ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
13 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 280/10561/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Щербака А.А., Баранник Н.П.,
за участю секретаря судового засідання: Тарантюк А.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Криворізької міської ради на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року (суддя 1-ї інстанції Сацький Р.В.) в адміністративній справі №280/10561/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПКФ Літмех до Криворізької міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчиняти певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
04.11.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю ПКФ ЛІТМЕХ звернулось до суду з позовом до Криворізької міської ради про скасування рішення від 30.06.2020 №4824.
19.01.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю ПКФ ЛІТМЕХ подано уточнену позову заяву до Криворізької міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у Криворізькому районі щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4,0700 га, розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ракітіна, 31-У, кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:04:086:0037, із застосування коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та 2015 р. (1,433) при формуванні витягу від 16.07.2020 № 97-4-0.22-1511/165-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу № 4 управління надання адміністративних послуг провести перерахунок, сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю ПКФ ЛІТМЄХ новий витяг (станом на 16.07.2020) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:086:0037, розташованої у м. Кривий Ріг, вул. Ракітіна, 31-У, без застосування коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та 2015 р. (1,433);
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у Криворізькому районі щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1326 га, розташованої за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ракітіна, 31-У, кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:04:086:0038, із застосування коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та 2015 р. (1,433) при формуванні витягу від 16.07.2020 № 97-4-0.22-1510/165-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу № 4 управління надання адміністративних послуг провести перерахунок, сформувати та видати Товариству з обмеженою відповідальністю ПКФ ЛІТМЄХ новий витяг (станом на 16.07.2020) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:086:0038, розташованої у м. Кривий Ріг, вул. Ракітіна, 31-У, без застосування коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та 2015 р. (1,433);
- визнати протиправними дії Криворізької міської ради по використанню для розрахунків з орендної плати витягу від 16.07.2020 № 97-4-0.22-1511/165-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:086:0037, розташованої у м. Кривий Ріг, вул. Ракітіна, 31-У;
- визнати протиправними дії Криворізької міської ради по використанню для розрахунків з орендної плати витягу від 16.07.2020 № 97-4-0.22-1510/165-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:086:0038, розташованої у м. Кривий Ріг, вул. Ракітіна, 31-У.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при формуванні витягів з нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки розташованої по вул. Ракітіна, 31 «у» м. Кривий Ріг невірно застосовані коефіцієнти індексації.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року позов задоволено.
Відповідачем на зазначене рішення суду подано апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції під час розгляду справи прийнято рішення не у відповідності до норм матеріального права. Так 24.06.2015 року рішенням Криворізької міської ради №3728 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, яка у тому числі містить середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста, станом на 01.01.2014, у розмірі 270,60 грн. (розміщено на офіційному вебсайті Криворізької міської ради та її виконавчого комітету за посиланням https://so.kr.gov.ua/ua/treezas_so/pg/3304377777_d1/). Згідно пункту 6 цього рішення, воно набуло чинності з 01.01.2016 та діяло до 31.12.2021 (втратило чинність на підставі рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №523). Криворізькою міською радою при здійсненні розрахунку заборгованості зі сплати за землю у господарській справі №904/4393/21, на яку посилається позивач, застосований витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який у свою чергу сформований на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, чинної з 01 січня 2016 року. При цьому, у витязі кумулятивно застосовані коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки -2014 року. За таких обставин, нормативну грошову оцінку земель міста Кривого Рогу застосовано з 2016 року, а коефіцієнт індексації кумулятивно застосовано від дати проведення нормативної грошової оцінки - 2014 року. Такий порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки п. 289.2 ст. 289 ПК України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження. Отже, підстави для задоволення позову відсутні. Крім того, суд першої інстанції визнаючи протиправними дії Криворізької міської ради по використанню для розрахунків з орендної плати витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, не навів жодного обґрунтування для задоволення цих вимог ТОВ «ПМК ЛІТМЄХ».
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні. У відзиві зазначив, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції. Також вказав, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не подало апеляційної скарги, а отже погоджується із судовим рішення, а оскільки позовні вимоги в частині скасування витягів та зобов`язання в сформувати нові задоволені до зазначеного відповідача, підстави для скасування рішення відсутні. Крім того, оскільки Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області протиправно сформувало спірні витяги, дії Криворізької міської ради по їх використанню є протиправними.
Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не скористалося правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Справа розглянута із застосуванням режиму відеоконференції.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги просив її задовольнити.
Інші учасники справи до суду апеляційної інстанції не з`явилися. Повідомлені про день, час та місце розгляду справи. заяв, клопотань суду не подали.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник позивача підтримав доводи відзиву, у задоволенні апеляційної скарги просив відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, вислухавши представників сторін, перевіривши матеріали справи і доводи апеляційної скарги, та відзиву, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ПКФ ЛІТМЄХ в обґрунтування позову посилається на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.01.2021 у справі № 160/13412/20, яке набрало законної сили 27.02.2021, про що вказано в постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 07.08.2023 у справі № 160/137/20.
Цим судовим рішенням позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛІТ-БІЗНЕС" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у Криворізькому районі про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволені. Визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у Криворізькому районі щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки площею 11361,00 кв.м., розташованої за адресою м. Кривий Ріг, вул. Вокзальна, будинок 26 а, б, кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:02:069:0020, із застосуванням коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та за 2015 р. (1,433) при формуванні та видачі витягу від 16.07.2020 № 97-4 0.22-1506/165-20.
Позивач зазначає, що Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видані Відділом у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, у справі № 160/13412/20 та у справі № 280/10561/21 є аналогічними.
Суб`єкт видачі: Відділ у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області (50057, м. Кривий Ріг, Майдан Праці, 1).
Дата видачі: 16.07.2020 (№ 97-4-0.22-1506/165-20 у справі № 160/13412/20, № 97-4-0.22-1510/165-20, №97-4-0.22-1511/165-20 у справі №280/10561/21).
Місце розташування землі: м. Кривий Ріг (кадастровий номер 1211000000:02:069:0020 у справі № 160/13412/20, кадастрові номери 1211000000:04:086:0037, 1211000000:04:086:0038 у справі № 280/10561/21).
Підстава: рішення Криворізької міської ради від 24.06.2015 № 3728 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу.
ТОВ ПКФ ЛІТМЄХ вважає, що рішення від 27.01.2021 в адміністративній справі №160/13412/20 про визнання протиправними дій Відділу у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області по незаконному застосуванню коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та за 2015 р. (1,433) при формуванні Витягу від 16.07.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:02:069:0020 згідно ч. 4 ст. 78 КАС України доводить про протиправність дій Відділу у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області по незаконному застосуванню коефіцієнту індексації за 2014 р. (1,249) та за 2015 р. (1,433) при формуванні Витягів від 16.07.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок за кадастровими номерами 1211000000:04:086:0037, 1211000000:04:086:0038.
Отже позивач вважаючи, при формуванні Витягу від 16.07.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок неправомірно застосовані коефіцієнт індексації за 2014 р. (1,249) та за 2015 р. (1,433), звернувся до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог, з посиланням на судове рішення у справі №160/13412/20.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції не погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позовних вимог та вважає їх необґрунтованими з наступних підстав.
Як свідчать матеріали справи, у 2021 році Криворізька міська рада звернулася до Господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПКФ ЛІТМЄХ" і просить суд стягнути безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 1211000000:04:086:0038 та 1211000000:04:086:0038 за період з 07.07.2020 до 31.03.2021 у розмірі 1 160 968,23 грн. та судовий збір (справа №904/4393/21).
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 28.09.2021 у справі №904/4393/21 позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "ПКФ ЛІТМЄХ" на користь Криворізької міської ради, безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за користування земельними ділянками з кадастровими номерами 1211000000:04:086:0037 та 1211000000:04:086:0038 за період з 07.07.2020 до 31.03.2021 у розмірі 1 141 193,49 грн. та судовий збір у сумі 17 414,53 грн.
Саме під час розгляду справи в господарському суді, як стверджує позивач, товариство дізналося про наявність витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 16.07.2021 №97-4-0.22-1511/165-20 та від 16.07.2021 №97-4-0.22-1510/165-20, цільове призначення земельних ділянок, що використовується Відповідачем за адресою: м. Кривий вул. Ракітіна,31у, кадастрові номера 1211000000:04:086:0038 та 1211000000:04:086:0037 віднесено до секції J 11.02. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
У вказаних витягах коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки застосований у розмірі 1,8972 (на виконання рішення Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015).
Позивач обґрунтовує свою позицію з посиланням на рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.01.2021 у справі №160/13412/20, яке набрало законної сили 27.02.2021. Цим судовим рішенням позов ТОВ «Еліт-Бізнес» позоив було задоволено, та були визнані протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в особі Відділу у Криворізькому районі щодо індексації нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки площею 11361,00 кв.м., розташованої за адресою м. Кривий Ріг, вул. Вокзальна, будинок 26 а, б, кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:02:069:0020, із застосуванням коефіцієнту індексації за 2014р. (1,249) та за 2015р. (1,433) при формуванні та видачі витягу від 16.07.2020 № 97-4 0.22-1506/165-20.
У вказаній справі №160/13412/20 ТОВ «ПКФ Літмех» не є учасником, проте позивач зазначає, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видані Відділом у Криворізькому районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, у справі № 160/13412/20 та у справі № 280/10561/21 є аналогічними.
Отже позивач вважає, що при формуванні витягів 16.07.2020 неправомірно застосовані коефіцієнти індексації за 2014 р. (1,249) та 2015 р. (1,433).
Проте колегія суддів переглядаючи судове рішення доходить наступних висновків.
Відповідно до приписів ст. 5 Закону України Про оцінку земель (далі Закон №1378) грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Відповідно до ст. 18 закону №1378, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Статтею 20 Закону №1378, визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ст. 23 вказаного закону, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Пунктом 271.2 ст. 271 ПК України визначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Стаття 289 ПК України визначає індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Так відповідно до положень вказаної статті . для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Таким чином для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.
Рішення Криворізької міської ради від 24.06.2015 № 3728 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу оприлюднене в МКГ "ЧГ" 25.06.2015 № 45. Цим рішенням затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста зокрема середню (базову) вартість 1кв. м земель міста станом на 01.01.2014.
Таким чином у спірному випадку нормативну грошову оцінку проведено у 2014, таким чином коефіцієнти її індексації, які, як зазначено вище, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, доводи позивача про неправомірне застосування коефіцієнтів індексації за 2014 р. (1,249) та 2015 р. (1,433) у спірних витягах є помилковими та такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства.
Проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, є різними видами діяльності у сфері оцінки земель та здійснюється різними суб`єктами.
Вищевказані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду викладені у постанові від 18.12.2019р. справа № 804/937/16.
Посилання позивача і суду першої інстанції на судове рішення суду першої інстанції колегія суддів відхиляє, відповідно ч. 5 ст. 242 КАС України.
Також є слушними доводи скаржника про те, що суд першої інстанції не обґрунтував свої висновки щодо задоволених позовних про визнання протиправними дії міської ради.
Доводи позивача, викладені у позові, про те, що протиправність дій міської ради полягають по використанню спірних витягів є безпідставними, оскільки вони були сформовані відповідним органом і подані як доказ у справі, що розглянутий господарським судом. Саме суд надає оцінку належності, допустимості і достовірності поданих доказів.
Нормами законодавства не передбачено можливості визнавати протиправність дій суб`єкта владних повноважень у судовому порядк по використанню того чи іншого документу поданого як доказ.
Враховуючи вищезазначене, підстави для задоволення позовних вимог, відсутні.
З урахуванням викладеного, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що наявні підстави для задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нового про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Розподіл судових витрт не здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Криворізької міської ради задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року в адміністративній справі №280/10561/21 скасувати та прийняти у справі нове судове рішення.
У задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 18 листопада 2024 року.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123104089 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні