ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/13208/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року (суддя Бухтіярова М.М.) у справі №160/13208/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Арматрейд» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и В :
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати Рішення №10915575/44796894 від 17.04.2024 року Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 44118658, місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Сімферопольська, будинок 17-А) про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.12.2023 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 951 453,02 грн. (Дев`ятсот п`ятдесят одна тисяча чотириста п`ятдесят три гривні 02 копійки), яка була подана на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД. (ідентифікаційний код 44796894, місцезнаходження: 49000, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Паторжинського, будинок 14);
- зобов`язати Державну податкову службу України (ідентифікаційний код 43005393, місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 22.12.2023 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 951 453,02 грн. (Дев`ятсот п`ятдесят одна тисяча чотириста п`ятдесят три гривні 02 копійки), яка була подана на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД. (Ідентифікаційний код 44796894, місцезнаходження: 49000, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Паторжинського, будинок 14);
- визнати протиправним та скасувати Рішення №10915577/44796894 від 17.04.2024 року Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 44118658, місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Сімферопольська, будинок 17-А) про відмову в реєстрації податкової накладної №5 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 360541,45 грн. (триста шістдесят тисяч п`ятсот сорок одна гривня 45 копійок), яка була подана на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД. (Ідентифікаційний код 44796894, місцезнаходження: 49000,
Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Паторжинського, будинок 14);
- зобов`язати Державну податкову службу України (ідентифікаційний код 43005393, місцезнаходження: 04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 22.12.2023 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 360 541,45 грн. (триста шістдесят тисяч п`ятсот сорок одна гривня 45 копійок), яка була подана на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД (ідентифікаційний код 44796894, місцезнаходження: 49000, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Паторжинського, будинок 14).
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що за результатами господарських операцій складено вищевказані податкові накладні та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено, та зазначено: "платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Позивачем направлено до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які стосуються господарських операцій за наслідками яких складено податкові накладні, однак рішеннями комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовлено у реєстрації податкових накладних. Вказуючи на відсутність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а також на те, що підприємством було надано до контролюючого органу первинні документи, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних, позивач просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року адміністративний позов задоволено.
Рішення суду фактично мотивовано необґрунтованістю відповідачем підстав для зупинення рестрації податкових накладних та рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову в повному обсязі. В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що під час опрацювання поданих позивачем податкових накладних було встановлено підстави для зупинення їх реєстрації відповідно до приписів постанови КМУ від 11.12.2019 №1165. Оскільки, платником не було надано копії необхідних документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, то Комісією було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Відповідач також звертає увагу на те, що в оскаржуваних рішеннях визначено конкретні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, такі як формування податкового кредиту по операціям з придбання товарів, які не використовуються позивачем у власній господарській діяльності.
Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи, які не заперечуються сторонами, свідчать про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД. зареєстроване 13.05.2022, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи за ідентифікаційним кодом 44796894; з 16.05.2022 перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області як платник податків; місцезнаходження юридичної особи: 49000, м. Дніпро, вул. Паторжинського, буд.14.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид економічної діяльності товариства за КВЕД є: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; серед інших видів є: 25.11 - Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.62 - Механічне оброблення металевих виробів; 43.21 - Електромонтажні роботи; 43.22 - Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.31 - Штукатурні роботи; 43.32 - Установлення столярних виробів; 43.33 - Покриття підлоги й облицювання стін; 43.34 - Малярні роботи та скління; 43.91 - Покрівельні роботи; 46.19 - Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.49 - Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.52 - Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього; 46.69 - Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 46.73 - Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.74 - Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.90 - Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 81.21 - Загальне прибирання будинків; 81.22 - Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів; 81.29 - Інші види діяльності із прибирання.
Позивач є платником податку на додану вартість з 01.07.2022, індивідуальний податковий номер 447968904633.
04.12.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД. (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ІНЕРПЕН-Д (Покупець) укладено договір поставки товару №04/12-23/23, предметом якого Постачальник зобов`язується передавати Товар у власність Покупцеві, а Покупець приймати та оплачувати Товар на умовах і у порядку, визначених цим Договором (п. 1.1. Договору).
Відповідно до п.1.2. Договору найменування, асортимент, кількість, ціна Товару, який поставляється, вказуються у рахунках на оплату до даного Договору, які є невід`ємною його частиною.
Згідно з пунктами 2.1. 2.6. Договору поставка Товару здійснюється окремими партіями у кількості та строки, які узгоджені між Сторонами у рахунках на оплату до даного Договору, які є невід`ємною його частиною. Датою поставки партії Товару є дата, вказана у видатковій накладній. Право власності на Товар, а також ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) Товару переходять від Постачальника до Покупця з моменту фактичної передачі Товару, що засвідчується підписанням уповноваженими представниками Сторін видаткової накладної. Товар вважається прийнятим Покупцем по кількості згідно кількості, яка вказана у видатковій накладній. Разом із поставляємим Товаром Постачальник передає Покупцю наступну супровідну документацію: видаткова накладна, рахунок-фактура, копія технічного опису Товару або інший документ, який підтверджує якість Товару. Доставка товару: самовивіз Покупцем зі складу Постачальника або за адресою яку повідомить Постачальник, з ціллю оптимізації витрат на логістику.
Загальна сума Договору складається з суми вартості партій Товарів, поставлених Постачальником на протязі строку дії цього Договору. Покупець здійснює розрахунки за поставлений Товар (партію Товару) на умовах 100% передплати, згідно виставлених рахунків на кожну партію Товару, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Постачальника. Усі розрахунки за цим Договором здійснюються у національній валюті України. Оплата партії поставленого товару проводиться в гривнях шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Постачальника, вказаний у реквізитах до цього Договору (пункти 4.1.- 4.3. Договору).
Відповідно до п.7.1. Договору даний Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2024 року включно, а у частині не виконаних зобов`язань до їх повного виконання.
22.12.2023 позивачем виставлено ТОВ ІНТЕРПЕН-Д рахунок на оплату по замовленню №5743 від 22.12.2023 по Договору поставки товару №04/12-23/23 від 04.12.2023 на загальну суму 1311994,48 грн., у тому числі ПДВ 218665,75 грн., на поставку наступного товару:
1. дросель клапан ф300мм, кількість товару 6 шт., ціна за одиницю, грн., без ПДВ 1266,67 грн.;
2. дросель клапан ф100 мм, кількість товару 7 шт., ціна за одиницю, грн., без ПДВ 1154,17 грн.;
3. дросель клапан ф600 мм, кількість товару 1 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 5575,00 грн.
4. гнучка вставка 220х220, кількість товару 2 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 1316,66 грн.
5. решітка регульована 300х200 мм, кількість товару 20 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 1246,66 грн.
6. решітка регульована 250х150 мм, кількість товару 8 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 944,17 грн.
7. решітка зовнішня антивандальна 600х600 мм, кількість товару 4 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 3450,00 грн.
8. решітка зовнішня 600х600 мм, кількість товару 1 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 6150,45 грн.
9. анемостат ф150, кількість товару 6 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 272,50 грн.
10. вставка гнучка ВВГ Ф400, кількість товару 4 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 2304,17 грн.
11. вставка гнучка ВВГ Ф315, кількість товару 4 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 1980,00 грн.
12. кріплення повітроводів, кількість товару 62 кг, ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 297,50 грн.
13. система автоматичного керування вентиляційною системою (щит автоматики), кількість товару 1 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 127700,00 грн.
14. вентилятор ВЦ 4-75-3.15 (з люком для техобслуговування), кількість товару 2 комплекта, ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 29605,00 грн.
15. припливно-витяжна вентиляційна система з електро-ручним приводом та підігрівом повітря, кількість товару 1 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 588610,84 грн.
16. клапан герметичний ф300, кількість товару 2 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 35500,00 грн.
17. уніфікована захисна секція, кількість товару 4 шт., ціна за одиницю, грн.., без ПДВ 33316,67 грн.
Згідно з видатковою накладною №4234 від 22.12.2023 Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД було здійснено поставку Товариству з обмеженою відповідальністю ІНТЕРПЕН-Д товарів відповідно до Договору №04/12-23/23 від 04.12.2023 та на замовлення №5743 від 22.12.2023 на загальну суму 951453,02грн., з яких 158575,50грн. ПДВ.
Відповідно до видаткової накладної №4235 від 22.12.2023 Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД. було здійснено поставку Товариству з обмеженою відповідальністю ІНТЕРПЕН-Д товарів відповідно до Договору №04/12-23/23 від 04.12.2023 та на замовлення №5743 від 22.12.2023 на загальну суму 360541,46грн., з яких: 60090,24грн. ПДВ.
На дату виникнення податкових зобов`язань позивачем було оформлено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №6 від 22.12.2023 на загальну суму 951453,04 грн., у тому числі ПДВ 158575,51 грн.
Податкова накладна №6 від 22.12.2023 контролюючим органом прийнята, проте реєстрацію зупинено.
В квитанції №9377071924 від 22.01.2024 зазначено наступні підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №6 від 22.12.2023:
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 22.12.2023 №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3926, 8415, 8481 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник D=1,5093%, Рпоточ=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних..
Крім того, на дату виникнення податкових зобов`язань позивачем було оформлено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №5 від 22.12.2023 на загальну суму 360541,45 грн., у тому числі ПДВ 60090,24 грн.
Податкова накладна №5 від 22.12.2023 контролюючим органом прйинята, проте реєстрацію зупинено.
В квитанції №9377100883 від 22.01.2024 зазначено наступні підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 22.12.2023:
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 22.12.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3915, 7326, 7616, 8504 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник D=1,5093%, Рпоточ=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних..
15.04.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю АРМАТРЕЙД надіслано відповідачу-1 пояснення №15/04-24/1 та копії наступних документів: квитанція 1 про зупинку ПН; договір суборенди ТОВ АРМАТРЕЙД; видаткова накладна №4234 від 22.12.2023; ТТН № Р4234 від 22.12.2024; договір між ТОВ АРМАТРЕЙД та ТОВ ІНТРЕПЕН-Д; рахунок по замовленню № 5743 від 22.12.2023; надходження № 22/12-03 від 22.12.2023; договір № 26/09/225 від 26.09.2022; видаткова накладна № 4235 від 22.12.2023; ТТН № Р4235 від 22.12.2023; надходження № 1222-5 від 22.12.2023; договір 01/05/23-5 від 01.05.2023; платіжна інструкція № 156 від 24.12.2023; Платіжна інструкція № 218 від 28.12.2023; платіжна інструкція № 281 від 18.01.2024; подорожній лист № 225 від 22.12.2023; ОСВ по 361 рахунку; ОСВ по 281 рахунку.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 17.04.2024 №10915575/44796894 було відмовлено в реєстрації податкової накладної №6 від 22.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) зазначено: встановлено наявність ризикових операцій: постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (?накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. Крім того, згідно наданих документів - не підтверджено обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського та податкового обліку відповідно до статті 187 ПКУ. Не надано розрахункових документів з постачальниками, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про від.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 17.04.2024 №10915577/44796894 було відмовлено в реєстрації податкової накладної №5 від 22.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) зазначено: Встановлено наявність ризикових операцій: постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (?накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. Крім того, не надано розрахункових документів з постачальниками, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності)..
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду.
За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
Підпунктом 2 пункту 3 Порядку встановлено, що Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
Приписами пунктів 5 та 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, обов`язковою умовою зупинення реєстрації податкової накладної є встановлення критерію ризикованості здійснення операцій.
У свою чергу, постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).
Відповідно до пункту 1 Критеріїв одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Як зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом визначено п.1 Критеріїв ризиковості операцій. У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено «обсяг постачання товару/послуги 3926, 8415, 8481, 3915, 7326, 7616, 8504 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». В той же час, будь-якого розрахунку, що б підтверджував таке твердження контролюючого органу, в квитанціях не наведено. У свою чергу, п.1 Критерієм ризиковості операцій встановлено те, яким чином визначається такий показник - різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги та/або ввезення на митну територію України такого товару та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних. Жодних доказів того, що «обсяг постачання товару/послуги 3926, 8415, 8481, 3915, 7326, 7616, 8504 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання», відповідачем суду не надано.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необгрунтованість підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Встановлені обставини справи також свідчать про те, що з огляду на зупинення реєстрації податкових накладних позивачем на адресу контролюючого органу направлялося повідомлення, із наданням пояснень та копій первинних документів по господарськім операціям і вказані повідомлення були отримані відповідачем. До вказаних повідомлень були долучені копії первинних документів по господарськім операціям, інформація про які зазначена в податкових накладних (перелік наведено вище).
Факт отримання вказаних документів не заперечується відповідачем, що вбачається з апеляційної скарги.
На час прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).
Відповідно до п.2, 3, 4-7 Порядку №520 ( в редакції на час прийняття спірного рішення) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Відповідно до п.10 Порядку №520 (в тій же редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісіярегіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Згідно із п.10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, зазначають конкретні документи.
У спірному випадку, як вбачається з оскаржуваних рішень, підставою для відмови в реєстрації ПН контролюючий орган визначив саме «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
Однак, в порушення наведених вимог законодавства, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства.
В той же час, в графі «Додаткова інформація» оскаржуваних рішення зазначено: Встановлено наявність ризикових операцій: постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (?накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. Крім того, не надано розрахункових документів з постачальниками, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності).
Стосовно посилання контролюючого органу на наявність інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій, слід зазначити те, що по-перше: контролюючим органом не зазначено, які саме операції є ризиковими та з якими контрагентами, а відповідно не обгрунтовано того, яким чином ризикові операції (якщо такі мали місце) впливають чи можуть вплинути на вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних, складених по взаємовідносинам з Товариством з обмеженою відповідальністю ІНЕРПЕН-Д. По-друге, сам факт наявності інформації про здійснення платником податків ризикових операцій не означає того, що складені таким постачальником податкові накладні у будь-якому випадку не можуть бути зареєстровані в ЄРПН. Випадки, за наявності яких може бути відмовлено в реєстрації ПН/РК, прямо передбачені вищенаведеними нормативними актами, і таких випадків, як подання для реєстрації ПН/РК ризиковим платником податку, законодавством не визначено. В-третє, контролюючим органом взагалі необгрунтовано того, яким чином на стадії вирішення питання щодо реєстрації конкретно визначених податкових накладних, контролюючим органом встановлено формування позивачем реєстраційного ліміту по операціям з придбання товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника.
Стосовно посилання контролюючого органу не надання розрахункових документів з постачальниками, документів щодо підтвердження відповідності продукції, слід зазначити те, що контролюючим органом не обгрунтовано, які саме на увазі документи мав відповідач з огляду на те, що в господарських операціях, за наслідками яких складено податкові накладні, постачальником був позивач.
При цьому, позивачем контролюючого органу були надані первинні документи по господарським операціям з поставки товарів, але жодної оцінки поданим позивачем документам контролюючим органом надано не було.
Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Також, з огляду на доводи апеляційної скарги, слід звернути увагу і на те, що фактично позиція контролюючого органу зводиться до того, що моніторингом поданих для реєстрації ПН не було встановленого реальності здійснення господарських операцій.
Не ставляючи під сумнів повноваження контролюючого органу щодо встановлення реальності здійснення господарських операцій, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити те, що такі повноваження повинні реалізовуватися контролюючим органом шляхом проведення документальних перевірок, а не під час моніторингу поданих на реєстрацію ПН/РК.
З огляду на викладене, враховуючи встановлені обставини справи, які свідчать про необґрунтованість підстав відмови в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області.
Дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірність рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, суд першої інстанції правильно виходив з того, що належним способом захисту порушеного права платника податку є зобов`язання відповідача зареєструвати в ЄРПН подані податкові накладні, оскільки це є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і такий спосіб захисту права не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваних рішень, які були предметом судового контролю у межах цієї справи.
Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції приходить висновку про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з дотримання норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим підстав для задоволення апеляційної скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області не існує.
На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року у справі №160/13208/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 14.11.2024
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123103571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні