ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18 листопада 2024 року Справа № 280/6540/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, просп. Соборний, 158-Б)
про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» надійшла позовна заява Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - позивач) до Акціонерного товариства «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» (далі - відповідач або АТ «ЗАЛК»), в якій позивач просить суд стягнути з відповідача заборгованість у розмірі 492 417,29 грн по неправомірно виплачених страхових коштах та штрафу за неправомірно виплачені страхові кошти.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що документальною перевіркою дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України встановлено неправомірне використання АТ «ЗАЛК» страхових коштів, внаслідок чого відповідачем прийнято рішення від 13.05.2024 № 21/1 на загальну суму 492 417,29 грн (неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 328 278,19 грн та штраф у розмірі 50% - 164 139,10 грн). Відповідачем оплата заборгованості не здійснювалася, а тому вона підлягає примусовому стягненню у судовому порядку. На підставі викладеного просить задовольнити позов.
Ухвалою суду від 19.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі №280/6540/24; ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідач відзиву на позов не направив.
Частиною другою статті 175 КАС України встановлено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Позивачем пред`явлено вимогу, яка згідно пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) належить до справ незначної складності та підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд звертає увагу на наступне.
Акціонерне товариство «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» (код ЄДРПОУ 00194122) зареєстровано в якості юридичної особи.
Згідно з наказом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області «Про проведення планових перевірок страхувальників» від 30.01.2024 № 89, позивачем проведена документальна планова виїзна перевірка дотримання порядку використання страхувальником (АТ «ЗАЛК) коштів Фонду соціального страхування України. за результатами якої складено акт від 12.04.2024 № 0800-1102-3/30.
За результатами перевірки встановлено порушення відповідачем:
частини 4 статті 12 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV), якою передбачено, що застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку, за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на страхові виплати відповідно до цього Закону в таких розмірах: допомога по тимчасовій непрацездатності - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку;
пункту 29 постанови КМУ від 26.09.2001 № 1266 «Про обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням», яким передбачено, що якщо протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування застрахована особа має страховий стаж менше шести місяців, середня заробітна плата визначається для розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності (крім тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, що пов`язані з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням), оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця - виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище за розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом у місяці настання страхового випадку.
За висновками акту перевірки страхувальником призначено та виплачено матеріальне забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду без врахування розміру середньої заробітної плати, передбаченої для випадків наявності страхового стажу менше шести місяців протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку по наступним особам: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55
Неправомірно використана сума страхових коштів Фонду склала 328 278,19 грн (70 страхових випадків, 1009 днів непрацездатності).
Також, перевіркою встановлено порушення відповідачем частини 1 статті 26 Закону № 1105, згідно якої фінансування страхувальників для надання страхових виплат за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності застрахованим особам здійснюється територіальними органами уповноваженого органу управління в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України, та пункту 10 «Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України», затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 12, яким передбачено, після проведення виплат за рахунок коштів Фонду страхувальник надсилає повідомлення про проведення виплат за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку. Повідомлення може бути надіслано в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису або надіслано листом з повідомленням, або надано безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції Фонду чи його відділення. Повідомлення надсилається страхувальником протягом місяця з дня проведення виплат.
За висновками акту перевірки повідомлення про проведення виплат у 2023 році подавалися страхувальником з порушенням передбачених термінів, встановлених пунктом 10 Порядку від 19.07.2018 № 12.
Акт перевірки містить відмітку про відмову від підписання та отримання керівником або уповноваженою особою страхувальника акта перевірки: на день підписання 12.04.2024 керівник АТ «ЗАЛК» відсутній, головний бухгалтер від підписання та отримання акту відмовилася.
В подальшому, від АТ «ЗАЛК» на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області надійшло Заперечення до акту перевірки від 23.04.2024 № 021/00-1093 (від 24.04.2024 вх. № 8791/8), на яке надано відповідь від 03.05.2024 № 0800-1102-8/37781.
На підставі акту перевірки від 12.04.2024 № 0800-1102-3/30 відповідачем прийнято рішення від 13.05.2024 № 21/1 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду на загальну суму 492 417,29 грн (неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 328 278,19 грн та штраф у розмірі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 164 139,10 грн).
Рішення отримано страхувальником рекомендованою поштою 17.05.2024, однак ним не оскаржено; доказів протилежного матеріали справи не містять. Отже, рішення від 13.05.2024 № 21/1 є чинним.
Наведені обставини зумовили звернення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області до суду із вимогою стягнути з відповідача неправомірно виплачені страхові кошти та штраф за неправомірно виплачені страхові кошти.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними мотивами.
Пунктом 12 ч. 1 ст. 1 Закону № 1105-XIV установлено, що страхові кошти - акумульовані страхові внески, суми від фінансових санкцій та інші надходження відповідно до законодавства для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом.
Частиною першою статті 4 Закону № 1105-XIV визначено, що уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є, зокрема, здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів. (п. 5 ч. 1 ст. 5 Закону № 1105-XIV).
Уповноважений орган управління та його територіальні органи мають право: накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону. (п. 6 ч. 1 ст. 6 Закону № 1105-XIV).
Відповідно до частини 3 статті 8 Закону № 1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
Згідно частини 5 статті 8 Закону № 1105-XIV, роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання страхових коштів; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або уповноваженому органу управління внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
В силу абз. 1 частини 6 статті 8 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються до бюджету уповноваженого органу управління в порядку, встановленому законом. (ч. 7 статті 8 Закону № 1105-XIV).
Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені уповноваженого органу управління мають керівники територіальних органів уповноваженого органу управління та їх заступники. (ч. 8 статті 8 Закону № 1105-XIV).
Згідно з частиною другою статті 10 Закону № 1105-XIV, строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості не застосовується.
Пунктом 2 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1105-XIV встановлено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону.
Пунктом 6 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1105-XIV установлено, що з дня набрання чинності цим Законом платники страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, платники єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та отримувачі виплат (матеріального забезпечення) є такими, що зареєстровані (взяті на облік) Пенсійним фондом України. Їх перереєстрація не здійснюється.
Як встановлено ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідач доказів сплати заборгованості не надав, з огляду на що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до положень ст. 139 КАС України судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 243-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області - задовольнити.
Стягнути з Акціонерного товариства «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» (69032, м. Запоріжжя, Південне шосе, 15; код ЄДРПОУ 00194122) заборгованість у розмірі 492 417 (чотириста дев`яносто дві тисячі чотириста сімнадцять) гривень 29 коп. по неправомірно виплаченим страховим коштам та штрафу за неправомірно виплачені страхові кошти, яку перерахувати на рахунок Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, просп. Соборний, 158-Б, р/р UA473139570000025604300021563, МФО 313957, код ЄДРПОУ 20490012).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення виготовлено та підписано 18.11.2024.
Суддя Ю.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123100571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні