Рішення
від 05.11.2024 по справі 260/5923/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

05 листопада 2024 року м. Ужгород№ 260/5923/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гебеш С.А.

при секретарі судових засідань - Романець Е.М.

та осіб, які беруть участь у судовому засіданні:

представник позивача - Борсенко О.В.,

представник відповідачів - Жемонська М.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАРС ЮКРЕЙН" до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "СОЛАРС ЮКРЕЙН" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, а саме:

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області № 11148725/43124592 від 31.05.2024 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 11 від 29.03.2024 року;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 29.03.2024 р. ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» днем фактичного подання податкової накладної на реєстрацію.

Стягнути на користь ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» судові витрати по справі за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Закарпатській області та ДПС України.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем сформовано податкову накладну № 11 від 29.03.2024 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено та вказано, що обсяг постачання товару/послуги 43.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. На виконання вказаного ТОВ "Соларс Юкрейн" було направлено на адресу ГУ ДПС у Закарпатській області повідомлення від 16.05.2024 року №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинено, з відповідними поясненнями, зазначено про те, що податкова накладна складена за подією яка сталася раніше, а саме за фактом отримання на рахунок грошових коштів у якості попередньої оплати за договором, а також надано й інші документи. Однак, рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН ГУ ДПС у Закарпатській області від 31.05.2024 року № 11148725/43124592 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 11 від 29.03.2024 року, у зв`язку ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів, стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію якої було зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Позивач вважає вказане рішення та рішення за результатами розгляду скарги протиправним та таким, що суперечить нормам чинного ПК України.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.

26 вересня 2024 року відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву, із змісту якого вбачається, що такий проти позову заперечує, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Заперечуючи проти позову вказує на те, що позивачем не надано додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. Вказує на те, що позивач мав достатньо часу для того щоб повторно подати повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів.

В той же день, відповідачем 2 також подано відзив на позовну заяву, із змісту якого вбачається, що такий проти позову заперечує, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

30.09.2024 року представником позивача подано до суду відповідь на відзив, де вказав на те, що вимога податкового органу про надання додаткових пояснень та документів, вказаних у повідомленні документів позбавлена фактичних підставі, є необґрунтованою та по суті є зловживанням правом вимоги додаткових документів. По суті вимога податкового органу про отримання додаткових документів є намаганням дослідити господарську операцію в тому числі і на предмет її реальності та оформлення первинними документами, що можливе лише у процедурі проведення документальної перевірки.

04.10.2024 року Відповідачем 1 та Відповідачем 2 подано заперечення на відповідь на відзив, які є аналогічними за змістом.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду 11 жовтня 2024 року закрито підготовче провадження у даній справі та призначено таку до судового розгляду.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив суд позов задоволити, з мотивів наведених у позовній заяві.

Представник відповідачів у судовому засіданні проти позову заперечила, просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог, як безпідставних.

Заслухавши представників сторін, розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» було оформлено податкову накладну за № 11 від 29 березня 2024 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 15).

Як зазначає позивач та не заперечується відповідачами, згідно отриманої квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 18 квітня 2024 року реєстрацію податкової накладної №11 від 29 березня 2024 року зупинено (а.с.16).

Так, запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

На виконання вказаного, ТОВ «СОЛАРС Юкрейн», було направлено на адресу ГУДПС у Закарпатській області повідомлення № 3 від 16 травня 2024 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.17).

Із вказаного повідомлення вбачається, що позивач надав пояснення та вказав про те, що ТОВ "СОЛАРС ЮКРЕЙН" є підприємством, яке займається торгівлею сонячними панелями та надає послуги з установки, монтажу та на лаштування сонячних електростанцій. Послуги є невід`ємною частиною поставки сонячних панелей, адже без них панелі не можна використовувати за їх призначенням. Реєстрація податкової накладної №11 від 29 березня 2024 року було зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України детальне пояснення надано у додатках (а.с. 17).

Як вбачається із квитанції №2 повідомлення від 16 травня 2024 року №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено прийнято до розгляду (а.с. 20).

Із вказаного повідомлення вбачається, що 26.01.2023 року був заключений договір №02/01/23 між ТОВ "ЕКО ВОЛЬТ" та Приватним підприємством "СІО". 02.02.2023 року надійшла часткова оплата на суму 2760836,40 гривень, 20.03.2023 року відвантажено ПП "СІО" обладнання для будівництва сонячної електростанції потужністю 150 КВт. Остаточний розрахунок було отримано 27.03.2023 року у сумі 1189693,20 гривень. Транспортування всіх ТМЦ було здійснено власним транспортом - автомобілем марки Renaut Dokker, який знаходиться на балансі підприємства. Детальна інформація у додатках (а.с.82).

Відповідно до квитанції №2 повідомлення від 04.05.2023 року №3 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено не прийнято до розгляду: по ПН від 20.03.2023 року №2 вже є прийняте до розгляду/розглянуте повідомлення від 24.04.2023 року №1; по ПН від 20.03.2023 року №4 вже є прийняте до розгляду/розглянуте повідомлення від 24.04.2023 року №1 (а.с. 83).

05.05.2023 року позивачем подано повідомлення №1 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 84).

Із вказаного повідомлення, зокрема вбачається, що між позивачем - ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» як підрядником та ТОВ «РІВЕР ПАРК ЛТД» як замовником був укладений Договір № 20-03/24 РП від 20 березня 2024 за яким позивач зобов`язався на свій ризик, з власних матеріалів та власними засобами виконати комплекс робіт, а саме поставку, монтаж та налаштування сонячної електростанції потужністю 57,5 кВт по сонячних фотомодулях та 50 кВт по інверторному обладнанню згідно Специфікації з розміщенням сонячних фотомодулів та підключенням до внутрішніх електромереж Замовника та розташуванням даху будівлі, яка розташована за адресою: м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 (приміщення готелю «Лісова пісня»), а замовник зобов`язався оплатити їх.

Загальна сума Договору № 20-03/24 РП від 20.03.2024 включає вартість обладнання, матеріалів, робіт, що виконуються за цим договором ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» та транспортних витрат. Загальна сума Договору включає суму всіх Актів передачі виконаних робіт, видаткових накладних по даному Договору та становить 1 141 422 (один мільйон сто сорок одна тисяча чотириста двадцять дві) грн. 00 коп. в тому числі ПДВ 20%.

В пункті 2.2 Договору 20-03/24 РП від 20.03.2024 сторони визначили, що оплата за Договором здійснюється Замовником в наступному порядку:

2.2.1. Замовник вносить передоплату в розмірі 228 284,00 грн.;

2.2.2.Замовник вносить суму в розмірі 456 569,00 грн. після поставки Підрядником всіх матеріалів та обладнання згідно Специфікації на об`єкт Замовника, що підтверджується підписанням Сторонами відповідної видаткової накладеної (накладних).

Тобто роботи виконуються виключно на умовах попередньої оплати.

29 березня 2024 року ТОВ «РІВЕР ПАРК ЛТД» перерахувало на рахунок ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» 228 284,00 грн. з призначенням платежу: передоплата за сонячну електростанцію згідно договору № 20-03/24 РП від 20.03.2024 у сумі 190236,67 грн., ПДВ - 20% 38047,33 грн.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 травня 2024 року №11148725/43124592 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 11 від 29 березня 2024 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (а.с. 9).

Позивач не погодився з вказаним рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 травня 2024 року №11148725/43124592 та оскаржив його в адміністративного порядку.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20 червня 2024 року №37405/43124592/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с. 63).

Судом встановлено, що позивач не погодившись із даними рішеннями звернувся із позовом до суду.

Судом також встановлено, що ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙ» є юридичною особою, яке була зареєстроване 19 липня 2019 року, з видами економічної діяльності підприємства: 46.69 оптова торгівля іншими машинами й устаткуваннями; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.91 роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 47.99 інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 43.21 електромонтажні роботи; 45.11 торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.19 торгівля іншими автотранспортними засобами; 46.21 оптова торгівля зерном; 46.31 оптова торгівля фруктами й овочами; 46.32 оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами; 46.33 оптова торгівля молочними і продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.34 оптова торгівля напоями; 46.35 оптова торгівля тютюновичми виробами; 46.36 оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.37 оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами; 46.38 оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі робою, ракоподібними та молюсками; 46.39 неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 49.42 надання послуг перевезення речей (переїзду); 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 27.20 виробництво батарей і акумуляторів; 33.14 ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування; 43.11 знесення; 43.12 підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.13 розвідувальне буріння; 43.29 інші роботи із завершення будівництва; 43.99 інші спеціалізовані будівельні роботи;

Так у судовому засіданні встановлено, що між позивачем ТОВ "СОЛАРС ЮКРЕЙН" як підрядником та ТОВ "РІВЕР ПАРК ЛТД як замовником укладено Договір №20-063/24 РП від 20 березня 2024 року, за яким Підрядник обов`язується на свій ризик, з власних матеріалів і своїми засобами виконати комплекс робіт, а саме: монтаж та налаштування сонячної електростанції потужністю 57,5 кВт по сонячних фотомодулях та 50 кВт по інверторному обладнанню згідно Специфікації з розміщенням сонячних фотомодулів та підключенням до внутрішніх електромереж Замовника та розташуванням даху будівлі, яка розташована за адресою: м. Ковель, бульвар Лесі Українки, 12 (приміщення готелю «Лісова пісня»), а замовник зобов`язався оплатити їх.

Загальна вартість Договору № 20-03/24 РП від 20 березня 2024 року включає вартість обладнання, матеріалів, робіт, що виконуються за цим договором ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» та транспортних витрат. Загальна сума Договору включає суму всіх Актів передачі виконаних робіт, видаткових накладних по даному Договору та становить 1 141 422 (один мільйон сто сорок одна тисяча чотириста двадцять дві) грн. 00 коп. в тому числі ПДВ 20%.

В пункті 2.2 Договору 20-03/24 РП від 20.03.2024 сторони визначили, що оплата за Договором здійснюється Замовником в наступному порядку:

2.2.1. Замовник вносить передоплату в розмірі 228 284,00 грн.;

2.2.2.Замовник вносить суму в розмірі 456 569,00 грн. після поставки Підрядником всіх матеріалів та обладнання згідно Специфікації на об`єкт Замовника, що підтверджується підписанням Сторонами відповідної видаткової накладеної (накладних);

2.2.3.Решта суми, зазначеної в п. 2.1 Договору, оплачується Замовником, за умови здійснення всього об`єму робіт, що підтверджується підписанням Акта виконаних робіт всіма сторонами Договору.

29 березня 2024 року на виконання п. 2.2.1. Договору 20-03/24 РП від 20.03.2024 замовник - ТОВ «РІВЕР ПАРК ЛТД» перерахувало на рахунок ТОВ «СОЛАРС ЮКРЕЙН» 228 284,00 грн. з призначенням платежу: передоплата за сонячну електростанцію згідно договору № 20-03/24 РП від 20.03.2024 у сумі 190236,67 грн., ПДВ - 20% 38047,33 грн (а.с. 14).

Із вказаної виписки вбачається, що кошти в сумі 228284,00 - передоплата за сонячну електростанцію згідно договору №20-03/24 РП від 20 березня 2024 року у сумі 190236,67 грн, ПДВ 20% - 38047,33 грн.

Сплата вказаних коштів відповідає умовам Договору.

Із поданої накладної вбачається, що така складена постачальником ТОВ СОЛАРС ЮКРЕЙН" отримувачу ТОВ "РІВЕР ПАРК ЛТД" вартістю 228284,00 гривень, в тому числі ПДВ 38047,33 гривень, вартість послуг без ПДВ - 190236,67 гривень (а.с. 15).

Вказана податкова декларація була подана позивачем на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач, відмовляючи у реєстрації податкової накладної вказав на те, що позивачем частково не надано письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі, стосовно реєстрації податкової накладної, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VI (далі ПК України).

Як встановлено п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої ПН/РК сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої ПН/РК. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас за приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких ПН/РК в ЄРПН. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).

Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки ПН/РК, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки ПН/РК визначено, що ПН/РК відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім ПН/РК, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПН/РК до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих ПН/РК, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН/РК, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:

1) номер та дата складення ПН/РК;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарської операцій, за результатами якої була виписана відповідна податкова накладна, що підтверджено повідомленням від 16 травня 2024 року та додатковими поясненнями, яке прийнято відповідно до квитанції №2 (а.с. 20).

Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме частково конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Із оскаржених рішень відповідача видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є ненадання/часткове ненадання копій документів, хоча суд вказує про те, що позивач неодноразово подавав повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, яка була зупинена.

У квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Водночас, суд звертає увагу, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

Разом з тим, на етапі ж реєстрації податкових накладних такими повноваженнями як дослідження господарських операцій податковий орган не наділений.

Аналізуючи вищенаведене, суд зазначає, що неістотні недоліки в документах, в тому числі і технічні, на які вказав представник відповідача, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

В даному ж випадку відповідачами взагалі не зазначено будь-яких недоліків наданих позивачем документів, якими підтверджується його право на реєстрацію спірної податкової накладнї.

Тому рішення Головного управління ДПС у Закарпатській області про відмову в реєстрації спірної податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН суд враховує наступне.

Згідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію ПН/РК (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації ПН/РК, яке набрало законної сили, такі ПН/РК реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Отже, реєстрація в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення відповідача, а подані позивачем пояснення, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, за якими складена спірна податкова накладна, так як відповідає умовам Договору від 20 березня 2024 року, ознак порушення вимог законодавства щодо складення податкової накладеної не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН також належить задовольнити.

Відповідно до частин першої та сьомої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у сумі 2422,40,00 грн., який належить йому компенсувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 72-73, 76-77, 143, 243-246, 255 КАС України суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАРС ЮКРЕЙН" до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задоволити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Закарпатській області №11148725/43124592 від 31 травня 2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №11 від 29 березня 2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ - 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 29 березня 2024 року року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "СОЛАРС ЮКРЕЙН" днем фактичного подання накладної на реєстрацію.

Стягнути солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ - 43005393) та Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, код ЄДРПОУ ВП 44106694) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛАРС ЮКРЕЙН" (90332, Закарпатська область, Берегівський район, смт. Королево, вул. Центральна, буд. 85, код ЄДРПОУ - 43124592) судовий збір у розмірі 2422,40 (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні сорок копійок), що сплачений згідно платіжної інструкції № 758 від 04 вересня 2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги на рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 15 листопада 2024 року.

СуддяС.А. Гебеш

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено20.11.2024
Номер документу123100247
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —260/5923/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 05.11.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні