від 09.09.2024р. про витребування доказів, та 04.11.2024 року ідентичний за змістом.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, у задоволенні позову просив відмовити, посилаючись на доводи викладені у відзиві.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про дату час та місце якого повідомлений належним чином.

Заслухавши позивача та представника відповідача, дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

ОСОБА_1 , як військовозобов`язана особа пройшов військово-лікарську комісію у ІНФОРМАЦІЯ_3 .

За результатами проведення медичного огляду позивача складено Довідку № 1354 від 09.01.2024р. Згідно довідки №1354 Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 від 09.01.2024 року №457, рядовому ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 проведено медичний огляд ВЛК 29 листопада 2023 року та встановлено діагноз: хронічна вертеброгенна радикулопатія L5 C1 з ліва зі стійким больовим, мязові-тонічним синдромом рецедивуючий перебіг порушення статики та динаміки помірного ступеня. На підставі статті 23а графи ІІ Рокладу хвороб не придатний до військової служби з виключення з військового обліку.

Довідка підписана головою ВЛК та секретарем ВЛК.

31.01.2024 20 РВЛК було проведено засідання ВЛК на якому було розглянуто постанову ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо ступеню придатності військовозобов`язаного ОСОБА_1 у формі довідки від 09.01.2024 № 1354, якою Позивача, на підставі статті 23-а графи ІІ Розкладу хвороб, було визнано непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку. За результатами розгляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354, 20 РВЛК прийнято рішення про її незатвердження, про що винесено постанову із зазначенням, що діагноз Позивача підпадає під дію статті 23-б графи ІІ Розкладу хвороб.

Згідно рішенням, постанови штатної ВЛК, 20 регіональної ВЛК від 31.01.2024 року не затверджено довідку (постанову) ВЛК від 09.01.2024р. із зазначенням «Підходить під дію ст.23б гр.ІІ обмежено придатний до військової служби».

18.05.2024 року позивач звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України із заявою (скаргою) в якій просив скасувати рішення 20 регіональної ВЛК, яким не затверджено постанову (довідку) ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 від 09.01.2024 року та визнано, що стан здоров`я підходить під дію ст.23б графи ІІ обмежено придатний до військової служби.

Листом від 04.06.2024 року №528/4/2479 Центральна військово-лікарська комісія розглянула заяву (скаргу) ОСОБА_1 та повідомило зокрема наступне.

При розгляді постанов позаштатних ВЛК, які надходять на затвердження, обов`язково вивчаються всі наявні медичні документи за весь період виникнення, прогресування, лікування, динамічною спостереження кожного захворювання. Крім того, перевіряється обґрунтованість встановленого діагнозу та постанови ВЛК про ступінь придатності до військової служби.

Відповідно до п.1.2 глави 1 розділу ІІ Положення, постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2 до Положення) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (додаток 3 до Положення).

Вивчивши надані на розгляд медичні документи, 20 РВЛК прийшла до висновку, що підстав для застосування пункту а статті 23 Розкладу хвороб в даному випадку немає.

Ураховуючи зазначене, керуючись підпунктом 2.4.5 пункту 2.4. глави 2 розділу І Положення, 20 РВЛК, в межах повноважень, обґрунтовано прийняла постанову про незатвердження постанови ВЛК при першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_5 згідно довідки ВЛК від 09.01.2024 №457.

Отже підстав для скасування постанови 20 РВЛК від 31.01.2024 та затвердження постанови ВЛК при першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно довідки ВЛК від 09.01.2024 № 457 у ЦВЛК ЗС України на теперішній час немає.

Додатково повідомляється, що відповідно до п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21.03.2024 №3621-ІХ, громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев`яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби. Ураховуючи зазначене, протягом дев`яти місяців вас буде направлено керівником ІНФОРМАЦІЯ_7 на повторний медичний огляд ВЛК з метою визначення придатності до військової служби.

Не погоджуючись з висновком 20 регіональної ВЛК про не затвердження постанови ВЛК №1354 від 31.01.2024р. про ступінь придатності до військової служби, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно дост.65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Пунктом 20 ч. 1ст. 106 Конституції Українипередбачено, що Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України,Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженимЗаконом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

На момент розгляду адміністративної справи правовий режим воєнного стану в Україні продовжено та не скасовано, а відповідно під час розгляду справи застосуванню підлягає законодавство, що регулює порядок призову на військову службу по мобілізації в умовах воєнного стану.

Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначаєЗакон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII(даліЗакон №3543-ХІІ).

Згідно ізстаттею 1 Закону №3543-ХІІмобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

З моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій (частина восьмастатті 4 Закону №3543-ХІІ).

Абзацом другим частини першоїстатті 22 Закону №3543-ХІІвизначено, що громадяни зобов`язані, зокрема, з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

Під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту) (частина третястатті 22 Закону №3543-ХІІ).

Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України (частина п`ятастатті 22 Закону №3543-ХІІ).

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентованоЗаконом України «Про військову службу і військовий обов`язок»(далі - Закон №2232-XII).

Відповідно до ч.1ст.2 Закону №2232-XIIвійськова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (частина сьомастатті 1 Закону № 2232-XII).

Згідно з частиною дев`ятоюстатті 1 Закону № 2232-XIIщодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії:

допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;

призовники - особи, приписані до призовних дільниць;

військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;

військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;

резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

Відповідно до частини десятоїстатті 1 Закону № 2232-XIIгромадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані:

прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів;

проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України;

проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі;

виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

У спірному випадку ОСОБА_1 проходив медичний огляд ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_8 з винесенням відповідного висновку про не придатність позивача до військової служби.

Відповідно до частини 13статті 2 Закону № 2232-XIIгромадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями та іншими спеціальностями в Службі безпеки України під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується відповідно Міністерством оборони України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно дозаконуздійснюють керівництво військовими формуваннями, Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України, а інших спеціальностей в Службі безпеки України - Головою Служби безпеки України.

Згідно з ч.13ст.2 Закону №2232-XIIта з метою якісного проведення медичного оглядунаказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 р. за № 1109/15800 (далі - Положення № 402) (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Пунктом 1.2 глави 1 Положення №402 встановлено, що військово-лікарська експертиза - це:

медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.

До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).

До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності. (п.п.2.5.1 п.2.5. глави 2 розділу І Положення №402).

До складу ВЛК (ЛЛК) ТЦК та СП входять медичні працівники закладу охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, визначеного рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (голови обласної, Київської міської військових адміністрацій, а також районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів), за погодженням з головою відповідної штатної ВЛК регіону (п.п.2.5.3 п.2.5. глави 2 розділу І Положення №402).

Підпунктами 2.8.1, 2.8.2 пункту 2.8 глави 2 розділу 1 Положення №402 визначено, що ВЛК ТЦК та СП створюється у районному (міському) ТЦК та СП.

Для керівництва і контролю за діяльністю цих комісій у ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя створюються відповідно Кримська республіканська, обласні, Київська міська та Севастопольська міська ВЛК. Персональний склад ВЛК районного (міського), обласного ТЦК та СП визначаються наказами відповідних керівників ТЦК та СП.

Роз`яснення ВЛК регіону та ЦВЛК з питань військово-лікарської експертизи є обов`язковими для виконання ВЛК ТЦК та СП.

Отже, із наведених вище норм Положення № 402 слідує, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний огляд осіб, передбачених п. 1.1 розділу І Положення № 402.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Судом встановлено, що позивач має статус військовозобов`язаного.

Питання медичного огляду військовозобов`язаних у мирний час та під час мобілізації, на особливий період регламентує глава 3 розділу II Положення №402, яка містить такі пункти.

3.1. Медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ІНФОРМАЦІЯ_9 на збірних пунктах районних (міських) ІНФОРМАЦІЯ_1 або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 .

3.2. Повторний медичний огляд військовозобов`язаних проводиться один раз на 5 років ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_1 . Офіцери запасу підлягають повторному медичному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу - у разі зміни призначення.

Кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.

3.3. Військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повторно оглядаються ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_1 за місцем перебування на військовому обліку після додаткового обстеження. Направляє на обстеження лікар - член ВЛК районного, міського ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що вносить відповідний запис у реєстр ЕСОЗ. Медичний огляд цієї категорії громадян проводиться за графою IIдодатку 1до цього Положення, а тих, які мають офіцерські звання,- за графою III додатку 1 до цього Положення.3.4. Перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки, загальний аналіз крові, визначаються група крові та резус-належність (особам, у яких немає відповідної відмітки у військовому квитку), ЕКГ, дослідження сечі. Особам, яким більше 40 років, обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор.

3.5. До початку проведення медичного огляду ІНФОРМАЦІЯ_1 отримує дані від органів соціального забезпечення щодо осіб з інвалідністю.

Військовозобов`язаний під час проведення медичного огляду зобов`язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого заформою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року№ 110«Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності та підпорядкування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (далі - форма № 025/о), виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.

Зазначені документи, а на офіцерів і прапорщиків (мічманів) запасу також особові справи ІНФОРМАЦІЯ_1 до початку огляду подає для вивчення у ВЛК.

3.6. Картка обстеження та медичного огляду на солдатів, матросів, сержантів і старшин зберігається у ІНФОРМАЦІЯ_1 до чергового огляду, а на офіцерів, прапорщиків (мічманів) у їх особових справах - постійно.

3.7. Якщо офіцери запасу раніше служили у Збройних Силах України або інших військових формуваннях, тоді ІНФОРМАЦІЯ_1 у направленні на огляд вказує, коли і з якої причини вони були звільнені у запас. На звільнених із військової служби за станом здоров`я у ВЛК обов`язково подається Свідоцтво про хворобу (додаток 11) або його копія.

3.8. За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу за контрактом, виносить одну із таких постанов: "Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час"; "Обмежено придатний до військової служби"; "Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю


(вказати спеціальність)"; "Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю
(вказати спеціальність)";"Придатний до військової служби".

Постанова ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби, прийнята в облікових цілях, дійсна протягом п`яти років з дня закінчення медичного огляду. Якщо в стані здоров`я військовозобов`язаного, незалежно від строку, за його заявою або висновками лікарів закладу охорони здоров`я виникли зміни, то за направленням начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 проводиться повторний медичний огляд з метою визначення ступеня придатності до військової служби.

Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:

"Придатний до військової служби";

"Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)";

"Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку";

Обмежено придатний до військової служби

Постанова ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_1 про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період оформлюється довідкою ВЛК (додаток 4до цього Положення) у двох примірниках, яка дійсна протягом одного року з дня медичного огляду. Постанова ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_1 про тимчасову непридатність або непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку підлягає затвердженню штатною ВЛК. Копія довідки видається особі, яка пройшла медичний огляд.

Матеріалами справи підтверджено, військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 , з метою визначення ступеню придатності до військової служби проведено медичний огляд військовозобов`язаному ОСОБА_1 та на підставі статті 23а графи ІІ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві прийнято постанову непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку, у формі довідки ВЛК від 09.01.2024 № 1354.

У відповідності до абзацу п`ятого підпункту 2.4.5 пункту 2.4 Положення № 402, ВЛК регіону має право, зокрема, приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК.

На підставі абз.4 п.3.8 глави ІІ Положення №402 довідку військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 від 09.01.2024 № 1354 було направлено на затвердження до штатної ВЛК 20 регіональної ВЛК.

31.01.2024 20 РВЛК було проведено засідання ВЛК на якому було розглянуто постанову ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо ступеню придатності військовозобов`язаного ОСОБА_1 у формі довідки від 09.01.2024 № 1354, якою Позивача, на підставі статті 23-а графи ІІ Розкладу хвороб, було визнано непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку.

За результатами розгляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354, 20 РВЛК прийнято постанову про її незатвердження, із зазначенням, що діагноз Позивача підпадає під дію статті 23-б графи ІІ Розкладу хвороб обмежено придатний до військової служби.

Згідно довідки від 09.01.2024 №1354 позивачу встановлено діагноз: хронічна вертеброгенна радикулопатія L5 C1 з ліва зі стійким больовим, мязові-тонічним синдромом рецедивуючий перебіг порушення статики та динаміки помірного ступеня.

Відповідно до статті 23 Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві, включено: хвороби периферичної нервової системи G50-G75 (ураження черепних нервів, нервових корінців та сплетінь, полі-, мононейропатії, усі форми міастеній, міопатії, хвороби нервово-м`язового з`єднання та м`язів), M45 (дорсалгія, радикулопатія, цервікалгія, ішіас, люмбаго та інші).

З огляду на зазначений діагноз, у позивача встановлено порушення статики та динаміки помірного ступеня.

Пунктом «б» статті 23 включені хвороби з помірним порушенням функцій.

Відтак встановлений діагноз позивача підпадає під дію пункту «б» статті 23 Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві, що передбачає: не придатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час; непридатність до військової служби або обмежена придатність визначається індивідуально.

Проте у довідці від 09.01.2024 №1354 зазначено, що на підставі статті 23а графи ІІ Розкладу хвороб, позивач не придатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

Отже підставами незатвердження постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354 стала відсутність обставин, які зазначені у статті 23-а графи ІІ Розкладу хвороб: наявність швидко прогресуючої хвороби позивача із значним порушенням функцій.

Таким чином, за результатами розгляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 у формі довідки від 09.01.2024 №1354, 20 РВЛК обґрунтовано прийнято постанову про її незатвердження, про що складено власну постанову із з зазначенням, що діагноз позивача підпадає під дію статті 23-б графи ІІ Розкладу хвороб.

Також, оскаржувана постанова 20 РВЛК у формулюванні обмежено придатний до військової служби відповідає вимогам норм Положення №402, Розкладу хвороб та Пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (Додаток 2 до Положення №402).

Доводи відповідача в частині прийняття оскаржуваної постанови на підставі медичних документів, відповідають нормами Положення №402, так згідно пункту 20.2 глави 20 розділу ІІ Положення №402, постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК.

Постанови штатних ВЛК про ступінь придатності до військової служби можуть прийматися як за результатом проведеного медичного огляду в цих ВЛК, так і на підставі проведеного медичного огляду у позаштатних ВЛК та наданих на розгляд медичних документів.

Відтак, відповідач може приймати рішення про ступінь придатності особи до військової служби як за результатом проведеного медичного огляду в цих ВЛК так і на підставі проведеного медичного огляду у позаштатних ВЛК та наданих на розгляд медичних документів.

Згідно матеріалів справи, відповідачем було прийнято рішення про ступінь придатності позивача до військової служби на підставі проведеного медичного огляду у позаштатних ВЛК та наданих на розгляд медичних документів, що відповідає чинному законодавству.

Відповідно до абзацу 15 підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402, ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з Положенням №402 постанови будь-якої ВЛК (ЛЛК) Збройних Сил України.

Суд звертає увагу, що оскаржуваною постановою не затвердженого висновок ВЛК, що позивач є непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, оскільки діагноз та постанова ВЛК підходить під дію ст.23б гр.ІІ обмежено придатний до військової служби.

За нормами Положення №402 постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК.

З матеріалів справи вбачається, що довідка ВЛК №1354 від 09.01.2024 не затверджена постановою 20 РВЛК від 31.01.2024, яка прийнята більшістю голосів, наявність окремих думок голови або членів комісії не встановлено.

Доводи позивача в цій частині, не знайшли свого підтвердження.

Суд також звертає увагу, що у разі наявності сумніву у військовозобов`язаного щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності до військової служби, він не обмежений у праві звернення до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду відповідної постанови ВЛК. Вказаним право позивач скористався.

Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України Центральну військово-лікарську комісію визначено керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України, на яку покладається, зокрема, розгляд скарг з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України; надано право, серед іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Як встановлено судом під час розгляду справи, позивачем була подана скарга до Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України, за результатом розгляду якої надано відповідь у формі листа від 04.06.2024 №538/4/12479, в якому зазначено, що при розгляді постанов позаштатних ВЛК, які надходять на затвердження, обов`язково вивчаються всі наявні медичні документи за весь період виникнення, прогресування, лікування, динамічною спостереження кожного захворювання. Крім того, перевіряється обґрунтованість встановленого діагнозу та постанови ВЛК про ступінь придатності до військової служби.

За результатами розгляду якої, підстави для скасування постанови 20 РВЛК від 31.01.2024 та затвердження постанови ВЛК при першому відділі ІНФОРМАЦІЯ_6 згідно довідки ВЛК від 09.01.2024 № 457 у ЦВЛК ЗС України не встановлені.

З огляду на викладене, з урахуванням наведених норм права та встановлених обставин справи, порушень норм права при ухваленні постанови від 31.01.2024 року щодо не затвердження довідки ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 від 09.01.2024 №1354 в межах спірних відносин не встановлено, а позивачем не надано доказів, які б свідчили про порушення процедури прийняття оскаржуваної постанови 20 регіональної ВЛК.

Суд також зазначає, що правовий висновок Верховного Суду згідно постанови від 13.06.2018 у справі №806/526/16, підлягає застосуванню в силу положень частини п`ятоїстатті 242 КАС України.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Згідно з висновками Верховного Суду, наведених у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

При цьому, порушень законодавства з частині дотримання процедури прийняття рішень з боку відповідача, які стверджує позивач, судом не встановлено, а матеріали справи не містять.

Відповідно до частини першоїстатті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справіСерявін та інші проти України(№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справіРуїс Торіха проти Іспанії(Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень довів правомірність свого рішення, натомість, позивачем не підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Виходячи із меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, доказів зібраних у справі, та враховуючи, що в ході розгляду даної справи судом не було встановлено допущення з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури прийняття оскаржуваного рішення, та оформлення його результатів у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно достатті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись ст.ст.241-250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до 20 регіональної військово-лікарської комісії (код ЄДРПОУ 26637746, 49069, м.Дніпро, вул.Грушевського, 65), третя особа: Центральна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України (код ЄДРПОУ 08356179, 01133, м.Київ. вул.Госпітальна, 16) про визнання протиправною та скасування постанови, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення суду складений 14 листопада 2024 року.

Суддя Н.В. Турлакова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123092577
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/18043/24

Ухвала від 29.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 29.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні