Рішення
від 11.11.2024 по справі 320/4904/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 листопада 2024 року № 320/4904/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Діски А. Б., розглянувши в приміщенні суду в м. Києві у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Товариства з обмеженою відповідальністю "Біонерджітранс" про стягнення коштів,

в с т а н о в и в:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Біонерджітранс», в якому просить суд стягнути з відповідача заборгованість у розмірі 170000 грн.

Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що постановою НКРЕКП від 22.07.2020 № 1459 «Про накладення штрафу на ТОВ «Біоенерджітранс» за порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу було накладено штраф у розмірі 85000 грн. Оскільки вказаний штраф не було сплачено відповідачем своєчасно, пеня станом на 04.12.2020 складає 114750 грн. Проте, враховуючи норму ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», відповідно до якої розмір пені не може перевищувати розмір штрафу, накладеного відповідним рішенням регулятора, загальна сума, яка підлягає стягненню з позивача складає 170000 грн.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання.

Відповідачем було подано відзив на позовну заяву, у якому проти задоволення позову заперечує, вказує, що постанова НКРЕКП від 22.07.2020 № 1459 «Про накладення штрафу на ТОВ «Біоенерджітранс» за порушення ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу» є скасованою судом.

У відповіді на відзив позивач просить задовольнити позовні вимоги, вказує, що твердження відповідача у відзиві фактично зводяться до його незгоди із прийнятою постановою № 1459.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2021 зупинено провадження у справі до прийняття рішення щодо результатів перегляду у касаційному порядку Верховним Судом рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.12.2020 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2021 у справі №640/17501/20.

У зв`язку з звільненням судді, в провадженні якого перебувала справа №320/4904/21, остання передана на повторний автоматизований розподіл між суддями, за результатами якого для розгляду справи визначено суддю Діску А.Б.

Ухвалою судді від 07.02.2024 прийнято справу № 320/4904/21 до свого провадження, поновлено провадження у справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Постановою НКРЕКП від 22.07.2020 № 1459 «Про накладення штрафу на ТОВ «Біоенерджітранс» за порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу було накладено штраф у розмірі 85000 грн.

Оскільки вказаний штраф не було сплачено відповідачем своєчасно, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 № 1540-VIII (далі Закон № 1540-VIII).

Згідно ст. 1 Закону № 1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 ст. 2 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики, діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.

На підставі ч. 1 та п. 4 ч. 2 ст. 3 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України шляхом державного контролю та застосування заходів впливу.

Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом (ч. 1, 5 ст. 19 Закону № 1540-VIII).

Згідно вимог ч. 5 ст. 13 Закону № 1540-VIII у разі несплати внеску на регулювання або сплати його не в повному обсязі протягом кварталу, наступного за звітним, Регулятор приймає рішення про накладення на такого платника внеску штрафу у розмірі 5 відсотків несплаченої суми внеску на регулювання та може звернутися до суду про стягнення несплаченого внеску на регулювання.

Рішення про накладення штрафу приймається Регулятором на підставі акта перевірки суб`єкта господарювання або подання відповідного структурного підрозділу Регулятора про несплату внеску на регулювання або сплату його не в повному обсязі протягом кварталу, наступного за звітним, у 15-денний строк з моменту складення акта перевірки або отримання відповідного подання та оформлюється постановою Регулятора.

Штраф може бути накладено протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

Кошти, отримані внаслідок стягнення штрафів, зараховуються до доходів Державного бюджету України.

Платники внесків на регулювання не пізніше 15 днів з дня вручення або отримання копії постанови про накладення штрафу зобов`язані сплатити штраф та надати Регулятору копію завіреного банком платіжного документа, що засвідчує факт сплати штрафу.

У разі несплати штрафу та/або ненадання копії платіжного документа, що засвідчує факт сплати штрафу, в зазначений строк, виконання постанови про накладення штрафу здійснюється державною виконавчою службою в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Рішення Регулятора про накладення штрафу може бути оскаржено до суду в порядку, встановленому законом.

Статтею 22 Закону передбачено, що за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Суб`єкти господарювання, на яких накладено штраф, зобов`язані сплатити його у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 13 цього Закону.

За кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі 1,5 відсотка суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням Регулятора.

У разі відмови від сплати штрафу та пені їх примусове стягнення здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Регулятора, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 13 цього Закону.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем на підставі Акта позапланової невиїзної перевірки від 23.06.2020 № 233 було встановлено, що ТОВ «Біоенерджітранс» порушено підпункт 7 пункту 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 щодо обов?язку ліцензіата надавати до НКРЕКП документи (їх копії), інформацію (дані, відомості, звітність), необхідні для виконання КРЕКП своїх повноважень та функцій, в обсягах та у строки (не менше десяти робочих днів для надання копій документів, пояснень тощо), встановлені НКРЕКП. У зв`язку з чим постановою від 22.07.2020 № 1459 було накладено на відповідача штраф. Саме через несплату визначеного даною постановою штрафу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

У контексті зазначеного суд звертає увагу на те, що як вбачається з Єдиного державного реєстру судових рішень, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.12.2020 у справі № 640/17501/20 було задоволено адміністративний позов ТОВ «Біоенерджітранс», визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.07.2020 №1459 «Про накладення штрафу на ТОВ «Біоенерджітранс» за порушення ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу».

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.04.2021 апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.12.2020 - без змін.

Постановою Верховного Суду від 23.05.2023 касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.12.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.04.2021 - без змін.

Отже, оскільки рішення на підставі якого позивач просить стягнути суму штрафу та пені в розмірі 170000 грн. визнано протиправним та скасовано за рішенням суду, яке набрало законної сили, у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг до Товариства з обмеженою відповідальністю «Біонерджітранс» про стягнення коштів - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Діска А.Б.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123115946
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —320/4904/21

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Діска А.Б.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Діска А.Б.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні