ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2024 рокуСправа №160/6159/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МПС ЮНАЙТЕД» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльності, протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «МПС ЮНАЙТЕД» (далі ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД», позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2), в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність ГУ ДПС в Дніпропетровській області і ДПС України у відношенні невиконання вимог Податкового кодексу України у відношенні оформлення своїх рішень і правил листування з платниками податків, передбачені статтею 42 Податкового кодексу України;
??- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10255642/44013160 від 27.12.2023;
- зобов?язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №7 від 30.11.2023, складену ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД», в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позову зазначено, що 15.12.2020 позивачем підписаний з ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ» договір №01/МПС-2020 на транспортно-експедиторське обслуговування, який передбачає надання позивачем транспортно-експедиційного обслуговування внутрішніх, експортно-імпортних та транзитних вантажів клієнта залізничним, а також іншими видами транспорту (автомобільним, морським, авіа) по території України, країн СНД або інших країн. Для виконання покладених на себе зобов`язань, між позивачем та ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» укладено договір транспортного експедирування №21/10-23 від 21.10.2023. У відповідності до умов договору №01/МПС-2020 та замовлення від 01.11.2023 ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» надало послуги з організації експедирування перевезень на суму 362 100 грн, що підтверджується актом надання послуг №6 від 30.11.2023, а також актом звірення взаємних розрахунків за листопад-грудень 2023. Виконання покладених на себе зобов`язань перед ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ» стало можливим у зв`язку з виконанням умов договору №21/10-23 від 21.10.2023 між ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» і ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ». Підписавши акти виконаних робіт №149 від 14.11.2023 та №154 від 20.11.2023, сторони (ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» і ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ») підтвердили факт виконання робіт. В терміни, передбачені ПК України, ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» направив на реєстрацію в ЄРПН виписані на ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» податкові накладні №8 від 14.11.2023 та №18 ід 20.11.2023, які були зареєстровані. На підставі підписаного акту надання послуг №6 від 30.11.2023 позивач 13.12.2023 направив на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №7 від 30.11.2023, виписану на ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ». Однак, реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. 14.12.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області направлені пояснення №7/2/ПП та копії документів, які підтверджують правомірність формування спірної податкової накладної. 18.12.2023 засобами електронного зв`язку позивачем отримано повідомлення №10180987/44013160 «Про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про накладних». Так, згідно з повідомленням для прийняття рішення у відношенні спірної ПН необхідно надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. 27.12.2023 позивачем направлені додаткові пояснення і документи у відношенні спірної податкової накладної, однак, рішенням № 10255642/44013160 від 27.12.2023 Комісією регіонального рівня відповідача-1 відмовлено в реєстрації податкової накладної №7 від 30.11.2023. Не погодившись з цим рішенням, 28.12.2023 позивачем подано скаргу на зазначене рішення. 05.01.2024 рішенням №726/44013160/2 у задоволенні скарги відповідачем-2 відмовлено, а рішення комісії регіонального рівня залишено без змін. Також, позивач зазначає, що ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» не подавало заяви про бажання отримувати документи через електронний кабінет, у зв`язку з чим процедура вручення рішення про призупинення реєстрації податкової накладної №9338207419 від 13.12.2023, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №10255642/44013160 від 27.12.2023, а також рішення за результатами скарги №726/44013160/2 від 05.01.2024 посадовими особами відповідачів порушена, що дає право стверджувати про нікчемність відповідних рішень. Вважаючи рішення відповідача-1 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 11.03.2024 прийнято позовну заяву та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України; зобов`язано ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» протягом десяти календарних днів з дня отримання копії цієї ухвали надати до суду належним чином засвідчені копії документів довільного формату, які направлялись до відповідачів разом з повідомленням №5 від 14.12.2023.
21.03.2024 ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначив, що платником подано до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію податкову накладну №7 від 30.11.2023 на загальну суму 362 100,00 грн, у т.ч. ПДВ 60 350,00 грн, номенклатура товарів/послуг - Організація експедирування перевезень вантажів та винагорода експедитора (ПДВ 20%) на адресу ТОВ "ТРЕЙДГАРАНТ". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація вищезазначених податкових накладних зупинена. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником прийнято рішення про недостатню кількість документів, про що платнику надіслано «Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 18.12.2023 №10180987/44013160 до податкової накладної №7 від 30.11.2023, а саме: відсутні розрахункові документи (БВ/п/д, ОСВ по рахунках 361, 631), договір з Укрзалізницею. У зв`язку з ненаданням платником податків у визначені законодавством терміни документів прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №10255642/44013160 від 27.12.2023, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Платником оскаржено рішення комісії регіонального рівня шляхом подання скарги до Комісії центрального рівня. За результатами розгляду залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, внаслідок ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково повідомлено, що ТОВ "МПС ЮНАЙТЕД" не перебуває в переліку ризикових платників податків.
21.03.2024 ДПС України надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначивши аналогічні підстави, що й ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Крім того, відповідачем-2 зазначено, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України. Отже, позовні вимоги ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» про зобов`язання ДПС України зареєструвати вищезазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №7 від 30.11.2023 ЄРПН є передчасним.
28.03.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» підтримує доводи, викладені у позові.
Ухвалою суду від 30.04.2024 зобов`язано ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» надати до суду протягом десяти календарних днів з дня отримання копії цієї ухвали належним чином засвідчені копії документів, які були надані у відповідь на повідомлення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 18.12.2023 №10180987/44013160 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» було запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вказаної ухвали, до суду від представника позивача надійшли пояснення, в яких зазначено, що підставою для нарахування зобов?язань в податковій накладній №7 від 30.11.2023 слугує акт виконаних робіт ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ». Факт погашення дебіторської заборгованості по вищевказаному акту ніяким чином не впливає на формування спірної податкової накладної. ОСВ по рахунках 361,631 не входять у перелік документів, необхідних для прийняття рішення Комісії регіонального рівня. Наявність або відсутність договірних відносин позивача з Укрзалізницею ніяким чином не впливає на виникнення зобов`язань з ПДВ. У зв`язку з вказаним, представник позивача вважає, що вимоги, викладені в повідомленні ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 18.12.2023 №10180987/44013160 є безпідставними та такими, що не відповідають чинному законодавству.
Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» зареєстровано як юридична особа та перебуває на обліку платників податків у ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є платником ПДВ.
Видами економічної діяльності ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» є: основний: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; інші: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування.
15.12.2020 між ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» (експедитор) та ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ» (клієнт) укладено договір з транспортно-експедиторського №01/МПС-2020 (далі Договір №01/МПС-2020).
Відповідно до пунктів 2.1.-2.2. Договору №01/МПС-2020, клієнт доручає, а експедитор приймає на себе обов`язки від свого імені та за рахунок клієнта виконати доручення щодо здійснення транспортно-експедиційного обслуговування внутрішніх, експортно-імпортних та транзитних вантажів клієнта залізничним, а також іншими видами транспорту (автомобільним, морським, авіа) по території України, країн СНД та інших держав (далі за текстом Договору «послуги»).
Клієнт зобов`язується прийняти та оплачувати виконання доручення в сумі, узгодженій сторонами в заявці на перевезення (далі за текстом Договору «Заявка»). В сумі доручення включено витрати експедитора на виконання доручення клієнта, а також його винагороду.
На підставі пункту 4.1. Договору Клієнт здійснює 100% передоплату в розмірі заявленого обсягу перевезення вантажів шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок експедитора на підставі виставлених рахунків протягом 3 робочих з моменту надання рахунку. Сторони домовились вважати, що рахунок визнається належним чином пред`явленим до оплати з його відправлення експедитором клієнту по електронній пошті або засобами факсимільного зв`язку.
Згідно з пунктом 10.1. Договору, цей Договір вступає в силу з моменту підписання його сторонами і діє по 31.12.2022. Якщо за один місяць до закінчення терміну дії цього Договору жодна зі сторін не повідомить іншу сторону в письмовій формі про його припинення, той цей договір автоматично продовжує свою дію на той же період і на тих же умовах.
30.11.2023 сторонами вказаного Договору підписаний акт надання послуг №6 про те, що виконавцем були виконанні наступні роботи (наданні такі послуги): організація експедирування перевезень вантажів та винагорода експедитора (ПДВ 20%); кількість: 1, од.: грн, ціна з ПДВ: 362 100,00 грн; сума без ПДВ: 362 100,00 грн. Всього: 362 100,00 грн, у т.ч. ПДВ 60 350,00 грн.
На виконання приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань за фактом виконання робіт позивачем складено податкову накладну №7 від 30.11.2023 на суму 362 100,00 грн., у т.ч. ПДВ 60 350,00 грн та направлено її на реєстрацію до ЄРПН.
13.12.2023 від автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція, з якої вбачається, що документ №9338207419 прийнято, реєстрація зупинена.
Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №7 від 30.11.2023 вказано, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, Порядку № 1165 реєстрація податкової накладної №7 від 30.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомлено: показник «D»=2.7988%, «Рпоточ»=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
14.12.2023 ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» надало до контролюючого органу повідомлення №5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До повідомлення долучено пояснення та копії документів: договору ТЕО №01/МПС-2020 від 15.12.2020, акту наданих послуг №6 від 30.11.2023, договору ТЕО з ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» №21-10-23 від 21.10.2023, акти наданих послуг №149 від 14.11.2023, №154 від 20.11.2023, податкові накладні №8 від 14.11.2023, №18 від 20.11.2023.
У відповідності до квитанції №2 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК документ прийнято до розгляду.
18.12.2023 за результатами розгляду пояснень від 14.12.2023 та наданих документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області надіслано позивачу повідомлення №10180987/44013160 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та було запропоновано ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» надати копії первинних документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування щодо на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додаткова інформація: відсутні розрахункові документи (БВ/п/д, ОСв по рахунках 361, 631), договір з Укрзалізницею.
З письмових пояснень ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД», поданих до суду 13.05.2023 випливає, що на повідомлення №10180987/44013160 від 18.12.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, позивачем не надано жодного документу.
За наслідком розгляду наданих позивачем 14.12.2023 з повідомлення №5 копій документів щодо податкової накладної №7 від 30.11.2023, Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №10255642/44013160 від 27.12.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 30.11.2023 з причини ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» подано скаргу на рішення Комісії №10255642/44013160 від 27.12.2023.
За результатами розгляду скарги, комісією центрального рівня прийнято рішення №726/44013160/2 від 05.01.2024 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 30.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підстава: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вважаючи рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №7 від 30.11.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
На підставі пункту 201.1 статті 201 ПК України (тут та надалі в редакцій чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до пункту 201.10 статі 201 ПК України, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з абзацом 1 пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 № 520.
Судом встановлено, що позивачем подано до податкового органу для проведення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 30.11.2023, яка була доставлена до контролюючого органу, документ прийнято, проте відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрацію зупинено з підстав відповідності вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/ Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктами 11 та 12 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
При розгляді цієї справи суд враховує висновки Верховного Суду, підтримані у постанові колегії суддів Касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 02.07.2024 року у справі №440/5004/23, відповідно до яких предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.
Судом встановлено, що ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» до контролюючого органу з повідомленням №5 від 14.12.2023 надало пояснення та копії документів: договору ТЕО №01/МПС-2020 від 15.12.2020, акту наданих послуг №6 від 30.11.2023, договору ТЕО з ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» №21-10-23 від 21.10.2023, актів наданих послуг №149 від 14.11.2023, №154 від 20.11.2023, податкових накладних №8 від 14.11.2023, №18 від 20.11.2023.
В поясненнях директор ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» зазначив, що для надання послуг в сфері транспортного експедирування не потрібно особливих додаткових умов та специфічного обладнання, вся суть надання послуги полягає у широкому використанні мережі інтернет. Замовник послуги надає інформацію щодо потреби ТЕО, а експедитор, використовуючи мережу інтернет знаходить третю особу виконавця та в якості плати за надану інформацію отримує свою винагороду. Оскільки ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» не має поки що достатніх матеріальних ресурсів для залучення додаткових працівників та оренди приміщення під офіс, діяльність здійснюється за юридичною адресою, особисто директором підприємства, використовуючи для роботи власний комп`ютер. Податкову накладну було складено за першою подією, тобто за актом надання послуг №6 від 30.11.2023, згідно договору №01/МПС-2020 від 15.12.2020. Постачальником рухомого складу було ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ», договір надання послуг додається, додається також акт надання послуг №149 від 14.11.2023, №154 від 20.11.2023 з переліком наданого рухомого складу та послуг ТЕО. За актами було зареєстровано постачальником податкові накладні №8 від 14.11.2023 та №18 від 20.11.2023.
З долучених позивачем до повідомлення №5 від 14.12.2023 документів випливає, що ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» власними силами не надавало ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ» послуги з транспортно-експедиторського обслуговування.
Так, між ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» (Замовник) та ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» (Експедитор) укладено 21.10.2023 договір з транспортного експедирування №21/10-23, за умовами якого Експедитор організує перевезення вантажів, надання транспортно-експедиторських послуг по перевезенню вантажу Замовника, надання вантажних вагонів для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах, як перевізника, так і власних вагонах Експедитора і проведення розрахунків за ці послуги.
На виконання договору №21/10-23 від 21.10.2023, ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» (Замовник) та ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» (Експедитор) підписано акти надання послуг №149 від 14.11.2023 та №154 від 20.11.2023. В актах надання послуг зазначено вид послуги, станції відправлення та прибуття вантажу, номери вагонів та вартість наданої послуги.
Дослідивши подані документи, суд зазначає, що надані документи не спростували сумніви відповідача-1 у реальності проведеної господарської операції з транспортно-експедиторського обслуговування ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» для ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ» з огляду на таке.
Так, судом встановлено, що в переліку наданих ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» послуг для ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ», який викладений в додатку до акт надання послуг №6 від 30.11.2023 під номером 10 міститься посилання на транспортно-експедиторський супровід вантажу, який мав місце 21.11.2023, проте, послуги з транспортно-експедиторського супроводу вантажу, отримані ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» від ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» згідно актів надання послуг №149 від 14.11.2023 та №154 від 20.11.2023 були надані станом на 14.11.2023 та 20.11.2023.
Крім того, в переліку наданих ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» послуг для ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ», який викладений в додатку до акт надання послуг №6 від 30.11.2023 під номером 14 міститься посилання на транспортно-експедиторський супровід вантажу зі станції відправлення Хрубішов до станції Нові Безрадичі, тоді як акт надання послуг №154 від 20.11.2023, підписаний між ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» від ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» містить посилання на надання такої послуги під номером 1 щодо того самого вагону, але зі станції Воля Барановська до ст. Харків-Баляшівський.
Приписами пункту 44.1 статті 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Тобто, показники, визначені пунктом 44.1 статті 44 ПК України повинні підтверджуватись первинними документами.
Відповідно до частини 2 статті 3 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, грунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Отже, податковий облік ґрунтується на даних бухгалтерського обліку та підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є належним чином оформленні первинні документи, які фіксують факт здійснення господарських операцій.
За наведених обставин, подані позивачем до податкового органу документи не можуть вважатися достатніми для підтвердження господарської операції з організація експедирування перевезень вантажів та для реєстрації податкової накладної №7 на загальну суму 362 100,00 грн, у т.ч. ПДВ 60 350,00 грн, виписаної 30.11.2023 позивачем на ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ».
Суд критично оцінює посилання позивача, як на підставу для реєстрації в ЄРПН податкової накладної №7 від 30.11.2023, виписаної ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» на ТОВ «ТРЕЙДГАРАНТ», на факт реєстрації в ЄРПН податкових накладних №8 від 14.11.2023 та №18 від 20.11.2023, виписаних ТОВ «ХАЙПЕР ТОРГ» на ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД», оскільки зазначена обставина не є безумовною підставою для реєстрації спірної податкової накладної з огляду на встановлені невідповідності в частині дати надання послуг та місця надання послуг.
Отже, до податкового органу позивачем не було надано усіх необхідних та належних документів, які б дійсно підтверджували факт виконання господарської операції між позивачем та його контрагентом, та спростували б сумнів, який виник у податкового органу з приводу підтвердження реальності господарської операції із наведеними контрагентом.
З урахуванням встановлених під час розгляду справи обставин, суд дійшов висновку, що Комісія, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної виходячи із поданих документів, а тому діяла в межах та на підставі діючих норм податкового законодавства.
Таким чином, оскаржуване рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №10255642/44013160 від 27.12.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 30.11.2023 є правомірним, винесено на підставі та межах повноважень, визначених чинним законодавством України.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправної бездіяльності ГУ ДПС в Дніпропетровській області і ДПС України щодо неналежного оформлення рішення та порушення правил листування, суд зазначає таке.
Як було зазначено вище, механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких було зупинено визначає Порядок №520.
Згідно з пунктом 3 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до пункту 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
На підставі пункту 9 Порядку №520 за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, зокрема, приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За викладених обставин, відповідачами не було допущено протиправної бездіяльності в частині порушення порядку оформлення своїх рішень і правил листування з позивачем, адже оскаржуване рішення відповідача-1 та рішення за результатами скарги ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» відповідача-2 було направлено позивачу засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог ПК України та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «Про електронні довірчі послуги», як того вимагає Порядок №520.
Враховуючи відсутність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення, суд не вбачає підстав і для задоволення похідної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ «МПС ЮНАЙТЕД» не підлягають задоволенню.
Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «МПС ЮНАЙТЕД» (адреса: провулок Перший Український, 7, м. Верхівцеве, Дніпропетровська обл., 51660; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44013160) до Державної податкової служби України (адреса: Львівська пл., 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, 17А, м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код ВП в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658) про визнання протиправною бездіяльності, протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123093643 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні