Рішення
від 12.11.2024 по справі 260/5945/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 листопада 2024 року м. Ужгород№ 260/5945/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області (вул. Поперечна, буд. 1,м. Хуст,Закарпатська обл., Хустський р-н,90400) про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області, яким просить:

1. Визнати протиправними дії Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області Хустської районної військової адміністрації управління соціального захисту населення щодо не виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі за період з квітня 2023 року по лютий 2024 року включно в сумі 5000 (п`ять тисяч) гривень.

2. Зобов`язати Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації здійснити нарахування та виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за період з квітня 2023 року по лютий 2024 року включно в сумі 5000 (п`ять тисяч) гривень.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , є внутрішньо переміщеною особою. Допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам призначена з квітня 2023 року по лютий 2024 року включно в сумі 5000 (п`ять тисяч) гривень на позивача та на її дитину ОСОБА_2 . З квітня 2022 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 перебували на обліку як ВПО в Закарпатській області Хустського району, м. Іршава. Статус ВПО отримали через Єдиний державний веб портал електронних послуг «Дія». Згідно інформації отриманої від управління Хустської районної державної адміністрації розрахунок допомоги з березня 2022 року не був проведений автоматично. Після опрацювання списків Міністерства соціальної політики України 09.11.2022 управлінням соціального захисту Хустської районної державної адміністрації було проведено розрахунок допомоги на проживання з 01.03.2022 року, проте не виплачено. З жовтня 2022 року виплата допомоги на проживання проводиться в програмному комплексі ЄІССС. Даний розрахунок не пройшов міграцію в ЄІССС, тому управління не має технічної можливості опрацювати дану заборгованість, яка виникла в управлінні соціального захисту населення Хустської районної державної адіміністрації за період з 01.03.2022 по 31.08.2022 року.

З березня 2023 року Позивач 1 та Позивач 2 перемістились до м. Коломиї, де отримали довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Листом №01-08/435 від 10.04.2024 року до Національної соціальної сервісної служби України Головного управління національної соціальної сервісної служби у Закарпатській області було надано відповідь у відповідності до якої зазначено, що 09.11.2022 року ОСОБА_1 було розраховано допомогу на проживання з 01.03.2022 року, але даний розрахунок по технічним причинам не пройшов успішну міграцію в ЄІССС.

24.05.2023 року до Управління соціальної політики Коломийської міської ради за місцем наступної реєстрації ОСОБА_1 як внутрішньо переміщеної особи було надано інформацію щодо невиплати допомоги за період з 01.03.2023 р. по 31.08.2022 року для здійснення відповідного нарахування коштів.

29.04.2024 року №2210/02.14.3-12 Коломийська міська рада Управління соціальної політики повідомила, що з приводу заборгованості по виплаті допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що виникла з березня 2022 року по серпень 2022 року повідомляє, що від жовтня 2022 року виплата допомоги проводиться в програмному комплексі ЄІССС. Даний розрахунок не пройшов успішну міграцію в ЄІСС в зв`язку із чим Управління соціальної політики Коломийської міської ради немає можливості опрацювання даної заборгованості, яка виникла при перебуванні ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на обліку в управлінні соціального захисту населення Хустської РДА.. Позивач, не погоджуючись із протиправними діями управління соціального захисту населення Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації щодо припинення виплати допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі, звернулась з цим позовом до суду.

12 вересня 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження в даній справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов та докази, які в нього є в термін протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання даної ухвали та зобов`язано ОСОБА_1 надати суду в термін 7 днів з дня отримання даної ухвали: лист від 10.04.2024 року №01-08/435 у форматі шрифтом 12-14, а також Хустську районну державну адміністрацію Закарпатської області надати суду в термін 7 днів з дня отримання даної ухвали: всі матеріали щодо реєстрації та перебування позивача з дитиною на обліку ВПО та детальний розрахунок помісячної грошової допомоги на проживання.

19 вересня 2024 року від Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області на виконання вимог ухвали суду від 12 вересня 2024 року надано матеріали щодо перебування позивача з дитиною на обліку ВПО та розрахунок грошової допомоги на проживання.

24 вересня 2024 року від Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області надійшов відзив на позов, відповідно до якого зі змістом позовної заяви з доданими до неї документами, не погоджується з вимогами позивача, позаяк вони є безпідставні. В обґрунтування своєї позиції, повідомляє, що Починаючи з квітня 2023 року по лютий 2024 року. гр. ОСОБА_1 разом з неповнолітньою дочкою ОСОБА_2 , згідно листа Управління соціальної політики Коломийської міської ради від 23.09.2024 року № 4312/02.14.6-08 , отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Виплата допомоги на проживання за період з квітня 2023 року по лютий 2024 року гр. ОСОБА_1 Управлінням не може бути проведена, позаяк за цей період на обліку в Управлінні як внутрішньо переміщена особа не перебувала і вже отримала належній їй кошти в Управлінні соціальної політики Коломийської міської ради. Виплата допомоги на проживання одній особі за один і той же період з двох Управлінь є не правомірною. До того ж гр. ОСОБА_1 в обґрунтування своїх позовних вимог не надала до суду документ, який би містив інформацію про неотримання нею допомоги на проживання за період з квітня 2023 року по лютий 2024 рік. Виходячи з вищенаведеного, всі дії Управління щодо нарахування та виплати допомоги на проживання гр. ОСОБА_1 є правомірними. Просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог гр. ОСОБА_1 в цілому.

Обставини встановлені судом

Громадянка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання АДРЕСА_2 , разом з неповнолітньою дитиною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 згідно Єдиної інформаційної бази даних внутрішньо переміщених осіб перебували на обліку в Управлінні (з віддаленим робочим місцем м. Іршава), як внутрішньо переміщені особи з 05.04.2022 року за фактичною адресою перебування АДРЕСА_3 , що підтверджено довідками внутрішньо переміщених осіб від 05.04.2022 р. №2107-7000289175 та №2107-7000296108 .

ОСОБА_1 29.04.2022 року через мобільний застосунок «ДІЯ» оновила свої персональні дані та отримала нову довідку внутрішньо переміщеної особи №2107-7500757343 від 29.04.2022 року.

07 вересня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління з письмовою заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам .

На підставі зазначеної вище заяви, відповідно до п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 року №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» (зі змінами) Управлінням прийнято рішення від 20.09.2022 року про призначення допомоги у розмірі 5000,00 грн. з 01.09.2022 року.

Згідно з інформації одержаної з Єдиної інформаційної бази даних внутрішньо переміщених осіб з 06.03.2023 року ОСОБА_1 разом зі своєю неповнолітньою дочкою змінили свою адресу фактичного перебування в м. Коломия, Івано-Франківської області та отримали нові довідки внутрішньо переміщених осіб, видані Управлінням соціальної політики Коломийської міської ради від 06.03.2023 р. №2616-5002625476 та №2616-5002625479.

Через Єдину інформаційну систему соціальної сфери до Управління надійшов електронний запит від 23.03.2023 року № 513951 щодо передачі електронної особової справи отримувача допомоги Управлінню соціальної політики Коломийської міської ради.

У зв`язку з вищенаведеним, виплату допомоги гр.. ОСОБА_1 було припинено Управлінням з 01.04.2023 року, що підтверджується довідкою про отримані доходи від 19.09.2024 року № 01-15/1358 .

10 березня 2024 року адвокатським запитом було звернуто до Національної соціальної сервісної служби України Головного управління національної соціальної сервісної служби у Закарпатській області щодо неотримання гр. ОСОБА_3 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога ВПО) за період з березня 2022 року по березень 2023 року.

Листом ІНФОРМАЦІЯ_3 №01-08/435 від 10.04.2024 року було надано відповідь у відповідності до якої зазначено серед іншого, що:

кошти допомоги за період з 01.09.2022 р. по 31.03.2023 р. гр. ОСОБА_1 виплачені в повному обсязі. У зв`язку з цифровізацією соціальної сфери України, починаючи з жовтня 2022 року поетапно здійснювалося перенесення даних щодо отримувачів допомоги на проживання ВПО з АСОПД/КОМТЕХ до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС). Водночас органи соціального захисту населення отримали сформований Міністерством цифрової трансформації України перелік внутрішньо переміщених осіб, які подали заяву за допомогою мобільного застосунку Дія до 30 квітня 2022 року, але не отримали допомогу (далі - списки Мінцифри). Відповідно до пункту 6 Порядку № 332 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 року № 1168), Іршавське УСЗН у листопаді 2022 року опрацювало надані Мінцифри списки та здійснило перерахунок допомоги внутрішньо переміщеним особам на проживання, зазначеним у списку, за період, коли така особа мала право на вищезазначену допомогу. Електронна особова справа гр. ОСОБА_3 також була додатково опрацьована у листопаді 2022 року, внаслідок чого проведено донарахування допомоги ВПО за період з 01.03.2022 р. по 31.08.2022 р. Однак, додатково здійснений розрахунок не пройшов успішну міграцію в ЄІССС по незалежним від УСЗН технічним причинам. Для повторного донарахування коштів допомоги ВПО заявниці Іршавське УСЗН отримало таку технічну можливість тільки у травні 2023 року, але на той час гр. ОСОБА_3 уже змінила місце свого фактичного проживання (переїхала в Івано-Франківську область). На даний час будь-які коригування інформації по особовій справі гр. ОСОБА_3 з боку ОСОБА_4 є неможливими, оскільки заявниця знаходиться на обліку в іншому УСЗН і її особова справа для спеціалістів Іршавського УСЗН доступна лише в режимі перегляду інформації. Відповідно до пункту 6 Порядку № 332 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2022 року № 923) у разі коли внутрішньо переміщена особа змінювала своє місце обліку та не отримала допомогу, на яку вона мала право, допомога призначається за останнім місцем обліку. З цього приводу Управлінню СЗН, де заявниця наразі перебуває на обліку, необхідно звернутися до Державного підприємства "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики" про надання технічної підтримки щодо призначення гр. ОСОБА_3 допомоги ВПО за період з 01.03.2022 р. по 31.08.2022 року.

Згідно листа Управління соціальної політики Коломийської міської ради від 23.09.2024 року № 4312/02.14.6-08 починаючи з квітня 2023 року по вересень 2024 року. гр. ОСОБА_1 разом з неповнолітньою дочкою ОСОБА_2 , отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам в сумі 5000,00 грн. щомісячно., що підверджується скріншотом з електронної особової справи.

Мотиви та норми права застосовані судом.

Положеннями ст.46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Указом Президента України від 24.02.2022 №62/2022 "Про введення воєнного стану в України" у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (затверджено Законом України від 24.02.2022р. № 2102-IX), який наразі триває.

Приписами ст.1 Закону України від 20.10.2014 №1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі Закон №1706-VII) визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Відповідно до ст.4 Закону №1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

20 березня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №332 "Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам" (далі Порядок №332), якою затверджений Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Відповідно до п.2 Порядку №332 допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Згідно з п.3 Порядку №332 починаючи з травня 2022 допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 заявку на відшкодування відповідних витрат, зокрема засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі Портал дія), або за умови подання документального підтвердження від органів документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської Федерації.

У спірних правовідносинах, ОСОБА_1 має статус внутрішньо переміщеної особи. З 06.03.2023 року гр. ОСОБА_1 разом зі своєю неповнолітньою дочкою змінили свою адресу фактичного перебування в м.Коломия, Івано-Франківської області та отримали нові довідки внутрішньо переміщених осіб, видані Управлінням соціальної політики Коломийської міської ради

Через Єдину інформаційну систему соціальної сфери до Управління надійшов електронний запит від 23.03.2023 року № 513951 щодо передачі електронної особової справи отримувача допомоги Управлінню соціальної політики Коломийської міської ради. На підставі даного запиту та відповідно до п.8.2, глави 8 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої Наказом Міністерства соціальної політики України від 19.09.2006 № 345 (зі змінами), припинення виплати (зняття з обліку) здійснюється на підставі заяви отримувача допомоги або запиту особової справи Управління за новим місцем його проживання (реєстрації).

Відповідно до абз.2 п.8.3 глави 8 вказаної Інструкції у разі отримання запиту особової справи отримувача допомоги Управління зобов`язане не пізніше ніж протягом трьох робочих днів припинити виплату соціальної допомоги та направити особову справу за місцем вимоги разом із Супровідним листом до особової справи отримувача допомоги. У звязку з вищенаведеним, виплату допомоги гр.. ОСОБА_1 було правомірно припинено Управлінням з 01.04.2023року, що підтверджується довідкою про отримані доходи від 19.09.2024 року № 01-15/1358 .

Виплата допомоги на проживання за період з квітня 2023 року по лютий 2024 року гр. ОСОБА_1 Управлінням не не проводилася , так як вданий період на обліку в Управлінні як внутрішньо переміщена особа не перебувала і вже отримала належній їй кошти в Управлінні соціальної політики Коломийської міської ради. Виплата допомоги на проживання одній особі за один і той же період з двох Управлінь є не правомірною.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду достатні беззаперечні докази на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірність оскаржуваного рішення, про що описано вище.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає залишенню без задоволення за встановленої судом безпідставності його вимог.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Хустської районної державної адміністрації Закарпатської області (вул. Поперечна, буд. 1,м. Хуст,Закарпатська обл., Хустський р-н,90400) про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЗ.Б.Плеханова

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123100022
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —260/5945/24

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні