Рішення
від 15.11.2024 по справі 260/5783/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

15 листопада 2024 рокум. Ужгород№ 260/5783/24

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» до Берегівської міської ради про визнання рішення протиправним та зобовязання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

03 вересня 2024 року Громадська організація «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос», представником якої є ОСОБА_1 звернулася через систему "Електронний суд" до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:

1.Визнати протиправним та скасувати рішення Берегівської міської ради (код ЄДРПОУ 04053683) від 02.08.2024 року №2915 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «КОЛОС».

2.Зобов`язати Берегівську міську раду (код ЄДРПОУ 04053683) у встановленому законом порядку повторно розглянути заяву Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (код ЄДРПОУ 01287191) від 02.10.2023 року № 280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею - 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174

та надати Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (код ЄДРПОУ 01287191) дозвіл на передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею - 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.

3.Стягнути з Берегівської міської ради (код ЄДРПОУ 01287191) на користь Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство «Колос» (код ЄДРПОУ 01287191) судові витрати зі сплати судового збору та на професійну правничу допомогу.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовує тим, що Товариство є постійним користувачем спірної земельної ділянки, на якій розташоване нерухоме майно, що належить товариству на праві власності. З метою викупу такої земельної ділянки 02 жовтня 2023 року Товариство звернулося до відповідача із заявою, в якій просило передати таку у власність шляхом викупу. В поданій заяві Товариство надало згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки у розмірі 20% від експертної грошової оцінки, а також додало інші передбачені законом документи.

Разом із тим, відповідач - Берегівська міська рада не приймала будь-яке із рішень, передбачених часиною 3 статті 128 Земельного кодексу України, у строки визначені законом.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі № 260/1201/24 зобов`язано Берегівську міську раду у встановленому законом порядку розглянути заяву Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.

Вказане судове рішення не оскаржувалось і набрало законної сили.

Берегівською міською радою прийнято оскаржуване рішення від 02.08.2024 року №°2915 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «КОЛОС», яким позивачу відмовлено у викупі спірної земельної ділянки з підстав надання недостовірних відомостей у поданих документах.

Зважаючи на наведені вище обставини, беручи до уваги підстави, на яких прийняте оскаржуване рішення відповідача, позивач вважає, що рішення Берегівської міської ради від 02.08.2024 року №2915 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «КОЛОС» є протиправним і підлягає скасуванню із зобов`язанням відповідача вчинити дії щодо надання позивачу права на викуп земельної ділянки.

05 вересня 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження в даній справі, зобов`язано Берегівську міську раду Закарпатської області надати суду в термін 7 днів з дня отримання ухвали : документи про оголошення, повідомлення про засідання 02.08.2024 р. та порядку денного Берегівської міської ради Закарпатської області, всі документи, які стали підставою для винесення оскаржуваного рішення (які зазначені в самому рішенні), протокол засідання комісії, комітету, яка розглядала заяву позивача; заяву позивача з вхідним номером та датою реєстрації у відповідача та усі додатки до неї.

11 вересня 2024 року від Берегівської міської ради Закарпатської області на виконання вимог ухвали суду від 05 вересня 2024 року надійшли копії документів., які витребовував суд.

18 вересня 2024 року від Берегівської міської ради Закарпатської області надійшов відзив на позов, відповідно до якого зазначено, що з ухвали Берегівського районного суду у справі №297/1548/24 Берегівській міській раді стало відомо, що розроблена документація із землеустрою - технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку за кадастровим номером 2110200000:01:016:0174 не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землевпорядкування.

Вказані дані, що вказані у висновку експерта Закарпатського відділення Львівського науково- дослідного інституту судових експертиз за №3061-Е від 26.10.2023 і стали підґрунтям для направлення кримінального провадження стосовно директора ТзОВ «Моя земля» ОСОБА_2 обвинуваченого за ч. 1 ст. 366 КК України до суду. Однак, обвинувачений звернувся до суду з клопотанням про закриття даного кримінального провадження стосовно нього у зв`язку зі спливом строку для притягнення до відповідальності за вказаний злочин. Так, ухвалою Берегівського районного суду від 29.04.2024 року кримінальне провадження відносно ОСОБА_2 директора ТзОВ «Моя земля» було закрите за закінченням строків давності, тобто за нереабілітуючих підстав.

З урахуванням наведеного вище, у Берегівської міської ради відсутні причини сумніватись у достовірності відомостей наведених в ухвалі Берегівського районного суду у справі №297/1548/24. Зважаючи на ту обставину, що експертизою було встановлено невідповідність вимогам земельного законодавства технічної документації з землеустрою, на підставі якої було присвоєно кадастровий номер земельній ділянці, яка раніше була надана у постійне користування на підставі державного акту на право постійного користування землею ІІ-ЗК № 002129 ГО ВФСТ «Колос» депутати Берегівської міської ради дійшли висновку про неправомірність державної реєстрації земельної ділянки, та подання ГО ВФСТ «Колос» не всіх відомих і достовірних відомостей щодо земельної ділянки, а відтак свідомого приховування даного факту від представників територіальної громади, а тому вирішили відмовити ГО ВФСТ «Колос» у наданні дозволу на викуп вище вказаної земельної ділянки та звернулись з депутатським запитом до керівника Берегівської окружної прокуратури з приводу фактів, що стали відомі та з проханням про звернення до суду в інтересах Берегівської територіальної громади із позовом про скасування державної реєстрації даної земельної ділянки та вилученням відомостей з реєстру.

В свою чергу від керівника Берегівської окружної прокуратури надійшов лист, в якому зазначено намір прокуратури на вжиття заходів представницького характеру на захист інтересів держави з приводу порушення вимог законодавства допущених ГО ВФСТ «Колос. Спірна земельна ділянка сформована з порушенням статті 79-1 Земельного кодексу України, що знайшло своє відображення в висновку комплексної судової експертизи з питань землеустрою та зафіксовано в ухвалі Берегівського районного суду від 29.04.2024 у справі №297/1548/24.

Крім того, звертає увагу суду, що навіть проводячи візуальне порівняння земельної ділянки наданої у постійне користування ГО ВФСТ «Колос» за Державним актом ІІ-ЗК №002129 та земельної ділянки з кадастровим номером 2110200000:01:016:0174 (згідно відомостей Державного земельного кадастру та викопіровки з ортофотоплану місцевості) очевидно, що у цих земельних ділянок не просто різна конфігурація, а цілковито не співпадає.

Відтак, Берегівська міська рада не може надати право на викуп земельної ділянки з кадастровим номером 2110200000:01:016:0174, так як вона не тотожна тій, що була надана у постійне користування.

З огляду на наведені Берегівською міською радою доводи очевидно, що оскаржуване ГО ВФСТ «Колос» рішення від 02.08.2024 року №2915 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство «КОЛОС» обґрунтоване, прийняте з урахуванням достатніх та належних доказів, отриманих законним шляхом.

Вимога позивача щодо зобов`язання Берегівської міської ради надати дозвіл на передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки за кадастровим номером 2110200000:01:016:0174 носить характер примушування прийняття депутатами Берегівської міської ради рішення на користь ГО ВФСТ «Колос», ігноруючи право ради на власний розсуд вирішувати питання щодо продажу земельної ділянки та укладення договору. З огляду на наведені Берегівською міською радою доводи очевидно, що оскаржуване ГО ВФСТ «Колос» рішення обґрунтоване, прийняте з урахуванням достатніх та належних доказів, отриманих законним шляхом. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог в цілому.

24 вересня 2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, де викладено наступне.

Як вбачається із відповіді Берегівської міської ради № 2495/03-17 від 19.08.2024 року на адвокатський запит, а також відзиву відповідача, відповідно до якої відповідач надав позивачеві всі документи, які стали підставою для винесення оскаржуваного рішення, у розпорядженні Берегівської міської ради був знеособлений текст ухвали Берегівського районного суду Закарпатської області від 29.04.2024 року у справі №297/1548/24, роздрукований із ЄДРСР. Жодних запитів до Берегівського районного суду Закарпатської області та/або до органів досудового розслідування відповідач не здійснював. Тексту висновку експертизи, на яку йдеться посилання в описовій частині ухвали, не має ані позивач, ані відповідач. В ухвалі Берегівського районного суду Закарпатської області не встановлювалися будь-які обставини щодо позивача, чи щодо поданих позивачем документів для викупу земельної ділянки, у зв`язку із чим достовірність наданих позивачем документів не спростована у встановленому законом порядку. Крім того зазначає, що вище надані до відзиву матеріали не слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення відповідача, які просять оцінювати їх як неналежні та недостовірні докази у справі. Підсумовуючи вказане вище, оскільки у спірних правовідносинах відповідач обрав незаконний спосіб поведінки і при визнанні його судом протиправним залишиться єдиний можливий законний спосіб поведінки у формі наданні дозволу на викуп земельної ділянки - втручання у дискреційні повноваження відповідача у даному спорі є відсутнім. При цьому, доводи та заперечення, наведені у відзиві не спростовують доводів позовної заяви про те, що відповідач діяв не на підставі і не в спосіб, визначені законом, не відповідно до належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону, а також підтверджують позицію позивача про упередженість відповідача, у зв`язку із чим просить доводи та аргументи, наведені у відзиві відхилити та відмовити у задоволенні клопотання відповідача про витребування доказів.

30 вересня 2024 року від Берегівської міської ради Закарпатської області надійшли заперечення на відповідь на відзив, відповідно до яких зазначено, що провівши оцінку доводів і доказів поданих до позовної заяви та відповіді на відзив в сукупності - заперечує відносно правомірності таких, вважає їх надуманими, необґрунтованими та такими, що спрямовані на дискредитацію Берегівської міської ради, як органу місцевого самоврядування.Берегівською міською радою не заперечується факт допущеної бездіяльності при розгляді звернення ГО ВФСТ «Колос» про надання дозволу на викуп земельної ділянки. Більш того, Берегівська міська рада добросовісно і в найкоротший строк

виконала обов`язок покладений на неї за рішенням суду та розглянула заяву позивача на черговій сесії з винесенням співмірного та адекватного до наявних обставин рішення. Висновок позивача про те, що допущено бездіяльність є підставою для безумовного задоволення його вимог з надання дозволу на викуп є в корні хибним, адже ані Земельним кодексом України, ані іншими нормативно-правовими актами діючими на території України не передбачено безумовного задоволення вимог заявника у разі допущення бездіяльності.

З огляду на наведене, залишається незрозумілим обурення позивача на законне право Берегівської міської ради з реалізації права на захист шляхом залучення представників правоохоронних органів. Така поведінка позивача вкотре підкреслює явну неправомірність дій, і навіть злочинність намірів ГО ВФСТ «Колос» націлених на привласнення земель громади, та вказує на намагання будь-яким доступним способом дискредитувати Берегівську міську раду. Враховуючи те, що висновок експерта Закарпатського відділення Львівського науково - дослідного інституту судових експертиз за №3061-Е від 26.10.2023, що зберігається у матеріалах кримінального провадження №12024071060000369 стосується предмету доказування наявного спору, та він може слугувати доказом у даній справі з приводу неправомірності дій ГО ВФСТ «Колос» при реєстрації земельної ділянки, а відтак злочинності вимог з надання дозволу на викуп, вважає, що клопотання про витребування даного доказу може бути задоволене судом як з мотивів законності та обґрунтованості, так і віднайдення істини в справі. Враховуючи, що всі надані Берегівською міською радою матеріали та висновок експерта, який ми просимо витребувати стосуються предмету доказування у даній справі просимо задовольнити клопотання про витребування доказу та з урахування всіх обставин, наявних доказів та доводів наведених у відзиві та цих запереченнях просимо відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обставини встановлені судом

Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК №002129, виданого 05 травня 1997 року Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (далі Товариство «Колос») є постійним землекористувачем земельної ділянки, розміром 8,506 га, розташованої за адресою: вул. Корятовича, буд.1, м. Берегово, Закарпатська область.

Згідно Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС №925528від 12.10.2012 у власності Товариства «Колос» перебуває нерухоме майно комплекс, розташований за адресою: вул. Корятовича, буд. 1, м. Берегово, Закарпатська область.

02 жовтня 2023 року Товариство «Колос» подало до Берегівської міської ради Закарпатської області (далі Берегівська міська рада) заяву №280/01-5, в якій просило в порядку ст. 128 та п. 6-1 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України передати у власність шляхом викупу земельну ділянку, площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегово, вул. Корятовича, буд. 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.

При цьому у поданій заяві Товариство «Колос» надало згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки у розмірі 20% від експертної грошової оцінки земельної ділянки.

До заяви Товариство «Колос» долучило:

- копію Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ІІ-ЗК №002129,

- копію інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №348658935 від 30.09.2023,

- копію свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 12.10.2012 та витягу про державну реєстрацію прав від 15.10.2012,

- копію статуту Товариства «Колос» та копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Вказана заява була отримана Берегівською міською радою 02 жовтня 2023 року, що підтверджується відтиском печатки органу місцевого самоврядування на наявній в матеріалах справи копії заяви, та підписом уповноваженої особи.

Разом з тим, жодного рішення за результатами її розгляду Берегівська міська рада не прийняла.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі № 260/1201/24 , яке набуло законної сили 23.05.2024 вирішено:

-визнати протиправною бездіяльність Берегівської міської ради щодо неприйняття рішення за заявою Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174;

-зобов`язати Берегівську міську раду у встановленому законом порядку розглянути заяву Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174.

19 липня 2024 року міським головою З.Бобяк прийнято Розпорядження № 237"Про скликання чергової сорокової сесії Берегівської міської ради 8-го скликання 02 серпня 2024 року з порядком денним.

Докази оприлюднення -відсутні.

Питання за заявою Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» від 02.10.2023 року №280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174 - відсутнє.

31 липня 2024 року згідно Протоколу № 96 засідання постійної комісії з питань комунальної власності та земельних відносин (всього членів комісії 8, присутні 6, у Порядку денному -27 питань, запрошені- ОСОБА_3 ) №. 20 містить наступне:

- Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації "Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство "КОЛОС" . за - 6, проти-0.

Будь-які обговорення - відсутні.

Відповідачем надано суду :

1."Перелік питань, які пропонуються для розгляду на засіданні 40 сесії Берегівської міської ради VIII скликання 02 серпня 2024 року ( всього 93 питання ), де за № 85 Назва проекту рішення "Про Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації "Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство "КОЛОС"

Докази оприлюднення - відсутні.

2.Висновок Постійної комісії з питань комунальної власності та земельних відносин до проекту рішення Берегівської міської ради "Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації "Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство "КОЛОС" № 10-3540 від 30.07.2024, в якому зазначено наступне:

- Відповідно до

Регламенту Берегівської міської ради ,

ч. 10. ст. 47 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" ,

ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" постійна комісія з питань комунальної власності та земельних відносин Берегівської міської ради на засіданні31.07.2024 року розглянула підготовлений проект рішення Берегівськї міської ради "Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації "Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство "КОЛОС" ( реєстр № 10-3540).

-Члени постійної комісії з питань комунальної власності та земельних відносин рекомендують сесії Берегівській міській раді підтримати проект рішення в цілому.

3. Пояснювала записка до проекту рішення Берегівськї міської ради "Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації "Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство "КОЛОС":

1)Обгрунтування необхідності прийняття проекту рішення:

-Проект рішення ... розроблено .. у звязку із виявленням недостовірних відомостей у поданих документах.

2) Цілі і завдання прийняття проекту рішення

- Відмовити Громадській організації "Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство "КОЛОС" у наданнні дозволу на викуп земельної ділянки...у звязку з виявенням недостовірних відомостей у поданих документах.

02 серпня 2024 року Берегівською міською радою прийнято рішення від 02.08.2024 року №2915 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «КОЛОС», відповідно до якого зазначено:

Розглянувши рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 23,04.2024 року (справа 260/1201/24) та заяву (клопотання) ГО «ВФСТ «КОЛОС» №280/01-5 від 02.10.2023 року, щодо надання дозволу па викуп земельної ділянки з кадастровим номером 2110200000:01:016 0174, площею 8.506 га, в зв`язку із виявленням недостовірних відомостей у поданих документах, що підтверджено результатом розслідування кримінального провадження Хні2024071060000369, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України та ухвалою Берегівського районного суду від 29.04.2024 року (справа 297/1548/24),

керуючись пунктом «б» частини 5 статті 128 Земельного кодексу України

та ст.ст.26, 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні",

Берегівська міська рада ВИРІШИЛА :

Відмовити Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурио- с порти вис товариство «КОЛОС» у наданні дозволу на викуп земельної ділянки загальною площею 8,506 га, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174, за цільовим призначенням «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» (код KB ЦІП 07.01) у зв`язку із виявленням недостовірних відомостей у поданих документах.

15 серпня 2024 року на адресу Берегівської ради було скеровано адвокатський запит № 14/24, в якому в порядку ст. 24 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокат просила:

1. Надати належним чином засвідчену копію рішення Берегівської міської ради від 02.08.2024 року № 2915.

2. Надати належним чином засвідчені документи, які стали підставою для прийняття вказаного у п. 1 рішення, в тому числі пояснювальну записку.

3.Повідомити чи розглядався проєкт рішення «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно- спортивне товариство «КОЛОС» на засіданнях постійних депутатських комісій Берегівської міської ради. Якщо розглядався, прошу надати належним чином засвідчену копію протоколу засідання таких комісій.

4. Повідомити, в яких саме документах, доданих до заяви Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «КОЛОС» про викуп земельної ділянки, містяться недостовірні відомості та в чому полягає така недостовірність.

У відповідь на адвокатський запит Берегівська міська рада листом № 2495/03-17 від 19.08.2024 надала копії оскаржуваного рішення від 02.08.2024 року № 2915, пояснювальної записки до рішення, протоколу засідання постійної комісії з питань комунальної власності та земельних відносин від 31.07.2024 року, ухвалу Берегівського районного суду Закарпатської області від 29.04.2024 року .

Як вбачається із відповіді Берегівської міської ради № 2495/03-17 від 19.08.2024 року на адвокатський запит, відповідно до якої відповідач надав позивачеві всі документи, які стали підставою для винесення оскаржуваного рішення, у розпорядженні Берегівської міської ради був знеособлений текст ухвали Берегівського районного суду Закарпатської області від 29.04.2024 року у справі №297/1548/24, роздрукований із ЄДРСР.

В матеріалах даної справи міститься текст ухвали Берегівського районного суду Закарпатської області від 29.04.2024 року у справі №297/1548/24, роздрукований із ЄДРСР, відповідно до якого ухвалено:

Клопотання обвинуваченого ОСОБА_4 про закриття кримінального провадження на підставі п. 2 ч. 1 7. 49 КК України у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових Розслідувань за № 12024071060000369 від 26.03.2024 року, за обвинуваченням ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України - задовольнити. Кримінальне провадження № 12024071060000369 від 26.03.2024 року за обвинуваченням ОСОБА 4 ІНФОРМАЦІЯ 1 , уродженця м. Прага, Чеської Республіки, мешканця АДРЕСА 2 , громадянина України у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України - закрити у зв`язку із закінченням строків давності, звільнивши обвинуваченого від кримінальної відповідальності.

Ухвалою Берегівського районного суду Закарпатської області від 29.04.2024 року у справі №297/1548/24 закрито кримінальне провадження № 12024071060000369 від 26.03.2024 року у зв`язку із закінченням строків давності. За змістом ухвали, текст якої міститься в ЄДРСР, згідно висновку експерта Закарпатського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз № 3061-Е від 26.10.2023 року за результатами проведення комплексної судової експертизи з питань землеустрою конфігурація, лінійні проміри земельної ділянки, межі якої визначені планом зовнішніх меж землекористування згідно державного акта на право постійного користування землею ІІ-ЗК № 002129 від 05.05.1997 року не відповідає конфігурації та лінійним промірам земельної ділянки відповідно до технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж вищезазначеної земельної ділянки в натурі (на місцевості), а розроблена документація із землеустрою - технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку за кадастровим номером 2110200000:01:016:0174 не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землевпорядкування.

Відповідачем до відзиву надано копію депутатського запиту від 24.05.2024 року , в якому депутати вважають, що технічна документація позивача щодо відновлення меж земельної ділянки не відповідає вимогам земельного законодавства та просять керівника Берегівської окружної прокуратури звернутися до суду в інтересах Берегівської територіальної громади із позовом щодо виключення відомостей про земельну ділянку та відомостей про паво постійного користування ділянкою позивача з Державного земельного кадастру (незважаючи на те, що такий спір вже вирішувався в межах справи №260/707/23 за позовом міської ради). Надано фотокопію листа секретаря Берегівської міської ради від 24.05.2024 року про направлення вищезазначеного депутатського запиту.

Згідно копії листа керівника Берегівської окружної прокуратури від 04.06.2024 року №07.50-101-773-24/3069 ВИХ-24 прокурор запитує інформацію про те, чи зверталася та чи буде звертатися міська рада із позовом про визнання незаконною державної реєстрації земельної ділянки позивача.

З копії листа Берегівської окружної прокуратури від 05.06.2024 року №07.50-101-3101 вих24 , повідомляється, що у разі невжиття міською радою заходів щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки окружною прокуратурою будуть вживатися самостійні заходи представницького характеру.

Також відповідачем надана копія листа Берегівської міської ради від 07.06.2024 року №1707/03-17 на ім`я керівника Берегівської окружної прокуратури (без доказів надсилання чи вручення), в якому міська рада просить звернутися до суду в інтересах Берегівської територіальної громади із позовом щодо виключення відомостей про земельну ділянку та відомостей про паво постійного користування ділянкою позивача з Державного земельного кадастру.

Мотиви та норми права застосовані судом.

Ст. 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регулюється нормами глави 19 ЗК України.

Частинами . 1, 2 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Нормами ч. 1 ст. 128 ЗК України передбачено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Відповідно до п. 6-1 Розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів. Купівля земельних ділянок відповідно до цього пункту здійснюється за ціною, що дорівнює: нормативній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель сільськогосподарського призначення; експертній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель несільськогосподарського призначення.

Згідно ч. 2 ст. 128 ЗК України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви додаються:

а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);

б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.

г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.

Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч. 3 ст. 128 ЗК України).

Нормами ч. 5 ст. 128 ЗК України передбачено, що підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:

а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;

б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;

г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;

ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Як було вказано вище спірна земельна ділянка повністю сформована відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України з присвоєнням кадастрового номера 2110200000:01:016:0174 та державною реєстрацією права власності відповідача та речового права (право постійного користування) позивача.

Відповідно до пункту в) ч. 1 статті 195 Земельного кодексу України одним із основних завдань ведення державного земельного кадастру є запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про Державний земельний кадастр» одним із основних принципів Державного земельного кадастру є об`єктивність, достовірність та повнота відомостей у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до частини 6 статті 5 Закону України «Про Державний земельний кадастр» програмне забезпечення Державного земельного кадастру має забезпечувати розподільне зберігання відомостей Державного земельного кадастру, документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, з метою підтвердження їх походження, цілісності та достовірності.

Згідно із пунктом 12 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Отже відповідачем не надано суду доказів про визнання недійсними, недостовірними або нечинними документів, поданих позивачем до заяви .

Посилання відповідача на результати досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12024071060000369 від 26.03.2024 року та ухвалу Берегівського районного суду від 29.04.2024 року у справі №297/1548/24 як на підставу недостовірності відомостей, то суду не надано доказів наявності вироку суду, який набав законної сили , що стосується як позивача у даній справі та поданих позивачем документів до своєї заяви.

Як встановлено судом, то на всіх етапах підготовки оскаржуваного рішення відсутні будь-які письмові докази, які враховані віповідачем і вказують на недостовірність поданих документів позивачем.

ЗУ "Про адміністративну процедуру" № 2073-IX регулює відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб`єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.

Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону № 2073-IX:

- адміністративний орган - орган виконавчої влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб`єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації.

-адміністративна справа (далі - справа) - справа, що стосується публічно-правових відносин щодо забезпечення реалізації права, свободи чи законного інтересу особи та/або виконання нею визначених законом обов`язків, захисту її права, свободи чи законного інтересу, розгляд якої здійснюється адміністративним органом;

-адміністративний акт - рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов`язків окремої особи (осіб);

- адміністративне провадження - сукупність процедурних дій, що вчиняються адміністративним органом, і прийнятих процедурних рішень з розгляду та вирішення справи, що завершується прийняттям і, в необхідних випадках, виконанням адміністративного акта

Відповідно до ст. 8 ЗУ "Про адміністративну процедуру" адміністративний орган забезпечує належність та повноту з`ясування обставин справи, безпосередньо досліджує докази та інші матеріали справи. Адміністративний орган під час здійснення адміністративного провадження враховує всі обставини, що мають значення для вирішення справи. Адміністративний орган зобов`язаний обґрунтовувати адміністративні акти, які він приймає, крім випадків, визначених законом. Адміністративний акт, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи, повинен містити мотивувальну частину, що відповідає вимогам цього Закону.

Адміністративний орган зобов`язаний встановлювати обставини, що мають значення для вирішення справи, і за необхідності збирати для цього документи та інші докази з власної ініціативи, у тому числі без залучення особи витребовувати документи та відомості, отримувати погодження та висновки, необхідні для вирішення справи.( ч. 1 ст. 16 Закону "Про адміністративну процедуру".

Відповідно до статті 47 Закону № 2073-IX:

1. Під час підготовки справи до розгляду та вирішення, крім невідкладного розгляду та вирішення справи (стаття 60 цього Закону), адміністративний орган встановлює наявність та достатність матеріалів у справі, а також за необхідності:

1) витребовує додатково документи та відомості, що перебувають у володінні органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, що належить до сфери його управління;

2) залучає до участі в адміністративному провадженні адресата, повідомляє йому правові підстави початку адміністративного провадження та можливі наслідки прийняття адміністративного акта;

3) повідомляє заінтересованим особам про початок адміністративного провадження та про їхні права на участь в адміністративному провадженні;

4) повідомляє учасникам адміністративного провадження порядок ознайомлення з матеріалами справи, їхні права і обов`язки;

5) надає учасникам адміністративного провадження можливість подати документи, клопотання, пояснення та зауваження, довести обставини, що мають значення для вирішення справи;

6) вирішує питання про необхідність залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду справи, призначення експертизи, проведення огляду на місці або огляду речей, проведення слухання у справі;

7) виконує інші передбачені законом обов`язки в рамках адміністративного провадження.

2. Витребування необхідних документів та відомостей, збирання доказів, проведення слухання у справі та інші процедурні дії під час адміністративного провадження здійснюються відповідно до вимог цього Закону.

...........У відповідності до ст. 49 Закону № 2073-IX. адміністративний орган повідомляє адресата та заінтересованих осіб про початок адміністративного провадження невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку, у порядку, передбаченому цим Законом.

У раз якщо адресат та/або заінтересована особа невідомі, адміністративний орган розміщує повідомлення на своєму офіційному веб-сайті або оприлюднює його в інший визначений законодавством спосіб.

У повідомленні зазначаються права та обов`язки учасника адміністративного провадження, у тому числі порядок ознайомлення з матеріалами справи, а також способи подання ним своїх пояснень та зауважень у справі та строк, протягом якого особа має право їх подати. Якщо необхідна особиста присутність учасника адміністративного провадження або його представника під час розгляду та вирішення справи (вчинення процедурної дії), у повідомленні наводиться обґрунтування такої необхідності.

За ст. 53 Закону № 2073-IX .доказами в адміністративному провадженні є будь-які фактичні дані, на підставі яких адміністративний орган у визначеному законодавством порядку встановлює наявність чи відсутність обставини, що має значення для вирішення справи.

2. Засобами доказування в адміністративному провадженні можуть бути:

1) пояснення учасників адміністративного провадження;

2) документи;

3) дані відповідних національних електронних інформаційних ресурсів;

4) результати обробки (перевірки) даних в автоматичному режимі;

5) речі;

6) пояснення свідків;

7) висновки або пояснення експертів, консультації або роз`яснення спеціалістів.

3. Належними є докази, які містять інформацію про обставини, що мають значення для вирішення справи.

4. Адміністративний орган не бере до розгляду докази, які не стосуються обставин справи, належно обґрунтувавши таку відмову.

5. Адміністративний орган не бере до уваги докази, одержані з порушенням закону.

6. Обставини, які згідно із законодавством повинні бути підтверджені певними доказами та/або засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими доказами та/або засобами доказування.

7. Якщо законодавством не визначено докази та/або засоби доказування, якими можуть підтверджуватися обставини справи, адміністративний орган на власний розсуд визначає належність, допустимість, достовірність та достатність зібраних ним чи наданих учасниками адміністративного провадження доказів.

8. Учасник адміністративного провадження має право подати до адміністративного органу клопотання про витребування доказу, що перебуває у володінні органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, що належить до сфери його управління. У такому клопотанні зазначається обставина справи, наявність чи відсутність якої може підтвердити цей доказ.

Адміністративний акт, прийнятий у письмовій формі, або усний адміністративний акт, підтверджений у письмовій формі, повинен мати мотивувальну частину (крім випадків, передбачених частиною шостою цієї статті).

Відповідно до статті 72 Закону № 2073-IX мотивування (обґрунтування) адміністративного акта в письмовій формі повинно забезпечувати особі можливість правильно його зрозуміти та реалізувати своє право на оскарження адміністративного акта.

2. У мотивувальній частині адміністративного акта зазначаються:

1) дата подання заяви або скарги та стислий зміст вимоги, що в ній міститься (у разі прийняття акта за заявою або скаргою особи);

2) фактичні обставини справи;

3) зміст документів та відомості, враховані під час розгляду справи;

4) посилання на докази або інші матеріали справи, на яких ґрунтуються висновки адміністративного органу;

5) детальна правова оцінка обставин, виявлених адміністративним органом, та чітке зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин.

На підставі вищенаведеного, суд дійшов висновку, що відповідачем не дотримано вищевказані вимоги адміністративного провадження встановлені Законом № 2073-IX як на етапі подання заяви позивачем, так в процесі підготовки оскаржуваного рішення так і самого змісту і форми рішення, не врахован як засоби доказування , так і право особи брати участь у прийнятті рішення, чим самим порушено права та інтереси заявника., у звязку з чим чим оскаржуване рішення не відповідає також і вимогам ч. 2 ст. 2 КАСУ.

Щодо вимоги позивача зобовязати відповідача надати Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (код ЄДРПОУ 01287191) дозвіл на передачу у власність шляхом викупу земельну, то без дотримання відповідачем дій визначених Законом № 2073-IX дана позовна вимога передчасна , а тому у суду на даному етапі відсутні повноваження для її задоволення.

Керуючись ст.ст. 245-246 КАСУ суд

вирішив:

Позов Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (код ЄДРПОУ 01287191) - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Берегівської міської ради (код ЄДРПОУ 04053683) від 02.08.2024 року №2915 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельної ділянки Громадській організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «КОЛОС».

Зобов`язати Берегівську міську раду (код ЄДРПОУ 04053683) у встановленому законом порядку повторно розглянути заяву Громадської організації «Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство «Колос» (код ЄДРПОУ 01287191) від 02.10.2023 року № 280/01-5 про передачу у власність шляхом викупу земельну ділянку площею - 8,506 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), яка знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, м. Берегове, вулиця Корятовича, 1, кадастровий номер 2110200000:01:016:0174 з дотримання вимог ЗУ "Про адміністративну процедуру" та врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В решті позовних вимог-відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів.

СуддяЗ.Б.Плеханова

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123100153
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —260/5783/24

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Рішення від 15.11.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні