Рішення
від 23.10.2024 по справі 766/4750/24
ХЕРСОНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 766/4750/24

н/п 2/766/9326/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(ЗАОЧНЕ)

23.10.2024 року Херсонській міський суд Херсонської області у складі:

головуючої судді Шестакової Я.В.

за участі секретаря Божко О.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Херсоні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Генічеської окружної прокуратури в інтересах Азовського басейнового управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, -

ВСТАНОВИВ:

В березні 2024 року Генічеська окружна прокуратура в інтересах Азовського басейнового управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм звернулась до суду із позовом до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди у якому просить стягнути з відповідача на користь держави шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 7550 грн, а також стягнути з відповідача на користь Херсонської обласної прокуратури сплачений судовий збір.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що 17.12.2020 року ОСОБА_1 в Утлюкському лимані в районі Генічеськ здійснював незаконний лов риби забороненими для любительського рибальства знаряддям лову підйомною пасткою, не маючи спеціального дозволу на промисел, в результаті чого незаконно виловив рибу морська голка тонкорила в кількості 10 шт, яка занесена до Червоної книги України, чим завдав шкоду у розмірі 3300 грн. Крім того, 21.12.2020 року відповідач на тому ж місці здійснював незаконний вилов лов риби камбала Глоса 5 шт, чим завдав шкоду у розмірі 4250 грн. Постановою Генічеського районного суду Херсонської області від 02.02.2021 року відповідача визнано винним у скоєні адміністративних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 85 КУпАП.

Ухвалою суду від 21.05.2024 року відкрито провадження по справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.

Копію ухвали про відкриття спрощеного позовного провадження у справі була направлена позивачу та відповідачу. У зазначений в ухвалі термін від сторін не надійшло заперечень щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник позивача у судове засідання з`явився, позовні вимоги підтримав, просив задовольнити за наявними у справі доказами.

Відповідач в удове засідання не з`явився повторно, про дату та час судового засідання повідомлявся належним чином у встановленому законом порядку, а саме шляхом опублікування оголошень на офіційному веб-сайті Судової влади України.

Процесуальним правом надати відзив на позов або письмові пояснення по суті предмету спору не скористався. Документів, що підтверджують поважність причин його відсутності суду не надано. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надійшло.

У зв`язку з цим, суд, згідно вимогам ч.4 ст.223 та ст. ст. 280, 281 ЦПК України, вважає можливим провести заочний розгляд справи.

Відповідно до ч.2 ст.247ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть учать у справі фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги позивача, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд установив наступні обставини.

Судом встановлено, що постановою Генічеського районного суду Херсонської області від 02.02.2021 року у справі №653/34/21 визнано винним ОСОБА_1 у скоєнні правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85, ст. 90, ст.85-1 КУпАП., застосовано відносно ОСОБА_1 адміністративне стягнення за вчинення адміністративних правопорушень за ч.4 ст.85, ст. 90, ст.85-1 КУпАП з урахуванням ч. 2 ст. 36 КУпАП, тобто в межах санкції встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених, а саме за ч. 4 ст. 85 КУпАП, у вигляді адміністративного штрафу в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 680 /шістсот вісімдесят/ гривень.

Постанова набрала законної сили 05.05.2021 року.

Відповідно до змісту вказаної постанови суду встановлено, що 17.12.2020 року о 12-50 год., гр. ОСОБА_1 в Утлюкському лимані в районі м. Генічеськ, Херсонської області, здійснював незаконний лов риби забороненими для любительського рибальства знаряддям лову, підйомною пасткою, не маючи спеціального дозволу на промисел, при цьому порушив п. 4.10, п.3.15 «Правил любительського та спортивного рибальства», ст. 63 ЗУ «Про тваринний світ» та незаконно виловив рибу морська голка тонкорила в кількості 10 особин, яка занесена до Червоної книги України, завдавши шкоди рибним ресурсам України на суму 3300 грн., тобто скоїв правопорушення передбачене ст. 90 КУпАП порушення вимог, щодо охорони видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України.

Крім того, при розгляді адміністративного матеріалу судом встановлено,що 21.12.2020 року о 09 год. 00 хв. гр. ОСОБА_1 на Утлюкському лимані, район с. Придорожнє, Генічеського району, Херсонської області, здійснював незаконний лов риби забороненими для любительського рибальства знаряддям лову, а саме сіткою, не маючи спеціального дозволу на промисел, при цьому незаконно виловив рибу камбала Глоса - 5 особин, завдавши шкоди рибним ресурсам України на суму 4250 грн., чим порушив ст. 63 Закону України «Про тваринний світ», ст. 3.15 Правил любительського і спортивного рибальства. Своїми діями гр. ОСОБА_1 скоїв правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.4 ст.85 КУпАП.

Опис, оцінка, та розрахунок позивачем заподіяної шкоди рибним запасам держави, внаслідок порушення відповідачем природоохоронного законодавства, зроблено відповідно для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів, затверджених постановою КабінетуМіністрів України№1209від 21.11.2011року та складає 7550,00 грн.

Відповідно до ч. 6 ст.82ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Отже, вина ОСОБА_1 у спричиненні шкоди рибним запасам України є доведеною.

За правилами ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до п.п. 6.1, 6.2 Правил любительського і спортивного рибальства, затверджених наказом Державного комітету рибного господарства України №19 від 15.02.1999 (в редакції 2021 року) особи, винні в порушенні цих Правил рибальства, несуть відповідальність

у встановленому законодавством порядку. Шкода, заподіяна громадянами України, іноземцями та особами без громадянства незаконним (з порушенням Правил рибальства) виловом, добуванням або знищенням цінних видів риб, водних безхребетних і водних рослин у рибогосподарських водоймах, відшкодовується порушниками відповідно до такс, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19 січня 1998 р. № 32.

Відповідно до п.п.8 п.2 Розділу III Правил любительського і спортивного рибальства, затверджених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.09.2022 №700, рибалки зобов?язані відшкодовувати шкоду, заподіяну водним біоресурсам внаслідок порушення цих Правил, у порядку та розмірах, визначених законодавством.

На даний час шкода, завдана навколишньому природному середовищу, ОСОБА_1 в сумі 7550 грн. в добровільному порядку не відшкодована.

Відповідно до положень ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами ст. 3 Закону України "Про тваринний світ" від 13.12.2001 року(з наступними змінами та доповненнями), об`єктами тваринного світу, на які поширюється дія цього Закону України, є у тому числі дикі тварини - хордові, в тому числі хребетні (ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби та інші) і безхребетні (членистоногі, молюски, голкошкірі та інші) в усьому їх видовому і популяційному різноманітті та на всіх стадіях розвитку (ембріони, яйця, лялечки тощо), які перебувають у стані природної волі, утримуються у напіввільних умовах чи в неволі.

Згідно з п. 4 ч. 2 ст.10Закону України"Протваринний світ"від 13.12.2001року (з наступними змінами та доповненнями), громадяни відповідно до закону зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними тваринному світу внаслідок порушення вимог законодавства про охорону, використання і відтворення тваринного світу.

У статті 1Закону України"Прорибне господарство,промислове рибальствота охоронуводних біоресурсів"від 08.07.2011року (з наступними змінами та доповненнями) зазначено, що добування (вилов) це є вилучення водних біоресурсів із середовища їх перебування.

За змістом ст.10Закону України"Прорибне господарство,промислове рибальствота охоронуводних біоресурсів"від 08липня 2011року (з наступними змінами та доповненнями), посадові особи органів рибоохорони здійснюють державний контроль та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та мають такі повноваження, як здійснювати державний контроль (нагляд) за дотриманням правил використання, порядку придбання та збуту об`єктів тваринного світу в частині водних біоресурсів; давати обов`язкові до виконання письмові вказівки (приписи) про усунення порушень у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів; перевіряти документи на право використання водних біоресурсів, зупиняти транспортні (у тому числі плавучі) засоби та проводити огляд речей, транспортних (у тому числі плавучих) засобів, знарядь рибальства, добутої продукції та інших предметів; здійснювати державний контроль (нагляд) за дотриманням правил використання, порядку придбання та збуту об`єктів тваринного світу в частині водних біоресурсів; визначати розмір збитків, завданих рибному господарству, за затвердженими таксами та методиками; складати протоколи та розглядати в установленому законом порядку справи про адміністративні правопорушення у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів; подавати позови про відшкодування шкоди, заподіяної суб`єктами господарювання та громадянами, внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.

Відповідно до вимог ст.63Закону України"Протваринний світ"від 13.12.2001року (з наступними змінами та доповненнями, порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу тягне за собою адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність відповідно до закону.

Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу несуть особи, винні в незаконному вилученні об`єктів тваринного світу з природного середовища.

Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Розмір компенсації за незаконне добування, знищення або пошкодження видів тваринного світу, а також за знищення чи погіршення середовища їх існування встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Розмір шкоди, заподіяної незаконним виловом риби обчислюється на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів" від 21.11.2011 року № 1209.

Згідно з ч. 4 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до п. 2 розділу ІІІ Правил любительського та спортивного рибальства Любительське рибальство дозволяється здійснювати рибалкам-любителям безоплатно у порядку загального використання водних біоресурсів для особистих потреб (без права реалізації) не забороненими цими Правилами знаряддями лову і способами добування (вилову) та у мінімально дозволених для добування (вилову) розмірах видів водних біоресурсів під час здійснення любительського рибальства, визначених додатком 1 до цих Правил, за нормами добування (вилову) дозволених видів водних біоресурсів на одного рибалку-любителя за добу (далі - добова норма улову), визначеними додатком 2 до цих Правил». Любительське рибальство, що перевищує встановлені цими Правилами обсяги безоплатного добування (вилову) водних біоресурсів здійснюється за плату у Порядку здійснення спеціального використання водних біоресурсів у внутрішніх рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах), внутрішніх морських водах, територіальному морі, виключній (морській) економічній зоні та на континентальному шельфі України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 року № 992.

П.п. 1 п. 2 розділу ІІ Правил любительського та спортивного рибальства передбачено обов`язок рибалок дотримуватися вимог цих Правил, та інших вимог законодавства з питань охорони, використання і відтворення водних біоресурсів.

Відповідно п.п. 3.15, п. 6.3 Правил любительського і спортивного рибальства, затверджених наказом Державного комітету рибного господарства України № 19 від 15 лютого 1999 року, зареєстрованих Міністерством юстиції України 28 квітня 1999 року за № 269/3562, заборонений лов водних живих ресурсів із застосуванням, зокрема, промислових та інших знарядь лову, виготовлених із сіткоснастевих чи інших матеріалів усіх видів і найменувань; застосування заходів адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних осіб від відшкодування в повному обсязі збитків, заподіяних рибному господарству внаслідок порушення цих Правил рибальства.

Згідно ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

При визначені розміру відшкодування суд також враховує положення ч. 1 ст. 69 Закону України"Проохорону навколишньогосередовища" про те, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Враховуючи усе вищенаведене, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, а шкода, завдана внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів, у розмірі 7550,00 грн підлягає відшкодуванню відповідачем, який її заподіяв, оскільки його дії були неправомірними, між діями і заподіяною шкодою є безпосередній причинний зв`язок та останній визнав факт вилову риби та, відповідно, факт завдання шкоди.

Згідно частини першоїстатті 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, які в даному випадку враховуючи задоволення позовних вимог в повному обсязі складають 3028,00 грн.

Керуючись ст.ст. 1166, 1188,1187, 1191 ЦК України ст.ст.13,16,79 81, 141, 223,247, 258, 259- 263, 265, 268,280,281,354 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ :

Позовні вимоги Генічеської окружної прокуратури в інтересах Азовського басейнового управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 в дохід місцевого бюджету Генічеської міської ради шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 7550 (сім тисяч п`ятсот п`ятдесят) гривень 00 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 на користьХерсонської обласної прокуратури сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача , поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом встановлених строків, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку безпосередньо до Херсонського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Найменування сторін:

Позивач: Генічеська окружна прокуратура, місцезнаходження: м. Миколаїв, просп. Богоявленський, 314, ЄДРПОУ 0485112022.

Позивач: Азовське басейнове управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм, місцезнаходження: м. Бердянськ, вул. Дачна, 92, ЄДРПОУ 41157474.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП не відомо.

Повний текст рішення складено 23.10.2024 року

Суддя Я.В. Шестакова

СудХерсонський міський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення23.10.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123112544
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —766/4750/24

Рішення від 23.10.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Шестакова Я. В.

Ухвала від 21.10.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Шестакова Я. В.

Ухвала від 21.05.2024

Цивільне

Херсонський міський суд Херсонської області

Шестакова Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні