КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2024 року № 320/2279/20
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Горобцової Я.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Богданівської сільської ради Броварського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, -
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 19.09.2019 №1308-42-VII «Про виконання рішення Деснянського районного суду м. Києва від 12.07.2018 у справі №754/7914/17 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 15.05.2015».
Ухвалою суду від 16.03.2020 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про протиправність прийняття відповідачем оскаржуваного рішення з огляду на відсутність для цього правових підстав.
За час розгляду справи відповідачем не надано суду відзиву на позовну заяву або іншого документу, зі змісту якого було б можливо встановити його ставлення до заявлених позовних вимог.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як вбачається з матеріалів справи, 15.05.2015 ОСОБА_2 направила рекомендованим листом до Богданівської сільської ради Броварського району Київської області Заяву в порядку ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України (далі також - ЗК України) з проханням надати (виділити) земельні ділянки:
1. Для ведення особистого селянського господарства - 2,0 гектара
2. Для ведення садівництва розміром 0,12 гектара;
3. Для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) розміром 0,25 гектара;
4. Для Індивідуваьного дачного будівництва 0,10 гектара;
5. Для будівництва індивідувального гаражу 0,01 гектара.
15.10.2015 Деснянський районний суд міста Києва виніс постанову по справі №754/9978/15-а, якою вирішив зобов`язати Богданівську сільську раду Броварського району Київської області розглянути заяву ОСОБА_2 від 15 травня 2015року.
27.04.2017 Богданівська сільська рада розглянула заяву ОСОБА_2 від 15.05.2015 та прийняла Рішення № 575-15-VІІ, яким вирішила:
- відмовити в наданні земельних ділянок гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства площею-2,0000 га, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд площею- 0,2500 га, для індивідуального дачного будівництва площею- 0,1000га, для індивідуального гаражу площею-0,001 га, так, як в межах Богданівської сільської ради земельних ділянок, місце знаходження яких вказує ОСОБА_2 , вільних немає.
- відмовити в наданні земельної ділянки для ведення садівництва розміром 0,1200 га, так, як гр. ОСОБА_2 використано право на отримання безоплатної приватизації земельної ділянки згідно ст.116, 118 Земельного кодексу України.
12.07.2018 Деснянський районний суд міста Києва ухвалив рішення в справі №754/7914/17, яким вирішив скасувати пункт перший рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 27.04.2017 № 576-15-VІІ.
19.09.2019 Богданівська сільська рада Броварського району Київської області прийняла рішення № 1308-42-VII «Про виконання рішення Деснянського районного суду м. Києві від 12.07.2018 року у справі №754/7914/17 щодо розгляду заяви ОСОБА_2 від 15.05.2015 року», яким, вирішила:
1. Відмовити в наданні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею - 2,0000 га в межах земельної ділянки, що знаходиться в межах Богданівської сільської ради та межує з садівничим товариством «Заліське», так як гр. ОСОБА_2 має у приватній власності земельну ділянку площею 0,6000 га., - для ведення особистого селянського господарства, що набута на підставі рішення органу місцевого самоврядування. (Використано право на безоплатне отримання земельної ділянки відповідно до ч. 4 ст. 116 ЗК України);
2. Відмовити в наданні земельної ділянки для ведення садівництва площею 0,1200 га в межах земельної ділянки, що знаходиться в межах Богданівської сільської ради та межує з садівничим товариством «Заліське», у зв`язку з невідповідністю цільового призначення земельної ділянки зазначених в графічних матеріалах місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядкуй, (ч. 3 ст. 123 ЗК України);
3. Відмовити в наданні земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) розміром 0,2500 га в межах земельної ділянки, що знаходиться в межах Богданівської сільської ради та межує з садівничим товариством «Заліське», у зв 'язку з невідповідністю цільового призначення земельної ділянки зазначених в графічних матеріалах місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно- територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, (ч. 3 ст. 123 ЗК України);
4. Відмовити в наданні земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва розміром 0,1000 га. в межах земельної ділянки, що знаходиться в межах Богданівської сільської ради та межує з садівничим товариством «Заліське», у зв язку з невідповідністю цільового призначення земельної ділянки зазначених в графічних матеріалах місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених. пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч. 3 ст. 123 ЗК України);
5. Відмовити в наданні земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу розміром 0,0100 га в межах земельної ділянки, що знаходиться в межах Богданівської сільської ради та межує з садівничим товариством «Заліське», у зв`язку з невідповідністю цільового призначення земельної ділянки зазначених в графічних матеріалах місця розташування земельної вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч. 3 ст. 123 ЗК України).
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернулась до суду з даним адміністративним позовом.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з такого.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України (тут і далі нормативно-правові акти наведені у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, якщо не зазначено іншого) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району; для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара; для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара; для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара; для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
У відповідності до частини 4 статті 116 ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачена гарантія від зловживання правом відмови органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у вигляді вичерпного переліку підстав для такої відмови.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах законності.
Як вбачається з матеріалів справи, відмова за пунктом 1 оскаржуваного рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області № 1308-42-VII обґрунтована тим, що позивач вже має у приватній власності земельну ділянку площею 0,6000 га для ведення особистого селянського господарства, що набута на підставі рішення органу місцевого самоврядування та використано право на безоплатне отримання земельної ділянки відповідно до частини 4 статті 116 ЗК України, а тому позивач протиправно просить про здійснення повторної безоплатної приватизації земельної ділянки.
Разом з тим, відповідачем не враховано, що Законом України «Про особисте селянське господарство» в частині 7 статті 5 встановлено, що громадяни України, які реалізували своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого підсобного господарства в розмірі менше 2,0 гектара, мають право на збільшення земельної ділянки в межах норм, установлених статтею 121 Земельного кодексу України для ведення особистого селянського господарства.
Таким чином, спеціальний закон дозволяє використовувати право на приватизацію без обмежень до досягнення граничної величини земельних ділянок - не більше 2 га.
Отже, у вказаній частині оскаржуване рішення не відповідає вимогам законності, а тому підлягає визнанню протиправним та касуванню.
Відмова за пунктами 2, 3, 4, 5 оскаржуваного рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області № 1308-42-VII обґрунтована невідповідністю цільового призначення земельної ділянки зазначених в графічних матеріалах місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (частина 3 статті 123 ЗК України).
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що позивач зверталась до відповідача із заявою у порядку, визначеному частиною 6 статті 118 ЗК України (одержання безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності), а не статті 123 ЗК України (визначає порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування).
Таким чином, оскаржуване рішення в наведеній частині не ґрунтується на вимогах закону, оскільки відповідачем до позивача було застосовано процедуру, яка відповідно до вимог ЗК України не підлягала застосуванню у спірних правовідносинах.
А тому, суд доходить висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваного рішення на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення не відповідає наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 241-246, 250, 263 КАС України суд, -
в и р і ш и в:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Богданівської сільської ради Броварського району Київської області (07433, Київська область, село Богданівка, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 219; код ЄДРПОУ 04358678) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Богданівської сільської ради Броварського району Київської області від 19.09.2019 № 1308-42-VII «Про виконання рішення Деснянського районного суду м. Києва від 12.07.2018 у справі №754/7914/17 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 15.05.2015».
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Я.В. Горобцова
Горобцова Я.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123113697 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Горобцова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні