Рішення
від 18.11.2024 по справі 160/20586/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2024 рокуСправа №160/20586/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сластьон А.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

ВСТАНОВИВ:

Суть спору: 30 липня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому позивач просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 22.03.2024 № 056650009336 та рішення від 11.04.2024 №056650009336 про відмову у переведенні на пенсію по втраті годувальника ОСОБА_1 , відповідно до заяв від 15.03.2024 та 04.04.2024;

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійною фонду України в Івано-Франківській області від 30.04.2024 №056650009336 про відмову у переведенні на пенсію по втраті годувальника ОСОБА_1 відповідно до заяви від 23.04.2024;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області перевести ОСОБА_1 на пенсію по втраті годувальника, померлого чоловіка - ОСОБА_2 , відповідні до заяви від 23.04.2024.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 15.03.2024 ОСОБА_1 , звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою щодо переходу з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, відповідно до ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за померлого чоловіка ОСОБА_2 . Головним управлінням ПФУ в Дніпропетровській області двічі приймалося рішення про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 , оскільки на день смерті чоловіка заявниця не була зареєстрована з ним за однією адресою, а надана довідка про склад сім`ї №04-09/281 від 12.01.2024 видана комунальною установою, а не органом місцевого самоврядування. З цих же підстав 30 квітня 2024 року позивачу відмовлено у переході на пенсію в разі втрати годувальника Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області. Позивач вважає зазначені рішення територіальних органів Пенсійного фонду України протиправними, а тому звернулася за захистом своїх прав та інтересів до суду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.08.2024 відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

27.08.2024 року від відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області через підсистему «Електронний суд» до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог обґрунтовуючи це тим, що позивачем не підтверджено факту спільного проживання позивача з годувальником ОСОБА_2 .

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.09.2024 витребувано докази у справі від Покровської міської ради Донецької області та Комунальної установи «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення». Зокрема, судом витребувано Положення та/або Статут Комунальної установи «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення», інформацію про наявність повноважень у Комунальної установи «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення» щодо видачі, засвідчення печаткою документів, довідок, інше на підтвердження обставин про фактичне місце проживання/перебування осіб (разом з годувальником за однією адресою), а також про ведення спільного господарства та/або перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї.

16.09.2024 та 24.09.2024 на виконання ухвали суду надійшли витребувані судом документи від Покровської міської військової адміністрації Донецької області та Покровського координаційного комітету самоорганізації населення.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 є громадянкою України. Згідно паспортних даних прописана за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно пенсійного посвідчення серії НОМЕР_1 перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду України та отримує пенсію за віком.

08 серпня 1981 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 уклали шлюб, про що складено відповідний запис за №29 та видано свідоцтво про шлюб серії НОМЕР_2 .

ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що 28.04.2015 складено відповідний актовий запис №416. На підтвердження зазначених обставин позивачем надано до суду свідоцтво про смерть серії НОМЕР_3 .

Згідно з даними довідки №04-09/281 від 12.01.2024, виданої Комунальною установою «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення», позивачка ОСОБА_1 мешкала за адресою: АДРЕСА_1 разом зі своїм чоловіком ОСОБА_2 по день його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 та знаходилась на його утриманні. Дана довідка була видана для пред`явлення Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області.

15.03.2024 ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, із заявою щодо перерахунку-переходу з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, відповідно до ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

22.03.2024 Головним управлінням ПФУ в Дніпропетровській області прийнято рішення про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 , оскільки на день смерті чоловіка заявниця не була зареєстрована з ним за однією адресою, а надана довідка про склад сім`ї №04-09/281 від 12.01.2024 видана комунальною установою, а не органом місцевого самоврядування. Відтак, з цих підстав в перерахунку пенсії відмовлено.

04.04.2024 ОСОБА_1 повторно звернулася до територіальних органів Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок пенсії та про перехід на інший вид пенсії у зв`язку з втратою годувальника. Проте, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області 11.04.2024 прийнято рішення про відмову у перерахунку пенсії у зв`язку з тим, що довідка про встановлення факту спільного проживання №04-09/281 від 12.01.2024 видана комунальною установою «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення». На думку відповідача, зазначена довідка не передбачена Порядком 22-1, оскільки установа видачі довідки не відноситься до органів місцевого самоврядування або центральних органів виконавчої влади.

23.04.2024 ОСОБА_1 звернулася із заявою через вебпортал Пенсійного фонду України із заявою про перехід на інший вид пенсії.

Згідно пункту 4.2 розділу IV Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (з наступними змінами) (далі - Порядок №22-1), після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

За заявою позивача, засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначено структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.

30 квітня 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області прийнято рішення про відмову в перерахунку пенсії у зв`язку з тим, що довідка про встановлення факту проживання №04-09-/281 від 12.01.2024 видана комунальною установою «Покровським координаційним комітетом самоорганізації населення», а не органом місцевого самоврядування або центральним органом виконавчої влади.

Не погодившись з рішеннями відповідачів про відмову у призначенні та перерахунку пенсії позивачка звернулася із адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Ст. 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми призначення, перерахунку і виплати пенсії визначає Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"(далі - Закон №1058), який набрав чинності з 01 січня 2004 року.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону №1058 відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Ч. 1 ст. 10 Закону №1058 визначено, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Умови призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника визначені статтею 36 Закону №1058.

Відповідно до ч. 1ст. 36 Закону №1058 пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності, […].

Батьки і чоловік (дружина) померлого, які не були на його утриманні, мають право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, якщо втратили джерело засобів до існування.

Згідно з п. 1 ч. 2ст. 36 Закону №1058 непрацездатними членами сім`ї вважаються чоловік (дружина), батько, мати, якщо вони є особами з інвалідністю або досягли пенсійного віку, передбаченого ст. 26 цього Закону.

Частиною 3 ст. 36 Закону №1058 передбачено, що до членів сім`ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, відносяться особи, зазначені в ч.2 цієї статті, якщо вони:

1) були на повному утриманні померлого годувальника;

2) одержували від померлого годувальника допомогу, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування.

Члени сім`ї померлого годувальника, для яких його допомога була постійним і основним джерелом засобів до існування, але які й самі одержували пенсію, мають право, за бажанням, перейти на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

Розмір пенсії у зв`язку з втратою годувальника визначений ст. 37 Закону № 1058.

Згідно з ч. 1ст. 37 Закону №1058 пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається в розмірі: на одного непрацездатного члена сім`ї - 50 відсотків пенсії за віком померлого годувальника; […].

Відповідно до ч. 1ст. 38 Закону №1058 пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається […], а членам сім`ї, які досягли пенсійного віку, передбаченого ст. 26 цього Закону, - довічно.

Порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії регламентований ст. 44 Закону №1058.

Згідно з ч. 1ст. 44 Закону №1058 призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Строки призначення (перерахунку) та виплати пенсії визначеніст. 45 Закону №1058.

Відповідно до ч. 1ст. 45 Закону №1058 пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків: 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення про призначення такого виду пенсії надійшло протягом 12 місяців з дня смерті годувальника.

Згідно з ч. 2 ст. 45 Закону №1058 пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цьогоЗакону.

Ч. 3 ст. 45 Закону №1058 передбачено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

Відповідно до ч. 5 ст. 45 Закону №1058 документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"затвердженийпостановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1.

Відповідно до п. 1.1 розділу І Порядку №22-1 заява про […], переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); […] подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Заява про […], переведення з одного виду пенсії на інший, […] може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі - вебпорталі) з використанням кваліфікованого електронного підпису або електронної системи BankID відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженогопостановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 91/27436.

Згідно з п. 1.9 розділу І Порядку № 2-1 днем звернення за […], переведенням з одного виду пенсії на інший, […] вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (у разі подання заяви через вебпортал - дата реєстрації заяви зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів)

Відповідно до п. 2.3 розділу ІІ Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника подаються документи померлого годувальника, перелічені в пп. пп. 2, 3 п. 2.1 цього розділу. (В пп. пп. 2, 3 п. 2.1 розділу ІІ Порядку №22-1 йдеться про документи про стаж та документи, що підтверджують заробітну плату).

Також надаються такі документи:

1) документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків, або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування особи, якій призначається пенсія, та померлого годувальника (подається у разі, якщо особа, яка звернулася із заявою про призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника, має такі документи);

2) свідоцтво про народження або паспорт особи, якій призначається пенсія;

3) документи, що засвідчують родинні стосунки члена сім`ї з померлим годувальником;

4) свідоцтво про смерть годувальника, або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім чи оголошення його померлим, або витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт внесення до цього реєстру інформації про безвісне зникнення особи, або інформація з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, отримана в порядку, передбаченомуст. 15 Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти";

5) документи про вік померлого годувальника сім`ї за відсутності таких даних у свідоцтві про смерть чи рішенні суду про визнання годувальника безвісно відсутнім або оголошення його померлим;

6) довідки загальноосвітніх навчальних закладів системи загальної середньої освіти, професійно-технічних, вищих навчальних закладів про те, що особи, зазначені в абз. 2 п 2 ч. 2ст. 36 Закону, навчаються за денною формою навчання;

7) довідка про те, що чоловік (дружина), а в разі їх відсутності - один з батьків, дід, баба, брат чи сестра померлого годувальника незалежно від віку і працездатності не працюють і зайняті доглядом за дитиною (дітьми) померлого годувальника до досягнення нею (ними) 8 років;

8) документи про місце проживання (реєстрації);

9) документ про перебування членів сім`ї (крім дітей) на утриманні померлого годувальника;

10) експертний висновок про встановлення причинного зв`язку смерті годувальника з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС (крім дружин (чоловіків), які втратили годувальника з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесених до категорії 1, та звернулися за призначенням пенсії у зв`язку з втратою годувальника).

Орган, що призначає пенсію, додає до заяви одержані ним від МСЕК виписки з актів огляду в МСЕК дорослих членів сім`ї, яким право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника надається внаслідок їх інвалідності.

11) документи про стаж особи, якій призначається пенсія, визначені пп. 2 п. 2.1 цього розділу (для визначення пенсійного віку осіб, зазначених у п. 1 ч. 2 ст. 36 36 Закону).

Згідно з п. 2.11 розділу ІІ Порядку №22-1 за документ, що засвідчує факт перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї, приймається документ про реєстрацію місця проживання (разом з годувальником за однією адресою), виданий згідно із вимогами ст. 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", або інші документи, видані відповідно до чинного законодавства за місцем проживання (реєстрації) особи, зокрема органом місцевого самоврядування, що підтверджують такий факт.

У разі неможливості надати такі документи факт перебування на утриманні померлого годувальника встановлюється у судовому порядку.

Приймання, оформлення і розгляд документів, поданих для призначення (перерахунку) пенсії, регламентовано розділом ІV Порядку №22-1.

Крім того, п. 4.2 розділу ІV Порядку №22-1 визначено, що після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Відповідно до 4.3 розділу ІV Порядку№ 22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Відповідно до п. 4.7 розділу ІV Порядку №22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з прийняттям відповідачами рішень про відмову у призначенні позивачу пенсії у зв`язку з втратою годувальника з тих підстав, що надана позивачем довідка №04-09-/281 від 12.01.2024 на підтвердження факту перебування на утриманні у годувальника видана комунальною установою «Покровським координаційним комітетом самоорганізації населення», а не органом місцевого самоврядування або центральним органом виконавчої влади.

З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити таке.

Для вирішення публічно-правового спору, що виник між сторонами, рішення відповідача належить перевірити на відповідність критеріям, наведеним у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Надаючи оцінку правомірності відмови в перерахунку пенсії у зв`язку з переведенням з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, суд виходить саме з тих аргументів, які пенсійні органи навели в оскаржуваних рішеннях, що є предметом спору.

Суд встановив, що ОСОБА_1 є дружиною ОСОБА_2 , що підтверджено свідоцтвом про укладення шлюбу серії НОМЕР_4 , виданим 08 серпня 1981.

ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Красноармійськ, Донецької області, що підтверджено свідоцтвом про смерть, виданим 28.04.2015 відділом державної реєстрації актів цивільного стану по місту Красноармійську реєстраційної служби Красноармійського міськрайонного управління юстиції у Донецькій області.

Місце проживання позивача за адресою: АДРЕСА_1 було зареєстровано 11.11.2016 (після смерті годувальника), про що свідчить штамп про реєстрацію місця проживання позивача в паспорті.

Відтак, підтвердилися обставини того, що позивач не була зареєстрована за однією адресою разом з годувальником на дату його смерті.

При цьому, згідно з п. 2.11 розділу ІІ Порядку №22-1, за документ, що засвідчує факт перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї, приймається документ про реєстрацію місця проживання (разом з годувальником за однією адресою), виданий згідно із вимогами ст. 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", або інші документи, видані відповідно до чинного законодавства за місцем проживання (реєстрації) особи, зокрема, органом місцевого самоврядування, що підтверджують такий факт.

Відтак, нормативно не обмежується перелік документів, які можуть засвідчити факт перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї. При цьому, такі документи повинні бути видані за місцем проживання (реєстрації) особи.

При цьому, прислівник «зокрема», застосований в п. 2.11 розділу ІІ Порядку №22-1, уживається для підкреслення, виділення чого-небудь з-поміж однотипного.

Відтак, зазначені вище документи можуть видаватися не тільки органами місцевого самоврядування.

Щодо права органу місцевого самоврядування делегувати свої повноваження, в тому числі щодо видачі довідок, органам самоорганізації населення.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 14 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські, районні в місті (у разі їх створення) ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.

Так, з огляду на пп.3) п.б) ч. 1 ст. 27 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування мають повноваження у сфері соціально-економічного і культурного розвитку, планування та обліку, зокрема, здійснюють статистичний облік громадян, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Крім того, органи місцевого самоврядування мають повноваження у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб. Так, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження з формування та ведення реєстру територіальної громади відповідно до закону (ст. 37-1 Закону України «Про місцеве амоврядування в Україні).

Відповідно до даних Довідки, яка видана Комунальною установою «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення», позивач фактично мешкала за адресою: АДРЕСА_1 разом зі своїм чоловіком ОСОБА_2 , вела з ним спільне господарство, знаходилася на його утримання по день його смерті 27.04.2015.

Пунктом 4 розділу 1 Положення про комунальну установу Покровський координаційний комітет самоорганізації населення, затвердженого рішенням міської ради від 17.03.2021 №8/7-25 (надалі Положення №8/7-25), визначено, що засновником Комунальної установи «Покровський координаційний комітет самоорганізації населення» (надалі - ККСН) є Покровська міська рада Донецької області.

Згідно з п.2) ч. 1 розділу «Головні завдання та повноваження Покровського ККСН» Положення №8/7-25, головним завданням Комітету є сприяння наданню якісних соціальних, культурних, побутових та інших послуг жителям Покровської територіальної громади.

Відповідно до пункту 2 розділу «Головні завдання та повноваження Покровського ККСП» Положення №8/7-25 для виконання покладених на Комітет завдань йому надається право видавати, засвідчувати печаткою документи, довідки та громадські характеристики мешканцям (про ведення спільного господарства, про місце фактичного проживання, на придбання палива, матеріальної допомоги) та інше (за зверненням); вести облік громадян за віком, місцем роботи чи навчання, які мешкають у межах території діяльності органу самоорганізації населення.

Відтак, надана позивачем довідка №04-09/281 від 12.01.2024 до заяви про перехід на пенсію у зв`язку із втратою годувальника є належним доказом на підтвердження факту перебування ОСОБА_1 на утриманні ОСОБА_2 .

Отже, ОСОБА_1 як дружина померлого годувальника, яка одержувала від померлого годувальника допомогу, що була для неї постійним і основним джерелом засобів до існування, та особа, яка сама одержувала пенсію на момент смерті годувальника, відповідно до положень статті 36 Закону №1058 має право перейти на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

За цих обставин суд доходить висновку про протиправність рішень Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 22.03.2024 №056650009336, від 11.04.2024 №056650009336 та рішення Головного управління Пенсійною фонду України в Івано-Франківській області від 30.04.2024 №056650009336 про відмову у переведенні ОСОБА_1 на пенсію у зв`язку із втратою годувальника відповідно до заяв від 15.03.2024, 04.04.2024 та від 23.04.2024 відповідно.

З огляду на задоволення основної позовної вимоги, підлягає задоволенню також похідна вимога про скасування протиправних рішень про відмову у переведенні ОСОБА_1 на пенсію у зв`язку із втратою годувальника.

Суд також зауважує, для того щоб орган, що призначає пенсію, мав можливість всебічно, повно і об`єктивно установити право особи на одержання пенсії, він наділений повноваженнями: вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії; в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість видачі таких документів та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію (ч. 3 ст. 44Закону № 1058); повідомляти заявника про те, які документи необхідно подати додатково (п. 1.7. Порядку № 22-1).

На переконання суду, відповідачами при винесенні оскаржуваних рішень не здійснено усіх необхідних дій, спрямованих на отримання відомостей, додаткових документів, на підставі яких можна було встановити обставини перебування ОСОБА_1 на утриманні годувальника ОСОБА_2 та вирішити питання належності наданої позивачем довідки про фактичне проживання та спільне ведення господарство з померлим ОСОБА_2 .

З метою ефективного захисту прав позивача, враховуючи кількість звернень позивача за призначенням пенсії у зв`язку із втратою годувальника та отриманих ним відмов, які визнані в судовому порядку протиправними, права позивача підлягають захисту шляхом зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківськії області перевести ОСОБА_1 на пенсію у зв`язку із втратою годувальника на підставі поданої нею заяви від 23.04.2024, що не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача.

Так, згідно з Рекомендацією №R (80) 2 комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятою Комітетом Міністрів Ради Європи 11 травня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Отже, дискреційним повноваженням є повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) обрати один з кількох варіантів рішення.

Суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Водночас, згідно з пунктом 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про зобов`язання відповідача вчинити певні дії. При цьому, у випадку, коли закон встановлює повноваження суб`єкта публічної влади в імперативній формі, тобто його діяльність чітко визначена законом, то суд зобов`язує відповідача прийняти конкретне рішення чи вчинити певну дію. У випадку, коли ж суб`єкт наділений дискреційними повноваженнями, то суд може лише вказати на виявлені порушення, допущені при прийнятті оскаржуваного рішення (дій), та зазначити норму закону, яку відповідач повинен застосувати при вчиненні дії (прийнятті рішення), з урахуванням встановлених судом обставин.

З урахуванням тієї обставини, що дії відповідача у розглядуваній ситуації не ґрунтуються на дискреційних повноваженнях відповідача як суб`єкта владних повноважень, оскільки алгоритм їх дій чітко зазначений законодавчо, у даному випадку задоволення позову в частині дій зобов`язального характеру не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача.

Відтак, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1937,92 грн.

Враховуючи повне задоволення позову, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 1937,92 грн. підлягають солідарному стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктів владних повноважень - Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 78, 139, 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 22.03.2024 №056650009336 та від 11.04.2024 №056650009336 про відмову ОСОБА_1 у переведенні на пенсію у зв`язку з втратою годувальника на підставі поданих заяв від 15.03.2024 та 04.04.2024.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійною фонду України в Івано-Франківській області від 30.04.2024 №056650009336 про відмову у переведенні ОСОБА_1 на пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до заяви від 23.04.2024.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області перевести ОСОБА_1 на пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідні до поданої заяви з 23.04.2024.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_5 , місце проживання: АДРЕСА_2 ) судовий збір у розмірі 968, 96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім гривень дев`яносто шість копійок) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (ідентифікаційний код: 21910427, місцезнаходження: 49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 26).

Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_5 , місце проживання: АДРЕСА_2 ) судовий збір у розмірі 968, 96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім гривень дев`яносто шість копійок) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код: 20551088, місцезнаходження: 76018, м. Івано-Франківськ, вул. Січових Стрільців, буд. 15).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя А.О. Сластьон

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123093502
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/20586/24

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 18.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сластьон Анна Олегівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні