ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ПРО ЗАМІНУ СТОРОНИ У СПРАВІ ТА ВІДКЛАДЕННЯ
ПІДГОТОВЧОГО ЗАСІДАННЯ
18 листопада 2024 року Справа № 808/3050/16 м. Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В. розглянувши питання про відкладення підготовчого засідання в адміністративній справі за позовною заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Токмацької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення рішення, вимоги про сплату боргу (недоїмки) та рішення про застосування штрафних санкцій, -
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа підприємець ОСОБА_1 (далі позивач, Підприємець) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Токмацької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (далі відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправними та скасування:
- податкового повідомлення рішення від 01 вересня 2016 року №0002221302, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 118706,36 грн, у тому числі за податковими зобов`язаннями на 94 965,09 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями на 23 741,27 грн);
- вимоги від 01 вересня 2016 року №Ф-163 про сплату боргу (недоїмки) з єдиного внеску в сумі 192 212,94 грн;
- рішення від 01 вересня 2016 року №230 про застосування штрафних санкцій в сумі 20 778,86 грн за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 10 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2017 року, позов задоволено в повному обсязі.
Постановою Верховного Суду від 23 серпня 2024 року частково задоволено касаційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області, скасовано Запорізького окружного адміністративного суду від 10 травня 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2017 року, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Після повторного перерозподілу справи, проведеного в порядку КАС України, справу передано судді Запорізького окружного адміністративного суду Татаринову Д.В. на розгляд.
Ухвалою суду від 09 вересня 2024 року розгляд адміністративної справи №808/3050/16 (провадження №СН/280/33/24) призначено за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 30 вересня 2024 року о 10 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 30 вересня 2024 року підготовче засідання відкладено на 22 жовтня 2024 року 11 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 22 жовтня 2024 року підготовче засідання призначено на 18 листопада 2024 року о/об 10 год. 00.
30 жовтня 2024 року до суду надійшов лист Міністерства соціальної політики України, в якому повідомлено фактичне місце проживання позивача: АДРЕСА_1 .
З метою реалізації позивачем можливості прибуття у судове засідання та надання пояснень, додаткових доказів і повного, об`єктивного та всебічного розгляду адміністративної справи, судом на адресу позивача, повідомлену листом Міністерства соціальної політики України, направлено копії ухвал Запорізького окружного адміністративного суду, постановлених судом після прийняття адміністративної справи №808/3050/16 до провадження суддею Татариновим Д.В.
Однак, станом на 18 листопада 2024 року у суду відсутня інформація щодо одержання позивачем вищезазначених ухвал суду.
Представник відповідача подав до суду клопотання, в якому просить замінити Токмацьку ОДПІ ГУ ДФС у запорізькій області (ЄДРПОУ 38489916) на правонаступника - Головне управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП: 44118663).
Вирішуючи заявлене клопотання, суд виходить з того, що відповідно до частини першої статті 42 КАС України учасниками справи є сторони, треті особи. Сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач (частина перша статті 46 цього Кодексу).
Положеннями статті 46 КАС України (із урахуванням визначення понять «позивач» і «відповідач», що містяться у статті 4 КАС України) визначено, що позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
У свою чергу під суб`єктом владних повноважень розуміється орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункту 7 частини першої статті 4 КАС України).
Частиною третьою статті 43 КАС України передбачено, що здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).
Одним з елементів системи центральних органів виконавчої влади є відповідні територіальні органи.
Згідно з положеннями частин другої-третьої статті 21-1 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, визначені частиною першою цієї статті, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України. Положення про такий територіальний орган затверджуються керівником відповідного центрального органу виконавчої влади за погодженням з міністром, який спрямовує та координує діяльність відповідного центрального органу виконавчої влади.
За приписами частини першої статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Відповідно до підпункту 41.1.1 пункту 41 статті 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Розмежування повноважень і функціональних обов`язків контролюючих органів визначається законодавством України (пункт 41.5 статті 41 Податкового кодексу України).
Судом встановлено, що згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 893 «Про деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» утворено територіальні органи державної податкової служби.
На виконання постанови Кабінету міністрів України від 30 вересня 2020 року № 893 «Про деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» ДПС України видано наказ від 30 вересня 2020 року №529 «Про утворення територіальних органів ДПС».
Наказом Державної податкової служби України від 08 жовтня 2020 року №556 ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи ДПС.
Наказом Державної податкової служби України від 12 листопада 2020 року №643 затверджено положення про територіальні органи.
Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління ДПС у Запорізькій області, затвердженого Наказом ДПС України №643 від 12 листопада 2020 року останнє є правонаступником усіх прав та обов`язків Головного управління ДПС у Запорізькій області (43143945).
Згідно Наказу Державної податкової служби України від 24 грудня 2020 року № 755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» визначено розпочати з 01 січня 2021 року здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30 вересня 2020 року № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови № 893.
Згідно пунктом 7 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Відповідно до статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 12 червня 2018 року у справі № 2а-23895/09/1270.
Згідно правової позиції, висловленої ВС у Постанові від 11 жовтня 2019 року по справі № 812/1408/16 особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Наказом ДПС України від 30 вересня 2020 року № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», відповідно до статті 21-1 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» та Положення про Державну податкову службу України, затвердженого Постановою КМУ від 06 березня 2019 року №227(зі змінами) утворено відокремлені підрозділи ДПС територіальні органи, серед яких є Головне управління ДПС у Запорізькій області.
Наказом ДПС України від 12 листопада 2020 року №649 «Про структури територіальних органів ДПС» введено в дію структури територіальних органів ДПС.
Згідно, наказу № 309 від 22 грудня 2022 року Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, місто Токмак входить до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані території Російською Федерацією.
Отже, відбулась фактична втрата адміністративної процесуальної дієздатності Токмацької ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області у зв`язку з початком здійснення відповідних повноважень Головним управлінням ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП: 44118663), як відокремленим підрозділом Державної податкової служби України.
Таким, чином правонаступником усіх прав та обов`язків Токмацької ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області є Головне управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 44118663).
Відтак, наявні правові підстави для заміни відповідача у справі Токмацької ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області (на правонаступника - Головне управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП: 44118663), у зв`язку з чим відповідне клопотання підлягає задоволенню.
Крім того, 18 листопада 2022 року представником відповідача до суду подано клопотання про відкладення підготовчого засідання на іншу дату у зв`язку із відсутністю інформації щодо повідомлення позивача про дату час та місце проведення підготовчого засідання.
Враховуючи вимоги частини 9 статті 205 та частини 4 статті 229 КАС України, суд вважає за можливе питання про відкладення підготовчого засідання у справі розглянути у порядку письмового провадження, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглядаючи питання про відкладення підготовчого судового засідання, суд виходить з наступного.
Відповідно до частин 4 статті 173 КАС України підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.
Приписами частини 2 статті 181 КАС України передбачено, що суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках: визначених пунктами 1-3, 5 частини другої статті 205 цього Кодексу; залучення до участі або вступу у справу третьої особи, заміни позивача, заміни неналежного відповідача, залучення співвідповідача; в інших випадках, коли питання, визначені частиною другою статті 180 цього Кодексу, не можуть бути розглянуті у даному підготовчому засіданні.
Частиною 2 статті 205 КАС України передбачено, що суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з таких підстав, зокрема, неявка в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про вручення йому повідомлення про дату, час і місце судового засідання.
З огляду на вказане, з метою дотримання прав учасників справи на участь у судовому засіданні, у зв`язку із неявкою у підготовче засідання позивача, щодо якого немає відомостей про вручення йому повідомлення про дату, час і місце судового засідання, а також з огляду на необхідність надання позивачу часу для подання до суду відповіді на оновлений відзив контролюючого органу, пояснень та доказів, які сприятимуть повному та об`єктивному розгляду справи № 808/3050/16 та не порушення принципу публічності суд дійшов висновку про необхідність продовження строку підготовчого провадження та відкладення підготовчого судового засідання.
Процедурні питання, пов`язані з рухом справи в суді першої інстанції, клопотання та заяви осіб, які беруть участь у справі, питання про відкладення розгляду справи, оголошення перерви, зупинення або закриття провадження у справі, залишення заяви без розгляду, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом, вирішуються судом шляхом постановлення ухвал (частина 2 статті 241 КАС України).
Враховуючи вищевикладене та керуючись статтями 173, 181, 205, 223 КАС України, суд,-
УХВАЛИВ:
Клопотання представника Головного управління ДПС у Запорізькій області про заміну відповідача у справі (процесуальне правонаступництво) - задовольнити.
Замінити відповідача Токмацьку ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області на правонаступника - Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр. Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ ВП: 44118663).
Клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання задовольнити.
Продовжити строк проведення підготовчого провадження у справі № 808/3050/16 строком на 30 днів.
Підготовче засідання відкласти.
Наступне підготовче засідання, призначити на 17 грудня 2024 о/об 10 год. 00 хв., яке відбудеться в приміщенні Запорізького окружного адміністративного суду за адресою: м. Запоріжжя, вул. Сергія Синенка, 65 в, кабінет № 243 в залі судового засідання № 18.
Повістку про наступне підготовче засідання направити на адресу сторін.
Адреса веб-сторінки за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається http://adm.zp.court.gov.ua/sud0870/.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту постановлення.
Ухвалу виготовлено та підписано 18 листопада 2024 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123100656 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні