П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/4035/24
Перша інстанція: суддя Ярощук В.Г.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 липня 2024 року по справі за позовом приватного підприємства «ЮГСТРОЙПРЕСС» до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И Л А :
01 травня 2024 року приватне підприємство «ЮГСТРОЙПРЕСС» звернулось до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № № 10842568/34772348 від 04.04.2023 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 37 від 08 листопада 2023 року датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» зазначило, що у процесі проведення позивачем господарської діяльності складено податкову накладну та направлено її на реєстрацію до податкового органу, однак, реєстрація зупинена податковим органом з підстав відповідності п.1 Критерій ризиковості. Позивачем направлено на адресу податкового органу додаткові документи, однак незважаючи на надання ним копій первинних документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по зазначеній податковій накладній, податковим органом ухвалено рішення про відмову в її реєстрації.
Відповідно до відзиву ГУ ДПС у Миколаївській області, відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що реєстрація податкових накладних не здійснена, так як на розгляд комісії були надані документи, які складені з порушенням вимог законодавства.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 липня 2024 року позовну заяву ПП«ЮГСТРОЙПРЕСС» задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, ГУ ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем на розгляд комісії подано не всі документи, передбачені у п.5 Порядку № 520, який до того ж містить орієнтовний перелік підтверджуючих документів. Крім того, апелянт стверджує, що саме через ненадання платником податків копій документів, які документально підтверджують реальність господарської операції, контролюючим органом прийнято правомірне рішення.
ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» своїм правом на подання відзиву не скористалось. Про розгляд справи повідомлено належним чином.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи вбачається, що з 04.12.2006 року ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Миколаївської області (Державна податкова інспекція у м. Миколаєві (Центральний район). Є платником податку на додану вартість з 11.12.2006 року за індивідуальним податковим номером 347723414031.
Основний вид діяльності ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» згідно коду КВЕД: 28.92 виробництво машин і устаткування для добувної промисловості та будівництва. Профільними (іншими) є: 28.99-виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення, н.в.і.у.; 46.90. -неспеціалізована оптова торгівля; 33.20 установлення та монтаж машин і устаткування; 33.11 ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів, та інші.
16.10.2023 року між ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» та контрагентом-покупцем ТОВ «МІШЕМ» на підставі рахунку № 36 від 16.10.2023 року без укладення договору узгоджено купівлю-продаж обладнання - прес-форми «Старе місто в=6 (250)» в кількості 1 одиниці за ціною 176 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 29 333,33 грн 08.11.2023 р. ТОВ «МІШЕМ» на підставі платіжної інструкції № 5983 здійснило перерахування коштів на банківський рахунок ПП «ЮСГТРОЙПРЕСС» в сумі 176 000,00 грн ( в т.ч. ПДВ 29 333,33 грн.) в якості попередньої оплати за обладнання згідно рахунку № 36 від 16.10.2023 року 08.11.2023 р.
05.12.2023 року ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» відвантажило ТОВ «МІШЕМ» обладнання «Прес-форма «Старе місто в=6 (250)» вартістю 176 000,00 грн (в т.ч. ПДВ- 29 333,33 грн), що підтверджується підписаною сторонами видатковою накладною № 32 від 06.12.2023 року.
08.11.2023 року ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» склало податкову накладну № 37 на суму отриманої попередньої оплати 176 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 29 333,33 грн. Податкова накладна від 08.11.2023 р. № 37 складена позивачем датою першої події (надходження коштів на рахунок) та направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).
Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено позивачу повідомлення про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації. Підставою вказано, що обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Після зупинення реєстрації ПН, позивач подав документи, а саме: штатний розпис ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» станом на 01.11.2023 р., рахунок № 36 від 16.10.2023 р. на оплату вартості обладнання ТОВ «МІШЕМ», видаткова накладна № 32 від 05.12.2023 р. на продаж обладнання ТОВ «МІШЕМ», платіжна інструкція № 5983 від 08.11.2023 р. про оплату вартості обладнання ТОВ «МІШЕМ», договір поставки № Н-108/18 від 04.01.2018 р. укладеного з ТОВ «АВ метал груп», договір поставки № 71/19-М від 05.02.2019 р. укладеного з ТОВ «СТЕМАКС», видаткові накладні № 5258682 від 16.06.2023 р., № 5323010 від 19.07.2023 р., № 5510802 від 13.10.2023 р. на придбання товару у ТОВ «АВ метал груп», видаткові накладні № 382269 від 07.12.2022 р., № 13725 від 20.04.2023 р. на придбання товару у ТОВ «СТЕМАКС».
26.03.2024 року повідомленням №9678796/35217823 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних копії документів на під твердження інформації, зазначеної у податковій накладній розрахунку коригування: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено; повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання/передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); (документи, які не надано позначити); первинних документів щодо: придбання, товарів, зберігання продукції, транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі, рахунків-фактури, інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних, типових форм та галузевої специфіки, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність,; паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити); декларації про відповідність; паспорти якості; сертифікати відповідності; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.
У графі «Додаткова інформація» зазначено: «крім цього, платником не надано документи щодо наявності виробничих потужностей та калькуляцію щодо вартості продукції».
01.04.2024 року у відповідь на повідомлення за № 10780464/34772348 від 26.03.2024 року ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» до комісії регіонального рівня подало повідомлення № 1 від 01.04.2024 р. про подання додаткових пояснень та/або документів. До повідомлення № 1 від 01.04.2024 р. ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС долучено 18 додатків, в т.ч. разом із поясненнями надано копії документів: довіреність № 02/01-01 від 02.01.2023 р. ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» на отримання ТМЦ від ТОВ «АВ металгруп», довіреність № 02/01-03 від 02.01.2023 р. на отримання ТМЦ від ТОВ «СТЕМАКС», довіреність № 08/02-1 від 08.02.2022 р. на отримання ТМЦ від ТОВ «СТЕМАКС», договір оренди № 02/01-23 від 02.01.2023 р. щодо оренди виробничих приміщень та обладнання, складу, адміністративної будівлі, технічну документацію з інформацією про виробене ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» обладнання «Пресс-форма плитка тротуарна «Старый город» в=6 (250) ПЛ-250.406.000 ПС», калькуляція продукції Прес-форма «Старе місто в=6 (250)», платіжне доручення № 9739 від 29.11.2022 р. про оплату товару продавцю ТОВ «СТЕМАКС», платіжна інструкція № 9925 від 20.04.2023 р. про оплату товару продавцю ТОВ «СТЕМАКС», платіжне доручення № 9976 від 16.06.2023 р. про оплату товару продавцю ТОВ «АВ метал груп», платіжна інструкція № 9983 від 17.07.2023 р. про оплату товару ТОВ «АВ метал груп», платіжна інструкція № 10048 від 12.10.2023 р. про оплату товару ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № 500375716 від 16.06.2023 р. наданий продавцем ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № 500459513 від 17.07.2023 р. наданий продавцем ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № 500706487 від 11.10.2023 р. наданий продавцем ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № О-0037310 від 19.04.023 р. наданий продавцем ТОВ «СТЕМАКС», рахунок на оплату № О-0120229 від 28.11.2022 р. наданий продавцем ТОВ «СТЕМАКС».
ГУ ДПС у Миколаївській області рішенням від 17.10.2023 року № 9732086/35217823 відмовив у реєстрації податкової накладної. У рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних причиною вказано: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись з відмовою у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом в оскаржуваному рішенні викладена загальна правова норма, без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. Оскаржуване рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, фактичною підставою для такого зупинення став п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості визначені Додатком №3 до Порядку №1165.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є сукупна наявність таких обставин: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520 у редакції від 08.03.2023 року), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Водночас колегія суддів зазначає, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.
Також колегія суддів зауважує, що п. 9 Порядку № 520 з 08.03.2023 року викладено в новій редакції на підставі наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 року, яким змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме передбачено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, окрім рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Відповідно до абз.6 п.9 Порядку № 520 платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Згідно з абз.9 п.9 Порядку № 520 якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, з 08.03.2023 року контролюючий орган на етапі зупинення реєстрації ПН/РК має можливість реалізувати свої функції шляхом складення та направлення повідомлення про надання додаткових пояснень та та/або документів, а затверджена форма повідомлення зобов`язує податковий орган зазначати конкретні пояснення та документи, яких не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК. Також передбачена відповідальність платника податків у разі невиконання зазначених вимог комісії у формі відмови у реєстрації ПН/РК.
12.04.2024 року позивач направив ГУ ДПС пояснення та первинні документи: рахунок, акт надання послуг, акт звірки взаєморозрахунків, оборотно-сальдову відомість, договори складського зберігання, договори оренди та додаткові угоди, податкова накладна, складські квитанції на зерно у загальній кількості 37 додатків (а.с.36 зв.-73).
26.03.2024 року Контролюючим органом складено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9678796/35217823, у якому запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, зокрема документи щодо наявності виробничих потужностей та калькуляцію щодо вартості продукції ( а.с.89-90).
01.04.2024 року у відповідь на повідомлення за № 10780464/34772348 від 26.03.2024 року ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» до комісії регіонального рівня подало повідомлення № 1 від 01.04.2024 року про подання додаткових пояснень та/або документів. До повідомлення № 1 від 01.04.2024 року ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС долучено 18 додатків, в т.ч. разом із поясненнями надано копії документів: довіреність № 02/01-01 від 02.01.2023 р. ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» на отримання ТМЦ від ТОВ «АВ металгруп», довіреність № 02/01-03 від 02.01.2023 р. на отримання ТМЦ від ТОВ «СТЕМАКС», довіреність № 08/02-1 від 08.02.2022 р. на отримання ТМЦ від ТОВ «СТЕМАКС», договір оренди № 02/01-23 від 02.01.2023 р. щодо оренди виробничих приміщень та обладнання, складу, адміністративної будівлі, технічну документацію з інформацією про вироблене ПП «ЮГСТРОЙПРЕСС» обладнання «Пресс-форма плитка тротуарна «Старый город» в=6 (250) ПЛ-250.406.000 ПС», калькуляція продукції Прес-форма «Старе місто в=6 (250)», платіжне доручення № 9739 від 29.11.2022 р. про оплату товару продавцю ТОВ «СТЕМАКС», платіжна інструкція № 9925 від 20.04.2023 р. про оплату товару продавцю ТОВ «СТЕМАКС», платіжне доручення № 9976 від 16.06.2023 р. про оплату товару продавцю ТОВ «АВ метал груп», платіжна інструкція № 9983 від 17.07.2023 р. про оплату товару ТОВ «АВ метал груп», платіжна інструкція № 10048 від 12.10.2023 р. про оплату товару ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № 500375716 від 16.06.2023 р. наданий продавцем ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № 500459513 від 17.07.2023 р. наданий продавцем ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № 500706487 від 11.10.2023 р. наданий продавцем ТОВ «АВ метал груп», рахунок на оплату № О-0037310 від 19.04.023 р. наданий продавцем ТОВ «СТЕМАКС», рахунок на оплату № О-0120229 від 28.11.2022 р. наданий продавцем ТОВ «СТЕМАКС» (а.с.38-58).
Отже, позивачем під час процедури реєстрації податкової накладної надано до контролюючого органу документальне підтвердження щодо наявності виробничих потужностей та калькуляцію щодо вартості продукції.
На переконання колегії суддів, зазначені пояснення та надані під час процедури реєстрації податкової накладної документи у своїй сукупності є достатніми для здійснення її реєстрації.
Однак, не надаючи оцінки поданим позивачем поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів, податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації ПН №37 від 08.11.2023 року.
При цьому, під час розгляду даної справи у судах з боку контролюючого органу також не було конкретизовано перелік документів, які на переконання контролюючого органу є дефектними чи яких не вистачає.
Колегія суддів звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 02 травня 2024 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"- "г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст.ст.308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області - залишити без задоволення.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12 липня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя:К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123105346 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні