ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2024 р. Справа № 440/4359/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ральченка І.М.
суддів: Катунова В.В. , Подобайло З.Г.
за участю секретаря судового засідання Кіт Т.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Політичної партії "Наш край" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.06.2024, суддя О.О. Кукоба, по справі № 440/4359/24
за позовом ОСОБА_1
до Політичної партії "Наш край"
треті особи Кобеляцька міська територіальна виборча комісія Полтавського району Полтавської області , Кобеляцька міська рада , ОСОБА_2
про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, у якому просив визнати протиправним та скасувати рішення 39-го позачергового З`їзду політичної партії "Наш край" від 16.03.2024 № 2 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення 39-го позачергового З`їзду Політичної партії "Наш край" від 16.03.2024 № 2 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Відповідач, не погодившись із прийнятим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що положеннями Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено право депутата бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, в той же час ні вказаний закон, ні будь-які інші нормативні акти не містить норм, які б визначали необхідність, механізм чи зобов`язували якимось чином повідомляти депутата про розгляд вищим керівним органом партії протоколу конференції місцевої організації політичної партії, на якій прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання. Таким чином, на думку апелянта, відповідач не порушив вимог чинного законодавства при прийнятті оскаржуваного рішення.
Щодо суті спірного питання та наявності підстав для його прийняття апелянт звертав увагу, що позивачем не доведено належне виконання ним обов`язків депутата.
Крім того, апелянт зазначав, що спірне питання стосується внутрішньої діяльності та є виключною компетенцією партії.
Також із посилання на постанову Верховного Суду від 23.03.2021 у справі № 761/3540/20 апелянт зазначав, що даний спір, враховуючи його суб`єктний склад та предмет оскарження, не є публічно-правовим та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
У судовому засідання представник відповідача вимоги апеляційної скарги підтримала, вважала рішення суду першої інстанції таким, що підлягає скасуванню із прийняттям нового про відмову у задоволенні позову.
Представник позивача у судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував, зазначав про відсутність підстав для скасування рішення суду першої інстанції.
Представник третьої особи у судовому засіданні вважав рішення суду першої інстанції таким, що підлягає скасуванню із прийняттям нового про відмову у задоволенні позову.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового засідання, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судовим розглядом, ОСОБА_1 є депутатом Кобеляцької міської ради, обраний, у тому числі, на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 обраний депутатом Кобеляцької міської ради восьмого скликання за виборчим списком політичної партії "Наш край".
Рішенням Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", оформленим протоколом від 06.03.2024, вирішено внести пропозицію щодо відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 за народною ініціативою.
16.03.2024 39-м позачерговим З`їздом політичної партії "Наш край" ухвалено рішення № 2 про відкликання депутата Кобеляцької міської ради від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Позивач, не погодившись з рішенням відповідача, звернувся до суду із даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення прийняте не на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначені Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» та Виборчим кодексом України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Так, порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначений розд. V Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути, зокрема, невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.
Статтею 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.
Згідно з ч. 2 ст. 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до ч. ч. 7, 9 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Згідно з абз. 3,4 ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Таким чином, встановлені ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» гарантії прав депутата при розгляді питання про його відкликання полягають у наступному:
- депутат має бути письмово повідомлений місцевою організацією політичної партії про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції;
- депутат має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання;
- депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян; у встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації;
- депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.
Так, на підтвердження повідомлення ОСОБА_1 про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії матеріали справи містять повідомлення від 02.03.2024 вих.№ 03/03-2024 про проведення 06.03.2024 о 17:00 год. за адресою: м. Полтава, вул. Небесної Сотні 91, зборів (конференції) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Кобеляцької міської ради, за народною ініціативою.
Зазначене поштове відправлення фактично було здано до відділення поштового зв`язку 04.03.2024 відповідно до опису вкладення у цінний лист № 3920001115564, та вручено адресату ОСОБА_1 08.03.2024 згідно з роздруківкою трекінгу з сайту АТ «УКРПОШТА».
Таким чином, колегія суддів зазначає, що на момент проведення зборів (конференції) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" 06.03.2024 позивач не був повідомлений про дату, час і місце їх проведення.
З цього приводу також слід зазначити, що в силу абз. 3 ч. 1 чт. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» виключно неприбуття належним чином повідомленого депутата не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
При цьому, наявний в матеріалах справи витяг з протоколу Зборів Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" від 06.03.2024 не містить відомостей щодо перевірки належного повідомлення ОСОБА_1 про дату, час та місце їх проведення.
Отже, дослідивши процедуру направлення позивачу повідомлення про проведення зборів (конференції) Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край", колегія суддів зазначає, що з огляду на несвоєчасне повідомлення позивача про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, останній був позбавлений права бути присутнім на зборах, права на гарантований виступ до моменту прийняття відповідного рішення з метою пояснення своєї позиції.
Наведені обставини у свою чергу свідчать про порушення гарантій прав депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_1 при розгляді питання про його відкликання за народною ініціативою, наданих Законом України «Про статус депутатів місцевих рад.
При цьому, зазначені порушення під час вирішення питання щодо внесення пропозиції про відкликання позивача на Зборах Полтавської обласної організації політичної партії "Наш край" 06.03.2024 в подальшому потягли за собою прийняття протиправного рішення від 16.03.2024 39-м позачерговим З`їздом політичної партії "Наш край" про відкликання депутата Кобеляцької міської ради від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Так, підставами для скасування рішень можуть бути не будь-які порушення, допущені під час його винесення, а ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків, покладених в його основу, а отже які вплинули на обґрунтованість і законність прийнятого рішення.
В контексті даного спору внаслідок допущених відповідачем порушень позивач, депутат щодо якого розглядалось питання про відкликання, фактично був позбавлений можливості бути присутнім під час розгляду питання щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, надавати пояснення щодо суті своєї діяльності, робити відповідні заяви, викладати свою позицію щодо спірного питання.
Отже, вказані обставини призвели до прийняття рішення без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття.
З урахуванням викладеного колегія суддів зазначає, що оскаржуване рішення відповідача прийняте не на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, допущені порушення при його прийнятті є суттєвими та мають своїм наслідком його скасування.
Щодо інших доводів апеляційної скарги, зокрема, стосовно недоведення позивачем належного виконання обов`язків депутата у виборчому окрузі, колегія суддів зазначає, що такі посилання, які вимагають надання оцінки оскаржуваному рішенню по суті, не впливають на висновки суду щодо скасування оскаржуваного рішення, враховуючи допущені відповідачем порушення процедури при його прийнятті, які є обґрунтованою підставою для його скасування.
Стосовно доводів апеляційної скарги про те, що даний спір, враховуючи його суб`єктний склад та предмет оскарження, не є публічно-правовим та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, колегія суддів зазначає наступне.
Так, відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.
Згідно з п.п. 9, 10 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема:
9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб;
10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб.
Спірні правовідносини склались у зв`язку з відкликанням позивача як депутата міської ради, а отже оскаржуване рішення є підставою для припинення повноважень позивача, як депутата місцевої ради.
Крім того ч. 9 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» зобов`язує відповідну територіальну виборчу комісію у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.
Таким чином, оскільки рішення про відкликання депутата впливає на виборчий процес та формування органів місцевого самоврядування, даний спір стосується публічних правовідносин, а оскаржуване рішення може бути окремим предметом судового спору, вирішення якого відноситься до юрисдикції адміністративного суду.
Зазначені правові висновки відповідають позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 29.12.2020 у справі № 819/151/18.
При цьому, колегія суддів вважає необґрунтованими посилання відповідача на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 23.03.2021 у справі № 761/3540/20, оскільки такі висновки були ухвалені за відмінних фактичних обставин, іншого предмета і підстав позову.
Отже, даний спір обґрунтовано розглянутий судом першої інстанції в порядку адміністративного судочинства.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильність висновків суду, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Політичної партії "Наш край" - залишити без задоволення
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.06.2024 по справі № 440/4359/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов З.Г. Подобайло Постанова складена в повному обсязі 15.11.24.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123102832 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні